InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Valcea

Drepturi salariale personal contractual

(Sentinta civila nr. 353 din data de 21.02.2012 pronuntata de Tribunalul Valcea)

Domeniu Salarizare | Dosare Tribunalul Valcea | Jurisprudenta Tribunalul Valcea

  Drepturi salariale personal contractual

                                    Sentinta civila nr. 353/21.02.2012
                                                                  Tribunalul Valcea
Prin cererea inregistrata pe rolul acestei instante, reclamantul T. G. a chemat in judecata pe parata S.A. VALCEA, pentru ca prin hotararea ce se va pronunta sa se dispuna obligarea paratei la plata urmatoarelor drepturi: premiul anual pentru anul 2009; premiul lunar de 2% pentru anul 2009 si lunile ianuarie-februarie 2010; prima de stabilitate pentru anul 2009; tichetele de masa pentru lunile noiembrie-decembrie 2009 si ianuarie-februarie 2010; orele suplimentare efectuate peste programul de lucru in perioada 5.09.2009-24.11.2009; orele lucrate in cadrul programului normal de lucru si neplatite (10 ore pe luna octombrie, 70 ore pe luna noiembrie 2009, o tura completa in luna decembrie 2009 si o tura pe 19 februarie 2010; concediul de odihna neplatit, sumele urmand a fi actualizate cu indicele de inflatie.
In motivarea cererii, reclamantul arata ca a fost angajatul paratei cu contract de munca in functia de ambulantier, iar incepand cu 18.02.2010, prin decizia nr. 19, i-a fost desfacut contractul de munca. Arata ca la data incetarii raporturilor de munca parata avea obligatia de a-i achita toate drepturile salariale cuvenite conform contractului colectiv de munca.
Reclamantul arata ca parata nu i-a achitat premiul anual pe 2009 (salariu 13), premiul lunar pe perioada ianuarie 2009 - februarie 2010, prima de stabilitate, tichetele de masa pe perioada noiembrie-decembrie 2009 si ianuarie-februarie 2010, precum si orele suplimentare lucrate peste programul normal de munca (nu a putut sa-si ia zile libere) si orele lucrate in cadrul programului normal de lucru si neplatite pe luna octombrie -10 ore, pe luna noiembrie - 7 ore, o tura completa pe luna decembrie 2009 si februarie 2010 si concediu de odihna neplatit.
Prin hotararea judecatoreasca pronuntata de Tribunalul Valcea s-au retinut  urmatoarele:
Reclamantul a fost angajatul paratei cu contract de munca, in functia de ambulantier, de la 1.06.1995 pana la 18.02.2010, cand prin decizia nr. 19/18.02.2010 i-a fost desfacut contractul de munca.
Acesta s-a adresat instantei pentru a se dispune obligarea paratei sa-i achite o serie de drepturi salariale cuvenite si neachitate.
I. Astfel, a solicitat reclamantul plata premiului anual (salariu 13) aferent anului 2009.
Parata, prin intampinare a aratat ca acest drept nu se cuvine reclamantului intrucat, potrivit art. 20 al.3 din OUG 115/2004, premiul anual nu se acorda persoanelor care in cursul anului au desfasurat activitate profesionala nesatisfacatoare sau au savarsit abateri care au fost sanctionate disciplinar, iar reclamantul a fost sanctionat disciplinar in cursul anului 2009 pentru neindeplinirea sarcinilor de serviciu prin decizia 83/17.12.2009.
Desi este adevarat ca art. 20 al.3 din OUG 115/2004 prevede aceste exceptii cu privire la acordarea premiului anual personalului din sistemul sanitar, in cauza parata nu si-a dovedit sustinerea pe care a facut-o cu privire la sanctionarea reclamantului in anul 2009. Astfel, fara a exista la dosar o decizie de sanctionare a reclamantului pentru anul 2009, instanta constata ca cererea acestuia este intemeiata.
Prin raportul de expertiza intocmit in cauza s-a calculat ca se cuvenea reclamantului cu titlu de premiu anual aferent anului 2009 suma de 474 lei net.
II.A mai solicitat reclamantul prima lunara de 2% pentru anul 2009 si lunile ianuarie-februarie 2010.
Cu privire la aceasta cerere, parata a aratat ca art. 21 al.1 din OUG 115/2004, nu instituie o obligatie a angajatorului de acordare a acestui premiu lunar ci doar o posibilitate, cu conditia ca angajatorul sa se incadreze in cheltuielile de personal aprobate prin buget. Pe de alta parte, arata ca premiile se pot acorda doar salariatilor care au participat direct la obtinerea de rezultate in activitate, apreciate ca valoroase, reclamantul nefacand parte din aceasta categorie. De asemenea, invoca parata dispozitiile al.2 al aceluiasi articol 21 , potrivit caruia acordarea acestui premiu este conditionata de realizarea de economii prin reducerea cheltuielilor cu salariile, aratand ca unitatea nu a realizat economii.
Desi parata a solicitat proba cu inscrisuri, iar instanta i-a pus in vedere sa depuna la dosarul cauzei toate inscrisurile ce au legatura cu obiectul cauzei, parata nu a depus nici un inscris referitor la cele sustinute cu privire la premiul lunar de 2%.
Cum nu s-a facut dovada ca reclamantul, prin activitatea sa, nu a participat la obtinerea unor rezultate valoroase in activitate si nici nu s-a facut vreo dovada cu privire la acordarea sau neacordarea acestui premiu lunar celorlalti salariati, instanta constata ca in temeiul OUG 115/2004 cererea este intemeiata.
Prin raportul de expertiza, la care parata nu a formulat obiectiuni, s-au calculat drepturi cu acest titlu in cuantum de 432 lei net.
III.O a treia solicitare a reclamantului vizeaza cuantumul primei de stabilitate aferente anului 2009.
Cu privire la prima de stabilitate, parata  sustine ca aceasta prima, asa cum era prevazuta de OG 17/2008, pentru modificarea OUG 115/2004, nu se mai acorda intrucat prin art. 49 pct.5 din Legea 330/2009, art. 41 indice 2 din OUG 115/2004 , care reglementa acordarea acestei prime a fost abrogat.
Analizand acest aspect , prin prisma modificarilor legislative intervenite, instanta retine ca sustinerea paratei nu este intemeiata.
Astfel, potrivit art. 1 lit. c), din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2009: " Sunt si raman in vigoare pana cel mai tarziu la data de 31 martie 2009 urmatoarele acte normative:
        c) Ordonanta Guvernului nr. 17/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului contractual din unitatile sanitare publice din sectorul sanitar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 83 din 1 februarie 2008, aprobata cu modificari prin Legea nr. 304/2008."
     Ulterior, potrivit art. 1 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 31/2009: "   In luna aprilie 2009, in ceea ce priveste salarizarea personalului din sectorul bugetar, se aplica urmatoarele acte normative:
    c) Ordonanta Guvernului nr. 17/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului contractual din unitatile sanitare publice din sectorul sanitar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 83 din 1 februarie 2008, aprobata cu modificari prin Legea nr. 304/2008;"
     Mai departe, art. 1 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2009:"  Pentru perioada 1 mai - 31 decembrie 2009, in ceea ce priveste salarizarea personalului din sectorul bugetar, se aplica urmatoarele acte normative:
         c) Ordonanta Guvernului nr. 17/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului contractual din unitatile sanitare publice din sectorul sanitar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 83 din 1 februarie 2008, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 304/2008, cu modificarile ulterioare;"
     Articolul 41 indice 2, asa cum a fost modificat prin Legea 304/2008 , prevede:
   "Pentru asigurarea stabilitatii, personalul din sistemul sanitar beneficiaza in trimestrul al II-lea si trimestrul al IV-lea ale fiecarui an calendaristic de cate o prima de stabilitate, ale carei cuantum si mod de acordare se stabilesc prin hotarare a Guvernului."
     Prin art. 49 din Legea 330/2009 se prevede:" La 3 zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, se abroga: Art. 41 indice 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului contractual din unitatile sanitare publice din sectorul sanitar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.138 din 2 decembrie 2004, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 125/2005, cu modificarile si completarile ulterioare.
     Ca atare, abrogarea la care face referire parata priveste strict OUG 115/2004 asa cum a fost aprobata si modificata prin Legea 125/2005, in timp ce OG 17/2008, asa cum a fost aprobata si modificata prin Legea 304/2008 nu este vizata de textul abrogator.
     Mai mult decat atat, textului art. 41 indice 2 din OG 17/2008, asa cum a fost aprobat si modificat prin Legea 304/2008, i-a fost prelungita valabilitatea si dupa intrarea in vigoare a Legii 330/2009, respectiv pana in decembrie 2009, prin OUG 1/2009, OUG 31/2009 si OUG 41/2009.
     Ca urmare, potrivit actelor normative aratate, se cuvine reclamantului prima de stabilitate aferenta anului 2009 si care a fost calculata de expert la suma de 1406 lei.
     IV.A mai solicitat reclamantul sa fie obligata parata la plata tichetelor de masa pentru lunile noiembrie-decembrie 2009 si ianuarie -februarie 2010.
     Cu privire la aceasta solicitare, parata nu a formulat aparari prin intampinare, sustinand oral in sedinta publica din 10.03.2011 ca in perioada noiembrie 2009-ianuarie 2010 nici un salariat nu a primit tichete de masa. Desi instanta i-a pus in vedere sa depuna la dosar dovezi in acest sens, parata nu s-a conformat.
     Potrivit dispozitiilor Legii 142/1998, cu modificarile ulterioare, angajatorul distribuie salariatilor tichetele de masa, lunar, in ultima decada a fiecarei luni, pentru luna urmatoare. Totodata, angajatorul distribuie, pe salariat, un numar de tichete de masa corespunzator numarului de zile lucratoare din luna pentru care se face distribuirea. Articolul 6 din acest act normativ prevede ca salariatul poate utiliza, lunar, un numar de tichete de masa cel mult egal cu numarul de zile in care este prezent la lucru in unitate.
     Astfel, instanta retine ca se cuvine salariatului un numar de tichete de masa corespunzator perioadei lucrate din fiecare luna.
     Potrivit pontajului pe luna noiembrie, reclamantul a fost pontat cu 74 ore lucrate, echivalentul a 9 zile. Ulterior, verificand evidentele aflate in posesia paratei, ca urmare a obiectiunilor reclamantului, expertul a constatat ca reclamantul a efectuat in luna noiembrie 5 ore suplimentare in datele de 24.11 si 26.11, iar in datele  de 3.11, 8.11 si 9.11 nu i-au fost pontate un numar de 27 ore lucrate si 11 ore de noapte, totalizand astfel 43 de ore. Adaugand aceste ore la totalul de 74 din fisa de pontaj, rezulta un  total de 117 ore, adica echivalentul a 15 zile de lucru, pentru care reclamantului i se cuveneau 15 tichete de masa.
     De asemenea, dupa ce initial potrivit pontajului pe luna februarie 2010  expertul a retinut 12 zile lucrate si a acordat reclamantului 12 tichete de masa, ulterior , la cererea instantei a calculat si orele lucrate in data de 19.02.2010, respectiv 12 ore. Astfel ca pentru luna februarie, reclamantul a avut 13 zile lucrate si deci i se cuveneau 13 tichete de masa. In total, i se cuveneau reclamantului un numar de 69 tichete de masa pentru intreaga perioada noiembrie 2009-februarie 2009.
     In ceea ce priveste retinerea perioadei lucrate in data de 19.02.2010 trebuiesc facute cateva precizari.
     Prin Decizia nr. 19/18.02.2010 s-a dispus ca incepand cu data de 18.02.2010 se desface disciplinar contractul de munca al reclamantului, decizia urmand a fi comunicata reclamantului cu drept de contestatie in termen de 30 zile.
     Pe de o parte, parata nu a facut dovada datei la care s-a comunicat reclamantului aceasta decizie iar, pe de alta parte, potrivit art.268 al.3 din Codul muncii, decizia de sanctionare se comunica salariatului in cel mult 5 zile de la emitere si produce efecte de la data comunicarii.
     De asemenea, potrivit art.154 din Codul muncii salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
     Ca atare, atat timp cat decizia de desfacere a contractului nu i-a fost comunicata, contractul individual de munca era in vigoare iar munca prestata de salariat in baza acestui contract trebuie platita de angajator.
     In speta, reclamantul a sustinut ca in data de 19.02.2010 a efectuat o tura completa iar parata nu a contestat acest aspect ci doar a sustinut ca nu i se cuvine plata pentru aceasta munca intrucat contractul de munca al reclamantului fusese desfacut din ziua anterioara, respectiv 18.02.2010. Expertul a calculat pentru data de 19.02.2010 o tura completa de 12 ore si drepturile aferente de 55 lei.
     Revenind la tichetele de masa, potrivit Ordinului Ministrului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale nr. 1444/31.07.2009: "Pentru semestrul II al anului 2009, incepand cu luna septembrie, valoarea nominala a unui tichet de masa, stabilita potrivit prevederilor art. 31 alin. (3) teza a II-a si alin. (4) din Normele de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 5/1999, cu modificarile ulterioare, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 18/2006 pentru completarea art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 59/2005 privind unele masuri de natura fiscala si financiara pentru punerea in aplicare a Legii nr. 348/2004 privind denominarea monedei nationale, aprobata prin Legea nr. 187/2006, si ale prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 5/2007 pentru completarea art. 3 din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, aprobata prin Legea nr. 154/2007, este de 8,72 lei.
     Potrivit Ordinului 135/2010 ,pentru semestrul I al anului 2010, incepand cu luna martie, valoarea nominala a unui tichet de masa, stabilita potrivit prevederilor art. 31 alin. (3) teza a II-a si alin. (4) din Normele de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 5/1999, cu modificarile ulterioare, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 18/2006 pentru completarea art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 59/2005 privind unele masuri de natura fiscala si financiara pentru punerea in aplicare a Legii nr. 348/2004 privind denominarea monedei nationale, aprobata prin Legea nr. 187/2006, si ale prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 5/2007 pentru completarea art. 3 din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, aprobata prin Legea nr. 154/2007, se mentine la nivelul ultimei valori nominale indexate de 8,72 lei.
     Ca urmare, se cuvin reclamantului cele 69 tichete de masa a caror valoare nominala este de 601 lei.
     V. Reclamantul a solicitat si plata orelor lucrate in programul normal (10 ore in octombrie 2009, 70 ore in noiembrie 2009, o tura completa in decembrie si o tura completa in 19 februarie 2010) si neplatite, precum si contravaloarea orelor suplimentare efectuate in perioada 5.09.2009-24.11.2009.
     Parata, prin intampinare, a solicitat respingerea acestei cereri aratand ca reclamantul a fost platit pentru orele lucrate potrivit pontajului, ca orele suplimentare i-au fost compensate cu zile libere potrivit cererilor adresate unitatii si ca potrivit Legii 329/2009 unitatea a acordat salariatilor in lunile noiembrie si decembrie cate 4 zile libere fara plata, potrivit Deciziei 79 (f.55).
     Nici de aceasta data, parata nu a facut dovada sustinerilor sale, respectiv nu a facut dovada compensarii orelor suplimentare cu zile libere.
     In ceea ce privesc orele lucrate si neplatite, din foile de parcurs, expertul a constatat (f.86) ca reclamantul a efectuat in luna noiembrie 27 ore program normal si 11 ore de noapte pentru care avea de incasat 113 lei.
     De asemenea, a constatat ca a efectuat o tura completa in data de 19.02.2010 pentru care i se cuvenea suma de 55 lei. Astfel, i se cuvine reclamantului suma totala de 168 lei, reprezentand contravaloare ore lucrate si neplatite.
     In ceea ce privesc orele suplimentare, acelasi expert a constatat ca reclamantul a efectuat in luna septembrie 2009- 12 ore suplimentare, pentru care avea de primit suma de 49 lei, in luna octombrie 2009-32 de ore suplimentare, pentru care avea de primit 128 lei si in luna noiembrie 2009-5 ore suplimentare, pentru care avea de primit 30 lei. Astfel, i se cuvenea reclamantului pentru orele suplimentare suma de 207 lei.
     VI. Ultimul capat de cerere formulat de reclamant se refera la contravaloarea concediului de odihna.
     Cu privire la acest capat de cerere, parata a aratat ca reclamantul a efectuat concediul de odihna in perioada mai-iunie 2009 si a beneficiat de indemnizatia aferenta.
     Prin raportul de expertiza expertul a constatat ca in anul 2009 reclamantul a efectuat concediul de odihna si a primit indemnizatia aferenta in lunile mai-iunie 2009. Insa pentru perioada lucrata din anul 2010, reclamantul avea dreptul la 5 zile de concediu de odihna, a caror contravaloare este de 319 lei.
     Fata de toate aceste considerente, instanta a retinut ca cererea reclamantului este intemeiata si a obligat parata sa-i plateasca acestuia sumele de mai sus, reprezentand drepturi salariale neachitate, sume ce vor fi actualizate cu indicele de inflatie la data platii.
     

     
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Salarizare

Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Acordarea sporului de salariu aferent titlului ?tiin?ific de doctor. Aplicabilitatea Deciziei nr. 21/2016 a Inaltei Curti. - Hotarare nr. 963 din data de 05.04.2017
egalizare salarii - Hotarare nr. 41 din data de 17.01.2018
Drepturi salariale. Pretentii. - Sentinta civila nr. 748 din data de 27.09.2017
Pretentii - Sentinta civila nr. 734 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 729 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 727 din data de 25.09.2017
COnflict de drepturi avand ca obiect obligarea unitatii la plata salariului ce i s-ar fi cuvenit reclamantei in calitate de asistent principal - Sentinta civila nr. 40/lm/2008 din data de 17.02.2009
Drepturi salariale prescrise. Invocarea din oficiu a - Sentinta civila nr. 412 din data de 09.03.2015
Salariati straini angajati prin agentie de munca temporara. Contractul de munca aplicabil - Hotarare nr. 923 din data de 18.05.2015
Salarizarea personalului din inva?amantul preuniversitar incepand cu 01.01.2010 - Sentinta civila nr. 279 din data de 06.03.2014
Neachitarea drepturilor salariale. - Sentinta civila nr. 216 din data de 24.02.2011
Drepturi salariale. Acordarea unui spor pentru exercitarea mai multor functii - Sentinta civila nr. 885 din data de 21.06.2011
Salarizare - Sentinta penala nr. 280 din data de 16.03.2011
Emitere adeverinta de venituri - Sentinta civila nr. 207 din data de 22.02.2011
Norma de hrana acordata angajatilor din cadrul Ministerului de Interne si a Reformei Administrative - Sentinta civila nr. 121 din data de 10.02.2009
Diminuarea salariului cu 25% in sectorul bugetar - Sentinta civila nr. 1175 din data de 18.11.2010