Neacordarea tichetelor de masa pentru functionarii publici din administratia publica locala, daca nu sunt prevazute in bugetul institutiei publice angajatoare. Aplicarea obligatorie a Deciziei Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 14/18.02.2008 d...
(Decizie nr. 447/R din data de 01.07.2008 pronuntata de Curtea de Apel Brasov)Neacordarea tichetelor de masa pentru functionarii publici din administratia publica locala, daca nu sunt prevazute in bugetul institutiei publice angajatoare. Aplicarea obligatorie a Deciziei Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 14/18.02.2008 de interpretare a Legii nr. 142/1998.
Curtea a constatat ca, prin Sentinta civila nr.353/08.04.2008 a Tribunalului Covasna – Sectia civila, a fost respinsa actiunea formulata de reclamantii Aczel Melinda Cecilia, Bocor Agnes Imola, Bordas Eniko, Bodoki Lorinczi Maria Magdolna, Dalnoki Erno, Gyorbiro Istvan Csaba, Kanyadi Lenke, Komives Istvan, Murkuly Adel, Posea Csaba si Szabo Lenke, impotriva paratilor Consiliul Local al Comunei Ozun si Primarul Comunei Ozun, fara cheltuieli de judecata.
Pentru a pronunta aceasta sentinta, prima instanta a retinut ca, reclamantii au calitatea de functionari publici, fiind salariati in cadrul Primariei Ozun.
Potrivit art.1 din Legea nr.142/1998 “salariatii din cadrul societatilor comerciale, regiilor autonome si din sectorul bugetar, …pot primi o alocatie individuala de hrana, acordata sub forma tichetelor de masa, suportata integral pe costuri de angajator. Tichetele de masa se acorda in limita prevederilor bugetului de stat sau, dupa caz, ale bugetelor locale, pentru unitatile din sectorul bugetar, si in limita bugetelor de venituri si cheltuieli aprobate, potrivit legii, pentru celelalte categorii de angajatori”.
Din aceste prevederi legale rezulta ca reclamantii pot beneficia de aceste tichete de masa, in limita bugetului local. Acest beneficiu nu reprezinta un drept, ci o vocatie, ce se poate realiza doar in conditiile in care angajatorul are prevazute si aprobate in buget sume cu respectiva destinatie. In speta insa, aceasta conditie nu este indeplinita.
Aceste argumente au fost retinute si de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie in Decizia nr.14/18.02.2008, data in solutionarea unui recurs in interesul legii in aceeasi materie.
Celelalte considerente pe care reclamantii isi fundamenteaza cererea, considerente vizand existenta in speta a discriminarii, in raport de alti functionari publici, nu pot fi retinute de instanta in raport de cele deja expuse, mai mult decat atat, dreptul de acordare a tichetelor de masa si a tichetelor cadou, nu reprezinta un drept fundamental prevazut de Constitutie, ci un drept subiectiv, iar acordarea acestora este conditionata si de posibilitatea angajatorului de a suporta aceste costuri. Totodata, art.16 din Constitutie nu este incalcat, intrucat principiul egalitatii impune aplicarea aceluiasi regim juridic unor situatii identice, ceea ce nu se poate retine in situatia de fata.
Prin urmare, legea nu prevede in mod imperativ obligatia paratilor de a acorda aceste drepturi, fiind vorba de o norma dispozitiva, astfel incat pentru considerentele deja expuse mai sus, tribunalul a respins actiunea formulata de reclamanti.
Impotriva sentintei primei instante, au declarat recurs reclamantii Aczel Melinda Cecilia, Bocor Agnes Imola, Bordas Eniko, Bodoki Lorinzi maria Magdolna, Dalnoki Erno, Gyorbiro Istvan Csaba, Kanyadi Lenke, Komives Istvan, Murkuly Adel, Posea Csaba si Szabo Lenke, iar in dezvoltarea motivelor de recurs, se arata ca prima instanta, in pronuntarea hotararii, s-a bazat pe solutia angajatorului, care initial a refuzat sa plateasca aceste drepturi, insa ulterior a fost de cord, fiind intrunite conditiile art.1 din Legea nr.142/1998.
Recursul este nefondat.
Analizand actele si lucrarile dosarului de fond raportat la sentinta atacata si la motivele de recurs invocate de recurenti , precum si din prisma dispozitiilor art. 304/1 Cod procedura civila , se constata ca prima instanta a retinut gresit situatia de fapt si de drept dedusa judecatii , pronuntand o sentinta nelegala si netemeinica.
Prima instanta a interpreta in mod corect dispozitiile art. 1 alin.1 din Legea 142/1998 privind tichetele de masa.
Conform acestor dispozitii legale , salariatii din cadrul societatilor comerciale , regiilor autonome si din sectorul bugetar , precum si din cadrul unitatilor cooperativiste si al celorlalte persoane juridice sau fizice care incadreaza personal prin incheierea unui contract individual de munca , denumite angajator , pot primi o alocatie individuala de hrana , sub forma tichetelor de masa suportata integral pe costuri de angajator.
Textul prevederilor legale mai sus aratate nu reglementeaza la modul imperativ acordarea tichetelor de masa , rezultand astfel ca acordarea acestora nu este o obligatie ci este lasata la latitudinea angajatorului care se raporteaza la limitele aprobarilor bugetare. In acest mod au fost interpretate dispozitiile Legii 142/1998 de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie, prin Decizia nr. 14 din 18.02.2008 pronuntata in solutionarea recursului in interesul legii. Prin decizia pronuntata , Inalta Curte de Casatie si Justitie a stabilit ca dispozitiile art. 1 alin.1 si 2 din Legea 142/1998 se interpreteaza in sensul ca alocatia individuala de hrana sub forma tichetelor de masa nu se poate acorda judecatorilor , procurorilor , personalului auxiliar de specialitate si functionarilor publici , iar pentru personalul contractual din cadrul instantelor si parchetelor aceste beneficii nu reprezinta un drept , ci o vocatie , ce se poate realiza doar in conditiile in care angajatorul are prevazute in buget sume cu aceasta destinatie si acordarea acestora a fost negociata prin contractele colective de munca.
Deci daca pentru personalul contractual , exista posibilitatea acordarii tichetelor de masa in cazul in care angajatorul are prevazut in buget sume cu aceasta destinatie si acordarea acestora a fost negociata prin contractul colectiv de munca , pentru functionarii publici tichetele de masa nu se acorda , neexistand o prevedere legala expresa in acest sens , aceste drepturi neputand fi negociate de catre aceasta categorie de personal.
Dezlegarea data problemelor de drept judecate de Inalta Curte de Casatie si Justitie prin deciziile de solutionare a recursurilor in interesul legii este obligatorie pentru instante conform art. 329 alin.3 din Codul de procedura civila.
Fata de aceste considerente, Curtea a respins recursul reclamantilor, nefiind indeplinite conditiile prevazute de art.304 Cod procedura civila pentru casarea sau modificarea sentintei atacate.
Decizia nr. 447/R/CA din 1 iulie 2008 – G.B.M.
Curtea a constatat ca, prin Sentinta civila nr.353/08.04.2008 a Tribunalului Covasna – Sectia civila, a fost respinsa actiunea formulata de reclamantii Aczel Melinda Cecilia, Bocor Agnes Imola, Bordas Eniko, Bodoki Lorinczi Maria Magdolna, Dalnoki Erno, Gyorbiro Istvan Csaba, Kanyadi Lenke, Komives Istvan, Murkuly Adel, Posea Csaba si Szabo Lenke, impotriva paratilor Consiliul Local al Comunei Ozun si Primarul Comunei Ozun, fara cheltuieli de judecata.
Pentru a pronunta aceasta sentinta, prima instanta a retinut ca, reclamantii au calitatea de functionari publici, fiind salariati in cadrul Primariei Ozun.
Potrivit art.1 din Legea nr.142/1998 “salariatii din cadrul societatilor comerciale, regiilor autonome si din sectorul bugetar, …pot primi o alocatie individuala de hrana, acordata sub forma tichetelor de masa, suportata integral pe costuri de angajator. Tichetele de masa se acorda in limita prevederilor bugetului de stat sau, dupa caz, ale bugetelor locale, pentru unitatile din sectorul bugetar, si in limita bugetelor de venituri si cheltuieli aprobate, potrivit legii, pentru celelalte categorii de angajatori”.
Din aceste prevederi legale rezulta ca reclamantii pot beneficia de aceste tichete de masa, in limita bugetului local. Acest beneficiu nu reprezinta un drept, ci o vocatie, ce se poate realiza doar in conditiile in care angajatorul are prevazute si aprobate in buget sume cu respectiva destinatie. In speta insa, aceasta conditie nu este indeplinita.
Aceste argumente au fost retinute si de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie in Decizia nr.14/18.02.2008, data in solutionarea unui recurs in interesul legii in aceeasi materie.
Celelalte considerente pe care reclamantii isi fundamenteaza cererea, considerente vizand existenta in speta a discriminarii, in raport de alti functionari publici, nu pot fi retinute de instanta in raport de cele deja expuse, mai mult decat atat, dreptul de acordare a tichetelor de masa si a tichetelor cadou, nu reprezinta un drept fundamental prevazut de Constitutie, ci un drept subiectiv, iar acordarea acestora este conditionata si de posibilitatea angajatorului de a suporta aceste costuri. Totodata, art.16 din Constitutie nu este incalcat, intrucat principiul egalitatii impune aplicarea aceluiasi regim juridic unor situatii identice, ceea ce nu se poate retine in situatia de fata.
Prin urmare, legea nu prevede in mod imperativ obligatia paratilor de a acorda aceste drepturi, fiind vorba de o norma dispozitiva, astfel incat pentru considerentele deja expuse mai sus, tribunalul a respins actiunea formulata de reclamanti.
Impotriva sentintei primei instante, au declarat recurs reclamantii Aczel Melinda Cecilia, Bocor Agnes Imola, Bordas Eniko, Bodoki Lorinzi maria Magdolna, Dalnoki Erno, Gyorbiro Istvan Csaba, Kanyadi Lenke, Komives Istvan, Murkuly Adel, Posea Csaba si Szabo Lenke, iar in dezvoltarea motivelor de recurs, se arata ca prima instanta, in pronuntarea hotararii, s-a bazat pe solutia angajatorului, care initial a refuzat sa plateasca aceste drepturi, insa ulterior a fost de cord, fiind intrunite conditiile art.1 din Legea nr.142/1998.
Recursul este nefondat.
Analizand actele si lucrarile dosarului de fond raportat la sentinta atacata si la motivele de recurs invocate de recurenti , precum si din prisma dispozitiilor art. 304/1 Cod procedura civila , se constata ca prima instanta a retinut gresit situatia de fapt si de drept dedusa judecatii , pronuntand o sentinta nelegala si netemeinica.
Prima instanta a interpreta in mod corect dispozitiile art. 1 alin.1 din Legea 142/1998 privind tichetele de masa.
Conform acestor dispozitii legale , salariatii din cadrul societatilor comerciale , regiilor autonome si din sectorul bugetar , precum si din cadrul unitatilor cooperativiste si al celorlalte persoane juridice sau fizice care incadreaza personal prin incheierea unui contract individual de munca , denumite angajator , pot primi o alocatie individuala de hrana , sub forma tichetelor de masa suportata integral pe costuri de angajator.
Textul prevederilor legale mai sus aratate nu reglementeaza la modul imperativ acordarea tichetelor de masa , rezultand astfel ca acordarea acestora nu este o obligatie ci este lasata la latitudinea angajatorului care se raporteaza la limitele aprobarilor bugetare. In acest mod au fost interpretate dispozitiile Legii 142/1998 de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie, prin Decizia nr. 14 din 18.02.2008 pronuntata in solutionarea recursului in interesul legii. Prin decizia pronuntata , Inalta Curte de Casatie si Justitie a stabilit ca dispozitiile art. 1 alin.1 si 2 din Legea 142/1998 se interpreteaza in sensul ca alocatia individuala de hrana sub forma tichetelor de masa nu se poate acorda judecatorilor , procurorilor , personalului auxiliar de specialitate si functionarilor publici , iar pentru personalul contractual din cadrul instantelor si parchetelor aceste beneficii nu reprezinta un drept , ci o vocatie , ce se poate realiza doar in conditiile in care angajatorul are prevazute in buget sume cu aceasta destinatie si acordarea acestora a fost negociata prin contractele colective de munca.
Deci daca pentru personalul contractual , exista posibilitatea acordarii tichetelor de masa in cazul in care angajatorul are prevazut in buget sume cu aceasta destinatie si acordarea acestora a fost negociata prin contractul colectiv de munca , pentru functionarii publici tichetele de masa nu se acorda , neexistand o prevedere legala expresa in acest sens , aceste drepturi neputand fi negociate de catre aceasta categorie de personal.
Dezlegarea data problemelor de drept judecate de Inalta Curte de Casatie si Justitie prin deciziile de solutionare a recursurilor in interesul legii este obligatorie pentru instante conform art. 329 alin.3 din Codul de procedura civila.
Fata de aceste considerente, Curtea a respins recursul reclamantilor, nefiind indeplinite conditiile prevazute de art.304 Cod procedura civila pentru casarea sau modificarea sentintei atacate.
Decizia nr. 447/R/CA din 1 iulie 2008 – G.B.M.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Reconstituiri (fapte, acte, drepturi)
Reconstituirea dreptului de proprietate asupra unui teren - Decizie nr. 340 din data de 05.04.2012Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 1230/Ap din data de 30.06.2017
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 771/Ap din data de 04.05.2017
Insolventa. Anulare acte frauduloase. - Sentinta civila nr. 510/Ap din data de 22.04.2017
Contractele individuale de munca incheiate intre persoane fizice in calitate de experti desemnati si persoane juridice in derularea unor proiecte POSDRU finantate din Fondul Social European au natura unor contracte atipice de munca - Sentinta civila nr. 496/A din data de 16.04.2017
Insolventa. Art. 72 din Legea nr. 85/2014. Respingerea cererii de deschiderea procedurii insolventei formulata impotriva garantului ipotecar. Solidaritatea nu se prezuma potrivit art. 1034-1056 Cod civil. - Sentinta civila nr. 473/Ap din data de 16.03.2017
EXPROPRIERE. Art. 26 din Legea nr. 33/1994. Stabilirea valorii despagubirii. Metoda comparatiei directe. Alegerea comparabilei cu cea mai mica ajustare, cu caracteristicile cele mai asemanatoare cu terenul in litigiu. - Sentinta civila nr. 336/AP din data de 23.02.2017
Expropriere. Reglementand dreptul de retrocedare a imobilelor expropriate, Legea nr. 33/1994 prevede la art. 35 ca „daca bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, - Sentinta civila nr. 71/Ap din data de 19.01.2017
Solicitare de sesizare a Curtii de Justi?ie a Uniunii Europene cu o intrebare preliminara, in temeiul dispozitiilor art. 276 din Tratatul privind func?ionarea Uniunii Europene. - Hotarare nr. 56/CP din data de 05.07.2017
Aplicarea unei pedepse mai reduse decat cea mentionata in acordul de recunoastere a vinovatiei. - Sentinta penala nr. 107/Ap din data de 14.02.2017
Legatura de cauzalitate intre fapta inculpatului si rezultatul produs. - Sentinta penala nr. 209/Ap din data de 17.03.2017
Reprezentarea succesorala in materia Legii nr. 10/2001. Amenajari de utilitate publica ulterioare notificarii, fara existenta unei autorizatii de constructie. - Decizie nr. 1500/Ap din data de 01.10.2016
Actiune in revendicare inadmisibila in conditiile in care s-a uzat de dispozitiile Legii nr. 10/2001. Imobil revendicat achizitionat in baza Legii nr. 112/1995. Securitatea raporturilor juridice. - Decizie nr. 1033/Ap din data de 15.07.2016
Obligatia de despagubire a A.A.A.S. –art 32 ind. 4 din O.U.G. nr. 88/1997. Contracte incheiate anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 137/2002. - Decizie nr. 295/Ap din data de 23.02.2016
Cerere de restituire formulata in temeiul art. II (1) din Legea nr. 368/2013. Distinctie intre unitate detinatoare si unitate investita cu solutionarea notificarii. Stabilirea valorii imobilelor pentru care se solicita compensarea. - Decizie nr. 647/Ap din data de 03.05.2016
Pierderea calitatii de asociat urmare a executarii silite a partilor sociale. Nulitatea absoluta a hotararilor AGA adoptate dupa transmiterea partilor sociale catre o terta persoana. - Decizie nr. 433/R din data de 25.10.2016
Interpretarea art. 155 din Legea nr. 31/1990. Reprezentarea in instanta a societatii pentru recuperarea prejudiciului cauzat. Excludere din societate. - Hotarare nr. 882/Ap din data de 21.06.2016
Autoritate de lucru judecat in materie civila invocata in raport de sentinta penala. Nulitate absoluta pentru frauda la lege. - Decizie nr. 1873/Ap din data de 13.12.2016
Inadmisibiliatatea recursului pentru ipoteza retinuta de Inalta Curte de Casatie si Justitie prin Decizia nr. 19/2016 RIL. Exceptarea de la calea de atac a recursului art. 483 alin. 2 Noul Cod de procedura civila. - Decizie nr. 455/R din data de 08.11.2016
Modalitatea in care instanta de fond a interpretat proba intitulata „social report” intocmita de Adoption Center of Illinois al Family Resource Center la cererea D.G.A.S.P.C. B. este corecta. - Decizie nr. 1013/Ap din data de 08.07.2016