Infractiunea de evaziune fiscala, art. art.9 alin.1 lit. a din Legea nr.241/2005 cu aplic.art.41 alin.2 Cod penal – 57 acte materiale
(Sentinta penala nr. 314/S din data de 16.11.2011 pronuntata de Tribunalul Brasov)Infractiunea de evaziune fiscala, art. art.9 alin.1 lit. a din Legea nr.241/2005 cu aplic.art.41 alin.2 Cod penal – 57 acte materiale.
Jud. CI.
Prin sentinta penala 314/S din data de 16.11.2011 pronuntata de Tribunalul Brasov In dosarul penal xxx/62/2011, s-a dispus:
In baza art.9 alin 1 lit a din Legea nr 241/2005,cu aplic articol 41 alin 2,74 alin 1 lit a,b,c ,articol 80 alin 2 Cod penal,articol 320/1 CPP condamna pe inculpata BMS la pedeapsa de 1 an si 4 luni Inchisoare pentru savarsirea infractiunii de evaziune fiscala In forma continuata-57 acte materiale.
In baza articol 14 din OUG nr 16/2001 rap la articol 292 Cod penal,cu aplic articol 41 alin 2,74 alin 1 lit a,c,80 alin 2 Cod penal,320/1CPP condamna pe aceeasi inculpata la pedeapsa de 2 luni Inchisoare pentru savarsirea infractiunii de fals In declaratii In forma continuata -57 acte materiale.
In baza articol 85 Cod penal anuleaza suspendarea conditionata a executarii pedepsei de 5 luni Inchisoare aplicata prin sent penala nr 43/2.02.2011 pronuntata In dosar penal nr 8328/62/2010 al Tribunalului Brasov,definitiva prin decizia penala nr 60/14.04.2011 a Curtii de Apel Brasov.
In baza articol 33 lit a,34 lit b Cp contopeste pedepsele de 1 an si 4 luni Inchisoare si 2 luni Inchisoare aplicate prin prezenta hotarare cu pedeapsa de 5 luni Inchisoare,inculpata executa pedeapsa cea mai grea de 1 an si 4 luni Inchisoare.
Cu aplicarea art.71, 64 lit a teza a IIa, lit b Cod Penal.
In baza art.86/1 Cod penal, 71 al.5 Cod penal dispune suspendarea sub supraveghere a pedepselor aplicate inculpatei. In baza art.86/2 Cod penal stabileste termen de Incercare 5 ani. In baza art.86/3 Cod penal obliga inculpata sa respecte pe durata termenului de Incercare urmatoarele masuri de supraveghere :
- sa se prezinte la datele fixate la Serviciul de probatiune de pe langa Tribunalul Brasov.
- sa anunte In prealabil orice schimbare de domiciliu , resedinta sau locuinta si orice deplasare care depaseste 8 zile , precum si Intoarcerea.
- sa comunice si sa justifice schimbarea locului de munca .
- sa comunice informatii de natura a putea fi controlate mijloacele sale de existenta .
Atrage atentia inculpatei asupra dispozitiilor art.86 /4 Cod penal.
Constata ca inculpata a fost retinuta si arestata preventiv de la 18.10.2010 la 22.10.2010.
Constata disjunsa latura civila prin Incheierea din 9.11.2011(dosar nou 13807/62/2011 al Tribunalului Brasov).
Mentine masura de siguranta a confiscarii speciale de la inculpata a sumei de 2000 lei dispuse prin sent penala nr. 43/2.02.2011 pronuntata In dosar penal nr. 8328/62/2010 al Tribunalului Brasov.
In baza articol 348 Codul de procedura penala dispune desfiintarea In parte numai In ceea ce priveste inserarea nereala a mentiunii ,,vanzatorul BM declara pe propria raspundere ca deseurile provin din gospodaria proprie” a urmatoarelor contracte de vanzare-cumparare si adeverinte de primire si plata: nr. -----.
In baza art.191 al 1 Cod procedura penala obliga pe inculpata sa plateasca statului suma de 1100 lei cu titlu de cheltuieli judiciare.
Pentru a dispune astfel instanta de fond a retinut urmatoarele:
Constata ca prin rechizitoriul Parchetului de pe langa Tribunalul Brasov din data de 14.06.2011 Intocmit In dosarul penal nr.289/P/2011 s-a dispus punerea In miscare a actiunii penale si trimiterea In judecata a inculpatei pentru savarsirea infractiunilor de evaziune fiscala In forma continuata prev.de art.9 alin.1 lit.a din Legea nr.241/2005, cu aplic.art 41 alin 2 CP-57 acte materiale si fals In declaratii In forma continuata prev.de art.14 din OUG nr.16/2001 rap. la articol 292 Cod penal, cu aplicarea articolului 41 alin. 2 Cod penal - 57 acte materiale, cu aplic.art.33 lit.a CP.
In fapt s-a retinut ca In perioada 28.01.2009-17.08.2010 inculpata a comercializat catre SC R SA deseuri reciclabile de materiale feroase si neferoase achizitionate de la persoane fizice In cantitate de 303.960 kg, iar In scopul sustragerii de la plata impozitului pe venit cu stopaj la sursa de 16% a declarat In mod fals provenienta acestor deseuri ca fiind din gospodaria proprie, producand In acest fel un prejudiciu bugetului de stat In suma de 36.707 lei.
Inculpata a recunoscut si regretat savarsirea faptelor In modalitatea retinuta In actul de sesizare solicitand Inainte de citirea actului de sesizare judecarea sa pe calea procedurii simplificate prevazute de art.320/1 Cod procedura penala, astfel cum a fost introdus prin Legea nr 202/2010.
Analizand actele si lucrarile dosarului si mijloacele de proba administrate In cursul urmaririi penale pe care le constata legale, instanta retine urmatoarele :
Prin rezolutia procurorului din data de 23.02.2011 Intocmita In dosarul 289/P/2011 al Ministerului Public, Parchetul de pe langa Tribunalul Brasov, s-a dispus In temeiul art.228 alin 1 si 11 Cod procedura penala Inceperea urmaririi penale fata de BMS relativ la savarsirea infractiunii de evaziune fiscala In forma continuata prev.de art.9 alin.1 lit.a din Legea nr.241/2005, cu aplic. Art. 41 alin.2 CP. Prin ordonanta procurorului din 12.04.2011 s-a dispus extinderea cercetarilor si Inceperea urmaririi penale fata de Invinuita BMS pentru savarsirea infractiunii de fals In declaratii prev. de art.14 din OUG nr 116/2001 rap. la art 292 CP, cu aplic art 41 alin 2 Cod penal - 57 acte materiale.
In fapt, la data de 08.09.2010, organele de politie judiciara din cadrul Sectiei Regionale de Politie Transporturi Brasov-Biroul de Investigare a Fraudelor s-au sesizat din oficiu cu privire la faptul ca inculpata BMS, In perioada 2009-2010 a predat la SC R SA Brasov mari cantitati de fier vechi, declarand ca acestea provin din gospodarie proprie.
Astfel, inculpata a predat deseuri reciclabile de materiale feroase si neferoase In cantitate de 303.460 kg, In baza a 57 adeverinte de primire si plata. Pentru cantitatea de fier vechi mentionata, SC R SA Brasov a eliberat catre inculpata BMS cele 57 adeverinte de primire si plata, pe aceste documente fiind mentionat, potrivit declaratiei facute de catre Invinuita, ca deseurile de fier vechi provin din gospodaria proprie, aceasta predand materiale reciclabile si primind contravaloarea acestora.
In urma cercetarilor s-a stabilit ca cantitatea de 303.460 kg nu provenea din gospodaria proprie, ci a fost colectata de la persoane fizice, iar inculpata nu a respectat realitatea operatiunilor efectuate, declarand In mod nereal provenienta deseurilor, Incalcand astfel prevederile art. 7 din OUG 16/2001 si Anexei nr.4 din Ordinul nr. 265/S003/2001 si s-a sustras de la plata unui impozit de 16% din venitul obtinut care trebuia stopat la sursa si achitat catre bugetul de stat de catre SC R SA Brasov. Aceste aspecte rezulta atat din declaratiile date de catre Invinuita, cat si din nota explicativa data la 06.12.2010 In fata organelor de inspectie fiscala In sensul ca ” fierul vechi predat la R l-am cumparat de la lume, pentru ca lumea stia ca noi cumparam”.
Prin raportul de inspectie fiscala nr.11503 din data de 08.12.2010, Directia Generala a Finantelor Publice Brasov a stabilit la capitolul „Determinarea impozitului pe profit” ca inculpata BMS, In perioada ianuarie 2009-august 2010 a predat catre SC R SA Brasov o cantitate de 303.460 kg deseuri reciclabile de materiale feroase si neferoase. Pentru aceste cantitati de deseuri reciclabile de metale, SC R SA a eliberat adeverinte de primire si plata pe care s-a mentionat ca deseurile reciclabile de materiale feroase si neferoase provin din gospodaria proprie, asa cum a declarat Invinuita la predarea deseurilor reciclabile si la primirea contravalorii acestora.
Din verificarile efectuate la Oficiul Registrului Comertului de pe langa Tribunalul Brasov rezulta faptul ca inculpata BMS Impreuna cu sotul acesteia, BA, figureaza ca administratori si asociati la SC B SRL Infiintata In anul 2004, avand ca obiect principal de activitate ”recuperarea deseurilor si resturilor metalice reciclabile”, Insa activitatea SC B SRL a fost suspendata la data de 25.11.2009.
Din declaratia inculpatei data In fata organelor de cercetare penala la data de 18.10.2010, rezulta faptul ca In anul 2007 societate a fost autorizata sa colecteze fier vechi, iar pentru cantitatile de fier vechi primite de la persoane fizice elibera adeverinte de primire si plata pe care ulterior le Inregistra In contabilitate. O data cu introducerea impozitului forfetar, activitatea societatii a Inceput sa mearga foarte prost, motiv pentru care au decis suspendarea activitatii societatii. Cu toate acestea, fiind cunoscut In localitate ca se ocupa de colectarea deseurilor reciclabile, cetatenii au continuat sa aduca fier vechi. Inculpata recunoaste ca aceste cantitati pe care le achizitiona de la populatie erau predate la R ca persoana fizica, prezentand cartea sa de identitate, declarand In mod nereal ca provenienta deseurilor era gospodaria proprie. Din verificarea adeverintelor de primire si plata rezulta ca In perioada 28 ianuarie 2009-17.08.2010 inculpata a predate In calitate de persoana fizica la SC R SA cantitatea totala de 303.460 kg deseuri reciclabile pentru care a primit suma de 176.889 lei,aceasta desfasurand In acest mod acte de comert cu deseuri metalice, iar veniturile obtinute din colectarea deseurilor metalice feroase si neferoase provenite din alte surse decat gospodaria proprie se Incadreaza In prevederile HG nr.44/2004, pct.152, norme metodologice de aplicare a art. 78 din Legea nr.571/2003 privind Codul Fiscal modificata, potrivit carora ” veniturile obtinute de persoanele fizice din valorificarea prin centrele de colectare a deseurile de metal, hartie, sticla si altele asemenea si care nu provin din gospodaria proprie se includ In categoria ”alte surse”.
In conformitate cu prevederile art.79 din Legea nr.571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile ulterioare, astfel de venituri trebuiau impozitate de catre platitorul de venituri (adica SC R SA) prin retinere la sursa, aplicandu-se cota de 16% asupra venitului brut de 176.889 lei, iar impozitul obtinut trebuia virat la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei In care a fost retinut. Impunerea venitului realizat de inculpata prin retinere la sursa cu un impozit In cota de 16% nu s-a retinut de catre SC R SA datorita falsului In declaratii al acesteia, asa cum este incriminat prin dispozitiile art. 14 din OUG 16/2001, potrivit cu care ”falsul In declaratia detinatorului de deseuri industriale reciclabile referitoare la provenienta acestora, precum si furturile sau sustragerile de materiale, produse sau echipamente In vederea valorificarii ca deseu, constituie infractiune si se pedepseste conform Codului Penal”.
Prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului de 176.889 lei obtinut de catre inculpata prin predarea deseurilor reciclabile feroase si neferoase, organele fiscale au calculat un impozit pe profit In valoare de 28.302 lei. La aceasta suma, potrivit art.119 si art.120 alin.2 si alin.7 din OG nr.92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala cu modificarile si completarile ulterioare, s-au calculate dobanzi si penalitati de Intarziere In cuantum de 0,1 % pe zi In suma de 8.405 lei, astfel Incat prejudiciul total produs de catre inculpata BMS bugetului de stat este In suma totala de 36.707 lei.
In temeiul raportului de inspectie fiscala si a celor constatate In cuprinsul sau, organele de control fiscal au emis decizia de impunere privind impozitul pe venit nr.273/08.12.2010.
Starea de fapt astfel prezentata a fost retinuta pe baza materialului probator administrat In cursul urmaririi penale respectiv: proces-verbal de sesizare din oficiu; proces-verbal de constatare a efectuarii actelor premergatoare; raport de inspectie fiscala; nota explicativa a inculpatei din data de 06.12.2010; certificat de Inregistrare mentiuni; istoric SC B SRL; adeverinte de primire si plata si declaratiile inculpatei.
In drept fapta inculpatei BMS de a comercializa In perioada 28.01.2009-17.08.2010 catre SC R SA deseurile reciclabile de materiale feroase si neferoase achizitionate de la persoane fizice In cantitate de 303.960 kg, iar In scopul sustragerii de la plata impozitului pe venit cu stopaj la sursa de 16% a declarat In mod fals provenienta acestor deseuri ca fiind din gospodaria proprie, producand In acest fel un prejudiciu bugetului de stat In suma de 36.707 lei, Intruneste elementele constitutive ale infractiunilor de evaziune fiscala prevazuta de art.9 alin.1 lit.a din Legea nr.241/2005 cu aplicarea art.41 alin. 2 Cod penal (57 acte materiale) si fals In declaratii prevazut de art. 14 din OUG nr. 16/2001 raportat la art.292 C.p cu aplicarea art.41 alin.2 C.p. (57 acte materiale) cu aplicarea art.33 lit.a C.p.
Infractiunea de evaziune fiscala prevazuta de art. 9 alin.1 lit.a din Legea nr. 241/2005 este savarsita Intr-o legatura indisolubila cu infractiunea incriminata prin dispozitiile art. 14 din OUG nr.16/2001, caci fara existenta acestei forme speciale de fals In declaratii, evaziunea nu ar subzista, aflandu-ne In prezenta unui concurs de infractiuni ce presupune o conexitate etiologica.
In ceea ce priveste infractiunea prevazuta de art. 14 din OUG nr.16/2001, potrivit anexei 1 din aceasta lege sunt deseuri industriale reciclabile “deseuri metalice feroase, deseuri metalice neferoase, deseuri de hartie-cartoane, deseuri de sticla, deseuri de mase plastice, deseuri de cauciuc, deseuri textile, iar potrivit Anexei 2 „colectarea deseurilor industriale presupune - strangerea, sortarea si/sau regruparea (depozitarea temporara) a deseurilor In vederea transportarii spre valorificare”.
Partea vatamata Statul Roman prin ANAF prin Administratia Finantelor Publice a mun. Brasov se constituie parte civila la urmarire penala cu suma de 28.302 lei reprezentand impozit pe profit si 8.405 lei reprezentand obligatii fiscale accesorii, In total valoarea prejudiciului fiind de 36.707 lei, din aceasta suma inculpata a achitat In cursul urmaririi penale, 5.500 lei, iar la instanta Inca 8500 lei. Prin Incheierea de la termenul de judecata din 9.11.2011, In baza art.320/1 alin 5 CPP instanta a dispus disjungerea laturii civile, formandu-se un nou dosar sub nr.xxxx/62/2011.
In ceea ce priveste individualizarea pedepsei ce urmeaza a-i fi aplicata inculpatei se vor avea In vedere dispozitiile art.72 Cp respectiv, pericolul social moderat al faptelor, Imprejurarile savarsirii acestora-numarul mare al actelor materiale si perioada Indelungata de timp In care a savarsit activitatea ilicita, faptul ca inculpata a Incercat sa atenueze urmarile faptelor, achitand o mare parte din prejudiciul cauzat statului dar si circumstantele personale ale inculpatei.
Aceasta este In varsta de 37 ani, a avut o atitudine sincera si de regret, Insa a fost condamnata definitiv prin sentinta penala nr.43/2.02.2011 pronuntata In dosar penal nr.8328/62/2010 al Tribunalului Brasov, definitiva prin decizia penala nr.60/14.04.2011 a Curtii de Apel Brasov la pedeapsa de 5 luni Inchisoare pentru savarsirea unei infractiuni concurente de dare de mita prevazuta de articol 255 alin 1 Cod penal rap. la articol 7 alin 2 din Legea nr 78/2000, cu articol 81 Cod penal (respectiv In contextul In care inculpata era cercetata In calitate de faptuitor In prezentul dosar,Inregistrat initial sub nr.9035/P/2010 la Parchetul de pe langa Judecatoria Brasov, a oferit efectiv suma de 2000 lei ofiterului de politie care instrumenta cauza pentru ca acesta sa nu-si Indeplineasca Indatoririle de serviciu legate de stabilirea existentei caracterului penal al faptei si tragerea la raspundere penala a persoanei responsabile).
Fata de argumentele prezentate, vazand cauza legala de atenuare a pedepsei prev. de art 320/1 CPP, retinand In favoarea inculpatei circumstantele atenuante prev de art 74 alin 1 lit a,c pentru ambele infractiuni, iar In plus cea prev de art 74 alin 1 lit b CP relativ la infractiunea de evaziune fiscala, dar apreciind potrivit art 80 alin 2 CP ca nu se impune coborarea pedepselor sub minimul special astfel stabilit Tribunalul va dispune condamnarea inculpatei la pedeapsa de 1 an si 4 luni Inchisoare pentru savarsirea infractiunii de evaziune fiscala si 2 luni Inchisoare pentru infractiunea de fals In declaratii .
Avand In vedere ca prezentele fapte sunt concurente cu fapta de dare de mita pentru care inculpata a fost condamnata prin sentinta penala nr.43/2.02.2011 pronuntata In dosar penal nr 8328/62/2010 al Tribunalului Brasov,definitiva prin decizia penala nr 60/14.04.2011 a Curtii de Apel Brasov instanta In temeiul art 85 CP va anula suspendarea conditionata a pedepsei de 5 luni Inchisoare. In baza art 33 lit a,34 lit b CP va contopi cele trei pedepse de 1 an si 4 luni Inchisoare, 2 luni Inchisoare si 5 luni Inchisoare, inculpata va executa pedeapsa rezultanta de 1 an si 4 luni Inchisoare.
Va face aplicarea art 71, 64 lit a teza a II-a, b Cp.
Apreciind ca scopul aflictiv si moralizator al pedepsei poate fi atins si fara executarea acesteia In regim de detentie In temeiul art 86 indice 1 Cp, art 71 alin 5 Cp,instanta va dispune suspendarea sub supraveghere a pedepsei aplicate inculpatei, stabilind un termen de Incercare de 5 ani .
In baza art 86 indice 3 Cp va obliga inculpata :
- sa se prezinte, la datele fixate la Serviciul de probatiune de pe langa Tribunalul Brasov.
-sa anunte In prealabil orice schimbare de domiciliu, resedinta sau locuinta si orice deplasare care depaseste 8 zile, precum si Intoarcerea.
-sa comunice si sa justifice schimbarea locului de munca
-sa comunice informatii de natura a putea fi controlate mijloacele lui de existenta.
Va atrage atentia inculpatei asupra dispozitiilor art. 86/4 Cod penal In sensul ca daca In cursul termenului de Incercare nu va respecta obligatiile stabilite de instanta sau va savarsi o noua infractiune intentionata, instanta va revoca suspendarea si va dispune executarea acestei pedepse In regim de detentie, ce urmeaza a fi cumulata aritmetic cu noua pedeapsa.
Va constata ca inculpata a fost retinuta si arestata preventiv de la 18.10.2010 la 22.10.2010.
In baza art 35 CP va mentine masura de siguranta a confiscarii speciale de la inculpata a sumei de 2000 lei dispuse prin sent penala nr 43/2.02.2011 pronuntata In dosar penal nr xxx/62/2010 al Tribunalului Brasov.
Jud. CI.
Prin sentinta penala 314/S din data de 16.11.2011 pronuntata de Tribunalul Brasov In dosarul penal xxx/62/2011, s-a dispus:
In baza art.9 alin 1 lit a din Legea nr 241/2005,cu aplic articol 41 alin 2,74 alin 1 lit a,b,c ,articol 80 alin 2 Cod penal,articol 320/1 CPP condamna pe inculpata BMS la pedeapsa de 1 an si 4 luni Inchisoare pentru savarsirea infractiunii de evaziune fiscala In forma continuata-57 acte materiale.
In baza articol 14 din OUG nr 16/2001 rap la articol 292 Cod penal,cu aplic articol 41 alin 2,74 alin 1 lit a,c,80 alin 2 Cod penal,320/1CPP condamna pe aceeasi inculpata la pedeapsa de 2 luni Inchisoare pentru savarsirea infractiunii de fals In declaratii In forma continuata -57 acte materiale.
In baza articol 85 Cod penal anuleaza suspendarea conditionata a executarii pedepsei de 5 luni Inchisoare aplicata prin sent penala nr 43/2.02.2011 pronuntata In dosar penal nr 8328/62/2010 al Tribunalului Brasov,definitiva prin decizia penala nr 60/14.04.2011 a Curtii de Apel Brasov.
In baza articol 33 lit a,34 lit b Cp contopeste pedepsele de 1 an si 4 luni Inchisoare si 2 luni Inchisoare aplicate prin prezenta hotarare cu pedeapsa de 5 luni Inchisoare,inculpata executa pedeapsa cea mai grea de 1 an si 4 luni Inchisoare.
Cu aplicarea art.71, 64 lit a teza a IIa, lit b Cod Penal.
In baza art.86/1 Cod penal, 71 al.5 Cod penal dispune suspendarea sub supraveghere a pedepselor aplicate inculpatei. In baza art.86/2 Cod penal stabileste termen de Incercare 5 ani. In baza art.86/3 Cod penal obliga inculpata sa respecte pe durata termenului de Incercare urmatoarele masuri de supraveghere :
- sa se prezinte la datele fixate la Serviciul de probatiune de pe langa Tribunalul Brasov.
- sa anunte In prealabil orice schimbare de domiciliu , resedinta sau locuinta si orice deplasare care depaseste 8 zile , precum si Intoarcerea.
- sa comunice si sa justifice schimbarea locului de munca .
- sa comunice informatii de natura a putea fi controlate mijloacele sale de existenta .
Atrage atentia inculpatei asupra dispozitiilor art.86 /4 Cod penal.
Constata ca inculpata a fost retinuta si arestata preventiv de la 18.10.2010 la 22.10.2010.
Constata disjunsa latura civila prin Incheierea din 9.11.2011(dosar nou 13807/62/2011 al Tribunalului Brasov).
Mentine masura de siguranta a confiscarii speciale de la inculpata a sumei de 2000 lei dispuse prin sent penala nr. 43/2.02.2011 pronuntata In dosar penal nr. 8328/62/2010 al Tribunalului Brasov.
In baza articol 348 Codul de procedura penala dispune desfiintarea In parte numai In ceea ce priveste inserarea nereala a mentiunii ,,vanzatorul BM declara pe propria raspundere ca deseurile provin din gospodaria proprie” a urmatoarelor contracte de vanzare-cumparare si adeverinte de primire si plata: nr. -----.
In baza art.191 al 1 Cod procedura penala obliga pe inculpata sa plateasca statului suma de 1100 lei cu titlu de cheltuieli judiciare.
Pentru a dispune astfel instanta de fond a retinut urmatoarele:
Constata ca prin rechizitoriul Parchetului de pe langa Tribunalul Brasov din data de 14.06.2011 Intocmit In dosarul penal nr.289/P/2011 s-a dispus punerea In miscare a actiunii penale si trimiterea In judecata a inculpatei pentru savarsirea infractiunilor de evaziune fiscala In forma continuata prev.de art.9 alin.1 lit.a din Legea nr.241/2005, cu aplic.art 41 alin 2 CP-57 acte materiale si fals In declaratii In forma continuata prev.de art.14 din OUG nr.16/2001 rap. la articol 292 Cod penal, cu aplicarea articolului 41 alin. 2 Cod penal - 57 acte materiale, cu aplic.art.33 lit.a CP.
In fapt s-a retinut ca In perioada 28.01.2009-17.08.2010 inculpata a comercializat catre SC R SA deseuri reciclabile de materiale feroase si neferoase achizitionate de la persoane fizice In cantitate de 303.960 kg, iar In scopul sustragerii de la plata impozitului pe venit cu stopaj la sursa de 16% a declarat In mod fals provenienta acestor deseuri ca fiind din gospodaria proprie, producand In acest fel un prejudiciu bugetului de stat In suma de 36.707 lei.
Inculpata a recunoscut si regretat savarsirea faptelor In modalitatea retinuta In actul de sesizare solicitand Inainte de citirea actului de sesizare judecarea sa pe calea procedurii simplificate prevazute de art.320/1 Cod procedura penala, astfel cum a fost introdus prin Legea nr 202/2010.
Analizand actele si lucrarile dosarului si mijloacele de proba administrate In cursul urmaririi penale pe care le constata legale, instanta retine urmatoarele :
Prin rezolutia procurorului din data de 23.02.2011 Intocmita In dosarul 289/P/2011 al Ministerului Public, Parchetul de pe langa Tribunalul Brasov, s-a dispus In temeiul art.228 alin 1 si 11 Cod procedura penala Inceperea urmaririi penale fata de BMS relativ la savarsirea infractiunii de evaziune fiscala In forma continuata prev.de art.9 alin.1 lit.a din Legea nr.241/2005, cu aplic. Art. 41 alin.2 CP. Prin ordonanta procurorului din 12.04.2011 s-a dispus extinderea cercetarilor si Inceperea urmaririi penale fata de Invinuita BMS pentru savarsirea infractiunii de fals In declaratii prev. de art.14 din OUG nr 116/2001 rap. la art 292 CP, cu aplic art 41 alin 2 Cod penal - 57 acte materiale.
In fapt, la data de 08.09.2010, organele de politie judiciara din cadrul Sectiei Regionale de Politie Transporturi Brasov-Biroul de Investigare a Fraudelor s-au sesizat din oficiu cu privire la faptul ca inculpata BMS, In perioada 2009-2010 a predat la SC R SA Brasov mari cantitati de fier vechi, declarand ca acestea provin din gospodarie proprie.
Astfel, inculpata a predat deseuri reciclabile de materiale feroase si neferoase In cantitate de 303.460 kg, In baza a 57 adeverinte de primire si plata. Pentru cantitatea de fier vechi mentionata, SC R SA Brasov a eliberat catre inculpata BMS cele 57 adeverinte de primire si plata, pe aceste documente fiind mentionat, potrivit declaratiei facute de catre Invinuita, ca deseurile de fier vechi provin din gospodaria proprie, aceasta predand materiale reciclabile si primind contravaloarea acestora.
In urma cercetarilor s-a stabilit ca cantitatea de 303.460 kg nu provenea din gospodaria proprie, ci a fost colectata de la persoane fizice, iar inculpata nu a respectat realitatea operatiunilor efectuate, declarand In mod nereal provenienta deseurilor, Incalcand astfel prevederile art. 7 din OUG 16/2001 si Anexei nr.4 din Ordinul nr. 265/S003/2001 si s-a sustras de la plata unui impozit de 16% din venitul obtinut care trebuia stopat la sursa si achitat catre bugetul de stat de catre SC R SA Brasov. Aceste aspecte rezulta atat din declaratiile date de catre Invinuita, cat si din nota explicativa data la 06.12.2010 In fata organelor de inspectie fiscala In sensul ca ” fierul vechi predat la R l-am cumparat de la lume, pentru ca lumea stia ca noi cumparam”.
Prin raportul de inspectie fiscala nr.11503 din data de 08.12.2010, Directia Generala a Finantelor Publice Brasov a stabilit la capitolul „Determinarea impozitului pe profit” ca inculpata BMS, In perioada ianuarie 2009-august 2010 a predat catre SC R SA Brasov o cantitate de 303.460 kg deseuri reciclabile de materiale feroase si neferoase. Pentru aceste cantitati de deseuri reciclabile de metale, SC R SA a eliberat adeverinte de primire si plata pe care s-a mentionat ca deseurile reciclabile de materiale feroase si neferoase provin din gospodaria proprie, asa cum a declarat Invinuita la predarea deseurilor reciclabile si la primirea contravalorii acestora.
Din verificarile efectuate la Oficiul Registrului Comertului de pe langa Tribunalul Brasov rezulta faptul ca inculpata BMS Impreuna cu sotul acesteia, BA, figureaza ca administratori si asociati la SC B SRL Infiintata In anul 2004, avand ca obiect principal de activitate ”recuperarea deseurilor si resturilor metalice reciclabile”, Insa activitatea SC B SRL a fost suspendata la data de 25.11.2009.
Din declaratia inculpatei data In fata organelor de cercetare penala la data de 18.10.2010, rezulta faptul ca In anul 2007 societate a fost autorizata sa colecteze fier vechi, iar pentru cantitatile de fier vechi primite de la persoane fizice elibera adeverinte de primire si plata pe care ulterior le Inregistra In contabilitate. O data cu introducerea impozitului forfetar, activitatea societatii a Inceput sa mearga foarte prost, motiv pentru care au decis suspendarea activitatii societatii. Cu toate acestea, fiind cunoscut In localitate ca se ocupa de colectarea deseurilor reciclabile, cetatenii au continuat sa aduca fier vechi. Inculpata recunoaste ca aceste cantitati pe care le achizitiona de la populatie erau predate la R ca persoana fizica, prezentand cartea sa de identitate, declarand In mod nereal ca provenienta deseurilor era gospodaria proprie. Din verificarea adeverintelor de primire si plata rezulta ca In perioada 28 ianuarie 2009-17.08.2010 inculpata a predate In calitate de persoana fizica la SC R SA cantitatea totala de 303.460 kg deseuri reciclabile pentru care a primit suma de 176.889 lei,aceasta desfasurand In acest mod acte de comert cu deseuri metalice, iar veniturile obtinute din colectarea deseurilor metalice feroase si neferoase provenite din alte surse decat gospodaria proprie se Incadreaza In prevederile HG nr.44/2004, pct.152, norme metodologice de aplicare a art. 78 din Legea nr.571/2003 privind Codul Fiscal modificata, potrivit carora ” veniturile obtinute de persoanele fizice din valorificarea prin centrele de colectare a deseurile de metal, hartie, sticla si altele asemenea si care nu provin din gospodaria proprie se includ In categoria ”alte surse”.
In conformitate cu prevederile art.79 din Legea nr.571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile ulterioare, astfel de venituri trebuiau impozitate de catre platitorul de venituri (adica SC R SA) prin retinere la sursa, aplicandu-se cota de 16% asupra venitului brut de 176.889 lei, iar impozitul obtinut trebuia virat la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei In care a fost retinut. Impunerea venitului realizat de inculpata prin retinere la sursa cu un impozit In cota de 16% nu s-a retinut de catre SC R SA datorita falsului In declaratii al acesteia, asa cum este incriminat prin dispozitiile art. 14 din OUG 16/2001, potrivit cu care ”falsul In declaratia detinatorului de deseuri industriale reciclabile referitoare la provenienta acestora, precum si furturile sau sustragerile de materiale, produse sau echipamente In vederea valorificarii ca deseu, constituie infractiune si se pedepseste conform Codului Penal”.
Prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului de 176.889 lei obtinut de catre inculpata prin predarea deseurilor reciclabile feroase si neferoase, organele fiscale au calculat un impozit pe profit In valoare de 28.302 lei. La aceasta suma, potrivit art.119 si art.120 alin.2 si alin.7 din OG nr.92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala cu modificarile si completarile ulterioare, s-au calculate dobanzi si penalitati de Intarziere In cuantum de 0,1 % pe zi In suma de 8.405 lei, astfel Incat prejudiciul total produs de catre inculpata BMS bugetului de stat este In suma totala de 36.707 lei.
In temeiul raportului de inspectie fiscala si a celor constatate In cuprinsul sau, organele de control fiscal au emis decizia de impunere privind impozitul pe venit nr.273/08.12.2010.
Starea de fapt astfel prezentata a fost retinuta pe baza materialului probator administrat In cursul urmaririi penale respectiv: proces-verbal de sesizare din oficiu; proces-verbal de constatare a efectuarii actelor premergatoare; raport de inspectie fiscala; nota explicativa a inculpatei din data de 06.12.2010; certificat de Inregistrare mentiuni; istoric SC B SRL; adeverinte de primire si plata si declaratiile inculpatei.
In drept fapta inculpatei BMS de a comercializa In perioada 28.01.2009-17.08.2010 catre SC R SA deseurile reciclabile de materiale feroase si neferoase achizitionate de la persoane fizice In cantitate de 303.960 kg, iar In scopul sustragerii de la plata impozitului pe venit cu stopaj la sursa de 16% a declarat In mod fals provenienta acestor deseuri ca fiind din gospodaria proprie, producand In acest fel un prejudiciu bugetului de stat In suma de 36.707 lei, Intruneste elementele constitutive ale infractiunilor de evaziune fiscala prevazuta de art.9 alin.1 lit.a din Legea nr.241/2005 cu aplicarea art.41 alin. 2 Cod penal (57 acte materiale) si fals In declaratii prevazut de art. 14 din OUG nr. 16/2001 raportat la art.292 C.p cu aplicarea art.41 alin.2 C.p. (57 acte materiale) cu aplicarea art.33 lit.a C.p.
Infractiunea de evaziune fiscala prevazuta de art. 9 alin.1 lit.a din Legea nr. 241/2005 este savarsita Intr-o legatura indisolubila cu infractiunea incriminata prin dispozitiile art. 14 din OUG nr.16/2001, caci fara existenta acestei forme speciale de fals In declaratii, evaziunea nu ar subzista, aflandu-ne In prezenta unui concurs de infractiuni ce presupune o conexitate etiologica.
In ceea ce priveste infractiunea prevazuta de art. 14 din OUG nr.16/2001, potrivit anexei 1 din aceasta lege sunt deseuri industriale reciclabile “deseuri metalice feroase, deseuri metalice neferoase, deseuri de hartie-cartoane, deseuri de sticla, deseuri de mase plastice, deseuri de cauciuc, deseuri textile, iar potrivit Anexei 2 „colectarea deseurilor industriale presupune - strangerea, sortarea si/sau regruparea (depozitarea temporara) a deseurilor In vederea transportarii spre valorificare”.
Partea vatamata Statul Roman prin ANAF prin Administratia Finantelor Publice a mun. Brasov se constituie parte civila la urmarire penala cu suma de 28.302 lei reprezentand impozit pe profit si 8.405 lei reprezentand obligatii fiscale accesorii, In total valoarea prejudiciului fiind de 36.707 lei, din aceasta suma inculpata a achitat In cursul urmaririi penale, 5.500 lei, iar la instanta Inca 8500 lei. Prin Incheierea de la termenul de judecata din 9.11.2011, In baza art.320/1 alin 5 CPP instanta a dispus disjungerea laturii civile, formandu-se un nou dosar sub nr.xxxx/62/2011.
In ceea ce priveste individualizarea pedepsei ce urmeaza a-i fi aplicata inculpatei se vor avea In vedere dispozitiile art.72 Cp respectiv, pericolul social moderat al faptelor, Imprejurarile savarsirii acestora-numarul mare al actelor materiale si perioada Indelungata de timp In care a savarsit activitatea ilicita, faptul ca inculpata a Incercat sa atenueze urmarile faptelor, achitand o mare parte din prejudiciul cauzat statului dar si circumstantele personale ale inculpatei.
Aceasta este In varsta de 37 ani, a avut o atitudine sincera si de regret, Insa a fost condamnata definitiv prin sentinta penala nr.43/2.02.2011 pronuntata In dosar penal nr.8328/62/2010 al Tribunalului Brasov, definitiva prin decizia penala nr.60/14.04.2011 a Curtii de Apel Brasov la pedeapsa de 5 luni Inchisoare pentru savarsirea unei infractiuni concurente de dare de mita prevazuta de articol 255 alin 1 Cod penal rap. la articol 7 alin 2 din Legea nr 78/2000, cu articol 81 Cod penal (respectiv In contextul In care inculpata era cercetata In calitate de faptuitor In prezentul dosar,Inregistrat initial sub nr.9035/P/2010 la Parchetul de pe langa Judecatoria Brasov, a oferit efectiv suma de 2000 lei ofiterului de politie care instrumenta cauza pentru ca acesta sa nu-si Indeplineasca Indatoririle de serviciu legate de stabilirea existentei caracterului penal al faptei si tragerea la raspundere penala a persoanei responsabile).
Fata de argumentele prezentate, vazand cauza legala de atenuare a pedepsei prev. de art 320/1 CPP, retinand In favoarea inculpatei circumstantele atenuante prev de art 74 alin 1 lit a,c pentru ambele infractiuni, iar In plus cea prev de art 74 alin 1 lit b CP relativ la infractiunea de evaziune fiscala, dar apreciind potrivit art 80 alin 2 CP ca nu se impune coborarea pedepselor sub minimul special astfel stabilit Tribunalul va dispune condamnarea inculpatei la pedeapsa de 1 an si 4 luni Inchisoare pentru savarsirea infractiunii de evaziune fiscala si 2 luni Inchisoare pentru infractiunea de fals In declaratii .
Avand In vedere ca prezentele fapte sunt concurente cu fapta de dare de mita pentru care inculpata a fost condamnata prin sentinta penala nr.43/2.02.2011 pronuntata In dosar penal nr 8328/62/2010 al Tribunalului Brasov,definitiva prin decizia penala nr 60/14.04.2011 a Curtii de Apel Brasov instanta In temeiul art 85 CP va anula suspendarea conditionata a pedepsei de 5 luni Inchisoare. In baza art 33 lit a,34 lit b CP va contopi cele trei pedepse de 1 an si 4 luni Inchisoare, 2 luni Inchisoare si 5 luni Inchisoare, inculpata va executa pedeapsa rezultanta de 1 an si 4 luni Inchisoare.
Va face aplicarea art 71, 64 lit a teza a II-a, b Cp.
Apreciind ca scopul aflictiv si moralizator al pedepsei poate fi atins si fara executarea acesteia In regim de detentie In temeiul art 86 indice 1 Cp, art 71 alin 5 Cp,instanta va dispune suspendarea sub supraveghere a pedepsei aplicate inculpatei, stabilind un termen de Incercare de 5 ani .
In baza art 86 indice 3 Cp va obliga inculpata :
- sa se prezinte, la datele fixate la Serviciul de probatiune de pe langa Tribunalul Brasov.
-sa anunte In prealabil orice schimbare de domiciliu, resedinta sau locuinta si orice deplasare care depaseste 8 zile, precum si Intoarcerea.
-sa comunice si sa justifice schimbarea locului de munca
-sa comunice informatii de natura a putea fi controlate mijloacele lui de existenta.
Va atrage atentia inculpatei asupra dispozitiilor art. 86/4 Cod penal In sensul ca daca In cursul termenului de Incercare nu va respecta obligatiile stabilite de instanta sau va savarsi o noua infractiune intentionata, instanta va revoca suspendarea si va dispune executarea acestei pedepse In regim de detentie, ce urmeaza a fi cumulata aritmetic cu noua pedeapsa.
Va constata ca inculpata a fost retinuta si arestata preventiv de la 18.10.2010 la 22.10.2010.
In baza art 35 CP va mentine masura de siguranta a confiscarii speciale de la inculpata a sumei de 2000 lei dispuse prin sent penala nr 43/2.02.2011 pronuntata In dosar penal nr xxx/62/2010 al Tribunalului Brasov.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Evaziune fiscala
Evaziune fiscala - Decizie nr. 244 din data de 10.11.2016Evaziune fiscala - Decizie nr. DP68/A/2008 din data de 31.03.2009
Plangere c/a actelor procurorului. Redeschiderea urmaririi penale - Decizie nr. DP122/R/2008 din data de 31.03.2009
Plangere a/c actelor procurorului. Art 278 Cpp.Citarea partilor - Decizie nr. DP110/R/2008 din data de 31.03.2009
Evaziune fiscala - Sentinta penala nr. 113 din data de 21.09.2016
EVAZIUNE FISCALA - Sentinta penala nr. 83 din data de 16.04.2014
Evaziune fiscala - Sentinta penala nr. 82 din data de 16.04.2014
suspendarea condi?ionata a executarii pedepsei - Sentinta penala nr. 12 din data de 31.01.2014
Evaziune fiscala in forma continuata. - Sentinta penala nr. 39 din data de 12.03.2012
Propunere arestare preventiva – respingere - Sentinta penala nr. I N C H E I E R E A NR. 4 din data de 30.01.2013
Esalonare amenda penala art. 425 alin.2 din Codul de procedura penala - Sentinta penala nr. 93/S din data de 28.03.2012
REVIZUIRE, ART. 3201 Cod Procedura Penala, INADMISIBILITATE - Sentinta penala nr. 76/S din data de 19.03.2013
Fals si uz de fals - Sentinta penala nr. 154/S din data de 04.06.2013
OMOR DEOSEBIT DE GRAV - CONDAMNARE - Sentinta penala nr. 96/S din data de 01.04.2013
Inselaciune rejudecare 5221 Cod procedura penala - Sentinta penala nr. 138/S din data de 24.05.2013
LIBERARE PROVIZORIE SUB CONTROL JUDICIARE - ADMITERE - Sentinta penala nr. IN C H E I E R E din data de 24.05.2013
PLANGERE ORDONANTA PROCUROR, ADMITERE - Sentinta penala nr. Sedinta Camerei de Consiliu din data de 16.05.2013
INFRACTIUNEA DE OMOR, SOLUTIE DE CONDAMNARE - Sentinta penala nr. 81/S din data de 19.03.2013
Plangere contraventionala - Decizie nr. 188/R din data de 15.02.2013
Contracte - Decizie nr. 212/R din data de 23.03.2012