InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Oradea

RECURS CONTENCIOS ADMINISTRATIV. IMPOZITE SI TAXE; TAXA DE PRIMA INMATRICULARE. -art. 2141, 2143 Cod fiscal; -art.148 Constitutia Romaniei; -art.90 paragraf 1 Tratat CE.

(Decizie nr. 316 din data de 09.10.2008 pronuntata de Curtea de Apel Oradea)

Domeniu Impozite si taxe | Dosare Curtea de Apel Oradea | Jurisprudenta Curtea de Apel Oradea

SECTIA COMERCIALA, DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL.

Materie : RECURS CONTENCIOS ADMINISTRATIV. IMPOZITE SI TAXE; TAXA DE PRIMA INMATRICULARE.
- art. 2141, 2143 Cod  fiscal;
- art.148 Constitutia Romaniei;
- art.90 paragraf 1 Tratat CE.

Judecatorul national este obligat sa aplice normele comunitare in mod direct daca acestea contravin normelor interne de drept fara a solicita ori a astepta eliminarea lor pe cale administrativa sau constitutionala; deoarece normele comunitare se opun unei taxe speciale de prima inmatriculare pentru achizitiile intercomunitare de autoturisme neinmatriculate pe teritoriul national al unui stat membru al uniunii europene, taxa de prima inmatriculare stabilita si incasata de autoritatile nationale se restituie la cererea celui indreptatit.

Prin sentinta nr.251 din 12 iunie 2008 pronuntata in dosar nr.1386/83/2008, Tribunalul Satu Mare a admis in parte actiunea reclamantului A.I.M., impotriva paratelor Directia Generala a Finantelor Publice - Administratia Finantelor Publice si-n consecinta a obligat paratele sa restituie reclamantului suma de 5136,96 lei reprezentand taxa speciala pentru autoturism achitata de reclamant cu chitanta nr.2856322/07.04.2008, cu dobanzi legale, cu obligarea paratelor sa plateasca reclamantului suma de 39 lei cheltuieli de judecata. A respins restul capetelor de cerere.
Pentru a pronunta astfel, instanta de fond a avut in vedere ca reclamantul a achitat in contul Trezoreriei suma de 5136,96 lei cu titlu de taxa de prima inmatriculare auto, conform chitantei nr.2856322/07.04.2008. Aceasta taxa a fost platita pentru a putea inmatricula autoturismul marca Mercedes Benz achizitionat din Germania, la data de 23.01.2008, autoturism fabricat in anul 2004, cu nr. de identificare WDB2110061A526256.
Prin contestatia inregistrata sub nr.31842/24.04.2008, reclamantul a solicitat restituirea taxei, ca fiind contrara reglementarilor comunitare, fara rezultat pozitiv.
In consonanta cu dispozitiile art.214 ind.1 si ind.3 Cod fiscal, taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule se plateste cu ocazia primei inmatriculari in Romania de catre persoana fizica sau juridica, care solicita inmatricularea, atat pentru autoturisme si autovehicule noi cat si pentru cele rulate, aduse din import, din statele comunitare ori din alte state.
Conform art.90 paragraf 1 din Tratatul Constitutiv al Uniunii Europene "nici un stat membru, nu aplica, direct sau indirect, produselor altor state membre, impozite interne de orice natura, mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect, produselor nationale similare."
Obiectivul acestor reglementari comunitare, materializat in jurisprudenta Curtii Europene de Justitie, este asigurarea liberei circulatii a marfurilor intre statele comunitare in conditii normale de concurenta, prin eliminarea oricarei forme de protectie care decurge din aplicarea de impozite interne discriminatorii fata de produsele provenind din alte state membre.
Ca atare, reglementarile comunitare, interzic discriminarea fiscala intre produsele importate si cele similare autohtone.
In Romania nu se percepe nici un fel de taxa pentru autoturismele produse in tara si inmatriculate aici, dar se percepe o astfel de taxa pentru autoturismele inmatriculate deja in celelalte state comunitare si reinmatriculate in Romania, ceea ce constituie o discriminare a regimului fiscal, contravenind dispozitiilor Tratatului Constitutiv al Uniunii Europene.
De la 1 ianuarie 2007, Romania este membra a Uniunii Europene, iar prin ratificarea Tratatului de aderare la Uniunea Europeana, Statul Roman si-a asumat obligatia respectarii tratatelor Comunitatii.
In consonanta cu dispozitiile art.148 din Constitutia Romaniei, precum si cu jurisprudenta Curtii Europene de Justitie,judecatorul national este obligat sa aplice normele comunitare in mod direct, daca acestea contravin normelor interne, fara a solicita sau a astepta eliminarea acestora pe cale administrativa sau constitutionala.
Retinand ca, dispozitiile Tratatului CEE se opun unei taxe speciale de prima inmatriculare pentru achizitiile intercomunitare de autoturisme neinmatriculate pe teritoriul national, ca se incalca principiul libertatii circulatiei marfurilor, respectiv se dezavantajeaza direct sau indirect, masinile din celelalte state membre UE, in competitie cu produsele similare autohtone, instanta a constatat ca suma platita de catre reclamanta nu este datorata potrivit legislatiei comunitare, ca atare restituirea ei se justifica.
Pentru repararea integrala a prejudiciului, paratele au fost fi obligate sa achite si folosul nerealizat sub forma dobanzii legale conform art.3 alin.3 din OG nr.9/2000, art.1084 si 1071  Cod civil .
Referitor la capatul de cerere privind anularea chitantei seria TS 3A nr.2856322/07.04.2008 eliberata de Trezorerie, instanta a retinut ca, aceasta chitanta, nu constituie un act administrativ sau fiscal in intelesul dispozitiilor Codului de procedura fiscala si a Legii nr.554/2004, care sa priveasca anumite drepturi si obligatii, motiv pentru care acest capat de cerere a fost respins.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs parata Directia Generala a Finantelor Publice solicitand admiterea recursului, casarea in tot a sentintei in sensul admiterii exceptiei lipsei procedurii prealabile prev.de art.7 din Legea 554/2004 iar pe fondul cauzei respingerea actiunii ca netemeinica si nelegala.
In dezvoltarea motivelor de recurs s-a invederat ca reclamantul adresandu-se direct Tribunalului Satu Mare nu a indeplinit conditia obligatorie a procedurii prealabile prev.de art.7 din Legea 554/2004 a contenciosului administrativ. Astfel acesta trebuia sa se adreseze D.G.F.P. si sa solicite revocarea in tot sau in parte a actului administrativ pretins vatamator si anume adresa nr.29076/10.04.2008 emisa de D.G.F.P.- Administratia Finantelor Publice- Serviciul colectare executare solita persoane fizice.
Pe fondul cauzei a aratat ca existenta unei taxe de prima inmatriculare nu este contrara dispozitiilor comunitare, nefiind deci motiv temeinic pentru a dispune restituirea sumei reprezentand taxa de inmatriculare.
Regimul taxei speciale pentru autoturisme, care a intrat in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2007 a inlocuit in fapt regimul accizelor in codul fiscal pentru autoturismele si automobilele de teren inclusiv cele rulate din import, regim care s-a aplicat pana la data de 31 decembrie 2006.
In conditiile desfiintarii frontierelor vamale cu statele membre ale Uniunii Europene, metodologia de calcul a accizelor devenea inaplicabila, fapt ce a condus la reasezarea acesteia totodata avandu-se in vedere si eliminarea reglementarilor privind inmatricularea autoturismelor a caror vechime depasea 8 ani si care aveau o norma de poluare inferioara normei Euro 3. In aceasta situatie a fost necesar a se intreprinde unele masuri pentru evitarea introducerii in Romania a unui numar exagerat de mare de autoturisme vechi cu un grad ridicat de poluare.
Potrivit art.1 - 33 din Legea 157/2005 pentru ratificarea Tratatului dintre Regatul Belgiei, Republica Ceha, Regatul Danemarcei, Republica Federala Germania, Republica Estonia, Republica Elena, Regatul Spaniei, Republica Franceza, Irlanda, Republica Italiana, Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Republica Ungara, Malta, Regatul Tarilor de Jos, Republica Austria, Republica Polona, Republica Portugheza, Republica Slovenia, Republica Slovaca, Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord (state membre ale Uniunii Europene) si Republica Bulgaria si Romania privind adresarea Republicii Bulgaria si a Romaniei la Uniunea Europeana semnat de Romania la Luxemburg la 25 aprilie 2005 : " Legea - cadru europeana este un act legislativ care obliga orice  stat membru destinatar in ceea ce priveste rezultatul care trebuie obtinut, lasand in acelasi timp autoritatilor nationale competenta in ceea ce priveste alegerea formei si a mijloacelor".
Totodata a precizat ca alin.2 al art.148 din Constitutia Romaniei instituie suprematia tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, fata de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare.
Din analiza dispozitiilor legale invocate rezulta faptul ca legile cadru sunt obligatorii pentru statele membre in privinta rezultatului insa autoritatile nationale au competenta de a alege forma si mijloacele prin care dispozitiile legilor cadru devin obligatorii pentru fiecare stat membru in parte.
Considera ca dispozitiile art.90 din Tratatul Comunitatii Europene nu sunt incidente in cauza, intrucat taxa de prima inmatriculare urmeaza a fi platita de toti proprietarii de autoturisme si autovehicule, indiferent de provenienta acestora, la momentul primei inmatriculari in Romania.
Astfel pentru un autoturism fabricat in Romania care nu a fost inmatriculat o perioada de 8 ani se va plati aceeasi taxa de inmatriculare ca si in cazul unui produs din orice alt stat comunitar, cu conditia existentei acelorasi specificatii tehnice.
Dispozitiile art.50 alin.1 din Tratatul Comunitatii Europene are in vedere introducerea unor limitari ale drepturilor statelor de a introduce pentru produsele comunitare impozite mai mari decat pentru produsele interne.
A mentionat faptul ca nici Comisia Europeana nu este impotriva perceperii unei taxe cu ocazia primei inmatriculari a autoturismelor ci doar a modului de determinare a taxei.
a mai aratat ca regimul juridic al "taxei auto" este reglementat prin Legea 571/2003 privind Codul fiscal. In aceasta situatie Ministerul Economiei si Finantelor nu are competenta, potrivit Constitutiei, de a acorda restituirea taxei.
Intimatul A.I.M. a solicitat prin "Intampinare" respingerea recursului ca nefondat.
In ceea ce priveste invocarea exceptiei lipsei procedurii prealabile a solicitat respingerea acestei exceptii ca fiind netemeinica si nelegala deoarece prin adresa nr.28965/10.04.2008 si contestatia 31842/24.04.2008 a indeplinit procedura prealabila.
Pe fondul cauzei a solicitat respingerea recursului ca nefondat si mentinerea ca legala si temeinica a hotararii apreciind oportunitatea aplicarii de catre instanta de fond a suprematiei dreptului comunitar, in speta art.90 din Tratatul Comunitatii Europene.
Examinand recursul declarat prin prisma motivelor invocate cat si din oficiu in temeiul prev.art.3041 si 306 Cod procedura civila Curtea de Apel a retinut ca este nefondat si in baza art.312, 316 Cod procedura civila a dispus respingerea lui.
Ca prim motiv de recurs recurenta a invocat exceptia lipsei procedurii prealabile solicitand in acest sens casarea sentintei. Analizand acest motiv de recurs instanta a constatat ca este nefondat. Astfel asa cum rezulta din actele existente la dosar, respectiv adresa 28965/10.04.2008 si contestatia nr.31842/24.04.2008 si raspunsurile la acestea intimatul reclamant, inainte de a se adresa instantei de contencios administrativ a respectat prevederile art.7 alin.1 din Legea 554/2004 solicitand recurentei intimate restituirea taxei ilegal prelevate.
Criticile recurentei sunt nefondate si in ceea ce priveste fondul cauzei.
Instanta de fond analizand conflictul dedus judecatii, prevederile legale interne in vigoare la data importului autoturismului achizitionat de catre reclamantul intimat si principiile dreptului comunitar, jurisprudenta Curtii Europene de Justitie, a retinut in mod corect ca taxa speciala achitata de reclamantul intimat nu este datorata potrivit legislatiei comunitare.
Prin urmare, contrar sustinerilor recurentei, in mod corect a aplicat in speta prevederile art.90 paragraf 1 din Tratatul Comunitatii Europene conform carora "nici un stat membru, nu aplica, direct sau indirect, produselor altor state membre, impozite interne de orice natura, mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect produselor nationale similare" cata vreme in Romania nu se percepe nici un fel de taxa pentru autoturismele produse in tara si inmatriculate aici, dar se percepe pentru autoturismele inmatriculate deja in celelalte state comunitare si inmatriculate in Romania, iar Statul Roman si-a asumat obligatia respectarii tratatelor Comunitatii Romania fiind membra a Uniunii Europene de la 1 ianuarie 2007 si ratificand Tratatul de aderare la Uniunea Europeana.
Modalitatea de stabilire diferentiata a taxei speciale prevazuta de art.2141 - 2143 Cod fiscal instituie un regim juridic discriminatoriu pentru autovehiculele aduse in Romania din Comunitatea Europeana in scopul reinmatricularii lor in Romania, in situatia in care acestea au fost deja inmatriculate in tara de provenienta, in timp ce pentru reinmatricularea autovehiculelor deja inmatriculate in Romania , taxa nu se mai percepe.
Fata de cele ce preced, constatand nefondate motivele de recurs, in temeiul art.312, 316 Cod procedura civila Curtea de Apel a respins recursul.

(Decizia nr.316/CA/9.10.2008 a Curtii de Apel Oradea - Sectia comerciala si de contencios administrativ si fiscal).
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Impozite si taxe

Restituire contributie de asigurari de sanatate - Sentinta comerciala nr. 2055/CA/2009 din data de 02.11.2009
ACTE ALE AUTORITATILOR PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 1467/CA/2015 din data de 09.06.2015
Impozite si taxe - Sentinta comerciala nr. 353/CA din data de 25.05.2010
Obliga?ia de a plati ”impozit pe spectacole”. Legalitate. - Decizie nr. 1287 din data de 26.09.2016
Cabinete medicale. Caracterul deductibil al costurilor de achizitie a echipamentelor tehnice si aparaturii pentru functionarea cabinetului medical. - Decizie nr. 9253 din data de 18.12.2012
Inmatricularea autovehiculelor fara plata taxei de poluare ulterior datei de 13.02.2010. Conformitatea dreptului intern cu art. 110 din Tratatul pentru functionarea Uniunii Europene. - Decizie nr. 1657 din data de 21.09.2010
O.U.G. nr. 24/1998. Persoana fizica autorizata. - Decizie nr. 565 din data de 13.03.2006
Drept fiscal. Cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit . - Decizie nr. 1944 din data de 19.09.2005
Formulare cu regim special procurate din alta sursa decat cele legale. Valoare probanta. Efecte asupra deducerii cheltuielilor. - Decizie nr. 542 din data de 11.10.2004
Impozitarea veniturilor din activitatile societatilor comerciale in primul an de functionare. Optiunea intre impozitul de venitul microintreprinderilor si impozitul pe profit. - Decizie nr. 684 din data de 01.11.2004
Contencios administrativ. Hotarare de consiliu local de incadrare a terenurilor in categoria celor scutite de impozite. Taxe de inchiriere si pe veniturile din concesiuni. Inexistenta unor creante fiscale - Decizie nr. 616 din data de 04.06.2010
RETINEREA DE IMPOZITE SI CONTRIBUTII DIN VENITURILE OBTINUTE DE INVENTATOR IN URMA CESIONARII DREPTULUI LA OBTINEREA BREVETULUI DE INVENTIE. - Decizie nr. 593 din data de 18.09.2008
IMPOZITUL PE VENITURILE SUB FORMA DE DIVIDENDE. APLICAREA IN TIMP SI INTERPRETAREA DISPOZITIILOR CODULUI FISCAL INCIDENTE MATERIEI - Decizie nr. 209 din data de 25.02.2010
Taxa de salubritate. Actiune in anularea hotararii Consiliului Local prin care s-a stabilit taxa de salubritate. Aplicabilitatea dispozitiilor speciale cuprinse in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2003. Legalitatea instituirii taxei. - Decizie nr. 1210 din data de 30.12.2009
Impozit pe teren. Scutirea prevazuta de art. 257 lit. d) din Codul fiscal. Sfera de aplicabilitate. Furnizor de formare profesionala pentru adulti autorizat in temeiul dispozitiilor Ordonanta Guvernului nr. 129/2000. - Decizie nr. 20 din data de 15.01.2009
Cerere creditor de a fi inscris in tabelul creditorilor cu un cuantum al creantei mai mare decat cel declarat initial, motive ce rezulta din declaratia de impunere a reprezentantilor societatii comerciale debitoare si calcul aplicat la impozit cladir... - Decizie nr. 27 din data de 12.01.2010
- Decizie nr. 593 din data de 18.09.2008
OBLIGATII BUGETARE. ACCESORII. SOCIETATE AFLATA IN PROCEDURA INSOLVENTEI. SUCCESIUNEA LEGILOR IN TIMP. LEGEA APLICABILA - Decizie nr. 95 din data de 24.04.2007
ACTIUNE IN ANULAREA ACTELOR ADMINISTRATIVE CARE PRIVESC TAXE SI IMPOZITE. TERMEN DE SOLUTIONARE. DEPASIREA TERMENULUI. CONSECINTE. - Decizie nr. 12 din data de 24.04.2007
T.V.A. DOCUMENTE JUSTIFICATIVE. DREPT DE DEDUCERE. CONDITII. - Decizie nr. 814 din data de 22.01.2006