InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Suceava

Actiune privind restituirea taxei de poluare. Calitatea procesuala pasiva

(Decizie nr. 2745 din data de 24.05.2012 pronuntata de Curtea de Apel Suceava)

Domeniu Impozite si taxe | Dosare Curtea de Apel Suceava | Jurisprudenta Curtea de Apel Suceava

Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Botosani - Sectia a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal, sub nr. 7772 / 40 din 04.08.2011, reclamantul C.A. a chemat in judecata parata Directia Generala a Finantelor Publice Judeteana Botosani - Administratia Finantelor Publice Saveni, pentru ca aceasta  sa  fie obligata sa-i restituie contravaloarea taxei de poluare in suma de 4.211 lei,   pe care  a fost obligata sa o plateasca in baza OUG nr. 50/2008 cu ocazia inmatricularii in circulatie a  autoturismului Ford Focus  pe care l-a achizitionat din spatiul Uniunii Europene/Italia, precum si sa-i plateasca dobanda aferenta sumei respective, calculata conform art. 124 alin.2 si 120 alin.7 Cod procedura fiscala, cu cheltuieli de judecata.
Prin sentinta nr. 2784  din 08.11.2011, Tribunalul Botosani a admis exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratei D.G.F.P.J. Botosani - Administratia Finantelor Publice Oraseneasca Saveni, si, in consecinta, a respins, ca inadmisibila, actiunea reclamantului C.A.
S-a retinut ca, ceea ce reclamantul solicita in cauza este recunoasterea pentru situatia sa individuala a hotararii preliminare data de  Curtea de Justitie  a Uniunii Europene in cauza Tatu, sub nr. C - 402 / 09, prin care s-a statuat ca dispozitiile OUG nr. 50/2008 in materia obligarii la plata taxei de poluare contravin art. 110 din Tratatul de Functionare a Uniunii  Europene.
Drept urmare, solicitarea reclamantului a fost calificata  ca evocand, in beneficiul sau, efectul retroactiv al respectivei hotarari preliminare,  potrivit principiului ca interpretarea data de Curte se aplica legislatiei din momentul intrarii ei in vigoare, dar si  relatiilor juridice existente inainte de hotarare.
Actiunea reclamantului, astfel calificata, este o actiune de restituire a sumei platite in baza unui text  de lege ce contrazicea  dreptul comunitar, inca de la intrarea lui in vigoare, pastrand materia contenciosului administrativ fiscal, in virtutea   raportului juridic de drept fiscal care  a generat plata.
A considerat Tribunalul Suceava ca, atare actiune nu poate fi  promovata decat impotriva Statului Roman, ca subiect al raportului juridic fiscal, conform art.17 alin.1 OG nr.92/2003, si ca parte careia i se opune hotararea preliminara data in cauza Tatu, hotarare a carei realizare se solicita in cazul individual al reclamantului.
Ea nu poate fi pornita impotriva organului fiscal, definit astfel prin art.17 alin. ultim al OG nr.92/2003, ce are atributii doar de incasare/restituire efectiva a taxelor, lucrand astfel pentru subiectul real al raportului juridic fiscal, Statul Roman.
Prin decizia nr.2745/24.05.2012, Curtea de Apel Suceava - Sectia a II-a Civila, de Contencios Administrativ si Fiscal  a admis recursul declarat de reclamantul C.A. si a casat hotararea tribunalului, trimitand cauza aceleiasi instante in vederea rejudecarii, retinand ca, in motivarea recursului, reclamantul a aratat ca, citarea paratei  este oportuna in vederea realizarii efectului de opozabilitate a hotararii judecatoresti fata de o autoritate care a pretins plata taxei de poluare in vederea inmatricularii in circulatie a autovehiculului. Pornind de la faptul ca raportul juridic de drept material fiscal se stabileste intre Stat prin Ministerul Finantelor Publice si institutiile teritoriale subordonate acestuia trebuie sa se constate ca atat Ministerul Finantelor cat si D.G.F.P. Botosani - A.F.P. Saveni au calitate procesuala pasiva in prezenta cauza.
Totodata, sumele datorate cu acest titlu se fac venituri la bugetul de stat, care este gestionat de Ministerul Finantelor, autoritatea fiscala locala are competenta in stabilirea,  colectare si executare silita a acestor taxe speciale si cum sunt implicate in aplicarea normelor fiscale, rezulta in mod clar ca au calitate procesuala pasiva si in situatia restituirii acestor taxe incasate in mod ilegal.
A mai aratat recurentul ca dispozitiile privitoare la taxa de poluare contravin dispozitiilor comunitare, intrucat sunt destinate sa diminueze introducerea in Romania a unor autoturisme second - hand deja inmatriculate intr-un stat membru al U.E., favorizand astfel vanzarea autoturismelor second-hand deja inmatriculate in Romania si, mai recent, vanzarea autoturismelor noi produse in Romania. Or, dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, acest lucru nu este admisibil cand produsele  importate sunt din alte tari membre ale U.E., atata timp cat norma fiscala nationala diminueaza sau este susceptibila sa diminueze, chiar si potential, consumul produselor importate, influentand astfel alegerea consumatorilor.    
Examinand recursul care, in drept, se incadreaza  conform art. 304 pct. 9 Cod procedura civila, Curtea a constatat ca, prin actiunea introductiva reclamantul a solicitat  restituirea de catre Directia Generala a Finantelor Publice Botosani - Administratia Finantelor Publice a orasului Saveni, a unei sume de bani achitata cu titlu de taxa de poluare in urma achizitionarii dintr-o tara membra a Uniunii Europene a unui autoturism.
Reclamantul a aratat in esenta ca, taxa a fost prelevata de Statul Roman cu incalcarea dreptului uniunii europene, concluzie care se desprinde din hotararea CJUE in cauza Tatu impotriva Romaniei. 
Ori, atata timp cat reclamantul si-a intemeiat actiunea pe dispozitiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, respectiv pe cele ale Codului de Procedura fiscala - O.G. nr. 92/2003 - in baza principiului autonomiei procedurale nationale, acesta are la dispozitie actiunea in restituirea taxei de poluare incasata nelegal, conform  art. 117 lit. d din O.G. nr. 92/2003.
In fapt, reclamantul a invocat efectul direct al dreptului uniunii europene - hotararea Van Gend en Ioos - prin prisma principiului suprematiei dreptului  uniunii asupra dreptului intern al statelor membre - hotararea Costa  vs Enel.
A retinut Curtea ca, teza tribunalului - cum ca, in cauza, calitatea procesuala pasiva apartine Statului Roman - ar fi fost valabila doar in situatia in care reclamantul ar fi formulat o actiune in raspunderea statului pentru prejudiciul cauzat ca urmare a incasarii unei taxe cu incalcarea TFUE, intemeiata pe seria de jurisprudenta CJUE  Francovich - Brasserie du Pecheur - Kiibler, actiune care ar fi trebuit introdusa pe rolul instantei de drept comun, respectiv Judecatoria.
In concluzie, in conditiile in care reclamantul a ales sa-si valorifice dreptul sau subiectiv in procedura speciala pusa la dispozitie de Legea nr. 554/2004, respectiv  O.G. nr. 92/2003, si nu in procedura de drept comun, posibilitate care rezida, asa cum s-a aratat mai sus, din respectarea principiului autonomiei procedurale nationale, Curtea de Apel Suceava a apreciat ca in mod eronat tribunalul a considerat ca doar Statul Roman poate sta in cauza in calitate de parat, motiv pentru care, in baza art. 312 alin. 5 Cod procedura civila, a casat sentinta atacata cu trimitere pentru rejudecare la Tribunalul Botosani.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Impozite si taxe

Restituire contributie de asigurari de sanatate - Sentinta comerciala nr. 2055/CA/2009 din data de 02.11.2009
ACTE ALE AUTORITATILOR PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 1467/CA/2015 din data de 09.06.2015
Impozite si taxe - Sentinta comerciala nr. 353/CA din data de 25.05.2010
Obliga?ia de a plati ”impozit pe spectacole”. Legalitate. - Decizie nr. 1287 din data de 26.09.2016
Cabinete medicale. Caracterul deductibil al costurilor de achizitie a echipamentelor tehnice si aparaturii pentru functionarea cabinetului medical. - Decizie nr. 9253 din data de 18.12.2012
Inmatricularea autovehiculelor fara plata taxei de poluare ulterior datei de 13.02.2010. Conformitatea dreptului intern cu art. 110 din Tratatul pentru functionarea Uniunii Europene. - Decizie nr. 1657 din data de 21.09.2010
O.U.G. nr. 24/1998. Persoana fizica autorizata. - Decizie nr. 565 din data de 13.03.2006
Drept fiscal. Cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit . - Decizie nr. 1944 din data de 19.09.2005
Formulare cu regim special procurate din alta sursa decat cele legale. Valoare probanta. Efecte asupra deducerii cheltuielilor. - Decizie nr. 542 din data de 11.10.2004
Impozitarea veniturilor din activitatile societatilor comerciale in primul an de functionare. Optiunea intre impozitul de venitul microintreprinderilor si impozitul pe profit. - Decizie nr. 684 din data de 01.11.2004
Contencios administrativ. Hotarare de consiliu local de incadrare a terenurilor in categoria celor scutite de impozite. Taxe de inchiriere si pe veniturile din concesiuni. Inexistenta unor creante fiscale - Decizie nr. 616 din data de 04.06.2010
RETINEREA DE IMPOZITE SI CONTRIBUTII DIN VENITURILE OBTINUTE DE INVENTATOR IN URMA CESIONARII DREPTULUI LA OBTINEREA BREVETULUI DE INVENTIE. - Decizie nr. 593 din data de 18.09.2008
IMPOZITUL PE VENITURILE SUB FORMA DE DIVIDENDE. APLICAREA IN TIMP SI INTERPRETAREA DISPOZITIILOR CODULUI FISCAL INCIDENTE MATERIEI - Decizie nr. 209 din data de 25.02.2010
Taxa de salubritate. Actiune in anularea hotararii Consiliului Local prin care s-a stabilit taxa de salubritate. Aplicabilitatea dispozitiilor speciale cuprinse in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2003. Legalitatea instituirii taxei. - Decizie nr. 1210 din data de 30.12.2009
Impozit pe teren. Scutirea prevazuta de art. 257 lit. d) din Codul fiscal. Sfera de aplicabilitate. Furnizor de formare profesionala pentru adulti autorizat in temeiul dispozitiilor Ordonanta Guvernului nr. 129/2000. - Decizie nr. 20 din data de 15.01.2009
Cerere creditor de a fi inscris in tabelul creditorilor cu un cuantum al creantei mai mare decat cel declarat initial, motive ce rezulta din declaratia de impunere a reprezentantilor societatii comerciale debitoare si calcul aplicat la impozit cladir... - Decizie nr. 27 din data de 12.01.2010
- Decizie nr. 593 din data de 18.09.2008
OBLIGATII BUGETARE. ACCESORII. SOCIETATE AFLATA IN PROCEDURA INSOLVENTEI. SUCCESIUNEA LEGILOR IN TIMP. LEGEA APLICABILA - Decizie nr. 95 din data de 24.04.2007
ACTIUNE IN ANULAREA ACTELOR ADMINISTRATIVE CARE PRIVESC TAXE SI IMPOZITE. TERMEN DE SOLUTIONARE. DEPASIREA TERMENULUI. CONSECINTE. - Decizie nr. 12 din data de 24.04.2007
T.V.A. DOCUMENTE JUSTIFICATIVE. DREPT DE DEDUCERE. CONDITII. - Decizie nr. 814 din data de 22.01.2006