InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Galati

Contestatie la procesul-verbal de licitatie. Legalitatea vanzarii prin licitatie sub limita de 75% din valoarea de evaluare stabilita prin regulamentul de vanzare .

(Sentinta civila nr. 725 din data de 23.04.2013 pronuntata de Tribunalul Galati)

Domeniu Licitatii | Dosare Tribunalul Galati | Jurisprudenta Tribunalul Galati

Prin cererea inregistrata creditoarea B.T. SA Sucursala Galati a formulat contestatie impotriva procesului-verbal de licitatie nr. 535/11.12.2012, avand ca obiect vanzarea la licitatie a bunului imobil proprietatea SC G. 2004 SRL situat in mun. Galati, Piata Centrala, constand in apartament compus din 3 camere, ipotecat in favoarea B.T. Sucursala Galati, proces-verbal intocmit de comisia de licitatie constituita prin decizia nr. 527/10.11.2012 emisa de lichidatorul judiciar I. SPRL.
In motivarea actiunii creditoarea arata ca a acordat societatii debitoare un credit de 250.852 de lei, in temeiul contractului de credit nr. 615/13.04.2007, garantat astfel: ipoteca de rang I asupra imobilului, proprietatea debitoarei situat in mun. Galati, Piata Centrala, constand in apartament compus din 3 camere si dependinte cu o suprafata utila de 89,70 de mp si o cota indiviza de 4,298% din partile de folosinta comuna, identificat cu nr. cadastral x si intabulat in cartea funciara y a localitatii Galati, ipotecat in favoarea B.T. Sucursala Galati prin contractul de ipoteca autentificat sub nr. 722/13.04.2007 de BNP C.P.; Garantie reala mobiliara asupra creantelor prezente si viitoare avand ca obiect soldul creditor al contului curent al societatii debitoare in baza contractului de garantie reala mobiliara nr. 615/CES/01/13.04.2007 inscris in arhiva electronica de garantii reale mobiliare cu ID 2007-00006853671548 -JPI; doua bilete la ordin emise de debitoare valabile fara protest, in alt la suma si scadenta, avalizate de R.L.L. si R.D., in calitate de persoane fizice. A sustinut ca prin vanzarea imobilului sub 75% din valoarea sa, stabilita prin reglamentul de vanzare, i s-a creat un prejudiciu.
Judecatorul sindic constata ca licitatia nu a fost organizata cu incalcarea regulamentului de vanzare, atat sub aspectul modului de desfasurare, cat si a pretului de adjudecare, deoarece vanzarea la licitatie, ca a doua modalitate de vanzare prevazuta de art. 117 din Legea 85/2006 se face in conditiile Codului de procedura civila, adunarea creditorilor aproba doar modalitatea de vanzare, iar licitatia a fost organizata cu respectarea dispozitiilor art. 504 alin. 1-510 C.pr.civ.
In ceea ce priveste aceasta modalitate de vanzare(vanzarea prin licitatie) Judecatorul sindic apreciaza ca in cauza sunt aplicabile dispozitiile prevazute de Codul de procedura civila. In tacerea Legii nr. 85/2006 privitor la modalitatea de realizare a acestei vanzari, urmeaza a se da prioritate dispozitiilor Codului de procedura civila(art. 509) aceasta deoarece, potrivit art. 149 din Legea 85/2006. "Dispozitiile prezentei legi se completeaza, in masura compatibilitatii lor, cu cele ale Codului de procedura civila_". Astfel, aplicand dispozitiile art. 509 alin. 2 C.pr.civ., lichidatorul judiciar era obligat sa ofere spre vanzare imobilul, prin trei strigari succesive, la intervale de timp care sa permita optiuni si suprasolicitari, pornind de la pretul oferit care este mai mare decat cel la care s-a facut evaluarea sau, in lipsa unei asemenea oferte, chiar de la acest pret.
Judecatorul sindic retine ca procedura de vanzare s-a desfasurat conform dispozitiilor Codului de procedura civila, art. 509 alin. 2 si 5. Articolul 509 alin. 5 teza I - "in cazul in care nu este oferit nici pretul la care a fost evaluat, vanzarea se va amana pentru un alt termen, de cel 60 de zile, pentru care se va face o noua publicatie. La acest termen, licitatia va incepe de la pretul de 75% de la cel care imobilul a fost evaluat". Concluzionand, Judecatorul sindic apreciaza ca vanzarea la licitatie se efectueaza dupa regulile prevazuta de dispozitiile Codului de procedura civila(aceasta in conditiile in care Legea 85/2006 nu cuprinde reguli specifice), ca aceste reguli au fost respectate de catre lichidatorul judiciar, conform regulamentului de vanzare.
Astfel, prin procesul-verbal al adunarii creditorilor din 20.09.2011, s-au prezentat trei creditori DGFP Galati, B.T. si SC ICTRANS SRL Braila, insa nu s-a putut aproba ordinea de zi, respectiv: aprobarea onorariului expert, aprobare raport de evaluare, stabilirea metodei de valorificare a imobilului, stabilirea regulamentului de vanzare a imobilului, aprobarea onorariului lichidatorului. Din raportul lichidatorului judiciar nr. 80/12.03.2012 rezulta ca a organizat doua licitatii cu valoarea diminuata, la 75%, insa, nu s-a prezentat niciun ofertant. Prin procesul-verbal al adunarii creditorilor din 24.05.2012 s-a aprobat modificarea regulamentului de vanzare redus la 75% din valoarea stabilita in raportul de evaluare. Din raportul lichidatorului judiciar nr. 398/15.10.2012, rezulta ca a organizat licitatie pe data de 22.10.2012. In data de 11.12.2012 a fost organizata licitatie publica cu strigare pentru valorificarea imobilului, castigatorul licitatiei fiind M.C.E. oferind suma de 35.100 de euro, fara TVA; toate aceste aspecte au fost consemnate in procesul-verbal de licitatie 535/11.12.2012. In procesul-verbal al adunarii generale a creditorilor din 6.12.2012 s-a consemnat faptul ca sunt prezenti trei creditori - B.T., P. SCM si R.B. SA cu ordinea de zi: punerea in discutie si aprobarea intentiei B.T. de a adjudeca in contul creantei la valoarea de 75% din valoarea de evaluare a bunului imobil constand in apartament compus din 3 camere situat in Galati, Piata Centrala si aprobarea ofertei de cumparare depusa de M.M. la valoarea de 30.000 de euro. Din procesul-verbal de licitatie 535/11.12.2012 rezulta ca numitul M.C.E. a fost declarat castigator la pretul de 25.100 de euro fara TVA.
Analizand tabelul creditorilor, se constate ca B.T. a fost inscrisa cu suma de 252.730,43 de lei, creanta garantata.
Odata ce debitorul este supus procedurii insolventei, temerea ca recuperarea creantei(daca se va recupera) va dura o lunga perioada de timp este justificata, intrucat Legea 85/2006 privind procedura insolventei prevede, in mod expres, atat pasii procedurali, cat si restrictiile aplicabile deopotriva debitorului insolvent si creditorilor. In ceea ce priveste garantiile, Legea insolventei vizeaza garantiile reale, care se impart in garantii reale mobiliare(avand ca obiect bunuri mobile) si ipoteci(constituite doar asupra imobilelor). Asadar, calitatea de creditor garantat in cadrul procedurii insolventei o detine creditorul a carui creanta este insotita de cel putin una dintre garantiile reale mentionate mai sus. Avantajul principal al creditorului garantat este ca acestuia i se va distribui cu prioritate suma de bani obtinuta in urma vanzarii bunului adus in garantie, dupa plata cheltuielilor de procedura. Totodata, creditorul garantat are posibilitatea(desi, nu este prevazut expres in Legea insolventei) de a adjudeca bunul in contul creantei. Prin urmare, din aceasta perspectiva, creditorul garantat are cele mai mari sanse de a-si recupera creanta(cel putin in parte, comparativ cu alti creditori negarantati - denumiti in literatura juridica "chirografari" - care, in lipsa altor bunuri sau fonduri banesti in patrimoniul debitorului, nu recupereaza nicio suma de bani).
Conform tabelului definitiv consolidat creditori garantati sunt  S.C. S.a.r.l., R.B. SA si B.T.
 Functie de aceste considerente judecatorul sindic urmeaza a respinge actiunea, ca nefondata.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Licitatii

ACHIZITII PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 16/CA din data de 15.01.2018
ACHIZITII PUBLICE-MODIFICAREA CONTESTATIEI ADRESATE C.N.S.C. - Decizie nr. 102/R din data de 15.01.2014
Vanzarea imobilului apartinand domeniului privat de unitatii administrativ teritoriale – obligativitatea efectuarii licitatiei - Decizie nr. 260/R din data de 27.10.2006
Drept civil. Nulitatea clauzei penale din titlul executoriu. Neindeplinirea cerintelor constatarii nulitatii actelor de executare si a incheierii de intabulare a acestora. - Decizie nr. 97 din data de 09.10.2014
Licitatie publica. Legea aplicabila - Decizie nr. 19 din data de 14.05.2007
Licitatie publica. Programul SAPARD. Inaplicabilitatea OUG nr.60-2001 - Decizie nr. 2090 din data de 31.10.2005
Contencios administrativ. Achizitii publice. Respingerea ofertei ca neconforma, in conditiile in care oferta financiara nu cuprinde toate costurile prevazute in caietul de sarcini, iar raspunsul la solicitarea de clarificari nu este concludent. - Decizie nr. 598 din data de 14.04.2011
Licitatie organizata de o asociatie de dezvoltare intercomunitara pentru atribuire in gestiune delegata a serviciului de transport public local de persoane. Legislatie aplicabila. Necompetenta Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor de a... - Decizie nr. 234 din data de 13.03.2009
ACHIZITII PUBLICE. EVALUAREA OFERTELOR. TERMENE DE LIVRARE. SITUATII PARTICULARE - Decizie nr. 51 din data de 24.04.2007
COMUNICARE INFORMATII - Sentinta civila nr. 2599 din data de 02.10.2009
Achizitie publica - Decizie nr. 600 din data de 11.02.2013
Informatii de interes public. Obligatia asigurarii liberului acces la contractele de achizitie publica. Clauze de confidentialitate. - Decizie nr. 581 din data de 11.02.2013
Achizitie publica. Oferta inacceptabila pentru nejustificarea pretului aparent neobisnuit de scazut. - Decizie nr. 527 din data de 04.02.2013
art.16 alin.1 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006 - Decizie nr. 2076 din data de 17.05.2012
Procedura de achizitie publica. - Decizie nr. 3034 din data de 10.09.2012
Achizitii publice.Vicii de forma. - Decizie nr. 1934 din data de 10.05.2012
Licitatii. - Decizie nr. 1740 din data de 15.09.2011
Exceptie de nelegalitate a unei dispozitii de restituire emisa in aplicarea Legii nr.10/2001. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 2310 din data de 04.11.2010
ermenul prevazut de art.55 alin.2 lit.c din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.34/2006 pentru contestarea documentatiei de atribuire. - Decizie nr. 2248 din data de 29.10.2010
Legalitatea criteriilor de calificare si selectie potrivit art.176 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006. - Decizie nr. 2289 din data de 01.11.2010