InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Sibiu

Anulare act administrativ

(Sentinta comerciala nr. 31/CA din data de 19.01.2009 pronuntata de Tribunalul Sibiu)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Tribunalul Sibiu | Jurisprudenta Tribunalul Sibiu

Prin actiunea in contencios administrativ inregistrata la aceasta instanta, reclamantul D. N., a solicitat in contradictoriu cu Consiliul Local al Comunei Alma, anularea partiala a Hotararilor nr. 35/2/18.06.2008 si 36/3/18.06.2008, adoptate de aceasta autoritate publica, obligarea autoritatii parate sa emita doua noi hotarari prin care, reclamantul sa fie validat ca si consilier local  si sa intre in componenta consiliului local precum si obligarea paratului la plata de despagubiri civile.
Ulterior, reclamantul si-a precizat capatul de cerere referitor la despagubirile civile, in sensul ca solicita plata indemnizatiei de sedinta, pentru perioada de la constituirea consiliului local si pana la adoptarea hotararii prin care va intra in componenta autoritatii deliberative.
In fapt, reclamantul motiveaza ca a fost ales consilier local pe lista de candidati a Partidului National Liberal, unde figureaza pe locul al-2-lea, ca a fost convocat la sedinta de constituire a consiliului local insa in mod nemotivat nu a fost validat si cuprins in componenta consiliului local, fiind validat si ales, consilierul care figura pe locul al-4-lea pe lista de candidati ai Partidului National Liberal, C. A. – B..
In drept, se invoca dispozitiile  art. 31 si 32 din Legea nr. 215/2001.
Pentru sustinerea actiunii, au fost anexate in copie: HCL Alma nr. 35/2/2008 si 36/3/2008, lista de candidati a Partidului National Liberal pentru alegerile locale din data de 01.06.2008, convocarea la sedinta de validare si constituire a consiliului local, adresa Partidului National Liberal nr. 54/10.06.2008, din care rezulta ca reclamantul este membru al partidului.
Actiunea a fost legal timbrata.
Paratul, Consiliul Local al Comunei Alma, a formulat intampinare si a solicitat respingerea  actiunii reclamantului, motivand ca anterior constituirii consiliului local, reclamantul a fost exclus din Partidul National Liberal iar hotararile de validare, respectiv de constituire a consiliului, au fost adoptate, avandu-se in vedere, aceasta stare de fapt. La intampinare, au fost anexate: raportul comisiei de validare, procesul verbal al comisiei de validare, tabelul nominal cu consilierii propusi spre validare.
Din oficiu, instanta a obligat paratul sa prezinte procesul verbal privind centralizarea voturilor, constatarea rezultatului alegerilor si atribuirea mandatelor pentru functia de consilier al Consiliului Local al Comunei Alma.
Analizand cererile si sustinerile partilor, actele administrative a caror anulare se solicita, procesul verbal privind stabilirea rezultatelor alegerilor si atribuirea mandatelor, celelalte acte existente la dosarul cauzei, instanta retine starea de fapt, pe care o vom prezenta mai jos.
Prin procesul verbal privind centralizarea voturilor, constatarea rezultatului alegerilor si atribuirea mandatelor pentru functia de consilier al Consiliului Local al Comunei Alma, jud. Sibiu, reclamantul D. N. a fost inscris pe lista candidatilor carora li s-au atribuit mandate, la pozitia a-II-a , reprezentand  Partidul National Liberal. La data de 10.06.2008, Partidul National Liberal – Filiala Sibiu, a comunicat Consiliului Local al Comunei Alma, confirmarea ca reclamantul este membru al partidului. La data de 14.06.2008, acelasi partid, comunica un proces verbal al biroului teritorial, prin care propune inlocuirea pe lista consilierilor locali, a consilierului D. Ni. cu C. A. B., sustinand ca primul a fost exclus din partid.
La data de 18.06.2008, a avut loc, sedinta de validare a consilierilor locali si constituire a Consiliului Local Alma. Comisia de validare, prin raport, propune validarea consilierilor conform procesului verbal de distribuire a mandatelor cu exceptia consilierului F. I. M., care este incompatibil si in locul caruia s-a propus validarea consilierului C. S. C.. In raport, nu se face vorbire, de invalidarea consilierului D. N. sau despre validarea consilierului C. A. B..
Prin Hotararea nr. 35/2/2008, Consiliul Local  Alma a validat mandatele consilierilor, fiind validat mandatul consilierului C. A. B. si nu cel al consilierului D. N. iar prin Hotararea nr. 36/3/2008, s-a stabilit componenta consiliului local, din acesta facand parte C. A. B. si lipsind D. N.
Consilierul al carui mandat nu a fost validat, a formulat,in termenul prevazut de art. 31 indice 1, alin. 1 din Legea nr. 215/2001 privind administratia publica locala, asa cum a fost modificata prin OUG nr. 20/2008, actiune in contencios si a solicitat anularea in parte a HCL Alma nr. 35/2/18.06.2008 si 36/3/18.06.2008, obligarea autoritatii parate sa adopte noi hotarari, prin care sa-i fie validat mandatul si sa fie inclus in componenta consiliului local precum si plata drepturilor reprezentand indemnizatia de sedinta pentru perioadele de la data validarii la emiterea actelor prin care se recunoaste calitatea de consilier.
Deliberand asupra cererilor reclamantului, instanta constata ca acestea sunt intemeiata si urmeaza a fi admise, hotararile atacate anulate in parte, in ceea ce-l priveste pe reclamant iar autoritatea parata obligata sa adopte noi hotarari prin care sa se  prevada validarea mandatului reclamantului, includerea acestuia in componenta consiliului local precum si obligarea paratului la plata indemnizatiei de sedinta, pentru motivele  ce le vom prezenta in continuare. Procedura de validare a mandatelor consilierilor locali este reglementata de dispozitiile art. 31 din Legea nr. 215/2001 privind administratia publica locala asa cum a fost modificata prin dispozitiile art. III pct. 3 din OUG nr. 20/2008 privind unele masuri pentru organizarea si desfasurarea alegerilor pentru autoritatile administrative publice locale. Hotararea de validare a mandatelor consilierilor locali nr. 35/2/18.06.2008, a fost adoptata cu incalcarea acestor dispozitii.
Dispozitiile art. 31 alin. 3 din Legea nr. 215/2001, republicata si modificata prevad ca, comisia de validare examineaza legalitatea alegerii fiecarui consilier si propune consiliului local, validarea sau invalidarea mandatelor iar dispozitiile alin. 4 ale aceluiasi articol, prevad ca invalidarea alegerii unui consilier se va propune in cazul in care se constata incalcarea conditiilor de eligibilitate sau daca alegerea consilierului s-a facut prin frauda electorala, constatata in conditiile legii.
Din raportul Comisiei de validare ( filele 28-29 dosar), rezulta ca, in urma verificarii, procesului verbal de atribuire a mandatelor, s-a constatat ca toti consilierii alesi indeplinesc conditiile de validare, cu exceptia consilierului F. I. M., comisia propunand validarea ,, tuturor mandatelor consilierilor alesi potrivit rezultatelor din 1 iunie 2008”, cu exceptia consilierului F. I. M.
Comisia de validare nu a propus invalidarea mandatului consilierului D. N. si nici validarea mandatului consilierului C. A. B. Nefiind adoptate potrivit propunerilor Comisiei de Validare, Hotararea nr. 35/2/2008 este nelegala in ceea ce priveste validarea mandatului consilierului C. A. B..
Pe de alta parte, din actele dosarului, nu rezulta ca alegerea consilierului D. N., s-a facut cu incalcarea conditiilor de eligibilitate prevazute de art. 37 din Constitutia Romaniei si ale art. 4 din Legea nr. 67/2004 privind alegerea autoritatilor administratiei publice locale, modificata si nici ca alegerea consilierului s-a facut prin frauda electorala.
Singura aparare formulata de parat, potrivit cu care, motivul invalidarii mandatului reclamantului,il reprezinta excluderea sa din partid, nu poate fi retinuta. In speta, nu poate fi asimilata situatia juridica a invalidarii cu cea a incetarii calitatii de consilier local, prevazuta de dispozitiile art.9 alin. 2 lit. h din Legea nr. 393/2004 privind statutul alesilor locali, modificata. Procedura incetarii mandatului de consilier local este ulterioara validarii mandatelor si constituirii consiliului local, potrivit regulilor speciale reglementate de art. 9 alin. 3 din Legea nr. 393/2004, modificata.
De altfel, asa cum rezulta din adresa de la fila 33 dosar, reclamantul nu a fost exclus din Partidul National Liberal.
Constatand ca Hotararea nr. 35/2/18.06.2008 a fost emisa cu ignorarea rezultatelor alegerilor, a procedurilor Comisiei de Validare si cu incalcarea normelor imperative ale art. 31 alin. 3 si 4 din Legea nr. 215/2001, in temeiul art. 18 alin. 1 din Legea nr. 554/2004, republicata, instanta  va dispune anularea acesteia in ceea ce priveste validarea mandatului consilierului C. A. B..
Intrucat Hotararea nr. 36/3/2008 a fost adoptata in baza hotararii de validare, nelegala, se va dispune anularea si a acestei hotarari, in ceea ce il priveste pe consilierul C. A. B.
Pentru a repara vatamarile aduse reclamantului, se va dispune  ca autoritatea publica parata, sa adopte doua hotarari, una prin care sa dispuna validarea mandatului reclamantului iar cea de a-2-a, prin care sa-l includa pe reclamant, in componenta consiliului local.
De asemenea, paratul va fi obligat sa-i achite reclamantului, drepturile reprezentand indemnizatia de sedinta, corespunzator sedintelor desfasurate, de la data constituirii acestuia ( 18.06.2008 ) si pana la emiterea hotararii de includere a acestuia in componenta consiliului  local.
Avand in vedere dispozitiile art. 274 din Codul de Procedura Civila, paratul va fi obligat la plata cheltuielilor de judecata

PENTRU ACESTE MOTIVE,
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE

Admite actiunea in contencios administrativ formulata si precizata de reclamantul D. N., in contradictoriu cu paratul Consiliul Local al comunei Alma, cu sediul  in comuna Alma.
Anuleaza in parte Hotararea Consiliului Local al comunei Alma, nr. 35/2/2008, in ceea ce –l priveste pe consilierul C. A. B;
Obliga paratul sa emita o hotarare in care sa valideze mandatul consilierului D.N.;
Anuleaza in parte Hotararea Consiliului Local al Comunei Alma, nr. 36/3/2008, in ceea ce-l priveste pe consilierul C. Al. – B.;
Obliga paratul sa emita o hotarare prin care sa cuprinda in componenta consiliului local pe consilierul D. N.;
Obliga paratul sa achite reclamantului drepturile banesti reprezentand indemnizatia de sedinta, pentru sedintele organizate de la constituirea autoritatii locale si pana la reintegrarea in functie;
Obliga paratul la plata sumei de 4,60 lei – cheltuieli de judecata;
Cu drept de recurs, in termen de 15 zile de la comunicare;
Pronuntata in sedinta publica, azi: 19.01.2009.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

Obligatia aducerii la cunostinta proprietarului plata TVA a terenurilor construibile - Sentinta civila nr. 301 din data de 27.04.2018
FALIMENT - Sentinta civila nr. 123 din data de 20.03.2018
ACHIZITII PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 16/CA din data de 15.01.2018
Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Actiune in regres al angajatorului impotriva angajatului, intemeiata in baza - Sentinta civila nr. 381 din data de 25.05.2018
OMOR - Sentinta penala nr. 24 din data de 14.02.2018
Despagubiri solicitate pentru limitarea dreptului de proprietate. Actiune respinsa - Sentinta civila nr. 715 din data de 08.06.2017
Majorare pensie de intretinere. Venituri obtinute in strainatate - Sentinta civila nr. 159 din data de 21.02.2018
Despagubiri solicitate pentru limitarea dreptului de proprietate. Actiune respinsa - Sentinta civila nr. 715 din data de 08.06.2018
LOVIRI SAU VATAMARI CAUZATOARE DE MOARTE - Sentinta penala nr. 25 din data de 31.03.2017
CONSTITUIREA UNUI GRUP INFRACTIONAL ORGANIZAT - Sentinta penala nr. 37 din data de 27.04.2017
Reziliere contract de inchiriere - Sentinta civila nr. 126 din data de 16.02.2017
SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
TENTATIVA DE OMOR - Sentinta penala nr. 23 din data de 27.03.2017
LITIGII CU PROFESIONISTI - Sentinta civila nr. 1003 din data de 23.09.2015
LITIGII CU PROFESIONISTI - Sentinta civila nr. 180 din data de 24.02.2016
Actiune oblica. Legea nr. 18/1991 - Sentinta civila nr. 805 din data de 21.09.2017
OMOR - Sentinta penala nr. 19 din data de 10.03.2017