Recuperarea creantelor de catre creditorii societatilor in cauza
(Decizie nr. 377 din data de 12.03.2007 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti)Recuperarea creantelor de catre creditorii societatilor in cauza. Aplicarea dispozitiilor Legii nr.359/2004 societatilor comerciale care nu au respectat dispozitiile art.30.
(Legea nr.359/2004: art.30)
Societatile comerciale care pana la 31.12.2004 n u si-au preschimbat certificatul de inmatriculare, se dizolva de drept, ca o sanctiune, iar in cursul derularii procedurii de lichidare, creditorii societatilor in cauza isi pot recupera creantele.
(Decizia comerciala nr.377 din 12.03.2007 - Sectia a VI-a Comerciala a Curtii de Apel Bucuresti)
Prin cererea inregistrata sub nr.19809 din 18.01.2007, Oficiul National al Registrului Comertului de pe langa Tribunalul Bucuresti a solicitat constatarea dizolvarii de drept a unui numar de 82 persoane juridice inscrise in lista anexa, cerere ce a fost motivata in drept pe dispozitiile art.30 din Legea nr.395/2004, privind "simplificarea formalitatilor la inregistrarea in Registrul comertului a persoanelor fizice, asociatilor familiale precum si a persoanelor juridice, pana la data de 31 decembrie 2004".
Prin incheierea nr.2868 din 19.01.2007 judecatorul delegat la ORCTB a admis cererea formulata si a constatat dizolvarea de drept a persoanelor juridice identificate la Registrul comertului inscrise in lista anexa, de la pozitia 1 la pozitia 82 printre care si SC J. C. SRL.
Pentru a se pronunta astfel, instanta a retinut ca SC J. C. SRL nu a indeplinit dispozitiile art.26 din Legea nr.359/2004 pana la 30 decembrie 2004, iar potrivit art.30 din aceeasi lege, "neefectuarea preschimbarii certificatului de inmatriculare si a celui de inregistrare fiscala cu noul certificat de inregistrare, continand codul unic de inregistrare, pana la termenul prevazut la art.26, atrage dizolvarea de drept a persoanelor juridice prevazute la art.2".
Impotriva acestei incheieri, a declarat recurs, in termen, AFP Sector 3 Bucuresti, criticand-o pentru nelegalitate si netemeinicie.
In motivarea recursului, recurenta arata ca in urma verificarilor efectuate s-a constatat ca societatea sus-mentionata figureaza in evidentele sale cu debite neachitate la bugetul general consolidat in suma de 16682 lei, motiv pentru care solicita mentinerea societatii in evidentele ORC, in vederea recuperarii debitelor.
In sustinerea recursului, recurenta a depus la dosar acte.
Analizand incheierea recurata, prin prisma celor sustinute in recurs, Curtea constata ca acesta este nefondat, pentru urmatoarele considerente:
Prin incheierea nr.2868/19.01.2007, a judecatorului delegat la ORCTB, la cererea ORC a fost constatata dizolvarea de drept a unui numar de 82 persoane juridice, in temeiul art.30 din Legea nr.359/2004, privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a persoanelor fizice, asociatilor familiale si persoanelor juridice pentru nepreschimbarea certificatului de inmatriculare si a celui de inregistrare, continand codul unic de inregistrare, pana la data de 31.12.2004.
Potrivit OUG nr.76/2001, privind simplificarea unor formalitati administrative pentru inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor, acestia - comerciantii - aveau obligatia preschimbarii certificatului de inmatriculare, pana la data de 31.05.2002, termen ce a fost prelungit de 4 ori, ultimul act normativ modificator al termenului, fiind Legea nr.359/2004, modificata prin OUG nr.75/2004, care a intrat in vigoare la 11.11.2004, aprobata prin Legea nr.569/2004.
Prin dispozitiile Legii nr.359/2004 s-a stabilit ca societatile comerciale care pana la data de 31.12.2004 nu si-au preschimbat certificatul de inmatriculare, se dizolva de drept ca o sanctiune, in conditiile legii, incheierea a carei desfiintare se cere fiind doar de constare a unei stari de drept, instituita prin lege.
Reprezentantul persoanei juridice sanctionata conform art.30 din Legea nr.359/2004 are obligatia numirii si inregistrarii in registrul comertului a lichidatorului, in termen de 6 luni de la data pronuntarii incheierii judecatorului delegat.
In cazul in care nu procedeaza la numirea lichidatorului, judecatorul delegat, la cererea oricarei persoane interesate, va numi un lichidator de pe lista practicienilor in reorganizare si lichidare.
In cursul derularii procedurii de lichidare, creditorii societatilor in cauza isi pot recupera creantele, situatie de care beneficiaza si recurenta Administratia Finantelor Publice Sector 3.
Conform art.233 din Legea nr.31/1990 republicata, dizolvarea societatii, are ca efect deschiderea procedurii lichidarii.
Asa fiind, recursul declarat de AFP Sector 3 este nefondat, atata timp cat exista posibilitatea de recuperare legala a sumelor datorate de societatea comerciala dizolvate pentru neindeplinirea unei obligatii legale, si anume cea de preschimbare a certificatului de inmatriculare si a celui de inregistrare fiscala.
Avand in vedere dispozitiile imperative ale legii, rezulta ca forta majora este unicul temei pentru care ar putea fi admis recursul impotriva incheierii judecatorului delegat, de constatare a dizolvarii de drept.
Ori in speta, motivul invocat de recurenta, respectiv acela ca societatile comerciale dizolvate in conditiile Legii nr.359/2004 inregistreaza arierate la bugetul de stat (taxe, impozite, majorari de intarziere) nu constituie un caz de forta majora, in conformitate de dispozitiile legale in materie, care sa conduca la admisibilitatea actiunii formulate de recurenta, existand pentru recuperarea creantelor invocate calea legala a lichidarii.
Pentru considerentele expuse, in raport cu normele legale aplicabile in speta, Curtea, in baza art.312 C.pr.civ. a respins recursul ca nefondat.
In conformitate cu prevederile art.17 din Legea nr.146/1997 cu completarile si modificarile ulterioare, coroborate cu art.197 din OG nr.92/2003 republicata, recursul este scutit de plata taxei de timbru.
(Legea nr.359/2004: art.30)
Societatile comerciale care pana la 31.12.2004 n u si-au preschimbat certificatul de inmatriculare, se dizolva de drept, ca o sanctiune, iar in cursul derularii procedurii de lichidare, creditorii societatilor in cauza isi pot recupera creantele.
(Decizia comerciala nr.377 din 12.03.2007 - Sectia a VI-a Comerciala a Curtii de Apel Bucuresti)
Prin cererea inregistrata sub nr.19809 din 18.01.2007, Oficiul National al Registrului Comertului de pe langa Tribunalul Bucuresti a solicitat constatarea dizolvarii de drept a unui numar de 82 persoane juridice inscrise in lista anexa, cerere ce a fost motivata in drept pe dispozitiile art.30 din Legea nr.395/2004, privind "simplificarea formalitatilor la inregistrarea in Registrul comertului a persoanelor fizice, asociatilor familiale precum si a persoanelor juridice, pana la data de 31 decembrie 2004".
Prin incheierea nr.2868 din 19.01.2007 judecatorul delegat la ORCTB a admis cererea formulata si a constatat dizolvarea de drept a persoanelor juridice identificate la Registrul comertului inscrise in lista anexa, de la pozitia 1 la pozitia 82 printre care si SC J. C. SRL.
Pentru a se pronunta astfel, instanta a retinut ca SC J. C. SRL nu a indeplinit dispozitiile art.26 din Legea nr.359/2004 pana la 30 decembrie 2004, iar potrivit art.30 din aceeasi lege, "neefectuarea preschimbarii certificatului de inmatriculare si a celui de inregistrare fiscala cu noul certificat de inregistrare, continand codul unic de inregistrare, pana la termenul prevazut la art.26, atrage dizolvarea de drept a persoanelor juridice prevazute la art.2".
Impotriva acestei incheieri, a declarat recurs, in termen, AFP Sector 3 Bucuresti, criticand-o pentru nelegalitate si netemeinicie.
In motivarea recursului, recurenta arata ca in urma verificarilor efectuate s-a constatat ca societatea sus-mentionata figureaza in evidentele sale cu debite neachitate la bugetul general consolidat in suma de 16682 lei, motiv pentru care solicita mentinerea societatii in evidentele ORC, in vederea recuperarii debitelor.
In sustinerea recursului, recurenta a depus la dosar acte.
Analizand incheierea recurata, prin prisma celor sustinute in recurs, Curtea constata ca acesta este nefondat, pentru urmatoarele considerente:
Prin incheierea nr.2868/19.01.2007, a judecatorului delegat la ORCTB, la cererea ORC a fost constatata dizolvarea de drept a unui numar de 82 persoane juridice, in temeiul art.30 din Legea nr.359/2004, privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a persoanelor fizice, asociatilor familiale si persoanelor juridice pentru nepreschimbarea certificatului de inmatriculare si a celui de inregistrare, continand codul unic de inregistrare, pana la data de 31.12.2004.
Potrivit OUG nr.76/2001, privind simplificarea unor formalitati administrative pentru inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor, acestia - comerciantii - aveau obligatia preschimbarii certificatului de inmatriculare, pana la data de 31.05.2002, termen ce a fost prelungit de 4 ori, ultimul act normativ modificator al termenului, fiind Legea nr.359/2004, modificata prin OUG nr.75/2004, care a intrat in vigoare la 11.11.2004, aprobata prin Legea nr.569/2004.
Prin dispozitiile Legii nr.359/2004 s-a stabilit ca societatile comerciale care pana la data de 31.12.2004 nu si-au preschimbat certificatul de inmatriculare, se dizolva de drept ca o sanctiune, in conditiile legii, incheierea a carei desfiintare se cere fiind doar de constare a unei stari de drept, instituita prin lege.
Reprezentantul persoanei juridice sanctionata conform art.30 din Legea nr.359/2004 are obligatia numirii si inregistrarii in registrul comertului a lichidatorului, in termen de 6 luni de la data pronuntarii incheierii judecatorului delegat.
In cazul in care nu procedeaza la numirea lichidatorului, judecatorul delegat, la cererea oricarei persoane interesate, va numi un lichidator de pe lista practicienilor in reorganizare si lichidare.
In cursul derularii procedurii de lichidare, creditorii societatilor in cauza isi pot recupera creantele, situatie de care beneficiaza si recurenta Administratia Finantelor Publice Sector 3.
Conform art.233 din Legea nr.31/1990 republicata, dizolvarea societatii, are ca efect deschiderea procedurii lichidarii.
Asa fiind, recursul declarat de AFP Sector 3 este nefondat, atata timp cat exista posibilitatea de recuperare legala a sumelor datorate de societatea comerciala dizolvate pentru neindeplinirea unei obligatii legale, si anume cea de preschimbare a certificatului de inmatriculare si a celui de inregistrare fiscala.
Avand in vedere dispozitiile imperative ale legii, rezulta ca forta majora este unicul temei pentru care ar putea fi admis recursul impotriva incheierii judecatorului delegat, de constatare a dizolvarii de drept.
Ori in speta, motivul invocat de recurenta, respectiv acela ca societatile comerciale dizolvate in conditiile Legii nr.359/2004 inregistreaza arierate la bugetul de stat (taxe, impozite, majorari de intarziere) nu constituie un caz de forta majora, in conformitate de dispozitiile legale in materie, care sa conduca la admisibilitatea actiunii formulate de recurenta, existand pentru recuperarea creantelor invocate calea legala a lichidarii.
Pentru considerentele expuse, in raport cu normele legale aplicabile in speta, Curtea, in baza art.312 C.pr.civ. a respins recursul ca nefondat.
In conformitate cu prevederile art.17 din Legea nr.146/1997 cu completarile si modificarile ulterioare, coroborate cu art.197 din OG nr.92/2003 republicata, recursul este scutit de plata taxei de timbru.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Lichidare
FALIMENT - Sentinta civila nr. 123 din data de 20.03.2018Legea nr. 64/1995- lichidare judiciara - Incheierile si sentintele pronuntate de judecatorul sindic - Decizie nr. 868 din data de 17.05.2006
Decizia creditorului unic de a desemna un lichidator judiciar in locul lichidatorului desemnat provizoriu de judecatorul sindic. Efecte. - Decizie nr. 999 din data de 11.08.2011
Sechestrul asigurator. Conditii de admisibilitate. Drepturile actionarului in caz de dizolvare si lichidare a societatii. - Decizie nr. 954 din data de 14.07.2011
Legea nr. 571/2003, art. 140 alin. (2) lit. f), art. 141 alin. (2) lit. e) - Decizie nr. 3496 din data de 20.09.2017
Domeniu. Drept administrativ Obligare emitere act administrativ - Decizie nr. 3302 din data de 11.09.2017
Prin obligatia autoritatii publice de a comunica informatiile de interes public solicitate nu se intelege obligatia acesteia de a evalua probleme de drept sau de fapt, ci doar de a comunica date privind activitatea desfasurata. - Decizie nr. 3255 din data de 07.09.2017
O oferta neconforma sau inacceptabila nu poate ocupa un anume loc in cadrul clasamentului efectuat de comisia de elaborare ulterior deschiderii ofertelor deoarece nu este o oferta apta a asigura executarea contractului ce ar urma a fi incheiat. - Decizie nr. 3145 din data de 10.08.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3138 din data de 27.07.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3130 din data de 21.07.2017
Contencios administrativ. Conflict de competen?a, instan?a competenta sa solu?ioneze o cerere formulata de un magistrat, avand ca obiect obligarea paratilor la stabilirea unor drepturi salariale ?i plata acestor drepturi - Decizie nr. 1187 din data de 04.04.2017
Contencios administrativ, func?ionar public; Legea nr. 188/1999, Legea nr.554/2004, H.G. nr. l 185/2014, Ordinul MADR nr.321/06.02.2015, Ordinul MADR nr. 397/18.02.2015 - Decizie nr. 501 din data de 08.02.2017
Contencios administrativ ?i fiscal; art. 348 C.fisc. coroborat cu pct. 8 alin. (39) lit. b) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227 /2015 privind noul C.fisc., referitoare la reducerea cu 75 % a garantiei dispuse a fi constituita pentru antre - Decizie nr. 197 din data de 27.01.2017
Condi?iile prevazute de art. 214 alin. (1) lit. a) din O.G. nr. 92/2003 pentru suspendarea contesta?iei administrative, justificarea conditionalita?ii ca infractiunile sesizate sa aiba o inraurire hotaratoare asupra solutiei ce urmeaza sa fie data in proc - Decizie nr. 196 din data de 27.09.2017
Societati. Constatarea legalitatii fuziunii. Necesitatea formei autentice a hotararii de aprobare a fuziunii prin absorbtie, in cazul terenurilor. - Decizie nr. 703A din data de 10.04.2017
Procedura de insolventa. Cesionarea creantei unui creditor. Nedobandirea calitatii de membru al comitetului creditorilor de catre creditorul cesionar. - Decizie nr. 871A din data de 10.05.2017
Cererea de obligare a Fondului de Garantare a Asiguratilor la despagubiri ca urmare a producerii unor riscuri acoperite de asigurarea RCA. Procedura speciala de reglementare a legii. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 863A din data de 18.05.2017
Procedura de insolventa. Deschiderea procedurii generale. Cererea debitorului formulata in lipsa unei hotarari a asociatilor. - Decizie nr. 839A din data de 08.05.2017
Procedura de insolventa. Denuntarea contractelor in derulare de catre administratorul judiciar. Notificarea denun?arii. Termen de prescriptie. - Decizie nr. 805A din data de 27.04.2017
Litigiu de munca. Suspendare contract individual de munca. Aplicabilitatea Deciziei Curtii Constitutionale nr. 279/2015. Natura juridica a drepturilor banesti aferente perioadei in care contractul individual de munca a fost suspendat. - Decizie nr. 1804 din data de 22.03.2017