InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Bucuresti

Constatare nevalabilitatea titlului statului asupra fondului de comert aferent unei farmacii si obligarea la plata contravalorii actualizate a acestui fond de comert.

(Decizie nr. 102A din data de 17.02.2009 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti)

Domeniu Gestiune frauduloasa | Dosare Curtea de Apel Bucuresti | Jurisprudenta Curtea de Apel Bucuresti

Constatare nevalabilitatea titlului statului asupra fondului de comert aferent unei farmacii si obligarea la plata contravalorii actualizate a acestui fond de comert.

(CURTEA DE APEL BUCURESTI - SECTIA A III-A CIVILA SI PENTRU CAUZE CU MINORI SI DE FAMILIE  - DECIZIA CIVILA NR.102 A/17.02.2009)

Deliberand asupra cererilor de apel de fata, constata urmatoarele:
Prin cererea de chemare in judecata inregistrata pe rolul Judecatoriei Sectorului 4 Bucuresti, la data de 07.02.2007, sub nr.1546/4/2007, reclamanta R.C. a chemat in judecata pe paratii M.S.P. si S.R. prin M.F.P., solicitand ca prin hotararea ce se va pronunta sa se constate nevalabilitatea titlului statului cu privire la unitatea intregului fond de comert aferent "Farmaciei Victoria si laborator (drogherie) Dr.C.G.", situata in B., C.V. nr.33, nationalizata in baza art.1 din Decretul nr.134/1949 si repunerea partilor in situatia anterioara, cu cheltuieli de judecata.
     In motivarea cererii, reclamanta a aratat ca Farmacia "Victoria" a fost o unitate sanitara constituita din farmacie si laborator de drogherie (medicamente) sub care a functionat ca persoana fizica autorizata - comerciant farmacist - C.G., tatal reclamantei, care era inregistrat la Oficiul Registrului Comertului sub nr.6078/1932, conform Certificatului de Inmatriculare emis sub nr.8973/19.07.1932 de CCI Bucuresti.
     La data preluarii abuzive, farmacia a functionat in imobilul situat in B., C.V. nr.33, ce fusese inchiriat in baza contractului de inchiriere inregistrat sub nr.33292/16.09.1943 pentru Pravalia nr.3 din Blocul Frascati.
     Totodata, reclamanta a aratat ca, in urma decesului tatalui sau, are calitatea de unica mostenitoare, si i-a fost eliberat procesul-verbal din 28.09.1945, inregistrat la Administratia Financiara Sector 1 Galben sub nr.514806/19.01.1946, privind constatarea masei succesorale si a mostenitorilor, in cuprinsul acestui proces-verbal farmacia fiind cuprinsa atat la capitolul 1- avere mobila, punctele 4 si 5 cu privire la mobilier si marfuri, cu o valoare de 3.797.125 lei, cat si la capitolul III - avere incorporala, vadul comercial si dreptul de farmacie, cu o valoare de 8.515.920 lei.
     Prin Decretul nr.134/1949 privind nationalizarea unitatilor sanitare, farmacia a fost preluata de catre stat, devenind Farmacia de Stat nr.1, fara imobil intrucat farmacia functiona in calitate de chiriasa.
     Reclamanta a mai aratat ca nu a fost niciodata despagubita si ca Statul Roman nu a dobandit niciodata dreptul de proprietate asupra farmaciei, ci doar a intrat in posesia acesteia in mod ilegal si abuziv, posesia fiind exercitata prin intermediul unitatilor de stat si a autoritatilor publice de resort si ca, practic, statul a devenit proprietar de fapt, avand detentia asupra unui bun care nu ii apartinea.
     In drept, au fost invocate prevederile art.480 si  art.481 Cod civil, art.8 alin.2 si art.274 Cod procedura civila, precum si dispozitiile art.1 alin.4 din Decretul nr.134/1949.
     La data de 4.04.2007, paratul S.R. prin M.F.P. a formulat intampinare, prin care a invocat exceptia lipsei calitatii sale procesuale pasive, avand in vedere ca fondul de comert nu face parte din bunurile de interes national si ca din inscrisurile depuse la dosar rezulta ca bunurile au fost preluate de catre o comisie din M.S.. 
     De asemenea, a invocat exceptia inadmisibilitatii actiunii, fata de faptul ca cererea de chemare in judecata formulata de catre reclamanta este o actiune in revendicare, intemeiata pe dispozitiile art.480 Cod civil or, situatia juridica a imobilului revendicat este reglementata de Legea nr.10/2001, care instituie o procedura administrativa prealabila si obligatorie pentru restituirea in natura sau acordarea de masuri reparatorii in echivalent.
     La data de 25.04.2007, a depus la dosar intampinare si paratul Ministerul Sanatatii, prin care a invocat exceptia inadmisibilitatii actiunii fata de dispozitiile art.111 Cod procedura civila, motivat de faptul ca actiunea formulata de reclamanta este o actiune in constatare, iar din cuprinsul sau nu rezulta ca se solicita existenta sau inexistenta unui drept, ci nevalabilitatea titlului statului cu privire la existenta fondului de comert.
     De asemenea, a fost invocata exceptia lipsei calitatii procesuale pasive, intrucat M.S. nu a fost emitentul actului normativ mentionat, astfel ca aceasta institutie nu poate fi considerata raspunzatoare pentru aplicarea unui act normativ al carui emitent nu este.
     Pe fondul cauzei, a solicitat respingerea actiunii, ca neintemeiata, avand in vedere ca reclamanta detinea in proprietate doar fondul de comert, nu si spatiul in care isi desfasura farmacia activitatea or, repunerea in situatia anterioara, in cazul constatarii nevalabilitatii titlului statului, este lipsita de obiect, avand in vedere ca intregul fond de comert il constituie produsele farmaceutice care nu mai pot fi reconstituite, prin simplul fapt al treceri timpului, produsele avand valabilitate determinata in timp.
     Cu privire la nevalabilitatea titlului statului, paratul a apreciat cererea reclamantei neintemeiata, avand in vedere ca actul in cauza a fost emis cu respectarea prevederilor legale existente la data emiterii acestuia.
     La termenul de judecata din 24.01.2008, in urma efectuarii raportului de expertiza privind evaluarea fondului de comert, reclamanta si-a precizat actiunea, invocand dispozitiile art.132 alin.2 pct.2 si 3 Cod procedura civila, in sensul ca solicita constatarea nevalabilitatii titlului statului cu privire la unitatea intregul fond de comert aferent "Farmaciei Victoria si laborator (drogherie) Dr. C.G.", situata in B., C.V. nr. 33, nationalizata in baza art.1 din Decretul nr.134/1949, precum si sa se dispuna repunerea partilor in situatia anterioara preluarii abuzive prin obligarea S.R. la plata sumei de 1.542.462 lei, reprezentand valoarea actualizata a fondului de comert - bunuri corporale si incorporale).
     La termenul din 19.02.2008, paratul M.S.P. a depus intampinare, prin care a invocat exceptia netimbrarii actiunii si exceptia tardivitatii formularii cererii precizatoare.
     Prin sentinta civila nr.1060/21.02.2008, Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti a admis exceptia necompetentei materiale a Judecatoriei Sectorului 4 Bucuresti, invocata din oficiu, si a declinat competenta de solutionare a cauzei privind pe reclamanta in favoarea Tribunalului Bucuresti.
     Cauza a fost inregistrata la data de 16.04.2008, pe rolul Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a Civila, sub nr.14659/3/2008.
Prin sentinta civila nr.984/27.05.2008, Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a Civila a respins, ca neintemeiate, exceptiile inadmisibilitatii cererii de chemare in judecata, lipsa calitate procesuala pasiva a paratului M.S.P. si a lipsei calitatii procesuale pasive a paratului S.R. prin M.F.P., cu referire la capatul de cerere prin care s-a solicitat repunerea in situatia anterioara prin obligarea la plata contravalorii actualizate a fondului de comert.
Tribunalul Bucuresti a admis exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratului S.R. reprezentat prin M.F.P. cu referire la primul capat de cerere prin care s-a solicitat constatarea nevalabilitatii titlului statului cu privire la fondul de comert aferent "Farmaciei Victoria si laboratorului Dr. C.G".
In consecinta, acest capat de cerere formulat in contradictoriu cu paratul S.R. prin M.F.P., a fost respins ca fiind introdus impotriva unei persoane fara calitate procesuala pasiva.
Tribunalul Bucuresti a admis cererea de chemare in judecata, astfel cum a fost precizata, a constatat nevalabilitatea titlului statului asupra fondului de comert aferent "Farmaciei Victoria si laboratorului (drogheriei) Dr.C.G.", astfel cum a fost identificat prin raportul de expertiza efectuat de expert Piroi Marioara si l-a obligat pe paratul S.R. reprezentat prin M.F.P. la plata contravalorii actualizate a acestui fond de comert in suma de 1.542.642 lei si la plata cheltuielilor de judecata in suma de 19.217 lei.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, Tribunalul Bucuresti a retinut ca domeniul de aplicare al Legii nr.10/2001 il constituie, potrivit chiar dispozitiilor art.1, regimul imobilelor preluate in mod abuziv de stat, de organizatiile cooperatiste sau de orice alte persoane juridice, in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989; or, obiectul litigiului de fata il constituie nu un imobil, ci un fond de comert. Ca atare, reclamanta nu este tinuta sa respecte procedura Legii nr.10/2001, ci poate invoca dispozitiile de drept comun pentru apararea dreptului sau de proprietate.
     De asemenea, actiunea in constatarea nevalabilitatii titlului statului, ca orice actiune care tinde la constatarea nulitatii unui act juridic, nu este o actiune in constatare, ci una in realizare, astfel ca nu este supusa conditiei impuse de art.111 Cod procedura civila.
     In ceea ce priveste exceptia lipsei calitatii procesuale pasive, s-a constatat, sub un prim aspect, ca ulterior precizarii actiunii, cel de-al doilea capat de cerere este formulat doar in contradictoriu cu paratul M.F.P..
     Potrivit art.109 Cod procedura civila, oricine pretinde un drept impotriva unei persoane trebuie sa faca o cerere la instanta competenta. Calitatea procesuala pasiva presupune deci existenta unei identitati intre persoana paratului si cel care despre care se pretinde ca este obligat in raportul juridic dedus judecatii.
     Aplicand aceasta regula de drept in cazul unei cereri prin care se solicita sa se constate nevalabilitatea/nulitatea unui act juridic care a operat un transfer al dreptului de proprietate, calitatea procesuala pasiva apartine persoanei in al carei patrimoniu a intrat bunul respectiv. Singurul act in acest sens, necombatut prin alte mijloace de proba, este procesul verbal nr. 1 incheiat la data de 11.04.1949, cu ocazia preluarii Farmaciei "Victoria", din care rezulta ca bunul a intrat in patrimoniul Ministerului Sanatatii.
     In consecinta, instanta a respins exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratului Ministerul Sanatatii si a admis exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratului S.R., prin M.F.P..
     A mai retinut prima instanta ca obligatia de despagubire a proprietarului revine insa Statului, prin M.F.P., intrucat acesta este autorul faptei ilicite care a cauzat un prejudiciu in patrimoniul acestuia, si anume masura nationalizarii in conditiile in care a fost luata; prin urmare, tribunalul a respins exceptia lipsei calitatii procesuale pasive pe cel de-al doilea capat de cerere, ca neintemeiata.
     Pe fondul cauzei, s-a constatat ca autorul reclamantei, G.C. si apoi reclamanta, au fost proprietarii fondului de comert aferent Farmaciei "Victoria". Acest aspect este demonstrat atat de procesul-verbal incheiat la data de 11.04.1949, cu ocazia preluarii bunului, cat si de procesul-verbal incheiat la data de 28.09.1945, de reprezentantul M.F., prin care s-a stabilit impozitul succesoral asupra averii ramase de pe urma defunctului G.C..
     Farmacia "Victoria" a fost preluata in baza Decretului nr.134/1949, privind nationalizarea unitatilor sanitare, ale carui prevederi contraveneau Constitutiei din 1948, art.8, 10 si 16, potrivit carora proprietatea particulara se bucura de o protectie speciala, cetatenii Republicii Populare Romane erau egali in fata legii, iar exproprierile pentru cauza de utilitate publica se faceau pe baza unei legi si cu o dreapta si prealabila despagubire stabilita prin justitie. Totodata, prevederile Decretului nr.134/1949 contraveneau dispozitiilor legale in vigoare la acea data, respectiv art.481 Cod civil, potrivit caruia "nimeni nu poate fi silit a ceda proprietatea sa, afara numai pentru cauza de utilitate publica si primind o dreapta si prealabila despagubire", precum si dispozitiilor tratatelor internationale la care Romania era parte privitoare la proprietate, si anume Declaratia Universala a Drepturilor Omului.
     Prin urmare, titlul statului asupra fondului de comert aferent "Farmaciei Victoria" nu este valabil, iar bunul nu a iesit niciodata din patrimoniul reclamantei, astfel ca aceasta isi pastreaza calitatea de proprietar avuta la momentul preluarii.
     Apararea dreptului de proprietate se realizeaza in principiu prin actiunea in revendicare, care este acea actiune reala prin care reclamantul cere instantei de judecata sa i se recunoasca dreptul de proprietate asupra unui bun determinat si, pe cale de consecinta, sa-l oblige pe parat la restituirea posesiei bunului. Una dintre regulile care caracterizeaza regimul juridic al actiunii in revendicare este aceea ca, daca bunul nu mai poate fi restituit in natura, situatia care se regaseste si in cauza de fata, paratul este obligat sa-i plateasca reclamantului un echivalent banesc.
     Fata de aceste considerente, in temeiul art.480 Cod procedura civila, Tribunalul a admis actiunea precizata, a constatat nevalabilitatea titlului statului asupra fondului de comert aferent Farmaciei "Victoria si laborator (drogherie) Dr. C.G.", astfel cum a fost identificat prin raportul de expertiza efectuat in cauza de expert Piroi Marioara si l-a obligat pe paratul S.R., prin M.F.P. sa plateasca reclamantei suma de 1.542.462 lei, reprezentand valoarea actualizata conform expertizei in functie de rata inflatiei a acestui fond de comert, ce a fost evaluat la data preluarii; in temeiul art.274 Cod procedura civila, Tribunalul a obligat paratul S.R., prin M.F.P. sa plateasca reclamantei suma de 19.217 lei, cu titlu de cheltuieli de judecata, reprezentand onorariu expert si onorariu avocat.
     Impotriva acestei sentinte au declarat apel, in termenul prevazut de art.284 alin.1 Cod procedura civila, apelantii-parati S.R., prin M.F.P. si M.S.P..
     Apelantul-parat S.R. prin M.E.F. a aratat, in dezvoltarea motivelor de apel, ca sentinta pronuntata de Tribunalul Bucuresti este nelegala si netemeinica, fiind pronuntata cu incalcarea si aplicarea gresita a legii.
     Printr-o prima critica s-a aratat ca prima instanta nu s-a pronuntat asupra exceptiei de netimbrare a cererii de chemare in judecata si asupra exceptiei tardivitatii formularii cererii precizatoare invocata de paratul M.S.P., prin intampinare depusa la data de 19.02.2008.
Apelantul-parat S.R. - prin M.E.F. a aratat ca, potrivit dispozitiilor art.1 din Legea nr.146/1997 privind taxele judiciare de timbru, actiunile si cererile introduse la instantele de judecata sunt supuse timbrarii, in mod diferentiat, dupa cum obiectul lor este sau nu evaluabil in bani, cu exceptiile prevazute de lege.
     Or, obiectul prezentei cereri fiind evaluabil in bani, neintrand in categoriile de actiuni exceptate prin lege de la plata taxelor judiciare de timbru, reclamanta este tinuta sa satisfaca obligatia legala a timbrarii cererii, conform dispozitiilor art.1 si 2 din legea mai sus-mentionata; in speta, nu sunt aplicabile dispozitiile art.15 lit.r din Legea nr.146/1997, deoarece acesta se refera la cererile introduse de proprietari sau succesorii acestora pentru restituirea imobilelor preluate de stat sau de alte persoane juridice in perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, or, obiectul litigiului de fata il constituie nu un imobil, ci un fond de comert, astfel cum retine si instanta de fond in considerentele hotararii atacate.
     Fata de cele invocate, solicita admiterea apelul astfel cum a fost formulat, schimbarea sentintei civile atacate, in sensul admiterii exceptiei netimbrarii capatului doi de cerere si anularii acestuia, ca netimbrat.
     Prin cel de-al doilea motiv de apel a fost invocata exceptia prescriptiei dreptului material la actiune pe capatul doi de cerere, avand in vedere urmatoarele motive:
     Potrivit dispozitiilor art.1 alin.1 si art.3 din Decretul nr.167/1958 "Dreptul la actiune avand un obiect patrimonial se stinge prin prescriptie, daca nu a fost exercitat in termenul stabilit de lege. Termenul de prescriptie este de trei ani."
     Prin actiunea dedusa judecatii, se solicita contravaloarea fondului de comert compus din bunuri corporale si incorporale; prin urmare, aceasta actiune avand un obiect patrimonial trebuia sa fie formulata cu respectarea termenului de prescriptie de trei ani.
     Apelantul-parat S.R. reprezentat prin M.E.F. apreciaza ca acest termen a inceput sa curga de la data preluarii acestuia, si anume in anul 1949.
     S-a aratat ca, in conditiile in care reclamanta s-a considerat in imposibilitate de a respecta termenul imperativ de prescriptie din cauza regimului precedent, aceasta trebuia sa introduca actiunea in termen de trei ani de la momentul inlaturarii acestui regim, care este de notorietate ca fiind decembrie 1989.
     In considerarea acestor argumente, solicita admiterea apelului, astfel cum a fost formulat, schimbarea sentintei civile atacate, in sensul admiterii exceptiei prescriptiei dreptului la actiune si respingerii capatului doi de cerere, ca fiind prescris.
     Prin cel de-al treilea motiv de apel, apelantul-parat S.R., prin M.E.F. a aratat ca, in mod gresit instanta de fond a respins exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a S.R., prin M.E.F. pe cel de-al doilea capat de cerere.
     Apreciaza ca prin solutia de respingere a exceptiei lipsei calitatii procesuale pasive, pentru considerentul ca este autorul faptei ilicite cauzatoare de prejudiciu, instanta de fond a facut o aplicare gresita a legii avand in vedere dispozitiile art.998-999 Cod civil, raportate la art.35 si art.37 din Decretul nr.31/1954, precum si la art.25 alin.2 din acelasi act normativ.
     Opineaza in sensul ca, prin aceasta cerere trebuia chemata in judecata persoana care a comis fapta ilicita in sensul art. 998-999 Cod civil, si anume M.S.P., deoarece, chiar daca, potrivit dispozitiilor art.25 alin.2, "Statul participa in astfel de raporturi prin Ministerul Economiei si Finantelor, afara de cazurile in care legea stabileste anume alte organe in acest scop", instanta trebuia sa aiba in vedere limitele in care se face aplicarea acestui text de lege.
     Aceste limite apreciaza ca sunt stabilite de dispozitiile art.35 din Decretului nr.31/1954, conform carora: "Persoana juridica isi exercita drepturile si isi indeplineste obligatiile prin organele sale.
     Actele juridice facute de organele persoanei juridice, in limitele puterilor ce le-au fost conferite, sunt actele persoanei juridice insasi.
     Faptele ilicite savarsite de organele sale obliga insasi persoana juridica, daca au fost indeplinite cu prilejul exercitarii functiei lor.
     Faptele ilicite atrag si raspunderea personala a celui ce le-a savarsit, atat fata de persoana juridica, cat si fata de cel al treilea". Aceste dispozitii trebuie coroborate cu cele ale art.37 alin.1 din acelasi act normativ unde se dispune in mod expres ca "Statul nu raspunde pentru obligatiile organelor si celorlalte institutii de stat, ..., daca ele sunt persoane juridice. De asemenea, nici una dintre aceste persoane juridice nu raspunde pentru obligatiile statului."
     Din interpretarea textelor de mai sus, reiese cu certitudine ca angajarea raspunderii pentru fapta proprie nu se poate face in persoana S.R. pentru fapte care apartineau institutiilor acestuia, si nu lui insusi.
     Apreciaza ca, dreptul reclamantei la despagubire se naste in urma angajarii raspunderii pentru fapta proprie, care consta in preluarea bunurilor.
     Or, aceste fapte sunt proprii institutiilor care au fost angajate in desfasurarea procesului, conform dispozitiilor art.35, pentru care, potrivit art.37 Statul nu raspunde, raspunderea acestora putand fi angajata in nume propriu, pentru faptele lor sau ale functionarilor lor, care sunt si faptele insesi ale acestor persoane juridice; in temeiul acestui text de lege, S.R. nu poate fi obligat la despagubiri pentru faptele institutiilor sale, si deci, in raportul juridic dedus judecatii, nu exista identitate intre cel chemat sa raspunda si cel care detine calitatea de parat in cauza.
     Pe de alta parte, considera ca instanta a analizat gresit probatoriul cauzei si a respins exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a S.R. prin M.E.F., avand in vedere actele depuse la dosarul cauzei, respectiv procesele-verbale de nationalizare, bunurile au fost preluate de o comisie formata din reprezentantii M.S..
     A mai sustinut acest apelant-parat ca instanta de fond retine in considerente, faptul ca a operat un transfer al dreptului de proprietate, calitatea procesuala pasiva avand persoana in patrimoniul careia a intrat bunul respectiv, iar din procesul-verbal nr. 1 incheiat la data de 11.04.1949 cu ocazia preluarii Farmaciei "Victoria", rezulta ca bunul a intrat in patrimoniul M.S..
     Mai mult decat atat, instanta de fond a retinut in considerente, faptul ca a operat un transfer al dreptului de proprietate, calitatea procesuala pasiva avand persoana in patrimoniul careia a intrat bunul respectiv, iar din procesul-verbal nr.1 incheiat la data de 11.04.1949 cu ocazia preluarii Farmaciei "Victoria", rezulta ca bunul a intrat in patrimoniul M.S..
     Considera ca instanta de fond se afla intr-o vadita contradictie avand in
vedere cele retinute in considerente (mentionate anterior) si solutia data de aceasta instanta, in sensul ca obliga S.R., prin M.E.F. la plata sumei de 1.542.462.
     Prin cel de-al patrulea motiv de apel, s-a aratat ca obligarea S.R., prin M.E.F. la plata cheltuielilor de judecata in cuantum de 19.217 lei, este nelegala, intrucat M.E.F. nu a dat dovada de rea-credinta, nu se face vinovat de declansarea litigiului si, prin urmare, nu poate fi sanctionat procedural prin obligarea la plata cheltuielilor de judecata; neaflandu-se in culpa procesuala, acesta nu poate fi obligat la plata cheltuielilor de judecata.
      Apelantul-parat S.R. reprezentat prin M.E.F. a criticat sentinta cu referire la acordarea cheltuielilor de judecata si sub aspectul ca desi primul capat de cerere a fost admis in contradictoriu cu paratul M.S., acest parat nu a fost obligat la plata cheltuielilor de judecata.
Pentru motivele expuse prin motivele de apel trei si patru, acest apelant-parat a solicitat admiterea apelului si anularea sentintei pronuntate de Tribunalul Bucuresti, in sensul admiterii exceptiei lipsei calitatii sale procesuale pasive in cererea de obligare la plata contravalorii actualizate a fondului de comert si respingerea in consecinta a acestei cereri.
Cererea de apel a fost intemeiata in drept pe dispozitiile art.282 Cod procedura civila.
Conform dispozitiilor art.17 din Legea nr.146/1997, aceasta este scutita de plata taxei judiciare de timbru si, pe cale de consecinta, si de timbru judiciar.
Apelantul-parat M.S.P. a aratat in dezvoltarea motivelor de apel ca in mod gresit prima instanta a respins exceptia lipsei calitatii sale procesuale pasive cu referire la cererea de constatare a nevalabilitatii titlului statului asupra fondului de comert aferent Farmaciei Victoria si laboratorului (drogheriei) Dr.C.G..
Astfel, in mod eronat Tribunalul Bucuresti a retinut ca M.S.P. are calitate procesuala fiind emitentul Decretului nr.134/1949 pentru nationalizarea unitatilor sanitare ca: farmaciile urbane resedinte si neresedinte de judet si centre importante muncitoresti, laboratoare chimico-farmaceutice, drogherii medicinale, depozite de medicamente si laboratoare de analize medicale. Din analiza acestui Decret se observa insa ca potrivit art.1 al acestui act, unitatile sanitare nationalizate trec in proprietatea Statului ca bunuri comune ale intregului popor, libere de orice sarcini.
Prin urmare, beneficiarul aplicarii actului este Statul.
Instanta a admis, pe fond actiunea, considerand ca prevederile Decretului nr.134/1949 contraveneau dispozitiilor legale la acea data. Prevederile legale nu au fost insa incalcate. Astfel, se poate observa ca, potrivit art.11, 12 si 13 din acest act se acordau despagubiri, incat nu poate fi vorba de cedarea proprietatii fara dreapta si prealabila despagubire.
Astfel, potrivit art.11 "Statul va acorda despagubiri proprietarilor si actionarilor unitatilor sanitare nationalizate, conform art.11 din Legea nr.119/1948". Art.12 prevede "Despagubirile cuvenite proprietarilor se vor stabili de comisiuni functionand pe langa Curti, formate din 3 magistrati numiti de Ministerul Justitiei.
Impotriva deciziunilor acestor comisiuni nu exista nici o cale de atac".
Potrivit art.13 "Din drepturile de despagubire se vor scadea datoriile unitatilor sanitare, prevazute in pasivul acestora, precum si cele izvorand din evaziuni fiscale, sau alte operatiuni contra legii, ca si pierderile provenite din reaua administratie a acestor unitati sanitare inainte de nationalizare".
Prin urmare, este gresita retinerea instantei cu privire la constatarea nulitatii actului normativ.
Apelantul-parat M.S.P. nu a indicat temeiul de drept al cererii de apel; cererea a fost legal timbrata cu taxa judiciara de timbru in cuantum de 4 lei, conform dispozitiilor art.13 si 11 alin.1 din Legea nr.146/1997, achitata cu chitanta nr.13447421/1/09.01.2009, eliberata de CEC Bank S.A.; s-a aplicat timbru judiciar in valoare de 0,15 lei.
Intimata-reclamanta R. C. nu a formulat intampinare la cererile de apel, dar prin concluziile puse cu prilejul dezbaterii motivelor de apel si prin concluziile scrise depuse la dosar, a solicitat respingerea cererilor de apel.
In faza procesuala a apelului nu s-au administrat probe noi.
Analizand sentinta apelata prin prisma criticilor formulate, sustinerile partilor si dispozitiile legale incidente in speta, Curtea retine ca apelurile nu sunt fondate si urmeaza sa le respinga.
Cu referire la apelul formulat de apelantul-parat S.R. reprezentat prin M.E.Fi.:
Potrivit inscrisurilor aflate la filele 137 si 140 in dosarul Judecatoriei sectorului 4 Bucuresti, exceptiile de netimbrare a cererii de chemare in judecata si de tardivitate a cererii completatoare au fost invocate de paratul M.S.P..
Curtea retine ca prin inscrisul intitulat "Precizare", depus la fila 131 din dosarul Judecatoriei sectorului 4 Bucuresti, reclamanta a efectuat precizari sub aspectul capatului de cerere privind repunerea partilor in situatia anterioara, in sensul ca a solicitat obligarea S.R., care, in acest proces, a fost reprezentat de M.E.F., la plata sumei de 1.542.462 RON, reprezentand valoarea reactualizata a fondului de comert.
Prin urmare, doar paratul S.R. prin M.E.F.  justifica interesul procesual de a se opune la modificarea cererii de chemare in judecata.
Intrucat nu s-a opus la primirea "precizarilor" formulate de reclamanta in fata primei instante, apelantul-parat S.R. prin M.E.F. nu justifica interesul de a critica in apel imprejurarea ca prima instanta nu s-a pronuntat cu privire la exceptiile invocate de o alta parte din proces cu care nu se afla in stare de coparticipare procesuala.
Sub aspectul achitarii taxei judiciare de timbru, datorate la judecata in prima instanta, Curtea retine ca potrivit dispozitiilor art.37 din Ordinul nr.760/C/22 aprilie 1999 al Ministerului Justitiei de aprobare a Normelor metodologice pentru aplicarea Legii nr.146/1997, "instanta judecatoreasca investita cu solutionarea unei cai de atac ordinare sau extraordinare sau cu rejudecarea cauzei in fond, constata ca, in faze procesuale anterioare, taxa judiciara de timbru nu a fost platita in cuantumul legal ori nu s-a facut dovada acordarii unei scutiri sau inlesniri la plata, va dispune obligarea partii la plata taxelor judiciare de timbru aferente, dispozitivul hotararii constituind titlu executoriu".
Curtea retine ca reclamanta a facut dovada achitarii taxei judiciare de timbru aferenta pretentiilor formulate conform chitantelor nr.9460732/1 si 5027708/1, eliberate de CEC Victoria, din care rezulta plata sumei de 18.692 lei si ca s-au aplicat timbru judiciar in valoare de 5 lei, astfel ca nu se impune dare in debit a intimatei-reclamante cu sume datorate in contul taxei judiciare de timbru.
Prin urmare, primul motiv de apel formulat de apelantul-parat S.R. reprezentat prin M.E.F. nu este fondat.
Cu referire la cel de-al doilea motiv de apel prin care s-a invocat prescriptia dreptului material la actiune in ceea ce priveste cererea de acordare a contravalorii actualizate a fondului de comert, se retine ca este, de asemenea, nefondat.
Astfel, actiunea in restituire a unei universalitati de bunuri mobile preluata abuziv, este o actiune imprescriptibila extintiva, intrucat dispozitiile art.1909 Cod civil nu se aplica decat bunurilor individual determinate (nu si fondurilor de comert), iar titlul statului asupra fondului de comert aferent "Farmaciei Victoria si laboratorului (drogheriei) Dr. C.G." nu a fost valabil, ceea ce face ca preluarea imobilului sa fie asimilata ca efecte a posesiei de rea-credinta.
Desi potrivit art.1890 Cod civil, ca actiune reala, actiunea in revendicare este prescriptibila in termen de 30 de ani, astfel cum au statuat, in majoritate, literatura de specialitate si practica judiciara, actiunea in revendicare este imprescriptibila extinctiv in considerarea calitatii dreptului de proprietate de a fi perpetuu, indiferent daca bunul este mobil sau imobil (sub conditia de a nu fi incidente in speta dispozitiile art.1909 Cod civil).
Curtea mai retine ca principalul efect al actiunii in revendicare este restituirea lucrului, iar aceasta restituire se face, in principiu, in natura, iar daca restituirea in natura nu mai este posibila din motive care nu-i pot fi imputate intimatei-reclamante, obligatia de restituire va fi inlocuita printr-o obligatie de dezdaunare care urmeaza acelasi regim juridic sub aspectul prescriptiei extintive.
In ceea ce priveste al treilea motiv de apel, Curtea retine ca prima instanta a facut corecta aplicare in speta a dispozitiilor art.25 din Decretul nr.31/1954 potrivit carora "Statul este persoana juridica in raporturile in care participa nemijlocit, in nume propriu, ca subiect de drepturi si obligatii. El participa in astfel de raporturi prin Ministerul Finantelor, afara de cazurile in care legea stabileste anume alte organe in acest scop".
Nu sunt fondate criticile apelantului-parat in sensul ca potrivit dispozitiilor art.35 si 37 din acelasi act normativ, fapta ilicita a fost savarsita de M.S.P., deoarece acesta a actionat ca reprezentant al Statului, conform dispozitiilor art.25 alin.2 din Decretul nr.31/1954 la momentul preluarii fondului de comert, avand deci, un mandat in acest sens.
Obligatia de restituire revine S.R. prin M.E.F. intrucat bunurile au fost preluate in proprietatea statului.
Nu se poate aprecia ca M.S.P. a actionat in nume personal, ci a avut calitatea de reprezentant al Statului.
In ceea ce priveste criticile conform carora in speta s-a facut gresita aplicare a dispozitiilor art.998-999 Cod civil, Curtea retine ca temeiul de drept al cererii de chemare in judecata il reprezinta dispozitiile art.480 si 481 Cod civil, iar prima instanta a admis actiunea in revendicare in temeiul acestor dispozitii legale, nepunandu-se problema analizarii conditiilor raspunderii civile delictuale.
De asemenea, este nefondat si cel de-al patrulea motiv de apel deoarece prin sentinta apelata, intimatul-parat S.R. prin M.E.F. a fost obligat la cheltuieli de judecata in suma de  19.217 lei, reprezentand 18.612 lei taxa de timbru aferenta cererii de acordare a contravalorii fondului de comert evaluat la 1.542.462 lei, 5 lei contravaloarea timbrului judiciar si 600 lei onorariul pentru efectuarea expertizei judiciare incuviintata in cauza.
Toate aceste cheltuieli de judecata au fost efectuate de intimata-reclamanta in legatura cu capatul de cerere care a fost admis in contradictoriu cu paratul S.R. reprezentat prin M.F.P., prin urmare, in mod corect, s-a facut aplicarea dispozitiilor art.274 alin.1 Cod procedura civila si s-a retinut culpa procesuala a acestui parat.
Paratul M.S. putea fi obligat la plata cheltuielilor de judecata efectuate in legatura cu cererea de constatare a nevalabilitatii titlului Statului, respectiv 8 lei taxa de timbru si 0,3 timbru judiciar, insa singura in masura sa critice neacordarea acestor cheltuieli de judecata este intimata-reclamanta, care nu a formulat apel.
Pentru toate aceste considerente, Curtea apreciaza ca apelul formulat de apelantul-parat S.R. reprezentat prin M.E.F., este nefondat.
De asemenea, este nefondat si apelul formulat de apelantul-parat M.S.P..
Curtea retine ca, asa cum s-a aratat deja, in speta sunt aplicabile dispozitiile art.25 alin.2 din Decretul nr.31/1954 in sensul ca M.S. a avut mandat de reprezentare a S.R. in legatura cu aplicarea Decretului nr.134/1949 privind nationalizarea unitatilor sanitare.
Imprejurarea ca bunurile au fost preluate in proprietatea S.R. a constituit si argumentul pentru care obligatia de restituire a fost stabilita in sarcina S.R..
In ceea ce priveste sustinerile acestui apelant-parat in sensul ca preluarea s-a facut cu titlu deoarece Statul ar fi acordat despagubiri proprietatilor unitatilor sanitare nationalizate, Curtea retine ca apelantul avea obligatia de a produce dovezi in acest sens si nu a depus la dosar inscrisuri din care sa rezulte temeinicia sustinerilor sale.
Pentru toate aceste considerente in temeiul dispozitiilor art.296 Cod procedura civila, Curtea va respinge cererile de apel, ca nefondate.


Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Gestiune frauduloasa

Plangere 278 Cpp - Decizie nr. DP190/R/2008 din data de 31.03.2009
Plangere impotriva rezolutiei procurorului de netrimitere in judecata , facuta de o persana fara calitate .Inadmisibilitate art 278” [8] TEZA 1 cod procedura penala - Decizie nr. 36 din data de 12.02.2010
Raspundere patrimoniala. Conditii - Decizie nr. 299 din data de 16.02.2006
utilizare de credite in alte scopuri decat pentru care au fost acordate - Sentinta penala nr. 190 din data de 25.05.2010
Legea nr. 571/2003, art. 140 alin. (2) lit. f), art. 141 alin. (2) lit. e) - Decizie nr. 3496 din data de 20.09.2017
Domeniu. Drept administrativ Obligare emitere act administrativ - Decizie nr. 3302 din data de 11.09.2017
Prin obligatia autoritatii publice de a comunica informatiile de interes public solicitate nu se intelege obligatia acesteia de a evalua probleme de drept sau de fapt, ci doar de a comunica date privind activitatea desfasurata. - Decizie nr. 3255 din data de 07.09.2017
O oferta neconforma sau inacceptabila nu poate ocupa un anume loc in cadrul clasamentului efectuat de comisia de elaborare ulterior deschiderii ofertelor deoarece nu este o oferta apta a asigura executarea contractului ce ar urma a fi incheiat. - Decizie nr. 3145 din data de 10.08.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3138 din data de 27.07.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3130 din data de 21.07.2017
Contencios administrativ. Conflict de competen?a, instan?a competenta sa solu?ioneze o cerere formulata de un magistrat, avand ca obiect obligarea paratilor la stabilirea unor drepturi salariale ?i plata acestor drepturi - Decizie nr. 1187 din data de 04.04.2017
Contencios administrativ, func?ionar public; Legea nr. 188/1999, Legea nr.554/2004, H.G. nr. l 185/2014, Ordinul MADR nr.321/06.02.2015, Ordinul MADR nr. 397/18.02.2015 - Decizie nr. 501 din data de 08.02.2017
Contencios administrativ ?i fiscal; art. 348 C.fisc. coroborat cu pct. 8 alin. (39) lit. b) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227 /2015 privind noul C.fisc., referitoare la reducerea cu 75 % a garantiei dispuse a fi constituita pentru antre - Decizie nr. 197 din data de 27.01.2017
Condi?iile prevazute de art. 214 alin. (1) lit. a) din O.G. nr. 92/2003 pentru suspendarea contesta?iei administrative, justificarea conditionalita?ii ca infractiunile sesizate sa aiba o inraurire hotaratoare asupra solutiei ce urmeaza sa fie data in proc - Decizie nr. 196 din data de 27.09.2017
Societati. Constatarea legalitatii fuziunii. Necesitatea formei autentice a hotararii de aprobare a fuziunii prin absorbtie, in cazul terenurilor. - Decizie nr. 703A din data de 10.04.2017
Procedura de insolventa. Cesionarea creantei unui creditor. Nedobandirea calitatii de membru al comitetului creditorilor de catre creditorul cesionar. - Decizie nr. 871A din data de 10.05.2017
Cererea de obligare a Fondului de Garantare a Asiguratilor la despagubiri ca urmare a producerii unor riscuri acoperite de asigurarea RCA. Procedura speciala de reglementare a legii. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 863A din data de 18.05.2017
Procedura de insolventa. Deschiderea procedurii generale. Cererea debitorului formulata in lipsa unei hotarari a asociatilor. - Decizie nr. 839A din data de 08.05.2017
Procedura de insolventa. Denuntarea contractelor in derulare de catre administratorul judiciar. Notificarea denun?arii. Termen de prescriptie. - Decizie nr. 805A din data de 27.04.2017
Litigiu de munca. Suspendare contract individual de munca. Aplicabilitatea Deciziei Curtii Constitutionale nr. 279/2015. Natura juridica a drepturilor banesti aferente perioadei in care contractul individual de munca a fost suspendat. - Decizie nr. 1804 din data de 22.03.2017