Drepturi de natura salariala. Personal didactic. Tranta de vechime suplimentara. Coeficient de ierarhizare suplimentar. Temeinicia cererii
(Sentinta civila nr. 769 din data de 05.04.2012 pronuntata de Tribunalul Teleorman)Potrivit dispozitiilor art. 50 din Legea nr. 128/1997, personalul didactic din invatamantul preuniversitar , beneficiaza de transe de vechime suplimentare care se acorda la 30, 35 si la peste 40 de ani de invatamant, acordandu-se o crestere a coeficientului de ierarhizare de 1,25 din coeficientul de ierarhizare corespunzator transei anterioare de vechime, pentru fiecare din transele implementare. Prin actiunea inregistrata pe rolul acestui Tribunal la data de 09.03.2012 sub nr. 880/87/2012, reclamantul S.L. I. Turnu Magurele , in numele si pentru membrii sai de sindicat -au chemat in judecata pe paratii Scoala cu clasele I-VIII, Consiliul local , Primarul - Institutia Primarului, si I S. J. T. solicitand instantei ca prin sentinta ce se va pronunta acestia sa fie obligati la calculul si plata diferentelor salariale neacordate reprezentand contravaloarea transelor suplimentare care se acorda la 30, 35 si peste 40 ani, de activitate in invatamant pe o perioada de 3 ani anterioara depunerii cererii de chemare in judecata si pana la data pronuntarii sentintei, actualizata cu indicele de inflatie la data platii.
In motivarea actiunii s-a aratat ca, desi cadrele didactice au fost incadrate si salarizate, dupa caz, in transele suplimentare de vechime de 30,35 si la peste 40 ani de activitate in invatamant, conform prevederilor art. 50 alin 1 din Legea nr. 128/1997, la calcularea salariului de baza al functiei pentru respectivele transe nu s-a facut aplicarea prevederilor art. 50 alin 2 din aceeasi lege, potrivit carora, pentru fiecare din transele suplimentare de vechime, se acorda o crestere a coeficientului de ierarhizare de 1/25 din coeficientul de ierarhizare, corespunzator transei anterioare de vechime.
In acest fel, cadrele didactice au fost private de un drept salarial cuvenit.
In drept au fost invocate prevederile Legii nr. 128/1997 si Codului Muncii.
In dovedirea actiunii au fost depuse inscrisuri - tabel cu membrii de sindicat adeverinte emise de catre unitatea de invatamant din care rezulta ca membrii de sindicat, semnatari ai tabelului, indeplinesc conditiile prevazute de art. 50 alin 1 si 2 din Legea nr. 128/1997,copiile carnetelor de munca si ale cartilor de identitate ale reclamantilor..
Paratul Inspectoratul Scolar Judetean Teleorman, a formulat intampinare prin care a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive motivat de faptul ca nu are calitatea de angajator, nu este parte in contractul de munca cu acestia si nu este ordonator de credite, finantator sau platitor al drepturilor salariale ale personalului didactic de predare si conducere precum si exceptia prescriptiei dreptului la actiune al reclamantilor.
Examinand actele si lucrarile dosarului instanta constata urmatoarele :
Exceptia lipsei calitatii procesuale pasive invocata de paratul I.S.J. Teleorman se constata ca fiind intemeiata si urmeaza a fi admisa pentru urmatoarele considerente :
Potrivit art. 167 din Legea nr. 84 /1995, unitatile de invatamant functioneaza ca unitati finantate din fondurile alocate de bugetele locale ale unitatilor administrativ teritoriale pe a caror raza isi desfasoara activitatea.
Din analiza acestui text de lege rezulta ca ordonator de credite este Consiliul Local in a carei raza teritoriala isi are sediul unitatea de invatamant, astfel ca, paratul Inspectoratul Scolar judetean Teleorman nu are calitate procesuala pasiva in cauza.
In ceea ce priveste fondul cauzei, actiunea este apreciata intemeiata pentru considerentele:
Membrii de sindicat nominalizati in tabelul anexa sunt cadre didactice cu o vechime in invatamant, cuprinsa intre 31 si 40 ani, astfel cum rezulta din adeverintele existente la dosar.
Potrivit art. 50 alin 1 si 2 din Legea nr. 128/1997, modificata, personalul didactic din invatamantul preuniversitar , beneficiaza de transele de vechime suplimentare care se acorda la 30, 35 si la peste 40 de ani de activitate in invatamant, acordandu-se o crestere a coeficientului de ierarhizare de 1/25 din coeficientul de ierarhizare corespunzator transei anterioare de vechime, pentru fiecare dintre transele suplimentare.
Din dispozitiile art. 50 alin 1 si 2 rezulta ca personalul didactic din invatamantul preuniversitar beneficiaza de doua categorii distincte de transe de vechime , respectiv transe de vechime la salarizare si transe de vechime suplimentare.
Aceste doua categorii de transe de vechime au generat modificari in grilele de salarizare si vizeaza doua componente in stabilirea corecta a salariului, respectiv coeficientul de multiplicare care creste progresiv, si prin urmare difera de la o transa de vechime la alta, precum si valoarea de referinta sectoriala.
Ca atare, alaturi de majorarile specifice trecerii de la un segment de vechime la altul, legiuitorul a instituit un drept suplimentar intitulat "transa suplimentara" insotit de o crestere de ierarhizare a coeficientului de ierarhizare de 1/25% din coeficientul de ierarhizare corespunzator transei anterioare de vechime, in favoarea cadrelor didactice cu o vechime de 30, 35 si peste 40 de ani de activitate in invatamant.
Apreciind ca in cauza transele de vechime stabilite prin H.G. nr. 467/1997 nu includ pentru perioada 2005-2007, in rezultanta finala-salariul acordat si transele de vechime reprezentand cresteri de 1/25 din coeficientul de ierarhizare anterior, deoarece actele normative in vigoare din perioada mentionata, respectiv OUG nr. 68/2009, OUG nr. 18/2005, OG nr. 4/2006, OG nr. 11/2007, fac precizari numai cu privire la nivelul coeficientilor de multiplicare si la valoarea de referinta, instanta constata actiunea intemeiata, motiv pentru care urmeaza sa fie admisa in sensul obligarii paratilor, sa plateasca reclamantilor, diferentele salariale rezultate din neacordarea transelor suplimentare de salarizare prevazute de art. 50 alin. 1 si 2 din Legea 128/1997 cu modif. si completarile ulterioare pentru perioada 09.03.2009 pana la data de 31.12.2009 , drepturi banesti ce vor fi actualizate in functie de coeficientul de inflatie la data platii efective a acestora.
Se va respinge actiunea fata de paratul I.S.J.T. ca fiind introdusa impotriva unei persoane fara calitate procesuala pasiva.
In motivarea actiunii s-a aratat ca, desi cadrele didactice au fost incadrate si salarizate, dupa caz, in transele suplimentare de vechime de 30,35 si la peste 40 ani de activitate in invatamant, conform prevederilor art. 50 alin 1 din Legea nr. 128/1997, la calcularea salariului de baza al functiei pentru respectivele transe nu s-a facut aplicarea prevederilor art. 50 alin 2 din aceeasi lege, potrivit carora, pentru fiecare din transele suplimentare de vechime, se acorda o crestere a coeficientului de ierarhizare de 1/25 din coeficientul de ierarhizare, corespunzator transei anterioare de vechime.
In acest fel, cadrele didactice au fost private de un drept salarial cuvenit.
In drept au fost invocate prevederile Legii nr. 128/1997 si Codului Muncii.
In dovedirea actiunii au fost depuse inscrisuri - tabel cu membrii de sindicat adeverinte emise de catre unitatea de invatamant din care rezulta ca membrii de sindicat, semnatari ai tabelului, indeplinesc conditiile prevazute de art. 50 alin 1 si 2 din Legea nr. 128/1997,copiile carnetelor de munca si ale cartilor de identitate ale reclamantilor..
Paratul Inspectoratul Scolar Judetean Teleorman, a formulat intampinare prin care a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive motivat de faptul ca nu are calitatea de angajator, nu este parte in contractul de munca cu acestia si nu este ordonator de credite, finantator sau platitor al drepturilor salariale ale personalului didactic de predare si conducere precum si exceptia prescriptiei dreptului la actiune al reclamantilor.
Examinand actele si lucrarile dosarului instanta constata urmatoarele :
Exceptia lipsei calitatii procesuale pasive invocata de paratul I.S.J. Teleorman se constata ca fiind intemeiata si urmeaza a fi admisa pentru urmatoarele considerente :
Potrivit art. 167 din Legea nr. 84 /1995, unitatile de invatamant functioneaza ca unitati finantate din fondurile alocate de bugetele locale ale unitatilor administrativ teritoriale pe a caror raza isi desfasoara activitatea.
Din analiza acestui text de lege rezulta ca ordonator de credite este Consiliul Local in a carei raza teritoriala isi are sediul unitatea de invatamant, astfel ca, paratul Inspectoratul Scolar judetean Teleorman nu are calitate procesuala pasiva in cauza.
In ceea ce priveste fondul cauzei, actiunea este apreciata intemeiata pentru considerentele:
Membrii de sindicat nominalizati in tabelul anexa sunt cadre didactice cu o vechime in invatamant, cuprinsa intre 31 si 40 ani, astfel cum rezulta din adeverintele existente la dosar.
Potrivit art. 50 alin 1 si 2 din Legea nr. 128/1997, modificata, personalul didactic din invatamantul preuniversitar , beneficiaza de transele de vechime suplimentare care se acorda la 30, 35 si la peste 40 de ani de activitate in invatamant, acordandu-se o crestere a coeficientului de ierarhizare de 1/25 din coeficientul de ierarhizare corespunzator transei anterioare de vechime, pentru fiecare dintre transele suplimentare.
Din dispozitiile art. 50 alin 1 si 2 rezulta ca personalul didactic din invatamantul preuniversitar beneficiaza de doua categorii distincte de transe de vechime , respectiv transe de vechime la salarizare si transe de vechime suplimentare.
Aceste doua categorii de transe de vechime au generat modificari in grilele de salarizare si vizeaza doua componente in stabilirea corecta a salariului, respectiv coeficientul de multiplicare care creste progresiv, si prin urmare difera de la o transa de vechime la alta, precum si valoarea de referinta sectoriala.
Ca atare, alaturi de majorarile specifice trecerii de la un segment de vechime la altul, legiuitorul a instituit un drept suplimentar intitulat "transa suplimentara" insotit de o crestere de ierarhizare a coeficientului de ierarhizare de 1/25% din coeficientul de ierarhizare corespunzator transei anterioare de vechime, in favoarea cadrelor didactice cu o vechime de 30, 35 si peste 40 de ani de activitate in invatamant.
Apreciind ca in cauza transele de vechime stabilite prin H.G. nr. 467/1997 nu includ pentru perioada 2005-2007, in rezultanta finala-salariul acordat si transele de vechime reprezentand cresteri de 1/25 din coeficientul de ierarhizare anterior, deoarece actele normative in vigoare din perioada mentionata, respectiv OUG nr. 68/2009, OUG nr. 18/2005, OG nr. 4/2006, OG nr. 11/2007, fac precizari numai cu privire la nivelul coeficientilor de multiplicare si la valoarea de referinta, instanta constata actiunea intemeiata, motiv pentru care urmeaza sa fie admisa in sensul obligarii paratilor, sa plateasca reclamantilor, diferentele salariale rezultate din neacordarea transelor suplimentare de salarizare prevazute de art. 50 alin. 1 si 2 din Legea 128/1997 cu modif. si completarile ulterioare pentru perioada 09.03.2009 pana la data de 31.12.2009 , drepturi banesti ce vor fi actualizate in functie de coeficientul de inflatie la data platii efective a acestora.
Se va respinge actiunea fata de paratul I.S.J.T. ca fiind introdusa impotriva unei persoane fara calitate procesuala pasiva.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Salarizare
Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Acordarea sporului de salariu aferent titlului ?tiin?ific de doctor. Aplicabilitatea Deciziei nr. 21/2016 a Inaltei Curti. - Hotarare nr. 963 din data de 05.04.2017
egalizare salarii - Hotarare nr. 41 din data de 17.01.2018
Drepturi salariale. Pretentii. - Sentinta civila nr. 748 din data de 27.09.2017
Pretentii - Sentinta civila nr. 734 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 729 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 727 din data de 25.09.2017
COnflict de drepturi avand ca obiect obligarea unitatii la plata salariului ce i s-ar fi cuvenit reclamantei in calitate de asistent principal - Sentinta civila nr. 40/lm/2008 din data de 17.02.2009
Drepturi salariale prescrise. Invocarea din oficiu a - Sentinta civila nr. 412 din data de 09.03.2015
Salariati straini angajati prin agentie de munca temporara. Contractul de munca aplicabil - Hotarare nr. 923 din data de 18.05.2015
Salarizarea personalului din inva?amantul preuniversitar incepand cu 01.01.2010 - Sentinta civila nr. 279 din data de 06.03.2014
Neachitarea drepturilor salariale. - Sentinta civila nr. 216 din data de 24.02.2011
Drepturi salariale. Acordarea unui spor pentru exercitarea mai multor functii - Sentinta civila nr. 885 din data de 21.06.2011
Salarizare - Sentinta penala nr. 280 din data de 16.03.2011
Emitere adeverinta de venituri - Sentinta civila nr. 207 din data de 22.02.2011
Norma de hrana acordata angajatilor din cadrul Ministerului de Interne si a Reformei Administrative - Sentinta civila nr. 121 din data de 10.02.2009
Diminuarea salariului cu 25% in sectorul bugetar - Sentinta civila nr. 1175 din data de 18.11.2010