InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Calarasi

Drepturi speciale restante salariati Politia Locala - alocatia de hrana ;

(Sentinta civila nr. 2523 din data de 21.06.2011 pronuntata de Tribunalul Calarasi)

Domeniu | Dosare Tribunalul Calarasi | Jurisprudenta Tribunalul Calarasi

Drepturi  speciale restante  salariati  Politia Locala  - alocatia de hrana ;
Competenta functionala ;
- art. 6, 7,12 si 13 din Lg. nr. 319/2006;  Directiva  89/391/ CEE; art. 28 din HG nr. 833/2007, art. 28 din Lg. 54/2003, Lg. nr. 554/2004, Lg. 155/2010, OUG nr. 30/2007, OG nr. 137/2000, HG nr. 196/2005, HG nr. 1332/2010, Lg. 284/2010 Prin sentinta civila 2523/21.06.2011 pronuntata in dosarul nr. _/116/2011 de catre Tribunalul  Calarasi a Respins exceptiile lipsei procedurii prealabile, lipsei calitatii de reprezentant legal a SNPLR - C inadmisibilitatii actiunii reclamantilor si lipsei calitatii procesuale pasive a Primarului ors C. , invocate de paratul Primarul ors C.
A respins actiunea formulata de  reclamantii A I , A N s.a. prin reprezentant legal SNPLR - C impotriva paratilor Directia de Politie Locala C si Primarul ors C.
In baza art. 165 Cod pr.civila, a  disjuns cererile formulate de reclamantii A M, G I V s.a. prin reprezentant legal SNPLR - C impotriva paratilor Directia de Politie Locala C si Primarul ors C. urmand a se forma un nou dosar ce va fi inaintat Tribunalului Calarasi spre repartizare aleatorie completelor specializate in cauzele pentru litigii de munca si asigurari sociale.

Pentru a pronunta aceasta solutie, tribunalul a avut in vedere urmatoarele :

Prin cererea  introdusa la aceasta instanta la data de 14.04.2011 si inregistrata sub nr.  _/116/2011, reclamantii A I , A N s.a. prin reprezentant legal SNPLR - C.  cu sediul in  Bucuresti, _ au chemat in judecata pe paratii Directia de Politie Locala C si Primarul ors C., pentru  ca prin hotararea judecatoreasca ce se va pronunta sa fie obligati paratii la plata drepturilor speciale restante la care sunt indreptatiti salariatii Politiei Locale C, functionari publici si personal contractual pe care parata refuza sa le plateasca, reprezentand alocatia de hrana (pentru mentinerea sanatatii si securitatii in munca) in cuantum de 500 lei net/lunar, aferente perioadei 01.10.2010 - 31.03.2011 cat si includerea acesteia in plata pentru viitor, incepand cu data de 01.04.2011.
In motivarea in fapt a cererii se arata de reclamanti ca a solicitat paratelor plata drepturilor speciale mai sus aratate, insa parata Directia de Politie Locala C a refuzat plata acestor drepturi contrar dispozitiilor art. 6, 7,12 si 13 din Lg. nr. 319/2006 si Directivei 89/391/ CEE, care stipuleaza obligatia  angajatorului de a acorda alimentatia de protectie angajatilor.
Se mai arata de reclamanti ca in acest sens sunt si dispozitiile art. 32 si 37 din Lg. nr. 188/99 R, art. 4 si 35 din Lg. nr.  155/2010, art. 55 al.4 lit.b din Codul fiscal.
De asemenea, arata reclamantii ca  in cuprinsul Lg. nr. 284/2010  se prevede in cadrul Anexei 1 cap.I. art. 7 ind.1 lit.b ca functionarii publici beneficiaza si de alte drepturi care nu sunt de natura  salariala, stabilite in conditiile legii, aceste drepturi fiind acordate in conditiile si limitele actelor normative prin care sunt  reglementate, asa cum  reiese din prevederile art. 7 al.2.
Mai mult, prin HG nr. 196/2005 Politia Locala este definita ca o forta complementara de ordine publica alaturi de alte institutii ale statului. Astfel, tinand cont de dispozitiile OG nr. 137/2000 privind sanctionarea tuturor formelor de discriminare, angajatilor Politiei Locale li se cuvine sa li se acorde alocatie de hrana, ca si  in celelalte institutii de ordine publica, SRI, SPP, Garda Financiara.
Prevederile actelor normative de mai sus, precum si prevederile Ordinului nr. S/440 din 05.05.2003, respectiv ale Ordinului nr. S/310 din 21.12.2009 ale Ministerului Administratiei si Internelor, privind hranirea efectivelor Ministerului Administratiei si Internelor in timp de pace, coroborate cu prevederile art. 14 din Legea nr. 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca, conduc la concluzia de netagaduit ca norma de hrana se impune a fi acordata si personalului politiei locale  intr-un cuantum echivalent cu cel al  celorlalte structuri de ordine si siguranta publica, in considerarea activitatii lor.
Tinand cont de natura muncii depuse (efort fizic si psihic prelungit, exercitarea atributiilor in perioade cu temperaturi extreme, etc) si  complexitatea activitatii desfasurate, este necesar ca lucratorilor politiei locale sa li se asigure o hrana corespunzatoare.
Deoarece prin transferul de competente catre administratia publica locala (potrivit principiului descentralizarii administratiei publice), infiintarea Politiei Locale si intrarea in vigoare a Legii nr. 155/2010, atributiile, obligatiile si responsabilitatile lucratorilor politiei locale au crescut, pe cale de consecinta, ar trebui sa existe si o motivare pe masura cerintelor, pentru asigurarea realizarii scopului desfasurarii activitatii de calitate a administratiei publice si satisfacerea nevoilor cetatenilor.
Mentioneaza reclamantii ca paratul Primarul ors. C   nu a raspuns plangerii prealabile adresate.
In considerarea celor expuse, reclamantii prin reprezentat legal au solicitat admiterea actiunii asa cum a fost formulata.
In drept au invocat dispozitiile art. 28 din HG nr. 833/2007, art. 28 din Lg. 54/2003, Lg. nr. 554/2004, Lg. 319/2006 privind securitatea  si sanatatea in munca, Lg. 155/2010, OUG nr. 30/2007, OG nr. 137/2000, HG nr. 196/2005, HG nr. 1332/2010, Lg. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice.
In dovedirea actiunii au depus inscrisuri in copie.
In termen legal paratul Primarul ors. C a  formulat intampinare, prin care a solicitat respingerea actiunii reclamantilor, in principal, pe cale de  exceptie.
S-a invocat de  parat exceptia neindeplinirii procedurii prealabile in raport de dispozitiile art. 7 al.1 din Lg. nr. 554/2004, avand in vedere  ca reclamantii au formulat plangere prealabila la data de 28.03.2011, adresata Consiliului Local al ors. C si nu  paratului Primarul ors. C.
A mai invocat paratul si exceptia lipsei calitatii de reprezentant legal a SNPLR - C motivat de faptul ca reprezentantul legal nu a facut dovada ca a formulat actiune in numele  membrilor de sindicat si nici nu are imputernicire  expresa  din partea acestora de a exercita actiune in numele lor.
S-a mai invocat de parat exceptia inadmisibilitatii actiunii reclamantilor in raport de dispozitiile art. 8 al.1 din Lg. nr. 554/2004 si exceptia lipsei calitatii sale procesuale pasive, avand in vedere ca  parata Directia de Politie Locala C este angajatorul reclamantilor si ordonator tertiar de credite.
Pe fondul cauzei, paratul a solicitat respingerea actiunii reclamantilor ca neintemeiata, intrucat art. 34 din Lg. nr. 155/2010 prevede ca  drepturile salariale ale personalului politiei locale se stabilesc potrivit prevederilor legale aplicabile personalului din  aparatul de specialitate al primarului, iar potrivit Lg. nr. 284/2010 si Lg. nr. 285/2010 nu se poate acorda norma de hrana functionarilor publici si personalului contractual din aparatul de  specialitate al primarului.
Prin Lg. nr. 285/2010 au fost stabilite drepturile salariale ale functionarilor publici si personalului contractual care isi desfasoara activitatea in cadrul Politiei Locale cu  sporurile aferente, printre care nu  se regasesc si drepturile speciale solicitate.
Cat priveste solicitarea reclamantilor de includere a  alocatiei de hrana in plata pentru viitor se arata de parat ca in bugetul  de venituri si cheltuieli  pe anul 2011 nu sunt alocate sume de bani pentru plata normei de hrana.
In raport de apararile formulate, paratul a solicitat respingerea actiunii reclamantilor ca neintemeiata.
In drept a invocat dispozitiile art. 115 - 118 Cod pr.civila.
A solicitat si judecarea cauzei in lipsa conform dispozitiilor art. 242 (2) Cod pr.civila
Reclamantii prin reprezentant legal au formulat raspuns la  intampinarea depusa de parat, prin care au aratat ca apararile formulate de  parat, pe cale de exceptie, sunt neintemeiate, urmand a fi respinse ca atare.
Reclamantii prin reprezentant legal au depus la dosar si concluzii scrise.
In sedinta publica de la 21.06.2011, tribunalul avand in vedere  ca reclamantii A M, G I V s.a. sunt angajati ai paratei Directia  de Politie Locala C in calitate de personal contractual, conform inscrisurilor depuse la dosar, a pus in discutia partilor competenta  functionala a prezentului complet de a solutiona cererea  formulata, avand in vedere ca aceste cauze sunt solutionate de  completele de litigii de munca si asigurari sociale si nu de completele de contencios administrativ.
In raport de situatia de fapt constatata, tribunalul in baza art. 165 Cod pr.civila, raportat la art. 109 din Lg. nr. 188/1999 R, a dispus disjungerea cererilor formulate de  reclamantii A M, G I V s.a. prin reprezentant legal SNPLR "C", urmand a se forma un nou dosar ce va fi inaintat Tribunalului Calarasi spre repartizare aleatorie completelor specializate in cauzele pentru litigii de munca si asigurari sociale.
Tribunalul a analizat mai intai, conform art. 137 Cod pr.civila, exceptiile: neindeplinirii procedurii prealabile, lipsei calitatii sale procesuale pasive si  inadmisibilitatii actiunii reclamantilor, invocate de  paratul Primarul ors C prin intampinare, analiza acestor exceptii fiind prioritara analizarii fondului cauzei.
Examinand exceptia neindeplinirii procedurii prealabile invocata de paratul Primarul ors C prin intampinare, in raport de dispozitiile legale aplicabile si obiectul actiunii reclamantilor, tribunalul a apreciat-o neintemeiata si a respins-o ca atare, avand in vedere ca in cauza nu sunt incidente dispozitiile art. 7 al.1 din Lg. nr.  554/2004 invocate de parat in aparare, raportat la obiectul actiunii reclamantilor, plata drepturilor speciale restante.
Referitor la exceptia lipsei calitatii de  reprezentant legal a sindicatului, invocata de paratul Primarul ors C prin intampinare, tribunalul constata nefondata exceptia in raport de inscrisurilor depuse la dosar de reprezentantul legal, respectiv imputernicirile exprese ale membrilor de sindicat care au mandatat sindicatul sa exercite prezenta actiune in numele si pentru ei, imputerniciri care fac pe deplin dovada ca reprezentantul legal SNPLR C a formulat actiune in numele si pentru membrii de sindicat, avand  imputernicire expresa din partea acestora.
Cat priveste exceptia inadmisibilitatii actiunii reclamantilor in raport de dispozitiile art. 8 al.1 din  Lg. nr. 554/2004 invocata de paratul Primarul ors C prin intampinare, tribunalul apreciaza nefondata exceptia, constatand ca in cauza nu sunt incidente dispozitiile legale invocate de parat in raport de obiectul  actiunii reclamantilor, plata drepturilor speciale restante.
In ceea ce priveste exceptia lipsei calitatii sale procesuale pasive, invocata de  paratul Primarul ors C, tribunalul constata exceptia ridicata neintemeiata intrucat Primarul ors C este ordonatorul principal de credite, astfel ca are calitate procesuala pasiva in cauza.
Pe fondul cauzei, tribunalul a retinut ca reclamantii sunt functionari publici, cu statut special, politisti locali in cadrul  paratei Directia de Politie Locala C.
Analizand pretentiile reclamantilor,  tribunalul le apreciaza nefondate pentru urmatoarele considerente:
Potrivit art. 16 al.1 din Lg. nr. 155/2010, raporturile de serviciu ale politistilor locali se stabilesc, se modifica, se suspenda si inceteaza in conditiile stabilite potrivit prevederilor prezentei legi si ale Lg. nr. 188/1999 R.
Conform art. 34 din Lg. nr. 155/2010 legea politiei locale, drepturile salariale ale  personalului politiei locale se stabilesc potrivit prevederilor legale aplicabile personalului din aparatul de specialitate al primarului.
Drepturile salariale ale personalului din aparatul de specialitate al primarului sunt cele prevazute in Lg. nr. 188/199 R care reprezinta legea cadru ce reglementeaza statutul  functionarilor publici si  in Legea nr. 284/2010 si Legea nr. 285/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice.
Aceste  reglementari stabilesc  si anumite categorii de sporuri si alte drepturi salariale cuvenite functionarilor publici, printre care nu se regasesc si drepturile salariale solicitate de reclamanti.
Cum reclamantii nu pot beneficia decat de drepturile prevazute de  legislatia speciala ce le este incidenta, instanta constata neintemeiata actiunea formulata, avand in vedere ca reclamantii nu pot beneficia de drepturile  speciale solicitate, intrucat nu se incadreaza in categoria salariatilor  in considerarea careia au fost reglementate aceste drepturi iar  extinderea lor nu este posibila decat prin vointa legiuitorului.
Daca legiuitorul ar fi  dorit sa acorde  alocatia de hrana angajatilor Politiei Locale, ca si celorlalte institutii de ordine publica (Politie, Armata, Jandarmerie), care beneficiaza de prevederile Lg. nr. 523/2003, care modifica OG nr. 26/1994 privind drepturile de hrana, in timp de pace, ale personalului din  sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, ar fi  prevazut  in Lg. nr. 155/2010, legea politiei locale, aceste drepturi speciale.
Or, aceste drepturi speciale solicitate de reclamanti nu sunt prevazute in legea politiei locale, dovada fiind si solicitarea expresa a reclamantilor facuta in concluziile scrise de a fi obligat paratul Primarul ors C de a initia un proiect de   hotarare privind acordarea indemnizatiei de hrana pentru mentinerea sanatatii si securitatii in munca si trecerea acestui proiect pe ordinea de zi a sedintei ordinare a consiliului local.
A interpreta altfel dispozitiile legale ce prevad aceste drepturi, inseamna a adauga la lege, ceea ce nu este admisibil in conditiile in care instanta aplica legea in vigoare si nu are  abilitatea de a modifica/ completa dispozitiile acesteia.
In mod constant, Curtea Constitutionala a Romaniei a stabilit ca instantele de judecata nu au competenta sa anuleze ori sa refuze aplicarea unor acte normative, cu putere de lege, considerand ca sunt discriminatorii si sa le inlocuiasca cu masuri nou create pe  cale judecatoreasca sau cu prevederi cuprinse  in acte normative  neavute in vedere de legiuitor la adoptarea actelor normative considerate discriminatorii
Acesta a si fost rationamentul adoptarii unei legi privind sistemul unitar de salarizare pentru salariatii din institutiile bugetare, respectiv Lg. nr. 284/2010 si Lg. 285/2010.
Cat priveste solicitarea reclamantilor facuta prin concluziile scrise referitoare la obligarea paratului Primarul ors C de a initia un proiect de   hotarare privind acordarea indemnizatiei de hrana pentru mentinerea sanatatii si securitatii in munca si trecerea acestui proiect pe ordinea de zi a sedintei ordinare a consiliului local, sa aloce sumele  necesare pentru acordarea acestor drepturi in buget si sa fie incluse si pe viitor, ceea ce ar presupune o rectificare bugetara, tribunalul nu a analizat-o, avand  in vedere ca a fost pretinsa prin concluziile scrise, contrar principiilor fundamentale ale procesului civil, prin aceasta modalitate de solicitare  fiind incalcate doua principii fundamentale ale  procesului civil, respectiv principiul contradictorialitatii si dreptului la aparare.
Pentru considerentele aratate si dispozitiile legale mai sus analizate, tribunalul urmeaza a respinge exceptiile; lipsei procedurii prealabile, lipsei calitatii de reprezentant legal a SNPLR C, inadmisibilitatii actiunii reclamantilor si lipsei calitatii procesuale pasive a Primarului ors C, invocate de paratul Primarul ors C.
Urmeaza a respinge actiunea formulata de  reclamantii AI, AN, s.a. prin reprezentant legal SNPLR - C impotriva paratilor Directia de Politie Locala C si Primarul ors C .
In baza art. 165 Cod pr.civila, urmeaza a disjunge cererile formulate de reclamantii A M, G I V s.a. prin reprezentant legal SNPLR - C impotriva paratilor Directia de Politie Locala C si Primarul ors C. urmand a se forma un nou dosar ce va fi inaintat Tribunalului Calarasi spre repartizare aleatorie completelor specializate in cauzele pentru litigii de munca si asigurari sociale.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete

Reziliere contract de concesiune - Conditii - Decizie nr. 132/R din data de 07.02.2014
Rectificare carnet de munca. Dispozitii legale - Sentinta civila nr. 651/LM din data de 13.03.2014
Divort. Exerxitarea autoritatii parintesti - Decizie nr. 503/A din data de 25.09.2014
Atribuire folosinta imobil. O.P. - conditii de admisibilitate - Decizie nr. 404/A din data de 18.07.2014
Rezolutie antecontract de vanzare cumparare - Decizie nr. 607/R din data de 24.11.2014
trafic de droguri - Sentinta penala nr. 9 din data de 22.01.2014
Acordul de recunoa?tere a vinova?iei incheiat de procurorul militar cu inculpatul cercetat pentru savar?irea infrac?iunii de conducere a unui vehicul sub influenta alcoolului sau a altor substante prev. de art.336 alin.1 C.pen. Amanarea aplicarii pedepsei - Sentinta penala nr. 8 din data de 16.02.2016
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 1230/Ap din data de 30.06.2017
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 771/Ap din data de 04.05.2017
Insolventa. Anulare acte frauduloase. - Sentinta civila nr. 510/Ap din data de 22.04.2017
Contractele individuale de munca incheiate intre persoane fizice in calitate de experti desemnati si persoane juridice in derularea unor proiecte POSDRU finantate din Fondul Social European au natura unor contracte atipice de munca - Sentinta civila nr. 496/A din data de 16.04.2017
Insolventa. Art. 72 din Legea nr. 85/2014. Respingerea cererii de deschiderea procedurii insolventei formulata impotriva garantului ipotecar. Solidaritatea nu se prezuma potrivit art. 1034-1056 Cod civil. - Sentinta civila nr. 473/Ap din data de 16.03.2017
EXPROPRIERE. Art. 26 din Legea nr. 33/1994. Stabilirea valorii despagubirii. Metoda comparatiei directe. Alegerea comparabilei cu cea mai mica ajustare, cu caracteristicile cele mai asemanatoare cu terenul in litigiu. - Sentinta civila nr. 336/AP din data de 23.02.2017
Expropriere. Reglementand dreptul de retrocedare a imobilelor expropriate, Legea nr. 33/1994 prevede la art. 35 ca „daca bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, - Sentinta civila nr. 71/Ap din data de 19.01.2017
Solicitare de sesizare a Curtii de Justi?ie a Uniunii Europene cu o intrebare preliminara, in temeiul dispozitiilor art. 276 din Tratatul privind func?ionarea Uniunii Europene. - Hotarare nr. 56/CP din data de 05.07.2017
Aplicarea unei pedepse mai reduse decat cea mentionata in acordul de recunoastere a vinovatiei. - Sentinta penala nr. 107/Ap din data de 14.02.2017
Legatura de cauzalitate intre fapta inculpatului si rezultatul produs. - Sentinta penala nr. 209/Ap din data de 17.03.2017
Reprezentarea succesorala in materia Legii nr. 10/2001. Amenajari de utilitate publica ulterioare notificarii, fara existenta unei autorizatii de constructie. - Decizie nr. 1500/Ap din data de 01.10.2016
Actiune in revendicare inadmisibila in conditiile in care s-a uzat de dispozitiile Legii nr. 10/2001. Imobil revendicat achizitionat in baza Legii nr. 112/1995. Securitatea raporturilor juridice. - Decizie nr. 1033/Ap din data de 15.07.2016
Obligatia de despagubire a A.A.A.S. –art 32 ind. 4 din O.U.G. nr. 88/1997. Contracte incheiate anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 137/2002. - Decizie nr. 295/Ap din data de 23.02.2016