Contestatie la executare
(Sentinta civila nr. 6498 din data de 02.11.2009 pronuntata de Judecatoria Sibiu)Constata ca prin contestatia la executare inregistrata la aceasta instanta sun nr.6697/306/2009 din 12 iunie 2009 contestatoarea SC A.D.O SA a chemat in judecata pe intimata A.F.P solicitand ca prin sentinta sa se constate ca :
pretul propus este incorect stabilit, fie si numai prin comparatie cu cel stabilit pentru un alt activ din patrimoniul contestatoarei evaluat de aceeasi institutie „FC” in aceiasi perioada si de acelasi evaluator ,astfel ca acesta este unul derizoriu.
- sa se dispuna refacerea raportului de evaluare intocmit pentru activul mentionat , in concordanta cu standardele impuse atat de interesul intimatei creditoare , cat si de dreptul contestatorului debitor la o valorificare corecta si eficienta.
In motivarea contestatiei la executare se arata ca in luna aprilie s-a dispus efectuarea rapoartelor de evaluare in vederea valorificarii prin vanzare in cadrul procedurii de executare silita a doua din activele societatii asupra carora exista instituite sechestre asiguratorii, respectiv FERME SCADENTE si FERMA NOUL.
Dupa finalizarea acestora , cele doua rapoarte au fost inaintate societatii si cu surprindere a constata ca pretul estimativ propus pentru ferma Noul este sensibil apropiat de cel propus pentru ferma Sacadate, desi intre cele doua active diferentele sunt considerabile atat sub aspectul suprafetelor , cat si sub aspectul constructiilor .
Astfel , la o simpla lecturare, se poate observa ca ambele active sunt situate aproximativ in aceiasi zona.
Suprafata fermei Noul este de aproximativ 1 ha-994559m.p., pe cand a Fermei Sacadate este de 30.557mp, , deci aproz.1/3 din suprafata primeai , iar valoarea este 446.000 lei pentru Noul si 432.000 lei pentru Sacadate .
Mai mult , rezultatul evaluarii.4.2 consemneaza corect elementele patrimoniale aferente fiecaruia din cele doua active, respectiv 22 pentru noul si 13 pentru Sacadate, elemente de natura grajdurilor , copertinelor , drumuri de acces , platforme si surprinzator , valoarea acestora este invers proportionala cu numarul lor .La Sacadate val. celor 13 componente este de 396.200 lei, pe cand la Noul unde sunt 22 componente val. acestora se stabilesc la nivelul sumei de 316.300lei.
Fata de cele semnalate , este evident ca pretul stabilit pentru acest activ este unul derizoriu si valorificarea acestuia in aceste conditii creeaza grave prejudicii societatii. In temeiul art. 403 Cod pr civila, contestatoarea a solicitat suspendarea executarii pana la solutionarea contestatiei la executare.
Contestatoare a achitat taxa de timbru de 194 lei si a aplicat timbre judiciare in valoare de 0,3 lei.
Prin intaminarea depusa A.FP.S a invocat exceptia tardivitatii formularii contestatiei la executare conform art. 172 si 173 C.pr.civ. , deoarece raportul de evaluare a fost comunicat contestatoarei la data de 11.05.2009 si contestatia a fost depusa la instanta la data de 12.06.2009 , dovada fiind adresa nr. 195.554/08.05.2009 prin care se confirma fila ,primirea raportului de evaluare.
Pe fondul acuzei se arata ca executarea silita fiind legal efectuata cu respectarea prevederilor OG nr. 92/2003 privind codul de procedura fiscala)MO nr. 513/2007), in baza titlurilor executorii si motivele invocate de contestatoare nu sunt de natura a fi admise.
Avandu-se in vedere ca contestatoarea debitoare nu a achitat sumele datorate bugetului general consolidat, urmare a actelor de executare efectuate : somatii popirii, instituire de sechestru, prepusii institutiei contestatoarei au continuat executarea silita conform dispozitiilor codului de procedura fiscala, trecand la valorificarea bunurilor sechestrate.
Considera ca contestatia este neintemeiata,a vandu-se in vedere ca acesta nu dovedeste , nu probeaza cu nimic afirmatia ca imobilul in discutie este de alta valoare decat cea stabilita de expert, care ajunge la concluzia ca valoarea estimativa a imobilului este 472.000 lei fara TVA, folosind trei metode de evaluare, si anume metoda reconstructiei, metoda comparatiei prin bonitare si metoda capitalizarii directe.
S-a aratat ca nu poate fi contestat pe calea contestatiei la executare raportul de evaluare care nu este un act de executare ci un act intocmit inainte de inceperea procedurii de executare..
In probatiune s-au depus copii de inscrisurile din dosarul de executare silita , anuntul privind vanzarea ,raportul de evaluare .
Analizand situatia de fapt instanta retine urmatoarele:
Executarea silita impotriva contestatoarei are la baza titlul executoriu nr. 164196/6.06.2006 pentru suma de 2.396.564. In data de 11 iulie 2006 , executorul fiscal C.I. a dispus instituirea sechestrului asupra unor bunuri imobile proprietatea contestatoarei, respectiv asupra unor constructii si teren in suprafata de 99459 m.p. evidentiate in CF 1373 nr.top. 462/2, 3407/a/2.
In procesul-verbal ( fila 325) semnat si stampilat de contestatoare se mentioneaza si ca in cazul in care executorul fiscal nu va putea evalua imobilele se va efectua o expertiza de specialitate. Intimata a procedat la intocmirea unui raport de evaluare , iar valoarea propusa pentru valorificare a fost de 472.000 lei. Acest raport de evaluare a fost comunicat la data de 11.05.2009 , astfel cum rezulta din adresa nr. 195 554 /8.05.2009 ( fila 96 ) .La data de 15.05.2009 contestatoarea din prezentul dosar inregistreaza sub nr. 201187 ( fila 338) contestatia impotriva pretului de valorificare , imprejurare in raport de care se constata ca prezenta contestatie la executare a fost formulata in termenul legal de 15 zile instituit de art. 173 din O 92/2003 , imprejurare in raport de care va fi respinsa ca neintemeiata exceptia tardivitatii formularii contestatiei la executare invocata de reprezentantul intimatei.
In data de 22 iulie 2009 a fost emis “anuntul privind vanzarea bunurilor imobile” in care s-a mentionat ca pretul de pornire a licitatiei va fi de 472.000 (anuntul de la fila 329).
In privinta evaluarii imobilelor, instanta constata ca potrivit prevederilor art. 147 Cod pr fiscala inaintea valorificarii bunurilor, acestea vor fi evaluate. Evaluarea se efectueaza de organul de executare prin experti evaluatori proprii sau prin experti evaluatori independenti. Evaluatorii independenti sunt desemnati in conditiile art. 55. Atat evaluatorii proprii, cat si evaluatorii independenti sunt obligati sa isi indeplineasca atributiile ce le revin, astfel cum reies din codul de procedura fiscala, din actul prin care s-a dispus expertiza, precum si din actul prin care au fost numiti. Organul de executare va actualiza pretul de evaluare tinand cont de rata inflatiei. Atunci cand se considera necesar, organul de executare va proceda la o noua evaluare.
In speta, contestatoarea apreciaza ca imobilele au fost subevaluate iar intimata a invocat faptul ca raportul de evaluare nu poate fi contestat pe calea contestatiei la executare, acesta nefiind act de executare ci doar un act intocmit inainte de inceperea procedurii de executare.
Referitor la apararea intimatei, instanta constata ca nu poate fi acceptata pentru ca sustinerea acesteia echivaleaza cu afirmatia potrivit careia debitorul nu ar avea nici o cale de atac impotriva actului de evaluare a imobilului, indiferent de greselile ce ar putea fi facute de catre evaluator.
In realitate, in masura in care se debitorul invoca neregularitati ale raportului de evaluare, atat raportul cat si actele subsecvente de executare pot fi anulate de catre instantele judecatoresti. In speta insa contestatoarea nu invoca neregularitati concrete ale raportului de evaluare ci considera ca imobilele au fost subevaluate, fara a se produce o proba in sensul celor afirmate.
In plus, in prezenta procedura nu s-a facut dovada ca la pretul de pornire a licitatiei ar fi fost cineva interesat sa cumpere imobilele ( apreciate ca fiind subevaluate ) .
Pentru considerentele mai sus aratate , instanta va respinge contestatia la executare formulata de contestatoarea S.C A .D.OS.A ca neintemeiata , in temeiul art. 172 si urm din O. 92/2003.
Pentru aceste motive
IN NUMELE LEGII
H O T A R A S T E
Respinge exceptia tardivitatii formularii contestatiei la executare invocata de reprezentantul intimatei.
Respinge contestatia la executare formulata de contestatoarea S.C A D O S.A cu sediul in in contradictoriu cu intimata AFP
Cu drept de recurs in 15 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica, azi 2 noiembrie 2009.
pretul propus este incorect stabilit, fie si numai prin comparatie cu cel stabilit pentru un alt activ din patrimoniul contestatoarei evaluat de aceeasi institutie „FC” in aceiasi perioada si de acelasi evaluator ,astfel ca acesta este unul derizoriu.
- sa se dispuna refacerea raportului de evaluare intocmit pentru activul mentionat , in concordanta cu standardele impuse atat de interesul intimatei creditoare , cat si de dreptul contestatorului debitor la o valorificare corecta si eficienta.
In motivarea contestatiei la executare se arata ca in luna aprilie s-a dispus efectuarea rapoartelor de evaluare in vederea valorificarii prin vanzare in cadrul procedurii de executare silita a doua din activele societatii asupra carora exista instituite sechestre asiguratorii, respectiv FERME SCADENTE si FERMA NOUL.
Dupa finalizarea acestora , cele doua rapoarte au fost inaintate societatii si cu surprindere a constata ca pretul estimativ propus pentru ferma Noul este sensibil apropiat de cel propus pentru ferma Sacadate, desi intre cele doua active diferentele sunt considerabile atat sub aspectul suprafetelor , cat si sub aspectul constructiilor .
Astfel , la o simpla lecturare, se poate observa ca ambele active sunt situate aproximativ in aceiasi zona.
Suprafata fermei Noul este de aproximativ 1 ha-994559m.p., pe cand a Fermei Sacadate este de 30.557mp, , deci aproz.1/3 din suprafata primeai , iar valoarea este 446.000 lei pentru Noul si 432.000 lei pentru Sacadate .
Mai mult , rezultatul evaluarii.4.2 consemneaza corect elementele patrimoniale aferente fiecaruia din cele doua active, respectiv 22 pentru noul si 13 pentru Sacadate, elemente de natura grajdurilor , copertinelor , drumuri de acces , platforme si surprinzator , valoarea acestora este invers proportionala cu numarul lor .La Sacadate val. celor 13 componente este de 396.200 lei, pe cand la Noul unde sunt 22 componente val. acestora se stabilesc la nivelul sumei de 316.300lei.
Fata de cele semnalate , este evident ca pretul stabilit pentru acest activ este unul derizoriu si valorificarea acestuia in aceste conditii creeaza grave prejudicii societatii. In temeiul art. 403 Cod pr civila, contestatoarea a solicitat suspendarea executarii pana la solutionarea contestatiei la executare.
Contestatoare a achitat taxa de timbru de 194 lei si a aplicat timbre judiciare in valoare de 0,3 lei.
Prin intaminarea depusa A.FP.S a invocat exceptia tardivitatii formularii contestatiei la executare conform art. 172 si 173 C.pr.civ. , deoarece raportul de evaluare a fost comunicat contestatoarei la data de 11.05.2009 si contestatia a fost depusa la instanta la data de 12.06.2009 , dovada fiind adresa nr. 195.554/08.05.2009 prin care se confirma fila ,primirea raportului de evaluare.
Pe fondul acuzei se arata ca executarea silita fiind legal efectuata cu respectarea prevederilor OG nr. 92/2003 privind codul de procedura fiscala)MO nr. 513/2007), in baza titlurilor executorii si motivele invocate de contestatoare nu sunt de natura a fi admise.
Avandu-se in vedere ca contestatoarea debitoare nu a achitat sumele datorate bugetului general consolidat, urmare a actelor de executare efectuate : somatii popirii, instituire de sechestru, prepusii institutiei contestatoarei au continuat executarea silita conform dispozitiilor codului de procedura fiscala, trecand la valorificarea bunurilor sechestrate.
Considera ca contestatia este neintemeiata,a vandu-se in vedere ca acesta nu dovedeste , nu probeaza cu nimic afirmatia ca imobilul in discutie este de alta valoare decat cea stabilita de expert, care ajunge la concluzia ca valoarea estimativa a imobilului este 472.000 lei fara TVA, folosind trei metode de evaluare, si anume metoda reconstructiei, metoda comparatiei prin bonitare si metoda capitalizarii directe.
S-a aratat ca nu poate fi contestat pe calea contestatiei la executare raportul de evaluare care nu este un act de executare ci un act intocmit inainte de inceperea procedurii de executare..
In probatiune s-au depus copii de inscrisurile din dosarul de executare silita , anuntul privind vanzarea ,raportul de evaluare .
Analizand situatia de fapt instanta retine urmatoarele:
Executarea silita impotriva contestatoarei are la baza titlul executoriu nr. 164196/6.06.2006 pentru suma de 2.396.564. In data de 11 iulie 2006 , executorul fiscal C.I. a dispus instituirea sechestrului asupra unor bunuri imobile proprietatea contestatoarei, respectiv asupra unor constructii si teren in suprafata de 99459 m.p. evidentiate in CF 1373 nr.top. 462/2, 3407/a/2.
In procesul-verbal ( fila 325) semnat si stampilat de contestatoare se mentioneaza si ca in cazul in care executorul fiscal nu va putea evalua imobilele se va efectua o expertiza de specialitate. Intimata a procedat la intocmirea unui raport de evaluare , iar valoarea propusa pentru valorificare a fost de 472.000 lei. Acest raport de evaluare a fost comunicat la data de 11.05.2009 , astfel cum rezulta din adresa nr. 195 554 /8.05.2009 ( fila 96 ) .La data de 15.05.2009 contestatoarea din prezentul dosar inregistreaza sub nr. 201187 ( fila 338) contestatia impotriva pretului de valorificare , imprejurare in raport de care se constata ca prezenta contestatie la executare a fost formulata in termenul legal de 15 zile instituit de art. 173 din O 92/2003 , imprejurare in raport de care va fi respinsa ca neintemeiata exceptia tardivitatii formularii contestatiei la executare invocata de reprezentantul intimatei.
In data de 22 iulie 2009 a fost emis “anuntul privind vanzarea bunurilor imobile” in care s-a mentionat ca pretul de pornire a licitatiei va fi de 472.000 (anuntul de la fila 329).
In privinta evaluarii imobilelor, instanta constata ca potrivit prevederilor art. 147 Cod pr fiscala inaintea valorificarii bunurilor, acestea vor fi evaluate. Evaluarea se efectueaza de organul de executare prin experti evaluatori proprii sau prin experti evaluatori independenti. Evaluatorii independenti sunt desemnati in conditiile art. 55. Atat evaluatorii proprii, cat si evaluatorii independenti sunt obligati sa isi indeplineasca atributiile ce le revin, astfel cum reies din codul de procedura fiscala, din actul prin care s-a dispus expertiza, precum si din actul prin care au fost numiti. Organul de executare va actualiza pretul de evaluare tinand cont de rata inflatiei. Atunci cand se considera necesar, organul de executare va proceda la o noua evaluare.
In speta, contestatoarea apreciaza ca imobilele au fost subevaluate iar intimata a invocat faptul ca raportul de evaluare nu poate fi contestat pe calea contestatiei la executare, acesta nefiind act de executare ci doar un act intocmit inainte de inceperea procedurii de executare.
Referitor la apararea intimatei, instanta constata ca nu poate fi acceptata pentru ca sustinerea acesteia echivaleaza cu afirmatia potrivit careia debitorul nu ar avea nici o cale de atac impotriva actului de evaluare a imobilului, indiferent de greselile ce ar putea fi facute de catre evaluator.
In realitate, in masura in care se debitorul invoca neregularitati ale raportului de evaluare, atat raportul cat si actele subsecvente de executare pot fi anulate de catre instantele judecatoresti. In speta insa contestatoarea nu invoca neregularitati concrete ale raportului de evaluare ci considera ca imobilele au fost subevaluate, fara a se produce o proba in sensul celor afirmate.
In plus, in prezenta procedura nu s-a facut dovada ca la pretul de pornire a licitatiei ar fi fost cineva interesat sa cumpere imobilele ( apreciate ca fiind subevaluate ) .
Pentru considerentele mai sus aratate , instanta va respinge contestatia la executare formulata de contestatoarea S.C A .D.OS.A ca neintemeiata , in temeiul art. 172 si urm din O. 92/2003.
Pentru aceste motive
IN NUMELE LEGII
H O T A R A S T E
Respinge exceptia tardivitatii formularii contestatiei la executare invocata de reprezentantul intimatei.
Respinge contestatia la executare formulata de contestatoarea S.C A D O S.A cu sediul in in contradictoriu cu intimata AFP
Cu drept de recurs in 15 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica, azi 2 noiembrie 2009.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Contestatie la executare
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 31 Camera Consiliu din data de 02.07.2010
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 115 din data de 12.03.2013
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 270 din data de 13.08.2013
Contestatie la executare - Hotarare nr. 810 din data de 24.10.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 703 din data de 06.10.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 613 din data de 24.04.2018
Faliment - contestatie - Hotarare nr. 582 din data de 13.11.2017
Contestatie la executare - Sentinta penala nr. 143 din data de 13.04.2017
Contestatie la executare - Sentinta penala nr. 387 din data de 06.10.2017
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 710 din data de 20.09.2017
Recurs nul - oral - Hotarare nr. 1913 din data de 25.01.2010
Conflict de drepturi. Contestatii la titlu - Sentinta civila nr. 16/lm/2008 din data de 17.02.2009
Sechestru asigurator asupra bunurilor imobile proprietate comuna - Decizie nr. 930 din data de 26.11.2015
Anulare proces verbal de distributie a pretului - Sentinta civila nr. 900 din data de 19.11.2015
Anulare proces verbal de distributie a pretului - Decizie nr. 900 din data de 19.11.2015
Plangere contraventionala admisa. Obligatia de restituire a amenzii achitate. - Decizie nr. 118 din data de 02.04.2014
Anularea incheierii de incuviintare a executarii silite - Decizie nr. 60 din data de 30.01.2014
Acte de executare emise de autoritatile germane de tragere la raspundere a reprezentantei contestatoarei - Sentinta civila nr. 287 din data de 18.04.2013
Contestatie impotriva deciziei de instituire a masurilor asiguratorii - Decizie nr. 175 din data de 14.03.2013