Infractiunea de evaziune fiscala, art.9 alin.1 lit.a din legea nr.241/2005 cu aplicarea art.41 alin.2 Cod penal. Achitarea prejudiciului de catre inculpata pana la prima zi de judecata conduce la aplicarea dispozitiilor art 11pct 2 lit b ra...
(Sentinta penala nr. 319/S din data de 17.11.2011 pronuntata de Tribunalul Brasov) Infractiunea de evaziune fiscala, art.9 alin.1 lit.a din legea nr.241/2005 cu aplicarea art.41 alin.2 Cod penal. Achitarea prejudiciului de catre inculpata pana la prima zi de judecata conduce la aplicarea dispozitiilor art 11pct 2 lit b rap la art 10 lit i Cod Procedura Penala.
Jud. EMT.
Prin sentinta penala 319/S din data de 17.11.2011 pronuntata de Tribunalul Brasov in dosarul penal xxx/62/2011, s-a dispus:
In baza art. 11 pct 2 lit b Cpp rap la art. 10 lit i Cpp dispune incetarea procesului penal privind pe inculpata SS pentru savarsirea infractiunii de evaziune fiscala prevazuta de art. 9 alin.1 lit.a din legea nr. 241/2005 cu aplicarea art. 41 alin. 2 Cod penal si in temeiul art. 10 al 1 teza II din L 241/2005 cu raportare la art. 91 Cp aplica inculpatei sanctiunea administrativa a amenzii in cuantum de 500 lei.
2.In baza 11 pct 2 lit a rap la art. 10 lit b/1 Cpp dispune achitarea aceleiasi inculpate pentru comiterea infractiunii de fals in declaratii prev. de art. 14 al 1 din OUG nr. 16/2001 cu raportare la art. 292 C.p cu aplicarea art. 41 alin.2 C.p si in baza art. 18/1 Cpp aplica inculpatei sanctiunea amenzii administrative in cuantum de 100 lei.
Dispune anularea partiala a adeverintelor de primire si plata numai in ceea ce priveste mentiunea detinatorului cu privire la provenienta bunurilor - “din gospodaria proprie” - adeverinte mai jos identificate:nr.------
Respinge pretentiile civile formulate de partea vatamata Statul Roman prin ANAF prin Administratia Finantelor Publice a mun. Brasov.
In baza art 358 Cpp dispune ridicarea sechestrului asigurator instituit pentru suma de 25.289 lei potrivit art 163 al 1-5Cpp, art 165 Cpp, art 11 din Legea nr 241/2005 prin ordonanta procurorului din data de 5.04.2011 in dosar penal nr 293/P/2011 asupra bunurilor imobile apartinand inculpatei Savu Speranta , respectiv imobil cladire si teren situat in localitatea Brasov , pe strada ----- .
In baza art 189,192 al 2 Cpp obliga inculpata sa plateasca statului suma de 360 lei cheltuieli judiciare, suma ce include si onorariu avocat oficiu de 200 lei. In baza art 192 al 3 Cpp restul cheltuielilor judiciare avansate de stat, raman in sarcina statului.
Pentru a dispune astfel, instanta de fond a retinut urmatoarele:
Constata ca prin rechizitoriul Parchetului de pe langa Tribunalul Brasov din data de 29.06.2011 in dosar penal nr 293/P/2011 s-a dispus trimiterea in judecata a inculpatei SS pentru comiterea infractiunilor de evaziune fiscala prevazuta de art. 9 alin.1 lit.a din legea nr. 241/2005 cu aplicarea art. 41 alin. 2 (20 acte materiale) Cod penal si fals in declaratii prevazut de art. 14 din OUG nr. 16/2001 raportat la art. 292 C.p cu aplicarea art. 41 alin.2 C.p. (20 acte materiale).
In cursul urmaririi penale s-a administrat urmatorul material probatoriu: proces verbal de constatare a efectuarii actelor premergatoare (f.8), declaratia inculpatei (f.11-12), raport de inspectie fiscala (f.14-19), nota explicativa data de inculpata (f.24), adeverinte de primire si plata (f.27-46).
In cursul urmaririi penale s-a dispus prin ordonanta din data de 05.04.2011 instituirea unui sechestru asigurator asupra bunurilor imobile ale invinuitei, iar prin incheierea nr.31516/07.04.2011 la Biroul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Brasov s-a notat sechestrul asigurator asupra imobilului cadastral nr.112965 C1-U2/UAT Brasov.
In cursul judecatii s-a comunicat la dosar de catre DGFP Brasov decizia de impunere pe numele inculpatei SS, decizia de instituire a masurilor asiguratorii dispusa de organele fiscale.
Examinand cauza Tribunalul constata urmatoarele:
Cercetarile in prezenta cauza au fost demarcate la data de 23.08.2010 cand organele de politie judiciara din cadrul Sectiei Regionale de Politie Transporturi Brasov - Biroul de Investigare a Fraudelor s-au sesizat cu privire la faptul ca inculpata SS a desfasurat in perioada iulie 2007/ aprilie 2008 activitati lucrative pentru care nu a achitat TVA(fila 4 dosar u.p.). In fapt s-a constatat ca inculpata SS a predat la SC R SA Brasov deseuri reciclabile de materiale feroase despre care a declarat ca provin din gospodaria proprie; cantitatea totala de materiale predate este de 130.310 kg, pentru care inculpata a primit suma totala de 73.843 lei, astfel cum rezulta din adeverintele de primire si plata: nr.-----.
De fiecare data inculpata a declarat la SC R SA Brasov ca materialele feroase predate provin din gospodaria proprie, desi potrivit propriilor declaratii date in cursul cercetarilor prealabile acest fapt nu corespundea adevarului (fila 11dosar u.p.). Inculpata a afirmat ca nu a avut cunostinta de faptul ca cele declarate la R produc consecinte juridice, ca nu a avut cunostinta de faptul ca exista o diferenta intre fierul vechi provenit din gospodaria proprie si cel provenit din alte surse si doar la momentul audierii sale la data de 11.11.2010 a luat la cunostinta de faptul ca pentru fierul vechi provenit din alte surse trebuia sa I se opreasca din suma de bani incasata “cu stopaj la sursa un impozit de 16%”.
In cuprinsul notei explicative (fila 24 dosar u.p.) inculpata reafirma ca materiale predate la R provin din “alte surse” si nu din gospodaria proprie, ca declaratiile facute in cuprinsul celor 20 de adeverinte eliberate la predarea materialelor au fost facute in mod involuntar, nefiind cunoscuta gravitatea faptei. De asemenea, fiindu-i adus la cunostinta raportul de inspectie fiscala , inculpata invedereaza ca penalizarile sunt mult prea mari in raport de debitul datorat.
Potrivit raportului de inspectie fiscala nr.11010 din data de 19.11.2010, Directia Generala a Finantelor Publice Brasov a stabilit ca inculpata SS a declarat in mod nereal provenienta deseurilor; procedand in aceasta maniera, inculpata a incalcat prevederile art. 7 din OUG 16/2001 si Anexei nr. 4 din Ordinul nr. 265/S003/2001 si s-a sustras de la plata unui impozit de 16% din venitul obtinut care trebuia stopat la sursa si achitat catre bugetul de stat de catre SC R SA Brasov (fila 16 dosar u.p.).
Desi inculpata sustine in cuprinsul declaratiilor furnizate organelor de inspectie fiscala ca nu a cunoscut consecintele faptelor sale este de remarcat, pe de o parte, cantitatea mare de materiale feroase predate la R care era imposibil de adunat din gospodaria proprie in decursul unei perioade de aproximativ un an. Pe de alta parte este de observat ca in cuprinsul declaratiilor de pe adeverintele semnate de inculpata apar doar doua rubrici cu privire la provenienta materialelor predate : din gospodaria proprie sau din alte surse, iar in partea de jos a paginii este mentionat impozitul pentru fiecare dintre aceste surse – 3% sau 16 %. Desi inculpata declara ca nu stie sa scrie , aceasta afirma ca stie sa citeasca , astfel incat a putut lua cunostinta de cele consemnate pe adeverintele si declaratiile primite la R (fila 18 dosar u.p.).
In conditiile in care materialele feroase proveneau din alte surse, se constata ca acestea trebuiau impozitate potrivit art 79 din legea nr.571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile ulterioare, de catre platitorul de venituri (adica SC R SA) prin retinere la sursa, aplicandu-se cota de 16% asupra venitului brut de73.843 lei, iar impozitul obtinut trebuia virat la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut. Desi inculpata a declarat in mod nereal provenienta bunurilor , cantitatea mare de deseuri predate intr-o luna trebuia sa trezeasca suspiciuni platitorului de impozit – SC R SA. In acest sens este de observat ca doar pentru luna iulie 2007 inculpata a predat materiale feroase contra sumei de aproximativ 16.500 lei – filele 27-31 dosar u.p. Cum inculpata a putut citi ceea ce semneaza, iar cele cuprinse in declaratiile de la R sunt extrem de clare, intentia inculpatei - care a declarat in mod nereal provenienta materialului feros - a fost in mod evident aceea de a obtine o suma mai mare pentru cantitatea predata.
Inculpata a recunoscut faptul ca cele 20 de adeverinte de primire si plata au fost completate si semnate de ea, chiar daca pe unele dintre acestea apare numele de Balan Speranta, iar pe altele SS; este de remarcat ca pe toate aceste adeverinte apare codul numeric personal al inculpatei , care anterior numelui de “Savu” a purtat numele de “Balan”.
Fapta inculpatei SS care in perioada 02.07.2007 – 05.04.2008 a comercializat catre SC R SA deseuri reciclabile de materiale feroase in cantitate de 130.310 kg pentru care a incasat suma de 73.843 lei urmare a declararii in mod necorespunzator ca bunurile provin din gospodaria proprie in scopul de a se sustrage de la plata impozitului de 16% pe venit cu stopaj direct la sursa, realizeaza elementele constitutive ale infractiunii de evaziune fiscala prevazuta de art. 9 alin.1 lit.a din legea nr. 241/2005 cu aplicarea art. 41 alin. 2 (20 acte materiale) Cod penal. Procedand in aceasta maniera, inculpata a creat un prejudiciu bugetului consolidat al statului in suma de 11.816 lei reprezentand impozit pe profit, la care s-au adaugat obligatiile fiscale accesorii in cuantum de 13.473 lei majorari/dobanzi de intarziere/penalitati.
Potrivit art 10 din L 241/2005 in cazul savarsirii unei infractiuni de evaziune fiscala prevazute de prezenta lege, daca in cursul urmaririi penale sau al judecatii, pana la primul termen , invinuitul sau inculpatul acopera integral prejudiciul cauzat , limitele pedepsei prevazute de lege se reduc la jumatate. Daca prejudiciul cauzat si recuperat in aceleasi conditii este de pana la 100.000 euro in echivalentul monedei nationale se poate aplica pedeapsa amenzii penale . daca prejudiciul cauzat si recuperate in aceleasi conditii este de pana la 50.000 euro in echivalentul monedei nationale , se aplica o sanctiune administrativa care se trece in cazierul judiciar.
Tribunalul are a observa ca inculpata a achitat prejudiciul cauzat statului roman prin fapta penala la data de 15.12.2010 , inca inainte de inceperea urmaririi penale la data de 25.02.2011. Cum dispozitiile art 10 din L 241/2005 se pot aplica doar daca se constata existenta unei infractiuni , inceperea urmaririi penale s-a dispus in conditii de legalitate.
Cu referire la notiunea de prejudiciu in intelesul legii penale: prejudiciul cauzat printr-o infractiune nu include - in sensul care intereseaza latura penala - penalitatile, dobanzile sau alte sume ce rezulta din prejudiciul cauzat. De altfel, in raport de prejudiciul cauzat se incadreaza juridic o fapta penala, fara a fi avute in vedere la stabilirea incadrarii juridice eventualele alte pretentii ce rezulta din fapta penala – dobanzi , penalitati, daune morale etc. De exemplu, in cazul infractiunii de inselaciune, la stabilirea incadrarii juridice a faptei in dispozitiile art. 215 al 5 Cp instanta va avea in vedere prejudiciul efectiv cauzat si nu penalitatile sau dobanzile ce ar decurge din acest prejudiciu, intrucat incadrarea juridica se face in raport de momentul epuizarii infractiunii care in cazul infractiunilor de rezultat este momentul efectuarii ultimului act material ce intra in continutul actiunii/inactiunii incriminate. Daca la stabilirea prejudiciului in sens penal s-ar avea in vedere si eventualele penalitati, dobanzi etc ce decurg din fapta penala s-ar ajunge ca incadrarea juridica a faptei sa primeasca diferite interpretari in functie de momentul trimiterii in judecata, al pronuntarii unei solutii de catre judecator etc si nu in functie de momentul comiterii faptei. De altfel , cuantumul dobanzilor , al penalitatilor, al majorarilor de intarziere nu constituie sume fixe si sunt influentate nu numai de momentul platii prejudiciului cauzat , ci si de momentul la care se sesizeaza instanta.
Prin urmare, in cazul infractiunii de evaziune fiscala ceea ce intereseaza incadrarea juridica si sanctionarea faptei este prejudiciul cauzat prin fapta penala la momentul epuizarii acesteia, independent de penalitatile si dobanzile ce decurg din acest prejudiciu; in functie de prejudiciul cauzat si achitat se stabileste sanctiunea care se poate aplica faptuitorului. Incadrarea juridica a faptei nu poate depinde de hazard, de momentul trimiterii in judecata , de primul termen de judecata etc , existand cazuri in care de la momentul comiterii faptei pana la cel al sesizarii instantei si chiar al condamnarii in prima instanta trece o perioada indelungata de timp in care “prejudiciul” cauzat se majoreaza – in speta de fata prejudiciul a fost achitat in luna decembrie 2010 , urmarirea penala inceputa in luna februarie 2011 , trimiterea in judecata se realizeaza in luna iunie 2011, iar primul termen de judecata este stabilit pentru data de 6.10.2011.
Dispozitia de “acoperire integrala a prejudiciului cauzat” nu poate fi interpretata in sensul ca notiunea de prejudiciu , in intelesul legii penale , cuprinde si dobanzile, penalitatile si intarzierile etc, spre deosebire de notiunea de prejudiciu potrivit legii civile – care intereseaza si latura civila a procesului penal – care cuprinde toate prejudiciile cauzate prin fapta penala.
Ca legiuitorul a avut in vedere in cadrul notiunii de “acoperire integrala a prejudiciului cauzat” prejudiciul in intelesul legii penale rezulta si din dispozitiile ordonantei de urgenta nr 30/2011 care , in art XI prevede ca :
1.“Pentru obligatiile fiscale restante la data de 31.08.2011 penalitatile de intarziere se anuleaza sau se reduc astfel: penalitatile de intarziere se anuleaza daca obligatiile principale si dobanzile aferente acestora se sting prin plata voluntara sau compensare pana la data de 31.12.2011; penalitatile de intarziere se reduc cu 50% daca obligatiile principale si dobanzile …se sting prin plata voluntara sau comensare pana la data de 30.06.2012.
2. pentru dobanzi datorate … conditia se considera indeplinita daca …
3.in cazul prevazut la alineatul 1. se desfiinteaza total sau partial,chiar daca impotriva acestora sau exercitat sau nu cai de atac , actele administrative fiscale sau titlurile executarii prin care s-au stabilit creante fiscale accesorii aferente creantelor principale stinse potrivit alineat 1.
4. prevederile alineatelor 1-3 se aplica in mod corespunzator si pentru cota de 50% din majorarile de intarziere…
Prin urmare, se constata ca in toate cazurile prejudiciul efectiv cauzat statului prin fapta penala sau prin neplata contributiilor fiscale are in vedere creanta principala, creanta care produce dobanzi , penalitati de intarziere etc. Actul normativ nu face deosebiri intre persoanele juridice, persoanele fizice , intreprinderile individuale, persoane cercetate penal pentru infractiuni fiscale si prin urmare, cine achita principalul si dobanda beneficiaza de prevederile ordonantei mentionate. Este de observat ca insusi legiuitorul vorbeste de plata creantei principale (principalul ) si de plata creantelor secundare - care deriva din acestea (accesoriul).
Prin urmare, instanta constata ca prejudiciul cauzat statului prin fapta inculpatei a fost integral acoperit la momentul inceperii urmaririi penale, sens in care daca se constata ca s-a comis infractiunea de evaziune fiscala se face aplicarea dispozitiilor art 10 din L 241/2005.
Potrivit art 11 pct 1 lit c Cpp procurorul poate dispune incetarea procesului penal in unul din cazurile prevazute de art 10 lit f-h, i/1 si j Cpp. Singura data cand procurorul poate dispune sanctionarea unei persoane o constituie dispozitia art 11 pct 1lit b Cpp – respectiv art 10 lit b/1 Cpp ceea ce nu este cazul in speta. Per a contrario, procurorul nu poate dispune sanctionarea unei persoane cercetate penal decat in cazul prev de art 10 lit b/1 Cpp. Dispozitiile art 10 din L 241/2005 nu adauga la prevederile codului de procedura penala si nici nu pot fi interpretate in sensul ca procurorul poate dispune sanctionarea cu amenda cu caracter administrativ a unei persoane cercetate penal. Procurorul va sesiza instanta , in situatia in care nu va dispune scoaterea de sub urmarire penala pentru cazurile rpev de art 10 lit a-e Cpp sau incetarea procesului penal in vreunul din cazurile prev de art 10 lit f-h, i/1 si j Cpp. De altfel, in cuprinsul dispozitiilor art 9 din L 290/2004 actualizata se preved datele care se trec in cazierul judiciar al persoanei fizice: a) pedepsele … pronuntate prin hotarari penale definitive, d) pedepsele si masurile pronuntate prin hotarari penale definitive de instantele judecatoresti din strainatate…, e) hotararile definitive care impun modificari in cazierul judiciar.
Conform legii penale romane hotarari definitive pronunta instantele de judecata, procurorul dispunand prin rezolutii sau ordonante. Drept urmare, singura hotarare care poate fi trecuta in cazierul judiciar prin aplicarea dispozitiilor art 9 , 10 din L 241/2005 este cea pronuntata de o instanta de judecata. De altfel, din chiar cuprinsul dispozitiilor art 10 L 241/2005 constatam ca pedeapsa , redusa sau nu ca urmare a achitarii prejudiciului, ca si sanctiunea administrativa (cu caracter administrativ) nu pot fi aplicate decat de instanta de judecata printr-o hotarare in conditiile legii.
Prin urmare in mod corect s-a dispus sesizarea instantei de judecata pentru a aprecia asupra infractiunii de evaziune fiscala comisa de inculpata SS si eventuala sanctionare a acesteia. In ceea ce priveste sanctionarea inculpatei, instanta constata urmatoarele: in cazul in care prejudiciul cauzat statului si achitat de inculpata este de pana la 50.000 euro in echivalentul monedei nationale este obligatorie sanctionarea inculpatei cu amenda administrativa (cu caracter administrativ) neputandu-se dispune “nepedepsirea” inculpatei; in fapt, achitarea prejudiciului in cazul infractiunii de evaziune fiscala, conduce la inlocuirea raspunderii penale cu o sanctiune cu caracter administrativ prev de art 91 Cp. Ca in fapt , prin sanctionarea administrativa a inculpatei, se produce o inlocuire a raspunderii penale si nu o nepedepsire rezulta si din dispozitiile art 10 al 2 din L 241/2005 care prevad ca “dispozitiile art10 al 1 nu se aplica daca faptuitorul a mai savarsit o infractiune prevazuta de legea evaziunii fiscale intr-un interval de5 ani….”. Sanctionarea administrativa conform art 10 din L 241/2005 , fiind trecuta in cazierul judiciar , face imposibila retinerea unei cauze de nepedepsire similare pe o durata de 5 ani.
Prin urmare, instanta constata ca achitarea prejudiciului de catre inculpata pana la prima zi de judecata conduce la aplicarea dispozitiilor art 11pct 2 lit b rap la art 10 lit i Cpp, sens in care se va aplica inculpatei pentru infractiunea de evaziune fiscala sanctiunea amenzii administrative in cuantum de 500 lei. La individualizarea judiciara a sanctiunii administrative instanta a avut in vedere pe de o parte faptul ca inculpata a achitat prejudiciul cauzat in integralitate la scurt timp de la calcularea acestuia de catre organele fiscale, anterior inceperii urmaririi penale; pe de alta parte, este de remarcat faptul ca inculpata a achitat mare parte din prejudiciul accesoriu – dobanzi, penalitati si majorari de intarziere - care depaseste cuantumul prejudiciului principal – filele 52,53 dosar instanta.
In ceea ce priveste infractiunea de fals in declaratii prev de art 14 din OUG nr 16/2001 rap la art 292 Cp cu aplicarea art 41 al 2 Cp, Tribunalul constata ca fapta inculpatei nu prezinta pericolul social al unei infractiuni. Pentru a retine astfel, instanta are in vedere ca inculpata este la primul contact cu legea penala, a oferit informatii organelor fiscale cu privire la motivatia celor cuprinse in declaratiile sale de la R ; chiar daca acest fapt nu este scuzabil, instanta are a observa ca prejudiciul cauzat a fost achitat integral , inculpata contestand doar prejudiciul accesoriu (fila 26dosar u.p.) pe care insa l-a achitat aproape in intregime, statul mai avand de recuperat o suma de aproximativ 3.000 lei. (filele 52-54 dosar instanta). De asemenea , Tribunalul are in vedere ca infractiunea scop – evaziunea fiscala – este aparata de sanctiune penala urmare a achitarii prejudiciului, aspect care este analizat si in cadrul sanctionarii infractiunii mijloc – fals in declaratii. Totodata, instanta mai are a observa ca, despre fapta inculpatei , SC R – in calitate de colector de impozit -se putea sesiza oricand , dat fiind cantitatea mare de material feros pe care aceasta o declara ca provenind din gospodaria proprie, insa inculpata nu a fost atentionata in acest sens. Asa fiind, se va dispune cu rpivire la infractiunea prev de art 14 din OUG nr. 16/2001 raportat la art. 292 C.p cu aplicarea art. 41 alin.2 C.p. (20 acte materiale) achitarea inculpatei in temeiul art. 10 lit b/1 Cpp si se va aplica inculpatei amenda administrativa in cuantum de 500 lei.
Partea vatamata Statul Roman prin ANAF prin Administratia Finantelor Publice a mun. Brasov s-a constituit parte civila cu suma de 13.473 lei. Cu referire la latura civila a cauzei, Tribunalul constata urmatoarele : urmare a aplicarii cotei de 16% asupra venitului de 73.843 lei obtinut de catre inculpata organele fiscale au calculat un impozit pe profit in valoare de 11.815 lei. La aceasta suma, potrivit art.119 si art.120 alin.2 si alin.7 din OG nr.92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala cu modificarile si completarile ulterioare, s-au calculat dobanzi, precum si penalitati de intarziere , cuantumul prejudiciului accesoriu ridicandu-se la suma de 13.473 lei. S-a apreciat ca inculpata a cauzat statului un prejudiciu total de in cuantum de 25.289 lei; urmare a raportului de inspectie fiscala , organele fiscale au emis decizia de impunere privind impozitul pe venit nr.248/19.11.2010 (fila 15 dosar instanta), decizie ce constituie titlu de creanta executoriu.
Asadar, retinem ca partea vatamata deja detine un titlu executoriu fata de inculpata cu privire la suma solicitata cu titlu de pretentii. Decizia de impunere emisa pe numele inculpatei nu poate fi anulata de instanta penala , intrucat nu acest titlu executoriu formeaza obiectul judecatii. Or a obliga inculpata sa plateasca din nou aceeasi suma pentru care deja exista un titlu executoriu presupune a dispune de doua ori cu privire la aceeasi persoana si la aceeasi suma. Statul roman are posibilitatea sa puna in executare creata fata de inculpata la momentul ramanerii definitive, in conditiile in care procesul penal suspenda executarea titlului executoriu. Mai mult decat atat, se constata ca pretentiile formulate de statul roman au fost in mare parte deja achitate pana la finalizarea cercetarilor , dispozitiile OUG 30/2011 - care prevad scutiri de la plata accesoriului , fiind in vigoare.
Potrivit art 11 din L 241/2005 in cazul comiterii de infractiuni de evaziune fiscala este obligatorie dispunerea de masuri asiguratorii. Instanta are a remarca faptul ca Ministerul Finantelor Publice – prin DGFP Brasov a dispus instituirea unui sechestru asigurator asupra imobilului cu nr cadastral 112965 C1-U2/UAT Brasov apartinand inculpatei. Dat fiind solutia pronuntata pe latura civila a cauzei, instanta nu se va pronunta cu privire la legalitatea si temeinicia instituirii acestei masuri de catre DGFP, in conditiile in care titlul executoriu emis fata de inculpata nu a fost anulat.
Constatam ca in cursul urmaririi penale s-a dispus instituirea unui sechestru asigurator asupra bunurilor imobile ale inculpatei, iar prin incheierea nr.31516/07.04.2011 la Biroul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Brasov s-a notat sechestrul asigurator asupra imobilului cadastral nr.112965 C1-U2/UAT Brasov. Tribunalul are a remarca faptul ca desi se achitase prejudiciul anterior inceperii urmaririi penale, sechestrul asigurator priveste atat prejudiciul principal,cat si cel accesoriu cu care partea vatamata s-a constituit parte civila. Asadar, asupra bunurilor imobile apartinand inculpatei s-au aplicat doua masuri asiguratorii cu privire la aceeasi fapta, insa cu prejudiciu apreciat diferit de cele doua institutii care au aplicat aceasta masura. Intrucat doar sechestrul asigurator aplicat de procuror intereseaza cauza penala , instanta se va pronunta cu privire la acesta si va dispune ridicarea sa. Pentru a dispune astfel Tribunalul are a observa ca sechestrul asigurator nu se poate aplica decat pentru suma care constituie prejudiciul cauzat, iar daca la momentul instituirii sale prejudiciul sau o parte din acesta a fost achitat, masura se dispune cu referire la suma ce mai este de recuperat. La momentul instituirii sechestrului asigurator in cauza penala prejudiciul principal fusese achitat; prejudiciul accesoriu a fost recuperat in cea mai mare parte. Instanta mai are a remarca faptul ca dispozitiile OUG 30/2011 nu fac deosebire intre debitori, iar cu privire la prejudiciul accesoriu (care nu a interesat latura penala a cauzei) exista deja dispusa o masura asiguratorie urmare a sechestrului instituit in baza deciziei de impunere care constituie titlu executoriu. Asa fiind, se constata ca masura sechestrului asigurator nu mai este dictata de interesele cauzei penale, sens in care se va dispune ridicarea masurii asiguratorii dispusa de Ministerul Public in cursul urmaririi penale.
Jud. EMT.
Prin sentinta penala 319/S din data de 17.11.2011 pronuntata de Tribunalul Brasov in dosarul penal xxx/62/2011, s-a dispus:
In baza art. 11 pct 2 lit b Cpp rap la art. 10 lit i Cpp dispune incetarea procesului penal privind pe inculpata SS pentru savarsirea infractiunii de evaziune fiscala prevazuta de art. 9 alin.1 lit.a din legea nr. 241/2005 cu aplicarea art. 41 alin. 2 Cod penal si in temeiul art. 10 al 1 teza II din L 241/2005 cu raportare la art. 91 Cp aplica inculpatei sanctiunea administrativa a amenzii in cuantum de 500 lei.
2.In baza 11 pct 2 lit a rap la art. 10 lit b/1 Cpp dispune achitarea aceleiasi inculpate pentru comiterea infractiunii de fals in declaratii prev. de art. 14 al 1 din OUG nr. 16/2001 cu raportare la art. 292 C.p cu aplicarea art. 41 alin.2 C.p si in baza art. 18/1 Cpp aplica inculpatei sanctiunea amenzii administrative in cuantum de 100 lei.
Dispune anularea partiala a adeverintelor de primire si plata numai in ceea ce priveste mentiunea detinatorului cu privire la provenienta bunurilor - “din gospodaria proprie” - adeverinte mai jos identificate:nr.------
Respinge pretentiile civile formulate de partea vatamata Statul Roman prin ANAF prin Administratia Finantelor Publice a mun. Brasov.
In baza art 358 Cpp dispune ridicarea sechestrului asigurator instituit pentru suma de 25.289 lei potrivit art 163 al 1-5Cpp, art 165 Cpp, art 11 din Legea nr 241/2005 prin ordonanta procurorului din data de 5.04.2011 in dosar penal nr 293/P/2011 asupra bunurilor imobile apartinand inculpatei Savu Speranta , respectiv imobil cladire si teren situat in localitatea Brasov , pe strada ----- .
In baza art 189,192 al 2 Cpp obliga inculpata sa plateasca statului suma de 360 lei cheltuieli judiciare, suma ce include si onorariu avocat oficiu de 200 lei. In baza art 192 al 3 Cpp restul cheltuielilor judiciare avansate de stat, raman in sarcina statului.
Pentru a dispune astfel, instanta de fond a retinut urmatoarele:
Constata ca prin rechizitoriul Parchetului de pe langa Tribunalul Brasov din data de 29.06.2011 in dosar penal nr 293/P/2011 s-a dispus trimiterea in judecata a inculpatei SS pentru comiterea infractiunilor de evaziune fiscala prevazuta de art. 9 alin.1 lit.a din legea nr. 241/2005 cu aplicarea art. 41 alin. 2 (20 acte materiale) Cod penal si fals in declaratii prevazut de art. 14 din OUG nr. 16/2001 raportat la art. 292 C.p cu aplicarea art. 41 alin.2 C.p. (20 acte materiale).
In cursul urmaririi penale s-a administrat urmatorul material probatoriu: proces verbal de constatare a efectuarii actelor premergatoare (f.8), declaratia inculpatei (f.11-12), raport de inspectie fiscala (f.14-19), nota explicativa data de inculpata (f.24), adeverinte de primire si plata (f.27-46).
In cursul urmaririi penale s-a dispus prin ordonanta din data de 05.04.2011 instituirea unui sechestru asigurator asupra bunurilor imobile ale invinuitei, iar prin incheierea nr.31516/07.04.2011 la Biroul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Brasov s-a notat sechestrul asigurator asupra imobilului cadastral nr.112965 C1-U2/UAT Brasov.
In cursul judecatii s-a comunicat la dosar de catre DGFP Brasov decizia de impunere pe numele inculpatei SS, decizia de instituire a masurilor asiguratorii dispusa de organele fiscale.
Examinand cauza Tribunalul constata urmatoarele:
Cercetarile in prezenta cauza au fost demarcate la data de 23.08.2010 cand organele de politie judiciara din cadrul Sectiei Regionale de Politie Transporturi Brasov - Biroul de Investigare a Fraudelor s-au sesizat cu privire la faptul ca inculpata SS a desfasurat in perioada iulie 2007/ aprilie 2008 activitati lucrative pentru care nu a achitat TVA(fila 4 dosar u.p.). In fapt s-a constatat ca inculpata SS a predat la SC R SA Brasov deseuri reciclabile de materiale feroase despre care a declarat ca provin din gospodaria proprie; cantitatea totala de materiale predate este de 130.310 kg, pentru care inculpata a primit suma totala de 73.843 lei, astfel cum rezulta din adeverintele de primire si plata: nr.-----.
De fiecare data inculpata a declarat la SC R SA Brasov ca materialele feroase predate provin din gospodaria proprie, desi potrivit propriilor declaratii date in cursul cercetarilor prealabile acest fapt nu corespundea adevarului (fila 11dosar u.p.). Inculpata a afirmat ca nu a avut cunostinta de faptul ca cele declarate la R produc consecinte juridice, ca nu a avut cunostinta de faptul ca exista o diferenta intre fierul vechi provenit din gospodaria proprie si cel provenit din alte surse si doar la momentul audierii sale la data de 11.11.2010 a luat la cunostinta de faptul ca pentru fierul vechi provenit din alte surse trebuia sa I se opreasca din suma de bani incasata “cu stopaj la sursa un impozit de 16%”.
In cuprinsul notei explicative (fila 24 dosar u.p.) inculpata reafirma ca materiale predate la R provin din “alte surse” si nu din gospodaria proprie, ca declaratiile facute in cuprinsul celor 20 de adeverinte eliberate la predarea materialelor au fost facute in mod involuntar, nefiind cunoscuta gravitatea faptei. De asemenea, fiindu-i adus la cunostinta raportul de inspectie fiscala , inculpata invedereaza ca penalizarile sunt mult prea mari in raport de debitul datorat.
Potrivit raportului de inspectie fiscala nr.11010 din data de 19.11.2010, Directia Generala a Finantelor Publice Brasov a stabilit ca inculpata SS a declarat in mod nereal provenienta deseurilor; procedand in aceasta maniera, inculpata a incalcat prevederile art. 7 din OUG 16/2001 si Anexei nr. 4 din Ordinul nr. 265/S003/2001 si s-a sustras de la plata unui impozit de 16% din venitul obtinut care trebuia stopat la sursa si achitat catre bugetul de stat de catre SC R SA Brasov (fila 16 dosar u.p.).
Desi inculpata sustine in cuprinsul declaratiilor furnizate organelor de inspectie fiscala ca nu a cunoscut consecintele faptelor sale este de remarcat, pe de o parte, cantitatea mare de materiale feroase predate la R care era imposibil de adunat din gospodaria proprie in decursul unei perioade de aproximativ un an. Pe de alta parte este de observat ca in cuprinsul declaratiilor de pe adeverintele semnate de inculpata apar doar doua rubrici cu privire la provenienta materialelor predate : din gospodaria proprie sau din alte surse, iar in partea de jos a paginii este mentionat impozitul pentru fiecare dintre aceste surse – 3% sau 16 %. Desi inculpata declara ca nu stie sa scrie , aceasta afirma ca stie sa citeasca , astfel incat a putut lua cunostinta de cele consemnate pe adeverintele si declaratiile primite la R (fila 18 dosar u.p.).
In conditiile in care materialele feroase proveneau din alte surse, se constata ca acestea trebuiau impozitate potrivit art 79 din legea nr.571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile ulterioare, de catre platitorul de venituri (adica SC R SA) prin retinere la sursa, aplicandu-se cota de 16% asupra venitului brut de73.843 lei, iar impozitul obtinut trebuia virat la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut. Desi inculpata a declarat in mod nereal provenienta bunurilor , cantitatea mare de deseuri predate intr-o luna trebuia sa trezeasca suspiciuni platitorului de impozit – SC R SA. In acest sens este de observat ca doar pentru luna iulie 2007 inculpata a predat materiale feroase contra sumei de aproximativ 16.500 lei – filele 27-31 dosar u.p. Cum inculpata a putut citi ceea ce semneaza, iar cele cuprinse in declaratiile de la R sunt extrem de clare, intentia inculpatei - care a declarat in mod nereal provenienta materialului feros - a fost in mod evident aceea de a obtine o suma mai mare pentru cantitatea predata.
Inculpata a recunoscut faptul ca cele 20 de adeverinte de primire si plata au fost completate si semnate de ea, chiar daca pe unele dintre acestea apare numele de Balan Speranta, iar pe altele SS; este de remarcat ca pe toate aceste adeverinte apare codul numeric personal al inculpatei , care anterior numelui de “Savu” a purtat numele de “Balan”.
Fapta inculpatei SS care in perioada 02.07.2007 – 05.04.2008 a comercializat catre SC R SA deseuri reciclabile de materiale feroase in cantitate de 130.310 kg pentru care a incasat suma de 73.843 lei urmare a declararii in mod necorespunzator ca bunurile provin din gospodaria proprie in scopul de a se sustrage de la plata impozitului de 16% pe venit cu stopaj direct la sursa, realizeaza elementele constitutive ale infractiunii de evaziune fiscala prevazuta de art. 9 alin.1 lit.a din legea nr. 241/2005 cu aplicarea art. 41 alin. 2 (20 acte materiale) Cod penal. Procedand in aceasta maniera, inculpata a creat un prejudiciu bugetului consolidat al statului in suma de 11.816 lei reprezentand impozit pe profit, la care s-au adaugat obligatiile fiscale accesorii in cuantum de 13.473 lei majorari/dobanzi de intarziere/penalitati.
Potrivit art 10 din L 241/2005 in cazul savarsirii unei infractiuni de evaziune fiscala prevazute de prezenta lege, daca in cursul urmaririi penale sau al judecatii, pana la primul termen , invinuitul sau inculpatul acopera integral prejudiciul cauzat , limitele pedepsei prevazute de lege se reduc la jumatate. Daca prejudiciul cauzat si recuperat in aceleasi conditii este de pana la 100.000 euro in echivalentul monedei nationale se poate aplica pedeapsa amenzii penale . daca prejudiciul cauzat si recuperate in aceleasi conditii este de pana la 50.000 euro in echivalentul monedei nationale , se aplica o sanctiune administrativa care se trece in cazierul judiciar.
Tribunalul are a observa ca inculpata a achitat prejudiciul cauzat statului roman prin fapta penala la data de 15.12.2010 , inca inainte de inceperea urmaririi penale la data de 25.02.2011. Cum dispozitiile art 10 din L 241/2005 se pot aplica doar daca se constata existenta unei infractiuni , inceperea urmaririi penale s-a dispus in conditii de legalitate.
Cu referire la notiunea de prejudiciu in intelesul legii penale: prejudiciul cauzat printr-o infractiune nu include - in sensul care intereseaza latura penala - penalitatile, dobanzile sau alte sume ce rezulta din prejudiciul cauzat. De altfel, in raport de prejudiciul cauzat se incadreaza juridic o fapta penala, fara a fi avute in vedere la stabilirea incadrarii juridice eventualele alte pretentii ce rezulta din fapta penala – dobanzi , penalitati, daune morale etc. De exemplu, in cazul infractiunii de inselaciune, la stabilirea incadrarii juridice a faptei in dispozitiile art. 215 al 5 Cp instanta va avea in vedere prejudiciul efectiv cauzat si nu penalitatile sau dobanzile ce ar decurge din acest prejudiciu, intrucat incadrarea juridica se face in raport de momentul epuizarii infractiunii care in cazul infractiunilor de rezultat este momentul efectuarii ultimului act material ce intra in continutul actiunii/inactiunii incriminate. Daca la stabilirea prejudiciului in sens penal s-ar avea in vedere si eventualele penalitati, dobanzi etc ce decurg din fapta penala s-ar ajunge ca incadrarea juridica a faptei sa primeasca diferite interpretari in functie de momentul trimiterii in judecata, al pronuntarii unei solutii de catre judecator etc si nu in functie de momentul comiterii faptei. De altfel , cuantumul dobanzilor , al penalitatilor, al majorarilor de intarziere nu constituie sume fixe si sunt influentate nu numai de momentul platii prejudiciului cauzat , ci si de momentul la care se sesizeaza instanta.
Prin urmare, in cazul infractiunii de evaziune fiscala ceea ce intereseaza incadrarea juridica si sanctionarea faptei este prejudiciul cauzat prin fapta penala la momentul epuizarii acesteia, independent de penalitatile si dobanzile ce decurg din acest prejudiciu; in functie de prejudiciul cauzat si achitat se stabileste sanctiunea care se poate aplica faptuitorului. Incadrarea juridica a faptei nu poate depinde de hazard, de momentul trimiterii in judecata , de primul termen de judecata etc , existand cazuri in care de la momentul comiterii faptei pana la cel al sesizarii instantei si chiar al condamnarii in prima instanta trece o perioada indelungata de timp in care “prejudiciul” cauzat se majoreaza – in speta de fata prejudiciul a fost achitat in luna decembrie 2010 , urmarirea penala inceputa in luna februarie 2011 , trimiterea in judecata se realizeaza in luna iunie 2011, iar primul termen de judecata este stabilit pentru data de 6.10.2011.
Dispozitia de “acoperire integrala a prejudiciului cauzat” nu poate fi interpretata in sensul ca notiunea de prejudiciu , in intelesul legii penale , cuprinde si dobanzile, penalitatile si intarzierile etc, spre deosebire de notiunea de prejudiciu potrivit legii civile – care intereseaza si latura civila a procesului penal – care cuprinde toate prejudiciile cauzate prin fapta penala.
Ca legiuitorul a avut in vedere in cadrul notiunii de “acoperire integrala a prejudiciului cauzat” prejudiciul in intelesul legii penale rezulta si din dispozitiile ordonantei de urgenta nr 30/2011 care , in art XI prevede ca :
1.“Pentru obligatiile fiscale restante la data de 31.08.2011 penalitatile de intarziere se anuleaza sau se reduc astfel: penalitatile de intarziere se anuleaza daca obligatiile principale si dobanzile aferente acestora se sting prin plata voluntara sau compensare pana la data de 31.12.2011; penalitatile de intarziere se reduc cu 50% daca obligatiile principale si dobanzile …se sting prin plata voluntara sau comensare pana la data de 30.06.2012.
2. pentru dobanzi datorate … conditia se considera indeplinita daca …
3.in cazul prevazut la alineatul 1. se desfiinteaza total sau partial,chiar daca impotriva acestora sau exercitat sau nu cai de atac , actele administrative fiscale sau titlurile executarii prin care s-au stabilit creante fiscale accesorii aferente creantelor principale stinse potrivit alineat 1.
4. prevederile alineatelor 1-3 se aplica in mod corespunzator si pentru cota de 50% din majorarile de intarziere…
Prin urmare, se constata ca in toate cazurile prejudiciul efectiv cauzat statului prin fapta penala sau prin neplata contributiilor fiscale are in vedere creanta principala, creanta care produce dobanzi , penalitati de intarziere etc. Actul normativ nu face deosebiri intre persoanele juridice, persoanele fizice , intreprinderile individuale, persoane cercetate penal pentru infractiuni fiscale si prin urmare, cine achita principalul si dobanda beneficiaza de prevederile ordonantei mentionate. Este de observat ca insusi legiuitorul vorbeste de plata creantei principale (principalul ) si de plata creantelor secundare - care deriva din acestea (accesoriul).
Prin urmare, instanta constata ca prejudiciul cauzat statului prin fapta inculpatei a fost integral acoperit la momentul inceperii urmaririi penale, sens in care daca se constata ca s-a comis infractiunea de evaziune fiscala se face aplicarea dispozitiilor art 10 din L 241/2005.
Potrivit art 11 pct 1 lit c Cpp procurorul poate dispune incetarea procesului penal in unul din cazurile prevazute de art 10 lit f-h, i/1 si j Cpp. Singura data cand procurorul poate dispune sanctionarea unei persoane o constituie dispozitia art 11 pct 1lit b Cpp – respectiv art 10 lit b/1 Cpp ceea ce nu este cazul in speta. Per a contrario, procurorul nu poate dispune sanctionarea unei persoane cercetate penal decat in cazul prev de art 10 lit b/1 Cpp. Dispozitiile art 10 din L 241/2005 nu adauga la prevederile codului de procedura penala si nici nu pot fi interpretate in sensul ca procurorul poate dispune sanctionarea cu amenda cu caracter administrativ a unei persoane cercetate penal. Procurorul va sesiza instanta , in situatia in care nu va dispune scoaterea de sub urmarire penala pentru cazurile rpev de art 10 lit a-e Cpp sau incetarea procesului penal in vreunul din cazurile prev de art 10 lit f-h, i/1 si j Cpp. De altfel, in cuprinsul dispozitiilor art 9 din L 290/2004 actualizata se preved datele care se trec in cazierul judiciar al persoanei fizice: a) pedepsele … pronuntate prin hotarari penale definitive, d) pedepsele si masurile pronuntate prin hotarari penale definitive de instantele judecatoresti din strainatate…, e) hotararile definitive care impun modificari in cazierul judiciar.
Conform legii penale romane hotarari definitive pronunta instantele de judecata, procurorul dispunand prin rezolutii sau ordonante. Drept urmare, singura hotarare care poate fi trecuta in cazierul judiciar prin aplicarea dispozitiilor art 9 , 10 din L 241/2005 este cea pronuntata de o instanta de judecata. De altfel, din chiar cuprinsul dispozitiilor art 10 L 241/2005 constatam ca pedeapsa , redusa sau nu ca urmare a achitarii prejudiciului, ca si sanctiunea administrativa (cu caracter administrativ) nu pot fi aplicate decat de instanta de judecata printr-o hotarare in conditiile legii.
Prin urmare in mod corect s-a dispus sesizarea instantei de judecata pentru a aprecia asupra infractiunii de evaziune fiscala comisa de inculpata SS si eventuala sanctionare a acesteia. In ceea ce priveste sanctionarea inculpatei, instanta constata urmatoarele: in cazul in care prejudiciul cauzat statului si achitat de inculpata este de pana la 50.000 euro in echivalentul monedei nationale este obligatorie sanctionarea inculpatei cu amenda administrativa (cu caracter administrativ) neputandu-se dispune “nepedepsirea” inculpatei; in fapt, achitarea prejudiciului in cazul infractiunii de evaziune fiscala, conduce la inlocuirea raspunderii penale cu o sanctiune cu caracter administrativ prev de art 91 Cp. Ca in fapt , prin sanctionarea administrativa a inculpatei, se produce o inlocuire a raspunderii penale si nu o nepedepsire rezulta si din dispozitiile art 10 al 2 din L 241/2005 care prevad ca “dispozitiile art10 al 1 nu se aplica daca faptuitorul a mai savarsit o infractiune prevazuta de legea evaziunii fiscale intr-un interval de5 ani….”. Sanctionarea administrativa conform art 10 din L 241/2005 , fiind trecuta in cazierul judiciar , face imposibila retinerea unei cauze de nepedepsire similare pe o durata de 5 ani.
Prin urmare, instanta constata ca achitarea prejudiciului de catre inculpata pana la prima zi de judecata conduce la aplicarea dispozitiilor art 11pct 2 lit b rap la art 10 lit i Cpp, sens in care se va aplica inculpatei pentru infractiunea de evaziune fiscala sanctiunea amenzii administrative in cuantum de 500 lei. La individualizarea judiciara a sanctiunii administrative instanta a avut in vedere pe de o parte faptul ca inculpata a achitat prejudiciul cauzat in integralitate la scurt timp de la calcularea acestuia de catre organele fiscale, anterior inceperii urmaririi penale; pe de alta parte, este de remarcat faptul ca inculpata a achitat mare parte din prejudiciul accesoriu – dobanzi, penalitati si majorari de intarziere - care depaseste cuantumul prejudiciului principal – filele 52,53 dosar instanta.
In ceea ce priveste infractiunea de fals in declaratii prev de art 14 din OUG nr 16/2001 rap la art 292 Cp cu aplicarea art 41 al 2 Cp, Tribunalul constata ca fapta inculpatei nu prezinta pericolul social al unei infractiuni. Pentru a retine astfel, instanta are in vedere ca inculpata este la primul contact cu legea penala, a oferit informatii organelor fiscale cu privire la motivatia celor cuprinse in declaratiile sale de la R ; chiar daca acest fapt nu este scuzabil, instanta are a observa ca prejudiciul cauzat a fost achitat integral , inculpata contestand doar prejudiciul accesoriu (fila 26dosar u.p.) pe care insa l-a achitat aproape in intregime, statul mai avand de recuperat o suma de aproximativ 3.000 lei. (filele 52-54 dosar instanta). De asemenea , Tribunalul are in vedere ca infractiunea scop – evaziunea fiscala – este aparata de sanctiune penala urmare a achitarii prejudiciului, aspect care este analizat si in cadrul sanctionarii infractiunii mijloc – fals in declaratii. Totodata, instanta mai are a observa ca, despre fapta inculpatei , SC R – in calitate de colector de impozit -se putea sesiza oricand , dat fiind cantitatea mare de material feros pe care aceasta o declara ca provenind din gospodaria proprie, insa inculpata nu a fost atentionata in acest sens. Asa fiind, se va dispune cu rpivire la infractiunea prev de art 14 din OUG nr. 16/2001 raportat la art. 292 C.p cu aplicarea art. 41 alin.2 C.p. (20 acte materiale) achitarea inculpatei in temeiul art. 10 lit b/1 Cpp si se va aplica inculpatei amenda administrativa in cuantum de 500 lei.
Partea vatamata Statul Roman prin ANAF prin Administratia Finantelor Publice a mun. Brasov s-a constituit parte civila cu suma de 13.473 lei. Cu referire la latura civila a cauzei, Tribunalul constata urmatoarele : urmare a aplicarii cotei de 16% asupra venitului de 73.843 lei obtinut de catre inculpata organele fiscale au calculat un impozit pe profit in valoare de 11.815 lei. La aceasta suma, potrivit art.119 si art.120 alin.2 si alin.7 din OG nr.92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala cu modificarile si completarile ulterioare, s-au calculat dobanzi, precum si penalitati de intarziere , cuantumul prejudiciului accesoriu ridicandu-se la suma de 13.473 lei. S-a apreciat ca inculpata a cauzat statului un prejudiciu total de in cuantum de 25.289 lei; urmare a raportului de inspectie fiscala , organele fiscale au emis decizia de impunere privind impozitul pe venit nr.248/19.11.2010 (fila 15 dosar instanta), decizie ce constituie titlu de creanta executoriu.
Asadar, retinem ca partea vatamata deja detine un titlu executoriu fata de inculpata cu privire la suma solicitata cu titlu de pretentii. Decizia de impunere emisa pe numele inculpatei nu poate fi anulata de instanta penala , intrucat nu acest titlu executoriu formeaza obiectul judecatii. Or a obliga inculpata sa plateasca din nou aceeasi suma pentru care deja exista un titlu executoriu presupune a dispune de doua ori cu privire la aceeasi persoana si la aceeasi suma. Statul roman are posibilitatea sa puna in executare creata fata de inculpata la momentul ramanerii definitive, in conditiile in care procesul penal suspenda executarea titlului executoriu. Mai mult decat atat, se constata ca pretentiile formulate de statul roman au fost in mare parte deja achitate pana la finalizarea cercetarilor , dispozitiile OUG 30/2011 - care prevad scutiri de la plata accesoriului , fiind in vigoare.
Potrivit art 11 din L 241/2005 in cazul comiterii de infractiuni de evaziune fiscala este obligatorie dispunerea de masuri asiguratorii. Instanta are a remarca faptul ca Ministerul Finantelor Publice – prin DGFP Brasov a dispus instituirea unui sechestru asigurator asupra imobilului cu nr cadastral 112965 C1-U2/UAT Brasov apartinand inculpatei. Dat fiind solutia pronuntata pe latura civila a cauzei, instanta nu se va pronunta cu privire la legalitatea si temeinicia instituirii acestei masuri de catre DGFP, in conditiile in care titlul executoriu emis fata de inculpata nu a fost anulat.
Constatam ca in cursul urmaririi penale s-a dispus instituirea unui sechestru asigurator asupra bunurilor imobile ale inculpatei, iar prin incheierea nr.31516/07.04.2011 la Biroul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Brasov s-a notat sechestrul asigurator asupra imobilului cadastral nr.112965 C1-U2/UAT Brasov. Tribunalul are a remarca faptul ca desi se achitase prejudiciul anterior inceperii urmaririi penale, sechestrul asigurator priveste atat prejudiciul principal,cat si cel accesoriu cu care partea vatamata s-a constituit parte civila. Asadar, asupra bunurilor imobile apartinand inculpatei s-au aplicat doua masuri asiguratorii cu privire la aceeasi fapta, insa cu prejudiciu apreciat diferit de cele doua institutii care au aplicat aceasta masura. Intrucat doar sechestrul asigurator aplicat de procuror intereseaza cauza penala , instanta se va pronunta cu privire la acesta si va dispune ridicarea sa. Pentru a dispune astfel Tribunalul are a observa ca sechestrul asigurator nu se poate aplica decat pentru suma care constituie prejudiciul cauzat, iar daca la momentul instituirii sale prejudiciul sau o parte din acesta a fost achitat, masura se dispune cu referire la suma ce mai este de recuperat. La momentul instituirii sechestrului asigurator in cauza penala prejudiciul principal fusese achitat; prejudiciul accesoriu a fost recuperat in cea mai mare parte. Instanta mai are a remarca faptul ca dispozitiile OUG 30/2011 nu fac deosebire intre debitori, iar cu privire la prejudiciul accesoriu (care nu a interesat latura penala a cauzei) exista deja dispusa o masura asiguratorie urmare a sechestrului instituit in baza deciziei de impunere care constituie titlu executoriu. Asa fiind, se constata ca masura sechestrului asigurator nu mai este dictata de interesele cauzei penale, sens in care se va dispune ridicarea masurii asiguratorii dispusa de Ministerul Public in cursul urmaririi penale.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Evaziune fiscala
Evaziune fiscala - Decizie nr. 244 din data de 10.11.2016Evaziune fiscala - Decizie nr. DP68/A/2008 din data de 31.03.2009
Plangere c/a actelor procurorului. Redeschiderea urmaririi penale - Decizie nr. DP122/R/2008 din data de 31.03.2009
Plangere a/c actelor procurorului. Art 278 Cpp.Citarea partilor - Decizie nr. DP110/R/2008 din data de 31.03.2009
Evaziune fiscala - Sentinta penala nr. 113 din data de 21.09.2016
EVAZIUNE FISCALA - Sentinta penala nr. 83 din data de 16.04.2014
Evaziune fiscala - Sentinta penala nr. 82 din data de 16.04.2014
suspendarea condi?ionata a executarii pedepsei - Sentinta penala nr. 12 din data de 31.01.2014
Evaziune fiscala in forma continuata. - Sentinta penala nr. 39 din data de 12.03.2012
Propunere arestare preventiva – respingere - Sentinta penala nr. I N C H E I E R E A NR. 4 din data de 30.01.2013
Esalonare amenda penala art. 425 alin.2 din Codul de procedura penala - Sentinta penala nr. 93/S din data de 28.03.2012
REVIZUIRE, ART. 3201 Cod Procedura Penala, INADMISIBILITATE - Sentinta penala nr. 76/S din data de 19.03.2013
Fals si uz de fals - Sentinta penala nr. 154/S din data de 04.06.2013
OMOR DEOSEBIT DE GRAV - CONDAMNARE - Sentinta penala nr. 96/S din data de 01.04.2013
Inselaciune rejudecare 5221 Cod procedura penala - Sentinta penala nr. 138/S din data de 24.05.2013
LIBERARE PROVIZORIE SUB CONTROL JUDICIARE - ADMITERE - Sentinta penala nr. IN C H E I E R E din data de 24.05.2013
PLANGERE ORDONANTA PROCUROR, ADMITERE - Sentinta penala nr. Sedinta Camerei de Consiliu din data de 16.05.2013
INFRACTIUNEA DE OMOR, SOLUTIE DE CONDAMNARE - Sentinta penala nr. 81/S din data de 19.03.2013
Plangere contraventionala - Decizie nr. 188/R din data de 15.02.2013
Contracte - Decizie nr. 212/R din data de 23.03.2012