Drepturi salariale. Prevederi legale modificate succesiv prin ordonante de urgenta declarate neconstitutionale . Inaplicativitatea unor dispozitii din acte normative neconstitutionale
(Sentinta civila nr. 702 din data de 29.03.2012 pronuntata de Tribunalul Teleorman)In conformitate cu dispozitiile art. 1 di O.G. nr. 15/2008 aprobata cu modificari prin Legea nr. 221/2008, in anul 2008, salariile personalului din invatamant se majoreaza in trei etape .
- Procedura de majorare a salariilor a fost majorata succesiv prin mai multe ordonante de urgenta care au fost declarate neconstitutionale , astfel ca salariile nu pot fin calculate in baza acestora.
Prin actiunea civila formulata la data de 2 03 2012 reclamantul U.T.S.D. Teleorman , , in numele si pentru membrii sai de sindicat,.a solicitat instantei in contradictoriu cu paratii Scoala cu clasele 1-8 ,Consiliul Local si Primarul comunei , obligarea paratilor la calculul si plata diferentelor de drepturi salariale neacordate , rezultate din neaplicarea Legii nr. 221/2008 reprezentand diferenta dintre drepturile salariale efective incasate si cele cuvenite membrilor de sindicat in conformitate cu prevederile Legii nr. 221/2008 pentru aprobarea O.G. nr. 15/2008, incepand cu 01 octombrie 2008 si pana la data de 31.12.2009, actualizate in functie de coeficientul de inflatie la data efectiva a platii, precum si reincadrarea reclamantilor sus mentionati, conform OUG nr. 1/2010 si art. 30 din Legea nr. 330/2009, incepand cu data de 01.01.2010, in sensul de a se lua in calcul si aplicarea Legii nr. 221/2008, astfel incat la 31 decembrie 2009, valoarea coeficientului de 3 iar multiplicarea sa fie 400,00.
In motivarea actiunii , reclamantul , in esenta, a aratat ca, incepand cu data de 1 octombrie 2008, in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 221/2008, salariile personalului didactic , de predare si instruire , de pregatire practica si didactic auxiliar din invatamantul preuniversitar , trebuiau calculate luandu-se ca baza de calcul o valoare de 400 lei a coeficientului de multiplicare 1,000 .
Cu toate acestea , paratii au calculat salariile avand ca baza valoarea de 299,933 lei, desi dispozitiile O.U.G. nr. 136/2008 si O.U.G. nr. 151/2008, in temeiul carora salariile au fost calculate , au fost declarate neconstitutionale prin deciziile nr. 1221/12.11.2008 si nr. 984/30.06.2009 pronuntate de Curtea Constitutionala.
Prin OUG nr. 1/2009 s-au modificat din nou dispozitiile OG Nr. 15/5008, modificandu-se practic Legea nr. 221/2008.Prin Decizia nr. 989/2009 s-a constatat ca dispozitiile art. 2 si 3 din OUG Nr. 1/2009 sunt neconstitutionale
Prin OUG nr. 31/2009 s-a modificat din nou Legea nr. 221/2008 nefiind posibila aplicarea cresterilor salariale.
Prin OUG nr. 41/2009 s-a modificat din nou Legea nr. 221/2008 nefiind posibila aplicarea cresterilor salariale.
In consecinta, a apreciat reclamantul ca in raport de caracterul imperativ al prevederilor Legii nr. 221/2008 se impune obligarea paratilor la plata drepturilor salariale neacordate , rezultate din neaplicarea Legii nr. 221/2008 incepand cu 1 octombrie 2008/31 12 2009, actualizate la data platii, si reincadrarea reclamantilor sus mentionati, conform OUG nr 1/2010si art 30 din Legea nr. 330/2009, incepand cu data de 01.01.2010, in sensul de a se lua in calcul si aplicarea Legii nr. 221/2008, astfel incat la 31 decembrie 2009, valoarea coeficientului de 3 iar multiplicarea sa fie 400,00.
In drept reclamantul a invocat prevederile art.112 CPC, art. 283 alin 1 lit. c din Codul Muncii , art. 28 din Legea nr. 62/2011, OG 15/2008, Legea nr. 221/2008,Constitutia Romaniei, art 29 si urm din Legea nr. 47/1992, art. 67 din Legea nr. 168/1999, iar in dovedirea acesteia , la dosarul cauzei a fost depus tabelul cu membrii de sindicat in numele carora s-a formulat actiunea, adeverinte emise de unitatea scolara prin care se certifica calitatea de cadru didactic al membrilor de sindicat in numele carora s-a formulat actiunea, precum si faptul ca nu au beneficiat de prevederile Legii nr. 221/2008 , si extras din actele normative pe care s-a intemeiat actiunea. Paratii nu au formulat intampinare. Din actele si lucrarile dosarului, retine in esenta instanta urmatoarele.: Prin actiunea civila formulata la data de 2 03 2012 reclamantul Uniunea Teritoriala a Sindicatelor Democratice Teleorman , cu sediul in Alexandria str. Independentei , nr.16, judetul Teleorman , in numele si pentru membrii sai de sindicat Dancuta Drina, Stan Vali, Tanea Iancu, Dorobantu Oana Daniela, Barbu Claudia, Androne Madalina, Saru Mariana, Sulea Florin Danut, Stanciulescu Florina, Chirca Anisor, Dobre Marian, Nedelcu Monica, Florescu Olimpia, Alecu Ecaterina Mirela ,Vaicar Doina Raluca ,.a solicitat instantei in contradictoriu cu paratii Scoala cu clasele 1-8Sfintesti , ,Consiliul Local al Comunei Sfintesti ,si Primarul - Sfintesti -comuna Sfintesti , obligarea paratilor la calculul si plata diferentelor de drepturi salariale neacordate , rezultate din neaplicarea Legii nr. 221/2008 reprezentand diferenta dintre drepturile salariale efective incasate si cele cuvenite membrilor de sindicat in conformitate cu prevederile Legii nr. 221/2008 pentru aprobarea O.G. nr. 15/2008 , incepand cu 01 octombrie 2008 si pana la data de 31 12 2009 ,actualizate in functie de coeficientul de inflatie la data efectiva a platii , precum si reincadrarea reclamantilor sus mentionati, conform OUG nr. 1/2010si art. 30 din Legea nr. 330/2009, incepand cu data de 01.01.2010, in sensul de a se lua in calcul si aplicarea Legii nr. 221/2008, astfel incat la 31 decembrie 2009, valoarea coeficientului de 3 iar multiplicarea sa fie 400,00.
Pe fond, actiunea este intemeiata in parte. Reclamantii, au calitatea de personal didactic in cadrul unitatii scolare parate , fiind salarizati potrivit prevederilor O.G. nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce s-au acordat in anul 2008 personalului din invatamant, in forma initiala, pana la data de 1.10.2008 si potrivit prevederilor OUG nr. 151/2008 de modificare a ordonantei mai sus aratate in perioada 1.10 - 31.12.2008, dar si potrivit prevederilor OUG nr. 1/2009, nr. 31/2009 si 41/2009, prin care s-a modificat si completat OG nr. 15/2008, in perioada ianuarie - decembrie 2009.
Pe durata de aplicarea a OG nr. 15/2008, prin Legea nr. 221/27.10.2008, s-a majorat valoarea coeficientului de multiplicare , la 400,00 lei, pentru perioada 1.10.2008- 31.12.2008, cuantum care, reprezinta si valoarea de referinta pentru cresterile ulterioare intrarii in vigoare a acestui act normativ. Persoanelor in numele si pentru care s-a formulat prezenta actiune nu le-au fost calculate si acordate drepturile salariale potrivit prevederilor Legii nr. 221/2008, ci potrivit prevederilor OUG nr. 151/2008, prin care, modificandu-se prevederile OG nr. 15/2008, asa cum au fost aprobate si modificate prin Legea nr. 221/2008, s-a stabilit o valoarea a coeficientului de multiplicare de 299, 933 lei.
Cadrul legal in privinta salarizarii personalului didactic si didactic auxiliar este reprezentat de Legea invatamantului nr. 84/1995, Legea nr. 128/1997 privind salarizarea personalului didactic si, incepand cu data de 1.01.2008, de OG nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 si 2009 personalului din invatamant, acte normative in care este prevazut cuantumul salariilor de baza, al sporurilor si al indemnizatiilor de care beneficiaza aceste categorii profesionale.
Salarizarea cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar se realizeaza, potrivit art. 48 din Legea nr. 128/1997, care arata, in al.1, ca salariul personalului didactic se compune din salariul de baza, stabilit conform legii, si o parte variabila, constand in adaosuri, sporuri si alte drepturi salariale suplimentare.
Salariile de baza pentru personalul didactic si didactic auxiliar, se stabilesc pe baza urmatoarelor elemente: valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 si coeficientii de multiplicare prevazuti de anexele 1 si 2.
Pe de alta parte, potrivit art. 48 al. 4 din acelasi act normativ, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 se stabileste anual prin hotarare a guvernului, dupa aprobarea legii bugetului de stat, in limita fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru cheltuielile cu salariile, in vederea realizarii obiectivelor, programelor si proiectelor stabilite.
In Anexa 2 la Legea nr. 128/1997 sunt indicate valorile coeficientilor de multiplicare 1.000 pentru personalul didactic din invatamantul preuniversitar, defalcat pe trei perioade, respectiv: ianuarie - martie 2007, aprilie - septembrie 2007 si octombrie - decembrie 2007.
In anul 2008, prin art. 1 din OG nr. 15 /2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 si in anul 2009 personalului din invatamant, s-a stabilit faptul ca, salariile personalului din invatamantul preuniversitar, pentru functiile didactice prevazute in anexele nr. 1.2, si 3, se majoreaza in trei etape , respectiv: 1 ianuarie - 31.03.2008, 1 aprilie - 30 septembrie 2008, 1 octombrie - 31 decembrie 2008, prin majorarea valorii coeficientului de multiplicare 1.000. a fost 259, 593, in perioada aprilie - 30 septembrie 2008, de 275,168, iar in perioada 1 octombrie - 31 decembrie 2008 de 291,678 lei.
Coeficientii de multiplicare pentru personalul didactic din invatamantul preuniversitar au fost stabiliti prin anexa 2 la aceasta ordonanta, diferentiati pe functii didactice, grade didactice, vechime in invatamant si in raport de nivelul studiilor necesare pentru ocuparea functiei, iar pentru personalul didactic auxiliar, coeficientii de multiplicare au fost stabiliti prin anexa 3 pe functii de executie, grade si trepte profesionale si in raport de nivelul studiilor necesare pentru ocuparea functiei.
Acesti coeficienti, care constituie cea de a doua variabila a salariului de baza, pe langa coeficientul de multiplicare 1,000, nu au fost modificati in anii 2008 si 2009.
Prin Legea nr. 221/2008, a fost aprobata cu modificari si completari OG nr. 15/2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000, utilizat la stabilirea salariilor de baza ale personalului didactic si didactic auxiliar din invatamantul preuniversitar fiind majorat pentru perioada 1 octombrie - 31 decembrie 2008 la valoarea de 400, 00 lei, spre deosebire de valoarea de 291, 678 lei, stabilita pentru aceeasi perioada prin ordonanta aprobata .
Totodata, prin acelasi art. 1 al.1 lit. c se statueaza faptul ca, pentru functiile didactice prevazute in anexele nr. 1.2, 2 si 3, valoarea de 400,00 lei a coeficientului de multiplicare reprezinta si valoarea de referinta a acestui coeficient pentru cresterile ulterioare.
Prin Ordonanta de urgenta a guvernului nr. 136/2008 s-a hotarat modificarea OG 15/2008(aprobata cu modificari prin Legea 221/2008), in sensul micsorarii valorii coeficientului de multiplicare 1,000. Prin Decizia 1221/2008 a Curtii Constitutionale OUG 136/2008 a fost declarata neconstitutionala, fiind, ulterior respinsa prin Legea 57/2009.
Ulterior, prin OUG nr. 151/2008, s-au modificat prevederile OG 15/2008, asa cum a fost aprobata si modificata prin Legea 221/2008, in sensul micsorarii valorii coeficientului de referinta pentru perioada 1 octombrie- 31 decembrie 2008 de la valoarea de 400,000 lei la valoarea de 299,933 lei si a reglementarii unei valori a coeficientului de multiplicare 1,000 pentru anul 2009 de 299,933 lei , coeficient ce a fost avut in vedere la calcului salariului de baza.
Apoi, prin OUG 1/2009 (publicata in Monitorul Oficial 60 din 30 ianuarie 2009), prin care se modifica si se completeaza OG nr. 15/2008, statueaza ca, pentru perioada 1 ianuarie- 31 martie 2009 - prin trimitere la anexele 1,2 si 3 din OG 15/2008 asa cum a fost modificata prin OUG 151/2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1.000, ca si element de calcul al salariului de baza alaturi de coeficientii de multiplicare, este cea prevazuta in anexele 1,2 si 3 ale OG 15/2008, aprobata prin Legea nr. 221/2008, asa cum a fost modificata prin OUG 151/2008, adica valoarea din acest ultim act normativ.
Ulterior, prin art. 2 si 3 din OUG 31/2009 (publicata in Monitorul oficial 31 din 1 aprilie 2009), tot prin trimitere, in ceea ce priveste valoarea coeficientului de multiplicare 1,000, la normele juridice din OG nr. 51/2008, s-a stabilit ca pentru perioada 01.04.2009-31.04.2009 coeficientul de multiplicare 1,000 are tot valoarea de 299,933 lei.
In fine, tot in ceea ce priveste valoarea coeficientului de multiplicare 1,000, prin prevederile art. 2 din OUG nr. 41/2009( publicata in Monitorul Oficial nr. 286 din 30.04.2009) s-au modificat si completat inca o data prevederile OG nr. 15/2008, tot prin trimitere, la prevederile OG nr. 15/2008, asa cum au fost modificate prin OUG nr. 151/2008, prin care s-a micsorat valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 de la 400 lei la 299,933 lei, stabilindu-se , asadar, ca valoarea coeficientului de multiplicare 1.000 este tot de 299,933 lei si in perioada 1.05.2009- 31.12.2009.
Prevederile articolului I punctul 2 si 3 din OUG 151/2008, adica tocmai prevederile legale prin care valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 era micsorata de la 400 ron, valoare care trebuia sa fie si valoarea de referinta pentru cresterile ulterioare ale salariilor personalului din invatamant, cum fusese stabilita prin Legea nr. 221/2009, la 299, 933 lei, la care se face trimitere in normele de trimitere cuprinse in OUG nr. 1/2009, nr. 31/2009 si 41/2009, au fost declarate neconstitutionale prin Decizia 842 din 2 iunie 2009(filele 132-138), publicata in Monitorul Oficial 464 din 06.07.2009.
Totodata, prin decizia nr. 989/30.06.2009, publicata in Monitorul Oficial nr. 531/31.07.2009, au fost declarate neconstitutionale si prevederile art. 2 si 3 din OUG nr. 1/2009.
In atare situatie, ca urmare a constatarii prin decizii succesive de catre Curtea Constitutionala a neconstitutionalitatii modificarilor aduse de Guvern OG nr. 15/2008, , tribunalul considera ca in prezent OG nr. 15/2008 trebuie aplicata de paratii asa cum a fost modificat prin Legea nr. 221/2008.
Procedandu-se astfel, se da satisfactie dispozitiilor art.1 din Protocolul nr. 1 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului care prevede ca �Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa , decat pentru cauza de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului international".
In practica CEDO s-a statuat ca notiunea de ,, bunuri,, in sensul art. 1 din Protocolul nr. 1 la Conventie , cuprinde atat ,, bunurile actuale,, cat si valori patrimoniale inclusiv , in anumite coditii bine stabilite , creante al caror titular demonstreaza ca acestea au o baza suficienta in dreptul intern si in virtutea carora reclamantul poate pretinde cel putin o ,,speranta legitima,, in exercitarea efectiva a dreptului sau ( a se vedea Draon impotriva Frantei ( MC) , nr.1.513/03, &65, CEDO, 2005-IX).
Ori, reclamantii fiind beneficiarii dispozitiilor OG nr. 15/2008 , asa cum a fost aprobata prin Legea nr. 221/2008 pot pretinde cel putin o,, speranta legitima,, cu privire la realizarea drepturilor lor referitoare la cresterile salariale .
De astfel, aceasta ,,speranta legitima" a reclamatilor isi gaseste justificarea si in desele modificarii legislative prin interventia Guvernului, care prin ordonante succesive a cautat sa contracareze masurile legislative dispuse de Parlament cu privire la cresterile salariale ale personalululi din invatamant (in acest sens a se vedea hotararea impotriva Romaniei , Strain si altii, nr. 57.001/06, &56 , CEDO 2005-VII, 21 iulie 2005).
Mai mult decat atat , in speta nu s-a dovedit ca ingerinta in dreptul reclamantilor cu privire la respectarea drepturilor salariale s-a facut cu respectarea limitarilor reglementate de art. 1 din Protocolul aditional la Conventie.
Astfel, potrivit art. 1 din Protocol , privarea de un bun se poate face daca aceasta este prevazuta de lege, adica de normele interne apicabile si daca este impusa de o cauza de utilitate pubilca.
Pentru ca o ingerinta sa fie ,, legala ,, aceasta trebuie , pe de o parte sa fie prevazuta de lege, asigurandu-se astfel principiul suprematiei legii, principiu fundamental inr-o societate democratica, iar pe de alta parte sa pastreze un just echilibru intre cerintele interesului general al comunitatii si imperativele apararii dreptului la respecatrea bunurilor reclamantilor .
Ori, in cauza se constata ca insasi Curtea Constitutionala a considerat ca normele emise de Guvern si care se constituie intr-o ingerinta in dreptul la un salariu marit al reclamantilor incalca legea si ca aceste norme nu fac altceva decat sa contracareze unele masuri de politica legislativa in domeniul salarizarii personalului din invatamant adoptate de Parlament.
Cat priveste prejudiciul suferit de reclamantii si care trebuie acoperit de catre parati, in practica CEDO, cu privire la aplicarea dispozitiilor art. 41 din Conventie , aceasta a stabilit ca reparatia trebuie sa fie echitabila si sa acopere daunele materiale suferite ca urmare a ingerintei produse ( vezi cauza Tarik impotriva Romaniei-hotararea din 7 din februarie 2008 ).
In conformitate cu aceasta practica se impune ca reclamantilor sa li se restituie diferentele salariale de care acestia ar fi trebuit sa beneficieze potrivit dispozitiilor OG nr. 15/2008 asa cum a fost modificata prin Legea nr. 221/2008.
Cu privire la cel de al doilea capat de cerere, instanta il considera neintemeiat intrucit paratii au calculat salariul avut in decembrie 2009 de catre reclamanti, fara aplicarea Legii 221/2008 si fara a lua in calcul coeficientul de multiplicare 400,00, deoarece la acea data acestia nu aveau o hotarare judecatoreasca , care sa le acorde aceste drepturi salariale. Pe de alta parte , la data de 01.01.2010,a intrat in vigoare Legea salarizarii unice, in baza careia reclamantilor li s-au emis decizii de reincadrare , conform coeficientilor de salarizare stabilit de acest act normativ ,decizii care au fost insusite de acestia, fara a fii contestate in termenul legal ceea ce presupune ca au achiesat la coeficientii de salarizare care le-au fost calculati de parati. Fata de aceste considerente cererea cuprinsa in capatul doi al actiunii , se va respinge ca nefondata.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Salarizare
Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Acordarea sporului de salariu aferent titlului ?tiin?ific de doctor. Aplicabilitatea Deciziei nr. 21/2016 a Inaltei Curti. - Hotarare nr. 963 din data de 05.04.2017
egalizare salarii - Hotarare nr. 41 din data de 17.01.2018
Drepturi salariale. Pretentii. - Sentinta civila nr. 748 din data de 27.09.2017
Pretentii - Sentinta civila nr. 734 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 729 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 727 din data de 25.09.2017
COnflict de drepturi avand ca obiect obligarea unitatii la plata salariului ce i s-ar fi cuvenit reclamantei in calitate de asistent principal - Sentinta civila nr. 40/lm/2008 din data de 17.02.2009
Drepturi salariale prescrise. Invocarea din oficiu a - Sentinta civila nr. 412 din data de 09.03.2015
Salariati straini angajati prin agentie de munca temporara. Contractul de munca aplicabil - Hotarare nr. 923 din data de 18.05.2015
Salarizarea personalului din inva?amantul preuniversitar incepand cu 01.01.2010 - Sentinta civila nr. 279 din data de 06.03.2014
Neachitarea drepturilor salariale. - Sentinta civila nr. 216 din data de 24.02.2011
Drepturi salariale. Acordarea unui spor pentru exercitarea mai multor functii - Sentinta civila nr. 885 din data de 21.06.2011
Salarizare - Sentinta penala nr. 280 din data de 16.03.2011
Emitere adeverinta de venituri - Sentinta civila nr. 207 din data de 22.02.2011
Norma de hrana acordata angajatilor din cadrul Ministerului de Interne si a Reformei Administrative - Sentinta civila nr. 121 din data de 10.02.2009
Diminuarea salariului cu 25% in sectorul bugetar - Sentinta civila nr. 1175 din data de 18.11.2010