Plangere contraventionala
(Decizie nr. 922 din data de 11.10.2011 pronuntata de Tribunalul Arad)Transportul in scop comercial al cerealelor fara contract de vanzare cumparare si borderou de achizitie cu regim special personalizat constituie contraventie.
Pericolul social deosebit al contraventiei rezulta din modul de sanctionare al acesteia cat si din modul de reglementare si denumirea actului normativ, respectiv OUG nr.12/2006 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei pe filiera cerealelor si a produselor procesate din cereale, scopul acesteia fiind astfel cum este definit in nota de fundamentare, tocmai acela de a combate activitatile comerciale ilicite in care sunt implicati operatorii economici ce se ocupa cu comercializarea si transportul cerealelor si tinand cont de cantitatea relativ mare de grau transportata fara documente de provenienta (peste 30 de tone) nu se impune reindividualizarea acesteia sau inlocuirea cu avertisment.
(Tribunalul Arad sectia contencios administrativ si fiscal, litigii de munca si asigurari sociale decizia civila 922/11.10.2011 in dosarul 18075/55/2010)
Din interpretarea si coroborarea dispozitiilor art.3 alin.2 din OUG nr.12/2006 raportat la art.14 lit.e din acelasi act normativ rezulta fara echivoc ca transportul in scopul comercial al cerealelor fara contract de vanzare cumparare si borderou de achizitie cu regim special personalizat constituie contraventie. Or dupa cum corect a retinut prima instanta petenta a transportat cantitatea de cereale avand ca singure acte de provenienta avizele de insotire a marfii nr. 81 si 82 din 03.11.2010 iar avizele de insotire prezentate de soferul petentei agentilor constatatori nu constituie documente prevazute de lege apte sa justifice provenienta licita a cantitatii de grau transportate, respectiv contract de vanzare cumparare si borderou cu regim special astfel ca fapta constatata intruneste elementele constitutive ale contraventiei retinuta prin procesul verbal de contraventie.
Tribunalul constata ca petenta dupa cum a observat si intimatul prin intampinarea din recurs incearca sa acrediteze existenta unei deosebiri intre documentele cerute de lege pentru efectuarea vanzarii si cele pentru transportul cerealelor, apreciind ca existenta avizelor prezentate ar fi suficienta pentru a prezenta provenienta legala a marfii, or documentele prevazute de lege care sa dovedeasca provenienta licita a marfii sunt tocmai cele prevazute in art. 3 alin.2 din OUG nr.12/2006 precitate si in nici un caz avizele prezentate, iar in cuprinsul acestui act normativ nefiind facuta referire la vreo alta ipoteza normativa care sa indice alte acte ce justifica provenienta licita a marfii in cazul efectuarii unei operatiuni de transport si nici intr-un alt caz, textul de lege avand in vedere transportul in scop comercial al cerealelor, ori in acest caz este evident acest scop comercial.
Cu privire la cererea petentei de a i se aplica un avertisment Tribunalul retine ca este de principiu ca orice sanctiune juridica, inclusiv cea contraventionala, nu reprezinta un scop in sine ci un mijloc de reglare a raporturilor sociale, de formare a unui spirit de responsabilitate fata de normele legale aplicabile, ceea ce duce la concluzia, ca nu in toate situatiile se impune aplicarea de masuri pecuniare. De asemenea sanctiunea juridica constituie un mijloc de preventie a savarsirii unor fapte , in contradictie cu obligatiile ce deriva din actele normative si ordinea publica.
Tribunalul retine si ca sanctiunea contraventionala trebuie sa fie proportionala cu gradul de pericol social al faptei savarsite, conform art.5 din OG nr.2/2001 modificata iar in conformitate cu art.21 alin.3 din OG nr.2/2001 privind regimul juridic la contraventiilor sanctiunea se aplica in limitele prevazute de actul normativ si trebuie sa fie proportionala cu gradul de pericol social al faptei savarsite, tinandu-se seama de imprejurarile in care a fost savarsita fapta, de modul si mijloacele de savarsire a acesteia, de scopul urmarit, de urmarea produsa, precum si de circumstantele personale ale contravenientului si de celelalte date inscrise in procesul-verbal de contraventie.
Din acest punct de vedere prima instanta care avand in vedere pericolul social deosebit al contraventiei, aspect ce rezulta din modul de sanctionare al acesteia cat si insasi din modul de reglementare si denumirea actului normativ, respectiv OUG nr.12/2006 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei pe filiera cerealelor si a produselor procesate din cereale, scopul acesteia fiind astfel cum este definit in nota de fundamentare, tocmai acela de a combate activitatile comerciale ilicite in care sunt implicati operatorii economici ce se ocupa cu comercializarea si transportul cerealelor si tinand cont de cantitatea relativ mare de grau transportata fara documente de provenienta (peste 30 de tone) a apreciat ca amenda a fost corect individualizata de intimat si nu se impune reindividualizarea acesteia sau inlocuirea cu un avertisment a pronuntat o solutie corecta si legala.
Astfel ca argumentele petentei din recursul sau ca imprejurarea ca nu are fapte inscrise in cazierul fiscal si nu inregistreaza datorii la bugetul de stat nu sunt suficiente prin ele insele a fundamenta masura inlocuirii sanctiunii amenzii si aplicarea unui avertisment din moment ce celelalte conditii prevazute de lege nu permit aceasta.
Pericolul social deosebit al contraventiei rezulta din modul de sanctionare al acesteia cat si din modul de reglementare si denumirea actului normativ, respectiv OUG nr.12/2006 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei pe filiera cerealelor si a produselor procesate din cereale, scopul acesteia fiind astfel cum este definit in nota de fundamentare, tocmai acela de a combate activitatile comerciale ilicite in care sunt implicati operatorii economici ce se ocupa cu comercializarea si transportul cerealelor si tinand cont de cantitatea relativ mare de grau transportata fara documente de provenienta (peste 30 de tone) nu se impune reindividualizarea acesteia sau inlocuirea cu avertisment.
(Tribunalul Arad sectia contencios administrativ si fiscal, litigii de munca si asigurari sociale decizia civila 922/11.10.2011 in dosarul 18075/55/2010)
Din interpretarea si coroborarea dispozitiilor art.3 alin.2 din OUG nr.12/2006 raportat la art.14 lit.e din acelasi act normativ rezulta fara echivoc ca transportul in scopul comercial al cerealelor fara contract de vanzare cumparare si borderou de achizitie cu regim special personalizat constituie contraventie. Or dupa cum corect a retinut prima instanta petenta a transportat cantitatea de cereale avand ca singure acte de provenienta avizele de insotire a marfii nr. 81 si 82 din 03.11.2010 iar avizele de insotire prezentate de soferul petentei agentilor constatatori nu constituie documente prevazute de lege apte sa justifice provenienta licita a cantitatii de grau transportate, respectiv contract de vanzare cumparare si borderou cu regim special astfel ca fapta constatata intruneste elementele constitutive ale contraventiei retinuta prin procesul verbal de contraventie.
Tribunalul constata ca petenta dupa cum a observat si intimatul prin intampinarea din recurs incearca sa acrediteze existenta unei deosebiri intre documentele cerute de lege pentru efectuarea vanzarii si cele pentru transportul cerealelor, apreciind ca existenta avizelor prezentate ar fi suficienta pentru a prezenta provenienta legala a marfii, or documentele prevazute de lege care sa dovedeasca provenienta licita a marfii sunt tocmai cele prevazute in art. 3 alin.2 din OUG nr.12/2006 precitate si in nici un caz avizele prezentate, iar in cuprinsul acestui act normativ nefiind facuta referire la vreo alta ipoteza normativa care sa indice alte acte ce justifica provenienta licita a marfii in cazul efectuarii unei operatiuni de transport si nici intr-un alt caz, textul de lege avand in vedere transportul in scop comercial al cerealelor, ori in acest caz este evident acest scop comercial.
Cu privire la cererea petentei de a i se aplica un avertisment Tribunalul retine ca este de principiu ca orice sanctiune juridica, inclusiv cea contraventionala, nu reprezinta un scop in sine ci un mijloc de reglare a raporturilor sociale, de formare a unui spirit de responsabilitate fata de normele legale aplicabile, ceea ce duce la concluzia, ca nu in toate situatiile se impune aplicarea de masuri pecuniare. De asemenea sanctiunea juridica constituie un mijloc de preventie a savarsirii unor fapte , in contradictie cu obligatiile ce deriva din actele normative si ordinea publica.
Tribunalul retine si ca sanctiunea contraventionala trebuie sa fie proportionala cu gradul de pericol social al faptei savarsite, conform art.5 din OG nr.2/2001 modificata iar in conformitate cu art.21 alin.3 din OG nr.2/2001 privind regimul juridic la contraventiilor sanctiunea se aplica in limitele prevazute de actul normativ si trebuie sa fie proportionala cu gradul de pericol social al faptei savarsite, tinandu-se seama de imprejurarile in care a fost savarsita fapta, de modul si mijloacele de savarsire a acesteia, de scopul urmarit, de urmarea produsa, precum si de circumstantele personale ale contravenientului si de celelalte date inscrise in procesul-verbal de contraventie.
Din acest punct de vedere prima instanta care avand in vedere pericolul social deosebit al contraventiei, aspect ce rezulta din modul de sanctionare al acesteia cat si insasi din modul de reglementare si denumirea actului normativ, respectiv OUG nr.12/2006 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei pe filiera cerealelor si a produselor procesate din cereale, scopul acesteia fiind astfel cum este definit in nota de fundamentare, tocmai acela de a combate activitatile comerciale ilicite in care sunt implicati operatorii economici ce se ocupa cu comercializarea si transportul cerealelor si tinand cont de cantitatea relativ mare de grau transportata fara documente de provenienta (peste 30 de tone) a apreciat ca amenda a fost corect individualizata de intimat si nu se impune reindividualizarea acesteia sau inlocuirea cu un avertisment a pronuntat o solutie corecta si legala.
Astfel ca argumentele petentei din recursul sau ca imprejurarea ca nu are fapte inscrise in cazierul fiscal si nu inregistreaza datorii la bugetul de stat nu sunt suficiente prin ele insele a fundamenta masura inlocuirii sanctiunii amenzii si aplicarea unui avertisment din moment ce celelalte conditii prevazute de lege nu permit aceasta.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Contraventii. Inchisoare contraventionala
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017Contraventii. Confirmare de primire. Obiectiuni. - Decizie nr. 99/R/2010 din data de 01.02.2010
Asigurare paza unitate. Subiect activ. - Decizie nr. 330/R/2010 din data de 15.03.2010
Rovinieta. Persoana responsabila. Leasing - Decizie nr. 136/R/2010 din data de 05.02.2010
Anulare proces verbal de contraventie. - Decizie nr. 118/CA din data de 01.02.2010
Anulare proces verbal de contraventie - Decizie nr. 28/CA din data de 08.01.2010
Anulare proces verbal de contraventie - Decizie nr. 36/CA din data de 15.01.2010
Anulare proces verbal de contraventie - Decizie nr. 25/CA din data de 08.01.2010
- Sentinta penala nr. din data de 26.03.2008
Nu este permisa detinerea simultana a doua permise de conducere, din care unul eliberat de autoritatile altui stat.Potrivit art. 102 alin 1 pct.8 din O.U.G. nr. 195/2002, constituie contraventie detinerea simultana a doua permise de conducere nationale - Decizie nr. 5649 din data de 15.11.2013
Inlocuire sanctiune amenda contraventionala cu avertisment - Decizie nr. 1270/R din data de 13.11.2009
Prescriptia aplicarii sanctiunii contraventionale - Decizie nr. 1095/R/C din data de 30.10.2009
Inlocuire sanctiune contravetionala cu amenda in avertisment - Decizie nr. 913/R/C din data de 09.10.2009
plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 163 din data de 10.01.2011
Anulare proces verbal de contraventie - Sentinta civila nr. 4935 din data de 24.06.2010
- Sentinta civila nr. 3431 din data de 29.04.2010
Anulare proces verbal contraventie - Sentinta civila nr. 4164 din data de 27.05.2010
plangere pv - Sentinta civila nr. 1462 din data de 04.03.2009
Plangere PV - Sentinta civila nr. 1462 din data de 04.03.2009
Inlocuire amenda cu munca in folosul comunitatii - Sentinta civila nr. 1507/2013 din data de 02.07.2014