InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Bucuresti

Stabilire paternitate

(Decizie nr. 1693 din data de 22.09.2006 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti)

Domeniu Paternitate. Stabilire. Tagada | Dosare Curtea de Apel Bucuresti | Jurisprudenta Curtea de Apel Bucuresti

     
R O M A N I A
CURTEA DE APEL BUCURESTI
SECTIA A III-A CIVILA SI PENTRU CAUZE CU MINORI SI DE FAMILIE

DECIZIA CIVILA NR.1693

Sedinta publica de la 22.09.2006

Curtea compusa din:

                                   PRESEDINTE      -      RALUCA MOGLAN
        JUDECATOR       -      MIRELA VISAN
                                   JUDECATOR       -      MIHAELA CIOCEA
                                   GREFIER             -      RADITA IVANOV


Pe rol pronuntarea asupra recursului declarat de paratul BASCEANU IONUT COSMIN, impotriva deciziei civile nr.532-A din 02.03.2006 pronuntata de Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a Civila, in dosarul nr.328/300/2003, in contradictoriu cu reclamanta COJOCARU LUCIANA PAULINA si cu autoritatea tutelara de pe langa PRIMARIA SECTORULUI 2 BUCURESTI.
     Pricina are ca obiect stabilire paternitate.
     Dezbaterile in cauza si sustinerile partilor au avut loc in sedinta publica de la 19.09.2006, fiind consemnate in incheierea de sedinta de la acea data, incheiere care face parte integranta din prezenta decizie, cand curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea la 22.09.2006, cand a decis urmatoarele:
     
     C U R T E A
     
     Constata ca prin  sentinta civila nr.10241/15.12.2005, Judecatoria  Sectorului 2 Bucuresti a admis actiunea formulata de reclamanta  COJOCARU LUCIANA PAULINA in contradictoriu cu paratul BASCEANU COSMIN IONUT si cu Autoritatea Tutelara Sector 2 Bucuresti; a stabilit ca paratul Basceanu Cosmin Ionut este tatal minorului Cojocaru Pavel Stefan, nascut la 21.11.2002 in Bucuresti, sector 6; a dispus efectuarea cuvenitelor mentiuni in registrul starii civile al Primariei Sectorului 6 Bucuresti; a obligat pe parat la pensie de intretinere pentru minor, in cuantum de 390 USD lunar, de la data nasterii minorului si pana la majorat; a luat act ca nu s-au solicitat cheltuieli de judecata.
     Pentru a hotari astfel, prima instanta a retinut ca din relatia de concubinaj a partilor s-a nascut minorul Cojocaru Pavel Stefan si ca paratul este tatal minorului, acest din urma fapt fiind dovedit cu expertizele medico-legale efectuate in cauza - examen serologic, examen in sistemul HLA si examen ADN -, avizate de Comisia superioara medico-legala.
     In drept s-a retinut aplicabilitatea dispozitiilor art.56, 59, 60, 63, 86 si 94 din Codul  Familiei.
     Hotararea a fost atacata cu apel de parat.
     Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a Civila, prin decizia civila nr.532A/02.03.2006, a admis apelul si a schimbat in parte sentinta apelata, in sensul obligarii paratului la 390 USD pensie de intretinere in favoarea minorului, incepand cu data introducerii cererii de chemare in judecata, respectiv 05.05.2005 si pana la majoratul copilului; celelalte dispozitii ale sentintei au fost mentinute, cu obligarea intimatei la plata cheltuielilor de judecata catre apelant.
     Apelul a fost primit in limita motivului formulat pe aspectul pensiei de intretinere, apreciindu-se ca, fata de caracterul declarativ al hotararii ce se pronunta in actiunile de stabilire a paternitatii, obligatia de intretinere urmeaza a fi stabilita incepand cu data introducerii actiunii, in acest sens pronuntandu-se si instanta suprema, printr-o decizie de indrumare pronuntata la data de 23.12.1965.
     Celelalte motive de apel, prin care s-a invocat nulitatea rapoartelor de expertiza medico-legala efectuate la fond, nu au fost primite de tribunal.
     S-a retinut in acest sens ca desi examenele serologic si ADN nu au fost efectuate de catre o comisie alcatuita din trei medici, asa cum impunea art.31 din Ordinul nr.1.134/C/25.05.2000, ci de catre o comisie formata din 2 medici, refacerea celor doua examene nu se impunea, pentru ca nulitatea relativa decurgand din neefectuarea expertizelor medico-legale in compunerea prevazuta de lege opereaza numai in cazul dovedirii de catre persoana interesata a imprejurarii ca a suferit o vatamare ce nu poate fi inlaturata decat prin anularea actului.
     Cum in speta examenul HLA, efectuat in conditiile art.31 din Ordinul nr.1.134/C/25.05.2000, adica de o comisie formata din trei medici, a avut acelasi rezultat ca si celelalte doua examene - serologic si ADN, respectiv o probabilitate de peste 90% ca apelantul - parat sa fie tatal minorului, s-a apreciat de tribunal ca nu poate fi retinuta in nici un caz producerea unei vatamari apelantului - parat, ce ar putea fi inlaturata numai prin anularea celor doua rapoarte de expertiza; aceasta cu atat mai mult cu cat obiectiunilor formulate de apelantul - parat pe aspectul componentei comisiei de examinare, a modalitatii efective de lucru si a rezultatelor celor trei expertize, cu referire la literatura si practica de specialitate internationale, i s-a raspuns de catre Institutul de Medicina Legala "Mina Minovici" prin adresa nr.A8/3798/11.05.2005, dar si prin avizul dat la data de 30.09.2005 de Comisia superioara medico - legala, care a aprobat toate rapoartele de expertiza medico - legala serologica si ADN, constatand ca intre ele nu exista contradictii.
     De asemenea, tribunalul a apreciat ca nici imprejurarea ca laboratorul de genetica din cadrul I.M.L. nu i-a pus la dispozitie apelantului - parat graficele care insotesc raportul de expertiza ADN  nu constituie un motiv de natura a justifica anularea raportului de expertiza ADN, cata vreme nu exista o dispozitie legala care sa prevada aceasta obligatie in sarcina celor ce efectueaza examenul in discutie.
     Impotriva deciziei tribunalului a declarat recurs paratul, criticand-o atat sub aspectul valabilitatii rapoartelor de expertiza medico - legale efectuate in cauza, cat si sub aspectul datei de la care se datoreaza pensia de intretinere.
     1) In sustinerea nulitatii expertizelor medico - legale administrate in cauza, recurentul a invocat urmatoarele:
     - comisia ce a efectuat expertizele serologica si ADN nu a fost alcatuita potrivit prevederilor art.31 alin.1 din Ordinul comun al Ministerului Justitiei si Ministerului Sanatatii nr.1134/C/255/2000;
     - raportul de expertiza serologica nu a fost semnat de unul din medicii legisti care a participat la intocmirea lui, respectiv de d-na doctor Mariana Rosu, pentru care a semnat raportul d-na doctor Dana Sirbu, ceea ce incalca prevederile art.11 alin.3 din Ordinul nr.1134/C/255/2000;
     - expertiza HLA a fost intocmita cu incalcarea dispozitiilor art.31 alin.2 din Ordinul nr.1134/C/255/2000, respectiv pe baza examenului serologic efectuat anterior, desi examenele serologic, HLA si ADN reprezentau etape obligatorii succesive ce trebuiau parcurse distinct de expertiza filiatiei; desi nu exista certitudinea ca examenul serologic a fost utilizat la efectuarea expertizei HLA, intrucat la dosarul de fond nu se regaseste o solicitare a medicului legist de a avea acces la raportul examenului serologic, asa cum impuneau dispozitiile art.11 alin.2 din Ordinul 1134/C/255/2000, chiar acceptand ca a fost utilizat raportul examenului serologic aflat in arhiva IML, acest lucru nu trebuia sa se intample, avand in vedere ca raportul de expertiza medico-legala privind cercetarea paternitatii nr.A10/2402/2004/13.02.2005 trebuia sa se refere strict la examinarea sistemului HLA;
     - expertizele efectuate in cauza nu au respectat metodologia de prelevare a probelor, care presupunea ca eprubetele in care au fost prelevate probele sa fie inscriptionate fie cu numele celor testati, fie cu cate un cod care trebuia comunicat partilor; in speta, persoanelor investigate nu li s-au comunicat nici macar verbal aceste coduri, iar eprubetele cu probele de sange erau inscriptionate cu pixul , fara sa aiba un element de securitate;
     De asemenea, referitor la expertize recurentul a aratat ca a formulat obiectiuni in fata instantei de fond sub forma unei cereri de avizare care continea intrebari cu privire la examinarea sistemului HLA si ca desi aceasta cerere a fost adresata Comisiei de Avizare si Control din cadrul IML, asa cum prevede legea, la ea s-a raspuns de Laboratorul de Antropologie - Serologie-Genetica prin adresa nr.A8/3798/05 din 11.05.2005, care a fost semnata si de seful Sectorului Antropologie - Serologie - Genetica, care nu mai avea dreptul sa avizeze expertiza HLA din moment ce participase la efectuarea ei.
     La data de 30.06.2005 s-au formulat din nou obiectiuni, solicitandu-se Comisiei de Avizare si Control lamuriri cu privire la continutul stiintific al celor trei expertize, avizarea lor, a adresei nr.A8/3798/2005, precum si a graficelor ce trebuiau sa insoteasca raportul de expertiza ADN; la aceste obiectiuni a raspuns organul competent, respectiv Comisia Superioara de Medicina Legala, dar care a incalcat art.25 din Regulamentul aprobat prin H.G. nr.774/2000, deoarece, in loc sa raspunda intrebarilor partii, s-a limitat sa aprobe toate rapoartele de expertiza medico - legala serologica si ADN, intre care nu exista contradictii, iar Laboratorul de Genetica, sesizat si el cu aceeasi ocazie, nu a dat nici un raspuns.
     Urmatoarea solicitare de sesizare a IML - ului pentru a raspunde la intrebarile formulate si pentru a pune la dispozitia partilor graficele ce trebuiau sa insoteasca raportul de expertiza ADN a fost respinsa in mod nejustificat de instanta la termenul din 8.12.2005.
     Cererile adresare IML-ului de a comunica normele metodologice stabilite de Consiliul Superior de Medicina Legala, conform carora se efectueaza expertiza medico - legala a filiatiei in vederea cercetarii paternitatii, au ramas si ele fara raspuns, ceea ce face imposibil de verificat corectitudinea intocmirii expertizelor dispuse in cauza.
     Nici sesizarea adresata Comisiei Mixte, constituita prin ordinul comun al Ministerului Sanatatii si Ministerului Justitiei, in vederea verificarii expertizelor efectuate in cauza nu a primit un raspuns complet la problemele ridicate.
     Fata de inadvertentele dintre raspunsurile primite de la organele sesizate si ignorand ca testul ADN a fost efectuat in cauza cu nerespectarea prevederilor legale, in mod gresit instanta de apel a respins cererea de efectuare a unui nou raport de expertiza cu motivarea ca atat expertiza serologica, cat si expertiza HLA sunt teste de probabilitate, iar ADN este de certitudine.
     Pe de alta parte, instanta de apel, desi a constatat corect ca examenul HLA este un test de probabilitate, l-a retinut drept contraproba a testului ADN, ceea ce este gresit, in conditiile in care si raportul de expertiza a sistemului HLA a fost intocmit cu neobservarea prevederilor legale.
     Este, deci, evident ca instanta trebuia sa constate nulitatea rapoartelor de expertiza, intrucat nulitatea rezulta din lege, prin folosirea cuvantului "obligatoriu" si nu "poate", iar o vatamare mai mare decat aceea de a fi declarat gresit tatal unui copil nu poate fi.
     Cat priveste avizarea de catre Comisia superioara medico - legala a expertizelor efectuate in cauza, aceasta nu poate constitui un argument care sa justifice solutiile instantelor de respingere a cererii de refacere a expertizelor, intrucat, potrivit dispozitiilor art.28.1 din H.G. nr.774/2000, si in cazul existentei unui aviz al Comisiei superioare se poate solicita efectuarea unei noi expertize daca au aparut date noi medicale sau de ancheta, ori tocmai aceasta este situatia in speta, unde se contestasera din punct de vedere stiintific toate cele trei expertize efectuate la fond.
     De aceea, s-ar fi impus cel putin chemarea in instanta de judecata a expertilor care au participat la intocmirea expertizelor, inclusiv a directorului IML, pentru a raspunde la toate obiectiunile partilor.
     In fine, legat de expertize, recurentul a solicitat ca, in cazul in care va cadea in pretentii, sa fie obligat la suportarea cheltuielilor ocazionate de avizul dat de Comisia superioara medico - legala, cheltuieli suportate in fapt de Ministerul Justitiei.
     2). Sub aspectul datei de la care se datoreaza pensia de intretinere, recurentul a sustinut ca obligatia de intretinere ar fi trebuit stabilita in sarcina sa nu de la data introducerii actiunii, ci de la data pronuntarii sentintei, deoarece lui nu-i poate fi reprosata durata indelungata a procesului, aceasta datorandu-se exclusiv culpei reclamantei, care, cu rea - credinta, a introdus actiunea la Judecatoria Slatina si a refuzat propunerea de efectuare a testului ADN la un laborator acreditat din Europa, ceea ce ar fi scurtat cu mult durata procesului.
     Totodata, recurentul a solicitat obligarea intimatei - reclamante sa ii puna la dispozitie, pentru situatia in care va cadea in pretentii, contul si banca la care urmeaza sa faca plata pensiei de intretinere sau macar sa precizeze modalitatea in care intelege sa ii fie facuta plata.
     In drept, cererea de recurs a fost intemeiata pe dispozitiile art.304 pct.5, 8 si 9 Cod  procedura civila.
     Intimata-reclamanta a formulat intampinare, solicitand respingerea recursului ca nefondat, fata de faptul ca cele trei expertize medico-legale efectuate in cauza au fost avizate de Comisia superioara medico-legala, ceea ce conduce la o singura concluzie, aceea ca recurentul este tatal minorului.
     De asemenea, intimata a precizat ca pentru plata pensiei de intretinere pentru minor a deschis contul curent 2511.2 - 32292.2/USD, cod IBAN RO78RNCB3800000322920002 la BCR Olt Slatina.
     In aceasta faza procesuala, recurentul a administrat proba cu inscrisuri, depunand la dosar corespondenta purtata intre el si institutiile considerate abilitate sa-si expuna punctul de vedere referitor la modul de intocmire a expertizei medico-legale a filiatiei in vederea cercetarii paternitatii, precum si un extras de pe raportul asupra activitatii retelei de medicina legala in anul 2005.
     Examinand decizia atacata prin prisma criticilor formulate, Curtea retine urmatoarele:
     1)Nulitatea actelor de procedura indeplinite cu neobservarea formelor legale se constata in conditiile art.105 alin.2 Cod procedura civila, respectiv numai atunci cand prin acele acte s-a pricinuit partii o vatamare ce nu poate fi inlaturata  decat prin anularea actelor.
     In speta, aceste conditii nu sunt indeplinite in privinta  nici uneia dintre expertizele medico-legale contestate de recurent.
     Astfel, relativ  la  expertizele serologica si ADN s-a invocat nulitatea pentru nerespectarea dispozitiilor art.31 alin.1 si art.11 alin.3 din Ordinul nr.1134/C/2000, intrucat cele doua expertize nu au fost efectuate de o comisie formata din trei membri, ci numai din doi, iar expertiza serologica a fost semnata, pentru unul din membrii comisiei care a  participat la intocmirea ei, de catre un alt medic.
     Desi neregularitatile sesizate se confirma, atata timp cat datorita lor nu s-a produs o alterare a rezultatului stiintific al expertizelor serologica si ADN, inseamna ca recurentul nu a suferit o vatamare de natura  a justifica anularea celor doua expertize.
     Sub acest aspect in mod corect tribunalul a retinut inexistenta vatamarii fata de faptul ca examenul HLA, efectuat in conditiile art.31  alin.1 si art.11 alin.3  din Ordinul nr.1134/C/2000, adica de catre  o comisie formata din trei medici, care au semnat  personal raportul de expertiza, a avut acelasi  rezultat ca si  examenele serologic  si ADN, respectiv o probabilitate de  peste 90% ca recurentul sa fie tatal  minorului Cojocaru Pavel Stefan, precum si fata de faptul ca, din punctul de vedere al continutului stiintific, expertizele serologica si ADN au fost confirmate de Comisia superioara medico - legala prin avizul nr. E 1/7737/30.09.2005 (fila 171 dosar fond).
     Cat priveste neregularitatea sesizata de recurent in legatura cu expertiza HLA, in sensul ca respectiva expertiza s-ar fi realizat numai pe baza examenului serologic, ceea ce ar contraveni dispozitiilor art.31 alin.2 din Ordinul nr.1134/C/2000, aceasta nu se confirma, dupa cum nu se confirma nici pretinsa nerespectare a metodologiei de prelevare a probelor folosite pentru expertizare.
     Chiar daca in cuprinsul raportului de expertiza HLA (fila 91 dosar fond) se face referire si la rezultatul examenului serologic anterior efectuat, aceasta nu inseamna ca expertiza HLA s-ar fi intocmit numai pe baza examenului serologic, fara efectuarea investigatiilor specifice sistemului HLA, cum gresit retine recurentul.
     Raportul de expertiza HLA cuprinde date certe in sensul ca a fost efectuat pe baza metodologiei specifice examinarii sistemului HLA, in urma recoltarii unor noi probe de sange; s-au indicat astfel in raport testul pe baza caruia s-a facut tipizarea in sistemul HLA, tehnica folosita pentru aplicarea acestui test, rezultatele lui pentru fiecare din cei trei subiecti investigati - recurentul, intimata si minorul Cojocaru Pavel Stefan - in functie de probele de sange recoltate la data de 10.01.2005, deci alte probe decat cele folosite pentru examenul serologic (recoltate la data de 27.10.2003, conform mentiunilor din expertiza serologica depusa la fila 38  dosar fond), precum si modul de valorizare a acestor rezultate in determinarea procentului probabilitatii de paternitate.
     In ceea ce priveste faptul ca nu s-ar fi comunicat partilor codurile de pe eprubetele in care au fost recoltate probele biologice necesare expertizarii, acesta nu este de natura a afecta valabilitatea  examenului stiintific, atata timp cat nu exista o dispozitie  legala care sa prevada o asemenea obligatie in sarcina personalului care recolteaza probele biologice; de altfel, contrar celor sustinute de recurent, probele prelevate in cauza au fost securizate prin introducerea lor in tuburi inchise pe care s-au inscris indicative distincte de identificare, situatie care rezulta din raportul de expertiza ADN, aflat la fila 119 dosar fond.
     Nici faptul ca Institutul National de Medicina Legala  nu ar fi comunicat recurentului graficele aferente raportului de expertiza ADN si normele privind metodologia unitara de efectuare a expertizei medico - legale a filiatiei in vederea cercetarii paternitatii, stabilite de Consiliul Superior de Medicina Legala, nu reprezinta motive de anulare a expertizelor administrate in cauza, in absenta unei prevederi legale care sa conditioneze valabilitatea expertizelor medico - legale de punerea la dispozitia partilor a actelor solicitate de recurent; de altfel, sustinerea recurentului ca nu i-ar fi fost comunicata metodologia unitara privind efectuarea expertizei medico - legala a filiatiei in vederea cercetarii paternitatii este infirmata chiar de actele depuse de el in faza recursului, respectiv adresa nr.13171/14.04.2006 a Ministerului Sanatatii - Compartimentul Relatii cu Presa si adresa I.N.M.L. "Mina Minovici" nr.A8/11806/05/03.04.2006, care atesta comunicarea actului solicitat si care este anexat celor doua adrese (filele 47-49, respectiv 50-53 dosar recurs).
     De asemenea, recurentul a contestat si competenta Laboratorului de Antropologie  - Serologie - Genetica de a-i raspunde la obiectiunile formulate in legatura cu examenul sistemului HLA, sustinand ca la aceste obiectiuni ar fi trebuit sa raspunda Comisia de Avizare si Control din cadrul I.M.L.
     Sub acest aspect este de retinut ca urmarea obiectiunilor formulate de recurent la data de 17.03.2005  (fila 94 dosar fond), instanta de fond nu a solicitat avizarea expertizei HLA de catre Comisia de Avizare si Control din cadrul I.M.L., ci, asa cum reiese din incheierea de sedinta din 17.03.2005 (fila 97 dosar fond), a solicitat IML -ului sa comunice metodologia unitara de efectuare a expertizelor de paternitate (serologica, HLA, ADN) si sa raspunda obiectiunilor formulate de recurent, ceea ce explica de ce raspunsul la obiectiuni a fost dat de Institutul National de Medicina Legala - Sectorul Antropologie - Serologie - Genetica, care a efectuat lucrarea (filele 110 - 117 dosar fond).
     De altfel, sub aspectul acuratetei stiintifice a rezultatelor expertizelor medico - legale efectuate in cauza instanta de fond a solicitat avizul unui for superior  Comisiei de Avizare si Control si anume Comisiei Superioare Medico - Legale din cadrul Institutului National de Medicina Legala, care potrivit art.23 din Regulamentul de aplicare a dispozitiilor O.G. nr.1/2000 privind organizarea activitatii si functionarea institutiilor de medicina legala, aprobat prin H.G. nr.774/2000, reprezinta "autoritatea stiintifica suprema in domeniul medicinii legale, care verifica, evalueaza, analizeaza si avizeaza din punct de vedere stiintific, la cererea organelor judiciare, continutul si concluziile diverselor acte medico - legale", fiind deci fara relevanta inexistenta avizului din partea Comisiei de Avizare si Control.
     Cat priveste imprejurarea ca, Comisia Superioara Medico - Legala nu a raspuns obiectiunilor recurentului, limitandu-se doar la avizarea expertizelor cauzei cu motivarea ca intre acestea nu exista contradictii, trebuie observat ca o atare modalitate de rezolvare a cererii partii este conforma dispozitiilor legale in materie, respectiv art.27 din Regulamentul de aplicare a dispozitiilor O.G. nr.1/2000 privind organizarea activitatii si functionarea institutiilor de medicina legala, aprobat prin H.G. nr.774/2000, care stabileste situatia in care Comisia Superioara trebuie sa formuleze precizari sau completari la avizul dat si anume numai atunci cand constata existenta unor concluzii contradictorii intre prima expertiza si cea ulterioara sau ale altor acte    medico - legale, ceea ce nu este cazul in speta, unde s-a constatat de Comisie ca nu exista contradictii intre expertizele supuse avizarii.
     Pe de alta parte, modul de rezolvare de catre Comisia Mixta, constituita in baza art.30 din Regulamentul de aplicare a dispozitiilor O.G.nr.1/2000, aprobat prin H.G. nr.774/2000, a reclamatiei formulate de recurent in legatura cu modalitatea de efectuare a expertizelor medico - legale dispuse in cauza este irelevant pe aspectul nulitatii expertizelor in discutie, deoarece aceasta chestiune se analizeaza de instanta prin prisma dispozitiilor art.105 alin.2 Cod procedura civila, conform celor deja aratate.
     Avand in vedere considerentele prezentate, Curtea apreciaza ca nu existau temeiuri pentru ca instantele anterioare sa dispuna anularea rapoartelor de expertiza medico - legale administrate in cauza; de asemenea, apreciaza ca nu existau temeiuri nici pentru efectuarea altor noi expertize medico - legale, atata timp cat contestarea de catre recurent a rezultatelor stiintifice ale expertizelor deja efectuate nu echivaleaza cu aparitia unor "date noi medicale sau de ancheta", singurele care in acceptiunea art.28 alin.1 din Regulamentul aprobat prin H.G nr.774/2000 ar fi permis instantelor sa dispuna efectuarea altor expertize medico - legale, in conditiile in care cele deja existente au fost avizate de Comisia Superioara Medico - Legala, fata de existenta acestui aviz nejustificandu-se nici chemarea in instanta a specialistilor care au participat la intocmirea expertizelor spre a da lamuriri suplimentare in legatura cu continutul lor stiintific.
     In ceea ce priveste solicitarea recurentului de a fi obligat la suportarea cheltuielilor ocazionate de primirea avizului Comisiei Superioare Medico - Legale, aceasta nu poate fi primita, pe de o parte pentru ca recurentul nu este persoana interesata in formularea unei asemenea solicitari, iar pe de alta parte pentru ca sustinerea sa legata de suportarea costului avizului de catre Ministerul Justitiei este lipsita de suport probator.
     Motivele de recurs vizand expertizele medico-legale sunt deci neintemeiate, ceea ce face inoperante in speta cazurile de casare si modificare prevazute de art.304 pct.5 si 9 Cod procedura civila, in care acestea se incadreaza.
     2). Nici motivul de recurs vizand data de la care se datoreaza pensia de intretinere nu este intemeiat, cu consecinta inaplicabilitatii in speta a cazului de modificare prevazut de art.304 pct.9 Cod procedura civila.
     Aceasta deoarece conduita procesuala culpabila pe care recurentul o invoca in ceea ce o priveste pe partea adversa, chiar de ar fi reala - desi nu se poate imputa reclamantei ca ar fi introdus cu rea credinta actiune la o alta instanta decat cea competenta si nici ca ea ar fi vinovata de prelungirea procesului prin neacceptarea efectuarii expertizei ADN in strainatate, in conditiile in care autoritatile medicale nationale erau competente sa o efectueze - ar fi lipsita de relevanta in stabilirea datei de la care se datoreaza intretinerea pentru minor.
     Sub acest aspect se opune cu putere obligatorie pentru instante decizia de indrumare nr.19/23.12.1965 a fostului Tribunal Suprem, care a statuat ca pensia de intretinere se datoreaza cu incepere de la data introducerii actiunii in stabilirea paternitatii din afara casatoriei, daca a fost solicitata, iar nu de la data pronuntarii hotararii,  deoarece hotararea judecatoreasca are efect declarativ.
     Cat priveste solicitarea recurentului de obligare a intimatei sa-i puna la dispozitie contul si banca la care doreste sa-i faca plata pensiei pentru minor, aceasta nu reprezinta o critica la adresa deciziei din apel, supusa cenzurii in cadrul reglementat de art.304 Cod procedura civila.
     Totusi, prin intampinare, intimata a raspuns cererii recurentului, indicandu-i contul pentru plata pensiei de intretinere si banca la care a fost deschis, iar aceste date pot fi folosite de recurent in executarea pensiei de intretinere la care a fost obligat.
     Fata de argumentele expuse, Curtea constata ca recursul paratului nu este fondat, motiv pentru care il va respinge, conform art.312 alin.1 Cod procedura civila.
     
     PENTRU ACESTE MOTIVE
     IN NUMELE LEGII
     DECIDE:
     
     Respinge, ca nefondat, recursul declarat de recurentul - parat BASCEANU IONUT COSMIN impotriva deciziei civile nr.532 A din 2.03.2006, pronuntata de Tribunalul Bucuresti - Sectia a III a Civila in dosarul nr.328/300/2003, in contradictoriu cu intimata-reclamanta COJOCARIU LUCIANA PAULINA si cu Autoritatea Tutelara de pe langa PRIMARIA SECTORULUI 2 BUCURESTI.
     Irevocabila.
     Pronuntata in sedinta publica, azi 22.09.2006.
     
       PRESEDINTE,                   JUDECATOR,                 JUDECATOR,
     RALUCA MOGLAN             MIRELA VISAN            MIHAELA CIOCEA
     
     
     
                                                                    GREFIER,
                                                              RADITA IVANOV
     
     
     
     
??

??

??

??




- 6 -


Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Paternitate. Stabilire. Tagada

Contestare paternitate - Sentinta civila nr. 461 din data de 30.06.2009
Contestarea recunoasterii de paternitate. Imprescriptibilitatea actiuni. Incalcarea dreptului de aparare si a principiului contradictorialitatii . Consecinte. - Decizie nr. 100 din data de 12.09.2011
Actiune in stabilirea paternitatii. Lipsa de deligenta a uneia dintre parti - Decizie nr. 124 din data de 17.10.2006
ACTIUNE IN STABILIREA PATERNITATII. INTRODUCERE SI RENUNTARE. PRINCIPIUL INTERESULUI SUPERIOR AL COPILULUI. - Decizie nr. 158 din data de 24.04.2007
Paternitate - Sentinta civila nr. 248 din data de 12.01.2010
Stabilire Paternitate - Sentinta civila nr. 17045 din data de 06.05.2010
Tagada de paternitate;exceptia lipsei de interes - Sentinta civila nr. 402 din data de 20.01.2009
Actiune in tagada paternitatii. Exceptia lipsei de interes in promovarea cererii este intemeiata atata vreme cat, la rubrica „ numele tatalui” in actul de nastere al minorului, este mentionat tatal biologic (si nu reclamantul, sotul mamei la data inr... - Sentinta civila nr. 402/ 20.01.2009 din data de 21.09.2009
- Sentinta civila nr. 4877 din data de 28.05.2007
Tagada paternitate - Sentinta civila nr. 3366 din data de 17.06.2010
Stabilire paternitate - Sentinta civila nr. 3626 din data de 17.11.2009
Paternitate - Sentinta civila nr. 638 din data de 23.02.2011
Solicitarea sa se dispuna inregistrarea tardiva a minorei si sa se constate ca paratul este tatal minorei - Sentinta penala nr. 77 din data de 06.04.2009
- Sentinta civila nr. 241 din data de 05.02.2009
Stabilire paternitate si tagada paternitate - Sentinta civila nr. 303 din data de 24.04.2013
Stabilire paternitate - Sentinta civila nr. 146 din data de 04.04.2012
Exceptie de necompetenta teritoriala - Sentinta civila nr. 262 din data de 07.11.2007
Legea nr. 571/2003, art. 140 alin. (2) lit. f), art. 141 alin. (2) lit. e) - Decizie nr. 3496 din data de 20.09.2017
Domeniu. Drept administrativ Obligare emitere act administrativ - Decizie nr. 3302 din data de 11.09.2017
Prin obligatia autoritatii publice de a comunica informatiile de interes public solicitate nu se intelege obligatia acesteia de a evalua probleme de drept sau de fapt, ci doar de a comunica date privind activitatea desfasurata. - Decizie nr. 3255 din data de 07.09.2017