InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Judecatoria Medias

Anularea executarii silite; neemiterea unui titlu de creanta

(Sentinta civila nr. 156 din data de 28.01.2015 pronuntata de Judecatoria Medias)

Domeniu Contestatie la executare | Dosare Judecatoria Medias | Jurisprudenta Judecatoria Medias

I. EXPUNEREA CONTESTATIEI.
1. Prin contestatia inregistrata la instanta la data de 23 octombrie 2014 contestatoarea R. N. A. P. „R ” – D. S. S.,  cu sediul in S., str.  nr. , inregistrata in registrul comertului la nr. J32/321/1991, avand CUI 1590120, solicita in contradictoriu cu intimata C. A. prin primar, CIF 16343277, cu sediul in A. , str.  nr. , jud. , anularea executarii insesi si, pe cale de consecinta, anularea titlului executoriu nr. 1936/14.10.2014 si a somatiei nr. 1936/14.10.2014.
2. Solicita si suspendarea executarii silite in temeiul art. 718 Cod pr. civila.
3. In motivare arata ca titlul executoriu emis impotriva sa este nelegal intrucat intimata nu a emis o decizie de impunere, asa cum prevad dispozitiile legale si nici nu a fost comunicat acesta, asa cum prevede art. 44 din OG nr. 92/2003, incat sa poata fi contestata sub aspectul obligatiei la o instanta de contencios administrativ. Mai arata ca intimata a sarit etapele legale, procedand la emiterea titlului  executoriu, fara ca in prealabil sa emita decizia de impunere care reprezinta un titlu de creanta, ce devine executoriu la expirarea termenului de plata, situatie in care titlul si somatia nu au nicio baza legala, iar executarea este lovita de nulitate absoluta. In continuare arata ca nici titlul si nici somatia nu  baza juridica a impunerii, ca exista contradictie intre actele emise, respectiv in somatie se mentioneaza debitul de 9.367 lei, la care s-au calculat accesorii  pana la data de 27 ianuarie 2014, facand referire la un titlu executoriu nr. 976/27.01.2014, titlu care nu i-a fost comunicat, in timp ce in titlul executoriu nr. 1936/14.10.2014 se calculeaza accesorii incepand cu anul 2008, situatie in care dreptul de a cere executarea silita este prescris.
4. Pe fond, arata ca obligatia fiscala de plata a impozitului pe teren  nu ii revine O. S. D., pentru ca, conform art. 285 alin. (4) Cod fiscal, pentru terenurile forestiere administrate de R. N. a P. – R. nu se datoreaza impozit pe teren, exceptia fiind  ce data de cazul terenurilor folosite in scop economic, or terenurile folosite de O. S. D. nu se incadreaza in categoria celor folosite in scop economic, nefiind incluse in niciuna din categoriile mentionate de art. 219 ind. 2 alin. (2) din Normele Metodologice de aplicare a Codului fiscal, aprobate prin HG nr. 44/2004. Impunerea unei astfel de taxe, se arata in continuare, este nelegala si prin prisma reglementarilor prevazute de Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, care, la art. 2 defineste taxa ca fiind „o suma platita de o persoana fizica sau juridica, de regula, pentru serviciile prestate acesteia de catre un operator economic, o institutie publica ori un serviciu public”. Or, potrivit contractului incheiat cu Comuna A., Ocolul Silvic D. este cel care presteaza pentru comuna activitati de administrare a padurii si nu beneficiarul vreunui serviciu din partea comunei.
5.  Pe de alta parte, se arata in continuare, dispozitiile art. 137 din legea nr. 46/2008 – Codul silvic, prevad ca padurile, altele decat cele proprietatea publica a statului,incadrate prin amenajamente silvice in grupa I functionala, precum si cele cu varsta de pana la 20 de ani sunt scutite de taxe si impozite.
6.  In drept se invoca dispozitiile art. 172  si urm.  din OG nr. 92/2003, art. 711 si 712 din Codul de pr. civila, precum si celelalte dispozitii legale mai sus aratate.
7. In probatiune depune copia titlului executoriu si a somatiei.
            II.POZITIA INTIMATEI.
8. Prin intampinare, intimata solicita respingerea contestatiei, aratand ca la data de 01.03.2006 s-a incheiat  contractul de administrare nr. 77 prin care au convenit ca, in baza legii nr. 26/1996 si nr. 141/1999, contestatoarea sa administreze suprafata de 140,76 ha fond forestier, proprietatea publica si privata a comunei, contract prelungit pana la data de 31.12.2014, in baza caruia contestatoarea s-a obligat sa valorifice toate produsele lemnoase si nelemnoase ale padurii, astfel incat sa desfasoare o activitate profitabila, urmand ca in baza unui raport de gestiune sa vireze comunei profitul net. Intrucat contestatoarea nu a platit taxa pentru terenul extravilan din anul 2008, arata in continuare, s-a emis instiintarea de plata nr. 2460/28.10.2013 pentru suma de 15.745,99 lei, prin care a fost informata ca figureaza in evidentele fiscale cu obligatii bugetare de plata restante.
9. In drept invoca dispozitiile art. 205 si urm. Cod pr. civila.
III.EXAMINAREA CONTESTATIEI.
A. STAREA DE FAPT.
10.Potrivit contractului de administrare nr. 77/01.03.2006 (fila 10 dosar), contestatoarea a preluat in administrare de la C. A. suprafata de 140,76 ha fond forestier, proprietate publica si privata a comunei, contract care a intrat in vigoare la data de 01.01.2006 si este valabil pe durata de valabilitate a amenajamentului silvic.  Prin actul aditional nr. 136/28.01.2008 contractul a fost prelungit pana la data de 31.12.2014 sau pana la infiintarea structurii silvice proprii (fila 15 dosar).
11. Obligatiile administratorului erau de a asigura paza padurii, de a executa lucrarile necesare pentru prevenirea si combaterea bolilor si daunatorilor, de a asigura masurile de prevenire si stingere a incendiilor, de a efectua lucrari de impadurire, de a valorifica masa lemnoasa provenita din taieri, etc. In functie de rezultatul financiar, proprietarul urma sa primeasca sumele stabilite conform contractului.
12. Prin titlul executoriu nr. 1936/14.10.2014 C. A. a stabilit in sarcina contestatoarei o taxa pe teren extravilan de 9.367 lei, la care se adauga accesorii de 6.561,21 lei, rezultand un total de 15.928,21 lei. Ca urmare, prin somatia nr. 1936/14.10.2014, contestatoarea este somata sa faca plata debitului in termen de 15 zile de la primire, urmand ca in caz contrar sa se continue masurile de urmarire silita. Nici titlul executoriu si nici somatia nu precizeaza pentru ce perioada se datoreaza impozitul si care este baza juridica a impunerii.
13. La data de 28.10.2013 P. A. emite instiintarea de plata nr. 2460/28.10.2013, prin care O. S. D. este instiintat ca figureaza in evidentele fiscale cu obligatii bugetare restante de 15.745,99 lei.
B. EVALUAREA INSTANTEI
14. Potrivit dispozitiilor art. 256 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal,  „(1) Orice persoana care are in proprietate teren situat in Romania datoreaza pentru acesta un impozit anual, exceptand cazurile in care in prezentul titlu se prevede altfel.
(2) Impozitul prevazut la alin. (1), denumit in continuare impozit pe teren, precum si taxa pe teren prevazuta la alin. (3) se datoreaza catre bugetul local al comunei, al orasului sau al municipiului in care este amplasat terenul. In cazul municipiului Bucuresti, impozitul si taxa pe teren se datoreaza catre bugetul local al sectorului in care este amplasat terenul.
(3) Pentru terenurile proprietate publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, concesionate, inchiriate, date in administrare ori in folosinta, se stabileste taxa pe teren care reprezinta sarcina fiscala a concesionarilor, locatarilor, titularilor dreptului de administrare sau de folosinta, dupa caz, in conditii similare impozitului pe teren.”
15. Conform prevederilor OG nr. 92/2003 - Codul de Procedura Fiscala:
„Art. 41 - In intelesul prezentului cod, actul administrativ fiscal este actul emis de organul fiscal competent in aplicarea legislatiei privind stabilirea, modificarea sau stingerea drepturilor si obligatiilor fiscale.”
„Art. 43 – (1) Actul administrativ fiscal se emite numai in forma scrisa.
(2) Actul administrativ fiscal cuprinde urmatoarele elemente:
a) denumirea organului fiscal emitent;
b) data la care a fost emis si data de la care isi produce efectele;
c) datele de identificare a contribuabilului sau a persoanei imputernicite de contribuabil, dupa caz;
d) obiectul actului administrativ fiscal;
e) motivele de fapt;
f) temeiul de drept;
g) numele si semnatura persoanelor imputernicite ale organului fiscal, potrivit legii;
h) stampila organului fiscal emitent;
i) posibilitatea de a fi contestat, termenul de depunere a contestatiei si organul fiscal la care se depune contestatia;
j) mentiuni privind audierea contribuabilului.
 „Art. 44 - (1) Actul administrativ fiscal trebuie comunicat contribuabilului caruia ii este destinat. In situatia contribuabililor fara domiciliu fiscal in Romania, care si-au desemnat imputernicit potrivit art. 18 alin. (4), precum si in situatia numirii unui curator fiscal, in conditiile art. 19, actul administrativ fiscal se comunica imputernicitului sau curatorului, dupa caz.
(2) Actul administrativ fiscal se comunica prin remiterea acestuia contribuabilului/imputernicitului, daca se asigura primirea sub semnatura a actului administrativ fiscal sau prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
(21) Actul administrativ fiscal poate fi comunicat si prin alte mijloace cum sunt fax, e-mail sau alte mijloace electronice de transmitere la distanta, daca se asigura transmiterea textului actului administrativ fiscal si confirmarea primirii acestuia si daca contribuabilul a solicitat expres acest lucru.”
„Art. 45 – (1) Actul administrativ fiscal produce efecte din momentul in care este comunicat contribuabilului sau la o data ulterioara mentionata in actul administrativ comunicat, potrivit legii.
(2) Actul administrativ fiscal ce nu a fost comunicat potrivit art. 44 nu este opozabil contribuabilului si nu produce niciun efect juridic.”
„Art. 81 - Declaratia fiscala se depune de catre persoanele obligate potrivit Codului fiscal, la termenele stabilite de acesta.”
„Art. 83 – (1) Declaratia fiscala se depune la registratura organului fiscal competent sau la posta prin scrisoare recomandata. Declaratia fiscala poate fi transmisa prin mijloace electronice sau prin sisteme de transmitere la distanta, conform procedurii stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice.
(2) Declaratiile fiscale pot fi redactate de organul fiscal sub forma de proces-verbal, daca din motive independente de vointa contribuabilului acesta este in imposibilitatea de a scrie.
(3) Data depunerii declaratiei fiscale este data inregistrarii acesteia la organul fiscal sau data depunerii la posta, dupa caz.
(4) Nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa procedeze la stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale prin estimarea bazei de impunere potrivit art. 65. Stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale nu se poate face inainte de implinirea unui termen de 15 zile de la instiintarea contribuabilului privind depasirea termenului legal de depunere a declaratiei fiscale.”
„Art. 110 - ………………………………………………………………………………………...
(3) Titlul de creanta este actul prin care se stabileste si se individualizeaza creanta fiscala, intocmit de organele competente sau de persoanele indreptatite, potrivit legii. Asemenea titluri pot fi:
a) decizia de impunere;
b) declaratia fiscala;
c) decizia referitoare la obligatii de plata accesorii;”
„Art. 205 - (1) Impotriva titlului de creanta, precum si impotriva altor acte administrative fiscale se poate formula contestatie potrivit legii. Contestatia este o cale administrativa de atac si nu inlatura dreptul la actiune al celui care se considera lezat in drepturile sale printr-un act administrativ fiscal sau prin lipsa acestuia, in conditiile legii.
(2) Este indreptatit la contestatie numai cel care considera ca a fost lezat in drepturile sale printr-un act administrativ fiscal sau prin lipsa acestuia.
(3) Baza de impunere si impozitul, taxa sau contributia stabilite prin decizie de impunere se contesta numai impreuna.
(4) Pot fi contestate in conditiile alin. (3) si deciziile de impunere prin care nu sunt stabilite impozite, taxe, contributii sau alte sume datorate bugetului general consolidat.
(5) In cazul deciziilor referitoare la baza de impunere, reglementate potrivit art. 89 alin. (1), contestatia se poate depune de orice persoana care participa la realizarea venitului.
(6) Bazele de impunere constatate separat intr-o decizie referitoare la baza de impunere pot fi atacate numai prin contestarea acestei decizii.”
16. Asa cum se poate observa din textele legale susmentionate, stabilirea unei obligatii fiscale se face in baza unui act administrativ fiscal emis de organul fiscal competent, numai in forma scrisa, care trebuie comunicat contribuabilului caruia ii este destinat, iar acesta produce efecte din momentul in care este comunicat sau de la o data ulterioara mentionata in actul administrativ comunicat, potrivit legii.
17. Ca urmare, daca nu a existat o declaratie fiscala, ce constituie, potrivit dispozitiilor art. 110 alin. (3) din OG nr. 92/2003, titlu de creanta, organul fiscal, in speta intimata, avea dreptul, dar si obligatia de a proceda la stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale, prin estimarea bazei de impunere, operatiune care nu se poate face inainte de implinirea unui termen de 15 zile de la instiintarea contribuabilului privind depasirea termenului legal de depunere a declaratiei fiscale.
18. Or, din starea de fapt descrisa nu rezulta ca unitatea contestatoare a fost instiintata despre depasirea termenului de depunere a declaratiei fiscale si nici ca pe numele acesteia ar fi fost emis un titlu de creanta, care apoi sa-i fi fost comunicat, incat acesta sa poata fi, eventual, atacat pe cale administrativa.
19. In esenta, titlul de creanta devine titlu executoriu la data la care creanta bugetara este scadenta prin expirarea termenului de plata prevazut de lege.
20. Cum intimata nu a emis un titlu de creanta care sa poata deveni titlu executoriu, emiterea somatiei si a titlului executoriu nr. 1936/14.10.2014 nu au nicio baza legala si, prin urmare, executarea silita a contestatoarei este lovita de nulitate. Imprejurarea ca la data de 28.10.2013 intimata a emis o instiintare de plata nu acopera obligatia de emitere a titlului de creanta, care sa poata deveni titlu executoriu.
21. Pe de alta parte, este de observat ca titlul executoriu si somatia nu specifica perioada pentru care s-a stabilit obligatia fiscala si ce reprezinta accesoriile.
22. In raport de aceste considerente si avand in vedere dispozitiile legale susmentionate, instanta considera intemeiata contestatia si, in baza dispozitiilor art. 172 si 173 din OG nr. 92/2003 si ale art. 711 si urm. Cod pr. civila, o va admite, urmand a dispune anularea executarii silite insesi si, pe cale de consecinta, a titlului executoriu nr. 1936/14.10.2014 si a somatiei nr. 1936/14.10.2014 emise de unitatea intimata.
23. Cat priveste cererea de suspendare, fiind admisa contestatia si anulata executarea, cererea a ramas fara obiect si va fi respinsa.
24. Fiind considerate nule absolut titlul executoriu si somatia pentru considerentele aratate, instanta nu a mai considerat oportun a fi analizate aspectele privind fondul raporturilor juridice dintre contestatoare si intimata.
25. Cat priveste cheltuielile de judecata referitoare la taxa judiciara de timbru, potrivit dispozitiilor art. 45 alin. 1 lit. f) din OUG nr. 80/2013, sumele achitate cu titlu de taxa judiciara de timbru se restituie, dupa caz, integral, partial sau proportional, la cererea petitionarului, cand contestatia la executare a fost admisa, iar hotararea a ramas definitiva. Conform art. 45 alin. (3) – (5) din OUG nr. 80/2013 dreptul de a solicita restituirea se poate  exercita in termen de un an de la data nasterii sale, cererea de restituire urmand a fi adresata instantei judecatoresti la care s-a inregistrat actiunea. Prin urmare, cata vreme contestatoarea are dreptul de a cere restituirea taxei judiciare de timbru, aceasta cheltuiala nu poate fi pusa in sarcina intimatei.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contestatie la executare

Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 31 Camera Consiliu din data de 02.07.2010
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 115 din data de 12.03.2013
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 270 din data de 13.08.2013
Contestatie la executare - Hotarare nr. 810 din data de 24.10.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 703 din data de 06.10.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 613 din data de 24.04.2018
Faliment - contestatie - Hotarare nr. 582 din data de 13.11.2017
Contestatie la executare - Sentinta penala nr. 143 din data de 13.04.2017
Contestatie la executare - Sentinta penala nr. 387 din data de 06.10.2017
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 710 din data de 20.09.2017
Recurs nul - oral - Hotarare nr. 1913 din data de 25.01.2010
Conflict de drepturi. Contestatii la titlu - Sentinta civila nr. 16/lm/2008 din data de 17.02.2009
Sechestru asigurator asupra bunurilor imobile proprietate comuna - Decizie nr. 930 din data de 26.11.2015
Anulare proces verbal de distributie a pretului - Sentinta civila nr. 900 din data de 19.11.2015
Anulare proces verbal de distributie a pretului - Decizie nr. 900 din data de 19.11.2015
Plangere contraventionala admisa. Obligatia de restituire a amenzii achitate. - Decizie nr. 118 din data de 02.04.2014
Anularea incheierii de incuviintare a executarii silite - Decizie nr. 60 din data de 30.01.2014
Acte de executare emise de autoritatile germane de tragere la raspundere a reprezentantei contestatoarei - Sentinta civila nr. 287 din data de 18.04.2013
Contestatie impotriva deciziei de instituire a masurilor asiguratorii - Decizie nr. 175 din data de 14.03.2013