InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Dambovita

Art. 10 alin.3 din Legea nr.10/2001 - imposibilitatea demolarii constructiilor ridicate neautorizat dupa data de 1 ianuarie 1990 in lipsa constatarii contraventiei de catre institutiile abilitate.

(Sentinta civila nr. 1309 din data de 10.06.2009 pronuntata de Tribunalul Dambovita)

Domeniu Constructii | Dosare Tribunalul Dambovita | Jurisprudenta Tribunalul Dambovita



Potrivit dispozitiilor  art. 10 alin 3  din Legea nr. 10/2001privind regimul juridic  al unor imobile  preluate in mod abuziv in perioada 6.03.1945- 22.12.1989,  se restituie in natura terenurile pe care  s-au ridicat constructii neautorizate in conditiile legii dupa data de 1.01.1990,  constructii  pentru care nu se poate dispune  totodata si  demolarea  in lipsa constatarii contraventiei, potrivit art. 29  din Legea nr. 50/1991, privind autorizarea  executarii lucrarilor in constructii. Asupra cauzei civile de fata :
Prin cererea inregistrata sub nr.619/120/2007 reclamantii G D, G C M, D G, D N si D E au chemat in judecata pe paratii primarul orasului P, secretarul Primariei orasului P, Prefectul jud. D si A.N.R.P. solicitand-anularea dispozitiilor nr.5589 si 5590/ 28.12.2006 ;
- lasarea in deplina proprietate si posesie a terenurilor de 450 mp. si respectiv 500 mp. situate in Pucioasa, str.Fantanilor, nr.1, jud.Dambovita ;
- obligarea A.N.R.P. de a aplica dispozitiile art.45 si 45 ind.1 din Legea nr.10/2001 primarului orasului P si Prefectului jud.D ;
- obligarea A.N.R.P. de a se justifica cu privire la anumite “ indicatii“ ;
- obligarea primarului orasului P la plata de daune cominatorii de 300.000 lei.
In motivarea actiunii reclamantii au aratat ca imobilele au apartinut autorului comun D I.I, suprafata de 500 mp.( 350 mp curti- constructii si 150 mp. teren de sub casa ) fiind cedata statului printr-un inscris numit “ MINUTA“, cu obligarea acestuia de a-i acorda un apartament cu 3 camere la etajul II in blocul ce urma sa se construiasca, obligatie care nu a mai fost executata deoarece nu s-a mai construit nici un bloc, iar suprafata de 450 mp. a fost restituita prin Decizia nr.1682/ 9.06.1995 a Inaltei Curtii de Casatie si Justitie prin care s-a inlaturat pedeapsa complementara a confiscarii totale a averii aplicata autorului comun.
Urmare a notificarilor nr.69/2001 si 46/2001 prin care s-a solicitat restituirea in natura a terenurilor au fost emise dispozitiile contestate.
Reclamantii au mai solicitat aplicarea dispozitiilor art.45 si 45 ind.1 alin.2 lit.a, b si e si alin.3 din Legea nr.10/2001 fata de primarul orasului Pucioasa pentru tergiversarea nejustificata a notificarilor, pentru nerespectarea prevazuta de art.23 alin.2 din Legea nr.10/2001 si pentru incalcarea interdictiei de instrainare, iar fata de P au solicitat aplicarea acelorasi texte de lege deoarece ar fi indicat primarului sa nu se restituie bunuri in natura.
O data cu actiunea au fost depuse dispozitiile contestate, certificatul nr.160/ 27.03.2000 emis de Directia Judeteana Dambovita a Arhivelor Nationale privind averea lui Iancu Dobrescu, certificatul de mostenitor nr.57/ 2.07.1964 privind mostenitorii lui D S.I decedat la 3.03.1963, acestia fiind D I. C si D I.I, in calitate de fii, “ minuta“ din 4.10.1974 prin care Dobrescu Ion ceda statului terenul de 500 mp., adeverinta nr.1937/ 29.07.1992 a U.A.T. oras Pucioasa care confirma ca Dobrescu Ion nu a primit apartamentul mentionat in “ minuta“, act de vanzare din 1935 a imobilului din Pucioasa, str.I.Gh. Duca, nr.9, jud. Dambovita, incheiat intre A I.D si I I.D, proces-verbal din 10.11.1958 privind imobilul din Pucioasa, str. Fantanilor, nr.1, jud.Dambovita, sentinta nr.365/28.07.1960 a Tribunalului Militar Bucuresti prin care s-a confiscat averea lui D I.I si procesul-verbal de confiscare a acesteia, decizia nr.1682/ 9.06.1995 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie si un proces-verbal din 25.06.2006 de identificare a terenurilor revendicate.
La data de 13.02.2007 paratul P judetului D a formulat intampinare invocand exceptia lipsei calitatii procesuale pasive aratand ca institutia prefectului nu mai are nici un fel de competente in domeniul Legii nr.10/2001 asa cum a fost modificata prin Legea nr.247/2005, iar pe fondul cauzei s-a solicitat respingerea actiunii.
La aceeasi data au formulat intampinare si primarul orasului Pucioasa si secretarul acestuia solicitand respingerea actiunii.
Si A.N.R.P. a formulat intampinare la data de 22.02.2007 invocand exceptia lipsei calitatii procesuale pasive pentru primele doua capete de cerere, iar pentru celelalte solicitand respingerea actiunii.
La data de 26.03.2007 reclamantii au precizat ca au chemat in judecata U.A.T. orasul Pucioasa ca unitate emitenta a celor doua dispozitii contestate, iar in sedinta publica din 21.05.2007 a fost admisa exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a ANRP.
La data de 31.07.2007 a decedat reclamanta D E conform certificatului de deces seria DP nr.816171/ 1.08.2007, mostenitorul acestuia fiind D N in calitate de fiu conform certificatului de mostenitor nr.58/ 10.03.2008.
Prin cererea depusa in sedinta publica din 8.10.2008 P si S au invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive aratand ca nu au atributii in domeniul Legii nr.10/2001.
Dupa punerea in discutie a celor trei exceptii invocate, in sedinta publica din 21.01.2009 au fost respinse exceptiile lipsei calitatii procesuale pasive a P si a P si a fost admisa exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a secretarului P o P.
Printr-o cerere formulata la data de 27.05.2009 reclamantii au solicitat ca P o P sa demoleze toate constructiile ridicate ilegal pe terenurile revendicate neavand autorizatia de construire conform dispozitiilor Legii nr.50/1991.
In sedinta publica din 11.02.2009 s-a pus in discutie exceptia inadmisibilitatii actiunii formulata de U.A.T. oras Pucioasa, exceptie care nu poate fi considerata ca atare deoarece nu este motivata in acest sens, ea fiind o veritabila aparare la toate capetele de cerere.
In cauza s-a efectuat si o expertiza topografica de identificare a terenurilor revendicate.
Cu privire la exceptiile invocate, instanta a admis exceptia lipsei calitatii procesuale passive a A.N.R.P. deoarece, potrivit art.2 lit."f“ din H.G. nr.361/2005 modificata, aceasta Autoritate efectueaza controlul fazei administrative a aplicarii prin Legea nr.10/2001 de catre institutiile publice locale si centrale, precum si de celelalte entitati investite cu solutionarea notificarilor, din oficiu sau pe baza sesizarii persoanei indreptatite.
In cauza reclamantii nu au facut dovada ca au sesizat aceasta autoritate in faza administrativa a procedurii, obligatie stabilita prin lege si peste care nu se poate trece.
Ca atare, capetele de cerere privind obligarea A.N.R.P. de a aplica dispozitiile art.45 si art.45 ind.1 al.2 lit.a,b si e si alin.3 din Legea nr.10/2001 P o P si P j D vor fi respinse ca fiind introduce impotriva unei persone fara calitate procesuala pasiva, deoarece, dupa incheierea acestei faze administrative nu mai are nici un fel de competente.
De asemenea, autoritatea nu are competentele nici in ceea ce priveste modul de solutionare in fond a notificarilor persoanei indreptatite. Referitor la secretarul P o P, s-a constatat ca nici acesta nu are calitate procesuala pasiva deoarece acesta nu are atributii in domeniul Legii nr.10/2001 si, mai mult decat atat, reclamantii nu au motivat actiunea formulata impotriva acestuia aratand doar ca dispozitiile contestate au fost semnate si de catre secretar.
In ceea ce priveste exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Primarului orasului Pucioasa se constata ca la data de 26.03.2007 reclamantii au precizat ca inteleg sa se judece cu unitatea detinatoare potrivit Legii nr.10/2001, in cauza fiind U.A.T. oras Pucioasa, reprezentata prin primar, unitate care a fost conceptata si citata ca atare in conformitate cu dispozitiile art.20-21 din Legea nr.215/2001 modificata.
Astfel, indicarea gresita a denumirii autoritatii nu poate conduce la admiterea exceptiei calitatii procesuale pasive, cat timp legea administratiei publice locale a suferit modificari in timp, schimbandu-se frecvent denumirile institutiilor publice.
De asemenea, si exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Prefectului a fost respinsa deoarece, potrivit art.19 din Legea nr.340/2004- modificata prefectul verifica legalitatea actelor administrative ale primarului, asa cum este si dispozitia emisa in temeiul Legii nr.10/2001, si asigura aplicarea si respectarea legilor la nivelul judetului, fiind garantul respectarii legii si ordinii publice la nivel local (art.1 alin.3 Legea 340/2004).
Totodata, potrivit art.21.6 din Normele de aplicare a Legii nr.10/2001, institutia prefectului exercita controlul de legalitate asupra dispozitiilor de restituire emise de primar.
In ceea ce priveste fondul cauzei instanta retine ca prin dispozitiile nr.5589 si 5590/ 28.12.2006, ale P o P de solutionare a notificarilor nr.446/3/2001 si 69/2001 s-a constatat ca reclamantii au calitate de personae indreptatite conform art.4 din Legea nr.10/2001, ca au facut dovada dreptului de proprietate asupra terenurilor revendicate cu actul de vanzare-cumparare nr.5286/ 22.06.1935 si certificatul nr.160/27.03.2000 al Directiei Judetene a Arhivelor Nationale, precum si a preluarii celor doua terenuri revendicate prin “minuta“ din 4.10.1972 si respectiv procesul-verbal din 6.09.1960 insa s-a propus acordarea de masuri reparatorii fara a se motiva aceasta masura.
Prin intampinarea depusa la dosar, U.A.T. oras P- prin primar a aratat ca s-a propus aceasta masura deoarece terenurile revendicate, de 450 mp. si respectiv 500 mp. care fac corp comun potrivit raportului de expertiza intocmit in cauza, sunt afectate de amenajari de utilitate publica, respectiv “ Parcul Sarmis“.
Ulterior, prin notele scrise, aceeasi parata a precizat ca ar mai fi si alte utilitati, respectiv : retele de apa potabila, canalizare si instalatii electrice subterane, fara insa a dovedi aceste afirmatii prin inscrisurile corespunzatoare in conformitate cu dispozitiile art.1169 Cod civil .
Potrivit art.10 din Legea nr.10/2001 modificata, in situatia imobilelor preluate abuziv si ale caror constructii edificate pe acestea au fost demolate total sau partial, ca si in cauza de fata, se restituie in natura terenurile pe care s-au ridicat constructii  neautorizate in conditiile legii, precum si constructii usoare sau demontabile.
Asa cum rezulta din anexa nr.4 la inventarul bunurilor care apartin domeniului public al orasului P, Parcul Sarmis a fost edificat in anul 1998 cand erau in vigoare dispozitiile Legii nr.50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor in constructii si care prevede obligarea obtinerii autorizatiei de construire pentru parcuri la art.3 lit."d" , autorizatie care nu exista.
Ca atare, aceasta constructie nu a fost edificata in conditiile legii, fiind aplicabile dispozitiile art.10 din Legea nr.10/2001.
Cu toate acestea, nu se poate admite cererea reclamantilor de a se constata ca parcul a fost construit ilegal, ca si parcarea alaturata, deoarece executarea fara autorizatie a parcului si parcarii se constata si se sanctioneaza de  catre Inspectoratul de Stat in Constructii conform art.29 din aceeasi lege.
Reclamantii au mai solicitat si obligarea P o P si a P D  la daune cominatorii, pentru tergiversarea solutionarii notificarii si nerespectarea prev.art.29 din Legea nr.10/2001, cerere ce urmeaza a fi  respinsa deoarece, potrivit art.38 al.2 lit."a" din legea nr.10/2001 constituie contraventie tergiversarea nejustificata a solutionarii notificarii persoanei indreptatite si se constata de corpul de control din cadrul A.N.R.P. sau prefectului judetului.
In ceea ce-l priveste pe prefect, activitatea acestuia este supusa controlului A.N.R.P., prin corpul de control al acestuia.
Fata de toate aceste considerente, urmeaza ca tribunalul sa admita in parte actiunea, sa dispuna anularea dispozitiilor nr.5589 si 5590/2006 ale U.A.T. oras Pucioasa prin primar si restituirea terenurilor revendicate asa cum au fost identificate.
In baza art.274 Cod procedura civila, parata U.A.T. oras Pucioasa- prin primar va fi obligata si la plata cheltuielilor de judecata catre reclamanti.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Constructii

Desfiin?are lucrari executate fara autoriza?ie de construc?ie - Decizie nr. 163 din data de 27.02.2017
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 134 din data de 19.03.2015
Refacere lucrari de constructie realizate necorespunzator. Lipsa calitatii procesuale pasive a administratorului societatii executante. - Decizie nr. 714 din data de 01.09.2011
Refuzul proprietarului de a permite edificarea unei constructii noi deasupra imobilului, fara avizarile si autorizarile expertilor - Decizie nr. 411 din data de 16.09.2011
Construirea unui garaj pe terenul aflat in coproprietate. Refuzul justificat al paratilor de a-si da consimtamantul la edificarea constructiei. - Decizie nr. 406 din data de 19.12.2008
Invocarea un drept propriu de proprietate asupra constructiei, pe calea procedurii necontencioase a plangerii impotriva unei incheieri de carte funciara dau un caracter contencios cererii petentei. Exceptia lipsei calitatii procesuale de folosinta a - Decizie nr. 655/R din data de 28.03.2013
Refuzul Primarului Municipiului B de a emite autorizatia de construire pentru mansarde este nejustificat si arbitrar in situatia in care solicitantul indeplineste toate conditiile legale pentru obtinerea acestei autorizatii. - Decizie nr. 3270/R din data de 18.06.2013
Autorizatie de construire Legea nr. 50/1991 Autorizatia de construire constituie actul final de autoritate al administratiei publice locale pe baza caruia este permisa executarea lucrarilor de constructii corespunzator masurilor prevazute de l... - Decizie nr. 2068/R din data de 24.04.2012
Conform art. 11 din O.U.G. nr. 7/2003 privind constatarea acceptarii tacite hotararea primei instante este definitiva si irevocabila. - Decizie nr. 277/R din data de 07.11.2006
obligatie de a face - demoleze acoperis constructie - Hotarare nr. **** din data de 14.04.2014
obligatia de „a face” - Sentinta civila nr. 1898 din data de 24.07.2009
Obligatia de a face- accesiune- evacuare - Hotarare nr. 5061 din data de 07.07.2010
obligatia de a face - Sentinta civila nr. 38 din data de 12.01.2010
Decizia civila nr.394 - Decizie nr. 394 din data de 20.03.2006
Servitute, ridicare constructii - Sentinta civila nr. 999 din data de 19.03.2010
Contructie - Sentinta civila nr. 3206 din data de 10.11.2011
Constructii - Sentinta civila nr. 3035 din data de 14.12.2010
Constructii - Sentinta civila nr. 2546 din data de 05.11.2010
Consctructii - Sentinta civila nr. 2714 din data de 17.11.2010
Constructii - Sentinta civila nr. 2488 din data de 03.11.2010