INADMISIBILITATEA ACTIUNII IN REVENDICARE A UNUI IMOBIL NATIONALIZAT, DUPA INTRAREA IN VIGOARE A LEGII NR. 10/2001.
(Hotarare nr. 2338 din data de 15.02.2010 pronuntata de Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti)SENTIN?A CIVILA NR. 2338/15.02.2010
INADMISIBILITATEA ACTIUNII IN REVENDICARE A UNUI IMOBIL NATIONALIZAT, DUPA INTRAREA IN VIGOARE A LEGII NR. 10/2001.
Prin cererea inregistrata pe rolul Judecatoriei sectorului 3 in 2009 reclamantii C.T. si E.T. au chemat in judecata pe paratul Municipiul Bucuresti prin Primar, solicitand instantei ca prin hotararea pe care o va prounta sa dispuna obligarea acestuia sa lase in deplina proprietate si linistita posesie imobilul nationalizat fara titlu in baza Decretului nr. 223/1974.
In motivare, reclamantii au aratat ca dreptul de proprietate asupra imobilului a luat na?tere din contractul nr. 4415/4/23.03.1974 prin care intreprinderea pentru construirea si vanzarea locuintelor s-a obligat sa construiasca apartamentul nr. 38 – proprietate personala, predat reclaman?ilor la data de 03.07.1974. Acest imobil a intrat in posesia statului fara titlu, intrucat reclamantii au plecat din tara in 1979 si nu s-au mai intors, astfel ca potrivit Deciziei nr. 802/05.05.1982, emisa in temeiul Decretului 223/1974 imobilul a fost confiscat de statul comunist roman. Reclaman?ii au aratat ca Decretul 223/1974 a fost un act neconstitutional si nelegal, in contradictie vadita cu normele si principiile de baza ale dreptului civil si nelegal incalcand chiar Codul civil, intrucat art. 480 si art. 481 din Codul civil nu au fost abrogate niciodata.
Decretul 223/1974 a incalcat pct. 1 si 2 din art. 1 al Primului Protrocol Aditional al Conventiei Europene a Drepturilor Omului, conform caruia orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale ?i nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza de utilitate publica si in coditiile prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului international. Trecerea in proprietatea statului a fost de fapt o confiscare, reclamantii aratand ca Decretul 223/1974 folosea termeni evazivi, care lasau loc la interpretari, decretul avand titlul – Reglementarea situatiei unor bunuri, insa in fapt, se restrangea categoria titlurilor dreptului de proprietate asupra imobilelor, «se reglementau» doar bunurile imobile si se instituiau sanctiuni pentru cei care paraseau tara, iar in art. 2, 3 si 4 se vorbea de trecerea unor imobile in proprietatea statului, fara a se denumi din punct de vedere juridic aceasta operatiune – vanzare, donatie, expropriere, confiscare etc. Reclaman?ii au mai aratat ca plecarea din tara sau neintoarcerea pana la expirarea termenului stabilit pentru inapoiere, conform Decretului 223/1974, nu reprezinta cauza de utilitate publica.
De?i legal citat, paratul nu a depus intampinare.
Instan?a a invocat exceptia inadmisibilitatii formularii ac?iunii in revendicare in raport de prevederile Legii nr. 10/2001, re?inand urmatoarele :
Prin Decizia nr. 802/5.05.1982 a Consiliului Popular al Municipiului Bucure?ti, incepand cu data de 26.10.2979, in temeiul Decretului nr. 223/1974, a fost trecut, fara plata, in proprietatea statului, apartamentul nr. 38, proprietate a reclamantului T.C., dobandit, potrivit contractului de construire ?i contractului de imprumut, in timpul casatoriei cu reclamanta T.E.
Fiind preluat in temeiul Decretului nr. 223/1974, imobilul in cauza, este, potrivit art. 2 alin. 1 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate abuziv in perioada 6.03.1945-22.12.1989, un imobil preluat abuziv, supus, in consecin?a, unui regim juridic special de restituire, condi?ionat de formularea cererii intr-un anumit interval de timp ?i urmarea unei proceduri administrative prealabile, cu posibilitatea contestarii deciziei in fa?a instan?ei de judecata competente, persoana in cauza putand ob?ine restituirea in natura sau prin echivalent.
Or, in aceste condi?ii, in care exista o lege speciala care reglementeaza regimul juridic al unui bun, ?i ac?iunea de restituire a acestuia, chestiunea admisibilita?ii unei ac?iuni in revendicare, formulata pe dreptul comun, trebuie analizata, cu precadere, din perspectiva respectarii dreptului de acces la instan?a, garantat de art. 6 din Conven?ia Europeana a Drepturilor Omului.
In acest sens, aplicarea unei legi speciale, cu consecin?a inlaturarii aplicarii unei legi generale, nu incalca, de plano, textul men?ionat, Curtea Europeana considerand, in cauza Ivo Bartonek ?i Marcela Bartoňková c. Republicii Cehe, 3.06.2008, ca nu se putea repro?a instan?elor faptul de a fi considerat ca legea de restituire, ca lege speciala, trebuia aplicata cu prioritate fa?a de dispozi?iile generale ale Codului Civil, excluzand astfel posibilitatea instan?elor de a examina chestiunea validita?ii unui contract din 1971, chestiune ce nu era pertinenta in contextul legii speciale.
Acela?i principiu este reluat de Curtea Europeana ?i in cauza Faimblat c. Romaniei, 13.01.2009, in finalul paragrafului 33 men?ionandu-se ca respingerea ca inadmisibila a ac?iunii in constatarea nevalabilita?ii titlului de preluare in raport de dispozi?iile speciale ale Legii nr. 10/2001 nu ridica nicio problema din perspectiva Conven?iei, cu condi?ia ca legea speciala sa fie o cale efectiva. Or, Curtea nu a contestat niciun moment eficacitatea pe care o poate avea procedura instituita de Legea nr. 10/2001 in special in ceea ce prive?te stabilirea calita?ii de persoana indrepta?ita la restituire ?i metoda concreta de repara?ie – restituirea bunului sau masuri de restituire prin echivalent, avand in vedere ?i faptul ca persoanele nemul?umite pot contesta decizia administrativa in fa?a instan?elor competente (Faimblat c. Romaniei, 13.01.2009, par. 36).
Ceea ce reprezinta insa o reala ingerin?a in dreptul de acces la instan?a in procedura de restituire reglementata de Legea nr. 10/2001 este mecanismul de despagubiri prin intermediul Fondului Proprietatea, Curtea Europeana re?inand ca, chiar daca Legea nr. 10/2001 confera, celor interesa?i, accesul la o procedura administrativa, urmata, eventual, de una judiciara, acest acces ramane teoretic ?i iluzoriu, atata timp cat nu duce, intr-un interval rezonabil la plata unei despagubiri in favoarea persoanelor pentru care restituirea nu mai este posibila (Faimblat c. Romaniei, 13.01.2009, par. 38).
Ca atare, respingerea ca inadmisibila a prezentei cereri de revendicare ar putea fi considerata ca o atingere adusa dreptului de acces la instan?a numai in masura in care Legea nr. 10/2001 nu ar fi, in situa?ia concreta dedusa judeca?ii, o cale efectiva de acces al reclaman?ilor la acela?i rezultat pe care l-ar fi putut ob?ine prin formularea cererii de restituire pe calea dreptului comun.
In cauza, insa, instan?a constata ca, potrivit raspunsului primit de la S.C. Titan AL S.A. (fila 40), apartamentul nr. 38 se afla inca in proprietatea statului, fiind inchiriat unor persoane fizice. De asemenea, potrivit raspunsului primit de la P.M.B., pentru acest imobil nu au fost inregistrate cereri de restituire in natura sau de acordare de masuri reparatorii prin echivalent.
Or, atata timp cat imobilul in cauza se afla inca in proprietatea statului, urmand procedura speciala instituita de Legea nr. 10/2001, reclaman?ii ar fi putut ob?ine restituirea in natura a acestuia, rezultat la care s-ar fi ajuns ?i prin formularea unei ac?iuni in revendicare pe calea dreptului comun, a?a incat, urmarind ra?ionamentul Cur?ii Europene in cauza Faimblat c. Romaniei, instan?a apreciaza ca, sub acest aspect, accesul la instan?a conferit de legea speciala este unul efectiv.
In raport de cele expuse anterior, instan?a a admis excep?ia inadmisibilita?ii ac?iunii in revendicare in raport de dispozi?iile Legii nr. 10/2001, considerand ca, in situa?ia particulara a reclaman?ilor, aceasta lege speciala poate fi o cale eficace pentru stabilirea calita?ii de persoana indrepta?ita la restituire ?i ob?inerea masurii reparatorii prin restituire in natura.
INADMISIBILITATEA ACTIUNII IN REVENDICARE A UNUI IMOBIL NATIONALIZAT, DUPA INTRAREA IN VIGOARE A LEGII NR. 10/2001.
Prin cererea inregistrata pe rolul Judecatoriei sectorului 3 in 2009 reclamantii C.T. si E.T. au chemat in judecata pe paratul Municipiul Bucuresti prin Primar, solicitand instantei ca prin hotararea pe care o va prounta sa dispuna obligarea acestuia sa lase in deplina proprietate si linistita posesie imobilul nationalizat fara titlu in baza Decretului nr. 223/1974.
In motivare, reclamantii au aratat ca dreptul de proprietate asupra imobilului a luat na?tere din contractul nr. 4415/4/23.03.1974 prin care intreprinderea pentru construirea si vanzarea locuintelor s-a obligat sa construiasca apartamentul nr. 38 – proprietate personala, predat reclaman?ilor la data de 03.07.1974. Acest imobil a intrat in posesia statului fara titlu, intrucat reclamantii au plecat din tara in 1979 si nu s-au mai intors, astfel ca potrivit Deciziei nr. 802/05.05.1982, emisa in temeiul Decretului 223/1974 imobilul a fost confiscat de statul comunist roman. Reclaman?ii au aratat ca Decretul 223/1974 a fost un act neconstitutional si nelegal, in contradictie vadita cu normele si principiile de baza ale dreptului civil si nelegal incalcand chiar Codul civil, intrucat art. 480 si art. 481 din Codul civil nu au fost abrogate niciodata.
Decretul 223/1974 a incalcat pct. 1 si 2 din art. 1 al Primului Protrocol Aditional al Conventiei Europene a Drepturilor Omului, conform caruia orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale ?i nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza de utilitate publica si in coditiile prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului international. Trecerea in proprietatea statului a fost de fapt o confiscare, reclamantii aratand ca Decretul 223/1974 folosea termeni evazivi, care lasau loc la interpretari, decretul avand titlul – Reglementarea situatiei unor bunuri, insa in fapt, se restrangea categoria titlurilor dreptului de proprietate asupra imobilelor, «se reglementau» doar bunurile imobile si se instituiau sanctiuni pentru cei care paraseau tara, iar in art. 2, 3 si 4 se vorbea de trecerea unor imobile in proprietatea statului, fara a se denumi din punct de vedere juridic aceasta operatiune – vanzare, donatie, expropriere, confiscare etc. Reclaman?ii au mai aratat ca plecarea din tara sau neintoarcerea pana la expirarea termenului stabilit pentru inapoiere, conform Decretului 223/1974, nu reprezinta cauza de utilitate publica.
De?i legal citat, paratul nu a depus intampinare.
Instan?a a invocat exceptia inadmisibilitatii formularii ac?iunii in revendicare in raport de prevederile Legii nr. 10/2001, re?inand urmatoarele :
Prin Decizia nr. 802/5.05.1982 a Consiliului Popular al Municipiului Bucure?ti, incepand cu data de 26.10.2979, in temeiul Decretului nr. 223/1974, a fost trecut, fara plata, in proprietatea statului, apartamentul nr. 38, proprietate a reclamantului T.C., dobandit, potrivit contractului de construire ?i contractului de imprumut, in timpul casatoriei cu reclamanta T.E.
Fiind preluat in temeiul Decretului nr. 223/1974, imobilul in cauza, este, potrivit art. 2 alin. 1 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate abuziv in perioada 6.03.1945-22.12.1989, un imobil preluat abuziv, supus, in consecin?a, unui regim juridic special de restituire, condi?ionat de formularea cererii intr-un anumit interval de timp ?i urmarea unei proceduri administrative prealabile, cu posibilitatea contestarii deciziei in fa?a instan?ei de judecata competente, persoana in cauza putand ob?ine restituirea in natura sau prin echivalent.
Or, in aceste condi?ii, in care exista o lege speciala care reglementeaza regimul juridic al unui bun, ?i ac?iunea de restituire a acestuia, chestiunea admisibilita?ii unei ac?iuni in revendicare, formulata pe dreptul comun, trebuie analizata, cu precadere, din perspectiva respectarii dreptului de acces la instan?a, garantat de art. 6 din Conven?ia Europeana a Drepturilor Omului.
In acest sens, aplicarea unei legi speciale, cu consecin?a inlaturarii aplicarii unei legi generale, nu incalca, de plano, textul men?ionat, Curtea Europeana considerand, in cauza Ivo Bartonek ?i Marcela Bartoňková c. Republicii Cehe, 3.06.2008, ca nu se putea repro?a instan?elor faptul de a fi considerat ca legea de restituire, ca lege speciala, trebuia aplicata cu prioritate fa?a de dispozi?iile generale ale Codului Civil, excluzand astfel posibilitatea instan?elor de a examina chestiunea validita?ii unui contract din 1971, chestiune ce nu era pertinenta in contextul legii speciale.
Acela?i principiu este reluat de Curtea Europeana ?i in cauza Faimblat c. Romaniei, 13.01.2009, in finalul paragrafului 33 men?ionandu-se ca respingerea ca inadmisibila a ac?iunii in constatarea nevalabilita?ii titlului de preluare in raport de dispozi?iile speciale ale Legii nr. 10/2001 nu ridica nicio problema din perspectiva Conven?iei, cu condi?ia ca legea speciala sa fie o cale efectiva. Or, Curtea nu a contestat niciun moment eficacitatea pe care o poate avea procedura instituita de Legea nr. 10/2001 in special in ceea ce prive?te stabilirea calita?ii de persoana indrepta?ita la restituire ?i metoda concreta de repara?ie – restituirea bunului sau masuri de restituire prin echivalent, avand in vedere ?i faptul ca persoanele nemul?umite pot contesta decizia administrativa in fa?a instan?elor competente (Faimblat c. Romaniei, 13.01.2009, par. 36).
Ceea ce reprezinta insa o reala ingerin?a in dreptul de acces la instan?a in procedura de restituire reglementata de Legea nr. 10/2001 este mecanismul de despagubiri prin intermediul Fondului Proprietatea, Curtea Europeana re?inand ca, chiar daca Legea nr. 10/2001 confera, celor interesa?i, accesul la o procedura administrativa, urmata, eventual, de una judiciara, acest acces ramane teoretic ?i iluzoriu, atata timp cat nu duce, intr-un interval rezonabil la plata unei despagubiri in favoarea persoanelor pentru care restituirea nu mai este posibila (Faimblat c. Romaniei, 13.01.2009, par. 38).
Ca atare, respingerea ca inadmisibila a prezentei cereri de revendicare ar putea fi considerata ca o atingere adusa dreptului de acces la instan?a numai in masura in care Legea nr. 10/2001 nu ar fi, in situa?ia concreta dedusa judeca?ii, o cale efectiva de acces al reclaman?ilor la acela?i rezultat pe care l-ar fi putut ob?ine prin formularea cererii de restituire pe calea dreptului comun.
In cauza, insa, instan?a constata ca, potrivit raspunsului primit de la S.C. Titan AL S.A. (fila 40), apartamentul nr. 38 se afla inca in proprietatea statului, fiind inchiriat unor persoane fizice. De asemenea, potrivit raspunsului primit de la P.M.B., pentru acest imobil nu au fost inregistrate cereri de restituire in natura sau de acordare de masuri reparatorii prin echivalent.
Or, atata timp cat imobilul in cauza se afla inca in proprietatea statului, urmand procedura speciala instituita de Legea nr. 10/2001, reclaman?ii ar fi putut ob?ine restituirea in natura a acestuia, rezultat la care s-ar fi ajuns ?i prin formularea unei ac?iuni in revendicare pe calea dreptului comun, a?a incat, urmarind ra?ionamentul Cur?ii Europene in cauza Faimblat c. Romaniei, instan?a apreciaza ca, sub acest aspect, accesul la instan?a conferit de legea speciala este unul efectiv.
In raport de cele expuse anterior, instan?a a admis excep?ia inadmisibilita?ii ac?iunii in revendicare in raport de dispozi?iile Legii nr. 10/2001, considerand ca, in situa?ia particulara a reclaman?ilor, aceasta lege speciala poate fi o cale eficace pentru stabilirea calita?ii de persoana indrepta?ita la restituire ?i ob?inerea masurii reparatorii prin restituire in natura.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Nationalizare
Potrivit dispozitiilor art.26 alin.(3) din Legea nr.10/2001 "decizia sau, dupa caz, dispozitia motivata de respingere a notificarii sau a cererii de restituire in natura poate fi atacata de persoana care se pretinde indreptatita la sectia civila a tribuna - Decizie nr. 65 din data de 02.06.2016Legea nr. 10/2010. Restituirea in natura se poate dispune numai in situatia in care terenul este liber. Interpretarea notiunii de „teren liber” potrivit art. 11 alin.3 din Legea nr. 10/2001 si art. 10.3 din Normele Metodologice de aplicare a Legii nr... - Decizie nr. 56/A din data de 15.04.2010
Legea nr.10/2001. Nesolutionarea litigiului in fond. Calitate procesuala pasiva - Decizie nr. 30/A din data de 26.02.2009
Legea nr.10/2001. Obligatia primarului de a emite dispozitie motivata in termenul prevazut de art. 22 din lege - Decizie nr. 190/A din data de 06.06.2007
Legea nr.10/2001. Obligatia de raspuns a unitatii detinatoare. Caracter - Decizie nr. 324 din data de 29.11.2007
Imobil revendicat pe baza dispozitiilor art.23,24 si urmatoarele din Legea nr.10/2001 - Decizie nr. 160 din data de 10.05.2006
Legea nr.10/2001. Acte de privatizare incheiate fara respectarea dispozitiilor legale - Decizie nr. 347 din data de 19.04.2006
Competenta speciala de solutionare a unor litigii in materia Legii nr. 10/2001 - Decizie nr. 202 din data de 09.03.2006
Pretentii - Sentinta civila nr. 1569 din data de 10.02.2016
Partaj judiciar - Sentinta civila nr. 9417 din data de 17.06.2016
Pretentii - Sentinta civila nr. 1596 din data de 10.02.2016
Drept de retentie - Sentinta civila nr. 6915 din data de 10.05.2016
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 2597 din data de 26.02.2016
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 1698 din data de 12.02.2016
Reprezentativitate sindicat - Sentinta civila nr. 35/S din data de 21.10.2016
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 15101 din data de 16.11.2016
Cerere valoare redusa - Sentinta civila nr. 1772 din data de 12.02.2016
Actiune in declararea simulatiei - Sentinta civila nr. 3422 din data de 10.03.2016
Uzucapiune - Sentinta civila nr. 620 din data de 21.01.2016
Ordonanta de plata - Sentinta civila nr. 14661 din data de 08.11.2016