InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Alba

taxa prima inmatriculare

(Sentinta comerciala nr. 692/CAF/2009 din data de 07.07.2009 pronuntata de Tribunalul Alba)

Domeniu Impozite si taxe | Dosare Tribunalul Alba | Jurisprudenta Tribunalul Alba

      DOSAR 1894/107/2009 S.692/CAF/2009
      
      Din actele depuse la dosar (fila 22-25) rezulta ca la data de 30.10.2007   reclamantul  a cumparat din Germania – stat membru al UE un autoturism folosit fabricat in anul 2001, si  care a fost inmatriculat pentru prima data in acest stat la data de 20.03.2001 Pentru a inmatricula in Romania acel autoturism reclamantul  a fost obligat sa achite in contul Trezoreriei statului suma de 5.464 lei  cu titlu de „taxa speciala auto la prima inmatriculare in Romania” La data de  4.09.2008 A.F.P. Alba Iulia a dispus restituirea catre reclamant a unei parti din suma achitata de acesta cu titlu de taxa speciala de inmatriculare, respectiv doar suma de 2433 lei.
      Potrivit art. 2141 - 2143  din Codul Fiscal si pct. 311 – 312 din Normele Metodologice de aplicare a Codului fiscal, taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule se plateste cu ocazia primei inmatricularii in Romania, de catre persoana fizica sau juridica care face inmatricularea, atat pentru autoturisme  si autovehicule noi  cat si pentru cele rulate, aduse din import, din state comunitare ori din alte state. 
Conform art. 90 paragraf 1 din Tratatul Constitutiv al Uniunii Europene nici un stat membru, nu aplica, direct sau indirect, produselor altor state membre, impozite interne de orice natura, mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect, produselor nationale similare.
Prin hotararea CJE pronuntata in cauza Weigel (2004) s-a stabilit ca  obiectivul reglementarii comunitare este asigurarea liberei circulatii a marfurilor intre statele comunitare in conditii normale de concurenta, prin eliminarea oricarei forme de protectie care decurge din aplicarea de impozite interne discriminatorii fata de  produsele provenind din alte state membre
Asadar, rolul acestei reglementari este de a interzice discriminarea fiscala intre produsele importate si cele similare autohtone.
In Romania, la ora actuala nu se percepe nici un fel de taxa pentru autoturismele  produse in tara si care au fost deja inmatriculate aici.
Organele fiscale din Romania au invocat legalitatea incasarii taxei, ca urmare a aplicarii dreptului intern, respectiv a Codului fiscal. Reclamantul  a invocat nelegalitatea acesteia ca urmare a aplicarii directe a reglementarii comunitare.
Se constata ca, intr-adevar, in cauza sunt aplicabile in mod direct dispozitiile din dreptul comunitar, care au  prioritate fata de dreptul national.
Astfel, de la 1 ianuarie 2007 Romania este stat membru al Uniunii Europene. Potrivit art.148 din Constitutia Romaniei : ca urmare a aderarii, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare, iar Parlamentul, Presedintele Romaniei, Guvernul si autoritatea judecatoreasca garanteaza aducerea la indeplinire a obligatiilor rezultate din actul aderarii si din prevederile alineatului 2.
De altfel, prin Legea nr. 157/2005 de ratificare a Tratatului de aderare a Romaniei si Bulgariei la Uniunea Europeana, statul nostru si-a asumat obligatia de a respecta dispozitiile din tratatele originare ale Comunitatii, dinainte de aderare.
Prin Decizia pronuntata in cauza Costa/Enel (1964), CJE a stabilit ca legea care se indeparteaza de Tratat – un izvor independent de drept – nu ar putea sa duca la anularea lui, data fiind natura sa originala si speciala, fara a-l lipsi de caracterul lui de lege comunitara si fara ca baza legala a Comunitatii insasi sa fie pusa la indoiala.
Mai mult, aceeasi decizie a definit relatia dintre dreptul comunitar si dreptul national al statelor membre aratand ca dreptul comunitar este o ordine juridica independenta care are prioritate de aplicare chiar si in fata dreptului national ulterior – or, in speta, taxa speciala auto a fost introdusa in legislatia interna prin Legea nr. 343/2006 privind Codul fiscal.
De asemenea, in cauza Simmenthal (1976), CJE s-a stabilit ca judecatorul national este obligat sa aplice  normele comunitare, in mod direct, daca acesta contravin normelor interne, fara a solicita sau astepta eliminarea acestora pe cale administrativa sau  a unei alte proceduri constitutionale.
Deoarece in Romania, stat comunitar, nu se percepe nici un fel de  taxa pentru autoturismele produse si inmatriculate ori reinmatriculate in tara noastra, dar se percepe o astfel de taxa pentru autoturismele inmatriculate deja in celelalte state comunitare si reinmatriculate in Romania dupa aducerea acestora aici, instanta constata o diferenta de tratament, ceea ce constituie o discriminare a regimului juridic fiscal si contravine dispozitiilor mentionate din Tratatul CEE.
Aceste dispozitii se opun unei taxe speciale de prima inmatriculare pentru achizitiile intracomunitare de autoturisme neinmatriculate pe teritoriul national, altfel incalcandu-se principiul libertatii circulatiei marfurilor - adica se dezavantajeaza, direct sau indirect, autovehiculele din celelalte tari membre UE, in competitia cu produsele similare autohtone.
In ceea ce priveste disp. O.G. nr. 50/2008 invocate de parate acestea nu sunt aplicabile intrucat acel act normativ nu era in vigoare la data  nasterii raportului juridic fiscal, respectiv la 21.01.2008  cand reclamantul  a achitat taxa a carei restituire o solicita, potrivit  disp. art. 14 alin. 1 din cuprinsul acestuia intrand in vigoare doar la data de 1 Iulie 2008.
O.G. nr. nr. 50 /2008 reglementeaza o taxa distincta de aceea achitata de reclamanta, aceasta avand o denumire diferita  si  pentru care a fost instituita o alta modalitate de calcul.
Intrucat suma platita de reclamat nu era datorata potrivit legislatiei comunitare, se impune restituirea acesteia.
 

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Impozite si taxe

Restituire contributie de asigurari de sanatate - Sentinta comerciala nr. 2055/CA/2009 din data de 02.11.2009
ACTE ALE AUTORITATILOR PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 1467/CA/2015 din data de 09.06.2015
Impozite si taxe - Sentinta comerciala nr. 353/CA din data de 25.05.2010
Obliga?ia de a plati ”impozit pe spectacole”. Legalitate. - Decizie nr. 1287 din data de 26.09.2016
Cabinete medicale. Caracterul deductibil al costurilor de achizitie a echipamentelor tehnice si aparaturii pentru functionarea cabinetului medical. - Decizie nr. 9253 din data de 18.12.2012
Inmatricularea autovehiculelor fara plata taxei de poluare ulterior datei de 13.02.2010. Conformitatea dreptului intern cu art. 110 din Tratatul pentru functionarea Uniunii Europene. - Decizie nr. 1657 din data de 21.09.2010
O.U.G. nr. 24/1998. Persoana fizica autorizata. - Decizie nr. 565 din data de 13.03.2006
Drept fiscal. Cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit . - Decizie nr. 1944 din data de 19.09.2005
Formulare cu regim special procurate din alta sursa decat cele legale. Valoare probanta. Efecte asupra deducerii cheltuielilor. - Decizie nr. 542 din data de 11.10.2004
Impozitarea veniturilor din activitatile societatilor comerciale in primul an de functionare. Optiunea intre impozitul de venitul microintreprinderilor si impozitul pe profit. - Decizie nr. 684 din data de 01.11.2004
Contencios administrativ. Hotarare de consiliu local de incadrare a terenurilor in categoria celor scutite de impozite. Taxe de inchiriere si pe veniturile din concesiuni. Inexistenta unor creante fiscale - Decizie nr. 616 din data de 04.06.2010
RETINEREA DE IMPOZITE SI CONTRIBUTII DIN VENITURILE OBTINUTE DE INVENTATOR IN URMA CESIONARII DREPTULUI LA OBTINEREA BREVETULUI DE INVENTIE. - Decizie nr. 593 din data de 18.09.2008
IMPOZITUL PE VENITURILE SUB FORMA DE DIVIDENDE. APLICAREA IN TIMP SI INTERPRETAREA DISPOZITIILOR CODULUI FISCAL INCIDENTE MATERIEI - Decizie nr. 209 din data de 25.02.2010
Taxa de salubritate. Actiune in anularea hotararii Consiliului Local prin care s-a stabilit taxa de salubritate. Aplicabilitatea dispozitiilor speciale cuprinse in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2003. Legalitatea instituirii taxei. - Decizie nr. 1210 din data de 30.12.2009
Impozit pe teren. Scutirea prevazuta de art. 257 lit. d) din Codul fiscal. Sfera de aplicabilitate. Furnizor de formare profesionala pentru adulti autorizat in temeiul dispozitiilor Ordonanta Guvernului nr. 129/2000. - Decizie nr. 20 din data de 15.01.2009
Cerere creditor de a fi inscris in tabelul creditorilor cu un cuantum al creantei mai mare decat cel declarat initial, motive ce rezulta din declaratia de impunere a reprezentantilor societatii comerciale debitoare si calcul aplicat la impozit cladir... - Decizie nr. 27 din data de 12.01.2010
- Decizie nr. 593 din data de 18.09.2008
OBLIGATII BUGETARE. ACCESORII. SOCIETATE AFLATA IN PROCEDURA INSOLVENTEI. SUCCESIUNEA LEGILOR IN TIMP. LEGEA APLICABILA - Decizie nr. 95 din data de 24.04.2007
ACTIUNE IN ANULAREA ACTELOR ADMINISTRATIVE CARE PRIVESC TAXE SI IMPOZITE. TERMEN DE SOLUTIONARE. DEPASIREA TERMENULUI. CONSECINTE. - Decizie nr. 12 din data de 24.04.2007
T.V.A. DOCUMENTE JUSTIFICATIVE. DREPT DE DEDUCERE. CONDITII. - Decizie nr. 814 din data de 22.01.2006