InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Bucuresti

Prefectul exercita controlul de legalitate asupra dispozitiilor autoritatilor administratiei publice locale

(Decizie nr. 275R din data de 10.02.2012 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti)

Domeniu Nationalizare | Dosare Curtea de Apel Bucuresti | Jurisprudenta Curtea de Apel Bucuresti

       Prefectul exercita controlul de legalitate asupra dispozitiilor autoritatilor administratiei publice locale, deci asupra dispozitiilor entitatilor investite cu solutionarea notificarilor emise in faza administrativa, iar nu si asupra hotararilor judecatoresti prin care instanta de judecata a solutionat pe fond notificarea persoanelor indreptatite, in conformitate cu dispozitiile art. 25 alin. 1 din Legea nr. 10/2001.
       
- Art. 25 alin. 1 din Legea nr. 10/2001 decizia in interesul legii nr. XX/19.03.2007 pronuntata de ICCJ.
       Domeniu nationalizare
       
(CURTEA DE APEL BUCURESTI - Sectia a IV-a Civila,
decizia civila nr. 275/R din data de 10 februarie 2012)
       
       Analizand actele si lucrarile dosarului, prin prisma motivelor de recurs, Curtea constata ca recursul este nefondat pentru urmatoarele considerente:
      Potrivit dispozitiilor art. 316 C.pr.civ., dispozitiile de procedura privind judecata in apel (art. 294-298 C.pr.civ.) se aplica si in recurs, in masura in care nu sunt potrivnice celor cuprinse in acest capitol.
       In capitolul referitor la judecata in recurs nu sunt cuprinse dispozitii potrivnice celor cuprinse la art. 295 alin. 1 C.pr.civ., astfel ca instanta de recurs va da deplina aplicare principiului tantum devolutum quantum apellatum, potrivit caruia instanta de control judiciar nu se poate pronunta decat in limitele criticilor formulate prin calea de atac - expresie a principiului disponibilitatii.
       Din examinarea criticilor formulate de parat prin cererea de recurs, Curtea constata ca acesta critica solutia primei instante de fond numai in ceea ce priveste nelegalitatea solutiei de obligare a sa la emiterea unei dispozitii de acordare de despagubiri, recurentul sustinand aplicarea gresita Legii nr. 247/2005 si OUG nr. 81/2007 si aratand ca singurele sale obligatii care deriva din aceste dispozitii legale constau "numai in emiterea unei decizii motivate cu propunerea de acordare de despagubiri" in conditiile legii speciale nr. 247/2005.
       Insa, prin aceeasi hotarare tribunalul a mai constatat calitatea reclamantilor de persoane indreptatite in sensul Legii nr. 10/2001 de a primi masuri reparatorii prin echivalent pentru imobilul teren in suprafata de 170 mp, situat in Bucuresti, Str.si pentru  imobilul constructie ce a existat la aceeasi adresa, in suprafata desfasurata de 188,92 mp, a constatat imposibilitatea restituirii in natura a imobilului mentionat in petitul actiunii; a constatat implinirea celor patru conditii de fond impuse de Legea nr. 10/2001 pentru ca reclamantii sa beneficieze de masurile reparatorii prevazute de acest act normativ si a constatat culpa procesuala a recurentului parat.
       Din examinarea motivelor de recurs formulate, Curtea constata ca paratul nu a adus nicio critica cu privire la aceste dezlegari ale instantei de fond.
       Singura critica adusa de recurentul-parat consta in aceea ca in mod gresit ar fi fost obligat la acordarea masurilor reparatorii sub forma despagubirilor banesti, in conditiile in care, arata recurentul, are competenta numai de a propune acordarea de masuri reparatorii in echivalent in conditiile legii speciale, iar valoarea echivalenta a imobilului urmeaza a se stabilit de Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor, din cadrul Autoritatii Nationale pentru Restituirea Proprietatilor.
       Or, din examinarea dispozitivului sentintei civile recurate, Curtea constata ca tribunalul l-a obligat pe recurent sa emita dispozitie cu propunerea de despagubiri pentru acest imobil, in conditiile legii speciale, art. 16 din Titlul VII al Legii nr. 247/2005, si nu sa acorde direct aceste despagubiri.
       Prin urmare, primul motiv de recurs nu este intemeiat, deoarece tribunalul a facut o corecta aplicare a dispozitiilor art. 26 alin. 3 din Legea nr. 10/2001 raportate la art. 16 din Titlul VII al Legii nr. 247/2005, dispunand obligarea recurentului de a emite o dispozitie prin care sa propuna reclamantilor acordarea de despagubiri pentru imobilul notificat, in conditiile legii speciale, si nu a obligat recurentul sa acorde direct reclamantilor aceste despagubiri.
       Prin cea de-a doua critica, recurentul mai arata ca are obligatia de inainta dosarul administrativ Institutiei Prefectului Municipiului Bucuresti in vederea verificarii legalitatii actului emis, si nu de a inainta direct dosarul Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor, intrucat notificarile formulate potrivit Legii nr.10/2001 in sensul acordarii de masuri reparatorii se predau pe baza de proces verbal de predare-primire Secretariatului Comisiei Centrale, numai daca sunt insotite de avizul de legalitate al Prefectului.
       Curtea va respinge si aceasta critica, constatand ca in mod corect a aratat tribunalul ca legalitatea unei hotarari judecatoresti poate fi verificata doar prin intermediul cailor de atac prevazute de lege.
       Astfel, potrivit art. 16 alin. (2^1)din Titlul VII al Legii nr. 247/2005 "Dispozitiile autoritatilor administratiei publice locale vor fi centralizate pe judete la nivelul prefecturilor, urmand a fi inaintate de prefect catre Secretariatul Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor, insotite de referatul continand avizul de legalitate al institutiei prefectului, ulterior exercitarii controlului de legalitate de catre acesta".
       Din examinarea textului de lege rezulta ca prefectul exercita controlul de legalitate asupra dispozitiilor autoritatilor administratiei publice locale, deci asupra dispozitiilor entitatilor investite cu solutionarea notificarilor emise in faza administrativa, iar nu si asupra hotararilor judecatoresti prin care instanta de judecata a solutionat pe fond notificarea persoanelor indreptatite, in conformitate cu dispozitiile art. 25 alin. 1 din Legea nr. 10/2001 republicata, asa cum au fost interpretate prin decizia in interesul legii nr. XX/19.03.2007 pronuntata de ICCJ in dosarul nr. 37/2006 si publicata in Monitorul Oficial nr. 764 din 12 noiembrie 2007.
       Prin aceasta decizie in interesul legii, obligatorie erga omnes de la data publicarii sale in Monitorul Oficial, conform art. 3307 alin. 4 C.pr.civ., s-a statuat ca, in cazul cand unitatea investita cu solutionarea notificarii nu se pronunta cu privire la notificare in termen de 60 de zile de la inregistrarea acesteia, "se impune /.../ ca instanta investita sa evoce fondul in conditiile prevazute in art. 297 alin. (l) C.pr.civ. si sa constate, pe baza materialului probator administrat, daca este sau nu intemeiata cererea de restituire in natura". "Intr-un astfel de caz, lipsa raspunsului unitatii detinatoare, respectiv al entitatii investite cu solutionarea notificarii, echivaleaza cu refuzul restituirii imobilului, iar un asemenea refuz nu poate ramane necenzurat, pentru ca nicio dispozitie legala nu limiteaza dreptul celui care se considera nedreptatit de a se adresa instantei".
       In consecinta, instanta de judecata are plenitudinea de a se pronunta pe fondul notificarii in situatia lipsei raspunsului entitatii detinatoare, ceea ce instanta de fond a si facut, verificand indeplinirea de catre reclamanti a conditiilor prevazute de Legea nr.10/2001 pentru acordarea masurilor reparatorii si stabilind existenta uneia dintre ipotezele de exceptie de la regula restituirii in natura prevazuta de art. 7 alin. 1 din Legea nr. 10/2001.
       In aceste conditii, exercitarea controlului de legalitate de catre prefect asupra hotararii judecatoresti ar echivala cu o veritabila cale de atac impotriva acesteia, ceea ce este inadmisibil conform cadrului constitutional (art. 123 din Constitutia revizuita) si legal (Legea nr. 340/2004 privind prefectul si institutia prefectului si Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ) care reglementeaza atributiile prefectului.
       Pentru aceste motive, in temeiul dispozitiilor art. 312 alin. 1 C.pr.civ., Curtea va respinge recursul ca nefondat.
       Constatand culpa procesuala a recurentului care a cazut in pretentii prin respingerea caii de atac, in temeiul dispozitiilor art. 274 alin. 1 C.pr.civ. il va obliga la suportarea cheltuielilor de judecata efectuate de intimati in aceasta faza procesuala, constand in onorariu de avocat in suma de 1860 lei, dovedit cu chitanta nr. 380/08.02.2012.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Nationalizare

Potrivit dispozitiilor art.26 alin.(3) din Legea nr.10/2001 "decizia sau, dupa caz, dispozitia motivata de respingere a notificarii sau a cererii de restituire in natura poate fi atacata de persoana care se pretinde indreptatita la sectia civila a tribuna - Decizie nr. 65 din data de 02.06.2016
Legea nr. 10/2010. Restituirea in natura se poate dispune numai in situatia in care terenul este liber. Interpretarea notiunii de „teren liber” potrivit art. 11 alin.3 din Legea nr. 10/2001 si art. 10.3 din Normele Metodologice de aplicare a Legii nr... - Decizie nr. 56/A din data de 15.04.2010
Legea nr.10/2001. Nesolutionarea litigiului in fond. Calitate procesuala pasiva - Decizie nr. 30/A din data de 26.02.2009
Legea nr.10/2001. Obligatia primarului de a emite dispozitie motivata in termenul prevazut de art. 22 din lege - Decizie nr. 190/A din data de 06.06.2007
Legea nr.10/2001. Obligatia de raspuns a unitatii detinatoare. Caracter - Decizie nr. 324 din data de 29.11.2007
Imobil revendicat pe baza dispozitiilor art.23,24 si urmatoarele din Legea nr.10/2001 - Decizie nr. 160 din data de 10.05.2006
Legea nr.10/2001. Acte de privatizare incheiate fara respectarea dispozitiilor legale - Decizie nr. 347 din data de 19.04.2006
Competenta speciala de solutionare a unor litigii in materia Legii nr. 10/2001 - Decizie nr. 202 din data de 09.03.2006
INADMISIBILITATEA ACTIUNII IN REVENDICARE A UNUI IMOBIL NATIONALIZAT, DUPA INTRAREA IN VIGOARE A LEGII NR. 10/2001. - Hotarare nr. 2338 din data de 15.02.2010
Actiune in constatarea nulitatii absolute a contractului de vanzare cumparare-Lg.10/2001 - Hotarare nr. 4580 din data de 23.03.2010
Legea nr. 571/2003, art. 140 alin. (2) lit. f), art. 141 alin. (2) lit. e) - Decizie nr. 3496 din data de 20.09.2017
Domeniu. Drept administrativ Obligare emitere act administrativ - Decizie nr. 3302 din data de 11.09.2017
Prin obligatia autoritatii publice de a comunica informatiile de interes public solicitate nu se intelege obligatia acesteia de a evalua probleme de drept sau de fapt, ci doar de a comunica date privind activitatea desfasurata. - Decizie nr. 3255 din data de 07.09.2017
O oferta neconforma sau inacceptabila nu poate ocupa un anume loc in cadrul clasamentului efectuat de comisia de elaborare ulterior deschiderii ofertelor deoarece nu este o oferta apta a asigura executarea contractului ce ar urma a fi incheiat. - Decizie nr. 3145 din data de 10.08.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3138 din data de 27.07.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3130 din data de 21.07.2017
Contencios administrativ. Conflict de competen?a, instan?a competenta sa solu?ioneze o cerere formulata de un magistrat, avand ca obiect obligarea paratilor la stabilirea unor drepturi salariale ?i plata acestor drepturi - Decizie nr. 1187 din data de 04.04.2017
Contencios administrativ, func?ionar public; Legea nr. 188/1999, Legea nr.554/2004, H.G. nr. l 185/2014, Ordinul MADR nr.321/06.02.2015, Ordinul MADR nr. 397/18.02.2015 - Decizie nr. 501 din data de 08.02.2017
Contencios administrativ ?i fiscal; art. 348 C.fisc. coroborat cu pct. 8 alin. (39) lit. b) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227 /2015 privind noul C.fisc., referitoare la reducerea cu 75 % a garantiei dispuse a fi constituita pentru antre - Decizie nr. 197 din data de 27.01.2017
Condi?iile prevazute de art. 214 alin. (1) lit. a) din O.G. nr. 92/2003 pentru suspendarea contesta?iei administrative, justificarea conditionalita?ii ca infractiunile sesizate sa aiba o inraurire hotaratoare asupra solutiei ce urmeaza sa fie data in proc - Decizie nr. 196 din data de 27.09.2017