Impozite si taxe. Obligatia de a face. Inmatriculare autovehicul fara plata taxei de prima inmatriculare
(Sentinta civila nr. 83/CA din data de 19.03.2008 pronuntata de Tribunalul Neamt)Domeniu asociat. Impozite si taxe.
Obligatia de a face. Inmatriculare autovehicul fara plata taxei de prima inmatriculare
Prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene si celelalte reglementari comunitare, au prioritate fata de dispozitiile contrare ale legii interne. Prin impunerea fiscala prevazuta de art.2141 si 2412 din Legea nr.571/2003, se incalca prevederile imperative ale art.28 si art.90 din Tratatul Comunitatii Europene.
Sectia comerciala si de contencios administrativ si fiscal. Sentinta civila nr.83/CA din 19.03.2008.
Prin cererea inregistrata pe rolul instantei sub nr.5247/10372007 reclamanta SC TITAN CONSULT SRL sat.Oantu, com.Pangarati in contradictoriu cu Institutia Prefectului judetului Neamt- Serviciul Public Regim Permise de Conducere si Inmatriculare Vehicule Neamt, a solicitat sa se constate ineficacitatea articolelor 2141 si 2142 din Codul Fiscal, fata de normele dreptului comunitar si sa se dispuna obligarea Serviciului Public Regim Permise de Conducere si Inmatriculare Vehicule Neamt la inmatricularea autovehiculului marca Mitsubishi K 60T/L200 fara plata taxei de prima inmatriculare prevazuta in articolele mentionate mai sus. Solicita totodata ca pana la solutionarea definitiva si irevocabila a cauzei sa se dispuna obligarea paratei la inmatricularea provizorie a autovehiculului susmentionat.
In motivarea cererii reclamanta arata ca a cumparat in luna iulie 2007 din Germania un autoturism marca Mitsubishi K 60T/L200, pentru care este obligat sa plateasca o taxa in valoare de 3200 euro cu ocazia inmatricularii acestuia in Romania. Anterior, s-a prezentat la Serviciul Public Regim Permise de Conducere si Inmatriculare Vehicule Neamt solicitand inmatricularea autovehiculului, cerere ce i-a fost respinsa, motivat de obligatia platii taxei de prima inmatriculare.
Reclamanta mentioneaza ca prin Legea nr.343/2006 a fost modificat Codul fiscal, introducandu-se dispozitiile art.2141 si 2142 care prevad obligativitatea platii unei taxe speciale pentru autoturisme si autovehicule si care se plateste cu ocazia primei inmatriculari in Romania, functie de vechimea acestuia, capacitatea cilindrica si norma de poluare.
Reclamanta considera ca se afla in fata unei discriminari in defavoarea autoturismelor second hand importate, fata de cele similare inmatriculate in Romania. Dupa 1.01.2007 autoturismelor second-hand importate in Romania din statele membre li se aplica taxe speciala la prima inmatriculare, in timp ce autoturismelor second-hand care sunt in circulatie in Romania, nu li se aplica taxa speciala de inmatriculare, acestea fiind deja inmatriculate, fiind astfel exceptate de la plata taxei speciale ce se plateste doar la prima inmatriculare.
Datorita faptului ca taxa speciala se aplica in mod egal doar autoturismelor noi autohtone si autoturismelor noi importate, nu si in cazul autoturismelor second-hand importate respectiv celor care sunt inmatriculate in Romania, considera ca aceasta taxa este una discriminatorie pentru autoturismele second-hand importate, fata de cele similare inmatriculate in Romania.
Conform sustinerilor reclamantei, in cazul taxei pentru prima inmatriculare, situatia interna trebuie guvernata de dreptul comunitar, facandu-se aplicarea dispozitiilor art.148(2) din Constitutia Romaniei, care statueaza ca prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, ca izvoare de exprimare si celelalte reglementari comunitare, au prioritate fata de dispozitiile contrare ale legii interne. Sunt invocate si dispozitiile art.90 din Tratatul UE care stipuleaza ca: „nici un stat membru nu poate impune, direct sau indirect, o taxa interna pentru produsele achizitionate din alt stat membru care sa fie mai mare fata de taxa impusa, direct sau indirect, produselor similare de pe piata interna”.
Prin intampinarea formulata, Institutia Prefectului judetului Neamt sustine ca, in calitate de reprezentant al Guvernului, asigura la nivelul judetului aplicarea si respectarea Constitutiei, a legilor, ordonantelor si a hotararilor Guvernului, avand obligatia sa aplice prevederile art.2141 si art.214 2 din Codul fiscal. Lasa la aprecierea instantei solutia ce va fi pronuntata.
Examinand actele dosarului, instanta apreciaza intemeiata actiunea reclamantului pentru urmatoarele considerente:
Reclamanta SC TITAN CONSULT SRL - sat.Oantu, com.Pangarati - a cumparat in luna iulie 2007, din Germania, un autoturism marca Mitsubishi K 60T/L2000, fiind obligat pentru inmatricularea acestuia – sa plateasca anticipat taxa de prima inmatriculare impusa de art.2141 si art.2142 din Legea nr.571/2003 republicata privind Codul fiscal.
Potrivit dispozitiilor art.2141 din Legea nr.571/2003: „Pentru autoturismele si autovehiculele de teren a caror prima inmatriculare se realizeaza in Romania dupa 1.01.2007 si pentru care accizele au fost platite cu ocazia importului sau a achizitionarii de pe piata interna, in cursul anului 2006, taxa speciala nu se mai datoreaza”, iar conform art.2142 din Codul fiscal: ”Taxele speciale se platesc cu ocazia primei inmatriculari in Romania”.
Constitutia Romaniei prin art.148(2) statueaza : „Ca urmare a aderarii, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea actului de aderare”.
Tratatul Comunitatii Europene prin art.25 stabileste ca: „Intre statele membre sunt interzise taxele vamale la import si la export sau taxele cu efect echivalent. Aceasta interdictie se aplica de asemenea taxelor cu caracter fiscal”, iar potrivit dispozitiilor art.28: „Intre statele membre sunt interzise restrictii cantitative la import, precum si orice masuri cu efect echivalent.”
Aderarea la Uniunea Europeana este deci conditionata de indeplinirea unor criterii stabilite pentru toate statele candidate de catre Consiliul European, unul dintre acestea fiind criteriul legislativ, care presupune adoptarea si implementarea acquis-ului comunitar. Astfel toate tarile care adera la Uniunea Europeana trebuie sa aiba legislatia conforma cu acquis-ului comunitar.
Potrivit art.90 din Tratatul comunitar European : „Nici un stat membru nu aplica, direct sau indirect, produselor altor state membre impozite interne de orice natura mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect, produselor nationale similare. De asemenea, nici un stat membru nu aplica produselor altor state membre impozite interne de natura sa protejeze direct sau indirect alte sectoare de productie”.
Taxa speciala nu este perceputa pentru autoturismele deja inmatriculate in Romania, stata comunitar de la 1 ianuarie 2007, fiind perceputa numai pentru autoturismele inmatriculate in celelalte state comunitare si reinmatriculate in Romania, dupa aducerea acestora in tara. Diferenta de aplicare a taxei, se face dovada unui regim fiscal discriminatoriu pentru autovehiculele aduse in Romania din Comunitatea Europeana in scopul reinmatricularii lor in Romania, in situatia in care acestea au fost deja inmatriculate in tara de provenienta, in timp ce pentru autovehiculele inmatriculate deja in Romania taxa nu se mai percepe cu ocazia vanzarii ulterioare. Se incalca astfel prevederile art.90 din Tratatul Comunitatii Europene.
Nu are relevanta scopul instituirii acestei taxe atata timp cat efectul acesteia este al unei restrictii cantitative privind autoturismele second-hand importate.
In consecinta, instanta apreciaza ca prin impunerea fiscala prevazuta de art.2141 si 2412 din Legea nr.571/2003, se incalca prevederile imperative ale art.28 si art.90 din Tratatul Comunitatii Europene.
Pentru considerentele expuse, actiunea reclamantei urmeaza a fi admisa, paratul fiind obligat la inmatricularea autovehiculului fara obligatia de plata de catre reclamanta, a taxei de prima inmatriculare.
Obligatia de a face. Inmatriculare autovehicul fara plata taxei de prima inmatriculare
Prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene si celelalte reglementari comunitare, au prioritate fata de dispozitiile contrare ale legii interne. Prin impunerea fiscala prevazuta de art.2141 si 2412 din Legea nr.571/2003, se incalca prevederile imperative ale art.28 si art.90 din Tratatul Comunitatii Europene.
Sectia comerciala si de contencios administrativ si fiscal. Sentinta civila nr.83/CA din 19.03.2008.
Prin cererea inregistrata pe rolul instantei sub nr.5247/10372007 reclamanta SC TITAN CONSULT SRL sat.Oantu, com.Pangarati in contradictoriu cu Institutia Prefectului judetului Neamt- Serviciul Public Regim Permise de Conducere si Inmatriculare Vehicule Neamt, a solicitat sa se constate ineficacitatea articolelor 2141 si 2142 din Codul Fiscal, fata de normele dreptului comunitar si sa se dispuna obligarea Serviciului Public Regim Permise de Conducere si Inmatriculare Vehicule Neamt la inmatricularea autovehiculului marca Mitsubishi K 60T/L200 fara plata taxei de prima inmatriculare prevazuta in articolele mentionate mai sus. Solicita totodata ca pana la solutionarea definitiva si irevocabila a cauzei sa se dispuna obligarea paratei la inmatricularea provizorie a autovehiculului susmentionat.
In motivarea cererii reclamanta arata ca a cumparat in luna iulie 2007 din Germania un autoturism marca Mitsubishi K 60T/L200, pentru care este obligat sa plateasca o taxa in valoare de 3200 euro cu ocazia inmatricularii acestuia in Romania. Anterior, s-a prezentat la Serviciul Public Regim Permise de Conducere si Inmatriculare Vehicule Neamt solicitand inmatricularea autovehiculului, cerere ce i-a fost respinsa, motivat de obligatia platii taxei de prima inmatriculare.
Reclamanta mentioneaza ca prin Legea nr.343/2006 a fost modificat Codul fiscal, introducandu-se dispozitiile art.2141 si 2142 care prevad obligativitatea platii unei taxe speciale pentru autoturisme si autovehicule si care se plateste cu ocazia primei inmatriculari in Romania, functie de vechimea acestuia, capacitatea cilindrica si norma de poluare.
Reclamanta considera ca se afla in fata unei discriminari in defavoarea autoturismelor second hand importate, fata de cele similare inmatriculate in Romania. Dupa 1.01.2007 autoturismelor second-hand importate in Romania din statele membre li se aplica taxe speciala la prima inmatriculare, in timp ce autoturismelor second-hand care sunt in circulatie in Romania, nu li se aplica taxa speciala de inmatriculare, acestea fiind deja inmatriculate, fiind astfel exceptate de la plata taxei speciale ce se plateste doar la prima inmatriculare.
Datorita faptului ca taxa speciala se aplica in mod egal doar autoturismelor noi autohtone si autoturismelor noi importate, nu si in cazul autoturismelor second-hand importate respectiv celor care sunt inmatriculate in Romania, considera ca aceasta taxa este una discriminatorie pentru autoturismele second-hand importate, fata de cele similare inmatriculate in Romania.
Conform sustinerilor reclamantei, in cazul taxei pentru prima inmatriculare, situatia interna trebuie guvernata de dreptul comunitar, facandu-se aplicarea dispozitiilor art.148(2) din Constitutia Romaniei, care statueaza ca prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, ca izvoare de exprimare si celelalte reglementari comunitare, au prioritate fata de dispozitiile contrare ale legii interne. Sunt invocate si dispozitiile art.90 din Tratatul UE care stipuleaza ca: „nici un stat membru nu poate impune, direct sau indirect, o taxa interna pentru produsele achizitionate din alt stat membru care sa fie mai mare fata de taxa impusa, direct sau indirect, produselor similare de pe piata interna”.
Prin intampinarea formulata, Institutia Prefectului judetului Neamt sustine ca, in calitate de reprezentant al Guvernului, asigura la nivelul judetului aplicarea si respectarea Constitutiei, a legilor, ordonantelor si a hotararilor Guvernului, avand obligatia sa aplice prevederile art.2141 si art.214 2 din Codul fiscal. Lasa la aprecierea instantei solutia ce va fi pronuntata.
Examinand actele dosarului, instanta apreciaza intemeiata actiunea reclamantului pentru urmatoarele considerente:
Reclamanta SC TITAN CONSULT SRL - sat.Oantu, com.Pangarati - a cumparat in luna iulie 2007, din Germania, un autoturism marca Mitsubishi K 60T/L2000, fiind obligat pentru inmatricularea acestuia – sa plateasca anticipat taxa de prima inmatriculare impusa de art.2141 si art.2142 din Legea nr.571/2003 republicata privind Codul fiscal.
Potrivit dispozitiilor art.2141 din Legea nr.571/2003: „Pentru autoturismele si autovehiculele de teren a caror prima inmatriculare se realizeaza in Romania dupa 1.01.2007 si pentru care accizele au fost platite cu ocazia importului sau a achizitionarii de pe piata interna, in cursul anului 2006, taxa speciala nu se mai datoreaza”, iar conform art.2142 din Codul fiscal: ”Taxele speciale se platesc cu ocazia primei inmatriculari in Romania”.
Constitutia Romaniei prin art.148(2) statueaza : „Ca urmare a aderarii, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea actului de aderare”.
Tratatul Comunitatii Europene prin art.25 stabileste ca: „Intre statele membre sunt interzise taxele vamale la import si la export sau taxele cu efect echivalent. Aceasta interdictie se aplica de asemenea taxelor cu caracter fiscal”, iar potrivit dispozitiilor art.28: „Intre statele membre sunt interzise restrictii cantitative la import, precum si orice masuri cu efect echivalent.”
Aderarea la Uniunea Europeana este deci conditionata de indeplinirea unor criterii stabilite pentru toate statele candidate de catre Consiliul European, unul dintre acestea fiind criteriul legislativ, care presupune adoptarea si implementarea acquis-ului comunitar. Astfel toate tarile care adera la Uniunea Europeana trebuie sa aiba legislatia conforma cu acquis-ului comunitar.
Potrivit art.90 din Tratatul comunitar European : „Nici un stat membru nu aplica, direct sau indirect, produselor altor state membre impozite interne de orice natura mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect, produselor nationale similare. De asemenea, nici un stat membru nu aplica produselor altor state membre impozite interne de natura sa protejeze direct sau indirect alte sectoare de productie”.
Taxa speciala nu este perceputa pentru autoturismele deja inmatriculate in Romania, stata comunitar de la 1 ianuarie 2007, fiind perceputa numai pentru autoturismele inmatriculate in celelalte state comunitare si reinmatriculate in Romania, dupa aducerea acestora in tara. Diferenta de aplicare a taxei, se face dovada unui regim fiscal discriminatoriu pentru autovehiculele aduse in Romania din Comunitatea Europeana in scopul reinmatricularii lor in Romania, in situatia in care acestea au fost deja inmatriculate in tara de provenienta, in timp ce pentru autovehiculele inmatriculate deja in Romania taxa nu se mai percepe cu ocazia vanzarii ulterioare. Se incalca astfel prevederile art.90 din Tratatul Comunitatii Europene.
Nu are relevanta scopul instituirii acestei taxe atata timp cat efectul acesteia este al unei restrictii cantitative privind autoturismele second-hand importate.
In consecinta, instanta apreciaza ca prin impunerea fiscala prevazuta de art.2141 si 2412 din Legea nr.571/2003, se incalca prevederile imperative ale art.28 si art.90 din Tratatul Comunitatii Europene.
Pentru considerentele expuse, actiunea reclamantei urmeaza a fi admisa, paratul fiind obligat la inmatricularea autovehiculului fara obligatia de plata de catre reclamanta, a taxei de prima inmatriculare.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Impozite si taxe
Restituire contributie de asigurari de sanatate - Sentinta comerciala nr. 2055/CA/2009 din data de 02.11.2009ACTE ALE AUTORITATILOR PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 1467/CA/2015 din data de 09.06.2015
Impozite si taxe - Sentinta comerciala nr. 353/CA din data de 25.05.2010
Obliga?ia de a plati ”impozit pe spectacole”. Legalitate. - Decizie nr. 1287 din data de 26.09.2016
Cabinete medicale. Caracterul deductibil al costurilor de achizitie a echipamentelor tehnice si aparaturii pentru functionarea cabinetului medical. - Decizie nr. 9253 din data de 18.12.2012
Inmatricularea autovehiculelor fara plata taxei de poluare ulterior datei de 13.02.2010. Conformitatea dreptului intern cu art. 110 din Tratatul pentru functionarea Uniunii Europene. - Decizie nr. 1657 din data de 21.09.2010
O.U.G. nr. 24/1998. Persoana fizica autorizata. - Decizie nr. 565 din data de 13.03.2006
Drept fiscal. Cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit . - Decizie nr. 1944 din data de 19.09.2005
Formulare cu regim special procurate din alta sursa decat cele legale. Valoare probanta. Efecte asupra deducerii cheltuielilor. - Decizie nr. 542 din data de 11.10.2004
Impozitarea veniturilor din activitatile societatilor comerciale in primul an de functionare. Optiunea intre impozitul de venitul microintreprinderilor si impozitul pe profit. - Decizie nr. 684 din data de 01.11.2004
Contencios administrativ. Hotarare de consiliu local de incadrare a terenurilor in categoria celor scutite de impozite. Taxe de inchiriere si pe veniturile din concesiuni. Inexistenta unor creante fiscale - Decizie nr. 616 din data de 04.06.2010
RETINEREA DE IMPOZITE SI CONTRIBUTII DIN VENITURILE OBTINUTE DE INVENTATOR IN URMA CESIONARII DREPTULUI LA OBTINEREA BREVETULUI DE INVENTIE. - Decizie nr. 593 din data de 18.09.2008
IMPOZITUL PE VENITURILE SUB FORMA DE DIVIDENDE. APLICAREA IN TIMP SI INTERPRETAREA DISPOZITIILOR CODULUI FISCAL INCIDENTE MATERIEI - Decizie nr. 209 din data de 25.02.2010
Taxa de salubritate. Actiune in anularea hotararii Consiliului Local prin care s-a stabilit taxa de salubritate. Aplicabilitatea dispozitiilor speciale cuprinse in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2003. Legalitatea instituirii taxei. - Decizie nr. 1210 din data de 30.12.2009
Impozit pe teren. Scutirea prevazuta de art. 257 lit. d) din Codul fiscal. Sfera de aplicabilitate. Furnizor de formare profesionala pentru adulti autorizat in temeiul dispozitiilor Ordonanta Guvernului nr. 129/2000. - Decizie nr. 20 din data de 15.01.2009
Cerere creditor de a fi inscris in tabelul creditorilor cu un cuantum al creantei mai mare decat cel declarat initial, motive ce rezulta din declaratia de impunere a reprezentantilor societatii comerciale debitoare si calcul aplicat la impozit cladir... - Decizie nr. 27 din data de 12.01.2010
- Decizie nr. 593 din data de 18.09.2008
OBLIGATII BUGETARE. ACCESORII. SOCIETATE AFLATA IN PROCEDURA INSOLVENTEI. SUCCESIUNEA LEGILOR IN TIMP. LEGEA APLICABILA - Decizie nr. 95 din data de 24.04.2007
ACTIUNE IN ANULAREA ACTELOR ADMINISTRATIVE CARE PRIVESC TAXE SI IMPOZITE. TERMEN DE SOLUTIONARE. DEPASIREA TERMENULUI. CONSECINTE. - Decizie nr. 12 din data de 24.04.2007
T.V.A. DOCUMENTE JUSTIFICATIVE. DREPT DE DEDUCERE. CONDITII. - Decizie nr. 814 din data de 22.01.2006
