Plangere contraventionala
(Sentinta civila nr. 763 din data de 14.09.2011 pronuntata de Judecatoria Chisineu Cris)Plangere contraventionala. Prestarea muncii fara incheierea unui contract.
Potrivit dispozitiilor art. 276 alin.1 lit.e din Legea nr. 53/2003, modificata "primirea la munca a persoanelor fara incheierea unui contract individual de munca, potrivit art. 16 alin. (1), , constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 4.000 lei pentru fiecare persoana identificata, fara a depasi valoarea cumulata de 100.000 lei".
(sentinta civila 763/14.09.2011 pronuntata de Judecatoria Chisineu Cris in dosar 477/210/2011)
Prin procesul verbal de contraventie seria AR nr. 017600 din data de 14.04.2011 i s-a aplicat petentei SC PD SRL sanctiunea amenzii in valoare de 6.000 lei, retinandu-se in sarcina acesteia ca a incalcat dispozitiile art. 276 alin.1 lit.e din Legea nr. 53/2003, modificata, prin faptul ca a primit la munca doua persoane fara a avea incheiate contracte individuale de munca in forma scrisa, anterior inceperii activitatii. Persoanele in cauza se numesc PM si BI.
Analizand legalitatea procesului verbal de contraventie, instanta a constatat ca acesta contine toate mentiunile prevazute de art. 16 din O.G. nr. 2/2001, fara a lipsi mentiunile prevazute de art.17 din O.G. nr. 2/2001, care atrag nulitatea absoluta a procesului verbal de contraventie iar procesul verbal a fost semnat de reprezentantul petentei, imputernicitul prin procura speciala RNL.
Potrivit dispozitiilor art. 276 alin.1 lit.e din Legea nr. 53/2003, modificata, constituie contraventie "primirea la munca a persoanelor fara incheierea unui contract individual de munca, potrivit art. 16 alin. (1), cu amenda de la 3.000 lei la 4.000 lei pentru fiecare persoana identificata, fara a depasi valoarea cumulata de 100.000 lei". Potrivit art.16 din acelasi act normativ, "Contractul individual de munca se incheie in baza consimtamantului partilor, in forma scrisa, in limba romana. Obligatia de incheiere a contractului individual de munca in forma scrisa revine angajatorului. Angajatorul persoana juridica, persoana fizica autorizata sa desfasoare o activitate independenta, precum si asociatia familiala au obligatia de a incheia, in forma scrisa, contractul individual de munca anterior inceperii raporturilor de munca."
Din actele aflate la dosar, instanta a retinut ca la data controlului numitele PM si BI isi desfasurau activitatea la punctul de lucru al petentei, fara a avea incheiat, respectiv inregistrat, contract de munca la I.T.M.
Astfel, controlul a fost efectuat in data de 13.04.2011, iar PM isi desfasoara activitatea la societatea petenta din data de 11.04.2011 (ba chiar din anul 2006, potrivit propriei declaratii), iar BI din data de 1.04.2011.
Atat fisele de identificare completate si semnate de catre cele doua persoane in cauza (PM si BI), cat si nota explicativa data de imputernicitul prin procura speciala RNL se coroboreaza cu cele retinute in cuprinsul procesului verbal de contraventie si in procesul-verbal de control nr.35009 din data de 14.04.2011, motiv pentru care in mod temeinic si legal a fost retinuta in sarcina petentei contraventia descrisa in actul atacat in prezenta cauza.
Instanta a mai retinut ca sanctiunea este aplicata in limitele prevazute de art. 276 alin.1 lit.e din Legea nr. 53/2003, modificata.
In ceea ce priveste gradul de pericol social al faptei, precum si urmarile produse, instanta a retinut ca, munca nedeclarata este cea mai importanta problema din domeniul relatiilor de munca. Conceptul de munca nedeclarata (cunoscuta si sub denumirea de munca la negru) reprezinta acea activitate prestata de un salariat pentru si sub autoritatea unui angajator, persoana fizica sau juridica, fara a fi respectate prevederile legale in vigoare privind incheierea, executarea, modificarea, suspendarea si incetarea contractului individual de munca.
Munca nedeclarata are efecte negative, pe termen scurt, dar mai ales pe termen lung, atat pentru individ, cat si pentru societate, precum si pentru bugetul de stat, existand o relatie interdependenta intre plata contributiilor si impozitelor si accesul la drepturile de asigurari sociale si alte masuri de protectie sociala.
Neplata acestor obligatii legale conduce, pe de o parte, la lipsa de venituri catre bugetul consolidat al statului, afectand totodata si sistemele de asigurare sociala, iar pe de alta parte - si cel mai important -, la faptul ca persoanele care presteaza munca nedeclarata nu pot beneficia de niciuna dintre formele de protectie sociala prevazute de lege.
Intrucat munca nedeclarata implica un loc de munca nesigur, cu perspective pe termen scurt, fara posibilitati de progres profesional, cu salarii mai mici decat cele de pe piata fortei de munca, fara protectie sociala, efectele negative pentru cei care presteaza activitate nedeclarata se manifesta inclusiv in pozitia economico-sociala precara in comparatie cu salariatii angajati cu forme legale.
Consecintele muncii nedeclarate se reflecta negativ si in economie, prin distorsionarea mediului concurential. Astfel angajatorii care nu utilizeaza munca declarata au mai putine obligatii financiare si deci se afla in concurenta neloiala cu acei angajatori care folosesc toate tipurile de resurse si depun eforturi reale pentru respectarea obligatiilor legale ce le revin.
Cu privire la individualizarea pedepsei aplicate petentei, instanta constata ca insusi legiuitorul a apreciat ca incalcarea legislatiei muncii cu privire la protectia persoanelor incadrate in munca este o fapta cu un grad de pericol social ridicat, astfel ca nu se impune inlocuirea amenzii cu avertismentul.
Art.276 alin.1 lit. e din Legea nr. 53/2003, modificata, stabileste amenda de la 3000 lei la 4000 lei pentru fiecare persoana identificata, in speta de fata fiind deci aplicata sanctiunea in cuantum minim de 3000 lei pentru fiecare dintre persoanele identificate.
Contraventia este una de pericol, nefiind conditionata de producerea unui rezultat material si, avand in vedere imprejurarile concrete ale faptei, respectiv imprejurarea ca la data efectuarii controlului, 13.04.2011, angajatele PM si BI nu aveau contract de munca inregistrat la I.T.M., asa cum se mentioneaza in nota de control, ca amenda aplicata este in cuantum minim, instanta apreciaza ca nu se impune inlocuirea sanctiunii amenzii cu avertismentul.
Potrivit dispozitiilor art. 276 alin.1 lit.e din Legea nr. 53/2003, modificata "primirea la munca a persoanelor fara incheierea unui contract individual de munca, potrivit art. 16 alin. (1), , constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 4.000 lei pentru fiecare persoana identificata, fara a depasi valoarea cumulata de 100.000 lei".
(sentinta civila 763/14.09.2011 pronuntata de Judecatoria Chisineu Cris in dosar 477/210/2011)
Prin procesul verbal de contraventie seria AR nr. 017600 din data de 14.04.2011 i s-a aplicat petentei SC PD SRL sanctiunea amenzii in valoare de 6.000 lei, retinandu-se in sarcina acesteia ca a incalcat dispozitiile art. 276 alin.1 lit.e din Legea nr. 53/2003, modificata, prin faptul ca a primit la munca doua persoane fara a avea incheiate contracte individuale de munca in forma scrisa, anterior inceperii activitatii. Persoanele in cauza se numesc PM si BI.
Analizand legalitatea procesului verbal de contraventie, instanta a constatat ca acesta contine toate mentiunile prevazute de art. 16 din O.G. nr. 2/2001, fara a lipsi mentiunile prevazute de art.17 din O.G. nr. 2/2001, care atrag nulitatea absoluta a procesului verbal de contraventie iar procesul verbal a fost semnat de reprezentantul petentei, imputernicitul prin procura speciala RNL.
Potrivit dispozitiilor art. 276 alin.1 lit.e din Legea nr. 53/2003, modificata, constituie contraventie "primirea la munca a persoanelor fara incheierea unui contract individual de munca, potrivit art. 16 alin. (1), cu amenda de la 3.000 lei la 4.000 lei pentru fiecare persoana identificata, fara a depasi valoarea cumulata de 100.000 lei". Potrivit art.16 din acelasi act normativ, "Contractul individual de munca se incheie in baza consimtamantului partilor, in forma scrisa, in limba romana. Obligatia de incheiere a contractului individual de munca in forma scrisa revine angajatorului. Angajatorul persoana juridica, persoana fizica autorizata sa desfasoare o activitate independenta, precum si asociatia familiala au obligatia de a incheia, in forma scrisa, contractul individual de munca anterior inceperii raporturilor de munca."
Din actele aflate la dosar, instanta a retinut ca la data controlului numitele PM si BI isi desfasurau activitatea la punctul de lucru al petentei, fara a avea incheiat, respectiv inregistrat, contract de munca la I.T.M.
Astfel, controlul a fost efectuat in data de 13.04.2011, iar PM isi desfasoara activitatea la societatea petenta din data de 11.04.2011 (ba chiar din anul 2006, potrivit propriei declaratii), iar BI din data de 1.04.2011.
Atat fisele de identificare completate si semnate de catre cele doua persoane in cauza (PM si BI), cat si nota explicativa data de imputernicitul prin procura speciala RNL se coroboreaza cu cele retinute in cuprinsul procesului verbal de contraventie si in procesul-verbal de control nr.35009 din data de 14.04.2011, motiv pentru care in mod temeinic si legal a fost retinuta in sarcina petentei contraventia descrisa in actul atacat in prezenta cauza.
Instanta a mai retinut ca sanctiunea este aplicata in limitele prevazute de art. 276 alin.1 lit.e din Legea nr. 53/2003, modificata.
In ceea ce priveste gradul de pericol social al faptei, precum si urmarile produse, instanta a retinut ca, munca nedeclarata este cea mai importanta problema din domeniul relatiilor de munca. Conceptul de munca nedeclarata (cunoscuta si sub denumirea de munca la negru) reprezinta acea activitate prestata de un salariat pentru si sub autoritatea unui angajator, persoana fizica sau juridica, fara a fi respectate prevederile legale in vigoare privind incheierea, executarea, modificarea, suspendarea si incetarea contractului individual de munca.
Munca nedeclarata are efecte negative, pe termen scurt, dar mai ales pe termen lung, atat pentru individ, cat si pentru societate, precum si pentru bugetul de stat, existand o relatie interdependenta intre plata contributiilor si impozitelor si accesul la drepturile de asigurari sociale si alte masuri de protectie sociala.
Neplata acestor obligatii legale conduce, pe de o parte, la lipsa de venituri catre bugetul consolidat al statului, afectand totodata si sistemele de asigurare sociala, iar pe de alta parte - si cel mai important -, la faptul ca persoanele care presteaza munca nedeclarata nu pot beneficia de niciuna dintre formele de protectie sociala prevazute de lege.
Intrucat munca nedeclarata implica un loc de munca nesigur, cu perspective pe termen scurt, fara posibilitati de progres profesional, cu salarii mai mici decat cele de pe piata fortei de munca, fara protectie sociala, efectele negative pentru cei care presteaza activitate nedeclarata se manifesta inclusiv in pozitia economico-sociala precara in comparatie cu salariatii angajati cu forme legale.
Consecintele muncii nedeclarate se reflecta negativ si in economie, prin distorsionarea mediului concurential. Astfel angajatorii care nu utilizeaza munca declarata au mai putine obligatii financiare si deci se afla in concurenta neloiala cu acei angajatori care folosesc toate tipurile de resurse si depun eforturi reale pentru respectarea obligatiilor legale ce le revin.
Cu privire la individualizarea pedepsei aplicate petentei, instanta constata ca insusi legiuitorul a apreciat ca incalcarea legislatiei muncii cu privire la protectia persoanelor incadrate in munca este o fapta cu un grad de pericol social ridicat, astfel ca nu se impune inlocuirea amenzii cu avertismentul.
Art.276 alin.1 lit. e din Legea nr. 53/2003, modificata, stabileste amenda de la 3000 lei la 4000 lei pentru fiecare persoana identificata, in speta de fata fiind deci aplicata sanctiunea in cuantum minim de 3000 lei pentru fiecare dintre persoanele identificate.
Contraventia este una de pericol, nefiind conditionata de producerea unui rezultat material si, avand in vedere imprejurarile concrete ale faptei, respectiv imprejurarea ca la data efectuarii controlului, 13.04.2011, angajatele PM si BI nu aveau contract de munca inregistrat la I.T.M., asa cum se mentioneaza in nota de control, ca amenda aplicata este in cuantum minim, instanta apreciaza ca nu se impune inlocuirea sanctiunii amenzii cu avertismentul.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Contraventii. Inchisoare contraventionala
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017Contraventii. Confirmare de primire. Obiectiuni. - Decizie nr. 99/R/2010 din data de 01.02.2010
Asigurare paza unitate. Subiect activ. - Decizie nr. 330/R/2010 din data de 15.03.2010
Rovinieta. Persoana responsabila. Leasing - Decizie nr. 136/R/2010 din data de 05.02.2010
Anulare proces verbal de contraventie. - Decizie nr. 118/CA din data de 01.02.2010
Anulare proces verbal de contraventie - Decizie nr. 28/CA din data de 08.01.2010
Anulare proces verbal de contraventie - Decizie nr. 36/CA din data de 15.01.2010
Anulare proces verbal de contraventie - Decizie nr. 25/CA din data de 08.01.2010
- Sentinta penala nr. din data de 26.03.2008
Nu este permisa detinerea simultana a doua permise de conducere, din care unul eliberat de autoritatile altui stat.Potrivit art. 102 alin 1 pct.8 din O.U.G. nr. 195/2002, constituie contraventie detinerea simultana a doua permise de conducere nationale - Decizie nr. 5649 din data de 15.11.2013
Inlocuire sanctiune amenda contraventionala cu avertisment - Decizie nr. 1270/R din data de 13.11.2009
Prescriptia aplicarii sanctiunii contraventionale - Decizie nr. 1095/R/C din data de 30.10.2009
Inlocuire sanctiune contravetionala cu amenda in avertisment - Decizie nr. 913/R/C din data de 09.10.2009
plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 163 din data de 10.01.2011
Anulare proces verbal de contraventie - Sentinta civila nr. 4935 din data de 24.06.2010
- Sentinta civila nr. 3431 din data de 29.04.2010
Anulare proces verbal contraventie - Sentinta civila nr. 4164 din data de 27.05.2010
plangere pv - Sentinta civila nr. 1462 din data de 04.03.2009
Plangere PV - Sentinta civila nr. 1462 din data de 04.03.2009
Inlocuire amenda cu munca in folosul comunitatii - Sentinta civila nr. 1507/2013 din data de 02.07.2014