InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Judecatoria Corabia

Neindeplinirea masurilor dispuse de autoritatea competenta : asigurarea de sisteme de protectie fonica a surselor generatoare de zgomot si solicitarea si obtinerea autorizatiei de mediu pentru activitatile de hotel si restaurant. Contraventie prevazu...

(Sentinta civila nr. 1490 din data de 07.11.2008 pronuntata de Judecatoria Corabia)

Domeniu Contraventii. Inchisoare contraventionala | Dosare Judecatoria Corabia | Jurisprudenta Judecatoria Corabia

Tip : sentinta civila
Nr./data : nr. 1490/07.11.2008
Domenii asociate : contraventii
Titlu : Neindeplinirea masurilor dispuse de autoritatea competenta : asigurarea de sisteme de protectie fonica a surselor generatoare de zgomot si solicitarea si obtinerea autorizatiei de mediu pentru activitatile de hotel si restaurant. Contraventie prevazuta de art. 96 alin. 3 pct. 9 din OUG 195/2002. Plangere respinsa.

      Prin plangerea formulata si inregistrata la aceasta instanta la data de 11.09.2008, petenta S.C. CORABIA EXPRES S.R.L. a solicitat anularea procesului-verbal seria GNM nr. 005260, emis de Garda  Nationala de Mediu - Comisariatul Judetean Olt, apreciindu-l ca fiind netemeinic si nelegal, exonerarea de masurile dispuse prin acest proces verbal si suspendarea provizorie a acestor masuri.
      In motivarea plangerii, petenta a sustinut ca situatia constatata in procesul-verbal atacat nu corespunde adevarului. Verificarile Garzii Nationale de Mediu au avut ca punct de pornire sesizarile formulate de Bescuca Constantin, a carui proprietate se invecineaza cu restaurantul petentei. In realitate nu exista nici un fel de instalatie de amplificare a sunetului intre cele doua proprietati, iar evenimentele festive mentionate in notele de constatare se desfasoara doar in spatiul inchis al restaurantului, care prezinta izolatie fonica. Controlul a fost efectuat in zile ale saptamanii in care nu s-au organizat evenimente festive, iar organul constatator nu a efectuat masuratori nivelului de presiune acustica. Petenta sustine ca aprecierea nivelului sunetului emis de instalatii audio se efectueaza doar cu aparatul numit sonometru, care nu a fost utilizat pentru constatarea faptei. In procesul-verbal intocmit se face confuzie intre spatiul deschis si cel inchis si nu se indica care sunt sursele generatoare de zgomot.
      In drept, plangerea a fost intemeiata pe dispozitiile O.G. 2/2001.
      In dovedirea plangerii formulate, petenta a aratat ca intelege sa se foloseasca de proba cu inscrisuri, de cea testimoniala, precum si de expertiza.
      La plangere au fost anexate copii certificate dupa urmatoarele inscrisuri : Nota de constatare intocmita de Garda Nationala de Mediu - Comisariatul Judetean Olt in data de 01.09.2008 (filele 4 - 5), Proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei intocmit de Garda Nationala de Mediu - Comisariatul Judetean Olt in data de 01.09.2008 (filele 6 - 7), Nota de constatare intocmita de Garda Nationala de Mediu - Comisariatul Judetean Olt in data de 17.07.2008 (filele 8 - 9).
      Intimata a formulat intampinare in cauza, prin care a solicitat respingerea plangerii formulate si sa fie mentinut procesul-verbal atacat. In motivare, a aratat ca societatea petenta a fost sanctionata contraventional pentru ca nu a realizat la termen obligatiile impuse prin Nota de constatare nr. 352/8/17.07.2008, respectiv cea de asigurare de sisteme de protectie fonica a surselor generatoare de zgomot si de adoptare a unor solutii de desfasurare a activitatii generatoare de zgomot in spatii inchise si cea de a solicita si obtine autorizatie de mediu pentru activitatile de hotel si restaurant. In momentul efectuarii controlului din data de 01.09.2008, petenta nu a facut dovada indeplinirii masurilor impuse prin aceasta nota. Mai mult, petenta a continuat sa desfasoare activitatile de restaurant si de hotel in lipsa autorizatiei de mediu. Intimata a sustinut ca situatia de fapt descrisa in procesul-verbal corespunde adevarului, situatia fiind confirmata si de prezenta Primarului orasului Corabia la intocmirea procesului-verbal. In raport de faptul ca petentei i s-a aplicat sanctiunea avertisment cu ocazia controlului efectuat in luna iulie, la cel de-al doilea control s-a impus sanctionarea cu amenda a acesteia.
      In drept, intimata si-a intemeiat intampinarea pe dispozitiile art. 115 - 118 C.proc.civ. si pe cele din OG 2 / 2001.
      In dovedirea sustinerilor sale, intimata a solicitat incuviintarea probei cu inscrisuri si a celei testimoniale.
      Intimata a depus la dosar, in copie, Nota de constatare incheiata de Garda Nationala de Mediu - Comisariatul Judetean Olt in data de 15.09.2008 (filele 23 - 25).
      Instanta a incuviintat proba cu inscrisurile depuse la dosar si proba cu martorii Stroie Niculae si Andrei Nicolae, care au fost ascultati in cauza la termenul din 07.11.2008. De asemenea, a dispus emiterea unei adrese catre Agentia pentru Protectia Mediului Olt, in vederea instiintarii insantei daca petenta a solicitat si obtinut autorizatie de mediu pentru activitatile de hotel si restaurant. Prin raspunsul sau, aceasta autoritate a comunicat instantei ca petenta nu a solicitat pana la acea data autorizatiile respective.
      Prin incheierea de sedinta din 24 octombrie 2008, instanta a respins capatul de cerere privind suspendarea provizorie a masurilor impuse prin procesul-verbal atacat ca fiind lipsit de obiect.
Analizand procesul-verbal atacat, sustinerile partilor si probele administrate in cauza, instanta retine urmatoarele :
Ca urmare a doua sesizari venite din partea numitului Bescuca Constantin, intimata Garda Nationala de Mediu - Comisariatul Judetean Olt a efectuat un control la sediul petentei S.C. CORABIA EXPRES S.R.L. din orasul Corabia, str. Mircesti, nr. 41, jud. Olt, in prezenta administratorului acestei societati, d-na Budurea Niculina, si a Primarului orasului Corabia, d-l Barbu Teodor. Prin Nota de constatare nr. 8/17.07.2008 intocmita in urma controlului efectuat, s-a constatat ca petenta desfasura la aceasta locatie activitatea de restaurant tip terasa cu o capacitate de aproximativ 250 locuri si cea de hotel, pentru care nu detinea autorizatii valabile. S-a mai constatat ca restaurantul si hotelul functionau ocazional, in special la sfarsitul saptamanii, cu ocazia desfasurarii de evenimente festive. Cu aceste ocazii, la sediul petentei se producea zgomot prin intermediul unor instalatii de sonorizare, in special al boxelor audio ce erau amplasate la limita proprietatii d-lui Bescuca Constantin.
      Prin nota intocmita, intimata a stabilit doua masuri in sarcina petentei, respectiv :
1. Asigurarea de sisteme de protectie fonica a surselor generatoare de zgomot, concomitent cu adoptarea a unor solutii de desfasurare a activitatii generatoare de zgomot in spatii izolate fonic - cu termen de finalizare : imediat,
2. Solicitarea si obtinerea autorizatiei de mediu pentru activitatile de hotel si restaurant, cu termen de finalizare : 31.07.2008.
      Prin aceeasi nota de constatare, petenta a fost sanctionata cu avertisment pentru fapta de a nu solicita si obtine autorizatie de mediu.
      Instanta retine ca, in raport de data de 17.07.2008 mentionata in nota de constatare, acest control s-a desfasurat intr-o zi de joi, cand la sediul petentei nu se desfasurau activitati posibil generatoare de zgomot, nefiind sfarsitul saptamanii. In consecinta, agentii constatatori nu au constatat personal ca instalatiile audio apartinand petentei produceau zgomot in exteriorul restaurantului. Totusi, in raport de semnatura administratorului societatii petente si de stampila acesteia aplicate pe nota incheiata si de lipsa oricarei obiectiuni cu privire la continutul acesteia, instanta retine ca cele sustinute de persoana sesizanta Bescuca Constantin si mentionate in acest inscris sunt credibile.
      Din declaratiile martorilor ascultati in cauza (filele 32 si 33), instanta retine ca, aproape in fiecare sambata si duminica, de seara pana dimineata, la restaurantul petentei sunt organizate evenimente festive, indeosebi nunti. Cu aceste ocazii, prin intermediul unei instalatii de sonorizare, avand boxele audio amplasate pe terasa, in aer liber, se produce zgomot la un nivel ridicat, insuportabil dupa aprecierea martorilor. Instanta are in vedere ca martorul Stroie Niculae locuieste la o distanta de aproximativ 10 metri de restaurant, iar martorul Andrei Nicolae la 50 de metri de acesta, astfel ca constatarile personale ale acestora sunt relevante pentru retinerea situatiei de fapt in cauza. De asemenea, Andrei Nicolae a declarat ca merge des in casa numitului Bescuca Constantin, aflata la o distanta de aproximativ 2 - 3 metri de boxele audio si, cu toate ca incaperea era prevazuta cu ferestre din termopan, zgomotul auzit de acolo era insuportabil.
      In concluzie, instanta retine ca, in mod repetat, la sfarsiturile de saptamana, se produce zgomot la un nivel foarte ridicat, prin intermediul unei instalatii de sonorizare amplasata pe terasa restaurantului petentei. Cum in vecinatate locuiesc mai multe familii, care au dreptul la un mediu sanatos, nealterat de poluare, inclusiv de cea sonora, instanta considera ca prima masura dispusa prin nota de constatare din 17 iulie 2008 este legala. Instanta inlatura sustinerea petentei in sensul ca nivelul de zgomot nu poate fi apreciat decat cu aparatul numit sonometru, in conditiile in care martorii au putut experimenta cu propriile simturi nivelul zgomotului produs.
      In ce priveste autorizarea petentei pentru activitatea de hotel si cea de restaurant, instanta are in vedere mai intai dispozitiile art. 12 alin. 2 din OUG 195/2005, potrivit carora lista activitatilor supuse acestei proceduri sunt stabilite prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale pentru protectia mediului. Prin Ordinul nr. 1798 din 19.11.2008 emis de Ministrul Mediului si Dezvoltarii Durabile a fost aprobata lista activitatilor economice pentru care este necesara autorizatia de mediu. In aceasta lista sunt mentionate la pozitiile 262 si 265, activitatea hoteluri (CAEN 5510) si activitatea restaurante cu capacitate mai mare de 100 locuri (CAEN 5530). Instanta retine din nota de constatare ca restaurantul tip terasa detinut de petenta are o capacitate de aproximativ 250 de locuri. In consecinta, instanta apreciaza ca obligatia pusa in vedere petentei de a obtine autorizatie de mediu este legala.
      Prin Procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei incheiat de reprezentantii intimatei in urma controlului efectuat la data de 01.09.2008, s-a constatat ca petenta nu a realizat masurile impuse prin Nota de constatare din 17.07.2008, savarsind contraventia prevazuta de art. 96 alin. 3 pct. 9 din OUG 195/2002. Potrivit acestui text de lege, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 50.000 lei (RON) la 100.000 lei (RON), pentru persoane juridice, incalcarea obligatiilor acestora de a realiza in totalitate si la termen masurile impuse, in conformitate cu actele de reglementare si prevederile legale, de persoanele imputernicite cu verificarea, inspectia si controlul in domeniul protectiei mediului.
      Si acest proces-verbal a fost semnat fara obiectiuni de reprezentantul petentei si poarta stampila acesteia. Prin acelasi proces-verbal, petenta a fost sanctionata cu amenda contraventionala in cuantum de 50.000 lei, cu posibilitatea achitarii sumei de 25.000 lei in termen de 48 ore. De asemenea, s-a aplicat sanctiunea complementara a interzicerii activitatilor generatoare de disconfort pentru care legea impune parcurgerea in prealabil a procedurii de autorizare.
      Instanta retine ca, dupa intocmirea procesului-verbal atacat, respectiv la data de 15.09.2008, reprezentantii intimatei au efectuat un nou control la restaurantul petentei, in prezenta urmatoarelor persoane : Bescuca Constantin, Bescuca Dan, Andrei Nicolae si Stroe Niculae, ultimii doi fiind ascultati ca in cauza. Prin nota de constatare intocmita cu aceasta ocazie, s-a retinut ca nu au fost luate masurile impuse si ca la acel moment se desfasura o nunta, fiind produs zgomot de instalatiile situate in aer liber. Instanta, coroborand aceasta nota de constatare cu declaratiile martorilor ascultati, retine ca nici la data de 15.09.2008 petenta nu a dat curs masurilor stabilite de organul de control inca de la data de 17.07.2008. Nici in data de 3.11. 2008, petenta nu a declansat procedura de autorizare pentru activitatile de hotel si restaurant, astfel cum rezulta din raspunsul la solicitarea instantei dat  de Agentia pentru Protectia Mediului Olt (fila 31).
      In consecinta, instanta apreciaza ca petenta se face vinovata de savarsirea faptei prevazute de art. 96 alin. 3 pct. 9 din OUG 195/2005.
      In ce priveste sanctiunea amenzii contraventionale de 50.000 lei, care reprezinta minimul prevazut de lege, instanta nu poate retine vreun motiv pentru diminuarea acesteia sau pentru a dispune inlocuirea sa.
      Potrivit art. 5 alin. 5 din OG 2/2001, sanctiunea trebuie sa fie proportionala cu gradul de pericol social al faptei savarsite. La stabilirea gradului de pericol social al faptei savarsite, instanta, in raport de dispozitiile art. 21 alin. 3 din OG 2/2001, are in vedere : imprejurarile in care a fost comisa fapta, modul si mijloacele de savarsire a acesteia, scopul urmarit, urmarea produsa, circumstantele personale ale contravenientului si celelalte date consemnate in procesul-verbal.
      In concret, petenta se face vinovata de incalcarea unor masuri impuse pentru reglementarea unor activitati economice cu impact major asupra mediului inconjurator. Instanta observa ca de la data stabilirii acestor masuri pana la cea a sanctionarii petentei prin procesul-verbal atacat a trecut o perioada de aproximativ o luna si jumatate pe care instanta o apreciaza ca fiind suficienta pentru ca aceasta sa intre in legalitate. In tot acest interval de timp, si chiar si dupa ce a fost sanctionata, petenta nu doar ca nu a actionat in acest fel, dar a continuat sa desfasoare activitatile respective fara a detine autorizatiile necesare si fara a tine cont de poluarea fonica pe care o producea in vecinatate. Instanta retine ca petenta, prin desfasurarea in continuare a acestor activitati, prin anvergura mare a acesteia, a dat dovada de lipsa de respect fata de lege si ca nu intelege semnificatia valorilor sociale pe care aceasta le protejeaza. In consecinta, instanta apreciaza ca fapta savarsita prezinta un grad ridicat de pericol social. Impactul social pe care il are atitudinea de nesocotire a legii manifestata de petenta trebuie insotit de sanctiuni corespunzatoare din partea organelor in drept sa le aplice. In cauza, sanctiunea amenzii aplicata de organul constatator se justifica si urmeaza a fi mentinuta.
      In ce priveste sanctiunea complementara aplicata, instanta o apreciaza si pe aceasta ca fiind legala, in conditiile in care petenta nu a indeplinit obligatiile puse in vedere de organul de control.

Intocmit, azi, 23.03.2009,
Salar Felix
1
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contraventii. Inchisoare contraventionala

Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017
Contraventii. Confirmare de primire. Obiectiuni. - Decizie nr. 99/R/2010 din data de 01.02.2010
Asigurare paza unitate. Subiect activ. - Decizie nr. 330/R/2010 din data de 15.03.2010
Rovinieta. Persoana responsabila. Leasing - Decizie nr. 136/R/2010 din data de 05.02.2010
Anulare proces verbal de contraventie. - Decizie nr. 118/CA din data de 01.02.2010
Anulare proces verbal de contraventie - Decizie nr. 28/CA din data de 08.01.2010
Anulare proces verbal de contraventie - Decizie nr. 36/CA din data de 15.01.2010
Anulare proces verbal de contraventie - Decizie nr. 25/CA din data de 08.01.2010
- Sentinta penala nr. din data de 26.03.2008
Nu este permisa detinerea simultana a doua permise de conducere, din care unul eliberat de autoritatile altui stat.Potrivit art. 102 alin 1 pct.8 din O.U.G. nr. 195/2002, constituie contraventie detinerea simultana a doua permise de conducere nationale - Decizie nr. 5649 din data de 15.11.2013
Inlocuire sanctiune amenda contraventionala cu avertisment - Decizie nr. 1270/R din data de 13.11.2009
Prescriptia aplicarii sanctiunii contraventionale - Decizie nr. 1095/R/C din data de 30.10.2009
Inlocuire sanctiune contravetionala cu amenda in avertisment - Decizie nr. 913/R/C din data de 09.10.2009
plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 163 din data de 10.01.2011
Anulare proces verbal de contraventie - Sentinta civila nr. 4935 din data de 24.06.2010
- Sentinta civila nr. 3431 din data de 29.04.2010
Anulare proces verbal contraventie - Sentinta civila nr. 4164 din data de 27.05.2010
plangere pv - Sentinta civila nr. 1462 din data de 04.03.2009
Plangere PV - Sentinta civila nr. 1462 din data de 04.03.2009
Inlocuire amenda cu munca in folosul comunitatii - Sentinta civila nr. 1507/2013 din data de 02.07.2014