In cazul actelor administrativ-fiscale, comunicarea prin publicitate nu s-a realizat in mod corect, cata vreme comunicarea prin scrisoare recomandata s-a facut la o adresa gresita.
(Decizie nr. 921/R din data de 25.09.2015 pronuntata de Curtea de Apel Brasov) Intr-adevar, comunicarea prin scrisoare recomandata s-a facut pur formal la adresa din str. N nr. 23, cata vreme organul fiscal, desi avea posibilitatea sa se informeze cu privire la domiciliul contribuabilului in str. P. nr. 3, nu a manifestat o minima diligenta in acest sens.
Asupra recursului de fata:
Prin sentinta civila nr. 268/CA/23.02.2015, asa cum a fost indreptata si completata prin sentinta civila nr. 415/CA/30.03.2015, a fost admisa in parte cererea de chemare in judecata formulata de reclamantul S.M.I. in contradictoriu cu parata D.G.R.F.P.B. si in consecinta a fost anulata in tot Decizia nr. 1332/20.08.2014 emisa de parata si, in parte, Decizia nr. 725/30.12.2011 cu privire la data de la care se pot calcula accesorii si cu privire la cuantumul accesoriilor, restul pretentiilor fiind respinse.
A fost obligata parata sa plateasca reclamantului suma de 550 lei cu titlu de cheltuieli partiale de judecata.
Pentru a hotari astfel, prima instanta a retinut ca prin Decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii aferente obligatiilor fiscale nr. 725/30.12.2011, D.R.A.O.V. B. a stabilit in sarcina reclamantului obligatia de plata a sumei de 1.709 lei accesorii aferente sumelor de plata stabilite prin A.C. 101/15.02.2008.
Impotriva acestui act administrativ-fiscal, reclamantul a formulat contestatia administrativa, conform art. 205 si urmatoarele din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, respinsa ca tardiva de parata prin Decizia nr. 1332/20.08.2014, fata de data cand s-a realizat comunicarea Deciziei nr. 725/2011 prin publicitate si fata de imposibilitatea comunicarii acestui act prin scrisoare recomandata.
A mai retinut instanta ca, intr-adevar, s-a incercat comunicarea Decizie nr. 725/2011 prin scrisoare recomandata, in 08.02.2011, insa la o alta adresa � C., str. N., nr. 23, decat cea la care reclamantul are domiciliul legal din data de 14.12.2010, respectiv C., str. P., nr. 3, iar in aceste conditii, comunicarea prin publicitate nu a fost corect realizata, iar solutia de respingere a contestatiei administrative ca tardiva, data prin Decizia nr. 1332/2014, a fost anulata.
In privinta Deciziei nr. 725/2011 privind accesorii calculate pentru perioada 01.01 � 31.12.2011, tribunalul a retinut ca prin Decizia nr. 1679/R/04.04.2012, Curtea de Apel Brasov a retinut ca accesoriile aferente A.C. 101 pot fi calculate de la data de 06.06.2011, data la care s-a comunicat o adresa de infiintare a popririi,iar aceasta hotarare are putere de lucru judecat,asa incat stabilirea, prin Decizia nr. 725/2011, a unor penalitati si pentru perioada anterioara datei de 06.06.2011 (respectiv pentru perioada 01.01 � 05.06.2011) este gresita atat sub aspectul datei de la care se pot calcula accesorii, cat si sub aspectul cuantumului accesoriilor (reducandu-se perioada, se vor reduce si accesoriile).
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs parata, criticand hotararea instantei de fond ca nelegala sub aspectul modului de solutionare a exceptiei tardivitatii formularii contestatiei administrative. Arata ca actul administrativ-fiscal reprezentat de Decizia nr. 725/30.12.2011 referitoare la obligatiile de plata accesorii aferente obligatiilor fiscale din anul curent a fost comunicata reclamantului prin publicitate, prin emiterea si afisarea Anuntului colectiv nr. 1147/25.01.2012, ca urmare a imposibilitatii comunicarii acestuia prin posta, actul administrativ considerandu-se a fi comunicat in termen de 15 zile de la data afisarii anuntului, respectiv 25.01.2012, iar contestatia a fost depusa la 28.07.2014, deci cu depasirea termenului legal imperativ prevazut de art. 207 alin. 1 din O.G. nr. 92/2003.
Prin contestatia formulata, reclamantul a indicat domiciliul din C., str. N. nr. 23, adica acelasi domiciliu fiscal la care a fost comunicata prin posta, decizia mentionata, iar potrivit documentatiei anexate contestatiei, domiciliul acestuia la data comunicarii prin posta a deciziei mentionate era in C., str. P. nr. 3 iar nu in C., str. N. nr.23.
Subliniaza recurenta ca reclamantul nu a facut dovada ca la data comunicarii prin posta a deciziei nr. 725/30.12.2011 avea schimbat domiciliul fiscal la adresa din str. P. nr.3, iar extrasul cartii de identitate cu domiciliul incepand cu data de 14.12.2010 in str. P. nr. 3 nu inseamna ca acesta a respectat prevederile legale cu privire la schimbarea domiciliului fiscal, iar pana la proba contrarie se prezuma ca organele fiscale au procedat in mod intemeiat la comunicare la domiciliul fiscal din str. N. nr. 23.
Un alt motiv de recurs este acela ca in conditiile in care contestatia administrativa a fost respinsa ca nedepusa in termen si nu ca pronuntata asupra fondului contestatiei, instanta nu putea sa procedeze in mod direct la verificarea fondului contestatie, ci era obligata sa verifice strict legalitatea masurii luate prin decizia de solutionare a contestatiei. Chiar daca s-a luat la cunostinta cu intarziere de decizia nr. 725/30.12.2011, aceasta nu legitimeaza pe reclamant sa treaca peste procedura administrativa si sa sesizeze instanta direct cu solutionarea fondului.
Prin intampinare, intimatul-reclamant a solicitat respingerea recursului, cu cheltuieli de judecata, aratand ca procedura de comunicare prin publicitate nu produce efecte, intrucat procedura de comunicare prin scrisoare recomandata s-a facut la o adresa gresita, iar cu privire la fondul contestatiei, instanta a procedat in mod corect la solutionarea acestuia, fata de puterea de lucru judecat a deciziei nr. 1679/R/04.04.2012 a Curtii de Apel Brasov.
Intimatul-reclamant formuleaza si recurs incident, in care solicita casarea in parte a sentintei in sensul admiterii in tot a cererii de completare cu privire la acordarea cheltuielilor de judecata, aratand ca in mod gresit a fost redus onorariul de avocat de la suma de 1.488 lei la suma de 500 lei, intrucat, desi procesul s-a finalizat la un singur termen de judecata, munca depusa de avocat pana la acel moment justifica pe deplin cuantumul onorariului, nefiind vadit disproportionat in raport de complexitatea cauzei.
La recursul incident formulat de intimatul-reclamant, recurenta-parata a depus intampinare in care a solicitat respingerea acestuia ca nefondat, fata de complexitatea redusa a cauzei, solutionarea la un singur termen de judecata si probatoriul administrat ce a constat numai din proba cu inscrisuri.
In faza procesuala a recursului,s-a administrat proba cu inscrisuri, fiind depuse la solicitarea instantei actele care au stat la baza emiterii deciziei nr. 725/2011.
Analizand cele doua recursuri prin prisma motivelor invocate si a dispozitiilor legale in materie, Curtea retine ca acestea sunt nefondate pentru urmatoarele considerente:
In ceea ce priveste recursul formulat de parata D.G.R.F.P. B., acesta se incadreaza in motivul prevazut de dispozitiile art. 488 Cod procedura civila, dar nu este fondat.
Asa cum rezulta din Fisa de evidenta a intimatului-reclamant, detinuta de D.E.P.A.B.D., acesta a avut domiciliul in localitatea C., str. N. nr. 23 pana la data de 14.12.2010, ulterior fiind eliberata o noua carte de identitate pentru domiciliul din str. P. nr. 3.
Prin Decizia nr. 725/30.12.2011 s-au stabilit obligatii fiscale accesorii pentru perioada 01.01.2011-31.12.2011, aferente debitelor stabilite prin ACC 101/15.02.2008, domiciliul debitorului fiind indicat in localitatea C., str. N. nr. 23, Judetul B.
Analizand actele care au stat la baza emiterii deciziei de impunere, de la data de 01.01.2010 si pana la data emiterii deciziei nr. 725/2011, rezulta ca in acest interval de timp, intre reclamant si D.R.A.O.V.B. s-a purtat o corespondenta in care reclamantul si-a indicat un domiciliu ales la o societate de avocatura, asadar nu a existat o manifestare de vointa a acestuia in sensul de a-si preciza domiciliul fiscal.
Organul fiscal a comunicat decizia privind obligatiile fiscale accesorii la adresa din str. N. nr. 23, in baza unor informatii anterioare anului 2010, fara sa verifice daca acestea mai sunt de actualitate, iar fata de returnarea corespondentei, a trecut la comunicarea actului administrativ-fiscal prin publicitate.
Comunicarea prin publicitate reprezinta una dintre cele patru modalitati enumerate in art. 44 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, prin care legiuitorul a stabilit ca pot fi comunicate actele administrative fiscale.
Procedand la o interpretare teleologica a acestor dispozitii legale, Curtea Constitutionala, in Decizia nr. 536/2011, a observat ca enumerarea pe care o contin nu este intamplatoare, ci modalitatile de comunicare a actelor administrative fiscale sunt mentionate intr-o ordine de prioritate in ceea ce priveste aplicarea lor. Astfel, prima dintre acestea, care asigura certitudinea absoluta a luarii la cunostinta a contribuabilului de continutul actului administrativ fiscal, este cea de la lit. a), constand in prezentarea contribuabilului la sediul organului fiscal emitent si primirea actului administrativ fiscal de catre acesta sub semnatura. De asemenea, un grad inalt de certitudine il confera si modalitatea prevazuta la lit. b), si anume remiterea catre contribuabil, sub semnatura, a actului administrativ fiscal de catre persoanele imputernicite ale organului fiscal. Urmeaza, potrivit lit. c), comunicarea prin posta, la domiciliul fiscal al contribuabilului, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire, precum si prin alte mijloace, cum sunt fax, e-mail, daca se asigura transmiterea textului actului administrativ fiscal si confirmarea primirii acestuia. In fine, la lit. d) se mentioneaza comunicarea prin publicitate, a carei descriere se gaseste in textul de lege criticat in decizia mentionata.
In mod evident, arata instanta de contencios constitutional, intentia legiuitorului a fost de a institui o anumita ordine pentru modalitatile de comunicare a actelor administrative fiscale, prefigurand, prin succesiunea mentionata la lit. a) - d), obligatia organului fiscal de a proceda la comunicare doar cu respectarea ordinii de utilizare a acestora prevazuta in art. 44 alin. (2), iar art. 4) prevede ca dispozitiile Codului de procedura civila privind comunicarea actelor de procedura sunt aplicabile in mod corespunzator si in materia comunicarii actelor administrative fiscale, ceea ce inseamna ca este incident art. 167 alin. 5) din Codul de procedura civila, in sensul ca, in cazul comunicarii cu rea-credinta prin publicitate a actului administrativ fiscal, vor fi anulate actele savarsite ulterior acestui moment.
Interesul organelor fiscale de aducere la cunostinta contribuabilului a existentei unei obligatii fiscale al carei creditor este insusi statul implica necesitatea comunicarii actului administrativ in care aceasta este consemnata prin modalitati care sa asigure aducerea efectiva la cunostinta contribuabilului despre existenta unor obligatii fiscale in sarcina sa.
Asadar, in cazul actelor administrative fiscale, comunicarea acestora se indeplineste prin publicitate si in ipoteza in care se cunoaste domiciliul fiscal al contribuabilului, dar comunicarea nu s-a putut realiza prin celelalte modalitati prevazute de textul amintit.
Instanta de fond, examinand daca aceasta comunicare prin publicitate a fost indeplinita doar ca urmare a imposibilitatii realizarii procedurii de comunicare prin modalitatea comunicarii prin posta la domiciliul fiscal al contribuabilului, in mod corect a retinut ca nu s-a realizat in mod corect comunicarea prin publicitate cata vreme comunicarea prin scrisoare recomandata s-a facut la o adresa gresita.
Intr-adevar, comunicarea prin scrisoare recomandata s-a facut pur formal la adresa din str. N. nr. 23, cata vreme organul fiscal, desi avea posibilitatea sa se informeze cu privire la domiciliul contribuabilului in str. P. nr. 3, nu a manifestat o minima diligenta in acest sens.
Argumentul recurentei ca si in contestatia administrativa reclamantul si-a indicat domiciliul in str. N. nr. 23 nu poate fi retinut, intrucat aceasta a fost formulata dupa mai mult de doi ani de la efectuarea actului de comunicare a carui legalitate este analizata.
In consecinta, nelegalitatea comunicarii prin publicitate a deciziei referitoare la obligatiile accesorii atrage nelegalitatea solutiei de respingere a contestatiei administrative ca fiind tardiva, asa cum in mod legal a retinut instanta de fond.
Nici al doilea motiv de recurs nu este fondat.
Intr-adevar, in principiu, obiectul actiunii in contenciosul fiscal il reprezinta Decizia emisa de organul fiscal in solutionarea contestatiei administrative in temeiul art. 216 Cod procedura fiscala, insa in practica judecatoreasca, aceasta regula a fost nuantata, in sensul ca, interpretand prevederile din legislatia nationala intr-un mod care sa concorde cu garantiile dreptului la un proces echitabil, consacrat de art. 6 din Conventia europeana pentru apararea drepturilor omului si libertatilor fundamentale si jurisprudenta CEDO, cu precadere termenul rezonabil in derularea procedurilor administrative si judiciare, sa nu fie exclusa de plano atributia instantei de contencios administrativ in rezolvarea fondului litigiului, ci impune masuri care sa inlature complet si efectiv consecintele vatamatoare ale conduitei administrative nelegale, in toate situatiile in care autoritatea fiscala nu a solutionat contestatia administrativa pe fondul sau sau nu a emis o decizie in termenul legal.
Ori, in cauza, au fost emise acte de executare, si anume titlu executoriu nr. 2124/01.07.2014 si somatia nr. 2125/01.07.2014, asa incat reluarea procedurii administrative ar fi lipsita de efectivitate, fiind deturnata finalitatea normelor ce reglementeaza procedura administrativa, anume posibilitatea autoritatilor emitente ale actelor atacate sau a autoritatilor ierarhic superioare acestora de a reveni asupra masurilor luate sau de a le redimensiona in limitele prevazute de lege.
Pentru aceste considerente, recursul declarat de parata D.G.R.F.P. B. va fi respins ca nefondat.
In ceea ce priveste recursul incident promovat de reclamant, acesta este nemultumit de faptul ca instanta de fond a acordat numai partial cheltuiala cu onorariul de avocat, si anume suma de 500 lei fata de 1488 lei solicitata.
Cu privire la aceasta critica, ce se incadreaza in motivul de recurs prevazut de art. 488 pct. 8 Cod procedura civila, Curtea retine, in acord cu instanta de fond, ca gradul de complexitate al cauzei nu justifica un onorariu in cuantumul solicitat, dovada fiind chiar faptul ca pricina s-a solutionat la primul termen de judecata, suma de 500 lei fiind peste nivelul onorariului stabilit prin art. 3 pct. 3 din Protocolul nr. 113928/2008 incheiat intre M.J. si U.N.B.R. pentru stabilirea onorariilor avocatilor pentru furnizarea serviciilor de asistenta juridica in materie penala, pentru prestarea, in cadrul sistemului de ajutor public judiciar, a serviciilor de asistenta juridica si/sau reprezentare ori de asistenta extrajudiciara, care prevede pentru procesele si cererile in materia contenciosului administrativ un onorariu de 300 lei.
Pentru toate aceste considerente, in baza art. 496 Cod procedura civila, vor fi respinse atat recursul principal declarat de parata D.G.R.F.P. B., cat si recursul incident declarat de reclamantul S.M.I. impotriva sentintei civile nr. 268/CA/23.02.2014, pronuntata de Tribunalul Brasov-sectia a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal.
Asupra recursului de fata:
Prin sentinta civila nr. 268/CA/23.02.2015, asa cum a fost indreptata si completata prin sentinta civila nr. 415/CA/30.03.2015, a fost admisa in parte cererea de chemare in judecata formulata de reclamantul S.M.I. in contradictoriu cu parata D.G.R.F.P.B. si in consecinta a fost anulata in tot Decizia nr. 1332/20.08.2014 emisa de parata si, in parte, Decizia nr. 725/30.12.2011 cu privire la data de la care se pot calcula accesorii si cu privire la cuantumul accesoriilor, restul pretentiilor fiind respinse.
A fost obligata parata sa plateasca reclamantului suma de 550 lei cu titlu de cheltuieli partiale de judecata.
Pentru a hotari astfel, prima instanta a retinut ca prin Decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii aferente obligatiilor fiscale nr. 725/30.12.2011, D.R.A.O.V. B. a stabilit in sarcina reclamantului obligatia de plata a sumei de 1.709 lei accesorii aferente sumelor de plata stabilite prin A.C. 101/15.02.2008.
Impotriva acestui act administrativ-fiscal, reclamantul a formulat contestatia administrativa, conform art. 205 si urmatoarele din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, respinsa ca tardiva de parata prin Decizia nr. 1332/20.08.2014, fata de data cand s-a realizat comunicarea Deciziei nr. 725/2011 prin publicitate si fata de imposibilitatea comunicarii acestui act prin scrisoare recomandata.
A mai retinut instanta ca, intr-adevar, s-a incercat comunicarea Decizie nr. 725/2011 prin scrisoare recomandata, in 08.02.2011, insa la o alta adresa � C., str. N., nr. 23, decat cea la care reclamantul are domiciliul legal din data de 14.12.2010, respectiv C., str. P., nr. 3, iar in aceste conditii, comunicarea prin publicitate nu a fost corect realizata, iar solutia de respingere a contestatiei administrative ca tardiva, data prin Decizia nr. 1332/2014, a fost anulata.
In privinta Deciziei nr. 725/2011 privind accesorii calculate pentru perioada 01.01 � 31.12.2011, tribunalul a retinut ca prin Decizia nr. 1679/R/04.04.2012, Curtea de Apel Brasov a retinut ca accesoriile aferente A.C. 101 pot fi calculate de la data de 06.06.2011, data la care s-a comunicat o adresa de infiintare a popririi,iar aceasta hotarare are putere de lucru judecat,asa incat stabilirea, prin Decizia nr. 725/2011, a unor penalitati si pentru perioada anterioara datei de 06.06.2011 (respectiv pentru perioada 01.01 � 05.06.2011) este gresita atat sub aspectul datei de la care se pot calcula accesorii, cat si sub aspectul cuantumului accesoriilor (reducandu-se perioada, se vor reduce si accesoriile).
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs parata, criticand hotararea instantei de fond ca nelegala sub aspectul modului de solutionare a exceptiei tardivitatii formularii contestatiei administrative. Arata ca actul administrativ-fiscal reprezentat de Decizia nr. 725/30.12.2011 referitoare la obligatiile de plata accesorii aferente obligatiilor fiscale din anul curent a fost comunicata reclamantului prin publicitate, prin emiterea si afisarea Anuntului colectiv nr. 1147/25.01.2012, ca urmare a imposibilitatii comunicarii acestuia prin posta, actul administrativ considerandu-se a fi comunicat in termen de 15 zile de la data afisarii anuntului, respectiv 25.01.2012, iar contestatia a fost depusa la 28.07.2014, deci cu depasirea termenului legal imperativ prevazut de art. 207 alin. 1 din O.G. nr. 92/2003.
Prin contestatia formulata, reclamantul a indicat domiciliul din C., str. N. nr. 23, adica acelasi domiciliu fiscal la care a fost comunicata prin posta, decizia mentionata, iar potrivit documentatiei anexate contestatiei, domiciliul acestuia la data comunicarii prin posta a deciziei mentionate era in C., str. P. nr. 3 iar nu in C., str. N. nr.23.
Subliniaza recurenta ca reclamantul nu a facut dovada ca la data comunicarii prin posta a deciziei nr. 725/30.12.2011 avea schimbat domiciliul fiscal la adresa din str. P. nr.3, iar extrasul cartii de identitate cu domiciliul incepand cu data de 14.12.2010 in str. P. nr. 3 nu inseamna ca acesta a respectat prevederile legale cu privire la schimbarea domiciliului fiscal, iar pana la proba contrarie se prezuma ca organele fiscale au procedat in mod intemeiat la comunicare la domiciliul fiscal din str. N. nr. 23.
Un alt motiv de recurs este acela ca in conditiile in care contestatia administrativa a fost respinsa ca nedepusa in termen si nu ca pronuntata asupra fondului contestatiei, instanta nu putea sa procedeze in mod direct la verificarea fondului contestatie, ci era obligata sa verifice strict legalitatea masurii luate prin decizia de solutionare a contestatiei. Chiar daca s-a luat la cunostinta cu intarziere de decizia nr. 725/30.12.2011, aceasta nu legitimeaza pe reclamant sa treaca peste procedura administrativa si sa sesizeze instanta direct cu solutionarea fondului.
Prin intampinare, intimatul-reclamant a solicitat respingerea recursului, cu cheltuieli de judecata, aratand ca procedura de comunicare prin publicitate nu produce efecte, intrucat procedura de comunicare prin scrisoare recomandata s-a facut la o adresa gresita, iar cu privire la fondul contestatiei, instanta a procedat in mod corect la solutionarea acestuia, fata de puterea de lucru judecat a deciziei nr. 1679/R/04.04.2012 a Curtii de Apel Brasov.
Intimatul-reclamant formuleaza si recurs incident, in care solicita casarea in parte a sentintei in sensul admiterii in tot a cererii de completare cu privire la acordarea cheltuielilor de judecata, aratand ca in mod gresit a fost redus onorariul de avocat de la suma de 1.488 lei la suma de 500 lei, intrucat, desi procesul s-a finalizat la un singur termen de judecata, munca depusa de avocat pana la acel moment justifica pe deplin cuantumul onorariului, nefiind vadit disproportionat in raport de complexitatea cauzei.
La recursul incident formulat de intimatul-reclamant, recurenta-parata a depus intampinare in care a solicitat respingerea acestuia ca nefondat, fata de complexitatea redusa a cauzei, solutionarea la un singur termen de judecata si probatoriul administrat ce a constat numai din proba cu inscrisuri.
In faza procesuala a recursului,s-a administrat proba cu inscrisuri, fiind depuse la solicitarea instantei actele care au stat la baza emiterii deciziei nr. 725/2011.
Analizand cele doua recursuri prin prisma motivelor invocate si a dispozitiilor legale in materie, Curtea retine ca acestea sunt nefondate pentru urmatoarele considerente:
In ceea ce priveste recursul formulat de parata D.G.R.F.P. B., acesta se incadreaza in motivul prevazut de dispozitiile art. 488 Cod procedura civila, dar nu este fondat.
Asa cum rezulta din Fisa de evidenta a intimatului-reclamant, detinuta de D.E.P.A.B.D., acesta a avut domiciliul in localitatea C., str. N. nr. 23 pana la data de 14.12.2010, ulterior fiind eliberata o noua carte de identitate pentru domiciliul din str. P. nr. 3.
Prin Decizia nr. 725/30.12.2011 s-au stabilit obligatii fiscale accesorii pentru perioada 01.01.2011-31.12.2011, aferente debitelor stabilite prin ACC 101/15.02.2008, domiciliul debitorului fiind indicat in localitatea C., str. N. nr. 23, Judetul B.
Analizand actele care au stat la baza emiterii deciziei de impunere, de la data de 01.01.2010 si pana la data emiterii deciziei nr. 725/2011, rezulta ca in acest interval de timp, intre reclamant si D.R.A.O.V.B. s-a purtat o corespondenta in care reclamantul si-a indicat un domiciliu ales la o societate de avocatura, asadar nu a existat o manifestare de vointa a acestuia in sensul de a-si preciza domiciliul fiscal.
Organul fiscal a comunicat decizia privind obligatiile fiscale accesorii la adresa din str. N. nr. 23, in baza unor informatii anterioare anului 2010, fara sa verifice daca acestea mai sunt de actualitate, iar fata de returnarea corespondentei, a trecut la comunicarea actului administrativ-fiscal prin publicitate.
Comunicarea prin publicitate reprezinta una dintre cele patru modalitati enumerate in art. 44 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, prin care legiuitorul a stabilit ca pot fi comunicate actele administrative fiscale.
Procedand la o interpretare teleologica a acestor dispozitii legale, Curtea Constitutionala, in Decizia nr. 536/2011, a observat ca enumerarea pe care o contin nu este intamplatoare, ci modalitatile de comunicare a actelor administrative fiscale sunt mentionate intr-o ordine de prioritate in ceea ce priveste aplicarea lor. Astfel, prima dintre acestea, care asigura certitudinea absoluta a luarii la cunostinta a contribuabilului de continutul actului administrativ fiscal, este cea de la lit. a), constand in prezentarea contribuabilului la sediul organului fiscal emitent si primirea actului administrativ fiscal de catre acesta sub semnatura. De asemenea, un grad inalt de certitudine il confera si modalitatea prevazuta la lit. b), si anume remiterea catre contribuabil, sub semnatura, a actului administrativ fiscal de catre persoanele imputernicite ale organului fiscal. Urmeaza, potrivit lit. c), comunicarea prin posta, la domiciliul fiscal al contribuabilului, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire, precum si prin alte mijloace, cum sunt fax, e-mail, daca se asigura transmiterea textului actului administrativ fiscal si confirmarea primirii acestuia. In fine, la lit. d) se mentioneaza comunicarea prin publicitate, a carei descriere se gaseste in textul de lege criticat in decizia mentionata.
In mod evident, arata instanta de contencios constitutional, intentia legiuitorului a fost de a institui o anumita ordine pentru modalitatile de comunicare a actelor administrative fiscale, prefigurand, prin succesiunea mentionata la lit. a) - d), obligatia organului fiscal de a proceda la comunicare doar cu respectarea ordinii de utilizare a acestora prevazuta in art. 44 alin. (2), iar art. 4) prevede ca dispozitiile Codului de procedura civila privind comunicarea actelor de procedura sunt aplicabile in mod corespunzator si in materia comunicarii actelor administrative fiscale, ceea ce inseamna ca este incident art. 167 alin. 5) din Codul de procedura civila, in sensul ca, in cazul comunicarii cu rea-credinta prin publicitate a actului administrativ fiscal, vor fi anulate actele savarsite ulterior acestui moment.
Interesul organelor fiscale de aducere la cunostinta contribuabilului a existentei unei obligatii fiscale al carei creditor este insusi statul implica necesitatea comunicarii actului administrativ in care aceasta este consemnata prin modalitati care sa asigure aducerea efectiva la cunostinta contribuabilului despre existenta unor obligatii fiscale in sarcina sa.
Asadar, in cazul actelor administrative fiscale, comunicarea acestora se indeplineste prin publicitate si in ipoteza in care se cunoaste domiciliul fiscal al contribuabilului, dar comunicarea nu s-a putut realiza prin celelalte modalitati prevazute de textul amintit.
Instanta de fond, examinand daca aceasta comunicare prin publicitate a fost indeplinita doar ca urmare a imposibilitatii realizarii procedurii de comunicare prin modalitatea comunicarii prin posta la domiciliul fiscal al contribuabilului, in mod corect a retinut ca nu s-a realizat in mod corect comunicarea prin publicitate cata vreme comunicarea prin scrisoare recomandata s-a facut la o adresa gresita.
Intr-adevar, comunicarea prin scrisoare recomandata s-a facut pur formal la adresa din str. N. nr. 23, cata vreme organul fiscal, desi avea posibilitatea sa se informeze cu privire la domiciliul contribuabilului in str. P. nr. 3, nu a manifestat o minima diligenta in acest sens.
Argumentul recurentei ca si in contestatia administrativa reclamantul si-a indicat domiciliul in str. N. nr. 23 nu poate fi retinut, intrucat aceasta a fost formulata dupa mai mult de doi ani de la efectuarea actului de comunicare a carui legalitate este analizata.
In consecinta, nelegalitatea comunicarii prin publicitate a deciziei referitoare la obligatiile accesorii atrage nelegalitatea solutiei de respingere a contestatiei administrative ca fiind tardiva, asa cum in mod legal a retinut instanta de fond.
Nici al doilea motiv de recurs nu este fondat.
Intr-adevar, in principiu, obiectul actiunii in contenciosul fiscal il reprezinta Decizia emisa de organul fiscal in solutionarea contestatiei administrative in temeiul art. 216 Cod procedura fiscala, insa in practica judecatoreasca, aceasta regula a fost nuantata, in sensul ca, interpretand prevederile din legislatia nationala intr-un mod care sa concorde cu garantiile dreptului la un proces echitabil, consacrat de art. 6 din Conventia europeana pentru apararea drepturilor omului si libertatilor fundamentale si jurisprudenta CEDO, cu precadere termenul rezonabil in derularea procedurilor administrative si judiciare, sa nu fie exclusa de plano atributia instantei de contencios administrativ in rezolvarea fondului litigiului, ci impune masuri care sa inlature complet si efectiv consecintele vatamatoare ale conduitei administrative nelegale, in toate situatiile in care autoritatea fiscala nu a solutionat contestatia administrativa pe fondul sau sau nu a emis o decizie in termenul legal.
Ori, in cauza, au fost emise acte de executare, si anume titlu executoriu nr. 2124/01.07.2014 si somatia nr. 2125/01.07.2014, asa incat reluarea procedurii administrative ar fi lipsita de efectivitate, fiind deturnata finalitatea normelor ce reglementeaza procedura administrativa, anume posibilitatea autoritatilor emitente ale actelor atacate sau a autoritatilor ierarhic superioare acestora de a reveni asupra masurilor luate sau de a le redimensiona in limitele prevazute de lege.
Pentru aceste considerente, recursul declarat de parata D.G.R.F.P. B. va fi respins ca nefondat.
In ceea ce priveste recursul incident promovat de reclamant, acesta este nemultumit de faptul ca instanta de fond a acordat numai partial cheltuiala cu onorariul de avocat, si anume suma de 500 lei fata de 1488 lei solicitata.
Cu privire la aceasta critica, ce se incadreaza in motivul de recurs prevazut de art. 488 pct. 8 Cod procedura civila, Curtea retine, in acord cu instanta de fond, ca gradul de complexitate al cauzei nu justifica un onorariu in cuantumul solicitat, dovada fiind chiar faptul ca pricina s-a solutionat la primul termen de judecata, suma de 500 lei fiind peste nivelul onorariului stabilit prin art. 3 pct. 3 din Protocolul nr. 113928/2008 incheiat intre M.J. si U.N.B.R. pentru stabilirea onorariilor avocatilor pentru furnizarea serviciilor de asistenta juridica in materie penala, pentru prestarea, in cadrul sistemului de ajutor public judiciar, a serviciilor de asistenta juridica si/sau reprezentare ori de asistenta extrajudiciara, care prevede pentru procesele si cererile in materia contenciosului administrativ un onorariu de 300 lei.
Pentru toate aceste considerente, in baza art. 496 Cod procedura civila, vor fi respinse atat recursul principal declarat de parata D.G.R.F.P. B., cat si recursul incident declarat de reclamantul S.M.I. impotriva sentintei civile nr. 268/CA/23.02.2014, pronuntata de Tribunalul Brasov-sectia a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete
Reziliere contract de concesiune - Conditii - Decizie nr. 132/R din data de 07.02.2014Rectificare carnet de munca. Dispozitii legale - Sentinta civila nr. 651/LM din data de 13.03.2014
Divort. Exerxitarea autoritatii parintesti - Decizie nr. 503/A din data de 25.09.2014
Atribuire folosinta imobil. O.P. - conditii de admisibilitate - Decizie nr. 404/A din data de 18.07.2014
Rezolutie antecontract de vanzare cumparare - Decizie nr. 607/R din data de 24.11.2014
trafic de droguri - Sentinta penala nr. 9 din data de 22.01.2014
Acordul de recunoa?tere a vinova?iei incheiat de procurorul militar cu inculpatul cercetat pentru savar?irea infrac?iunii de conducere a unui vehicul sub influenta alcoolului sau a altor substante prev. de art.336 alin.1 C.pen. Amanarea aplicarii pedepsei - Sentinta penala nr. 8 din data de 16.02.2016
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 1230/Ap din data de 30.06.2017
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 771/Ap din data de 04.05.2017
Insolventa. Anulare acte frauduloase. - Sentinta civila nr. 510/Ap din data de 22.04.2017
Contractele individuale de munca incheiate intre persoane fizice in calitate de experti desemnati si persoane juridice in derularea unor proiecte POSDRU finantate din Fondul Social European au natura unor contracte atipice de munca - Sentinta civila nr. 496/A din data de 16.04.2017
Insolventa. Art. 72 din Legea nr. 85/2014. Respingerea cererii de deschiderea procedurii insolventei formulata impotriva garantului ipotecar. Solidaritatea nu se prezuma potrivit art. 1034-1056 Cod civil. - Sentinta civila nr. 473/Ap din data de 16.03.2017
EXPROPRIERE. Art. 26 din Legea nr. 33/1994. Stabilirea valorii despagubirii. Metoda comparatiei directe. Alegerea comparabilei cu cea mai mica ajustare, cu caracteristicile cele mai asemanatoare cu terenul in litigiu. - Sentinta civila nr. 336/AP din data de 23.02.2017
Expropriere. Reglementand dreptul de retrocedare a imobilelor expropriate, Legea nr. 33/1994 prevede la art. 35 ca �daca bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, - Sentinta civila nr. 71/Ap din data de 19.01.2017
Solicitare de sesizare a Curtii de Justi?ie a Uniunii Europene cu o intrebare preliminara, in temeiul dispozitiilor art. 276 din Tratatul privind func?ionarea Uniunii Europene. - Hotarare nr. 56/CP din data de 05.07.2017
Aplicarea unei pedepse mai reduse decat cea mentionata in acordul de recunoastere a vinovatiei. - Sentinta penala nr. 107/Ap din data de 14.02.2017
Legatura de cauzalitate intre fapta inculpatului si rezultatul produs. - Sentinta penala nr. 209/Ap din data de 17.03.2017
Reprezentarea succesorala in materia Legii nr. 10/2001. Amenajari de utilitate publica ulterioare notificarii, fara existenta unei autorizatii de constructie. - Decizie nr. 1500/Ap din data de 01.10.2016
Actiune in revendicare inadmisibila in conditiile in care s-a uzat de dispozitiile Legii nr. 10/2001. Imobil revendicat achizitionat in baza Legii nr. 112/1995. Securitatea raporturilor juridice. - Decizie nr. 1033/Ap din data de 15.07.2016
Obligatia de despagubire a A.A.A.S. �art 32 ind. 4 din O.U.G. nr. 88/1997. Contracte incheiate anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 137/2002. - Decizie nr. 295/Ap din data de 23.02.2016