Contesta?ie la executare. Lipsa caracterului cert, lichid ?i exigibil al crean?ei.
(Hotarare nr. 6509 din data de 12.04.2016 pronuntata de Judecatoria Sectorului 1)Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta retine urmatoarele:
Prin titlul executoriu nr. 408030022686426/14.05.2015 emis de intimata in dosarul de executare nr. 784093/40/80/3/2015/408030026750745 (fila 6 dosar JS 3) s-a stabilit in sarcina contestatorului ADG, obligatia de plata a sumei totale de 21080 lei, reprezentand impozit pe venituri din activitati independente.
Titlul executoriu a fost emis in baza D.I.P.A. nr. 40803173659416-11.06.2013 privind impozit - 17.684 lei si C.A.S.S. – 6083 lei (f. 25) si in baza D.I.P.A. privind impozit – 3396 lei si C.A.S.S. – 1164 lei (f. 7).
La data de 06.01.2015, prin ordin de plata, contestatorul a achitat urmatoarele sume: 3396 lei – impozit venit 2013, 1164 lei – contributie sanatate 2013 (f. 12,13), 3396 lei – impozit anticipat 2014 (f. 9), iar la data de 28.04.2015 a achitat suma de 1164 cu titlu de CASS anticipat 2014.
Prin urmare, pentru suma de 9120 lei, obligatiile contestatorului au fost stinse la o data anterioara emiterii titlului executoriu.
In ce priveste diferenta, respectiv suma de 11960 lei, instanta va avea in vedere urmatoarele aspecte:
Inceperea executarii silite pentru suma stabilita prin titlul executoriu mentionat s-a facut prin emiterea somatiei aferente. Somatia de executare, insotita de titlul executoriu, a fost comunicata contestatorului.
In conformitate cu prevederile art. 172 Cod procedura fiscala in vigoare la data formularii actiunii, persoanele interesate pot face contestatie impotriva oricarui act de executare efectuat cu incalcarea prevederilor acestui cod de catre organele de executare. Contestatia poate fi facuta si impotriva titlului executoriu in temeiul caruia a fost pornita executarea, in cazul in care acest titlu nu este o hotarare data de instanta de judecata sau de alt organ jurisdictional si daca pentru contestarea lui nu este prevazuta o alta procedura prevazuta de lege.
Potrivit art. 136 Cod procedura fiscala, in cazul in care debitorul nu isi plateste de bunavoie obligatiile fiscale datorate, organele fiscale competente, pentru stingerea acestora, vor proceda la actiuni de executare silita. Potrivit art. 141 alin. 1 si alin. 11 Cod procedura fiscala, executarea silita a creantelor fiscale se efectueaza in temeiul unui titlu executoriu emis potrivit prevederilor prezentului cod de catre organul de executare competent in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal debitorul sau al unui inscris care, potrivit legii, constituie titlu executoriu, iar in titlul executoriu emis, potrivit legii, de organul de executare se inscriu toate creantele fiscale neachitate la scadenta, reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri ale bugetului general consolidat, precum si accesoriile aferente acestora, stabilite in conditiile legii.
Potrivit art. 44 alin. 1 din OG nr. 92/2003, republicata „ Actul administrativ fiscal trebuie comunicat contribuabilului caruia ii este destinat”. Comunicarea se face conform alin. 2 prin remiterea actului administrativ fiscal contribuabilului/imputernicitului, daca se asigura primirea sub semnatura a actului administrativ fiscal sau prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire. (21) Actul administrativ fiscal poate fi comunicat si prin alte mijloace cum sunt fax, e-mail sau alte mijloace electronice de transmitere la distanta, daca se asigura transmiterea textului actului administrativ fiscal si confirmarea primirii acestuia si daca contribuabilul a solicitat expres acest lucru. (22) In cazul in care comunicarea potrivit alin. (2) sau (21), dupa caz, nu a fost posibila, aceasta se realizeaza prin publicitate.
In acest sens, instanta retine ca se poate recurge la procedura comunicarii prin publicitate in acele imprejurari in care comunicarea actului administrativ fiscal nu a fost posibila prin modalitatile prevazute de art. 44 (2) sau (21).
Codul de procedura fiscala reglementeaza, prin art. 44 alin. (2), mai multe modalitati de comunicare a actelor administrativ fiscale, de natura sa asigure confirmarea primirii acestora, precum si comunicarea prin publicitate (lit. d), care se efectueaza in conditiile prevazute la alin. (3).
Acelasi text de lege dispune, prin alin. (4), ca dispozitiile Codului de procedura civila privind comunicarea actelor de procedura sunt aplicabile in mod corespunzator.
Potrivit art. 167 alin. (1) Cod procedura civila, citarea prin publicitate se dispune atunci cand reclamantul invedereaza ca, desi a facut tot ce i-a stat in putinta, nu a izbutit sa afle domiciliul paratului.
Daca se dovedeste ca adresa debitorului era cunoscuta si totusi s-a obtinut citarea sa prin publicitate, toate actele savarsite dupa acest moment se vor anula, astfel cum prevede art. 167 alin. (4) Cod procedura civila.
Este necesara respectarea ordinii prevazute de art. 44 alin. 2 C. proc. fiscala pentru ca actul administrativ fiscal trebuie sa-i fie comunicat contribuabilului in mod direct si individual pentru a lua la cunostinta despre existenta obligatiilor fiscale si pentru a da posibilitatea efectuarii platii sau a contestarii pe calea administrativa de atac, in conformitate cu prevederile art. 45 Cod procedura fiscala, actul administrativ fiscal producand efecte numai din momentul in care este comunicat contribuabilului, obligativitatea comunicarii acestuia, in conditiile legii, fiind instituita prin art. 44 alin. (1).
Cum procedura de comunicare a deciziilor de impunere ce au stat la baza emiterii titlului executoriu s-a realizat prin publicitate (f. 41- 44) modalitate de natura a prejudicia pe contestator, instanta retine ca respectivele decizii nu au devenit titluri executorii, astfel incat sa se fi procedat in mod corect la emiterea titlului executoriu si a somatiei.
Pentru aceste motive, constatand ca atat emiterea titlului executoriu, cat si intreaga executare silita contestata s-a realizat cu incalcarea art. 141 alin. 1-1, art. 45, art. 86 alin. 6 raportat la art. 44 Cod proc. fiscala stabilindu-se o creanta ce nu are caracter cert, lichid si exigibil, in temeiul art. 174 alin. 3 C. proc. fiscala, instanta va admite contestatia la executare, si, in consecinta, va dispune anularea titlului executoriu nr. 408030022686426/14.05.2015 precum si a tuturor actelor de executare emise in baza acestuia in dosarul de executare nr. 784093/40/80/3/2015/408030026750745.
Prin titlul executoriu nr. 408030022686426/14.05.2015 emis de intimata in dosarul de executare nr. 784093/40/80/3/2015/408030026750745 (fila 6 dosar JS 3) s-a stabilit in sarcina contestatorului ADG, obligatia de plata a sumei totale de 21080 lei, reprezentand impozit pe venituri din activitati independente.
Titlul executoriu a fost emis in baza D.I.P.A. nr. 40803173659416-11.06.2013 privind impozit - 17.684 lei si C.A.S.S. – 6083 lei (f. 25) si in baza D.I.P.A. privind impozit – 3396 lei si C.A.S.S. – 1164 lei (f. 7).
La data de 06.01.2015, prin ordin de plata, contestatorul a achitat urmatoarele sume: 3396 lei – impozit venit 2013, 1164 lei – contributie sanatate 2013 (f. 12,13), 3396 lei – impozit anticipat 2014 (f. 9), iar la data de 28.04.2015 a achitat suma de 1164 cu titlu de CASS anticipat 2014.
Prin urmare, pentru suma de 9120 lei, obligatiile contestatorului au fost stinse la o data anterioara emiterii titlului executoriu.
In ce priveste diferenta, respectiv suma de 11960 lei, instanta va avea in vedere urmatoarele aspecte:
Inceperea executarii silite pentru suma stabilita prin titlul executoriu mentionat s-a facut prin emiterea somatiei aferente. Somatia de executare, insotita de titlul executoriu, a fost comunicata contestatorului.
In conformitate cu prevederile art. 172 Cod procedura fiscala in vigoare la data formularii actiunii, persoanele interesate pot face contestatie impotriva oricarui act de executare efectuat cu incalcarea prevederilor acestui cod de catre organele de executare. Contestatia poate fi facuta si impotriva titlului executoriu in temeiul caruia a fost pornita executarea, in cazul in care acest titlu nu este o hotarare data de instanta de judecata sau de alt organ jurisdictional si daca pentru contestarea lui nu este prevazuta o alta procedura prevazuta de lege.
Potrivit art. 136 Cod procedura fiscala, in cazul in care debitorul nu isi plateste de bunavoie obligatiile fiscale datorate, organele fiscale competente, pentru stingerea acestora, vor proceda la actiuni de executare silita. Potrivit art. 141 alin. 1 si alin. 11 Cod procedura fiscala, executarea silita a creantelor fiscale se efectueaza in temeiul unui titlu executoriu emis potrivit prevederilor prezentului cod de catre organul de executare competent in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal debitorul sau al unui inscris care, potrivit legii, constituie titlu executoriu, iar in titlul executoriu emis, potrivit legii, de organul de executare se inscriu toate creantele fiscale neachitate la scadenta, reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri ale bugetului general consolidat, precum si accesoriile aferente acestora, stabilite in conditiile legii.
Potrivit art. 44 alin. 1 din OG nr. 92/2003, republicata „ Actul administrativ fiscal trebuie comunicat contribuabilului caruia ii este destinat”. Comunicarea se face conform alin. 2 prin remiterea actului administrativ fiscal contribuabilului/imputernicitului, daca se asigura primirea sub semnatura a actului administrativ fiscal sau prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire. (21) Actul administrativ fiscal poate fi comunicat si prin alte mijloace cum sunt fax, e-mail sau alte mijloace electronice de transmitere la distanta, daca se asigura transmiterea textului actului administrativ fiscal si confirmarea primirii acestuia si daca contribuabilul a solicitat expres acest lucru. (22) In cazul in care comunicarea potrivit alin. (2) sau (21), dupa caz, nu a fost posibila, aceasta se realizeaza prin publicitate.
In acest sens, instanta retine ca se poate recurge la procedura comunicarii prin publicitate in acele imprejurari in care comunicarea actului administrativ fiscal nu a fost posibila prin modalitatile prevazute de art. 44 (2) sau (21).
Codul de procedura fiscala reglementeaza, prin art. 44 alin. (2), mai multe modalitati de comunicare a actelor administrativ fiscale, de natura sa asigure confirmarea primirii acestora, precum si comunicarea prin publicitate (lit. d), care se efectueaza in conditiile prevazute la alin. (3).
Acelasi text de lege dispune, prin alin. (4), ca dispozitiile Codului de procedura civila privind comunicarea actelor de procedura sunt aplicabile in mod corespunzator.
Potrivit art. 167 alin. (1) Cod procedura civila, citarea prin publicitate se dispune atunci cand reclamantul invedereaza ca, desi a facut tot ce i-a stat in putinta, nu a izbutit sa afle domiciliul paratului.
Daca se dovedeste ca adresa debitorului era cunoscuta si totusi s-a obtinut citarea sa prin publicitate, toate actele savarsite dupa acest moment se vor anula, astfel cum prevede art. 167 alin. (4) Cod procedura civila.
Este necesara respectarea ordinii prevazute de art. 44 alin. 2 C. proc. fiscala pentru ca actul administrativ fiscal trebuie sa-i fie comunicat contribuabilului in mod direct si individual pentru a lua la cunostinta despre existenta obligatiilor fiscale si pentru a da posibilitatea efectuarii platii sau a contestarii pe calea administrativa de atac, in conformitate cu prevederile art. 45 Cod procedura fiscala, actul administrativ fiscal producand efecte numai din momentul in care este comunicat contribuabilului, obligativitatea comunicarii acestuia, in conditiile legii, fiind instituita prin art. 44 alin. (1).
Cum procedura de comunicare a deciziilor de impunere ce au stat la baza emiterii titlului executoriu s-a realizat prin publicitate (f. 41- 44) modalitate de natura a prejudicia pe contestator, instanta retine ca respectivele decizii nu au devenit titluri executorii, astfel incat sa se fi procedat in mod corect la emiterea titlului executoriu si a somatiei.
Pentru aceste motive, constatand ca atat emiterea titlului executoriu, cat si intreaga executare silita contestata s-a realizat cu incalcarea art. 141 alin. 1-1, art. 45, art. 86 alin. 6 raportat la art. 44 Cod proc. fiscala stabilindu-se o creanta ce nu are caracter cert, lichid si exigibil, in temeiul art. 174 alin. 3 C. proc. fiscala, instanta va admite contestatia la executare, si, in consecinta, va dispune anularea titlului executoriu nr. 408030022686426/14.05.2015 precum si a tuturor actelor de executare emise in baza acestuia in dosarul de executare nr. 784093/40/80/3/2015/408030026750745.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete
Reziliere contract de concesiune - Conditii - Decizie nr. 132/R din data de 07.02.2014Rectificare carnet de munca. Dispozitii legale - Sentinta civila nr. 651/LM din data de 13.03.2014
Divort. Exerxitarea autoritatii parintesti - Decizie nr. 503/A din data de 25.09.2014
Atribuire folosinta imobil. O.P. - conditii de admisibilitate - Decizie nr. 404/A din data de 18.07.2014
Rezolutie antecontract de vanzare cumparare - Decizie nr. 607/R din data de 24.11.2014
trafic de droguri - Sentinta penala nr. 9 din data de 22.01.2014
Acordul de recunoa?tere a vinova?iei incheiat de procurorul militar cu inculpatul cercetat pentru savar?irea infrac?iunii de conducere a unui vehicul sub influenta alcoolului sau a altor substante prev. de art.336 alin.1 C.pen. Amanarea aplicarii pedepsei - Sentinta penala nr. 8 din data de 16.02.2016
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 1230/Ap din data de 30.06.2017
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 771/Ap din data de 04.05.2017
Insolventa. Anulare acte frauduloase. - Sentinta civila nr. 510/Ap din data de 22.04.2017
Contractele individuale de munca incheiate intre persoane fizice in calitate de experti desemnati si persoane juridice in derularea unor proiecte POSDRU finantate din Fondul Social European au natura unor contracte atipice de munca - Sentinta civila nr. 496/A din data de 16.04.2017
Insolventa. Art. 72 din Legea nr. 85/2014. Respingerea cererii de deschiderea procedurii insolventei formulata impotriva garantului ipotecar. Solidaritatea nu se prezuma potrivit art. 1034-1056 Cod civil. - Sentinta civila nr. 473/Ap din data de 16.03.2017
EXPROPRIERE. Art. 26 din Legea nr. 33/1994. Stabilirea valorii despagubirii. Metoda comparatiei directe. Alegerea comparabilei cu cea mai mica ajustare, cu caracteristicile cele mai asemanatoare cu terenul in litigiu. - Sentinta civila nr. 336/AP din data de 23.02.2017
Expropriere. Reglementand dreptul de retrocedare a imobilelor expropriate, Legea nr. 33/1994 prevede la art. 35 ca „daca bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, - Sentinta civila nr. 71/Ap din data de 19.01.2017
Solicitare de sesizare a Curtii de Justi?ie a Uniunii Europene cu o intrebare preliminara, in temeiul dispozitiilor art. 276 din Tratatul privind func?ionarea Uniunii Europene. - Hotarare nr. 56/CP din data de 05.07.2017
Aplicarea unei pedepse mai reduse decat cea mentionata in acordul de recunoastere a vinovatiei. - Sentinta penala nr. 107/Ap din data de 14.02.2017
Legatura de cauzalitate intre fapta inculpatului si rezultatul produs. - Sentinta penala nr. 209/Ap din data de 17.03.2017
Reprezentarea succesorala in materia Legii nr. 10/2001. Amenajari de utilitate publica ulterioare notificarii, fara existenta unei autorizatii de constructie. - Decizie nr. 1500/Ap din data de 01.10.2016
Actiune in revendicare inadmisibila in conditiile in care s-a uzat de dispozitiile Legii nr. 10/2001. Imobil revendicat achizitionat in baza Legii nr. 112/1995. Securitatea raporturilor juridice. - Decizie nr. 1033/Ap din data de 15.07.2016
Obligatia de despagubire a A.A.A.S. –art 32 ind. 4 din O.U.G. nr. 88/1997. Contracte incheiate anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 137/2002. - Decizie nr. 295/Ap din data de 23.02.2016
