CONFLICT DE MUNCA. DIMINUAREA INDEMNIZATIEI DE CONCEDIU DE ODIHNA A CADRELOR DIDACTICE CU 25% POTRIVIT LEGII NR.118/2010 CARE AU INCEPUT EFECTUAREA CONCEDIULUI DE ODIHNA ANTERIOR INTRARII IN VIGOARE A ACESTUI ACT NORMATIV. NELE...
(Hotarare nr. 2758/F/ din data de 14.12.2010 pronuntata de Tribunalul Ialomita)CONFLICT DE MUNCA. DIMINUAREA INDEMNIZATIEI DE CONCEDIU DE ODIHNA A CADRELOR DIDACTICE CU 25% POTRIVIT LEGII NR.118/2010 CARE AU INCEPUT EFECTUAREA CONCEDIULUI DE ODIHNA ANTERIOR INTRARII IN VIGOARE A ACESTUI ACT NORMATIV. NELEGALITATE.
Reclamanta UNIUNEA SINDICATELOR LIBERE DIN INVATAMANT IALOMITA, in numele membrilor de sindicat - cadre didactice, a chemat in judecata paratii SCOALA VALEA CIORII, CONSILIUL LOCAL VALEA CIORII si PRIMARUL COMUNEI VALEA CIORII, solicitand pe cale judecatoreasca obligarea paratei Scoala Valea Ciorii la calcularea indemnizatiei de concediu de odihna aferent anului scolar 2009-2010 in cuantum integral, fara aplicarea diminuarii cu 25% prevazuta de Legea nr.118/2010, in conformitate cu prevederile legale aflate in vigoare cu 10 zile anterior plecarii in concediu, precum si plata diferentei dintre indemnizatia astfel calculata si cea efectiv incasata pentru concediul de odihna aferent anului 2009-2010.
Totodata, s-a solicitat obligarea paratilor CONSILIUL LOCAL VALEA CIORII, in calitate de finantator al unitatii de invatamant si PRIMARUL COMUNEI VALEA CIORII, in calitate de ordonator principal de credite, sa asigure finantarea pentru plata sumelor mai sus mentionate si virarea sumelor necesare catre parata unitate de invatamant.
Solutionand cauza, tribunalul a admis cererea asa cum a fost formulata .
Pentru a se pronunta astfel, instanta de judecata a retinut urmatoarele:
Potrivit adeverintelor nr.1323/14 octombrie 2010 si 1454/13 decembrie 2010, emise de parata Scoala Valea Ciorii, rezulta ca membrii de sindicat in numele carora
s-a pornit prezenta actiune au intrat efectiv in concediu legal de odihna aferent anului scolar 2009-2010 anterior datei de 3 iulie 2010, iar indemnizatia de concediu le-a fost platita ulterior cu diminuarea la data ridicarii ei, cu 25%, prin aplicarea dispozitiilor Legii nr.118/2010 .
Pentru cei in cauza, personal contractual, dreptul comun cu privire la acordarea concediului de odihna, stabilirea si plata indemnizatiei aferente acestuia isi gaseste materia in sectiunea l din Codul muncii, unde la art.145 se statueaza ca pentru perioada concediului de odihna salariatul beneficiaza de o indemnizatie de concediu care nu poate fi mai mica decat salariul de baza, indemnizatiile si sporurile cu caracter permanent cuvenite pentru perioada respectiva prevazute in contractul individual de munca .
Indemnizatia de concediu de odihna reprezinta media zilnica a drepturilor salariale prevazute mai sus din ultimele trei luni anterioare celei in care este efectuat concediul, multiplicata cu numarul de zile de concediu .
Aceasta indemnizatie de concediu de odihna astfel calculata se plateste de catre angajator cu cel putin 5 zile inainte de plecarea in concediu .
La aceasta trebuie adaugate si prevederile art.7 din H.G. nr.250/1992, privind concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare, republicata, care se adreseaza unei categorii de subiecti calificati in randul carora se situeaza si cadrele didactice - membrii de sindicat, potrivit cu care pe durata concediului de odihna salariatii au dreptul la o indemnizatie calculata in raport cu numarul de zile de concediu inmultite cu media zilnica a salariului de baza, sporului de vechime si, dupa caz, indemnizatia pentru functia de conducere, luate impreuna, corespunzatoare fiecarei luni calendaristice in care se efectueaza zilele de concediu de odihna.
Media zilnica a veniturilor prevazute mai sus se stabileste in raport cu numarul zilelor lucratoare din fiecare luna in care se efectueaza zilele de concediu .
Indemnizatia de concediu de odihna astfel stabilita se plateste cu cel putin 5 zile inaintea plecarii in concediu .
De asemenea, trebuie avute in vedere si aplicarea prevederilor art.59 alin.4 din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National pe anii 2007-2010, inregistrat la M.M.S.S.F. sub nr.2895/29 decembrie 2006, potrivit carora indemnizatia de concediu si, dupa caz, prima de vacanta se platesc inainte de plecarea in concediu, prevederi obligatorii pentru partile contractante potrivit art.236 alin.4 din Codul muncii si art.30 din Legea nr.130/1996.
Acestea fiind reglementarile comune, in ceea ce priveste personalul din invatamant exista si reglementari speciale care au prioritate de aplicare .
Astfel, potrivit art.103 lit.a din Legea nr.128/1977, privind statutul personalului didactic cu modificarile ulterioare, rezulta ca cadrele didactice au dreptul la un concediu anual cu plata in perioadele vacantelor scolare, respectiv universitare cu o durata de cel putin 62 zile, exclusiv duminicile si sarbatorile legale.
In aplicarea acestor dispozitii legale, cu luarea in considerare si a H.G. nr.250/1992, s-a emis Ordinul nr.3251/12 februarie 1998 al Ministrului Educatiei Nationale, care la pct.21-26 reglementeaza dreptul la o indemnizatie de concediu de odihna pentru personalul din invatamant a carei plata se face cu cel putin 5 zile inaintea plecarii in concediu, stabilind totodata si modul de calculare a cuantumului acestei indemnizatii in raport cu numarul zilelor de concediu inmultite cu media zilnica a salariului de baza, a sporului de vechime si, dupa caz, a indemnizatiei pentru functia de conducere, luate impreuna, corespunzatoare fiecarei luni calendaristice in care se efectueaza zilele de concediu ; in cazul in care concediul de odihna se efectueaza in cursul a doua luni consecutive, media veniturilor se calculeaza distinct pentru fiecare luna in parte.
Media zilnica a veniturilor se stabileste in raport cu numarul zilelor lucratoare din fiecare luna in care se efectueaza zilele de concediu de odihna.
In calculul indemnizatiei concediului de odihna acordat personalului didactic se iau in considerare si sporurile care fac parte din salariul de baza, conform Legii nr. 128/1997.
Mai mult decat atat, potrivit art.29 alin.4 din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel de Ramura de Invatamant 2007-2008, inregistrat la M.M.F.E.S. sub nr.596/12 noiembrie 2007, se prevede ca indemnizatia de concediu se acorda salariatului cu cel putin 10 zile inainte de plecarea in concediu de odihna, contract prelungit si pentru anul de invatamant 2009-2010, potrivit art.9 alin.2 din contract.
Prevederile legale cat si cele cuprinse in contractul colectiv de munca stabilesc in sarcina angajatorului obligatia acestuia de a calcula si a plati indemnizatia de concediu pentru angajat inainte cu cel putin 5/10 zile de plecarea acestuia in concediul de odihna.
Respectivele reglementari fac parte de drept din contractul individual de munca intervenit intre angajator si angajat, devenind astfel expresia vointei acestuia, iar nerespectarea lor poate angaja raspunderea patrimoniala contractuala a celui vinovat, potrivit art.269 Codul muncii, atat cat priveste stabilirea cuantumului indemnizatiei de concediu cat si nerespectarea termenului de plata a acestuia.
Prin urmare, in raport de cele aratate mai sus, rezulta ca indemnizatia de concediu reprezinta o creanta pe care angajatul o are fata de angajator, creanta a carei intindere se stabileste in conditiile reglementarilor de mai sus si a carei plata trebuie sa se faca cu cel putin 5/10 zile inainte de data la care angajatul pleaca in concediu de odihna.
Fiind o creanta care trebuie platita, inseamna ca aceasta trebuie sa indeplineasca cele trei conditii obligatorii reglementate de art.379 Cod procedura civila, respectiv sa fie certa, lichida si exigibila, lipsa oricareia dintre aceste conditii facand ca plata sa nu fie legala.
In cauza, indemnizatia de concediu este o creanta certa, intrucat existenta ei rezulta din dispozitiile legale care o reglementeaza si din contractul individual de munca intervenit intre angajat si angajator, este o creanta lichida, intrucat se refera la o suma de bani al carui cuantum este precis determinat potrivit bazei de calcul stabilit de lege si, in sfarsit, este o creanta exigibila intrucat este stabilit si implinit termenul de plata al acesteia .
Asadar, din cele aratate rezulta ca dreptul de creanta al cadrelor didactice - membrii de sindicat cu privire la indemnizatia de concediu al luat nastere cu cel putin 5/10 zile inainte de plecarea acestora in concediul de odihna, in conditiile si sub imperiul dispozitiilor legale in vigoare la acea data.
In raport de cele aratate pana aici, tribunalul considera ca doua sunt problemele de drept ce trebuie analizate pentru rezolvarea acestei spete, in conditiile aparitiei Legii nr.118/2010, care au dus la diminuarea drepturilor salariale ale personalului didactic, si anume :
- interpretarea dispozitiilor legale care reglementeaza modalitatea de stabilire a dreptului cadrelor didactice asupra indemnizatiei de concediu ;
- aplicarea in timp a legii cu privire la intinderea si plata indemnizatiei de concediu, atunci cand plata acesteia se face ulterior efectuarii concediului de odihna ;
Asa cum s-a aratat mai sus, dreptul cadrelor didactice la indemnizatia de
concediu si plata acesteia se naste cu 5/10 zile inainte de plecarea in concediul de odihna .
Cu alte cuvinte, la acel moment, pentru a fi platita, indemnizatia de concediu trebuie sa fie certa, iar pentru aceasta calcularea ei trebuie sa se faca in raport de criterii fixe si nu fluctuante .
Prin urmare, stabilirea dreptului la indemnizatia de concediu a cadrelor didactice trebuie facuta in raport de veniturile salariale ale acestora, corespunzator perioadei efectuarii concediului de odihna asa cum acestea sunt, cu 5/10 zile inainte de plecarea in concediu, venituri asupra carora nu se mai poate reveni daca ulterior acestea au fost modificate urmare unor schimbari legislative.
A proceda altfel, inseamna a introduce in modalitatea de stabilire a indemnizatiei d e concediu un element de incertitudine determinat de eventuala fluctuatie legislativa, ceea ce ar face ca aceasta creanta sa nu mai fie lichida si deci sa nu poata fi platita cu 5/10 zile inainte de plecarea in concediul de odihna, asa cum prevad reglementarile legale in materie si obligatiile contractuale.
A doua problema de drept ce trebuie rezolvata este determinata de faptul ca plata indemnizatiei de concediu s-a facut dupa efectuarea concediului d e odihna, perioada in interiorul careia a intrat in vigoare Legea nr.118/2010, prin care s-au diminuat drepturile salariale ale personalului didactic si, prin urmare, si baza de calcul in raport de care se stabileste aceasta indemnizatie .
Din probele administrate in cauza, respectiv adeverintele 1323/14 octombrie 2010 si 1454/13 decembrie 2010, emise de parata Scoala Valea Ciorii rezulta ca membrii de sindicat in numele carora s-a pornit prezenta actiune au intrat efectiv in concediu de odihna aferent anului scolar 2009-2010 anterior datei de 3 iulie 2010 .
Faptul ca, cadrelor didactice - membrii de sindicat li s-a platit indemnizatia de concediu ulterior datei la care dreptul de creanta in legatura cu aceasta a luat nastere, data la care intrase in vigoare Legea nr.118/2010, nu are nicio relevanta, situatia ivita in favoarea acestora fiind cea raportata la data nasterii dreptului si nu cea a valorificarii acestuia .
A proceda altfel inseamna a incalca principiul neretroactivitatii legii, principiu statuat atat de art.15 alin.2 din Constitutie, potrivit cu care legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile, cat si de art.1 din Codul civil, potrivi caruia legea dispune numai pentru viitor; ea n-are putere retroactiva.
In acest sens, aratam ca Legea nr.118/30 iunie 2010, privind unele masuri necesare in vederea restabilirii echilibrului bugetar a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr.441/30 iunie 2010 si a intrat in vigoare la data de 3 iulie 2010, potrivit dispozitiilor art.12 alin.1 din Legea nr.24/2000, iar dreptul cadrelor didactice - membrii de sindicat cu privire la indemnizatia de concediu s-a nascut cu cel putin 5 zile inainte de plecarea in concediu, deci anterior datei de 3 iulie 2010 .
In atare situatie, masura luata de catre parati ca la momentul platii efective a indemnizatiei de concediu sa procedeze la diminuarea acesteia cu 25% este nelegala, motiv pentru care, in conditiile art.269 din Codul muncii, urmeaza ca parata Scoala Valea Ciorii sa raspunda patrimonial in sensul acoperirii prejudiciului astfel produs prin aceasta diminuare, motiv pentru care, sub acest aspect, cererea reclamantei urmeaza a fi admisa ca intemeiata.
Fiind temeinic si legal, capatul de cerere cu privire la calcularea si plata indemnizatiei de concediu de odihna aferent anului scolar 2009-2010 fara aplicarea diminuarii cu 25% prevazuta de Legea nr.118/2010, intemeiata apare si pretentia reclamantei ca paratii Consiliul Local Valea Ciorii si Institutia Primarului comunei Valea Ciorii sa fie obligati sa asigure finantarea pentru plata sumelor mai sus mentionate si virarea sumelor necesare catre parata unitate de invatamant.
In acest sens, trebuie aratat ca potrivit art.167 alin.1 din Legea nr.84/1995 unitatile de invatamant preuniversitar de stat functioneaza ca unitati finantate din fonduri alocate prin bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale pe a caror raza isi desfasoara activitatea, de la bugetul de stat si din alte surse, potrivit legii. De asemenea, potrivit dispozitiilor art.167 alin.13 din aceeasi lege, finantarea de baza si finantarea complementara a unitatilor de invatamant se fac pe baza de contract intocmit conform normelor metodologice pentru finantarea invatamantului preuniversitar, incheiat intre directorul unitatii de invatamant preuniversitar si primarul localitatii in a carei raza teritoriala se afla unitatea de invatamant.
De mentionat ca finantarea de baza asigura desfasurarea in conditii normale a procesului de invatamant la nivel preuniversitar, conform standardelor nationale, fiind asigurata prin bugetele locale ale unitatilor administrativ teritoriale de care apartin unitatile de invatamant, din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat si din alte venituri ale bugetelor locale (art.167 alin.3), iar potrivit art.167 alin.5 lit,a din Legea nr.84/1995 cheltuielile de personal fac parte din finantarea de baza .
Cum la propunerea primarului consiliul local aproba bugetul local, in conformitate cu dispozitiile art.36 alin.4 din legea nr.215/2001, precum si repartizarea fondurilor pe unitatile de invatamant preuniversitar, cele doua autoritati publice au obligatia legala de a asigura sumele necesare pentru plata drepturilor salariale ale personalului didactic, inclusiv indemnizatia de concediu.
Daca instanta de judecata nu ar obliga paratii Consiliul local Valea Ciorii si Institutia Primarului comunei Valea Ciorii sa asigure sumele necesare, atunci admiterea primului capat de cerere cu privire la obligarea paratei Scoala Valea Ciorii la calcularea si plata indemnizatiei de concediu de odihna fara diminuarea cu 25% ar fi iluzorie.
Acestea fiind considerentele, tribunalul a admis in totalitatea cererea formulata de reclamanta .
TRIBUNALUL IALOMITA - SECTIA CONFLICTE DE MUNCA - Sentinta civila nr.2758/F/14 decembrie 2010
Reclamanta UNIUNEA SINDICATELOR LIBERE DIN INVATAMANT IALOMITA, in numele membrilor de sindicat - cadre didactice, a chemat in judecata paratii SCOALA VALEA CIORII, CONSILIUL LOCAL VALEA CIORII si PRIMARUL COMUNEI VALEA CIORII, solicitand pe cale judecatoreasca obligarea paratei Scoala Valea Ciorii la calcularea indemnizatiei de concediu de odihna aferent anului scolar 2009-2010 in cuantum integral, fara aplicarea diminuarii cu 25% prevazuta de Legea nr.118/2010, in conformitate cu prevederile legale aflate in vigoare cu 10 zile anterior plecarii in concediu, precum si plata diferentei dintre indemnizatia astfel calculata si cea efectiv incasata pentru concediul de odihna aferent anului 2009-2010.
Totodata, s-a solicitat obligarea paratilor CONSILIUL LOCAL VALEA CIORII, in calitate de finantator al unitatii de invatamant si PRIMARUL COMUNEI VALEA CIORII, in calitate de ordonator principal de credite, sa asigure finantarea pentru plata sumelor mai sus mentionate si virarea sumelor necesare catre parata unitate de invatamant.
Solutionand cauza, tribunalul a admis cererea asa cum a fost formulata .
Pentru a se pronunta astfel, instanta de judecata a retinut urmatoarele:
Potrivit adeverintelor nr.1323/14 octombrie 2010 si 1454/13 decembrie 2010, emise de parata Scoala Valea Ciorii, rezulta ca membrii de sindicat in numele carora
s-a pornit prezenta actiune au intrat efectiv in concediu legal de odihna aferent anului scolar 2009-2010 anterior datei de 3 iulie 2010, iar indemnizatia de concediu le-a fost platita ulterior cu diminuarea la data ridicarii ei, cu 25%, prin aplicarea dispozitiilor Legii nr.118/2010 .
Pentru cei in cauza, personal contractual, dreptul comun cu privire la acordarea concediului de odihna, stabilirea si plata indemnizatiei aferente acestuia isi gaseste materia in sectiunea l din Codul muncii, unde la art.145 se statueaza ca pentru perioada concediului de odihna salariatul beneficiaza de o indemnizatie de concediu care nu poate fi mai mica decat salariul de baza, indemnizatiile si sporurile cu caracter permanent cuvenite pentru perioada respectiva prevazute in contractul individual de munca .
Indemnizatia de concediu de odihna reprezinta media zilnica a drepturilor salariale prevazute mai sus din ultimele trei luni anterioare celei in care este efectuat concediul, multiplicata cu numarul de zile de concediu .
Aceasta indemnizatie de concediu de odihna astfel calculata se plateste de catre angajator cu cel putin 5 zile inainte de plecarea in concediu .
La aceasta trebuie adaugate si prevederile art.7 din H.G. nr.250/1992, privind concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare, republicata, care se adreseaza unei categorii de subiecti calificati in randul carora se situeaza si cadrele didactice - membrii de sindicat, potrivit cu care pe durata concediului de odihna salariatii au dreptul la o indemnizatie calculata in raport cu numarul de zile de concediu inmultite cu media zilnica a salariului de baza, sporului de vechime si, dupa caz, indemnizatia pentru functia de conducere, luate impreuna, corespunzatoare fiecarei luni calendaristice in care se efectueaza zilele de concediu de odihna.
Media zilnica a veniturilor prevazute mai sus se stabileste in raport cu numarul zilelor lucratoare din fiecare luna in care se efectueaza zilele de concediu .
Indemnizatia de concediu de odihna astfel stabilita se plateste cu cel putin 5 zile inaintea plecarii in concediu .
De asemenea, trebuie avute in vedere si aplicarea prevederilor art.59 alin.4 din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National pe anii 2007-2010, inregistrat la M.M.S.S.F. sub nr.2895/29 decembrie 2006, potrivit carora indemnizatia de concediu si, dupa caz, prima de vacanta se platesc inainte de plecarea in concediu, prevederi obligatorii pentru partile contractante potrivit art.236 alin.4 din Codul muncii si art.30 din Legea nr.130/1996.
Acestea fiind reglementarile comune, in ceea ce priveste personalul din invatamant exista si reglementari speciale care au prioritate de aplicare .
Astfel, potrivit art.103 lit.a din Legea nr.128/1977, privind statutul personalului didactic cu modificarile ulterioare, rezulta ca cadrele didactice au dreptul la un concediu anual cu plata in perioadele vacantelor scolare, respectiv universitare cu o durata de cel putin 62 zile, exclusiv duminicile si sarbatorile legale.
In aplicarea acestor dispozitii legale, cu luarea in considerare si a H.G. nr.250/1992, s-a emis Ordinul nr.3251/12 februarie 1998 al Ministrului Educatiei Nationale, care la pct.21-26 reglementeaza dreptul la o indemnizatie de concediu de odihna pentru personalul din invatamant a carei plata se face cu cel putin 5 zile inaintea plecarii in concediu, stabilind totodata si modul de calculare a cuantumului acestei indemnizatii in raport cu numarul zilelor de concediu inmultite cu media zilnica a salariului de baza, a sporului de vechime si, dupa caz, a indemnizatiei pentru functia de conducere, luate impreuna, corespunzatoare fiecarei luni calendaristice in care se efectueaza zilele de concediu ; in cazul in care concediul de odihna se efectueaza in cursul a doua luni consecutive, media veniturilor se calculeaza distinct pentru fiecare luna in parte.
Media zilnica a veniturilor se stabileste in raport cu numarul zilelor lucratoare din fiecare luna in care se efectueaza zilele de concediu de odihna.
In calculul indemnizatiei concediului de odihna acordat personalului didactic se iau in considerare si sporurile care fac parte din salariul de baza, conform Legii nr. 128/1997.
Mai mult decat atat, potrivit art.29 alin.4 din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel de Ramura de Invatamant 2007-2008, inregistrat la M.M.F.E.S. sub nr.596/12 noiembrie 2007, se prevede ca indemnizatia de concediu se acorda salariatului cu cel putin 10 zile inainte de plecarea in concediu de odihna, contract prelungit si pentru anul de invatamant 2009-2010, potrivit art.9 alin.2 din contract.
Prevederile legale cat si cele cuprinse in contractul colectiv de munca stabilesc in sarcina angajatorului obligatia acestuia de a calcula si a plati indemnizatia de concediu pentru angajat inainte cu cel putin 5/10 zile de plecarea acestuia in concediul de odihna.
Respectivele reglementari fac parte de drept din contractul individual de munca intervenit intre angajator si angajat, devenind astfel expresia vointei acestuia, iar nerespectarea lor poate angaja raspunderea patrimoniala contractuala a celui vinovat, potrivit art.269 Codul muncii, atat cat priveste stabilirea cuantumului indemnizatiei de concediu cat si nerespectarea termenului de plata a acestuia.
Prin urmare, in raport de cele aratate mai sus, rezulta ca indemnizatia de concediu reprezinta o creanta pe care angajatul o are fata de angajator, creanta a carei intindere se stabileste in conditiile reglementarilor de mai sus si a carei plata trebuie sa se faca cu cel putin 5/10 zile inainte de data la care angajatul pleaca in concediu de odihna.
Fiind o creanta care trebuie platita, inseamna ca aceasta trebuie sa indeplineasca cele trei conditii obligatorii reglementate de art.379 Cod procedura civila, respectiv sa fie certa, lichida si exigibila, lipsa oricareia dintre aceste conditii facand ca plata sa nu fie legala.
In cauza, indemnizatia de concediu este o creanta certa, intrucat existenta ei rezulta din dispozitiile legale care o reglementeaza si din contractul individual de munca intervenit intre angajat si angajator, este o creanta lichida, intrucat se refera la o suma de bani al carui cuantum este precis determinat potrivit bazei de calcul stabilit de lege si, in sfarsit, este o creanta exigibila intrucat este stabilit si implinit termenul de plata al acesteia .
Asadar, din cele aratate rezulta ca dreptul de creanta al cadrelor didactice - membrii de sindicat cu privire la indemnizatia de concediu al luat nastere cu cel putin 5/10 zile inainte de plecarea acestora in concediul de odihna, in conditiile si sub imperiul dispozitiilor legale in vigoare la acea data.
In raport de cele aratate pana aici, tribunalul considera ca doua sunt problemele de drept ce trebuie analizate pentru rezolvarea acestei spete, in conditiile aparitiei Legii nr.118/2010, care au dus la diminuarea drepturilor salariale ale personalului didactic, si anume :
- interpretarea dispozitiilor legale care reglementeaza modalitatea de stabilire a dreptului cadrelor didactice asupra indemnizatiei de concediu ;
- aplicarea in timp a legii cu privire la intinderea si plata indemnizatiei de concediu, atunci cand plata acesteia se face ulterior efectuarii concediului de odihna ;
Asa cum s-a aratat mai sus, dreptul cadrelor didactice la indemnizatia de
concediu si plata acesteia se naste cu 5/10 zile inainte de plecarea in concediul de odihna .
Cu alte cuvinte, la acel moment, pentru a fi platita, indemnizatia de concediu trebuie sa fie certa, iar pentru aceasta calcularea ei trebuie sa se faca in raport de criterii fixe si nu fluctuante .
Prin urmare, stabilirea dreptului la indemnizatia de concediu a cadrelor didactice trebuie facuta in raport de veniturile salariale ale acestora, corespunzator perioadei efectuarii concediului de odihna asa cum acestea sunt, cu 5/10 zile inainte de plecarea in concediu, venituri asupra carora nu se mai poate reveni daca ulterior acestea au fost modificate urmare unor schimbari legislative.
A proceda altfel, inseamna a introduce in modalitatea de stabilire a indemnizatiei d e concediu un element de incertitudine determinat de eventuala fluctuatie legislativa, ceea ce ar face ca aceasta creanta sa nu mai fie lichida si deci sa nu poata fi platita cu 5/10 zile inainte de plecarea in concediul de odihna, asa cum prevad reglementarile legale in materie si obligatiile contractuale.
A doua problema de drept ce trebuie rezolvata este determinata de faptul ca plata indemnizatiei de concediu s-a facut dupa efectuarea concediului d e odihna, perioada in interiorul careia a intrat in vigoare Legea nr.118/2010, prin care s-au diminuat drepturile salariale ale personalului didactic si, prin urmare, si baza de calcul in raport de care se stabileste aceasta indemnizatie .
Din probele administrate in cauza, respectiv adeverintele 1323/14 octombrie 2010 si 1454/13 decembrie 2010, emise de parata Scoala Valea Ciorii rezulta ca membrii de sindicat in numele carora s-a pornit prezenta actiune au intrat efectiv in concediu de odihna aferent anului scolar 2009-2010 anterior datei de 3 iulie 2010 .
Faptul ca, cadrelor didactice - membrii de sindicat li s-a platit indemnizatia de concediu ulterior datei la care dreptul de creanta in legatura cu aceasta a luat nastere, data la care intrase in vigoare Legea nr.118/2010, nu are nicio relevanta, situatia ivita in favoarea acestora fiind cea raportata la data nasterii dreptului si nu cea a valorificarii acestuia .
A proceda altfel inseamna a incalca principiul neretroactivitatii legii, principiu statuat atat de art.15 alin.2 din Constitutie, potrivit cu care legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile, cat si de art.1 din Codul civil, potrivi caruia legea dispune numai pentru viitor; ea n-are putere retroactiva.
In acest sens, aratam ca Legea nr.118/30 iunie 2010, privind unele masuri necesare in vederea restabilirii echilibrului bugetar a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr.441/30 iunie 2010 si a intrat in vigoare la data de 3 iulie 2010, potrivit dispozitiilor art.12 alin.1 din Legea nr.24/2000, iar dreptul cadrelor didactice - membrii de sindicat cu privire la indemnizatia de concediu s-a nascut cu cel putin 5 zile inainte de plecarea in concediu, deci anterior datei de 3 iulie 2010 .
In atare situatie, masura luata de catre parati ca la momentul platii efective a indemnizatiei de concediu sa procedeze la diminuarea acesteia cu 25% este nelegala, motiv pentru care, in conditiile art.269 din Codul muncii, urmeaza ca parata Scoala Valea Ciorii sa raspunda patrimonial in sensul acoperirii prejudiciului astfel produs prin aceasta diminuare, motiv pentru care, sub acest aspect, cererea reclamantei urmeaza a fi admisa ca intemeiata.
Fiind temeinic si legal, capatul de cerere cu privire la calcularea si plata indemnizatiei de concediu de odihna aferent anului scolar 2009-2010 fara aplicarea diminuarii cu 25% prevazuta de Legea nr.118/2010, intemeiata apare si pretentia reclamantei ca paratii Consiliul Local Valea Ciorii si Institutia Primarului comunei Valea Ciorii sa fie obligati sa asigure finantarea pentru plata sumelor mai sus mentionate si virarea sumelor necesare catre parata unitate de invatamant.
In acest sens, trebuie aratat ca potrivit art.167 alin.1 din Legea nr.84/1995 unitatile de invatamant preuniversitar de stat functioneaza ca unitati finantate din fonduri alocate prin bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale pe a caror raza isi desfasoara activitatea, de la bugetul de stat si din alte surse, potrivit legii. De asemenea, potrivit dispozitiilor art.167 alin.13 din aceeasi lege, finantarea de baza si finantarea complementara a unitatilor de invatamant se fac pe baza de contract intocmit conform normelor metodologice pentru finantarea invatamantului preuniversitar, incheiat intre directorul unitatii de invatamant preuniversitar si primarul localitatii in a carei raza teritoriala se afla unitatea de invatamant.
De mentionat ca finantarea de baza asigura desfasurarea in conditii normale a procesului de invatamant la nivel preuniversitar, conform standardelor nationale, fiind asigurata prin bugetele locale ale unitatilor administrativ teritoriale de care apartin unitatile de invatamant, din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat si din alte venituri ale bugetelor locale (art.167 alin.3), iar potrivit art.167 alin.5 lit,a din Legea nr.84/1995 cheltuielile de personal fac parte din finantarea de baza .
Cum la propunerea primarului consiliul local aproba bugetul local, in conformitate cu dispozitiile art.36 alin.4 din legea nr.215/2001, precum si repartizarea fondurilor pe unitatile de invatamant preuniversitar, cele doua autoritati publice au obligatia legala de a asigura sumele necesare pentru plata drepturilor salariale ale personalului didactic, inclusiv indemnizatia de concediu.
Daca instanta de judecata nu ar obliga paratii Consiliul local Valea Ciorii si Institutia Primarului comunei Valea Ciorii sa asigure sumele necesare, atunci admiterea primului capat de cerere cu privire la obligarea paratei Scoala Valea Ciorii la calcularea si plata indemnizatiei de concediu de odihna fara diminuarea cu 25% ar fi iluzorie.
Acestea fiind considerentele, tribunalul a admis in totalitatea cererea formulata de reclamanta .
TRIBUNALUL IALOMITA - SECTIA CONFLICTE DE MUNCA - Sentinta civila nr.2758/F/14 decembrie 2010
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Salarizare
Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Acordarea sporului de salariu aferent titlului ?tiin?ific de doctor. Aplicabilitatea Deciziei nr. 21/2016 a Inaltei Curti. - Hotarare nr. 963 din data de 05.04.2017
egalizare salarii - Hotarare nr. 41 din data de 17.01.2018
Drepturi salariale. Pretentii. - Sentinta civila nr. 748 din data de 27.09.2017
Pretentii - Sentinta civila nr. 734 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 729 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 727 din data de 25.09.2017
COnflict de drepturi avand ca obiect obligarea unitatii la plata salariului ce i s-ar fi cuvenit reclamantei in calitate de asistent principal - Sentinta civila nr. 40/lm/2008 din data de 17.02.2009
Drepturi salariale prescrise. Invocarea din oficiu a - Sentinta civila nr. 412 din data de 09.03.2015
Salariati straini angajati prin agentie de munca temporara. Contractul de munca aplicabil - Hotarare nr. 923 din data de 18.05.2015
Salarizarea personalului din inva?amantul preuniversitar incepand cu 01.01.2010 - Sentinta civila nr. 279 din data de 06.03.2014
Neachitarea drepturilor salariale. - Sentinta civila nr. 216 din data de 24.02.2011
Drepturi salariale. Acordarea unui spor pentru exercitarea mai multor functii - Sentinta civila nr. 885 din data de 21.06.2011
Salarizare - Sentinta penala nr. 280 din data de 16.03.2011
Emitere adeverinta de venituri - Sentinta civila nr. 207 din data de 22.02.2011
Norma de hrana acordata angajatilor din cadrul Ministerului de Interne si a Reformei Administrative - Sentinta civila nr. 121 din data de 10.02.2009
Diminuarea salariului cu 25% in sectorul bugetar - Sentinta civila nr. 1175 din data de 18.11.2010