plangere contraventionala
(Sentinta civila nr. 631 din data de 29.09.2011 pronuntata de Judecatoria Babadag)Dosar nr.1069/179/2011
Domeniu alocat : Contravenţii
Tip speţă : sentinţă civilă
Data speţei : s.c. nr. 631/29.09.2011
Titlu: plAngere contravenţională
Prin plAngerea Anregistrată pe rolul Judecătoriei Babadag data de 25 august 2011 sub nr. 1069/179/2011 , petenta SC A SRL GALAŢI a contestat procesul verbal de constatare a contravenţiei seria AIR nr. nr.0161381/01.08.2011 emis de AUTORITATEA RUTIERĂ ROMANĂ a A.R.R. aAgenţia Tulcea pentru săvArşirea contravenţiei prev. de art.8 alin.2 pct.4 din OG37/2007 modificată de OG 21/2009 a aprobată prin Legea 52/2010 , solicitAnd admiterea plAngerii şi Anlocuirea sancţiunii amenzii contravenţionale cu sancţiunea avertisment.
An motivarea plAngerii petenta a Anvederat că a fost sancţionată contravenţional cu amendă An valoare de 3000 lei , pentru faptul că An data de 01.08.2011 , ora 18,19 la controlul efectuat pe DN 22 Km.226 + 730 , An apropiere de localitatea Baia , judeţ Tulcea , asupra autovehiculului GL-08-U proprietatea SC A SRL, conducător auto U.P. , verificAnd timpul de conducere , pauză şi odihnă pe ultimile 30 zile , descărcAnd cardul conducătorului auto prin dispozitivul Tachoscan , s-a constatat că An data de 23 iulie 2011 a avut timpul de conducere continuă prea lung cu 50 minute .
Petenta a Anvederat că An termen de 48 h , a fost achitată jumătate din minimul amenzii , respectiv suma de 1500 lei pentru a beneficia de această reducere , Ansă consideră că amenda nu a fost aplicată An conformitate cu dispoziţiile OG nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor .
A mai arătat că An conformitate cu art.5 al.5 din OG nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor , cu modificările şi completările ulterioare , sancţiunea stabilită trebuie să fie proporţională cu gradul de pericol social al faptei săvArşite , iar potrivit art.7 al.3 din OG nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor , cu modificările şi completările ulterioare , avertismentul se poate aplica şi An cazul An care actul normativ de stabilire şi sancţionare a contravenţiei nu prevede această sancţiune , iar potrivit articolului 21 al.3 privind regimul juridic al contravenţiilor , cu modificările şi completările ulterioare ,sancţiunea trebuie să fie proporţională cu gradul de pericol social al faptei săvArşite , ţinAndu-se seama de Amprejurările An care a fost săvArşită fapta , de modul şi de mijloacele de săvArşire a acesteia , de scopul urmărit , de urmarea produsă , precum şi de circumstanţele personale ale contravenientului .
Petenta a solicitat , motivat de faptul că şoferul este cel care a depăşit perioada de conducere , ea neavAnd posibilitatea de a-l controla pe perioada de conducere pentru a respecta prevederile legale , admiterea plAngerii şi Anlocuirea amenzii contravenţionale cu sancţiunea avertisment.
PlAngerea a fost Antemeiată pe dispoziţiile OG 2/2001.
An probaţiune petenta a depus la dosar An copie procesul verbal seria AIR nr. 0161381 de constatare şi sancţionare a contravenţiilor Ancheiat la 01.08.2011.
Prin AntAmpinarea formulată , organul constatator a solicitat respingerea plAngerii ca netemeinică şi nelegală .
An motivarea AntAmpinării s-a invocat efectuarea de transporturi rutiere , la data de 01.08.2011 , cu autovehiculul cu numărul de Anmatriculare GL-08-U , ce aparţine SC A SRL , condus de U.P. , ocazie cu care s-a constatat faptul că şoferul An cauză a depăşit perioada maximă de conducere continuă cu 50 de minute , respectiv a condus An ziua de 23.07.2011 neAntrerupt 5 ore şi 20 de minute , AncălcAnd prevederile Regulamentului CEE nr.561/2006 şi ale Acordului AETR - faptă ce constituie contravenţie An conformitate cu art.8 alin.2 pct.4 din OG 37/2007 modificată de OG 21/2009 - aprobată prin Legea 52/2010 a privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere , pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto şi utilizarea aparatelor de Anregistrare a activităţii acestora .
An conformitate cu prevederile art.8 alin. 2 pct.4 din OG nr.37/2007 , constituie contravenţie depăşirea perioadei maxime de conducere neAntreruptă cu mai mult de 30 de minute, dar mai puţin de o oră şi 30 de minute şi se sancţionează cu amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei conform art.9 alin.1 lit.d din acelaşi act normativ ce se aplică intreprinderii /operatorului de transport rutier.
S-a mai arătat că petenta Aşi motivează plAngerea , invocAnd că sancţiunea trebuie să fie proporţională cu gradul de pericol social al faptei , susţinAnd că şoferul An cauză este cel care a depăşit perioada de conducere , ea neavAnd posibilitatea de a-l controla pe această durată , motive care nu pot fi primite de instanţă deoarece nu au relevanţă şi pe care organul constatator le consideră ca fiind simple afirmaţii .
AvAnd An vedere prevederile Regulamentului CEE nr.561/2006 şi ale Acordului AETR , organul constatator a Anvederat că , conducătorul auto trebuia să ia o pauză de 45 minute după 4 ore şi 30 minute de conducere după care să-şi reia activitatea de conducere , ori An cazul An care a fost fracţionată pauza de 45 minute An două intervale din care primul trebuia să fie de 15 minute şi al doilea de 30 minute.
AnalizAnd raportul extras cu dispozitivul TachoScan , aflat An dotarea agenţilor constatatori ai ARR , rezultă faptul că An ziua de 23.07.2011 , conducătorul auto U.P. a condus neAntrerupt peste timpul admis de conducere continuă de 4 ore şi 30 minute .
Potrivit prevederilor Regulamentului CE nr.561/2006, nu se consideră pauză orice interval de timp sub 15 minute ,motiv pentru care s-a considerat că şoferul An cauză nu a efectuat pauza de 45 minute după 4 ore şi 30 de minute de conducere sau să fracţioneze această pauză An două intervale din care primul de 15 minute şi al doilea 30 minute .
Faţă de aceste precizări , organul constatator a considerat că susţinerile petentei nu au relevanţă ceea ce Anseamnă că aceasta nu poate să probeze contrariul celor constatate şi menţionate An cuprinsul procesului verbal de contravenţie , din formularul de control An trafic seria AETR nr. 0039584/01.08.2011 rezultAnd An mod indubitabil că la rubrica 12 , s-a menţionat de către agentul constatator că An data de 23 iulie 2011 a avut timpul de conducere continuă prea lung cu 50 minute ,formular ce a fost semnat de conducătorul auto U.P. fără a avea obiecţiuni, primind un exemplar An momentul controlului .
Abaterea de la prevederile OG 37/2007 este considerată o abatere gravă de la reglementările An vigoare , ţinAnd cont că tahograful reprezintă o măsură de prevenire a evenimentelor rutiere , cu ajutorul căruia se pot verifica timpii de conducere şi de odihnă ale conducătorilor auto , fapt ce duce la Antărirea siguranţei pe drumurile publice .
Faţă de solicitarea petentei ca sancţiunea amenzii să fie transformată An avertisment , s-a apreciat de către intimată că pentru Andeplinirea scopului educativ şi preventiv al legii de reglementare a activităţii de transport rutier , dar şi pentru Antărirea disciplinei An domeniu , este necesară aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale actus interpretandus est potius ut valeat qvam ut pereat , putAndu-se observa că agentul constatator a aplicat limita minimă a sancţiunii amenzii prevăzute pentru această contravenţie .
ConcluzionAnd , organul constatator a apreciat că justificările petentei An argumentarea plAngerii nu sunt relevante şi pertinente şi ţinAnd cont de noţiunea de contravenţie dată de OG nr.2/2001 şi de factorii circumstanţiali An care s-a săvArşit contravenţia s-a solicitat respingerea plAngerii ca nefondată şi menţinerea procesului verbal seria AIR nr.0161381/01.08.2011 ca legal şi temeinic Antocmit .
An drept , AntAmpinarea a fost Antemeiată pe prevederile art.115-118 c.pr.civ. ale OG 2/2001 , OG 37/2007 modificată prin OG nr.21/2009 aprobată prin Legea nr.52/2010 .
Petenta a formulat răspuns la AntAmpinarea organului constatator AnvederAnd că agentul constatator a aplicat o sancţiune prea mare An raport de circumstanţele faptei , conducătorul auto fiind cel care a depăşit perioada de conducere , ea neavAnd posibilitatea de a-l controla pe perioada duratei de conducere pentru a respecta prevederile legale , că nimic nu l-a Ampiedicat pe acesta să-şi efectueze perioada de repaus .Şoferul a semnat fără a avea obiecţiuni formularul de control An trafic seria AETR nr. 39584/01.08.2011 şi nu a menţionat An vreun fel că i-ar fi impus să nu-şi respecte timpul de odihnă , mai mult decAt atAt , An data de 01.08.2011 , Anainte de a pleca An cursă , toţi conducătorii auto au fost instruiţi cu privire la Regulamentul 561/2006 din AETR , astfel că , avAnd An vedere că fapta a fost constatată la ora 18,19 este evident că procesul verbal a fost Ancheiat Anainte de a pleca An cursă conducătorii auto .
S-a mai Anvederat de petentă că , dacă abaterea săvArşită este considerată de intimată gravă , astfel cum a menţionat , a aplicat totuşi amenda minimă prevăzută de actul normativ sancţionator , An această situaţie apreciindu-se că intimata putea să aplice şi un avertisment , avAnd An vedere circumstanţele săvArşirii faptei .
DeliberAnd asupra plAngerii contravenţionale formulate prin prisma materialului probator administrat , instanţa reţine că An baza procesului verbal de contravenţie seria AIR nr.0161381/01.08.2011 petenta SC A SRL a fost amendată contravenţional cu amendă An sumă de 3000 lei , conform art.9 alin.1 lit.d din OG 37/2007 , de către AUTORITATEA RUTIERĂ ROMANĂ a Agenţia Tulcea , reţinAnd An sarcina acesteia săvArşirea presupusei contravenţii prev. de art.8 alin.2 pct.4 din OG nr.37/2007 modificată şi aprobată prin OG nr.21/2009 An sensul că , la controlul efectuat An trafic An data de 01.08.2011 ,ora 18,19 pe DN 22 Km.226 a 730 , An apropiere de localitatea Baia la auto cu numărul de circulaţie GL-08-U , proprietate SC A SRL , conducător auto U.P. , la verificarea timpilor de conducere , pauză şi odihnă pe ultimele 30 de zile descărcAnd cardul conducătorului auto prin dispozitivul TachoScan s-a constatat că An data de 23.07.2011 a avut timpul de conducere continuă prea lung cu 50 de minute, sens An care s-a Antocmit buletinul de control AETR 39584/01.08.2011 ce a fost semnat de conducătorul auto şi căruia i s-a AnmAnat un exemplar.
Potrivit dispoziţiilor art. 34 alin.1 din OG nr. 2/2001, legiuitorul nu a lăsat la latitudinea instanţei posibilitatea schimbării Ancadrării juridice şi nici stabilirea altei sancţiuni, instituind numai un control asupra legalităţii şi temeiniciei procesului verbal de contravenţie .
Procesul verbal de contravenţie se bucură de forţă probantă proprie atunci cAnd cuprinde constatări personale ale agentului constatator, constatări care sunt prezumate a fi reale cAtă vreme procesul verbal este Antocmit cu respectarea cerinţelor legale privitoare la formă (art. 16 şi 17 din OG nr. 2/2001), iar contravenientul nu face dovada existenţei unei alte situaţii de fapt decAt cea reţinută de către agentul constatator.
Sub aspectul temeiniciei procesului-verbal, instanţa l-a examinat din perspectiva Convenţiei Europene a Drepturilor Omului. Conform art.20 din Constituţia RomAniei, textul convenţiei şi jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului sunt Ancorporate An dreptul intern, avAnd An acelaşi timp o forţă juridică superioară legilor An materia drepturilor fundamentale ale omului.
AnalizAnd criteriile stabilite pe cale jurisprudenţială de Curtea Europeană a Drepturilor Omului (cauza LAUKO vs Slovacia, Anghel vs RomAnia), instanţa a constatat că domeniul contravenţional, astfel cum este reglementat prin norma cadru O.G.2/2001, poate fi calificat ca intrAnd An sfera de aplicare a art.6 paragraf 1 din CEDO, An latura sa penală.
Instanţa, reţinAnd aplicabilitatea An speţă a dispoziţiile art.6 paragraf 1 CEDO, An mod evident a fost ţinută şi de prevederile paragrafului 2 şi 3 ale aceluiaşi articol, care instituie garanţii procedurale specifice An domeniul penal.
Printre aceste garanţii se numără şi cea referitoare la obligativitatea respectării prezumţiei de nevinovăţie.
Această prezumţie priveşte atAt atitudinea organelor judiciare faţă de săvArşirea cauzei cAt şi sarcina probei.
Referitor la procesul-verbal, instanţa a reţinut că, An genere, fiind Antocmit de un agent al statului aflat An exerciţiul funcţiunii, trebuia să i se recunoască valoare probatorie sub aspectul constatării stării de fapt.
An acest sens este de remarcat că An jurisprudenţa Curţii s-a reţinut An mod constant că prezumţiile nu sunt An principiu contrare Convenţiei.
Astfel, An HotărArea pronunţată An cauza Salabiaku c. Franţei, Curtea a reţinut ca prezumţiile sunt permise de Convenţie dar nu trebuie să depăşească limitele rezonabile ţinAnd seama de gravitatea mizei si prezervAnd drepturile apărării (paragr. 28).
Prin urmare, prezumţia de nevinovăţie nu are caracter absolut, după cum nici prezumţia de veridicitate a faptelor constatate de agent şi consemnate An procesul-verbal nu are caracter absolut, dar prezumţia de veridicitate nu poate opera decAt pAnă la limita la care prin aplicarea ei s-ar ajunge An situaţia ca persoana Anvinuită de săvArşirea faptei să fie pusă An imposibilitatea de a face dovada contrarie celor consemnate An procesul-verbal deşi din probele administrate de aacuzarea instanţa nu poate fi convinsă de vinovăţia aacuzatuluia, dincolo de orice Andoială rezonabilă.
Petenta a susţinut că şoferul U.P. este cel care a depăşit perioada de conducere şi că ea nu are posibilitatea de a-l controla pe durata perioadei de conducere pentru a respecta prevederile legale , administrAnd An acest sens proba testimonială ,iar la termenul din 29 septembrie 2011 a fost audiat An calitate de martor , şoferul U.P. care a declarat că a depăşit timpii de conducere şi de repaus An data de 23 iulie 2011 deoarece era noapte şi dorea să ajungă mai repede acasă şi că de la data angajării la societate şi pAnă la data controlului a fost instruit la fiecare Anceput de lună de către şeful de coloană cu privire la timpii de conducere şi repaus şi nimeni din societate nu i-a impus nici lui şi nici colegilor săi să nu respecte timpii de conducere şi de repaus.
Instanţa reţine că An procesul verbal de contravenţie se menţionează că s-a Antocmit de către agentul constatator buletinul de control AETR nr. 39584/01.08.2011 ce a fost semnat de conducătorul auto , depus şi An copie la dosar şi pe care conducătorul auto l-a semnat fiindu-i AnmAnat un exemplar , ori , dacă acesta nu era de acord cu cele menţionate An acest Anscris , putea să refuze să semneze acest formular sau să - l semneze cu obiecţiuni, per a contrario conducătorul auto a fost de acord cu cele menţionate şi implicit a recunoscut săvArşirea faptei reţinute An actul sancţionator .
Cum , organul constatator a probat săvArşirea faptei de către petentă şi aceasta nu a administrat probe cu care să răstoarne prezumţia de temeinicie a procesului verbal de contravenţie şi o altă situaţie de fapt decAt cea reţinută An actul sancţionator instanţa apreciază că An cauză sunt Antrunite elementele constitutive ale contravenţiei prevăzute la art. 8 alin.2 pct.4 din OG nr.37/2007, potrivit cu care depăşirea perioadei maxime de conducere neAntreruptă cu mai mult de 30 de minute, dar mai puţin de o oră şi 30 de minute reprezintă Ancălcări grave ale dispoziţiilor Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 561/2006, ale Regulamentului (CEE) nr. 3.821/85 şi, după caz, ale Acordului AETR şi constituie contravenţii, dacă acestea nu sunt considerate infracţiuni potrivit legii penale şi se sancţionează potrivit dispoziţiilor art.9 alin.1 lit.d din OG 37/2007 cu amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei - faptele prevăzute la alin. (2) pct. 1 - 11 şi 16, aplicabilă Antreprinderii/operatorului de transport rutier, şi faptele prevăzute la alin. (2) pct. 12 - 15 şi 17, aplicabilă conducătorului auto;
An privinţa sancţiunii aplicate , amendă de 3000 lei , instanţa apreciază că a fost corect individualizată şi corect stabilită , fiind aplicată limita minimă a pedepsei amenzii , astfel că Anlocuirea sancţiunii amenzii contravenţionale aplicate cu sancţiunea avertismentului solicitată de petentă , nu se justifică .
Astfel reţinută situaţia An fapt şi Ancadrarea juridică , instanţa avAnd An vedere că An raport de jurisprudenţa CEDO , petentei Ai sunt recunoscute şi garanţiile specifice An materie penală printre care şi prezumţia de nevinovăţie, context An care sarcina probei revine acuzării, iar de situaţia Andoielnică beneficiază cel acuzat, cum petenta nu a administrat probe cu care să răstoarne prezumţia de temeinicie a procesului verbal de contravenţie şi o altă situaţie de fapt decAt cea reţinută An actul sancţionator , plAngerea urmează a fi respinsă ca nefondată .
Domeniu alocat : Contravenţii
Tip speţă : sentinţă civilă
Data speţei : s.c. nr. 631/29.09.2011
Titlu: plAngere contravenţională
Prin plAngerea Anregistrată pe rolul Judecătoriei Babadag data de 25 august 2011 sub nr. 1069/179/2011 , petenta SC A SRL GALAŢI a contestat procesul verbal de constatare a contravenţiei seria AIR nr. nr.0161381/01.08.2011 emis de AUTORITATEA RUTIERĂ ROMANĂ a A.R.R. aAgenţia Tulcea pentru săvArşirea contravenţiei prev. de art.8 alin.2 pct.4 din OG37/2007 modificată de OG 21/2009 a aprobată prin Legea 52/2010 , solicitAnd admiterea plAngerii şi Anlocuirea sancţiunii amenzii contravenţionale cu sancţiunea avertisment.
An motivarea plAngerii petenta a Anvederat că a fost sancţionată contravenţional cu amendă An valoare de 3000 lei , pentru faptul că An data de 01.08.2011 , ora 18,19 la controlul efectuat pe DN 22 Km.226 + 730 , An apropiere de localitatea Baia , judeţ Tulcea , asupra autovehiculului GL-08-U proprietatea SC A SRL, conducător auto U.P. , verificAnd timpul de conducere , pauză şi odihnă pe ultimile 30 zile , descărcAnd cardul conducătorului auto prin dispozitivul Tachoscan , s-a constatat că An data de 23 iulie 2011 a avut timpul de conducere continuă prea lung cu 50 minute .
Petenta a Anvederat că An termen de 48 h , a fost achitată jumătate din minimul amenzii , respectiv suma de 1500 lei pentru a beneficia de această reducere , Ansă consideră că amenda nu a fost aplicată An conformitate cu dispoziţiile OG nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor .
A mai arătat că An conformitate cu art.5 al.5 din OG nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor , cu modificările şi completările ulterioare , sancţiunea stabilită trebuie să fie proporţională cu gradul de pericol social al faptei săvArşite , iar potrivit art.7 al.3 din OG nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor , cu modificările şi completările ulterioare , avertismentul se poate aplica şi An cazul An care actul normativ de stabilire şi sancţionare a contravenţiei nu prevede această sancţiune , iar potrivit articolului 21 al.3 privind regimul juridic al contravenţiilor , cu modificările şi completările ulterioare ,sancţiunea trebuie să fie proporţională cu gradul de pericol social al faptei săvArşite , ţinAndu-se seama de Amprejurările An care a fost săvArşită fapta , de modul şi de mijloacele de săvArşire a acesteia , de scopul urmărit , de urmarea produsă , precum şi de circumstanţele personale ale contravenientului .
Petenta a solicitat , motivat de faptul că şoferul este cel care a depăşit perioada de conducere , ea neavAnd posibilitatea de a-l controla pe perioada de conducere pentru a respecta prevederile legale , admiterea plAngerii şi Anlocuirea amenzii contravenţionale cu sancţiunea avertisment.
PlAngerea a fost Antemeiată pe dispoziţiile OG 2/2001.
An probaţiune petenta a depus la dosar An copie procesul verbal seria AIR nr. 0161381 de constatare şi sancţionare a contravenţiilor Ancheiat la 01.08.2011.
Prin AntAmpinarea formulată , organul constatator a solicitat respingerea plAngerii ca netemeinică şi nelegală .
An motivarea AntAmpinării s-a invocat efectuarea de transporturi rutiere , la data de 01.08.2011 , cu autovehiculul cu numărul de Anmatriculare GL-08-U , ce aparţine SC A SRL , condus de U.P. , ocazie cu care s-a constatat faptul că şoferul An cauză a depăşit perioada maximă de conducere continuă cu 50 de minute , respectiv a condus An ziua de 23.07.2011 neAntrerupt 5 ore şi 20 de minute , AncălcAnd prevederile Regulamentului CEE nr.561/2006 şi ale Acordului AETR - faptă ce constituie contravenţie An conformitate cu art.8 alin.2 pct.4 din OG 37/2007 modificată de OG 21/2009 - aprobată prin Legea 52/2010 a privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere , pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto şi utilizarea aparatelor de Anregistrare a activităţii acestora .
An conformitate cu prevederile art.8 alin. 2 pct.4 din OG nr.37/2007 , constituie contravenţie depăşirea perioadei maxime de conducere neAntreruptă cu mai mult de 30 de minute, dar mai puţin de o oră şi 30 de minute şi se sancţionează cu amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei conform art.9 alin.1 lit.d din acelaşi act normativ ce se aplică intreprinderii /operatorului de transport rutier.
S-a mai arătat că petenta Aşi motivează plAngerea , invocAnd că sancţiunea trebuie să fie proporţională cu gradul de pericol social al faptei , susţinAnd că şoferul An cauză este cel care a depăşit perioada de conducere , ea neavAnd posibilitatea de a-l controla pe această durată , motive care nu pot fi primite de instanţă deoarece nu au relevanţă şi pe care organul constatator le consideră ca fiind simple afirmaţii .
AvAnd An vedere prevederile Regulamentului CEE nr.561/2006 şi ale Acordului AETR , organul constatator a Anvederat că , conducătorul auto trebuia să ia o pauză de 45 minute după 4 ore şi 30 minute de conducere după care să-şi reia activitatea de conducere , ori An cazul An care a fost fracţionată pauza de 45 minute An două intervale din care primul trebuia să fie de 15 minute şi al doilea de 30 minute.
AnalizAnd raportul extras cu dispozitivul TachoScan , aflat An dotarea agenţilor constatatori ai ARR , rezultă faptul că An ziua de 23.07.2011 , conducătorul auto U.P. a condus neAntrerupt peste timpul admis de conducere continuă de 4 ore şi 30 minute .
Potrivit prevederilor Regulamentului CE nr.561/2006, nu se consideră pauză orice interval de timp sub 15 minute ,motiv pentru care s-a considerat că şoferul An cauză nu a efectuat pauza de 45 minute după 4 ore şi 30 de minute de conducere sau să fracţioneze această pauză An două intervale din care primul de 15 minute şi al doilea 30 minute .
Faţă de aceste precizări , organul constatator a considerat că susţinerile petentei nu au relevanţă ceea ce Anseamnă că aceasta nu poate să probeze contrariul celor constatate şi menţionate An cuprinsul procesului verbal de contravenţie , din formularul de control An trafic seria AETR nr. 0039584/01.08.2011 rezultAnd An mod indubitabil că la rubrica 12 , s-a menţionat de către agentul constatator că An data de 23 iulie 2011 a avut timpul de conducere continuă prea lung cu 50 minute ,formular ce a fost semnat de conducătorul auto U.P. fără a avea obiecţiuni, primind un exemplar An momentul controlului .
Abaterea de la prevederile OG 37/2007 este considerată o abatere gravă de la reglementările An vigoare , ţinAnd cont că tahograful reprezintă o măsură de prevenire a evenimentelor rutiere , cu ajutorul căruia se pot verifica timpii de conducere şi de odihnă ale conducătorilor auto , fapt ce duce la Antărirea siguranţei pe drumurile publice .
Faţă de solicitarea petentei ca sancţiunea amenzii să fie transformată An avertisment , s-a apreciat de către intimată că pentru Andeplinirea scopului educativ şi preventiv al legii de reglementare a activităţii de transport rutier , dar şi pentru Antărirea disciplinei An domeniu , este necesară aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale actus interpretandus est potius ut valeat qvam ut pereat , putAndu-se observa că agentul constatator a aplicat limita minimă a sancţiunii amenzii prevăzute pentru această contravenţie .
ConcluzionAnd , organul constatator a apreciat că justificările petentei An argumentarea plAngerii nu sunt relevante şi pertinente şi ţinAnd cont de noţiunea de contravenţie dată de OG nr.2/2001 şi de factorii circumstanţiali An care s-a săvArşit contravenţia s-a solicitat respingerea plAngerii ca nefondată şi menţinerea procesului verbal seria AIR nr.0161381/01.08.2011 ca legal şi temeinic Antocmit .
An drept , AntAmpinarea a fost Antemeiată pe prevederile art.115-118 c.pr.civ. ale OG 2/2001 , OG 37/2007 modificată prin OG nr.21/2009 aprobată prin Legea nr.52/2010 .
Petenta a formulat răspuns la AntAmpinarea organului constatator AnvederAnd că agentul constatator a aplicat o sancţiune prea mare An raport de circumstanţele faptei , conducătorul auto fiind cel care a depăşit perioada de conducere , ea neavAnd posibilitatea de a-l controla pe perioada duratei de conducere pentru a respecta prevederile legale , că nimic nu l-a Ampiedicat pe acesta să-şi efectueze perioada de repaus .Şoferul a semnat fără a avea obiecţiuni formularul de control An trafic seria AETR nr. 39584/01.08.2011 şi nu a menţionat An vreun fel că i-ar fi impus să nu-şi respecte timpul de odihnă , mai mult decAt atAt , An data de 01.08.2011 , Anainte de a pleca An cursă , toţi conducătorii auto au fost instruiţi cu privire la Regulamentul 561/2006 din AETR , astfel că , avAnd An vedere că fapta a fost constatată la ora 18,19 este evident că procesul verbal a fost Ancheiat Anainte de a pleca An cursă conducătorii auto .
S-a mai Anvederat de petentă că , dacă abaterea săvArşită este considerată de intimată gravă , astfel cum a menţionat , a aplicat totuşi amenda minimă prevăzută de actul normativ sancţionator , An această situaţie apreciindu-se că intimata putea să aplice şi un avertisment , avAnd An vedere circumstanţele săvArşirii faptei .
DeliberAnd asupra plAngerii contravenţionale formulate prin prisma materialului probator administrat , instanţa reţine că An baza procesului verbal de contravenţie seria AIR nr.0161381/01.08.2011 petenta SC A SRL a fost amendată contravenţional cu amendă An sumă de 3000 lei , conform art.9 alin.1 lit.d din OG 37/2007 , de către AUTORITATEA RUTIERĂ ROMANĂ a Agenţia Tulcea , reţinAnd An sarcina acesteia săvArşirea presupusei contravenţii prev. de art.8 alin.2 pct.4 din OG nr.37/2007 modificată şi aprobată prin OG nr.21/2009 An sensul că , la controlul efectuat An trafic An data de 01.08.2011 ,ora 18,19 pe DN 22 Km.226 a 730 , An apropiere de localitatea Baia la auto cu numărul de circulaţie GL-08-U , proprietate SC A SRL , conducător auto U.P. , la verificarea timpilor de conducere , pauză şi odihnă pe ultimele 30 de zile descărcAnd cardul conducătorului auto prin dispozitivul TachoScan s-a constatat că An data de 23.07.2011 a avut timpul de conducere continuă prea lung cu 50 de minute, sens An care s-a Antocmit buletinul de control AETR 39584/01.08.2011 ce a fost semnat de conducătorul auto şi căruia i s-a AnmAnat un exemplar.
Potrivit dispoziţiilor art. 34 alin.1 din OG nr. 2/2001, legiuitorul nu a lăsat la latitudinea instanţei posibilitatea schimbării Ancadrării juridice şi nici stabilirea altei sancţiuni, instituind numai un control asupra legalităţii şi temeiniciei procesului verbal de contravenţie .
Procesul verbal de contravenţie se bucură de forţă probantă proprie atunci cAnd cuprinde constatări personale ale agentului constatator, constatări care sunt prezumate a fi reale cAtă vreme procesul verbal este Antocmit cu respectarea cerinţelor legale privitoare la formă (art. 16 şi 17 din OG nr. 2/2001), iar contravenientul nu face dovada existenţei unei alte situaţii de fapt decAt cea reţinută de către agentul constatator.
Sub aspectul temeiniciei procesului-verbal, instanţa l-a examinat din perspectiva Convenţiei Europene a Drepturilor Omului. Conform art.20 din Constituţia RomAniei, textul convenţiei şi jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului sunt Ancorporate An dreptul intern, avAnd An acelaşi timp o forţă juridică superioară legilor An materia drepturilor fundamentale ale omului.
AnalizAnd criteriile stabilite pe cale jurisprudenţială de Curtea Europeană a Drepturilor Omului (cauza LAUKO vs Slovacia, Anghel vs RomAnia), instanţa a constatat că domeniul contravenţional, astfel cum este reglementat prin norma cadru O.G.2/2001, poate fi calificat ca intrAnd An sfera de aplicare a art.6 paragraf 1 din CEDO, An latura sa penală.
Instanţa, reţinAnd aplicabilitatea An speţă a dispoziţiile art.6 paragraf 1 CEDO, An mod evident a fost ţinută şi de prevederile paragrafului 2 şi 3 ale aceluiaşi articol, care instituie garanţii procedurale specifice An domeniul penal.
Printre aceste garanţii se numără şi cea referitoare la obligativitatea respectării prezumţiei de nevinovăţie.
Această prezumţie priveşte atAt atitudinea organelor judiciare faţă de săvArşirea cauzei cAt şi sarcina probei.
Referitor la procesul-verbal, instanţa a reţinut că, An genere, fiind Antocmit de un agent al statului aflat An exerciţiul funcţiunii, trebuia să i se recunoască valoare probatorie sub aspectul constatării stării de fapt.
An acest sens este de remarcat că An jurisprudenţa Curţii s-a reţinut An mod constant că prezumţiile nu sunt An principiu contrare Convenţiei.
Astfel, An HotărArea pronunţată An cauza Salabiaku c. Franţei, Curtea a reţinut ca prezumţiile sunt permise de Convenţie dar nu trebuie să depăşească limitele rezonabile ţinAnd seama de gravitatea mizei si prezervAnd drepturile apărării (paragr. 28).
Prin urmare, prezumţia de nevinovăţie nu are caracter absolut, după cum nici prezumţia de veridicitate a faptelor constatate de agent şi consemnate An procesul-verbal nu are caracter absolut, dar prezumţia de veridicitate nu poate opera decAt pAnă la limita la care prin aplicarea ei s-ar ajunge An situaţia ca persoana Anvinuită de săvArşirea faptei să fie pusă An imposibilitatea de a face dovada contrarie celor consemnate An procesul-verbal deşi din probele administrate de aacuzarea instanţa nu poate fi convinsă de vinovăţia aacuzatuluia, dincolo de orice Andoială rezonabilă.
Petenta a susţinut că şoferul U.P. este cel care a depăşit perioada de conducere şi că ea nu are posibilitatea de a-l controla pe durata perioadei de conducere pentru a respecta prevederile legale , administrAnd An acest sens proba testimonială ,iar la termenul din 29 septembrie 2011 a fost audiat An calitate de martor , şoferul U.P. care a declarat că a depăşit timpii de conducere şi de repaus An data de 23 iulie 2011 deoarece era noapte şi dorea să ajungă mai repede acasă şi că de la data angajării la societate şi pAnă la data controlului a fost instruit la fiecare Anceput de lună de către şeful de coloană cu privire la timpii de conducere şi repaus şi nimeni din societate nu i-a impus nici lui şi nici colegilor săi să nu respecte timpii de conducere şi de repaus.
Instanţa reţine că An procesul verbal de contravenţie se menţionează că s-a Antocmit de către agentul constatator buletinul de control AETR nr. 39584/01.08.2011 ce a fost semnat de conducătorul auto , depus şi An copie la dosar şi pe care conducătorul auto l-a semnat fiindu-i AnmAnat un exemplar , ori , dacă acesta nu era de acord cu cele menţionate An acest Anscris , putea să refuze să semneze acest formular sau să - l semneze cu obiecţiuni, per a contrario conducătorul auto a fost de acord cu cele menţionate şi implicit a recunoscut săvArşirea faptei reţinute An actul sancţionator .
Cum , organul constatator a probat săvArşirea faptei de către petentă şi aceasta nu a administrat probe cu care să răstoarne prezumţia de temeinicie a procesului verbal de contravenţie şi o altă situaţie de fapt decAt cea reţinută An actul sancţionator instanţa apreciază că An cauză sunt Antrunite elementele constitutive ale contravenţiei prevăzute la art. 8 alin.2 pct.4 din OG nr.37/2007, potrivit cu care depăşirea perioadei maxime de conducere neAntreruptă cu mai mult de 30 de minute, dar mai puţin de o oră şi 30 de minute reprezintă Ancălcări grave ale dispoziţiilor Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 561/2006, ale Regulamentului (CEE) nr. 3.821/85 şi, după caz, ale Acordului AETR şi constituie contravenţii, dacă acestea nu sunt considerate infracţiuni potrivit legii penale şi se sancţionează potrivit dispoziţiilor art.9 alin.1 lit.d din OG 37/2007 cu amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei - faptele prevăzute la alin. (2) pct. 1 - 11 şi 16, aplicabilă Antreprinderii/operatorului de transport rutier, şi faptele prevăzute la alin. (2) pct. 12 - 15 şi 17, aplicabilă conducătorului auto;
An privinţa sancţiunii aplicate , amendă de 3000 lei , instanţa apreciază că a fost corect individualizată şi corect stabilită , fiind aplicată limita minimă a pedepsei amenzii , astfel că Anlocuirea sancţiunii amenzii contravenţionale aplicate cu sancţiunea avertismentului solicitată de petentă , nu se justifică .
Astfel reţinută situaţia An fapt şi Ancadrarea juridică , instanţa avAnd An vedere că An raport de jurisprudenţa CEDO , petentei Ai sunt recunoscute şi garanţiile specifice An materie penală printre care şi prezumţia de nevinovăţie, context An care sarcina probei revine acuzării, iar de situaţia Andoielnică beneficiază cel acuzat, cum petenta nu a administrat probe cu care să răstoarne prezumţia de temeinicie a procesului verbal de contravenţie şi o altă situaţie de fapt decAt cea reţinută An actul sancţionator , plAngerea urmează a fi respinsă ca nefondată .
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Contraventii. Inchisoare contraventionala
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017Contraventii. Confirmare de primire. Obiectiuni. - Decizie nr. 99/R/2010 din data de 01.02.2010
Asigurare paza unitate. Subiect activ. - Decizie nr. 330/R/2010 din data de 15.03.2010
Rovinieta. Persoana responsabila. Leasing - Decizie nr. 136/R/2010 din data de 05.02.2010
Anulare proces verbal de contraventie. - Decizie nr. 118/CA din data de 01.02.2010
Anulare proces verbal de contraventie - Decizie nr. 28/CA din data de 08.01.2010
Anulare proces verbal de contraventie - Decizie nr. 36/CA din data de 15.01.2010
Anulare proces verbal de contraventie - Decizie nr. 25/CA din data de 08.01.2010
- Sentinta penala nr. din data de 26.03.2008
Nu este permisa detinerea simultana a doua permise de conducere, din care unul eliberat de autoritatile altui stat.Potrivit art. 102 alin 1 pct.8 din O.U.G. nr. 195/2002, constituie contraventie detinerea simultana a doua permise de conducere nationale - Decizie nr. 5649 din data de 15.11.2013
Inlocuire sanctiune amenda contraventionala cu avertisment - Decizie nr. 1270/R din data de 13.11.2009
Prescriptia aplicarii sanctiunii contraventionale - Decizie nr. 1095/R/C din data de 30.10.2009
Inlocuire sanctiune contravetionala cu amenda in avertisment - Decizie nr. 913/R/C din data de 09.10.2009
plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 163 din data de 10.01.2011
Anulare proces verbal de contraventie - Sentinta civila nr. 4935 din data de 24.06.2010
- Sentinta civila nr. 3431 din data de 29.04.2010
Anulare proces verbal contraventie - Sentinta civila nr. 4164 din data de 27.05.2010
plangere pv - Sentinta civila nr. 1462 din data de 04.03.2009
Plangere PV - Sentinta civila nr. 1462 din data de 04.03.2009
Inlocuire amenda cu munca in folosul comunitatii - Sentinta civila nr. 1507/2013 din data de 02.07.2014