InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Bucuresti

Exces de putere al autoritatii publice prin obligarea unei parti la efectuarea unei noi expertize psihiatrice cu consecinta intarzierii in emiterea autorizatiei de libera practica.

(Decizie nr. 2124 din data de 14.10.2010 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti)

Domeniu Expertize | Dosare Curtea de Apel Bucuresti | Jurisprudenta Curtea de Apel Bucuresti

Exces de putere al autoritatii publice prin obligarea unei parti la efectuarea unei noi expertize psihiatrice cu consecinta intarzierii in emiterea autorizatiei de libera practica.

- art.10 alin.2, lit.c din Legea nr.304/2007

     Instanta a retinut in mod corect situatia de faptul ca, reclamanta a depus si certificatul medical nr.699/25.02.2008 emis de Policlinica Institutului National de Medicina Aeronautica si Spatiala care atesta ca aceasta indeplineste conditiile de sanatate fizica si psihica prevazute  de art.10 alin.2, lit.c din Legea nr.304/2007, iar parata DSPMB, prin solicitarea ca reclamanta sa realizeze o noua evaluare psihiatrica a determinat intarzierea in emiterea autorizatiei de libera practica.

(CURTEA DE APEL BUCURESTI - SECTIA A VIII A CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL, DECIZIA CIVILA NR.2124/14.10.2010)

     Asupra cauzei civile de fata constata ca prin cererea  inregistrata  la Tribunalul Bucuresti - Sectia a IX-a Contencios Administrativ si Fiscal sub nr.32416/3/CA/2008 reclamanta  I. C. a chemat in judecata pe paratii DSPMB, N. A., P. M., P. C., B. D. si ANFP ca prin hotararea ce se va pronunta, sa se dispuna,  modificarea datei de emitere a autorizatiei de libera practica nr.69216/15.04.2008 de catre parata Directia de Sanatate Publica a Municipiului Bucuresti, obligarea paratilor A. N., C. P., D. B., P. M., la plata unor daune morale in cuantum d de 10.000 lei fiecare, obligarea paratei DSPMB la plata unor daune morale de 500.000 lei, obligarea paratei DSPMB la plata unor daune materiale de 500.000 lei, destituirea pe cale judecatoreasca a paratilor A. N., C. P., D. B., P. M., obligarea paratilor la plata cheltuielilor de judecata si opozabilitatea hotararii fata de parata ANFP.
  Prin sentinta civila nr.2014/28.05.2009 a Tribunalului Bucuresti - Sectia A IX-A Contencios Administrativ si Fiscal  a fost admisa exceptia inadmisibilitatii capatului de cerere privind destituirea din functii a paratilor persoane fizice, admisa exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratilor D. B., C. P., P. M. si ANFP, admisa in parte actiunea si obligati paratii DSPMB si A. N. la plata catre reclamanta, in solidar, a sumei de 10.000 lei cu titlu de daune morale si obligata parata DSPMB la plata catre reclamanta si a sumei de 5.000 lei cu titlu de daune morale, suplimentar sumei de mai sus.
     Tribunalul a respins capatul de cerere privind daunele materiale, ca neintemeiat in privinta prejudiciului produs si ca prematur in privinta beneficiului nerealizat, a respins capatul de cerere privind modificarea datei de emitere a autorizatiei de libera practica nr.69216/15.04.2008 ca neintemeiat.
     De asemenea, instanta a obligat paratii DSPMB si A. N. la plata catre reclamanta, in solidar, a sumei de 2,88 lei cu titlu de cheltuieli de judecata, a respins capatul de cerere privind destituirea din functie a paratilor persoane fizice ca inadmisibil si a respins actiunea introdusa impotriva paratilor D. B.,  C. P.,   P. M. si ANFP, ca fiind promovata impotriva unor persoane fara calitate procesuala pasiva.
     Pentru a pronunta aceasta sentinta instanta a retinut in esenta ca  in conditiile in care autorizatia de libera practica nr.69216/15.04.2008 a fost emisa numai de catre paratul N. A., numai acest parat are calitate procesuala pasiva, nu si ceilalti trei parati.
     Referitor la exceptia inadmisibilitatii capatului de cerere privind destituirea paratilor persoane fizice din functiile publice, instanta a constatat ca destituirea din functie reprezinta o sanctiune disciplinara prevazuta de art.77, alin.3, lit.a din Legea nr.188/1999 care se dispune numai de catre persoana care are competenta legala de numire in functia publica potrivit art.78, alin.2 din acelasi act normativ si nu de catre instantele de judecata, instantele de judecata nu pot fi investite cu aplicarea sanctiunilor disciplinare, ci numai cu contestatiile formulate de functionarii publici impotriva deciziilor de sanctionare, potrivit art.80 din Legea nr.554/2004.
      In ceea ce priveste exceptia lipsei calitatii sale procesuale pasive invocate de parata ANFP prin intampinare, instanta a constatat ca ea este intemeiata, avand in vedere ca reclamanta nu solicita obligarea acestei parate la "a face", "a nu face" sau la "a da" ceva si ca parata nu este emitenta actului administrativ atacat in speta.
     Introducerea unei persoane intr-un litigiu numai pentru opozabilitatea hotararii este permisa numai in cazurile expres prevazute de lege, ca de exemplu, societatile de asigurare in cazul accidentelor auto, scopul fiind acela de a acestor persoane posibilitatea de a-si apara propriile interese ce ar putea fi vatamate patrimonial prin conduita procesuala a partii cu care se afla in raporturi contractuale sau legale.
  Pe fondul cauzei, instanta a retinut in esenta ca reclamanta are calitatea de asistenta medicala, iar pana in data de 09.04.2008 a fost angajata Spitalului Clinic de Urgente Oftalmologice din Bucuresti, la acel moment contractul sau individual de munca fiind desfacut prin decizia nr.30/09.04.2008 emisa de managerul unitatii pe motivul ca nu detine autorizatia de libera practica necesara functiei detinute.
     Reclamanta a depus cererea de emitere a autorizatiei si inscrisurile prevazute de art.10 din Legea nr.307/2004 in data de 26.02.2008, parata DSPMB stabilind data de 07.04.2008 pentru ridicarea autorizatiei. Parata a emis autorizatia de libera practica nr.69216 in data de 15.04.2008 cu depasirea termenului de 30 de zile de la depunerea cererii reclamantei.
     In privinta motivelor care au determinat nerespectarea termenului legal, instanta a constatat ca o data cu cererea, reclamanta a depus si certificatul medical nr.699/25.02.2008 emis de Policlinica Institutului National de Medicina Aeronautica si Spatiala care atesta ca aceasta indeplineste conditiile de sanatate fizica si psihica prevazute de art.10 alin.2, lit.c din Legea nr.304/2007.
  Pe parcursul solutionarii cererii reclamantei, prin cererea inregistrata sub nr.3263/25.03.2008, directorul unitatii la care aceasta este angajata, Spitalul Clinic de Urgente Oftalmologice Bucuresti, in persoana dr. M. P., a solicitat paratei DSPMB sa nu emita autorizatia de libera practica si sa reevalueze din punct de vedere psihiatric reclamanta invocand faptul ca are "probleme psihice".
     Peste trei zile, prin cererea inregistrata sub nr.A 762/28.03.2008, aceeasi conducere a solicitat si emitentului certificatului medical - Institutul National de Medicina Aeronautica si Spatiala, sa retraga certificatul acordat si sa dispuna reanalizarea medicala a reclamantei, "eventual la IML".
     In urma acestei adrese, Institutul National de Medicina Aeronautica si Spatiala, cu adresa nr.A762/28.03.2008 propune paratei DSPMB sa-i solicite reevaluarea psihiatrica a reclamantei.
     Urmare a acestei "propuneri", prin adresa nr.3518/31.03.2008, Directia de Sanatate Publica a Municipiului Bucuresti solicita Institutului National de Medicina Aeronautica si Spatiala sa o reevalueze psihiatric pe reclamanta.
     In urma reevaluarii, Institutul National de Medicina Aeronautica si Spatiala emite certificatul nr.1549/10.04.2008, atestand aceeasi stare de fapt si anume ca reclamanta nu sufera de nicio tulburare psihopatologica si ca este apta sa lucreze in sistemul de sanatate, public sau privat.
     Instanta a constatat ca solicitarea paratei DSPMB de  reevaluare psihiatrica a reclamantei este nelegala, Legea  nr.307/2004 neprevazand posibilitatea autoritatii administrative emitente a autorizatiei de a "contesta‘ "a pune la indoiala" temeinicia actelor medicale depuse de solicitant si de a solicita "reevaluarea " acestor acte.
     Mai mult decat atat, caracterul nelegal al solicitarii este confirmat chiar de Institutul National de Medicina Aeronautica si Spatiala care, in adresa nr.CR4/14.05.2008 explica reclamantei ca certificatul medical nr.699/25.02.2008 prezentat initial de aceasta este perfect valabil in continuare deoarece a fost emis in conditiile legii, ca acesta nu a fost contestat de emitent niciodata, ca o noua expertiza medicala nu se putea face decat in conditiile art.11 din Legea nr.487/2002 (neaplicabile in speta de fata) si ca "propunerea" de reevaluare adresata paratei nu a fost altceva decat o sugestie, care nu a obligat Institutul in niciun fel.
     Fasa de aceste motive, instanta a constat ca parata DSPMB a    actionat  cu exces de putere si cu depasirea atributiilor legale, impunand reclamantei realizarea unei noi evaluari psihiatrice ce a avut drept consecinta intarzierea in emiterea autorizatiei de libera practica.
     Imprejurarea ca parata a actionat la "sugestia" unitatii angajatoare a reclamantei si a emitentului certificatului medical initial nu este de natura sa o exonereze pe aceasta de raspundere, avand in vedere ca "sugestiile" de mai sus nu erau obligatorii pentru parata, ca acestea erau nelegale si ca, in exercitarea atributiilor legale, aceasta avea obligatia de a nu le da curs.
     Prin urmare, emiterea cu intarziere a autorizatiei de libera practica este determinata de culpa exclusiva a paratei.
     Cu toate acestea data emiterii autorizatiei, respectiv 15.04.2008, reprezinta o realitate de fapt, nesusceptibila de modificare, in speta necontestandu-se ca autorizatia a fost emisa in data respectiva, ci invocandu-se faptul ca ar fi trebuit emisa anterior.
     Emiterea cu intarziere a autorizatiei nu poate fi sanctionata prin modificarea datei de emitere, dar este de natura sa atraga raspunderea materiala a paratei pentru prejudiciile provocate reclamantei, astfel incat instanta a respins cererea de modificare a datei de emitere a autorizatiei ca neintemeiata.
     In ceea ce priveste daunele morale solicitate de reclamanta, instanta a constatat ca masura supunerii nejustificate a reclamantei la un nou examen psihiatric este de natura sa ii provoace acesteia o puternica stare de frustrare si disconfort, determinata de punerea la indoiala de catre institutiile statului a starii sale de sanatate psihica, masura fiind de natura sa umileasca reclamanta si sa ii creeze acesteia un sentiment de neputinta fata de autoritati.
     Se constata, de asemenea, ca intarzierea in emiterea autorizatiei a avut drept consecinta directa desfacerea contractului de munca al reclamantei tocmai pe motivul nedetinerii autorizatiei, masura de natura sa provoace acesteia o stare de nemultumire, de stres si de inferioritate fata de colegii de serviciu.
     Fata de aceste motive, instanta a constatat ca parata a provocat reclamantei un prejudiciu moral a carui reparare se impune, in baza art.18 din Legea nr.554/2004.
     In ceea ce priveste cuantumul acestui prejudiciu, instanta a apreciat ca suma de 15.000 lei este potrivita cu situatia in care a fost pusa reclamanta, motiv pentru care a dispus obligarea paratei DSPMB  la plata acestei sume, in solidar cu functionarul public care a intocmit cu intarziere actul administrativ, respectiv paratul N. A., cum insa reclamanta a solicitat de la paratii persoane fizice numai suma de 10.000 lei fiecare, instanta a limitat suma la care paratul N. A.  a fost obligat.
     In privinta daunelor materiale reprezentand prejudiciul efectiv produs pana in acest moment, instanta a constatat ca reclamanta nu a facut o astfel de dovada, motiv pentru care a respins acest capat de cerere ca neintemeiat. Salariile pe care reclamanta le-a pierdut pana in prezent nu se datoreaza propriu-zis emiterii cu intarziere a autorizatiei, ci reprezinta consecinta directa a desfacerii contractului de munca al reclamantei. Caracterul abuziv al acestei ultime masuri poate fi pus in discutie de reclamanta in conditiile in care emiterea cu intarziere a autorizatiei a fost determinata intr-o oarecare masura chiar de solicitarea conducerii spitalului la care reclamanta era angajata, neemiterea in timp util a autorizatiei fiind in parte consecinta culpei angajatorului. Cu toate acestea, masura trebuie contestata separat prin actiune in justitie distincta.
     In ceea ce priveste daunele materiale reprezentand beneficiul nerealizat constand in salariile pe urmatorii 15 ani, instanta a constatat ca cererea reclamantei este prematura, neputandu-se cunoaste la acest moment daca reclamanta se va afla in imposibilitate permanenta de a se angaja.
     Impotriva acestei sentinte au declarat recurs reclamanta, DSPMB si paratul N. A., criticand-o pentru nelegalitate si netemeinicie.
     Reclamanta a declarat recurs in termenul de recurs prevazut de lege, la data de 29.05.2009, iar motivele de recurs le-a depus printr-un memoriu separat la Curtea de Apel Bucuresti, prin care a criticat sentinta recurata pentru nelegalitate si netemeinicie, pentru motivele aratate pe larg in cuprinsul memoriului.
     Recurenta - parata Directia de Sanatate Publica a Municipiului Bucuresti a aratat in recursul sau ca desi instanta retine ca nu poate dispune modificarea datei de emitere a autorizatiei de libera practica, la o alta data decat data de 15.04.2009, pe care o poarta, considera totusi ca intarzierea in emiterea ei este  de natura sa atraga raspunderea materiala a paratei pentru prejudiciile provocate reclamantei.
     Cu toate acestea prin dispozitivul hotararii date, instanta respinge capatul de cerere privind plata daunelor materiale ca neintemeiat in privinta prejudiciului produs si ca prematur in privinta beneficiului nerealizat si obliga la plata unor daune morale si nicidecum materiale.
     Hotararea este nelegala deoarece respingandu-se capatul principal de cerere instanta nu putea sa oblige la repararea unui prejudiciu moral cat timp prin hotarare se retine ca emiterea cu intarziere a autorizatiei este de natura sa atraga raspunderea materiala dar instanta respinge acest capat secundar de cerere privind obligarea la plata de daune materiale ca neintemeiat.
     Sub aspectul daunelor morale, hotararea este nelegala  intrucat reclamanta a depus dosarul privind eliberarea autorizatiei de libera practica la data de 26.02.2008, stabilindu-se termen la data de 7.04.2008, cu conditia sa isi completeze dosarul depus cu restul actelor solicitate in vederea emiterii autorizatiei de libera practica, respectiv cazierul judiciar si certificatul medical, care nu fusesera depuse odata cu cererea, imprejurarea ca s-a cerut si reexaminarea psihiatrica a acesteia nu a reprezentat singurul motiv pentru neeliberarea autorizatiei la termenul din 7.04.2008.
     Reclamanta a completat dosarul la data de 15.04.2008 si in aceeasi zi s-a intocmit si autorizatia, numai ca reclamanta, cu rea credinta nu a depus la dosarul cauzei copie de pe cererea adresata institutiei care sa contina cele doua inregistrari, respectiv cea sub nr.2140/26.02.2008 si a doua inregistrare din 15.04.2008, cand a completat dosarul cu documentele lipsa.
     Instanta nu a avut in vedere decat inregistrarea initiala din data de 26.02.2008 in raport de care a solutionat cauza desi reclamanta era in culpa ca urmare a depunerii unui dosar incomplet, pe care a inteles sa il completeze cu inscrisurile lipsa doar la data de 15.04.2008.
     Instanta retine ca eliberarea inscrisului denumit "autorizatie de libera practica" s-a facut dupa expirarea termenului de 30 de zile, ignorand faptul ca dosarul nefiind complet, i s-a acordat termen la 7.04.2008 tocmai in vederea completarii dosarului cu elementele lipsa sau care nu mai erau de actualitate, fiind depasite ca termen de valabilitate.
     La aceea data, reclamanta a depus certificatul medical si cazierul judiciar dar nu a inteles sa ramana pentru a i se elibera "autorizatia de libera practica" pe care a inteles sa o ridice aiba la data de 8.05.2008, conform semnaturii de pe borderou.
     Aprecierea instantei in sensul ca eliberarea autorizatiei de libera practica a fost facuta cu intarziere si a avut drept consecinta directa, desfacerea contractului de munca al reclamatei, este nelegala deoarece desfacerea contractului este consecinta faptului ca reclamanta a profesat o perioada in lipsa oricarei autorizatii, dat fiind faptul ca autorizatia de libera practica anterioara expirase la data de 17.05.2007 iar noua autorizatie de libera practica a fost intocmita la data de 15.04.2008. Faptul ca a existat o perioada in care reclamanta a exercitat profesia de asistent fara autorizatie, a determinat masura desfacerii contractului de munca.
     Instanta a analizat imprejurarea daca DSPMB avea posibilitatea legala sa solicite reevaluarea psihiatrica a reclamantei, in conditiile in care nu fusese investita cu o astfel de cerere, obiectul principal al cererii introductive constituindu-l modificarea datei de emitere a autorizatiei de libera practica .
     Instanta a apreciat in mod gresit faptul ca reclamanta a fost frustrata ca urmare a supunerii la o reevaluare psihiatrica, masura fiind de natura potrivit aprecierilor instantei" sa umileasca reclamanta si sa ii creeze acesteia un sentiment de neputinta fata de autoritati, care pentru acelasi motiv, al eliberarii autorizatiei la alt termen decat cel pe care il dorea, a formulat mai multe actiuni pe rolul instantelor judecatoresti de grade diferite, respectiv dosar nr.34690/3/2008, aflat pe rolul Tribunalului Bucuresti - Sectia a IX-a Contencios Administrativ si Fiscal, avand termen la 2.09.2009, dosar nr. 28.084/3/2009 aflat pe rolul Tribunalului Bucuresti - Sectia a IX a Contencios Administrativ si Fiscal, cu termen la 21.09.2009, dosar nr. 49928/3/2008 aflat pe rolul Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII a Contencios Administrativ si Fiscal cu termen la 7.10.2009.
     Regulamentului de organizare si functionare a DSPMB aprobat de Ministerul Sanatatii prin Ordinul nr.880/2006 si Ordinul nr.127/10.02.2009 privind aprobarea Regulamentului nu prevad un termen de 30 de zile in vederea eliberarii autorizatiei, astfel incat instanta in mod nelegal a admis capatul accesoriu cererii introductive.
     Din cuprinsul celorlalte actiuni formulate de reclamanta, rezulta ca aceasta doreste de fapt ca data eliberarii autorizatiei sa fie identica cu data depunerii cererii astfel incat chiar daca acesta autorizatie ar fi fost eliberata la data de 07.04 2008, reclamanta nu ar fi fost multumita si tot ar fi formulat alta actiune.
     Prin urmare, in mod legal, in baza cererii depuse, autorizatia nr.69216 a fost emisa la data de 15.04.2008, cand s-au depus toate actele necesare de catre reclamanta, iar aceasta a inteles sa o ridice la data de 8.05.2008, conform borderoului de eliberarii autorizatii.
  In recursul sau, recurentul N. A. apreciaza sentinta recurata ca fiind nelegala si netemeinica, pentru urmatoarele motive:
     - Cauza a fost solutionata de catre instanta de fond cu incalcarea dispozitiilor imperative privind competenta materiala prevazuta de art.2 lit.b din Codul de procedura civila;
     - Cauza a fost solutionata de catre Tribunalul Bucuresti - Sectia de Contencios Administrativ fara a se avea in vedere faptul ca in conformitate cu prevederile art.10 alin.2 din Legea nr.307/2004, autorizatia de libera practica se acorda de catre Ministerul Sanatatii si astfel competenta materiala revine Curtii de Apel.
     - Lipsa de calitate procesuala pasiva, intrucat, numirea sa in calitate de director executiv al DSPMB s-a facut de catre Ministerul Sanatatii si nicidecum de catre DSPMB, fara a fi introdus in cauza si Ministerul Sanatatii;
     - Instanta de fond nu a dispus in temeiul rolului activ efectuarea unei expertize de specialitate de catre Institutul de Medicina Legala Bucuresti pentru a se stabili starea de sanatate psihica a reclamantei;
     - Instanta de fond a considerat in mod gresit probatoriul administrat in cauza, considerand nemotivat ca din culpa sa s-ar fi eliberat cu intarziere autorizatia de libera practica reclamantei.
     Prin intampinare, intimatele-parate, au invocat exceptia nulitatii recursului declarat de recurenta-reclamanta, respingerea acestuia ca nefondat, solicitand admiterea  recursului DSPMB si modificarea in parte a sentintei recurate, in sensul respingerii capatului de cerere privind daunele morale.
     De asemenea, prin intampinare intimata-recurenta DSPM a invocat exceptia nulitatii recursului formulat de recurenta-reclamanta, iar pe fondul cauzei a solicitat respingerea recursului ca fiind nefondat.
     Prin intampinare, intimata-parata ANFP a solicitat respingerea recursurilor ca fiind nefondate, aratand ca in mod corect instanta de fond a retinut lipsa sa de calitate procesuala pasiva.
     In ceea ce priveste exceptia nulitatii recursului recurentei-reclamante, Curtea o apreciaza ca fiind intemeiata.
     Potrivit art.303 alin.1 din Codul de procedura civila recursul se va motiva prin insasi cererea de recurs sau inlauntrul termenului de recurs, iar conform art.303 alin.2, termenul pentru depunerea motivelor de recurs curge de la comunicarea hotararii, chiar daca recursul s-a facut mai inainte.
     In speta, sentinta recurata a fost pronuntata la data de 28.05.2009, si a fost comunicata recurentei la data de 21.07.2009,  asa cum rezulta din dovezile de comunicare, iar reclamanta a declarat recurs impotriva acestei sentinte la data de 28.05.2009, mentionand ca motivele le va depune ulterior.
     La data de 22.12.2009, printr-o cerere  depusa in fata Curtii de Apel Bucuresti, si nu instantei a carei hotarare se ataca conform art.302 C.pr.civ, reclamanta a inaintat motivele de recurs.
  Potrivit art.306 din Codul de procedura civila, recursul este nul daca nu a fost motivat in termenul legal, cu exceptia motivelor de ordine publica care pot fi invocate si din oficiu de catre instanta de recurs.
     Constatand ca recursul nu a fost motivat in termen de 15 zile de la data cand recurentei-reclamante  i s-a comunicat sentinta recurata si nu sunt motive de ordine publica pe care instanta de recurs sa le invoce din oficiu, Curtea urmeaza sa admita exceptia nulitatii recursului si sa constate nulitatea acestuia.
      Analizand actele si lucrarile dosarului, sentinta recurata, atat prin prisma motivelor de recurs invocate cat si in limitele prevazute de art. 3041 C.pr.civ., Curtea  apreciaza recursurile recurentilor-parati ca fiind fondate pentru urmatoarele considerente:
     Recurenta-parata a sustinut ca  desi instanta retine ca nu poate dispune modificarea datei de emitere a autorizatiei de libera practica, la o lata data decat data de 15.04.2009, pe care o poarta, considera totusi ca intarzierea in emiterea ei este de natura sa atraga raspunderea materiala a paratei pentru prejudiciile provocate reclamantei. Cu toate acestea prin dispozitivul hotararii date, instanta respinge capatul de cerere privind plata daunelor materiale ca neintemeiat in privinta prejudiciului produs si ca prematur in privinta beneficiului nerealizat si obliga la plata unor daune morale si nicidecum materiale.
     Instanta de fond a retinut ca  emiterea cu intarziere a autorizatiei delibera practica este determinata de culpa exclusiva a paratei, insa, cu toate acestea, data emiterii autorizatiei, respectiv 15.04.2008, reprezinta o realitate de fapt, nesusceptibila de modificare.
  Curtea retine ca, in contextul in care autorizatia nu a fost modificata, revocata sau anulata, faptul ca ar fi trebuit emisa anterior, poate sa conduca, asa cum a retinut si instanta de fond, la antrenarea raspunderii materiala a paratei pentru prejudiciile provocate reclamantei.
     Faptul ca prin dispozitivul hotararii date, instanta respinge capatul de cerere privind plata daunelor materiale ca neintemeiat in privinta prejudiciului produs si ca prematur in privinta beneficiului nerealizat, reprezinta consecinta izvorului obligational invocat, intrucat s-a solicitat, atat obligarea paratilor la plata de daune materiale pentru prejudiciul cauzat ca urmare a emiterii cu intarziere a autorizatiei de libera practica, cat si beneficiul nerealizat constand in salariile pe urmatorii 15 ani.
     Or, in privinta daunelor materiale reprezentand prejudiciul efectiv produs pana in acest moment, instanta a constatat ca reclamanta nu a facut o astfel de dovada, motiv pentru care a respins acest capat de cerere ca neintemeiat. Instanta a retinut ca, salariile pe care reclamanta le-a pierdut pana in prezent nu se datoreaza propriu-zis emiterii cu intarziere a autorizatiei, ci reprezinta consecinta directa a desfacerii contractului de munca al reclamantei.
     Prin urmare, instanta nu a retinut o legatura de cauzalitate intre  salariile pe care reclamanta le-a pierdut si emiterea cu intarziere a autorizatiei, retinand ca prejudiciul invocat reprezinta consecinta directa a desfacerii contractului de munca al reclamantei, iar caracterul abuziv al acestei ultime masuri poate fi pus in discutie de reclamanta in conditiile in care emiterea cu intarziere a autorizatiei a fost determinata intr-o oarecare masura chiar de solicitarea conducerii spitalului la care reclamanta era angajata, neemiterea in timp util a autorizatiei fiind in parte consecinta culpei angajatorului, insa, cu toate acestea, masura trebuie contestata separat prin actiune in justitie distincta.
     In contextul in care, cererea privind daunele materiale a fost respinsa de catre instanta, recurenta nu are un interes in a modifica solutia instantei sub acest aspect, avand in vedere si faptul ca nu exista un recurs valabil declarat al reclamantei.
  Instanta a respins ca prematura cererea reclamantei privind daunele materiale reprezentand beneficiul nerealizat constand in salariile pe urmatorii 15 ani,  retinand ca nu se poate cunoaste la acest moment daca reclamanta se va afla in imposibilitate permanenta de a se angaja.
     Recurenta a mai sustinut ca hotararea este nelegala deoarece respingandu-se capatul principal de cerere, instanta nu putea sa oblige la repararea unui prejudiciu moral cat timp prin hotarare se retine ca emiterea cu intarziere a autorizatiei este de natura sa atraga raspunderea materiala iar instanta a respins acest capat de cerere, ca neintemeiat.
     Insa reclamanta a solicitat, prin cererea de chemare in judecata, modificarea datei de emitere a autorizatiei de libera practica nr.69216/15.04.2008 de catre parata DSPMB, obligarea paratilor A. N., C. P., D. B., P. M., la plata unor daune morale in cuantum de 10.000 lei fiecare, obligarea paratei DSPMB la plata unor daune morale de 500.000 lei, obligarea paratei DSPMB la plata unor daune materiale de 500.000 lei, destituirea pe cale judecatoreasca a paratilor A. N., C. P., D. B., P. M., obligarea paratilor la plata cheltuielilor de judecata si opozabilitatea hotararii fata de parata ANFP.
     Capatul de cerere privind daunele morale nu are caracter accesoriu, fata de capatul de cerere privind modificarea datei de emitere a autorizatiei de libera practica nr.69216/15.04.2008 de catre parata DSPMB, ci are caracter principal, reprezinta o actiune in daune formulata de reclamanta impotriva autoritatii, pentru fapta ilicita a acesteia de a emitere cu intarziere a autorizatiei delibera practica si  de a lua masura supunerii nejustificate a reclamantei la un nou examen psihiatric.
     Instanta a retinut ca punerea la indoiala de catre institutiile statului a starii sale de sanatate psihica a fost de natura sa ii provoace acesteia o puternica stare de frustrare si disconfort,  masura fiind de natura sa umileasca reclamanta si sa ii creeze acesteia un sentiment de neputinta fata de autoritati, iar intarzierea in emiterea autorizatiei a avut drept consecinta directa desfacerea contractului de munca al reclamantei tocmai pe motivul nedetinerii autorizatiei, masura de natura sa provoace acesteia o stare de nemultumire, de stres si de inferioritate fata de colegii de serviciu.
  Recurenta a sustinut ca, sub aspectul daunelor morale, hotararea este nelegala intrucat reclamanta a depus dosarul privind eliberarea autorizatiei de libera practica la data de 26.02.2008, stabilindu-se termen la data de 7.04.2008, cu conditia sa isi completeze dosarul depus cu restul actelor solicitate in vederea emiterii autorizatiei de libera practica, respectiv cazierul judiciar si certificatul medical, care nu fusesera depuse odata cu cererea, imprejurarea ca s-a cerut si reexaminarea psihiatrica a acesteia nu a reprezentat singurul motiv pentru neeliberarea autorizatiei la termenul din 7.04.2008.
     Reclamanta a completat dosarul la data de 15.04.2008 si in aceeasi zi s-a intocmit si autorizatia, numai ca reclamanta, cu rea-credinta nu a depus la dosarul cauzei copie de pe cererea adresata institutiei care sa contina cele doua inregistrari, respectiv cea sub nr.2140/26.02.2008 si a doua inregistrare din 15.04.2008, cand a completat dosarul cu documentele lipsa.
     Instanta nu a avut in vedere decat inregistrarea initiala din data de 26.02.2008 in raport de care a solutionat cauza desi reclamanta era in culpa ca urmare a depunerii unui dosar incomplet, pe care a inteles sa il completeze cu inscrisurile lipsa doar la data de 15.04.2008.
     Instanta retine ca eliberarea inscrisului denumit "autorizatie de libera practica" s-a facut dupa expirarea termenului de 30 de zile, ignorand faptul ca dosarul nefiind complet, i s-a acordat termen la 7.04.2008 tocmai in vederea completarii dosarului cu elementele lipsa sau care nu mai erau de actualitate, fiind depasite ca termen de valabilitate.
     La aceea data, reclamanta a depus certificatul medical si cazierul judiciar dar nu a inteles sa ramana pentru a i se elibera "autorizatia de libera practica" pe care a inteles sa o ridice abia la data de 8.05.2008, conform semnaturii de pe borderou.
     Sustinerea ca i s-a acordat reclamantei un termen la 7.04.2008 tocmai in vederea completarii dosarului cu elementele lipsa sau care nu mai erau de actualitate, fiind depasite ca termen de valabilitate, nu este dovedita, la dosarul cauzei neexistand nici un act comunicat reclamantei prin care sa i se aduca la cunostinta ce acte trebuie sa depuna, care ar fi fost lipsa sau expirate.
     Instanta a retinut in mod corect situatia de faptul ca, reclamanta a depus si certificatul medical nr.699/25.02.2008 emis de Policlinica Institutului National de Medicina Aeronautica si Spatiala care atesta ca aceasta indeplineste conditiile de sanatate fizica si psihica prevazute  de art.10 alin.2, lit.c din Legea nr.304/2007, iar parata DSPMB, prin solicitarea ca reclamanta sa realizeze o noua evaluare psihiatrica a determinat intarzierea in emiterea autorizatiei de libera practica.
     Directorul unitatii la care reclamanta este angajata, Spitalul Clinic de Urgente Oftalmologice Bucuresti, a solicitat paratei DSPMB sa nu emita autorizatia de libera practica si sa reevalueze din punct de vedere psihiatric reclamanta invocand faptul ca are "probleme psihice", avand in vedere evenimentele care au avut loc anterior in cadrul spitalului si comportamentul reclamantei, avand indoieli asupra starii psihice a reclamantei, prin cererea inregistrata sub nr.A 762/28.03.2008, solicitand si emitentului certificatului medical, Institutul National de Medicina Aeronautica si Spatiala, sa retraga certificatul acordat si sa dispuna reanalizarea medicala a reclamantei, "eventual la IML".
     In urma acestei adrese, Institutul National de Medicina Aeronautica si Spatiala, cu adresa nr.A762/28.03.2008 propune paratei DSPMB sa-i solicite reevaluarea psihiatrica a reclamantei. Urmare a acestei propuneri, prin adresa nr.3518/31.03.2008, Directia de Sanatate Publica a Municipiului Bucuresti solicita Institutului National de Medicina Aeronautica si Spatiala sa o reevalueze psihiatric pe reclamanta, iar, in urma reevaluarii, Institutul National de Medicina Aeronautica si Spatiala emite certificatul nr.1549/10.04.2008, atestand aceeasi stare de fapt si anume ca reclamanta nu sufera de nicio tulburare psihopatologica si ca este apta sa lucreze in sistemul de sanatate, public sau privat.
     Prin urmare, in mod corect instanta de fond a retinut ca emiterea cu intarziere a autorizatiei de libera practica este determinata de culpa exclusiva a paratei, cu atat mai mult cu cat, solicitarea paratei DSPMB de reevaluare psihiatrica a reclamantei este nelegala, Legea  nr.307/2004 neprevazand posibilitatea autoritatii administrative emitente a autorizatiei de a  solicita reevaluarea acestor acte.
  Prin urmare, in mod judicios instanta a constat ca DSPMB a    actionat cu exces de putere si cu depasirea atributiilor legale, impunand reclamantei realizarea unei noi evaluari psihiatrice ce a avut drept consecinta intarzierea in emiterea autorizatiei de libera practica.
     Se sustine faptul ca a existat o perioada in care reclamanta a exercitat profesia de asistent fara autorizatie, a determinat masura desfacerii contractului de munca, insa, in conditiile in care autorizatia de libera practica anterioara expirase la data de 17.05.2007, iar noua autorizatie de libera practica a fost intocmita la data de 15.04.2008, intarzierea eliberarii noii autorizatii este culpa exclusiva a DSPMB, care a solicitat in mod nelegal o noua evaluare psihiatrica a reclamantei.
  Reclamanta arata ca desfacerea contractului este consecinta faptului ca reclamanta a profesat o perioada in lipsa oricarei autorizatii, dat fiind faptul ca autorizatia de libera practica anterioara expirase la data de 17.05.2007, iar noua autorizatie de libera practica a fost intocmita la data de 15.04.2008, insa instanta nu a analizat legalitatea deciziei de desfacere a contractului de munca, intrucat acest aspect face obiectul analizei intr-un alt cadru procesual, unde se va stabili daca exercitarea profesiei de catre reclamanta s-a datorat culpei acesteia, culpei autoritatii parate, culpei angajatorului, ori altor imprejurari.
  Imprejurarea ca reclamanta are mai multe dosare pe rolul instantelor judecatoresti nu este un aspect care sa conduca la concluzia ca punerea la indoiala de catre institutiile statului a starii sale de sanatate psihica, i-a creat reclamantei o stare de frustrare si disconfort, in masura sa umileasca reclamanta si sa ii creeze un sentiment de neputinta fata de autoritati.
     Insa, evaluarea prejudiciului moral efectuata de catre reclamanta este excesiva, intrucat in cadrul exercitarii raporturilor de munca, in contextul in care autorizatia de libera practica anterioara expirase la data de 17.05.2007, litigiul s-a ivit pe fondul unor situatii conflictuale determinate de comportamentul reclamantei in exercitarea functiei de asistent in cadrul Spitalului Clinic de Urgente Oftalmologice Bucuresti si reactia conducerii acestei unitati medicale, careia i-a determinat suspiciunea referitoare la existenta unei stari de sanatate psihica a reclamantei, care sa o faca apta de a-si exercita competentele specifice profesiei.
     In mod evident, ca metodele de reactie a conducerii manageriale a unei unitati spitalicesti trebuie sa fie conforme cu dispozitiile legale, insa, pe de alta parte, este necesara si luarea unor masuri pentru prevenirea unor eventuale imprejurari cauzate de exercitarea necorespunzatoare a profesiei de catre angajatii spitalului, in viitor, or, o reverificare a starii de sanatate a reclamantei, pe fondul unor evenimente anterioare, desi de natura sa cauzeze un prejudiciu personal si de imagine reclamantei, nu justifica un prejudiciu atat de mare, asa cum a fost retinut de instanta de fond.
  Recurentul-parat N. A. a sustinut in recursul sau ca, cauza a fost solutionata de catre instanta de fond cu incalcarea dispozitiilor imperative privind competenta materiala prevazuta de art.2 lit.b din Codul de procedura civila, insa instanta a retinut corect competenta sa de solutionare in prima instantei a cauzei, in cauza fiind dedus judecatii un raport juridic de contencios administrativ, fapta ilicita a autoritatii si a conducatorului acesteia care i-a cauzat reclamantei un prejudiciu, conform art.18 alin.3 din Legea nr.554/2004.
     Obiectul cauzei nu este anularea autorizatiei de libera practica, ci consecinta emiterii cu intarziere a autorizatiei si fapta prejudiciabila a autoritatii in cadrul procedurii de emitere a acestei autorizatii, reclamanta nefiind nemultumita de emiterea actului ci de modul de indeplinire a dispozitiilor legale de catre autoritatea emitenta a acestei proceduri, respectiv DSPMB autoritate publica locala, prin urmare, cauza a fost solutionata corect de catre Tribunalul Bucuresti - Sectia de Contencios Administrativ si nu de instanta de contencios administrativ a  Curtii de Apel.
     Fata de dispozitiile art.16 din Legea nr.554/2004, in mod corect s-a retinut calitatea procesuala pasiva a paratului, fiind fara relevanta faptul ca numirea sa in calitate de director executiv al DSPMB s-a facut de catre Ministerul Sanatatii si nicidecum de catre DSPMB,  nefiind necesara introducerea in cauza si a Ministerului Sanatatii.
     In raport de obiectul cauzei, instanta de fond nu avea de ce sa dispuna  efectuarea unei expertize de specialitate de catre Institutul de Medicina Legala Bucuresti pentru a se stabili starea de sanatate psihica a reclamantei, in contextul in care exista emis un certificat medical nr.699/25.02.2008 emis de Policlinica Institutului National de Medicina Aeronautica si Spatiala prin care atesta ca aceasta indeplineste conditiile de sanatate fizica si psihica prevazute de art.10 alin.2, lit.c din Legea nr.304/2007, iar acest act normativ nu prevede procedura unei noi reevaluari in cadrul altei unitati medicale.
  Aspectele retinute in cadrul recursului DSPMB referitoare la culpa in eliberarea cu intarziere a autorizatiei de libera practica reclamantei sunt valabile in ceea ce priveste recursul recurentului-parat N. A.
     Fata de aceste considerente, Curtea va admite recursurile formulate de recurentii-parati doar in ceea ce priveste cuantumul prejudiciului, pe care il va reduce in mod corespunzator, prin raportare la argumentele aratate, urmand a mentine celelalte dispozitii ale instantei de fond.
      Fata de dispozitiile, art.274 Cod de procedura civila, Curtea va respinge cererea recurentilor-parati de obligare a recurentei-reclamante la plata de cheltuieli de judecata, in raport de faptul ca aceasta nu a cazut in pretentii, instanta neretinand motivele de recurs ale recurentului-parat N. A., care a depus dovada achitarii onorariului de avocat, DSPMB nefacand dovada unor cheltuieli de judecata, ci facand o reevaluare a prejudiciului moral la care instanta de fond a obligat recurentii-parati.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Expertize

Expertiza medico-legala psihiatrica. Conditii de admisibilitate a probei. - Decizie nr. 325 din data de 27.05.2010
cerere de intrerupere executare pedeapsa. efectuarea expertizei medico-legale. - Hotarare nr. 353 din data de 07.06.2010
Amanarea executarii pedepsei pe motive medicale. Conditii. - Sentinta penala nr. 372 din data de 15.07.2009
Plangere impotriva actelor porcurorului. Expertiza contabila efectuata in faza actelor premergatoare. Incalcarea garantiilor prevazute de art. 118 c.p.p. Nelegalitate. - Sentinta penala nr. 625 din data de 27.08.2008
Internare medicala - Sentinta penala nr. 603 din data de 29.09.2009
Legea nr. 571/2003, art. 140 alin. (2) lit. f), art. 141 alin. (2) lit. e) - Decizie nr. 3496 din data de 20.09.2017
Domeniu. Drept administrativ Obligare emitere act administrativ - Decizie nr. 3302 din data de 11.09.2017
Prin obligatia autoritatii publice de a comunica informatiile de interes public solicitate nu se intelege obligatia acesteia de a evalua probleme de drept sau de fapt, ci doar de a comunica date privind activitatea desfasurata. - Decizie nr. 3255 din data de 07.09.2017
O oferta neconforma sau inacceptabila nu poate ocupa un anume loc in cadrul clasamentului efectuat de comisia de elaborare ulterior deschiderii ofertelor deoarece nu este o oferta apta a asigura executarea contractului ce ar urma a fi incheiat. - Decizie nr. 3145 din data de 10.08.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3138 din data de 27.07.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3130 din data de 21.07.2017
Contencios administrativ. Conflict de competen?a, instan?a competenta sa solu?ioneze o cerere formulata de un magistrat, avand ca obiect obligarea paratilor la stabilirea unor drepturi salariale ?i plata acestor drepturi - Decizie nr. 1187 din data de 04.04.2017
Contencios administrativ, func?ionar public; Legea nr. 188/1999, Legea nr.554/2004, H.G. nr. l 185/2014, Ordinul MADR nr.321/06.02.2015, Ordinul MADR nr. 397/18.02.2015 - Decizie nr. 501 din data de 08.02.2017
Contencios administrativ ?i fiscal; art. 348 C.fisc. coroborat cu pct. 8 alin. (39) lit. b) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227 /2015 privind noul C.fisc., referitoare la reducerea cu 75 % a garantiei dispuse a fi constituita pentru antre - Decizie nr. 197 din data de 27.01.2017
Condi?iile prevazute de art. 214 alin. (1) lit. a) din O.G. nr. 92/2003 pentru suspendarea contesta?iei administrative, justificarea conditionalita?ii ca infractiunile sesizate sa aiba o inraurire hotaratoare asupra solutiei ce urmeaza sa fie data in proc - Decizie nr. 196 din data de 27.09.2017
Societati. Constatarea legalitatii fuziunii. Necesitatea formei autentice a hotararii de aprobare a fuziunii prin absorbtie, in cazul terenurilor. - Decizie nr. 703A din data de 10.04.2017
Procedura de insolventa. Cesionarea creantei unui creditor. Nedobandirea calitatii de membru al comitetului creditorilor de catre creditorul cesionar. - Decizie nr. 871A din data de 10.05.2017
Cererea de obligare a Fondului de Garantare a Asiguratilor la despagubiri ca urmare a producerii unor riscuri acoperite de asigurarea RCA. Procedura speciala de reglementare a legii. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 863A din data de 18.05.2017
Procedura de insolventa. Deschiderea procedurii generale. Cererea debitorului formulata in lipsa unei hotarari a asociatilor. - Decizie nr. 839A din data de 08.05.2017
Procedura de insolventa. Denuntarea contractelor in derulare de catre administratorul judiciar. Notificarea denun?arii. Termen de prescriptie. - Decizie nr. 805A din data de 27.04.2017