InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Bucuresti

DREPTURI SALARIALE

(Decizie nr. 1221 din data de 03.09.2007 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti)

Domeniu Reconstituiri (fapte, acte, drepturi) | Dosare Curtea de Apel Bucuresti | Jurisprudenta Curtea de Apel Bucuresti






- Dreptul functionarilor publici la prima de concediu, stabilit prin art.34(2), Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici. Potrivit acestui text normativ functionarul public are dreptul, pe langa indemnizatia de concediu, la o prima egala cu salariul de baza din luna anterioara plecarii in concediu, care se impoziteaza separat. Exercitiul acestui drept a fost suspendat  succesiv prin legile bugetare, insa dupa incetarea situatiei care a determinat suspendarea, disp.art.34(2), Legea 188/1999 rep. cu modificarile ulterioare, trebuiau, de drept, sa reintre in vigoare, urmand a fi deplin aplicate, iar titularilor sa le fie platite primele de concediu.

                                      (Decizia civila nr.1221/3.09.2007-C.A.B.-S.CAF)


Asupra recursurilor civile de fata.
Reclamantul Tudor Mihail, a chemat in judecata pe paratii Directia pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala Teleorman si Ministerul Agriculturii Padurilor si Dezvoltarii Rurale, pentru ca prin sentinta ce se va pronunta sa fie obligate paratele sa plateasca reclamantului drepturile banesti reprezentand prima de concediu aferenta anilor 2001-2005, actualizata cu indicele de inflatie de la data nasteri dreptului pana la data platii efective.
In motivarea actiunii, reclamantul arata ca a avut calitate de functionar public, aflat in raporturi de serviciu cu paratii Directia pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala Teleorman, raporturi guvernate de dispozitiile Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, modificata si completata.
Prin sentinta civila nr.445/10.04.2007 Tribunalul teleorman a          admis actiunea si a obligat paratele sa plateasca reclamantei suma de 2317 Ron, reprezentand primele de concediu pe perioada 2001-2005, actualizate cu indicele de inflatie de la data nasterii dreptului pana la data platii efective.
Pentru a se pronunta in acest mod,  instanta de fond a retinut ca prin Legea 188/1999 privind statutul functionarilor publici, s-a reglementat pentru functionarii publici, prima de vacanta, adica in art.34 alin.2 din Legea 188/1999 a fost prevazut ca "functionarul public, are dreptul pe langa indemnizatia de concediu, la o prima egala cu salariul de baza din luna anterioara plecarii in concediu, care se impoziteaza separat".
Este adevarat ca prin art.3 al.1 din OUG 33/2001 prima de vacanta a fost suspendata prin legile bugetului de stat numerele 743/2001, 631/2001, 507/2003 si 511/2004.
Numai ca in art.18 din Codul Muncii in redactarea in vigoare la data acordarii dreptului, suspendarii si abrogarii acestuia, prevede in mod expres ca "drepturile persoanelor incadrate in munca nu face obiectul vreunei tranzactii, renuntari sau limitari, ele fiind aparate de stat impotriva oricarei incatusari a manifestarilor de subiectivism, abuz sau arbitrariu".
Prin urmare, conform acestei dispozitii legale, un drept derivand din raportul juridic de munca odata castigat, nu mai poate fi anulat.
Impotriva acestei hotarari judecatoresti pronuntata in cauza  au formulat recurs ambele parate, criticand-o pentru netemeincie si nelegalitate si sustinand in esenta, urmatoarele:
Suspendarea unei dispozitii printr-un act normativ impiedica producerea de efecte juridice la incetarea cauzei de suspendare. Dispozitia prev.de art.34 alin.2 din Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, rep.cu modificarile si completarile ulterioare, in cazuri speciale aplicarea unui act normativ poate fi suspendata printr-un alt act normativ de acelasi nivel sau de nivel superior. In aceasta situatie se vor prevedea, in mod expres, data la care se produce suspendarea, precum si durata ei determinata.
Prelungirea suspendarii ori modificarea sau abrogarea actului normativ ori a dispozitiei suspendate poate face obiectul unui act normativ sau al unei dispozitii exprese, cu aplicare de la data expirarii suspendarii.
Avand in vedere aceste prevederi legale, prin acte normative succesive au fost suspendate disp.art.34 alin.2 din Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, rep.cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la prima de concediu. Suspendarea acestor dispozitii legale a fost dispusa in acte normative de acelasi nivel cu Legea 188/1999.
Potrivit art.3 din OG 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariate si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2006, gestiunea sistemului de salarizare a functionarilor publici se asigura de fiecare ordonator principal de credite, cu incadrarea in resursele financiare si in numarul maxim de posturi aprobate potrivit legii.
Recursurile sunt nefondate pentru cele ce se vor arata in continuare;
Este evident ca, dupa trecerea situatiei care a generat suspendarea , disp.art.34 al.2 din Legea 188/1999 trebuiau de drept sa reintre in vigoare, urmand a se aplica pe deplin, iar primele de vacanta sa fie platite titularilor. Insa pana la aceasta data repunerea in drepturi a reclamantului si acordarea primelor de concediu nu a fost indeplinita.
Potrivit  art.53 din Constitutia Romaniei "(1) Exercitiul  unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii nationale, a ordinii publice. A sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor, desfasurarea instructiei penale, prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav. (2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere existentei dreptului sau a libertatii".
Orice suspendare prelungita si nejustificata a aplicarii art.34 al.2 din Legea 188/1999 este practic o anulare mascata, conditiile prevazute atat din Constitutia Romaniei, cat si de legislatia speciala in vigoare, fiind flagrant incalcate actele normative care au dus la suspendarea primelor de concediu prin neplata drepturilor cuvenite.
Ca urmare, criticile formulate de cele doua recurente sunt nefondate si pe cale de consecinta, se va face aplicatiunea disp.art.312 al.1 cod pr.civ. , recursurile fiind respinse ca nefondate.





1


Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Reconstituiri (fapte, acte, drepturi)

Reconstituirea dreptului de proprietate asupra unui teren - Decizie nr. 340 din data de 05.04.2012
Neacordarea tichetelor de masa pentru functionarii publici din administratia publica locala, daca nu sunt prevazute in bugetul institutiei publice angajatoare. Aplicarea obligatorie a Deciziei Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 14/18.02.2008 d... - Decizie nr. 447/R din data de 01.07.2008
Rejudecare in caz de extradare la cererea condamnatului. - Decizie nr. 269 din data de 29.04.2010
Restituirea in natura a imobilelor daca la data cererii de restituire acestea erau libere - Decizie nr. 38 din data de 14.04.2010
Decizie civila nr. 689/R - Decizie nr. 689/R din data de 08.05.2007
Obligarea comisiei judetene de aplicarea a legii fondului funciar la solutionarea cererii de reconstituire a dreptului de proprietate - Sentinta civila nr. 2419 din data de 27.05.2008
Legea nr. 571/2003, art. 140 alin. (2) lit. f), art. 141 alin. (2) lit. e) - Decizie nr. 3496 din data de 20.09.2017
Domeniu. Drept administrativ Obligare emitere act administrativ - Decizie nr. 3302 din data de 11.09.2017
Prin obligatia autoritatii publice de a comunica informatiile de interes public solicitate nu se intelege obligatia acesteia de a evalua probleme de drept sau de fapt, ci doar de a comunica date privind activitatea desfasurata. - Decizie nr. 3255 din data de 07.09.2017
O oferta neconforma sau inacceptabila nu poate ocupa un anume loc in cadrul clasamentului efectuat de comisia de elaborare ulterior deschiderii ofertelor deoarece nu este o oferta apta a asigura executarea contractului ce ar urma a fi incheiat. - Decizie nr. 3145 din data de 10.08.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3138 din data de 27.07.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3130 din data de 21.07.2017
Contencios administrativ. Conflict de competen?a, instan?a competenta sa solu?ioneze o cerere formulata de un magistrat, avand ca obiect obligarea paratilor la stabilirea unor drepturi salariale ?i plata acestor drepturi - Decizie nr. 1187 din data de 04.04.2017
Contencios administrativ, func?ionar public; Legea nr. 188/1999, Legea nr.554/2004, H.G. nr. l 185/2014, Ordinul MADR nr.321/06.02.2015, Ordinul MADR nr. 397/18.02.2015 - Decizie nr. 501 din data de 08.02.2017
Contencios administrativ ?i fiscal; art. 348 C.fisc. coroborat cu pct. 8 alin. (39) lit. b) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227 /2015 privind noul C.fisc., referitoare la reducerea cu 75 % a garantiei dispuse a fi constituita pentru antre - Decizie nr. 197 din data de 27.01.2017
Condi?iile prevazute de art. 214 alin. (1) lit. a) din O.G. nr. 92/2003 pentru suspendarea contesta?iei administrative, justificarea conditionalita?ii ca infractiunile sesizate sa aiba o inraurire hotaratoare asupra solutiei ce urmeaza sa fie data in proc - Decizie nr. 196 din data de 27.09.2017
Societati. Constatarea legalitatii fuziunii. Necesitatea formei autentice a hotararii de aprobare a fuziunii prin absorbtie, in cazul terenurilor. - Decizie nr. 703A din data de 10.04.2017
Procedura de insolventa. Cesionarea creantei unui creditor. Nedobandirea calitatii de membru al comitetului creditorilor de catre creditorul cesionar. - Decizie nr. 871A din data de 10.05.2017
Cererea de obligare a Fondului de Garantare a Asiguratilor la despagubiri ca urmare a producerii unor riscuri acoperite de asigurarea RCA. Procedura speciala de reglementare a legii. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 863A din data de 18.05.2017
Procedura de insolventa. Deschiderea procedurii generale. Cererea debitorului formulata in lipsa unei hotarari a asociatilor. - Decizie nr. 839A din data de 08.05.2017