InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Bistrita-Nasaud

Reclamantul nu a facut proba contrarie in sensul ca ar fi prestat munca pe o durata mai mare decat durata normala, de 40 de ore pe saptamana, in afara de ceea ce s-a retinut mai sus si nici ca nu ar fi beneficiat de acordarea de zile libere platite ...

(Sentinta comerciala nr. 891/CA/2011 din data de 30.12.2011 pronuntata de Tribunalul Bistrita-Nasaud)

Domeniu Salarizare | Dosare Tribunalul Bistrita-Nasaud | Jurisprudenta Tribunalul Bistrita-Nasaud

Plata de ore suplimentare. Functionar public.

       Reclamantul nu a facut proba contrarie in sensul ca ar fi prestat munca  pe o durata mai mare decat durata normala, de 40 de ore pe saptamana, in afara de ceea ce s-a retinut mai sus si nici ca nu ar fi beneficiat de acordarea de zile libere platite pentru zilele de repaus saptamanal si sarbatori legale in care a prestat munca.

Trib. Bistrita-Nasaud, s. com., de cont. adm. si fisc., sent. nr. 891/CA/13 iulie 2011

       Prin actiunea in contencios administrativ formulata de reclamantul DL, membru al Sindicatului National al Politistilor "Pro Lex" Bistrita-Nasaud, in contradictoriu cu paratii Primarul Municipiului Bistrita, Consiliul Local al Municipiului Bistrita, s-a solicitat ca paratul Primarul Municipiului Bistrita sa-i calculeze, sa-i evidentieze orele suplimentare efectuate de catre reclamant in zilele de sambata, duminica, in zilele considerate prin lege sarbatori legale sau declarate zile nelucratoare, din ianuarie 2009, pana in prezent, si sa procedeze la acordarea de compensatii banesti sau la compensarea cu timp liber corespunzator; sa fie obligata paratul Consiliul Local al Municipiului Bistrita, sa aloce fondurile necesare platii sumelor solicitate la petitul I; sa fie obligat paratul Primarul Municipiului Bistrita sa-i acorde concediul de odihna suplimentar aferent sporului de antena pentru anul 2009, pe o durata cuprinsa intre 3 si 10 zile lucratoare, pentru desfasurarea activitatii in conditii periculoase sau vatamatoare, si la acordarea acestui concediu de odihna suplimentar, incepand cu 1 ianuarie 2010, pe viitor; sa fie obligat Consiliul Local al Municipiului Bistrita sa emita o hotarare privind acordarea zilelor de concediu suplimentar conform dispozitiilor H.G.nr.250/1992. 
Examinand cu  prioritate, conform art. 137 Cod procedura civila, exceptiile invocate, respectiv exceptia lipsei procedurii prealabile invocata de paratii Primarul Municipiului Bistrita si Consiliul Local al Mun. Bistrita, privind  capatul de cerere de obligare a consiliului local la emiterea unei hotarari prin care sa se aprobe acordarea concediului de odihna suplimentar si sa se stabileasca durata acestuia, conform dispozitiilor H.G.nr.250/1992, tribunalul retine ca s-a formulat adresa nr.14.976/25.02.2010 de catre Sindicatul National al Politistilor si Vamesilor "Pro Lex" catre Primaria mun. Bistrita, care reprezinta intr-adevar o structura functionala potrivit prev.art.77  din Legea nr.215/2001, republicata si nu paratului Consiliul local al mun. Bistrita - autoritatea deliberativa a administratiei publice locale. Dar, esential este ca s-a solicitat doar acordarea concediului de odihna suplimentar aferent anului 2009, nu si reglementarea acestuia de catre autoritatea deliberativa a administratiei publice locale,  prin emiterea unei hotarari, astfel ca reclamantul avea obligatia sa urmeze procedura prealabila fata de aceasta parat, respectiva adresa vizand practic petitul 3 al actiunii introductive, cu atat mai mult cu cat prin raspunsul nr.24328/24.03.2010, fila 41 dosar, s-a precizat  ca pentru stabilirea unui concediu suplimentar de odihna este necesara aprobarea acestuia printr-o hotarare a consiliului local, acesta neputand fi acordat  fara existenta unei astfel de hotarari
  Pentru aceste argumente se va admite exceptia lipsei procedurii prealabile si se va respinge capatul de cerere privind obligarea Consiliului Local al Mun. Bistrita la emiterea unei hotarari privind acordarea zilelor de concediu suplimentar, conf. H.G. nr. 250/1992, ca inadmisibil.
       Referitor la exceptia prematuritatii cererii avand obiect obligarea paratului Primarul municipiului Bistrita sa acorde reclamantului concediul de odihna suplimentar aferent sporului de antena pentru anul 2009 pe o durata intre 3 si 10 zile lucratoare si la acordarea acestui concediu de odihna suplimentar incepand cu 1 ianuarie 2010 si pe viitor, tribunalul constata ca  si aceasta este intemeiata,  intrucat desi potrivit art.18 din HG nr.250/1992, salariatii din administratia publica si din alte unitati bugetare ce presteaza munci grele, periculoase sau vatamatoare, ori lucreaza in locuri de munca in care exista astfel de conditii, au dreptul ca, in afara concediului de odihna, sa beneficieze, in fiecare an calendaristic, de un concediu de odihna suplimentar cu o durata cuprinsa intre 3 si 10 zile lucratoare, art.19 din acelasi act normativ mentioneaza ca stabilirea categoriilor de personal, a activitatilor si a locurilor de munca pentru care se acorda concediu de odihna suplimentar se face potrivit art.2-3 din Legea nr.31/1991 si ca durata efectiva a concediului de odihna suplimentar se aproba de catre consiliul local in cazul salariatilor din serviciile publice locale ori din unitatile subordonate potrivit art.21 din HG nr.250/1992, astfel ca primarul poate acorda acest concediu doar in masura in care el, in prealabil a fost aprobat de consiliul local.
In consecinta, pentru a se putea aplica aceste prevederi legale, in speta,  se impune sa existe o hotarare emisa de catre paratul Consiliul Local al municipiului Bistrita, potrivit HG nr. 250/1992, in acest sens, asa cum s-a aratat in intampinare, a fost intocmit un proiect de hotarare de consiliul local, care insa nu a fost aprobata pana in prezent.
Cat timp nu a fost adoptata hotararea de consiliu local prin care sa se aprobe durata efectiva a  concediului de odihna suplimentar si nici nu a fost obligat paratul Consiliul local al municipiului Bistrita sa emita o hotarare de consiliu local cu privire la acordarea concediului de odihna suplimentar, exceptia prematuritatii cererii privind obligarea paratului Primarul Municipiului Bistrita de a acorda reclamantului concediul de odihna suplimentar aferent sporului de antena pentru anul 2009, pe o durata cuprinsa intre 3 si 10 zile lucratoare, pentru desfasurarea activitatii in conditii periculoase sau vatamatoare si la acordarea acestui concediu de odihna suplimentar, incepand cu data de 01.01.2010, pe viitor, va fi admisa cu consecinta respingerii acestei cereri a reclamantului ca fiind prematur formulata.
Pe fondul cauzei, din materialul probator administrat in cauza, instanta apreciaza ca pretentia reclamantului privind cererea avand obiect obligarea primarului  sa calculeze, sa evidentieze orele suplimentare efectuate de catre reclamant in zilele de sambata, duminica, in zilele considerate prin lege sarbatori legale sau declarate zile nelucratoare, din ianuarie 2009 pana in prezent, si sa procedeze la acordarea de compensatii banesti sau la compensarea cu timp liber corespunzator este neintemeiata pentru considerentele ce vor fi expuse in continuare.
       Reclamantul a fost numit functionar public prin Dispozitia Primarul mun. Bistrita nr. 1884/08.10.2007 in cadrul Politiei Comunitare a Mun. Bistrita, prestand efectiv activitate intreg anul 2009, cat si in cursul anului 2010 pana in prezent.
Politia Comunitara a Mun. Bistrita a fost infiintata in temeiul Legii nr.371/2004 privind infiintarea, organizarea si functionarea Politiei Comunitare si isi desfasoara activitatea potrivit Regulamentului-cadru de organizare si functionare a Politiei Comunitare aprobat prin H.G.R.nr.2295/2004 si a Regulamentului de organizare si functionare a serviciului public "Politia Comunitara a Mun. Bistrita" aprobata prin Hotararea Consiliului local al mun. Bistrita nr.85/2008.
       Datorita specificului activitatii  politiei comunitare care presupune asigurarea  continuitatii in activitatea desfasurata si programul de lucru al salariatilor din cadrul acestui serviciu este unul specific, facand astfel imposibila asigurarea zilelor de repaus saptamanal, pentru toti salariatii, in zilele de sambata si duminica, iar in zilele de sarbatori legale  nu se poate asigura repaus pentru toti angajatii.
       In consecinta in cadrul serviciului in care isi desfasoara activitatea reclamantul, angajatorul a intocmit un grafic de planificare servicii, care a fost astfel conceput incat fiecarui salariat i s-a asigurat compensarea cu timp liber pentru zilele de repaus saptamanal si zilele declarate nelucratoare prin lege, in care a prestat activitate. Desi, potrivit acestui grafic, reclamantul a prestat efectiv activitate si in zilele de sambata si duminica sau sarbatori legale, grafic care corespunde cu evidentele Registrului Dispozitivelor de Siguranta Publica si Patrulare, iar prestarea efectiva a activitatii  in zilele de sambata si duminica si sarbatori legale este recunoscuta de parati, conform adeverintei nr. 75531/20.09.2010 si  prin intampinarea depusa, tribunalul retine ca aceasta activitate nu constituie munca suplimentara intrucat nu depaseste durata normala a timpului de lucru, de 40 de ore pe saptamana. Munca prestata in aceste zile a fost compensata cu timp liber platit si totodata, asa cum rezulta si intampinarea depusa, sustinuta de inscrisurile depuse la filele 255, 256 dosar, i-a fost acordat un spor la salariu de 100%, pentru lunile iunie si iulie 2009, cand a prestat ore suplimentare.
       Reclamantul nu a facut proba contrarie in sensul ca ar fi prestat munca  pe o durata mai mare decat durata normala, de 40 de ore pe saptamana, in afara de ceea ce s-a retinut mai sus si nici ca nu ar fi beneficiat de acordarea de zile libere platite pentru zilele de repaus saptamanal si sarbatori legale in care a prestat munca.
       Or, tribunalul retine ca  nu  este admisibila si acordarea de zile libere platite si  compensarea in bani, cele doua modalitati de compensare fiind prevazute alternativ si nu  cumulativ, avand prioritate compensarea cu timp liber platit, in acest sens fiind si art.8 al HCL Bistrita nr. 9/2008.
       Conform art.33 alin.2 din Legea nr.188/1999, republicata, invocate de reclamant "pentru orele lucrate din dispozitia conducatorului autoritatii sau institutiei publice peste durata normala a timpului de lucru sau in zilele de sarbatori legale ori declarate zile nelucratoare functionarii publici de executie au dreptul la recuperare sau la plata majorata cu un spor de 100% din salariul de baza; numarul orelor platite cu sporul de 100% nu poate depasi 360 intr-un an", prevederi care se coroboreaza pana la data de 31.12.2009, cu cele ale art.13 din O.G.nr.6/2007, privind unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pana la intrarea in vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare si alte drepturi ale functionarilor publici, precum si cresterile salariale care se acorda functionarilor publici in anul 2007,conform carora "pentru orele prestate peste durata normala a timpului de lucru de functionarii publici numiti in functii publice de executie, de conducere sau din categoria inaltilor functionari publici au dreptul la recuperare sau la plata unui spor din salariul de baza, dupa cum urmeaza: a) 75% din salariul de baza pentru primele doua ore de depasire a duratei normale a zilei de lucru; b) 100% din salariul de baza pentru orele urmatoare. Cu spor de 100% se platesc si orele lucrate in zilele de repaus saptamanal sau in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza. (2) Munca peste durata normala a timpului de lucru poate fi prestata si sporurile prevazute la alin. (1) se pot plati numai daca efectuarea orelor suplimentare a fost dispusa sau aprobata, dupa caz, de superiorul ierarhic, fara a se depasi 360 de ore anual", reglementari care se refera la orele suplimentare efectuate peste durata normala a timpului de lucru, nu la activitatea prestata in timpul repausului saptamanal, sarbatorilor legale si a zilelor in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza, in cadrul schimbului normal de lucru, mai mult reclamantul beneficiind de timp liber in compensare.
       Chiar daca art.20 din Legea nr.330/2009 prevede ca pentru munca prestata in zilele de  repaus saptamanal, in zilele de sarbatori legale sau in zilele in care nu se lucreaza se compenseaza cu un spor de 100% si, aparent, ar avea prioritate compensarea cu spor de 100%, fata de compensarea cu timp liber, cat timp se face mentiunea ca munca astfel compensata nu se compenseaza cu timp liber, insa aceasta dispozitie legala nu se aplica in anul 2010, potrivit art.30 alin.7 din Legea nr.330/2009, astfel ca singura modalitate de compensare, in anul 2010, a muncii prestate in zilele de  repaus saptamanal, in zilele  de sarbatori legale sau in zilele in care nu se lucreaza este compensarea cu timp liber asa cum au procedat paratii.
Pentru considerentele de fapt si de drept anterior aratate, cererea reclamantului avand obiect obligarea paratului Primarul municipiului Bistrita sa calculeze, sa evidentieze orele suplimentare efectuate de catre reclamant in zilele de sambata, duminica, in zilele considerate prin lege sarbatori legale sau declarate zile nelucratoare, din ianuarie 2009 pana in prezent si sa procedeze la acordarea de compensatii banesti sau la compensarea cu timp liber corespunzator va fi respinsa ca neintemeiata.
Ca urmare a respingerii acestei cereri  apare ca neintemeiata si  cererea  avand obiect obligarea paratului Consiliul Local al municipiului Bistrita sa aloce fondurile necesare platii sumelor solicitate prin cererea ce a fost respinsa.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Salarizare

Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Acordarea sporului de salariu aferent titlului ?tiin?ific de doctor. Aplicabilitatea Deciziei nr. 21/2016 a Inaltei Curti. - Hotarare nr. 963 din data de 05.04.2017
egalizare salarii - Hotarare nr. 41 din data de 17.01.2018
Drepturi salariale. Pretentii. - Sentinta civila nr. 748 din data de 27.09.2017
Pretentii - Sentinta civila nr. 734 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 729 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 727 din data de 25.09.2017
COnflict de drepturi avand ca obiect obligarea unitatii la plata salariului ce i s-ar fi cuvenit reclamantei in calitate de asistent principal - Sentinta civila nr. 40/lm/2008 din data de 17.02.2009
Drepturi salariale prescrise. Invocarea din oficiu a - Sentinta civila nr. 412 din data de 09.03.2015
Salariati straini angajati prin agentie de munca temporara. Contractul de munca aplicabil - Hotarare nr. 923 din data de 18.05.2015
Salarizarea personalului din inva?amantul preuniversitar incepand cu 01.01.2010 - Sentinta civila nr. 279 din data de 06.03.2014
Neachitarea drepturilor salariale. - Sentinta civila nr. 216 din data de 24.02.2011
Drepturi salariale. Acordarea unui spor pentru exercitarea mai multor functii - Sentinta civila nr. 885 din data de 21.06.2011
Salarizare - Sentinta penala nr. 280 din data de 16.03.2011
Emitere adeverinta de venituri - Sentinta civila nr. 207 din data de 22.02.2011
Norma de hrana acordata angajatilor din cadrul Ministerului de Interne si a Reformei Administrative - Sentinta civila nr. 121 din data de 10.02.2009
Diminuarea salariului cu 25% in sectorul bugetar - Sentinta civila nr. 1175 din data de 18.11.2010