InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Oradea

ACHIZITIE PUBLICA. PUTERE DE LUCRU JUDECAT

(Decizie nr. 1014 din data de 16.04.2014 pronuntata de Curtea de Apel Oradea)

Domeniu Procedura civila si penala (cai de atac, competente etc.) | Dosare Curtea de Apel Oradea | Jurisprudenta Curtea de Apel Oradea

SECTIA A II - A CIVILA, DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL.

Materie: RECURS CONTENCIOS ADMINISTRATIV. ACHIZITIE PUBLICA. PUTERE DE LUCRU JUDECAT

-Art. 255 din O.U.G. nr. 34/ 2006
-Art. 2562 din O.U.G. nr. 34/ 2006

Instanta a retinut ca, intr-un litigiu anterior, purtat cu privire la aceeasi procedura, prin Decizia nr. 4527 din 6 decembrie 2013 a Curtii de apel O., s-a mentinut Decizia nr. 3903/ 431C9/4309/ 30.10.2013 a CNSC si s-a stabilit, in mod irevocabil, ca ofertele depuse de ofertantii SC D.B. SA si SC S. SA sunt inacceptabile, motivele fiind redate in considerentele deciziei respective.
Prin contestatiile formulate in prezentul litigiu, cei doi operatori au solicitat CNSC anularea actului administrativ emis in baza Deciziei nr. 4527 din 6 decembrie 2013 a Curtii de apel O., respectiv a raportului procedurii de atribuire comunicat prin adresele nr. 30/ 07.01.2014, nr. 32/ 07.01.2014 si nr. 34/ 07.01.2014 si pe cale de consecinta sa fie obligata autoritatea contractanta, comuna H., la reevaluarea tuturor ofertelor.
Prin raportare la dezlegarile date anterior, in mod legitim Consiliul a retinut ca opereaza in speta puterea de lucru judecat, astfel ca  o reevaluare nu mai poate avea loc, chestiunile invocate fiind transate in  sensul ca ofertele contestatorilor sunt inacceptabile.
Pornind de la aceasta imprejurare, CNSC  a respins ca lipsita de interes si calitate procesuala activa contestatia formulata impotriva noului raport al procedurii prin care a fost desemnata castigatoare asocierea SC M. SA si SC A. SRL .
Critica adusa de petentii SC D.B. SA si SC S. SRL vizeaza gresita admitere de catre CNSC a exceptiei lipsei de interes  in  promovarea contestatiei, prevalandu-se de prevederile art. 255 din O.U.G. nr. 34/2006, care confera legitimare activa si operatorilor  care au sau au avut un interes legitim in legatura cu procedura de atribuire.
Sub acest aspect s-a relevat faptul ca, legiuitorul a avut in vedere ipoteza in care, in urma admiterii contestatiei si reevaluarii tuturor ofertelor implicate in procedura si declararii lor  ca neconforme, autoritatea ar fi obligata sa reia procedura, astfel ca orice operator economic, inclusiv cei ale caror oferte au fost declarate neconforme anterior, ar avea posibilitatea participarii la aceasta.
Instanta a constatat insa ca, in speta, aspectele invocate ar fi fost relevante in masura in care oferta  declarata castigatoare ar mai putea fi supusa reevaluarii.
In acest sens a retinut ca, in mod pertinent s-a sustinut de catre intimata SC M. SRL, raportat la solicitarea contestatoarelor cu privire la obligarea autoritatii contractante de a proceda la reevaluarea ofertei sale, ca aceasta nu mai poate avea loc in aceasta faza a derularii procedurii de atribuire, atata vreme cat a fost declarata admisibila cu ocazia evaluarii initiale realizate de catre Comisia de evaluare, iar acest aspect nu a fost contestat la momentul oportun de cele doua contestatoare, conform exigentelor art. 256 ind. 2 din O.U.G. nr. 34/2006 care reglementeaza termenele de contestare a oricarui act emis in cursul procedurii.
Ca atare, reevaluarea ofertei,  neatacate in termenii si conditiile impuse de lege, este inadmisibila in acest stadiu al procedurii, imprejurare fata de care nu pot face obiectul analizei sustinerile de fond cu privire la oferta amintita.
Prin urmare, in mod corect, raportat la cele retinute, C.N.S.C. a retinut lipsa unui interes legitim in promovarea acestei noi contestatii precum si lipsa calitatii procesuale active, prin raportare la faptul ca, ofertele celor doua petente au fost calificate in mod irevocabil ca inacceptabile, iar pe de alta parte,  la faptul ca, nu se justifica un interes legitim in acceptiunea art. 255 din O.U.G. nr. 34/2006

Decizia nr. 1014/CA/ 16.04.2014 a Curtii de Apel Oradea - Sectia a II - a civila,  de contencios administrativ si fiscal
Dosar 53/35/CA/2014

Prin Decizia nr. 279/C6/103 din 28.01.2014 C.N.S.C. a respins exceptia autoritatii de lucru judecat si a admis exceptiile lipsei de interes si calitate procesuala activa a S.C. D.B. S.A. si S.C. S. S.R.L. si a respins contestatia ca fiind introdusa de persoane lipsite de interes si calitate procesuala activa.
Referitor la cererea de interventie formulata de S.C. M. S.R.L., incuviintata in principiu, Consiliul a admis-o avand in vedere solutia data contestatiei.
Pentru a pronunta aceasta decizie, C.N.S.C. a retinut ca, desi nu exista in cauza autoritate de lucru judecat, nefiind intrunite cerintele existentei  triplei identitati de parti, de obiect si de cauza, opereaza insa puterea de lucru judecat prin raportare la hotararea pronuntata in dosarul nr. 4309/2013 al C.N.S.C.,intrucat efectul pozitiv al lucrului judecat se impune intr-un al doilea proces care are legatura cu chestiunea litigioasa dezlegata anterior, fara posibilitatea de a mai fi contrazis.
Aceasta reglementare a autoritatii de lucru judecat in forma prezumtiei vine sa asigure, din nevoia de ordine si stabilitate juridica, evitarea contrazicerilor intre considerentele hotararilor pronuntate.
Prin raportare la cele retinute s-a constatat ca  S.C. D. B. SRL si S.C. S. S.R.L, tind ca prin introducerea acestei contestatii, sa lipseasca de efectele autoritatii de lucru judecat o hotarare anterioara, prin care s-a stabilit definitiv ca ofertele pe care le-au depus nu sunt unele admisibile in sensul art.37 din H.G. nr.925/2006 cu modificarile ulterioare si, pe cale de consecinta, nu pot fi declarate castigatoare.
Cum in relatia dintre parti aceasta prezumtie are caracter absolut, inseamna ca nu se poate depune o noua contestatie in cadrul careia sa se pretinda stabilirea contrariului.
Plecand de la efectul pozitiv al deciziei C.N.S.C. nr. 3903/ 431C9/4309 din 30.10.2013, mentinuta de Curtea de Apel O., prin care s-au transat definitiv aspectele legate de ofertele depuse de S.C. D.B. S.A. si S.C. S. S.R.L., acestea nu mai pot sustine in prezenta cauza, decat cu incalcarea autoritatii de lucru judecat, ca deciziile de respingere a ofertelor lor, sunt nelegale.
Astfel, prin Decizia C.N.S.C. nr. 3903/ 431C9/ 4309 din 30.10.2013, a fost solutionata contestatia depusa de S.C. M. S.R.L. impotriva deciziilor autoritatii contractante de a desemna castigatoare ofertele depuse de S.C. D.B. S.A. si S.C. S. S.R.L., contestatorul S.C. M. S.R.L. criticand deciziile mentionate pe considerentul ca respectivii ofertanti au depus oferte care sunt inacceptabile/neconforme.
C.N.S.C. a admis contestatia, a anulat raporturile procedurii de atribuire aferente celor 3 loturi si actele subsecvente, dispunand, totodata, continuarea procedurii cu evaluarea ofertelor depuse de S.C. D.B. S.A. si S.C. S. S.R.L.
Pentru a se decide astfel, Consiliul a retinut criticile S.C. M. S.R.L. ca fondate, concluzionand ca ofertele desemnate castigatoare nu erau, in realitate, unele admisibile.
Impotriva deciziei C.N.S.C, s-au formulat plangeri de catre autoritatea contractanta, S.C D.B. S.A. si S.C S. S.R.L., plangeri care au fost respinse de Curtea de Apel O., prin Decizia nr.4572/CA/2013 - R.
Prin urmare, o noua analiza a aspectelor dezlegate in mod definitiv, asa cum doresc contestatorii sa provoace, nu mai este posibila, situatie in care criticile contestatorilor legate de deciziile de respingere a ofertelor lor, nu pot forma obiectul vreunei analize, respectivele decizii reprezentand consecinta logica a aplicarii Deciziei C.N.S.C nr. 3903/ 431C9/ 4309 din 30.10.2013, mentinuta prin Decizia nr. 4572/CA/2013-R, pronuntata de Curtea de Apel O. - Sectia a II-A Civila, de Contencios Administrativ si Fiscal, in dosarul nr. 407/35/CA/2013.
Dispozitivul deciziei C.N.S.C. face corp comun cu considerentele acestuia, ceea ce inseamna ca autoritatea contractanta trebuia sa procedeze la evaluarea ofertelor SC D.B. S.R.L. si S.C. S. S.R.L. in considerarea celor retinute in motivare, asa cum interpreteaza contestatorii ca ar fi trebuit sa se procedeze. Acesta este motivul pentru care autoritatea contractanta a comunicat contestatorilor ca "isi insuseste aspectele retinute in decizia CNSC".   
Mai mult, art. 434 Cod de procedura civila arata ca hotararea judecatoreasca are forta probanta a unui inscris autentic, iar art. 270 alin. 1 din acelasi cod, prevede ca inscrisul autentic face dovada deplina, fata de orice persoana, pana la declararea sa ca fals.
S-a avut in vedere si practica judiciara, respectiv Decizia nr. 3498/2011, pronuntata de Curtea de Apel C. si Decizia nr.2899/CA/2013 - R, pronuntata de Curtea de Apel O.
Considerentele sus-mentionate, care nu pot fi retinute ca argumente care sa conduca la admiterea exceptiei autoritatii de lucru judecat, invocata de intervenient, au fost retinute de Consiliu ca avand relevanta in solutionarea exceptiilor lipsei de interes si calitate procesuala activa a S.C D.B. S.A. si S.C. S. S.R.L.
Astfel, potrivit art. 255 din O.U.G. nr.34/2006 cu modificarile ulterioare:
"(1) Orice persoana care se considera vatamata intr-un drept ori intr-un interes legitim printr-un act al autoritatii contractante, prin incalcarea dispozitiilor legale in materia achizitiilor publice, poate solicita, prin contestatie, anularea actului, obligarea autoritatii contractante de a emite un act, recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim (...)
(2) In sensul prevederilor alin.(1), prin persoana vatamata se intelege orice operator economic care:
a) are sau a avut un interes legitim in legatura cu respectiva procedura
de atribuire;
b) a suferit, sufera sau risca sa sufere un prejudiciu ca o consecinta a unui act al autoritatii contractante, de natura sa produca efecte juridice, ori ca urmare a nesolutionarii in termenul legal a unei cereri privind respectiva procedura de atribuire."
Desi nici ordonanta de urgenta si nici Codul de procedura civila nu definesc aceasta conditie a actiunii, in doctrina s-a aratat ca prin interes, se intelege folosul practic imediat pe care il are o parte pentru a justifica punerea in miscare a actiunii sale. Exercitiul dreptului de a formula o actiune in justitie, precum si o contestatie ca cea de fata, cere o justificare, prin impunerea conditiei interesului urmarindu-se evitarea unor litigii lipsite de orice utilitate, pur vexatorii.
Interesul, indiferent ca este moral si/sau material, trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte:
- sa fie legitim, corespunzator cerintelor legii materiale si procesuale;
- sa fie personal si direct, adica folosul practic urmarit prin declansarea procedurii judiciare sa apartina celui care recurge la actiune;
- sa fie nascut si actual, sa existe in momentul in care este formulata cererea. Un interes eventual, ca si un interes care a trecut nu poate fi luat in considerare.
Aplicand aceste considerente doctrinare la speta pendinte, Consiliul a constatat ca prezenta contestatie nu este justificata de existenta unui interes care indeplineste conditiile expuse anterior, interesul contestatorilor nefiind unul legitim, nascut si actul, dar nici unul personal si direct, de vreme ce atat C.N.S.C. cat si Curtea de Apel O. au decis ca ofertele acestora au fost desemnate castigatoare in mod eronat, deoarece nu erau unele admisibile.
De asemenea, nu s-a retinut a fi indeplinita nici conditia cumulativa a prejudiciului pe care sa-l fi suferit sau risca sa-l sufere contestatorii, de vreme ce ofertele lor nu pot fi desemnate castigatoare, fiind inadmisibile/ neconforme.
Nu au fost retinute in solutionare sustinerile contestatorilor conform carora au fost vatamati prin actele autoritatii contractante, deoarece rapoartele procedurii si adresele de comunicare a rezultatului procedurii sunt doar in aparenta noi acte administrative, in realitate, fiind doar acte de punere in executare a unei hotarari definitive.
Astfel fiind, in temeiul art. 278 alin. 1 si 5 din O.U.G. nr. 34/2006 cu modificarile ulterioare, Consiliul a admis exceptiile lipsei de interes si calitate procesuala activa a S.C. D.B. S.A. si S.C. S. S.R.L., a respins contestatia ca fiind introdusa de persoane lipsite de interes si calitate procesuala activa si a admis cererea de interventie formulata de S.C. M. S.R.L., incuviintata in principiu.
Impotriva acestei decizii, in termen si legal timbrat, au formulat plangere petentele SC D.B. SA si SC S. SRL, solicitand admiterea acesteia, desfiintarea deciziei CNSC si admiterea contestatiei astfel cum a fost formulata.
In motivarea plangerii, petentele au aratat ca, prin Decizia nr. 279/C6/103 din data de 28.01.2014 CNSC a respins contestatia formulata de societatile noastre impotriva rezultatului procedurii organizate de autoritatea contractanta Comuna H. pentru atribuirea contractului "Modernizarea si reabilitarea strazilor in localitatile H., V.; dotarea Caminului cultural din localitatea D.M.; construire Centru After School in localitatea H.", Lot 1, 2, 3, admitand exceptiile lipsei de interes si de calitate procesuala activa ale subscriselor invocate de catre S.C. M. S.R.L. prin cererea de interventie accesorie formulata in dosar.
In motivarea deciziei, CNSC a retinut faptul ca nu este justificat interesul subscriselor de a formula contestatie, "nefiind unul legitim, nascut si actual, dar nici unul personal si direct, de vreme ce atat CNSC cat si Curtea de Apel O. au decis ca ofertele acestora au fost desemnate castigatoare in mod eronat, deoarece nu erau unele admisibile."
Au sustinut ca solutia este data cu aplicarea gresita a prevederilor art. 255 din OUG nr. 34/2006 cu modificarile ulterioare, potrivit carora "(1) Orice persoana care se considera vatamata intr-un drept ori intr-un interes legitim printr-un act al autoritatii contractante, prin incalcarea dispozitiilor legale in materia achizitiilor publice, poate solicita, prin contestatie, anularea actului, obligarea autoritatii contractante de a emite un act, recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim pe cale administrativ-jurisdictionala, in conditiile prezentei ordonante de urgenta.
(2) in sensul prevederilor alin. (1), prin persoana vatamata se intelege orice operator economic care:
a) are sau a avut un interes legitim in legatura cu respectiva procedura de atribuire;
b) a suferit, sufera sau risca sa sufere un prejudiciu ca o consecinta a unui act al autoritatii contractante, de natura sa produca efecte juridice, ori ca urmare a nesolutionarii in termenul legal a unei cereri privind respectiva procedura de atribuire.
(3) in sensul prevederilor alin. (1), prin act al autoritatii contractante se intelege orice act administrativ, orice alta operatiune administrativa care produce sau poate produce efecte juridice, neindeplinirea in termenul legal a unei obligatii prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, omisiunea ori refuzul de a emite un act sau de a efectua o anumita operatiune, in legatura cu sau in cadrul procedurii de atribuire".
Asadar, conform prevederilor citate mai sus, pentru promovarea unei contestatii este suficient ca operatorul economic sa aiba sau sa fi avut un interes in legatura cu respectiva procedura, argumentul CNSC cum ca "un interes eventual, ca si un interes care a trecut nu poate fi luat in considerare" fiind in totala contradictie cu prevederile legale ce reglementeaza domeniul achizitiilor publice.
Referitor la afirmatia Consiliului conform careia "nu se retine a fi indeplinita nici conditia cumulativa a prejudiciului pe care sa-l fi suferit sau risca sa-l sufere contestatorii, de vreme ce ofertele lor nu pot fi desemnate castigatoare, fiind inadmisibile/neconforme", apreciaza ca aceasta este nefondata deoarece aprecierea acestuia ca ofertele petentelor nu pot fi desemnate castigatoare nu inseamna ca acestea nu pot fi prejudiciate prin faptul ca autoritatea contractanta incalca prevederile legale in materia atribuirii contractului de achizitie publica. In situatia in care toate ofertele implicate in procedura ar fi declarate neconforme, autoritatea ar trebui sa reia procedura, orice operator economic avand posibilitatea participarii la aceasta, inclusiv operatorii a caror oferte au fost declarate neconforme intr-o procedura anterioara, insa, prin mentinerea ca si castigatoare a unei ofertei neconforme, orice operator economic interesat in atribuirea acestui contract este prejudiciat, inclusiv subscrisele care ne-am manifestat clar intentia de a obtine acest contract.
In ceea ce priveste exceptia lipsei calitatii procesuale active, CNSC a admis-o fara a-si motiva aceasta decizie. De altfel, arata petentele, aproape intreaga motivare a Consiliului, in special cea cu privire la exceptia lipsei de interes a subscriselor, reproduce argumentele intervenientei S.C. M. S.R.L.
Din definitia data de doctrina si confirmata de practica judiciara cu privire la calitatea procesuala activa rezulta ca aceasta presupune existenta unei identitati intre persoana reclamantului si persoana care este titular al dreptului in raportul juridic dedus judecatii, insa, din prevederile mentionate mai sus, se poate constata faptul ca legiuitorul a conferit legitimare procesuala si acelor persoane care au sau au avut un interes legitim in legatura cu procedura de atribuire.
Considera, asadar, ca aveau calitatea procesuala activa, decizia Consiliului de a admite exceptia lipsei calitatii procesuale active fiind una neintemeiata si nemotivata, totodata.
Fata de cele aratate mai sus, au solicitat admiterea prezentei plangeri si, pe cale de consecinta, judecarea pe fond a contestatiei, astfel cum a fost formulata.
In privinta fondului contestatiei, au aratat ca, pe parcursul derularii procedurii de achizitie, au constatat aspecte de nelegalitate, respectiv aplicarea de catre autoritatea contractanta operatorilor economici implicati in procedura a unui tratament discriminatoriu si in contradictie cu principiile care stau la baza atribuirii contractului de achizitie publica. In acest sens au precizat ca au sesizat autoritatii contractante o serie de nereguli de natura a atrage neconformitatea si inadmisibilitatea ofertei depuse de Asocierea S.C. M. S.R.L. & S.C. A. S.R.L, identificate cu ocazia studierii Dosarului nr. 407/31/2013 ce s-a judecat de catre Curtea de Apel O., solicitand acesteia reevaluarea acestei oferte, insa autoritatea contractanta a ignorat total dovezile evidente de neconformitate ale celeilalte oferte, semnalate de petente, fortand finalizarea procedurii de achizitie prin declararea acesteia ca fiind castigatoare.
Evaluarea ofertelor si stabilirea admisibilitatii acestora reprezinta un atribut al autoritatii contractante prin comisia de evaluare. Potrivit art. 278 alin. (9) din OUG nr. 34/2006, Consiliul nu poate decide atribuirea unui contract catre un anumit operator economic, astfel, pentru identitate de ratiune, CNSC si, pe cale de consecinta, instanta de judecata, nu poate decide eliminarea unui operator economic din procedura.
Avand in vedere acest aspect, atat Consiliul, cat si instanta de judecata pot doar sa constate legalitatea/ nelegalitatea si temeinicia/ netemeinicia deciziei autoritatii contractante, acestea neputandu-se substitui atributiilor acesteia.
Considera ca aceasta atitudine a autoritatii contractante, de a ignora neconformitatile sesizate, trebuie sanctionata de instanta prin obligarea acesteia la reevaluarea unei oferte care nu numai ca numara o serie de neconformitati, dar a fost tratata preferential si de catre expertul cooptat pentru evaluarea ofertelor. in acest sens a aratat ca legatura evidenta dintre SC A. SRL si expertul cooptat M. S. T., a condus la suspiciunea legitima ca expertul poate avea un interes de natura sa ii afecteze impartialitatea pe parcursul procesului de verificare/ evaluare a ofertelor, autoritatea contractanta fiind obligata sa faca aplicarea art. 75 alin (6) din HG nr. 925/2006 si sa dispuna inlocuirea expertului cooptat. Chiar daca autoritatea nu a inlocuit expertul, pentru asigurarea transparentei procesului de evaluare, avea obligatia sa reevalueze aceasta oferta dupa ce i s-a facut dovada acestor neconformitati. Mai mult, avand in vedere faptul ca acest contract este finantat din fonduri europene, aceasta avea, totodata, obligatia sa sesizeze organelor competente toate aspectele de natura penala constatate, respectiv suspiciunea savarsirii de catre expertul extern cooptat -  M. S. T., a infractiunilor de conflict de interese, fapta prevazuta si pedepsita de dispozitiile art. 2531 Cod penal, respectiv fals in declaratii, fapta prevazuta si pedepsita de dispozitiile art. 292 Cod penal.
Pentru toate considerentele expuse, au solicitat admiterea plangerii.
In drept au invocat dispozitiile O.U.G. nr. 34/2006, H.G. nr. 925/2006, Codul de Procedura Civila.
Prin intampinare, intimata SC M. SRL a solicitat respingerea plangerii formulate de catre cei doi ofertanti - SC D.B. SA si SC S. SRL, cu consecinta mentinerii ca legal si temeinic a rezultatului reevaluarii ofertelor depuse de catre acesti doi operatori economici si, pe cale de consecinta, mentinerea in totalitate a raportului procedurii incheiat in acest sens, precum si a actelor subsecvente.
In aparare a sustinut ca petentele savarsesc un abuz de drept procesual care recurg la aceasta cale de atac impotriva rezultatului stabilit de catre comisia de evaluare din cadrul autoritatii contractante si prin care ofertele depuse de catre acestea au fost declarate ca fiind neconforme si inacceptabile desi atat CNSC prin Decizia nr. 3903/431C9/4309 din 30.10.2013, cat si Curtea de Apel O. prin Decizia nr. 4572/CA/2013 - R au analizat in mod complet aceste oferte stabilind cu putere de lucru judecat ca nu indeplinesc conditiile de admisibilitate si conformitate raportat la documentatia de atribuire ce a stat la baza acestei proceduri de atribuire.
Exercitarea unui drept va fi considerata abuziva atunci cand dreptul nu este utilizat in vederea realizarii finalitatii sale, ci cu intentia de a vatama o alta persoana sau contrar bunei-credinte. Fata de dispozitiile art. 15 din NCC, savarseste un abuz de drept cel care exercita un drept subiectiv intr-un mod excesiv si nerezonabil, contrar bunei-credinte stabilind ca "orice persoana fizica sau persoana juridica trebuie sa isi exercite drepturile si sa isi execute obligatiile civile cu buna-credinta, in acord cu ordinea publica si cu bunele moravuri" (art. 14 din NCC). Existenta bunei-credinte va constitui un element important de apreciere privind savarsirea unui abuz de drept.
Astfel, se poate observa ca Decizia pronuntata de catre Curtea de Apel O. prin care a fost mentinuta Decizia CNSC nr. 3903/ 431C9/ 4309 din 30.10.2013 si care a anulat rezultatul stabilit initial, a analizat oferta depusa de catre cele doua contestatoare pentru toate cele trei loturi, stabilind ca acestea sunt neconforme si inacceptabile, astfel ca aceasta hotarare beneficiaza de autoritate de lucru judecat raportat la prevederile art. 430 alin.2 Cod de procedura civila si care priveste atat dispozitivul acesteia, precum si considerentele pe care aceasta se sprijina, inclusiv cele prin care s-a rezolvat o chestiune litigioasa. Ori, atata timp cat principala chestiune litigioasa se referea la admisibilitatea si neconformitatea ofertei depuse de catre SC D.B. SA si SC S. SRL aceasta primindu-si rezolvarea conform motivelor retinute in cuprinsul acestei ultime decizii, comisia de evaluare nu avea altceva de facut decat sa puna in aplicare o hotarare judecatoreasca irevocabila, astfel ca decizia autoritatii contractante, prin care in urma reevaluarii ofertei depusa de catre contestatoare, a stabilit ca aceasta este neconforma si inacceptabila a fost mai mult o chestiune formala atata timp cat, conform dispozitivului Deciziei CNSC, se impunea reevaluarea doar ofertei depusa de catre contestatoare pentru cele trei loturi.
A mai sustinut, prin raportare la litigiul anterior ca, efectul pozitiv al lucrului judecat se impune intr-un al doilea proces care nu prezinta tripla identitate cu primul, dar care are legatura cu aspectul litigios dezlegat anterior, fara posibilitatea de a mai fi contrazis. Aceasta reglementare a puterii de lucru judecat in forma prezumtiei vine sa asigure, din nevoia de ordine si stabilitate juridica, evitarea contrazicerilor intre considerentele hotararilor judecatoresti.
Ori, arata intimata, in conditiile in care motivele invocate prin plangerea formulata de catre SC D.B. SA si SC S. SRL se refera chiar la aceeasi problema privind inacceptabilitatea si neconformitatea ofertelor depusa de catre acestea, pentru cele trei loturi, se impune a se constata existenta  puterii de lucru judecat, raportat la continutul Deciziei Civile nr. 4572/CA/2013 - R a Curtii de Apel O. care a transat in mod irevocabil problema legata de neconformitatea si inacceptabilitatea ofertei depuse pentru cele trei loturi, astfel ca aceasta chestiune nu mai poate face obiectul unei astfel de analize intrucat s-ar aduce atingere principiului autoritatii de lucru judecat, asa cum este el prevazut in art. 430 din Codul de procedura civila.
Notiunea de proces echitabil presupune ca dezlegarile irevocabile date problemelor de drept in litigii anterioare, dar identice sub aspectul problemelor de drept solutionate, au caracter obligatoriu in litigiile ulterioare, deoarece s-ar incalca principiul securitatii raporturilor juridice, cu consecinta generarii incertitudinii jurisprudentiale si a reducerii increderii justitiabililor in sistemul judiciar.
In aceste conditii, considera ca nu pot fi primite, respectiv analizate motivele invocate de catre cele doua contestatoare cu privire la neconformitatea si inacceptabilitatea ofertelor depuse pentru cele trei loturi, ca urmare a comunicarii rezultatului stabilit de catre comisia de evaluare, din cadrul autoritatii contractante, care nu a facut altceva decat sa respecte si sa puna, astfel, in aplicare Decizia CNSC prin care a fost anulat rezultatul stabilit initial si a dispus reevaluarea doar a ofertelor depuse de catre acesti ofertanti, avand insa in vedere motivele retinute prin aceasta decizie precum si cele retinute prin Decizia Curtii de Apel O.
Raportat la solicitarea contestatoarelor cu privire la obligarea autoritatii contractante de a proceda la reevaluarea ofertei depuse de catre intimata in asociere cu SC A. SRL, apreciaza ca aceasta este inadmisibila in aceasta faza a derularii procedurii de atribuire, avand in vedere ca oferta intimatei a fost declarata admisibila cu ocazia primei evaluari realizate de catre Comisia de evaluare, fapt necontestat la acel moment de cele doua contestatoare, iar in subsidiar ca tardiv formulata avand in vedere momentul la care a fost formulata. Asa cum se poate observa din dispozitivul Deciziei CNSC, prin care a fost solutionata contestatia formulata initial de catre intimata, s-a dispus obligarea autoritatii contractante la reevaluarea doar a ofertelor depuse de SC D.B. SA si SC S. SRL pentru cele trei loturi, motiv pentru care membrii comisiei de evaluare au si procedat in consecinta, reanalizand doar aceste oferte, astfel ca solicitarea contestatoarelor de a se dispune reevaluarea ofertei depuse de catre intimata SC M. SRL contravine acestei hotarari, care a intrat sub efectul autoritatii de lucru judecat, motiv pentru care o astfel de solicitare nu poate fi primita intrucat asta ar insemna incalcarea unei hotarari judecatoresti definitive, fapta care, potrivit Codului penal constituie infractiune.
Mai mult decat atat, aceasta solicitare este si tardiva, arata intimata, intrucat ea pune in discutie un act al autoritatii contractante emis in urma cu doua luni de zile astfel ca, raportat la prevederile art. 2562 din OUG 34/2006, termenul de contestare a acestui act a expirat, astfel ca se impune respingerea ca tardiva a contestatiei sub acest aspect. In acest sens s-a pronuntat si Curtea de Apel O. prin decizia pronuntata in solutionarea plangerii formulate de catre cele doua contestatoare impotriva Deciziei pronuntate de catre CNSC cu ocazia analizarii acelorasi motive invocate de data aceasta prin notele de sedinta depuse la dosar cu ocazia termenului de judecata din data de 02.12.2013, considerandu-le, de asemenea, ca inadmisibile in conditiile in care acestea nu au atacat actul autoritatii contractante prin care oferta intimatei a fost declarata ca fiind admisibila.
Pe de alta parte, arata intimata, oferta sa tehnica corespunde intrutotul cerintelor inscrise in caietul de sarcini, iar asa-zisele neconcordante fata de anumite reglementari legale sau prescriptii tehnice au fost rezolvate cu ocazia raspunsului trimis la clarificarile venite din partea comisie de evaluare.
Intimata Comuna Diosig, legal citata, nu si-a precizat pozitia fata de prezenta plangere.
Analizand plangerea prin prisma motivelor invocate, Curtea de apel a retinut ca este nefondata si a respins-o, pentru urmatoarele considerente:
Instanta a retinut ca, intr-un litigiu anterior, purtat cu privire la aceeasi procedura, prin Decizia nr. 4527 din 6 decembrie 2013 a Curtii de apel O., s-a mentinut Decizia nr. 3903/ 431C9/ 4309/ 30.10.2013 a CNSC si s-a stabilit, in mod irevocabil, ca ofertele depuse de ofertantii SC D.B. SA si SC S. SA sunt inacceptabile, motivele fiind redate in considerentele deciziei respective.
Prin contestatiile formulate in prezentul litigiu, cei doi operatori au solicitat CNSC anularea actului administrativ emis in baza Deciziei nr. 4527 din 6 decembrie 2013 a Curtii de apel O., respectiv a raportului procedurii de atribuire comunicat prin adresele nr. 30/07.01.2014, nr. 32/07.01.2014 si nr. 34/07.01.2014 si pe cale de consecinta sa fie obligata autoritatea contractanta, comuna H., la reevaluarea tuturor ofertelor.
Prin raportare la dezlegarile date anterior, in mod legitim Consiliul a retinut ca opereaza in speta puterea de lucru judecat, astfel ca  o reevaluare nu mai poate avea loc, chestiunile invocate fiind transate in  sensul ca ofertele contestatorilor sunt inacceptabile.
Pornind de la aceasta imprejurare, CNSC  a respins ca lipsita de interes si calitate procesuala activa contestatia formulata impotriva noului raport al procedurii prin care a fost desemnata castigatoare asocierea SC M. SA si SC A. SRL .
Critica adusa de petentii SC D.B. SA si SC S. SRL vizeaza gresita admitere de catre CNSC a exceptiei lipsei de interes  in  promovarea contestatiei, prevalandu-se de prevederile art. 255 din O.U.G. nr. 34/2006, care confera legitimare activa si operatorilor care au sau au avut un interes legitim in legatura cu procedura de atribuire.
Sub acest aspect s-a relevat faptul ca, legiuitorul a avut in vedere ipoteza in care, in urma admiterii contestatiei si reevaluarii tuturor ofertelor implicate in procedura si declararii lor ca neconforme, autoritatea ar fi obligata sa reia procedura, astfel ca orice operator economic, inclusiv cei ale caror oferte au fost declarate neconforme anterior, ar avea posibilitatea participarii la aceasta.
Instanta a constatat insa ca, in speta, aspectele invocate ar fi fost relevante in masura in care oferta  declarata castigatoare ar mai putea fi supusa reevaluarii.
In acest sens a retinut ca, in mod pertinent s-a sustinut de catre intimata SC M. SRL, raportat la solicitarea contestatoarelor cu privire la obligarea autoritatii contractante de a proceda la reevaluarea ofertei sale, ca aceasta nu mai poate avea loc in aceasta faza a derularii procedurii de atribuire, atata vreme cat a fost declarata admisibila cu ocazia evaluarii initiale realizate de catre Comisia de evaluare, iar acest aspect nu a fost contestat la momentul oportun de cele doua contestatoare, conform exigentelor art. 256 ind. 2 din O.U.G. nr. 34/2006 care reglementeaza termenele de contestare a oricarui act emis in cursul procedurii.
Ca atare, reevaluarea ofertei,  neatacate in termenii si conditiile impuse de lege, este inadmisibila in acest stadiu al procedurii, imprejurare fata de care nu pot face obiectul analizei sustinerile de fond cu privire la oferta amintita.
Prin urmare, in mod corect, raportat la cele retinute, C.N.S.C. a retinut lipsa unui interes legitim in promovarea acestei noi contestatii precum si lipsa calitatii procesuale active, prin raportare la faptul ca, ofertele celor doua petente au fost calificate in mod irevocabil ca inacceptabile, iar pe de alta parte,  la faptul ca, nu se justifica un interes legitim in acceptiunea art. 255 din O.U.G. nr. 34/2006,
Pentru aceste considerente, au fost inlaturate ca nefondate sustinerile petentelor, respinsa plangerea si mentinuta in intregime decizia atacata.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Procedura civila si penala (cai de atac, competente etc.)

Recurs inadmisibil - Decizie nr. DP148/R/2008 din data de 31.03.2009
Apel respins ca tardiv formulat - Sentinta civila nr. 1053 din data de 23.12.2015
Gresita conexare a 2 cauza si gresita dobandire a calitatii de inculpat ca urmare a admiterii plangerii , art 278 al 8 , lit a c p p . Casare cu trimitere pentru respectarea art 372 c p p - Decizie nr. 121 din data de 30.04.2010
Admiterea plingerii si trimiterea cauzei la prim-procuror pentru motivare. Inadmisibilitatea acestei solutii fata de dispozitiile art.278 ind 1 al.8 C.p.p. - Decizie nr. 4 din data de 12.01.2009
ART.220 CP. MODALITATEA DE SESIZARE A INSTANTEI ANTERIOR INTRARII IN VIGOARE A LEGII 247/2005. - Decizie nr. 113 din data de 28.01.2009
Competenta materiala de solutionare a unei exceptii de nelegalitate, invocata dupa intrarea in vigoare a noului Cod de procedura civila, intr-un proces inceput sub incidenta vechiului Cod de procedura civila – regulator de competenta. - Sentinta civila nr. 129/F din data de 25.09.2014
Termenul de prescriptie a dreptului de a cere restituirea taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, raportat la jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene. - Decizie nr. 2066/R din data de 11.09.2014
Noul cod de procedura civila - Recurs. TVA tranzactii imobiliare. Efectele deciziei CJUE pronuntata la data de 07.11.2013 in cauzele conexe C-249/12 si C-250/12 (Tulica si Plavosin). Regim juridic nulitate acte administrativ fiscale. - Decizie nr. 1110/R din data de 28.03.2014
Noul cod de procedura civila - Recurs CASJ. Nivelul contributiei la FNUASS aferent veniturilor din profesii libere si comerciale, in anul 2009, este de 6,5 %. Decizie Curtea constitutionala nr. 439/2013. Legalitate decizie de impunere emisa de CASJ sub ac - Decizie nr. 1759/R din data de 06.06.2014
Noul cod de procedura civila - Apel impotriva incheierii de respingere ca inadmisibila a cererii de interventie accesorie – art. 64 alin. 4 c.pr.civ. Cerere interventie accesorie consilier local in litigiu avand ca obiect obligare Consiliu Local la adopta - Decizie nr. 2/Ap din data de 13.06.2014
Achizitii publice. Respingere ca tardiva a contestatiei la CNSC. Legalitate decizie CNSC - Art. 256 ind. 2 alin. 1 lit. b) raportat la art. 3 lit. z) din OUG nr. 34/2006 (Decizia nr. 1967/R/8.08.2014,Dosar nr. 350/64/2014 – redactat jud. M.I.M.) - Decizie nr. 1967/R din data de 08.08.2014
Exigenta motivarii masurii luate printr-un act administrativ este necesara pentru verificarea legalitatii acestuia. - Decizie nr. 1718/R din data de 04.04.2013
Actiune formulata de instanta de contencios administrativ impotriva Deciziei de impunere emisa de CASJ B pentru plata obligatiei la CAS si majorarea dobanzilor. Admisibilitatea actiunii. Legalitatea deciziei de impunere emisa de CASJ – Sanctiunea nelega - Decizie nr. 2075/R din data de 17.04.2013
Admisibilitatea cererii de revizuire in conditiile dovedirii de revizuenta a indeplinirii conditiilor prevazute de art. 322 pct. 2 Cod procedura civila. In sens contrar cererea de revizuire se va respinge ca neintemeiata si nelegala - Decizie nr. 436/R din data de 31.01.2013
1. In cazul veniturilor pentru care exista atat obligatia evidentierii, cat si obligatia declararii, daca veniturile au fost evidentiate in actele contabile sau in alte documente legale, dar nu au fost declarate la organul fiscal competent, nu se poate di - Decizie nr. 105/Ap din data de 03.10.2013
Audierea unui numar de martori in faza actelor premergatoare nu confera procesului verbal de consemnare a acestor audieri caracterul de proba ilegala. Incalcarea dreptului aparatorului de a asista la aceste audieri este sanctionata cu nulitatea relativa - Decizie nr. 365/R din data de 11.04.2013
Exceptia de nelegalitate prevazuta de art. 4 din Legea nr. 554/2004 – efecte In cazul admiterii exceptiei de nelegalitate instanta in fata careia s-a ridicat exceptia va solutiona cauza, fara a tine seama de actul a carui nelegalitate a fost ... - Decizie nr. 560/R din data de 08.02.2012
Nu se poate dispune, printr-o incheiere de indreptare a erorii materiale data in camera de consiliu, fara citarea partilor, ulterior redactarii minutei si pronuntarii hotararii, schimbarea incadrarii juridice retinute prin actul de sesizare al insta... - Decizie nr. 232/R din data de 16.03.2012
Traficul de persoane. Individualizarea judiciara a pedepsei. Criterii de apreciere. - Decizie nr. 129/R din data de 20.12.2011
Continutul convorbirilor telefonice interceptate in baza autorizatiei date de judecator in conditii de legalitate pot fi valorificate sub aspect probator de instanta investita cu solutionarea cauzei in fond, in masura in care acestea se coroboreaza c... - Decizie nr. 36/R din data de 19.01.2012