drepturi banesti
(Sentinta civila nr. 3603 din data de 23.11.2009 pronuntata de Tribunalul Dolj)1. drepturi banesti
Prin actiunea inregistrata pe rolul acestei instante la data de 13.10.2009 SINDICATUL INVATAMANTULUI SPIRU HARET CRAIOVA PENTRU membrii sai de sindicat a chemat in judecata pe parat INSPECTORATUL SCOLAR AL JUDETULUI DOLJ, parat SCOALA la care sunt angajati membrii sai de sidicat, parat CONSILIUL LOCAL , parat PRIMARUL LOCALITATII-INSTITUTIA PRIMARULUI solicitand instantei ca prin sentinta ce o va pronunta sa oblige paratii la calculul si plata diferentelor de drepturi salariale neacordate, rezultate din neaplicarea Legea nr. 221/2008 , reprezentand diferenta dintre drepturile salariale efectiv incasate si cele cuvenite conform Legii nr. 221/2008 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2008, incepand cu data de 01.10.2008, actualizate cu coeficientul de inflatie , la data efectiva a platii.
In motivarea actiunii Sindicatul a aratat ca salarizarea personalului didactic incepand cu data de 01 01.2008 a fost reglementata printr-o serie de acte emise atat de Guvern cat si de Parlamentul Romaniei, respectiv Ordonanta Guvernului nr. 15/2008 aprobata prin Legea nr. 221/2008 , lege declarata constitutionala in cadrul controlului anterior de constitutionalitate.
In esenta, prin acest act normativ s-a aprobat ca, incepand cu data de 01.10. 2008 valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 pentru salariile personalului didactic sa fie de 400,00 lei.
Ulterior publicarii actului normativ mentionat a fost emisa Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 136/2008 pentru stabilirea unor masuri pentru salarizarea personalului din invatamant in anul 2008, ale carei dispozitii au fost declarate neconstitutionale prin decizia nr. 1221/12.11.2008.
Anterior pronuntarii deciziei nr. 1221, respectiv in data de 10.11.2008 Guvernul Romaniei a aprobat o noua ordonanta de urgenta cu nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2008 , prin care, pe intreaga durata a anului 2009 valoarea coeficientului de multiplicare de1,000 a fost stabilita la 299,933 lei.
In data de 02.06.2009 prin decizia nr. 842 Curtea Constitutionala a declarat neconstitutionale prevederile art. I, pct. 2 si 3 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 151/2008.
Prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 1/2009 Guvernul modifica prevederile Ordonantei Guvernului nr. 15/2008 dispozitiile privitoare la valoarea coeficientului de multiplicare fiind declarate neconstitutionale prin decizia 989/30.06.2009.
Ulterior, la data de 01.04.2009 s-a publicat in Monitorul Oficial Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 31/2009 care contine prevederi similare celor din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 1/2009 si astfel, Legea nr. 221/2008 este din nou modificata, in continuare, nefiind posibila acordarea cresterilor salariale prevazute de Lg. 221/2008.
Ultimul act emis de Guvern in materie de salarizare a personalului didactic si care reglementeaza salarizarea acestei categorii de personal in perioada 1 mai- 31 decembrie 2009 este Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 41/2009, care blocheaza din nou Legea nr.221/2008 , cresterea salariala reglementata de actul normativ in discutie neputand fi aplicata in anul 2009.
A sustinut ca incepand cu data de1 octombrie 2008 in conformitate cu Legea nr. 221/2008 salariile personalului didactic trebuiau calculate avand ca baza o valoarea coeficientului de multiplicare de 400 lei.
Desi in speta, sunt aplicabile prevederile Legii nr. 221/2008, act normativ votat de Parlamentul Romaniei, declarat constitutional si promulgat de Presedintele Romaniei paratii nu au procedat la calculul si plata drepturilor salariale potrivit prevederilor acestei legi.
Din contra, au facut aplicarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 136/2008, Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 151/2008, Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 1/2009, Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 31/2009, Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 41/2009 calculand salariile in baza unui coeficient de multiplicare de numai 299, 933lei, cu incepere de la 1 .10.2008.
Din cele 5 ordonante trei au fost declarate neconstitutionale insa, cu toate acestea, paratele au refuzat sa faca aplicarea Legea nr. 221/2008 .
Fata de cele mentionate Sindicatul a invocat exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 si art. 3 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 31/2009 si a prevederilor art. 2 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 41/2009 .
In drept a invocat dispozitiile art. 112 C.proc.civ., art. 283 din Codul muncii , art.67 din Legea nr. 168/1999, art. 28 din Legea sindicatelor, art. 29 si urm. Din Legea nr. 47/1992, Constitutia Romaniei.
S-a atasat un tabel nominal cu salariatii unitatii de invatamant membri ai Sindicatului care isi dau acordul pentru promovarea actiunii, copii de pe carnetele de munca si actele de identitate ale acestora, practica judiciara, decizia 1108/2009 a Curtii Constitutionale.
Paratii nu au formulat intampinare.
Prin sentinta nr. 3603/23.11.2009 Tribunalul Dolj a admis exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a ISJ, Consiliul Local si a Primarului si in consecinta a respins actiunea fata de acesti parti, a admis actiunea formulata de reclamanti impotriva paratei Scoala angajatoare si a obligat parata Scoala angajatoare la calcularea drepturilor salariale rezultate din aplicarea Lg 221/2008 si plata diferentelor dintre drepturile salariale efectiv incasate si cele cuvenite in conf.cu prev. Lg 221/2008 pentru aprobarea OG 15/2008 incepand cu data de 01 10 2008 si actualizarea sumelor cuvenite cu indicele de inflatie la data platii efective retinand urmatoarele:
In temeiul dispozitiilor art. 137 din C.proc.civ. examinand cu prioritate exceptia lipsei calitatii procesual pasive in privinta paratilor Consiliului Local si Primarului localitatii, INSPECTORATUL SCOLAR AL JUDETULUI DOLJ,instanta retine urmatoarele:
Reclamantii, membri ai sindicatului reclamant, sunt angajati ai unitatii scolare parate,in calitate de personal didactic .
Potrivit dispozitiilor art. 166 din Legea nr. 84/1995, O.G. 32/2001 si H.G. nr. 538/2001, coroborate, in speta, cu art. 16 din H.G. 2192/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind finantarea si administrarea unitatilor de invatamant preuniversitar de stat din judetele - pilot, intre care si judetul Dolj (nominalizat prin H.G. 1942/2004 ), calculul si plata drepturilor salariale, pentru personalul didactic de predare, didactic auxiliar si nedidactic, sunt realizate de unitatile scolare care au calitatea de ordonator de credite.
Avand in vedere si faptul ca nu exista raporturi juridice de munca intre reclamanti si autoritatile administrative locale chemate in judecata, instanta constata ca acesti parati nu au calitate procesual pasiva.
In consecinta, instanta va admite exceptia invocata si va respinge actiunea promovata de reclamanti impotriva Consiliului Local, Primarului localitatii., INSPECTORATUL SCOLAR AL JUDETULUI DOLJ.
In ceea ce priveste fondul cauzei, instanta constata urmatoarele:
La art.1 alin.1 lit.b si c din O.G. nr.15/2008, privind cresterile salariale ale personalului din invatamant pe anul 2008, s-a prevazut o evaluare a coeficientului de multiplicare 1,000, astfel incat, in anumite intervale de timp, se asigura o crestere a drepturilor salariale ale personalului didactic si didactic auxiliar pentru anul 2008 cu 16% mai mult fata de nivelul din 31 decembrie 2007.
Acest act normativ a fost aprobat cu modificari de catre Parlamentul Romaniei prin Legea nr.221/2008, principala modificare constand in majorarea coeficientului de multiplicare 1,000 la 400,00 lei pentru perioada 1 octombrie -31 decembrie 2008 si care reprezenta " valoarea de referinta pentru cresterile salariale ulterioare ", ceea ce asigura cresteri salariale ale personalului didactic si didactic auxiliar de aproximativ 50% fata de 31 decembrie 2007 .
Ulterior publicarii actului normativ mentionat Guvernul, prin ordonante succesive a cautat sa contracareze masurile legislative dispuse de Parlament cu privire la cresterile salariale ale personalului din invatamant si anume:
* prin O.U.G. nr.136 / 28.10.2008 privind stabilirea unor masuri pentru salarizarea personalului din invatamant in anul 2008, s-au adus unele modifica O.G. nr.15/2008, asa cum a fost aprobata prin Legea nr.221/2008, in sensul reducerii majorarilor salariale stabilite de Parlament .
Acest act normativ a fost declarat neconstitutional de catre Curtea Constitutionala, prin decizia nr. 1221/12 noiembrie 2008, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr.804/2 decembrie 2008.
In esenta, Curtea Constitutionala a statuat ca adoptarea ordonantelor de urgenta numai in scopul contracararii unei masuri de politica legislativa in domeniul salarizarii personalului din invatamant, adoptate de Parlament , incalca articolul 1 alin.4, art.61 alin.1 si art.115 alin.4 din Constitutie, o asemenea masura fiind contrara dispozitiilor art.115 alin.6 coroborate cu cele ale art.41 si art.47 alin.1 din Legea fundamentala .
* prin O.U.G. nr. 151/2008 din 10 noiembrie 2008 respectiv art.I pct.2 si 3, s-au redus in mod substantial majorarile salariale la care ar fi avut dreptul personalul din invatamant in temeiul Legii nr. 221/2008 de aprobare a O.G. nr.15/2008 , valoarea coeficientului de multiplicare de 1,000 fiind stabilita la 299,933 lei.
Si de aceasta data, Curtea Constitutionala, prin decizia nr.842/2 iunie 2009, publicata in Monitorul Oficial , partea I, nr.464/6 iulie 2009, constata neconstitutionalitatea art.I pct.2 si 3 din O.U.G. nr.151/2008, invocand aceleasi considerente avute in vedere si la analiza O.U.G. nr.136/2008 .
* prin O.U.G. nr.1/2009 din 29 ianuarie 2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii in sectorul bugetar la art. 2 se prevede ca pentru perioada 1 ianuarie -31 martie 2009 o valoare de 299,933 lei a coeficientului de multiplicare pentru personalul didactic din invatamantul preuniversitar si pentru functiile didactice auxiliare , pentru ianuarie-februarie 2009 la 299,933 lei iar pentru perioada 1 aprilie -31 august 2009 s-a prevazut ca se va acorda o treime din cresterea salariilor de baza obtinute prin aplicarea coeficientilor de multiplicare si a valorilor coeficientului de multiplicare 1,000 prevazuti anterior pentru toate functiile didactice si didactice auxiliare.
Curtea Constitutionala, prin decizia nr. 989/2009 , publicata in Monitorul Oficial nr. 531 din 31 iulie 2009 a constatat ca dispozitiile art. 2 si art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2009 sunt neconstitutionale, deoarece continua abordarea cuprinsa in dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 151/2008, prevederi prin care au fost reduse majorarile salariale la care ar fi avut dreptul personalul din invatamant in temeiul Legii nr. 221/2008 de aprobare a Ordonantei Guvernului nr. 15/2008, iar considerentele aratate cu privire la neconstitutionalitatea dispozitiilor art. I pct. 2 si 3 ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 151/2008 sunt aplicabile mutatis mutandis si cu privire la situatia creata prin adoptarea art. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2009.
* prin dispozitiile art.2 si 3 din O.U.G. nr.31/2009 si dispozitiile art.2 din O.U.G. nr.41 /2009 se reglementeaza modificari ale unor prevederi introduse prin art.I pct.2 si 3 din O.U.G. nr.151/2008, prevederi constatate neconstitutionale de catre Curtea Constitutionala.
Avand in vedere ca modificarile aduse O.G. nr.15/2008, prin dispozitiile art.I pct.2 si 3 din O.U.G. nr.151/2008 nu-si mai produc efecte, fiind suspendate de drept, potrivit art.31 alin.3, fraza a II-a din Legea nr.47/1992, nici modificarile aduse prin acte normative ulterioare unor prevederi legale suspendate de drept nu pot produce efecte , acestea fiind considerentele pentru care reclamantii au renuntat la solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.2 si 3 din O.U.G. nr.31/2009 si art.2 din O.U.G. nr.41 /2009.
In concluzie, Legea nr.221/2008 act normativ votat de Parlamentul Romaniei, declarat constitutional prin decizia nr. 1093/15.10.2008 a Curtii Constitutionale si promulgat de Presedintele Romaniei este aplicabila, pe de o parte, in virtutea efectului obligatoriu al deciziilor Curtii Constitutionale, iar pe de alta parte in vederea respectarii vointei Parlamentului cu privire la domeniul reglementat, a principiului separatiei puterilor in stat, precum si a principiului constitutional reglementat de art.1 alin.5 din Constitutie potrivit caruia "In Romania respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie".
Avand in vedere ca angajatorul-institutia de invatamant parata -incepand cu 01.10.2008 a facut aplicarea ordonantelor enuntate calculand salariile membrilor de sindicat -reclamanti in functie de coeficientul de multiplicare de 299, 933 lei, in loc de 400 lei cum s-a prevazut in Legea nr. 221/2008 pentru personalul didactic de predare, instruire/pregatire practica si didactic auxiliar din invatamantul preuniversitar, in temeiul art. 169 alin. 1 din Codul muncii, acesta urmeaza a fi obligat catre reclamantii membrii de sindicat la calcularea si plata diferentelor salariale neacordate potrivit O.G. nr.15/2008, asa cum a fost aprobata prin legea nr.221/2008, proportional cu activitatea desfasurata in unitatea scolara parata si pana la aparitia unei cauze de incetare sau modificare a dreptului .
Instanta va dispune actualizarea acestor sume cu indicele de inflatie la data platii efective, deoarece valoarea creantelor cuvenite reclamantilor cu titlul de drepturi salariale s-a depreciat datorita devalorizarii monedei nationale, altfel suma obtinuta nu ar mai putea fi considerata adecvata, in acest sens fiind hotararea CEDO pronuntata in cauza Cristian Ionescu impotriva Romaniei .
Pentru aceste considerente de fapt si de drept instanta va admite in parte actiunea.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Salarizare
Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Acordarea sporului de salariu aferent titlului ?tiin?ific de doctor. Aplicabilitatea Deciziei nr. 21/2016 a Inaltei Curti. - Hotarare nr. 963 din data de 05.04.2017
egalizare salarii - Hotarare nr. 41 din data de 17.01.2018
Drepturi salariale. Pretentii. - Sentinta civila nr. 748 din data de 27.09.2017
Pretentii - Sentinta civila nr. 734 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 729 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 727 din data de 25.09.2017
COnflict de drepturi avand ca obiect obligarea unitatii la plata salariului ce i s-ar fi cuvenit reclamantei in calitate de asistent principal - Sentinta civila nr. 40/lm/2008 din data de 17.02.2009
Drepturi salariale prescrise. Invocarea din oficiu a - Sentinta civila nr. 412 din data de 09.03.2015
Salariati straini angajati prin agentie de munca temporara. Contractul de munca aplicabil - Hotarare nr. 923 din data de 18.05.2015
Salarizarea personalului din inva?amantul preuniversitar incepand cu 01.01.2010 - Sentinta civila nr. 279 din data de 06.03.2014
Neachitarea drepturilor salariale. - Sentinta civila nr. 216 din data de 24.02.2011
Drepturi salariale. Acordarea unui spor pentru exercitarea mai multor functii - Sentinta civila nr. 885 din data de 21.06.2011
Salarizare - Sentinta penala nr. 280 din data de 16.03.2011
Emitere adeverinta de venituri - Sentinta civila nr. 207 din data de 22.02.2011
Norma de hrana acordata angajatilor din cadrul Ministerului de Interne si a Reformei Administrative - Sentinta civila nr. 121 din data de 10.02.2009
Diminuarea salariului cu 25% in sectorul bugetar - Sentinta civila nr. 1175 din data de 18.11.2010