Reducerea salariului cu 25 % in sectorul bugetar
(Sentinta civila nr. 18 din data de 11.01.2011 pronuntata de Tribunalul Sibiu)Prin actiunea de dreptul muncii inregistrata la acest tribunal reclamantul Sindicatul Liber B. a chemat in judecata pe paratii B. A. Sibiu si C. J. Sibiu solicitand obligarea paratilor la plata sumelor de bani restante pana la data pronuntarii hotararii, indexate, majorate si reactualizate reprezentand diferenta dintre salariul la care erau indreptatiti si salariul primit.
Se solicita totodata obligarea paratilor la plata cheltuielilor de judecata.
Din motivarea actiunii se retine ca membrii de sindicat sunt angajati ai paratei B. A. Sibiu, iar angajatorul in data de 10.08.2010 nu le-a platit salariile cuvenite ci acestea au fost diminuate cu un procent de 25%, motiv pentru care se solicita a se constata ca angajatorul a diminuat in mod unilateral valoarea salariilor la care aveau dreptul in baza contractelor individuale de munca ca si c/val. muncii prestate. In fine se arata ca, in conditiile art. 969 C.civil, conventiile legal facute au putere de lege intre partile contractante iar obligatia contractuala rezida in sarcina fiecaruia dintre contractanti, iar art. 41 C.muncii prevede in mod expres ca numai prin acordul partilor contractul individual de munca poate fi modificat.
Totodata reclamanta arata ca membrii de sindicat pe care-i reprezinta nu si-au dat acordul pentru modificarea C.I.M. si nici nu au semnat acte aditionale pentru diminuarea salariilor, situatie in care se solicita admiterea actiunii intrucat prin masura dispusa s-au incalcat si prevederile art. 17 si 23 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului.
In drept se invoca dispozitiile Legii 53/2003 si art. 242 C.pr.civ.
Conform dispozitiilor art. 285 C.muncii actiunea este scutita de plata taxelor de timbru.
Ulterior reclamantul in numele si pentru membrii de sindicat pe care ii reprezinta isi precizeaza actiunea in sensul ca indica pentru fiecare angajat cuantumul sumei datorate de parati ( precizare fila 21 dosar ).
Parata B.A. Sibiu solicita respingerea actiunii ca fiind netemeinica si nelegala intrucat diminuarea salariilor cu 25% incepand cu luna iulie 2010 s-a facut in baza Legii nr. 118/2010, iar aceasta lege a fost supusa controlului constitutional iar prin Decizia nr. 872/2010 a Curtii Constitutionale aceasta lege a fost declarata constitutionala astfel ca masura diminuarii salariilor a fost dispusa in concordanta cu prevederile art. 53 din Constitutie.
Sustinerile reclamantei in ceea ce privesc prevederile Codului muncii ca fiind nerespectate de angajator, se arata in continuare, nu pot fi luate in considerare intrucat Legea 118/2010 privind unele masuri necesare in vederea restabilirii echilibrului bugetar, este o lege speciala avand aplicabilitate imediata in raport cu Codul muncii ( intampinare fila 9 dosar ).
Paratul C. J. Sibiu invoca in principal exceptia lipsei calitatii procesuale pasive intrucat intre C. J. Sibiu si membrii de sindicat, reclamanti in prezenta cauza, nu exista un raport juridic de munca, acestia fiind angajatii B. A. Sibiu, iar art. 3 din Legea 168/99 defineste conflictul de munca ca fiind conflictul dintre salariatii si unitatile la care sunt incadrati.
Pe fondul cauzei se solicita respingerea actiunii ca netemeinica intrucat diminuarea salariilor cu 25% s-a facut in baza Legii 118/2010 lege declarata ca fiind constitutionala prin Dec. nr. 872/2010 a Curtii Constitutionale iar angajatorul nu a facut altceva decat sa aplice legea ( intampinare f. 11-13 dosar ).
Din examinarea actelor si lucrarilor dosarului precum si a probelor administrate in cauza instanta retine urmatoarele:
Membrii de sindicat reprezentati de Sindicatul Liber B. din au calitate de personal contractual fiind angajatii paratei B. A. Sibiu ( copii carti de munca ).
Fata de pretentiile deduse judecatii paratul C. J. Sibiu a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive, exceptie ce va fi analizata cu prioritate in conditiile art. 137 C.pr.civ.
Dat fiind faptul ca reclamantii sunt angajati ai paratei B. A. iar obiectul cauzei deduse judecatii se circumscrie prevederilor Legii 168/99 si a Codului muncii, exceptia invocata de C. J. Sibiu va fi admisa intre parti neexistand nici un raport contractual.
Pe fondul cauzei instanta constata ca nefondate pretentiile reclamantilor pentru urmatoarele considerente:
Diminuarea salariilor reclamantilor ca si a tuturor angajatilor din sistemul bugetar a fost dispusa urmare intrarii in vigoare a Legii 118/2010, lege „ privind unele masuri necesare in vederea restabilirii echilibrului bugetar ”.
Angajatorul in situatia data a diminuat salariile prin aplicarea dispozitiilor acestei legi declarata ca fiind in concordanta cu prevederile constitutionale, astfel cum s-a retinut prin Decizia nr. 872/2010 a Curtii Constitutionale. In atare situatie nu poate fi retinuta nici o culpa in sarcina angajatorului si nici nerespectarea prevederilor art. 41 C.muncii invocate de reclamanti.
In prezenta cauza fiind aplicabile dispozitiile Legii 118/2010 nu poate fi analizata modificarea unilaterala a contractelor individuale de munca astfel cum s-a sustinut de reclamanta si nici nerespectarea clauzelor contractuale.
Mai mult de atat, fata de circumstantele concrete de speta, instanta apreciaza ca aplicarea dispozitiilor Legii 118/2010 nu produce efecte contrare Conventiei Europene a Drepturilor Omului, mai ales ca jurisprudenta CEDO in materie nu garanteaza dreptul de a continua sa primesti un salariu intr-un anumit cuantum.
CEDO face distinctie esentiala intre dreptul de a continua sa primesti in viitor un salariu intr-un anumit cuantum si dreptul de a primi efectiv salariul castigat pentru o perioada in care munca a fost prestata ( cauza Selas c/a Croatiei din mai 2010; Vilho Eskehinen c/a Finlandei din aprilie 2007 s.a. )
In considerarea celor prezentate actiunea astfel cum a fost formulata a fost respinsa fata de parata B. A.Sibiu ca nefondata pretentiile reclamantilor fiind lipsite de orice suport legal, iar fata de C. J. Sibiu, actiunea a fost respinsa ca fiind promovata impotriva unei persoane juridice ce nu are calitate procesuala pasiva.
Se solicita totodata obligarea paratilor la plata cheltuielilor de judecata.
Din motivarea actiunii se retine ca membrii de sindicat sunt angajati ai paratei B. A. Sibiu, iar angajatorul in data de 10.08.2010 nu le-a platit salariile cuvenite ci acestea au fost diminuate cu un procent de 25%, motiv pentru care se solicita a se constata ca angajatorul a diminuat in mod unilateral valoarea salariilor la care aveau dreptul in baza contractelor individuale de munca ca si c/val. muncii prestate. In fine se arata ca, in conditiile art. 969 C.civil, conventiile legal facute au putere de lege intre partile contractante iar obligatia contractuala rezida in sarcina fiecaruia dintre contractanti, iar art. 41 C.muncii prevede in mod expres ca numai prin acordul partilor contractul individual de munca poate fi modificat.
Totodata reclamanta arata ca membrii de sindicat pe care-i reprezinta nu si-au dat acordul pentru modificarea C.I.M. si nici nu au semnat acte aditionale pentru diminuarea salariilor, situatie in care se solicita admiterea actiunii intrucat prin masura dispusa s-au incalcat si prevederile art. 17 si 23 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului.
In drept se invoca dispozitiile Legii 53/2003 si art. 242 C.pr.civ.
Conform dispozitiilor art. 285 C.muncii actiunea este scutita de plata taxelor de timbru.
Ulterior reclamantul in numele si pentru membrii de sindicat pe care ii reprezinta isi precizeaza actiunea in sensul ca indica pentru fiecare angajat cuantumul sumei datorate de parati ( precizare fila 21 dosar ).
Parata B.A. Sibiu solicita respingerea actiunii ca fiind netemeinica si nelegala intrucat diminuarea salariilor cu 25% incepand cu luna iulie 2010 s-a facut in baza Legii nr. 118/2010, iar aceasta lege a fost supusa controlului constitutional iar prin Decizia nr. 872/2010 a Curtii Constitutionale aceasta lege a fost declarata constitutionala astfel ca masura diminuarii salariilor a fost dispusa in concordanta cu prevederile art. 53 din Constitutie.
Sustinerile reclamantei in ceea ce privesc prevederile Codului muncii ca fiind nerespectate de angajator, se arata in continuare, nu pot fi luate in considerare intrucat Legea 118/2010 privind unele masuri necesare in vederea restabilirii echilibrului bugetar, este o lege speciala avand aplicabilitate imediata in raport cu Codul muncii ( intampinare fila 9 dosar ).
Paratul C. J. Sibiu invoca in principal exceptia lipsei calitatii procesuale pasive intrucat intre C. J. Sibiu si membrii de sindicat, reclamanti in prezenta cauza, nu exista un raport juridic de munca, acestia fiind angajatii B. A. Sibiu, iar art. 3 din Legea 168/99 defineste conflictul de munca ca fiind conflictul dintre salariatii si unitatile la care sunt incadrati.
Pe fondul cauzei se solicita respingerea actiunii ca netemeinica intrucat diminuarea salariilor cu 25% s-a facut in baza Legii 118/2010 lege declarata ca fiind constitutionala prin Dec. nr. 872/2010 a Curtii Constitutionale iar angajatorul nu a facut altceva decat sa aplice legea ( intampinare f. 11-13 dosar ).
Din examinarea actelor si lucrarilor dosarului precum si a probelor administrate in cauza instanta retine urmatoarele:
Membrii de sindicat reprezentati de Sindicatul Liber B. din au calitate de personal contractual fiind angajatii paratei B. A. Sibiu ( copii carti de munca ).
Fata de pretentiile deduse judecatii paratul C. J. Sibiu a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive, exceptie ce va fi analizata cu prioritate in conditiile art. 137 C.pr.civ.
Dat fiind faptul ca reclamantii sunt angajati ai paratei B. A. iar obiectul cauzei deduse judecatii se circumscrie prevederilor Legii 168/99 si a Codului muncii, exceptia invocata de C. J. Sibiu va fi admisa intre parti neexistand nici un raport contractual.
Pe fondul cauzei instanta constata ca nefondate pretentiile reclamantilor pentru urmatoarele considerente:
Diminuarea salariilor reclamantilor ca si a tuturor angajatilor din sistemul bugetar a fost dispusa urmare intrarii in vigoare a Legii 118/2010, lege „ privind unele masuri necesare in vederea restabilirii echilibrului bugetar ”.
Angajatorul in situatia data a diminuat salariile prin aplicarea dispozitiilor acestei legi declarata ca fiind in concordanta cu prevederile constitutionale, astfel cum s-a retinut prin Decizia nr. 872/2010 a Curtii Constitutionale. In atare situatie nu poate fi retinuta nici o culpa in sarcina angajatorului si nici nerespectarea prevederilor art. 41 C.muncii invocate de reclamanti.
In prezenta cauza fiind aplicabile dispozitiile Legii 118/2010 nu poate fi analizata modificarea unilaterala a contractelor individuale de munca astfel cum s-a sustinut de reclamanta si nici nerespectarea clauzelor contractuale.
Mai mult de atat, fata de circumstantele concrete de speta, instanta apreciaza ca aplicarea dispozitiilor Legii 118/2010 nu produce efecte contrare Conventiei Europene a Drepturilor Omului, mai ales ca jurisprudenta CEDO in materie nu garanteaza dreptul de a continua sa primesti un salariu intr-un anumit cuantum.
CEDO face distinctie esentiala intre dreptul de a continua sa primesti in viitor un salariu intr-un anumit cuantum si dreptul de a primi efectiv salariul castigat pentru o perioada in care munca a fost prestata ( cauza Selas c/a Croatiei din mai 2010; Vilho Eskehinen c/a Finlandei din aprilie 2007 s.a. )
In considerarea celor prezentate actiunea astfel cum a fost formulata a fost respinsa fata de parata B. A.Sibiu ca nefondata pretentiile reclamantilor fiind lipsite de orice suport legal, iar fata de C. J. Sibiu, actiunea a fost respinsa ca fiind promovata impotriva unei persoane juridice ce nu are calitate procesuala pasiva.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Salarizare
Obligatia aducerii la cunostinta proprietarului plata TVA a terenurilor construibile - Sentinta civila nr. 301 din data de 27.04.2018FALIMENT - Sentinta civila nr. 123 din data de 20.03.2018
ACHIZITII PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 16/CA din data de 15.01.2018
Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Actiune in regres al angajatorului impotriva angajatului, intemeiata in baza - Sentinta civila nr. 381 din data de 25.05.2018
OMOR - Sentinta penala nr. 24 din data de 14.02.2018
Despagubiri solicitate pentru limitarea dreptului de proprietate. Actiune respinsa - Sentinta civila nr. 715 din data de 08.06.2017
Majorare pensie de intretinere. Venituri obtinute in strainatate - Sentinta civila nr. 159 din data de 21.02.2018
Despagubiri solicitate pentru limitarea dreptului de proprietate. Actiune respinsa - Sentinta civila nr. 715 din data de 08.06.2018
LOVIRI SAU VATAMARI CAUZATOARE DE MOARTE - Sentinta penala nr. 25 din data de 31.03.2017
CONSTITUIREA UNUI GRUP INFRACTIONAL ORGANIZAT - Sentinta penala nr. 37 din data de 27.04.2017
Reziliere contract de inchiriere - Sentinta civila nr. 126 din data de 16.02.2017
SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Acordarea sporului de salariu aferent titlului ?tiin?ific de doctor. Aplicabilitatea Deciziei nr. 21/2016 a Inaltei Curti. - Hotarare nr. 963 din data de 05.04.2017
egalizare salarii - Hotarare nr. 41 din data de 17.01.2018
Drepturi salariale. Pretentii. - Sentinta civila nr. 748 din data de 27.09.2017
Pretentii - Sentinta civila nr. 734 din data de 25.09.2017