InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Judecatoria Sectorului 1

actiune in constatare – neintocmirea unui contract de exploatare a liniei ferate industriale, conduce la imposibilitatea unui acces liber la linia ferata industriala.

(Hotarare nr. 21914 din data de 19.11.2015 pronuntata de Judecatoria Sectorului 1)

Domeniu | Dosare Judecatoria Sectorului 1 | Jurisprudenta Judecatoria Sectorului 1

Prin cererea inregistrata pe rolul Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti la data de 18.06.2015, sub nr.73457/299/2015, reclamanta S.C. E S.R.L. a solicitat instantei, in contradictoriu cu parata CNC, ca, prin hotararea pe care o va pronunta, sa se statueze faptul ca nu ii sunt aplicabile prevederile art 13 din Legea 402/2004 pentru aprobarea OG 60/2004 privind reglementarile referitoare la construirea, intre?inerea ?i exploatarea cailor ferate, altele decat cele administrate de CNC, precum ?i sa fie obligata sa permita accesul liber la linia ferata industriala de?inuta de reclamanta la puctul de lucru Ro?iori de Vede tuturor operatorilor feroviari care au incheiate cu CNC SA contracte valabile de acces pe infrastructura feroviara administrata de CN CFA.
In motivarea cererii, reclamanta a aratat ca este proprietara liniei ferate industriale situata la Ro?iorii de Vede, nu este operator feroviar ?i, prin urmare, nu are nici interes de a avea acces la linia ferata publica administrata de CNC.
S-a mai sus?inut ca, in calitate de proprietar, reclamanta a inchiriat folosin?a liniei ferate industriale catre SC GTF SA; aceasta societate are incheiat un contract de repara?ii vagoane cu SNTA, in virtutea caruia acestea din urma ii revine obliga?ia de a introduce ?i de a scoate de la reparat vagoanele de marfa; de?i SNT are incheuiat cu CNC contract de acces pe infrastructura, pentru care achita tariful TUI, accesul acestui operator la linia LFI de?inuta de reclamanta a fost interzis de parata, invocandu-se in mod neintemeiat lipsa contractului incheiat de reclamanta cu CNA, bazat pe disp art 13 din Legea 403/2004.
Reclamanta a aratat ca aplicarea prevederilor art 13 din Legea 402/2004 conduce la incalcarea art 1171 Cod civil privind existen?a intr-un contract sinalagmatic a obliga?iilor reciproce ?i intersependente, in care o presta?ie este condi?ionata de indeplinirea unei contrapresta?ii, or in cazul reclamantei, in contrapartida pla?ii efectuate de reclamanta CNC nu presteaza niciun serviciu in folosul reclamantei; singurul serviciu prestat de parata, acela de a permite accesul pentru partenerii reclamantei, se face in baza contractelor de acces pe infrastructura feroviara, pentru care partenerii reclamantei au achitat deja paratei tariful TUI.
In drept, au fost invocate disp art 1171 NCC, art 13 din Legea 402/2004, art 30 ?i 35 Cpc.
In sus?inere, au fost depuse inscrisuri (f 5-9).
Parata a formulat intampinare, prin care a solicitat respingerea cererii de chemare in judecata, ca neintemeiata.
In motivare, a aratat ca reclamanta, in calitate de proprietar de Linie Ferata Industriala, daca dore?te sa aiba acces la infrastructura feroviara administrata de CNC, trebuie sa incheie cu compania un contract de exploatare a LFI; contractul de acces incheiat de CNC da dreptul acestei societa?i de a utiliza numai infrastructura feroviara administrata de CNC ?i care se limiteaza la jonc?iune cu linia feroviara industriala al carei proprietar este ERT SRL.
In drept, au fost invocate dispozitiile art 205 ?i urm NCPC, art 13 din OG 60/2004, art 15 din HG 2299/2004.
Analizand actele ?i lucrarile dosarului, instan?a re?ine urmatoarele:
Intre SC GTF SA, in calitate de vanzator, ?i reclamanta ERT SRL, in calitate de cumparator, s-a incheiat contractul de vanzare-cumparare nr 1671/15.09.2011, avand ca obiect vanzarea-cumpararea cailor ferate industriale din incinta situata in str Uzina de Vagoane nr 1 (f 15-16).
Totodata, intre reclamanta, in calitate de comodant, ?i SC GTF SA, in calitate de comodatar, s-a incheiat contractul de comodat nr 34/03.10.2011, avand ca obiect folosirea cladirilor industriale, birourilor ?i a liniei ferate industriale din Ro?iorii de Vede nr 1 pentru introducerea/scoaterea vagoanelor de marfa ?i calatori in vederea repara?iei/reparate de catre comodatar.
La data de 16.12.2013 intre SC GTF SA, in calitate de prestator, SNTA, in calitate de beneficiar, s-a incheiat contractul nr M.R.2.6./1342/16.12.2013, avand ca obiect efectuarea de repara?ii periodice pentru vagoanele de marfa proprietatea beneficiarului.
Potrivit art 13 din OG 60/2004, proprietarul unei linii ferate industriale aflate in exploatare, cu racordarea directa sau indirecta la infrastructura feroviara administrata de CNC, care dore?te sa aiba acces la aceasta infrastructura, va incheia un contract de exploatare a liniei ferate industriale cu CNC, conform legisla?iei in vigoare.  
De asemenea, conform art 15 din HG 2299/2004, proprietarul LFI care doreste sa aiba acces la infrastructura feroviara publica administrata de CFR va inainta proiectul contractului de exploatare a LFI, insotit de Regulamentul tehnic de exploatare si autorizatia de exploatare, catre CFR, in vederea semnarii.
(2) CFR va analiza si va semna contractul de exploatare si anexele in maximum 20 de zile de la primirea documentatiei complete.
Activitatile de transport feroviar public sau in interes propriu sunt realizate de catre operatori de transport feroviar, persoane juridice romane, licentiati in conditiile legii.
Potrivit art 2 lit j din OG 89/2003, operatorul de transport feroviar este orice agent economic cu capital de stat sau privat, care a obtinut o licenta in conformitate cu legislatia in vigoare, a carui activitate principala consta in efectuarea de prestatii de transport de marfa si/sau de calatori pe calea ferata, tractiunea fiind asigurata obligatoriu de acest agent economic; acest termen include, de asemenea, si agentii economici care asigura numai tractiunea.
Pentru accesul pe infrastructura feroviara, operatorii de transport feroviar trebuie sa incheie un contract de acces pe infrastructura feroviara cu administratorul/gestionarul infrastructurii feroviare.
Pentru utilizarea infrastructurii feroviare de catre operatorii de transport feroviar, acestia trebuie sa plateasca administratorului/gestionarului infrastructurii feroviare tariful de utilizare a infrastructurii – TUI.
Cat prive?te insa accesul la infrastructura feroviara administrata de CNC, acesta presupune asigurarea unui acces fizic, respectiv a unei conexiuni intre liniile ferate industriale ?i liniile CFR, reglementat prin contractul de exploatare, potrivit prevederilor art 15 din HG 2299/2004.
In aceste condi?ii, va inlaturata apararea reclamantei potrivit careia, nefiind operator feroviar, nu are interesul de a avea acces (in sensul ca nu are interesul de a circula pe infrastructura CFR), re?inandu-se ca prevederile art 13 din OG 60/2004 se refera la accesul (conexiunea) LFI cu liniile CFR.
Contractul de acces incheiat de CNC cu SNTA da dreptul acestei societa?i de a utiliza numai infrastructura feroviara administrata de CNC ?i care se limiteaza la jonc?iunea cu linia ferata industriala al carei proprietar este reclamanta, tariful de utilizare a infrastructurii feroviare publice fiind perceput de CNC numai pentru infrastructura feroviara CNC.
A?adar, pentru a asigura serviciile necesare intrarii pe LFI, este necesar ca proprietarul LFI sa incheie cu parata un contract de exploatare in condi?iile art 15 din HG 2299/2004.
Instan?a apreciaza ca neintemeiata ?i aser?iunea reclamantei in sensul ca parata nu presteza niciun serviciu in folosul sau, re?inandu-se ca in temeiul contractelor de acces la infrastructura feroviara parata asigura utilizarea numai a infrastructurii feroviare pe care o administreaza, iar cheltuielile aferente accesului la LFI se acopera in conformitate cu contractul de exploatare; de asemenea,chiar daca reclamanta nu are interes sa aiba acces la linia feroviara publica administrata de parata, serviciile prestate de CFR pentru accesul la LFI (intre?inere macaz, personal de deservire, etc.) fac posibila utilizarea acesteia din urma.
Nu pot fi retinute nici sustinerile reclamantei privind atingerea adusa dreptului sau de a se bucura nestanjenita de dreptul de proprietate asupra liniei ferate industriale detinute la Rosiorii de Vede, intrucat dreptul de proprietate nu este absolut, ci poate fi supus anumitor limitari, potrivit art. 44 alin. 1 din Constitu?ie, insa limitele dreptului de proprietate, indiferent de natura lor, nu se confunda cu insasi suprimarea dreptului de proprietate, continutul si limitele dreptul de proprietate fiind stabilite de lege.
Pentru aceste considerente, re?inand ca prevederile art 13 din OG 60/2004 sunt aplicabile reclamantei, precum si faptul ca reclamanta nu a incheiat contract de exploatarea liniei ferate industriale, instan?a respinge ?i capatul de cerere privind obligarea paratei sa permita accesul liber la linia ferata industriala de?inuta de reclamanta la puctul de lucru Ro?iori de Vede tuturor operatorilor feroviari care au incheiate cu CNC contracte valabile de acces pe infrastructura feroviara administrata de CNC, ca neintemeiat.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete

Reziliere contract de concesiune - Conditii - Decizie nr. 132/R din data de 07.02.2014
Rectificare carnet de munca. Dispozitii legale - Sentinta civila nr. 651/LM din data de 13.03.2014
Divort. Exerxitarea autoritatii parintesti - Decizie nr. 503/A din data de 25.09.2014
Atribuire folosinta imobil. O.P. - conditii de admisibilitate - Decizie nr. 404/A din data de 18.07.2014
Rezolutie antecontract de vanzare cumparare - Decizie nr. 607/R din data de 24.11.2014
trafic de droguri - Sentinta penala nr. 9 din data de 22.01.2014
Acordul de recunoa?tere a vinova?iei incheiat de procurorul militar cu inculpatul cercetat pentru savar?irea infrac?iunii de conducere a unui vehicul sub influenta alcoolului sau a altor substante prev. de art.336 alin.1 C.pen. Amanarea aplicarii pedepsei - Sentinta penala nr. 8 din data de 16.02.2016
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 1230/Ap din data de 30.06.2017
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 771/Ap din data de 04.05.2017
Insolventa. Anulare acte frauduloase. - Sentinta civila nr. 510/Ap din data de 22.04.2017
Contractele individuale de munca incheiate intre persoane fizice in calitate de experti desemnati si persoane juridice in derularea unor proiecte POSDRU finantate din Fondul Social European au natura unor contracte atipice de munca - Sentinta civila nr. 496/A din data de 16.04.2017
Insolventa. Art. 72 din Legea nr. 85/2014. Respingerea cererii de deschiderea procedurii insolventei formulata impotriva garantului ipotecar. Solidaritatea nu se prezuma potrivit art. 1034-1056 Cod civil. - Sentinta civila nr. 473/Ap din data de 16.03.2017
EXPROPRIERE. Art. 26 din Legea nr. 33/1994. Stabilirea valorii despagubirii. Metoda comparatiei directe. Alegerea comparabilei cu cea mai mica ajustare, cu caracteristicile cele mai asemanatoare cu terenul in litigiu. - Sentinta civila nr. 336/AP din data de 23.02.2017
Expropriere. Reglementand dreptul de retrocedare a imobilelor expropriate, Legea nr. 33/1994 prevede la art. 35 ca „daca bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, - Sentinta civila nr. 71/Ap din data de 19.01.2017
Solicitare de sesizare a Curtii de Justi?ie a Uniunii Europene cu o intrebare preliminara, in temeiul dispozitiilor art. 276 din Tratatul privind func?ionarea Uniunii Europene. - Hotarare nr. 56/CP din data de 05.07.2017
Aplicarea unei pedepse mai reduse decat cea mentionata in acordul de recunoastere a vinovatiei. - Sentinta penala nr. 107/Ap din data de 14.02.2017
Legatura de cauzalitate intre fapta inculpatului si rezultatul produs. - Sentinta penala nr. 209/Ap din data de 17.03.2017
Reprezentarea succesorala in materia Legii nr. 10/2001. Amenajari de utilitate publica ulterioare notificarii, fara existenta unei autorizatii de constructie. - Decizie nr. 1500/Ap din data de 01.10.2016
Actiune in revendicare inadmisibila in conditiile in care s-a uzat de dispozitiile Legii nr. 10/2001. Imobil revendicat achizitionat in baza Legii nr. 112/1995. Securitatea raporturilor juridice. - Decizie nr. 1033/Ap din data de 15.07.2016
Obligatia de despagubire a A.A.A.S. –art 32 ind. 4 din O.U.G. nr. 88/1997. Contracte incheiate anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 137/2002. - Decizie nr. 295/Ap din data de 23.02.2016