Actiune in revendicarea unui teren reconstituit in baza Legii nr. 10/2001. Exonerare de la plata taxei de timbru
(Decizie nr. 183/R/2010 din data de 28.01.2010 pronuntata de Curtea de Apel Cluj)Curtea de Apel Cluj, Sectia civila, de munca si asigurari sociale, pentru minori si familie, decizia nr. 183/R din 28 ianuarie 2010
Prin sentinta civila nr. 2403/3.06.2009 a Judecatoriei Zalau a fost anulata ca insuficient timbrata cererea formulata de reclamantul M.L. in contradictoriu cu parata SC S. SA privind obligarea paratei sa-i predea in deplina proprietate suprafata de 0,755 ha teren ce face parte din CF nr. 1285 in Zalau, si obligarea paratei la 10.000.000 lei/an despagubiri constand din beneficiul nerealizat pentru terenul ocupat pe 3 ani anteriori.
Reclamantul a fost obligat la 8.000 lei cheltuieli de judecata partiale.
Pentru a pronunta aceasta sentinta, prima instanta a retinut ca reclamantului i s-a pus in vedere sa achite diferenta de taxa judiciara de timbru de 3732,1 lei si diferenta de timbru judiciar de 4 lei, sub sanctiunea anularii ca insuficient timbrata a cererii. Intrucat reclamantul nu s-a conformat dispozitiilor instantei, in baza art. 20 alin. 3 din Legea nr. 146/1997, actiunea a fost anulata ca insuficient timbrata.
Prin decizia civila nr. 83/16.10.2009 a Tribunalului Salaj a fost respins ca nefondat apelul declarat de reclamantul M.L., contra sentintei civile nr. 2403 din 3 iunie 2009 a Judecatoriei Zalau, care a fost mentinuta in totalitate.
Pentru a pronunta aceasta decizie, tribunalul a retinut ca actiunea a fost intemeiata pe disp. art. 480 C.civil, ca din extrasul CF rezulta ca dreptul de proprietate al reclamantului, in acest CF s-a intabulat in baza Legii nr. 18/1991 prin incheierea de carte funciara nr. 3186/2006, astfel ca apartenenta dreptului de proprietate al reclamantului a fost rezolvata in baza acestei legi.
Potrivit art. 6 din Legea nr. 213/1998, bunurile preluate de stat fara titlu valabil, inclusiv cele obtinute prin vicierea consimtamantului, pot fi revendicate de fostii proprietari sau de succesorii acestora, daca nu fac obiectul unor legi speciale de reparatie.
Or, terenul revendicat de reclamant a facut obiectul unei legi speciale de reparatie, anume a Legii nr. 18/1991 a fondului funciar, act cu caracter reparatoriu, ce a fost adoptat si a intrat in vigoare inainte de promovarea actiunii in revendicare dedusa judecatii in prezenta cauza.
In conditiile art. 46 din Legea nr. 10/2001 actualizata, scutita de taxa de timbru - persoana indreptatita se poate prevala de actiunea legii vechi (Codul civil), dar numai in cazul actiunilor aflate in curs de judecata la data intrarii in vigoare a legii.
In cazul in speta actiunea a fost promovata dupa aplicarea Legii nr. 10/2001, in anul 2006, astfel ca aceasta nu intra sub incidenta scutirii prevazuta de acest articol.
Art. 15 lit. r din legea nr. 146/1997 republicata, prevede ca, cererile introduse de proprietari sau de succesorii acestora pentru restituirea imobilelor preluate de stat sau de alte persoane juridice in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si cererile accesorii si incidente sunt scutite de taxa de timbru, insa in speta nu suntem in situatia unei cereri in restituire guvernata de o lege speciala,ci in situatia unei revendicari de drept comun supusa taxarii cu taxa de timbru in functie de valoarea bunului revendicat.
Aceasta intrucat restituirea imobilului catre proprietarul reclamant s-a facut in temeiul Legii nr. 18/1991, lege speciala in materie, iar art. 8 din Legea nr. 10/2001 prevede ca nu intra sub incidenta prevederilor sale terenurile al caror regim juridic este reglementat prin Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, si prin Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997.
Neintrand sub incidenta acestei legi nici datorita prev. art. 8 din Legea nr.10/2001 si nici datorita prev. art. 46 din aceeasi lege, actiunea reclamantului este o actiune in revendicare de drept comun, supusa timbrajului, astfel ca refuzul acestuia de a achita taxa de timbru a fost considerata neintemeiata si in mod corect prima instanta i-a anulat actiunea ca fiind netimbrata.
Impotriva acestei decizii a declarat recurs in termenul legal reclamantul, solicitand casarea deciziei atacate, admiterea apelului, desfiintarea sentintei si trimiterea cauzei spre rejudecare la instanta de fond.
In motivarea recursului intemeiat pe disp. art. 304 pct. 9 Cod proc.civ. recurentul a aratat ca cele doua instante au facut o aplicare gresita a disp. art. 15 lit. r din Legea nr. 146/1997, care prevede scutirea de la plata taxei de timbru a tuturor cererilor introduse de catre proprietari in vederea restituirii imobilelor preluate de stat in perioada 6.03.1945 - 22.12.1989, precum si a cererilor incidente, fara a face distinctie dupa cum actiunea este introdusa in temeiul legilor speciale sau pe dreptul comun.
Textul art. 15 lit. r din Legea nr. 146/1997 nu-si gaseste aplicare in cazul oricaror actiuni care au legatura cu imobilele nationalizate, insa in masura in care situatia creata este consecinta directa a preluarii bunului de catre stat, scutirea de la plata taxei judiciare de timbru se impune. Daca legiuitorul ar fi avut in vedere exclusiv restituirile guvernate de legi speciale, introducerea textului mentionat intr-un alt act normativ nu si-ar mai gasi justificare in conditiile in care legile speciale prevad ele insele asemenea scutiri. Pe de alta parte, prin masurile instituite statul a urmarit sa creeze un cadru legal care sa dea eficacitate reparatiilor pentru pierderea dreptului de proprietate in perioada comunista, atat prin repararea faptica a prejudiciului suferit, cat si prin usurarea eforturilor materiale ale petentilor.
Prin intampinarea depusa intimata SC S. SA Zalau s-a opus admiterii recursului, aratand ca actiunea promovata de reclamant nu se incadreaza in disp. art. 15 lit. r din Legea nr. 146/1997, pentru faptul ca temeiul de drept al acestuia il reprezinta disp. art. 480 C.civil, ca nu este indreptata impotriva Statului Roman sau a unei entitati careia sa i se impute preluarea abuziva a terenului, ca dispozitiile deciziei nr. 309/6.04.2006 ale Curtii Constitutionale confirma obligatia reclamantului de plata a taxei judiciare de timbru.
Examinand recursul declarat prin prisma motivelor invocate, curtea retine urmatoarele:
Prin sentinta civila nr. 3733/1993 a Judecatoriei Zalau, reclamantului i s-a reconstituit dreptul de proprietate pentru suprafata de 5755 mp, in calitate de mostenitor dupa Abraham Maria. Urmare acestui fapt, pe numele reclamantului a fost eliberat titlul de proprietate nr. 1106/3/2006, insa doar pentru suprafata de 5000 mp teren, asupra caruia reclamantul si-a intabulat dreptul de proprietate.
Initial, dreptul de proprietate al reclamantului a fost intabulat pentru suprafata de 5800 mp, ulterior aceasta suprafata fiind rectificata la suprafata de 5000 mp.
Prin sentinta civila nr. 124 din 12.01.2009 reclamantului i se reconstituie dreptul de proprietate si pentru suprafata de 0,755 ha teren pentru care este obligata Comisia Judeteana pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor Salaj sa emita titlul de proprietate.
Cele doua instante au facut o gresita aplicare a dispozitiilor art. 20 alin. 3 din Legea nr. 146/1997 si, prin urmare, in mod gresit au anulat actiunea ca netimbrata si respins apelul ca nefondat. Au fost incalcate si dispozitiile art. 15 lit. r din Legea nr. 146/1997, in conformitate cu care "cererile introduse de proprietari sau de succesorii acestora pentru restituirea imobilelor preluate de stat sau de alte persoane juridice in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si cererile accesorii si incidente, sunt scutite de taxa judiciara de timbru".
Actiunea formulata de reclamant are ca obiect revendicarea suprafetei de 0,755 ha teren, actiunea fiind intemeiata pe dispozitiile dreptului comun, art. 480 C.civil, dar acest fapt nu atrage obligativitatea timbrarii, intrucat nu numai actiunile bazate pe Legea nr.10/2001 sunt scutite de taxa judiciara de timbru, ci orice actiune in restituirea imobilelor preluate de stat.
Art. 15 lit. r din Legea nr. 146/1997 nu face nici o distinctie in acest sens si nici nu a fost modificata ulterior aparitiei Legii nr.10/2001, avand forma actuala din anul 1998, cand a fost modificata dupa aparitia Legii nr. 213/1998, care a deschis fostilor proprietari calea actiunilor in revendicarea imobilelor preluate de stat.
Din cele retinute rezulta ca actiunea reclamantului privind restituirea terenului, ca imobil preluat de stat fara drept si ajuns in proprietatea societatii comerciale parate si capatul accesoriu privind daunele, sunt scutite de taxa judiciara de timbru, astfel ca, in mod nelegal a fost anulata ca netimbrata actiunea reclamantului si respins ca nefondat apelul fara a analiza temeinicia cererii reclamantului. Prin urmare, in baza art. 312 alin. 5 Cod proc.civ., curtea va casa decizia atacata si rejudecand, in baza art. 297 alin. 1 Cod proc.civ., va admite apelul declarat de reclamantul M.L. impotriva sentintei civile nr. 2403 din 03.06.2009 a Judecatoriei Zalau, pe care o va desfiinta si va dispune trimiterea cauzei spre rejudecare aceleiasi instante, Judecatoria Zalau.
Prin sentinta civila nr. 2403/3.06.2009 a Judecatoriei Zalau a fost anulata ca insuficient timbrata cererea formulata de reclamantul M.L. in contradictoriu cu parata SC S. SA privind obligarea paratei sa-i predea in deplina proprietate suprafata de 0,755 ha teren ce face parte din CF nr. 1285 in Zalau, si obligarea paratei la 10.000.000 lei/an despagubiri constand din beneficiul nerealizat pentru terenul ocupat pe 3 ani anteriori.
Reclamantul a fost obligat la 8.000 lei cheltuieli de judecata partiale.
Pentru a pronunta aceasta sentinta, prima instanta a retinut ca reclamantului i s-a pus in vedere sa achite diferenta de taxa judiciara de timbru de 3732,1 lei si diferenta de timbru judiciar de 4 lei, sub sanctiunea anularii ca insuficient timbrata a cererii. Intrucat reclamantul nu s-a conformat dispozitiilor instantei, in baza art. 20 alin. 3 din Legea nr. 146/1997, actiunea a fost anulata ca insuficient timbrata.
Prin decizia civila nr. 83/16.10.2009 a Tribunalului Salaj a fost respins ca nefondat apelul declarat de reclamantul M.L., contra sentintei civile nr. 2403 din 3 iunie 2009 a Judecatoriei Zalau, care a fost mentinuta in totalitate.
Pentru a pronunta aceasta decizie, tribunalul a retinut ca actiunea a fost intemeiata pe disp. art. 480 C.civil, ca din extrasul CF rezulta ca dreptul de proprietate al reclamantului, in acest CF s-a intabulat in baza Legii nr. 18/1991 prin incheierea de carte funciara nr. 3186/2006, astfel ca apartenenta dreptului de proprietate al reclamantului a fost rezolvata in baza acestei legi.
Potrivit art. 6 din Legea nr. 213/1998, bunurile preluate de stat fara titlu valabil, inclusiv cele obtinute prin vicierea consimtamantului, pot fi revendicate de fostii proprietari sau de succesorii acestora, daca nu fac obiectul unor legi speciale de reparatie.
Or, terenul revendicat de reclamant a facut obiectul unei legi speciale de reparatie, anume a Legii nr. 18/1991 a fondului funciar, act cu caracter reparatoriu, ce a fost adoptat si a intrat in vigoare inainte de promovarea actiunii in revendicare dedusa judecatii in prezenta cauza.
In conditiile art. 46 din Legea nr. 10/2001 actualizata, scutita de taxa de timbru - persoana indreptatita se poate prevala de actiunea legii vechi (Codul civil), dar numai in cazul actiunilor aflate in curs de judecata la data intrarii in vigoare a legii.
In cazul in speta actiunea a fost promovata dupa aplicarea Legii nr. 10/2001, in anul 2006, astfel ca aceasta nu intra sub incidenta scutirii prevazuta de acest articol.
Art. 15 lit. r din legea nr. 146/1997 republicata, prevede ca, cererile introduse de proprietari sau de succesorii acestora pentru restituirea imobilelor preluate de stat sau de alte persoane juridice in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si cererile accesorii si incidente sunt scutite de taxa de timbru, insa in speta nu suntem in situatia unei cereri in restituire guvernata de o lege speciala,ci in situatia unei revendicari de drept comun supusa taxarii cu taxa de timbru in functie de valoarea bunului revendicat.
Aceasta intrucat restituirea imobilului catre proprietarul reclamant s-a facut in temeiul Legii nr. 18/1991, lege speciala in materie, iar art. 8 din Legea nr. 10/2001 prevede ca nu intra sub incidenta prevederilor sale terenurile al caror regim juridic este reglementat prin Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, si prin Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997.
Neintrand sub incidenta acestei legi nici datorita prev. art. 8 din Legea nr.10/2001 si nici datorita prev. art. 46 din aceeasi lege, actiunea reclamantului este o actiune in revendicare de drept comun, supusa timbrajului, astfel ca refuzul acestuia de a achita taxa de timbru a fost considerata neintemeiata si in mod corect prima instanta i-a anulat actiunea ca fiind netimbrata.
Impotriva acestei decizii a declarat recurs in termenul legal reclamantul, solicitand casarea deciziei atacate, admiterea apelului, desfiintarea sentintei si trimiterea cauzei spre rejudecare la instanta de fond.
In motivarea recursului intemeiat pe disp. art. 304 pct. 9 Cod proc.civ. recurentul a aratat ca cele doua instante au facut o aplicare gresita a disp. art. 15 lit. r din Legea nr. 146/1997, care prevede scutirea de la plata taxei de timbru a tuturor cererilor introduse de catre proprietari in vederea restituirii imobilelor preluate de stat in perioada 6.03.1945 - 22.12.1989, precum si a cererilor incidente, fara a face distinctie dupa cum actiunea este introdusa in temeiul legilor speciale sau pe dreptul comun.
Textul art. 15 lit. r din Legea nr. 146/1997 nu-si gaseste aplicare in cazul oricaror actiuni care au legatura cu imobilele nationalizate, insa in masura in care situatia creata este consecinta directa a preluarii bunului de catre stat, scutirea de la plata taxei judiciare de timbru se impune. Daca legiuitorul ar fi avut in vedere exclusiv restituirile guvernate de legi speciale, introducerea textului mentionat intr-un alt act normativ nu si-ar mai gasi justificare in conditiile in care legile speciale prevad ele insele asemenea scutiri. Pe de alta parte, prin masurile instituite statul a urmarit sa creeze un cadru legal care sa dea eficacitate reparatiilor pentru pierderea dreptului de proprietate in perioada comunista, atat prin repararea faptica a prejudiciului suferit, cat si prin usurarea eforturilor materiale ale petentilor.
Prin intampinarea depusa intimata SC S. SA Zalau s-a opus admiterii recursului, aratand ca actiunea promovata de reclamant nu se incadreaza in disp. art. 15 lit. r din Legea nr. 146/1997, pentru faptul ca temeiul de drept al acestuia il reprezinta disp. art. 480 C.civil, ca nu este indreptata impotriva Statului Roman sau a unei entitati careia sa i se impute preluarea abuziva a terenului, ca dispozitiile deciziei nr. 309/6.04.2006 ale Curtii Constitutionale confirma obligatia reclamantului de plata a taxei judiciare de timbru.
Examinand recursul declarat prin prisma motivelor invocate, curtea retine urmatoarele:
Prin sentinta civila nr. 3733/1993 a Judecatoriei Zalau, reclamantului i s-a reconstituit dreptul de proprietate pentru suprafata de 5755 mp, in calitate de mostenitor dupa Abraham Maria. Urmare acestui fapt, pe numele reclamantului a fost eliberat titlul de proprietate nr. 1106/3/2006, insa doar pentru suprafata de 5000 mp teren, asupra caruia reclamantul si-a intabulat dreptul de proprietate.
Initial, dreptul de proprietate al reclamantului a fost intabulat pentru suprafata de 5800 mp, ulterior aceasta suprafata fiind rectificata la suprafata de 5000 mp.
Prin sentinta civila nr. 124 din 12.01.2009 reclamantului i se reconstituie dreptul de proprietate si pentru suprafata de 0,755 ha teren pentru care este obligata Comisia Judeteana pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor Salaj sa emita titlul de proprietate.
Cele doua instante au facut o gresita aplicare a dispozitiilor art. 20 alin. 3 din Legea nr. 146/1997 si, prin urmare, in mod gresit au anulat actiunea ca netimbrata si respins apelul ca nefondat. Au fost incalcate si dispozitiile art. 15 lit. r din Legea nr. 146/1997, in conformitate cu care "cererile introduse de proprietari sau de succesorii acestora pentru restituirea imobilelor preluate de stat sau de alte persoane juridice in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si cererile accesorii si incidente, sunt scutite de taxa judiciara de timbru".
Actiunea formulata de reclamant are ca obiect revendicarea suprafetei de 0,755 ha teren, actiunea fiind intemeiata pe dispozitiile dreptului comun, art. 480 C.civil, dar acest fapt nu atrage obligativitatea timbrarii, intrucat nu numai actiunile bazate pe Legea nr.10/2001 sunt scutite de taxa judiciara de timbru, ci orice actiune in restituirea imobilelor preluate de stat.
Art. 15 lit. r din Legea nr. 146/1997 nu face nici o distinctie in acest sens si nici nu a fost modificata ulterior aparitiei Legii nr.10/2001, avand forma actuala din anul 1998, cand a fost modificata dupa aparitia Legii nr. 213/1998, care a deschis fostilor proprietari calea actiunilor in revendicarea imobilelor preluate de stat.
Din cele retinute rezulta ca actiunea reclamantului privind restituirea terenului, ca imobil preluat de stat fara drept si ajuns in proprietatea societatii comerciale parate si capatul accesoriu privind daunele, sunt scutite de taxa judiciara de timbru, astfel ca, in mod nelegal a fost anulata ca netimbrata actiunea reclamantului si respins ca nefondat apelul fara a analiza temeinicia cererii reclamantului. Prin urmare, in baza art. 312 alin. 5 Cod proc.civ., curtea va casa decizia atacata si rejudecand, in baza art. 297 alin. 1 Cod proc.civ., va admite apelul declarat de reclamantul M.L. impotriva sentintei civile nr. 2403 din 03.06.2009 a Judecatoriei Zalau, pe care o va desfiinta si va dispune trimiterea cauzei spre rejudecare aceleiasi instante, Judecatoria Zalau.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Taxa de timbru
SESIZARE CJUE - Sentinta comerciala nr. fn din data de 20.11.2014SESIZARE CJUE - Sentinta comerciala nr. 1497 din data de 03.05.2012
Concursul intre exceptia netimbrarii si exceptia necompetentei. Ordinea de solutionare. - Decizie nr. 315 din data de 09.09.2010
Timbraj. Cai de atac. Modificarea modalitatii de calcul al taxei de timbru datorate in timpul procesului. - Decizie nr. 26/R din data de 09.09.2010
Taxa de timbru. Ajutor social in temeiul Legii nr. 416/2001 - Decizie nr. 174 din data de 13.02.2008
Incidenta concomitenta in cauza a dispozitiilor art. 242 pct. 2 cod procedura civila - Decizie nr. 129 din data de 15.02.2006
Incheiere prin care s-a solutionat cererea de reexaminare a taxei judiciare de timbru - Decizie nr. 1963 din data de 26.09.2005
Cerere de scutire de plata taxei de timbru formulata de o societate comerciala. Facilitati pentru plata taxelor judiciare. - Sentinta civila nr. din data de 10.03.2009
Modalitatea de valorificare a dreptului de eliberare a cartilor de identitate - Decizie nr. 142 din data de 14.01.2015
Formularea unei cererii de ajutor public judiciar. Respingerea cererii de ajutor public judiciar. - Decizie nr. 1661 din data de 11.10.2013
Neindicarea valorii obiectului cererii de chemare in judecata. Anularea cererii ca insuficient timbrata. - Hotarare nr. 12 din data de 16.01.2013
Plata taxei judiciare de timbru - dovada. - Hotarare nr. 700 din data de 02.04.2013
Ordinea de solutionare a exceptiilor aprocesuale (de netimbrare ori de necompetenta). Caracterul imperativ al dispozitiilor privind taxele judiciare de timbru. - Decizie nr. 1799 din data de 13.12.2011
Actiune avand ca obiect anulare raport de evaluare a performantelor profesionale. Scutirea de plata taxei judiciare de timbru. - Decizie nr. 1078 din data de 16.05.2011
Plata taxele judiciare de timbru in cazul formularii unei cereri adresate instantelor de judecata de persoane cu domiciliul in strainatate. - Decizie nr. 1392 din data de 27.09.2011
Cerere de ajutor public judiciar. Exercitarea caii de atac a recursului cu privire la modul de solutionare al cererii de ajutor public judiciar. - Decizie nr. 7 din data de 11.01.2011
Taxa judiciara de timbru. Achitare in sistem on-line. - Decizie nr. 170 din data de 26.03.2010
Taxa de timbru. Institutie publica. Inaplicabilitatea prevederilor art.17 din Legea nr.146/1997 modificata. - Decizie nr. 55 din data de 03.02.2009
Detinere de produse accizabile in afara antrepozitului fiscal - Sentinta penala nr. 43 din data de 11.04.2011
Reexaminare a modului de stabilire a taxei de timbru - Sentinta civila nr. 5349 din data de 14.06.2012