InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Bihor

Dreptul la incasarea sporului pentru complexitatea muncii de 25% aplicat la salariul de baza brut lunar al functionarilor publici din Compartimentul Control al CAS

(Hotarare nr. 45/CA/2011 din data de 19.01.2011 pronuntata de Tribunalul Bihor)

Domeniu Salarizare | Dosare Tribunalul Bihor | Jurisprudenta Tribunalul Bihor

Prin sentinta nr. 45/CA/19.01.2011  s-a admis in parte actiunea reclamantei, s-a dispus obligarea paratei la acordarea, calcularea si plata catre reclamanta a sporului pentru complexitatea muncii de 25% aplicat la salariul de baza brut lunar incepand cu luna septembrie 2009 pana la data de 22 iunie 2010, precum si acordarea, calcularea si plata catre reclamant a sporului pentru complexitatea muncii de 10% incepand cu data de 22 iunie 2010 pana la 30.11.2010, cu aplicarea   coeficientului de  inflatie de la  data efectiva a platii. S-a respins capatul de cerere privind daunele morale solicitate de reclamanta.

Pentru a decide astfel, instanta a retinut urmatoarele:
Reclamanta  B S M  este angajata a paratei CAS si a ocupat functia publica de executie de consilier cl. I grad superior in cadrul Compartimentului Control al CAS, pana la data de 30.11.2010 cand prin Decizia nr. 314/30.11.2010 emisa de parata, reclamanta a fost numita la Serviciul Medical in subordinea Medicului Sef.
Din statele de salarii depuse la dosar de catre reclamanta si conform sustinerilor acesteia, recunoscute de catre parata, rezulta ca reclamanta nu  a mai incasat contravaloarea sporului pentru complexitatea muncii de 25%, incepand cu luna septembrie 2009.
Prin Decizia nr. 237/22.06.2010 emisa de parata CAS , reclamantei i s-a diminuat sporul pentru complexitatea muncii de la 25% la 10%, incepand cu data de 22.06.2010.
Ulterior, prin Decizia nr. 314/30.11.2010, reclamanta a fost numita la Serviciul Medical in subordinea Medicului Sef, de la aceasta data aceasta pierzand dreptul la incasarea sporului pentru complexitatea muncii, intrucat nu mai facea parte din Compartimentul Control al CAS.
Potrivit art. 295 alin. 1 din Legea nr. 95/2006, CNAS si casele de asigurari organizeaza si efectueaza controlul serviciilor medicale care se acorda asiguratilor pe baza contractelor de furnizare de servicii incheiate, potrivit prezentei legi, controlul fiind efectuat de catre Compartimentul Control al CAS. 
Salarizarea persoanelor din structurile mentionate la art. 295 alin. (1) este similara cu cea prevazuta de lege pentru compartimentele de audit, in conformitate cu dispozitiile art. 296 din acelasi act normativ.
Astfel, potrivit art. 18 alin. 3 din Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, auditorii interni au un nivel de salarizare corespunzator ierarhiei acestei functii in cadrul sistemului de salarizare a functionarilor publici; totodata auditorii interni beneficiaza de un spor pentru complexitatea muncii de 25%, aplicat la salariul de baza brut lunar.
Aceasta reglementare a fost in vigoare pana la data de 18 aprilie 2009, cand prin OUG nr. 35/2009, textul actului normativ a fost modificat in sensul ca auditorii interni beneficiaza de un spor pentru complexitatea muncii de pana la 25% aplicat la salariul de baza brut lunar. S-a creat astfel, posibilitatea diminuarii sporului de complexitate a muncii de catre ordonatorii de credite.
Fata de modificarile legislative aduse prin OUG nr. 35/2009, si avand in vedere prevederile art. 10 alin. 2 din Legea nr. 69/2010 privind Legea responsabilitatii fiscal-bugetare, in conformitate cu care "pentru incadrarea in limitele trimestriale ale cheltuielilor de personal, ordonatorii de credite au posibilitatea sa diminueze drepturile salariale care sunt stabilite prin lege in cuantum variabil si pe cele a caror acordare este facultativa, potrivit legii,  parata a procedat la diminuarea sporului pentru complexitatea muncii de la 25% la 10%.
Din coroborarea acestor texte de lege rezulta ca reclamanta are dreptul la acordarea unui spor pentru complexitatea muncii aplicat la salariul de baza brut lunar, intrucat are functia  publica de executie de consilier cl.I grad superior in cadrul Compartimentului Control al CAS.
Cuantumul acestui spor, insa, este de 25% aplicat la salariul de baza brut lunar pana la data de 22.06.2010, de la aceasta data reclamanta avand dreptul doar la un spor in cuantum de 10%, conform Deciziei nr. 237/2010.
Intrucat aceasta decizie acorda sporul de 10% incepand cu data de 22.06.2010, si avand in vedere ca desi contestata prin notificarea nr. 4925/07.10.2010, ea este inca in vigoare, nu a fost anulata , revocata sau suspendata, instanta constata ca ea isi produce efectele de la data inscrisa in decizie si nu de la o data ulterioara, cum ar fi cea a comunicarii ei catre reclamant, apararile reclamantului in acest sens neputand fi retinute.
Nu au relevanta in cauza dispozitiile Legii nr. 329/2009 in legatura cu diminuarea cheltuielilor de personal cu 15,5%, intrucat aceasta vizeaza masuri de diminuarea a tuturor cheltuielilor de personal per ansamblu (de exemplu diminuarea salariului brut al reclamantului), si nu vizeaza anumite sporuri, cu atat mai mult nu anuleaza sporul pentru complexitatea muncii de 25%. Eventual valoarea sporului de 25% putea fi diminuata, in urma diminuarii bazei de calcul (a salariului brut lunar) , insa nu putea sa nu fie acordat, cu atat mai mult cu cat neacordarea lui ar fi reprezentat o diminuare mai mare de 15,5% cat prevede Legea nr. 329/2009.
De asemenea existenta dreptului reclamantei la acordarea acestui spor nu poate fi negata din cauza lipsei fondurilor banesti alocate de la bugetul CNAS. Nu se poate accepta cu un drept prevazut de lege sa devina doar o obligatie lipsita de continut, la buna dispozitie a ordonatorului de credite, ajungandu-se ca un drept patrimonial recunoscut sa fie lipsit de golit de substanta sa, lipsit de orice valoare.
Nu are relevanta in cauza nici faptul ca parata nu este ordonator principal de credite, dat fiind ca drepturile salariale se platesc de catre aceasta, prin urmare parata este persoana obligata sa plateasca reclamantei sporul pentru complexitatea muncii.
Pentru aceste considerente, in temeiul art. 18 din Legea nr. 554/2004 raportat la actele normative mentionate mai sus, instanta va admite in parte cererea reclamantei, si pe cale de consecinta, va dispune obligarea paratei la acordarea, calcularea si plata catre reclamanta a sporului pentru complexitatea muncii de 25% aplicat la salariul de baza brut lunar incepand cu luna septembrie 2009 pana la data de 22 iunie 2010, precum si acordarea, calcularea si plata catre reclamant a sporului pentru complexitatea muncii de 10% incepand cu data de 22 iunie 2010 pana in 30.11.2010.
In plus, prin neplata sporului de complexitate a muncii in fiecare luna calendaristica, la momentul platii drepturilor salariale, reclamanta a suferit un prejudiciu , iar pentru pastrarea valorii reale  a obligatiilor banesti ale paratei, instanta va admite si cererea reclamantei privind actualizarea sumelor de bani datorate de catre parata cu titlu de spor pentru complexitatea muncii, actualizare ce se va face cu aplicarea coeficientului de inflatie de la data efectiva a platii.
In ceea ce priveste daunele morale, instanta constata ca pentru obligarea unei peroane fizice sau juridice la plata de daune morale trebuie a fi indeplinite conditiile unei raspunderi civile, respectiv existenta prejudiciului moral suferit de reclamanta, a caracterului ilicit a faptei savarsite de parata, aceasta fapta sa fie savarsita cu vinovatie si a raportului de cauzalitate dintre prejudiciul respectiv si fapta paratului.
Instanta retine ca reclamanta a suferit un prejudiciu moral prin neplata sporului de complexitate a muncii, intrucat i s-au diminuat veniturile sale lunare, fapt ce a dus la lezarea demnitatii sale , creand o stare de disconfort pentru aceasta, aspect ce poate leza demnitatea unei persoane. De asemenea, exista in cauza si fapta ilicita a paratei, respectiv nerespectarea dispozitiilor legale privind acordarea sporului de complexitate a muncii. Intre prejudiciul suferit de reclamanta si fapta ilicita a paratei exista si legatura de cauzalitate.
Totusi nu este indeplinita conditia vinovatiei paratei, instanta apreciind ca parata nu a putut plati reclamantei sporul legal, deoarece nu a avut fondurile necesare. Acest aspect rezulta din filele de buget depuse la fila 58 - 64 din dosar, conform carora sumele alocate de catre ordonatorul principal de credite CNAS pentru plata sporurilor este 0.
Pentru aceste motive, in temeiul art. 998 - 999 C.civ., instanta a respins cererea reclamantei privind obligarea paratei la plata daunelor morale.
Fata de admiterea in parte a cererii, in temeiul art. 274 si art.  276 C.p.c., instanta va respinge cererea reclamantei privind cheltuielile de judecata.

Sentinta a ramas definitiva si irevocabila prin respingerea recursului prin Decizia 267/2012 a Curtii de Apel Oradea
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Salarizare

Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Acordarea sporului de salariu aferent titlului ?tiin?ific de doctor. Aplicabilitatea Deciziei nr. 21/2016 a Inaltei Curti. - Hotarare nr. 963 din data de 05.04.2017
egalizare salarii - Hotarare nr. 41 din data de 17.01.2018
Drepturi salariale. Pretentii. - Sentinta civila nr. 748 din data de 27.09.2017
Pretentii - Sentinta civila nr. 734 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 729 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 727 din data de 25.09.2017
COnflict de drepturi avand ca obiect obligarea unitatii la plata salariului ce i s-ar fi cuvenit reclamantei in calitate de asistent principal - Sentinta civila nr. 40/lm/2008 din data de 17.02.2009
Drepturi salariale prescrise. Invocarea din oficiu a - Sentinta civila nr. 412 din data de 09.03.2015
Salariati straini angajati prin agentie de munca temporara. Contractul de munca aplicabil - Hotarare nr. 923 din data de 18.05.2015
Salarizarea personalului din inva?amantul preuniversitar incepand cu 01.01.2010 - Sentinta civila nr. 279 din data de 06.03.2014
Neachitarea drepturilor salariale. - Sentinta civila nr. 216 din data de 24.02.2011
Drepturi salariale. Acordarea unui spor pentru exercitarea mai multor functii - Sentinta civila nr. 885 din data de 21.06.2011
Salarizare - Sentinta penala nr. 280 din data de 16.03.2011
Emitere adeverinta de venituri - Sentinta civila nr. 207 din data de 22.02.2011
Norma de hrana acordata angajatilor din cadrul Ministerului de Interne si a Reformei Administrative - Sentinta civila nr. 121 din data de 10.02.2009
Diminuarea salariului cu 25% in sectorul bugetar - Sentinta civila nr. 1175 din data de 18.11.2010