InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Judecatoria Sectorului 1

anulare proces verbal de contraventie. OUG nr. 34/2006.

(Hotarare nr. 0 din data de 02.02.2015 pronuntata de Judecatoria Sectorului 1)

Domeniu | Dosare Judecatoria Sectorului 1 | Jurisprudenta Judecatoria Sectorului 1

Cu privire la legalitatea procesului-verbal, se constata ca sustinerea petentului referitoare la lipsa indeplinirii de catre agentii constatatori a obligatiei de aducere la cunostinta contravenientului a dreptului de a face obiectiuni, instanta retine ca nerespectarea acestei cerinte prevazute de art. 16 alin. (7) din OG nr. 2/2001 poate atrage nulitatea relativa numai in conditiile indicate in Deciziei ICCJ SU nr. XXII/2007, or in cauza nu s-a facut dovada existentei vreunei vatamari, a carei sarcina ii incumba petentului in temeiul art. 249 C.proc.civ. Mai mult decat atat, contraventia a fost constatata prin procesul-verbal ce a fost incheiat in urma raportului de control intocmit in urma efectuarii unui control adus la cunostinta autoritatii contractante prin comunicarea privind inceperea procedurii de supraveghere nr. 15890/3/12.11.2014, procedura in cadrul careia autoritatea contractanta a pus la dispozitie documente si a putut face obiectiunile si mentiunile pe care le considera necesare. De asemenea, trebuie avut in vedere si faptul ca petentul a dispus de o cale legala adecvata si efectiva pentru realizarea obiectiunilor sale, anume prin formularea cererii ce face obiectul prezentei cauze, in cuprinsul careia a prezentat detaliat obiectiunile si sustinerile sale, care au fost supuse analizei instantei.
In ceea ce priveste lipsa semnaturii si a stampilei contravenientului, conform art. 19 alin. (1) din OG nr. 2001, instanta retine ca in procesul-verbal se mentioneaza ca acesta a fost incheiat la sediul intimatei, in absenta petentului, or in acest caz sunt incidente dispozitiile mentionate referitoare la ipoteza in care contravenientul nu este de fata la momentul incheierii procesului-verbal, privind institutia martorului asistent, procesul verbal fiind valabil incheiat. Or lipsa semnaturii unui martor asistent este justificata potrivit art. 19 alin. 1 teza a II-a din OG nr. 2/2001, in procesul-verbal mentionandu-se ca neindicarea mentiunilor privitoare la martor este determinata de faptul ca procedura de supraveghere s-a finalizat la sediul intimatei, in conformitate cu art. 5 alin. (2) din Ordinul Presedintelui ANRMAP nr. 107/2009 si a comunicarilor  nr. 15890/3/12.11.2014 si nr. 803/15890/2014/4/14.01.2015. De asemenea, trebuie avut in vedere si faptul ca lipsa semnaturii contravenientului de pe fiecare pagina a procesului-verbal poate atrage, conform Deciziei ICCJ SU nr. XXII/2007, nulitatea relativa, care intervine numai daca s-a pricinuit partii o vatamare ce nu se poate inlatura decat prin anularea acelui act. Or in prezenta cauza, petentul nu a facut dovada existentei vreunei vatamari, a carei sarcina ii incumba in temeiul art. 249 C.proc.civ.
In ceea ce priveste incidenta prescriptiei aplicarii sanctiunii contraventionale, instanta retine ca nu sunt aplicabile dispozitiile art. 13 alin. 1 din OG nr. 2/2001. Acestea au caracterul unei norme generale, fata de care dispozitiile art. 295 alin. 2 din OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii au caracter special si se aplica cu prioritate potrivit principiului de drept specialia generalibus derogant..
Astfel, art. 295 alin. 2 din OUG nr. 34/2006 prevede ca „aplicarea sanctiunii amenzii contraventionale se prescrie in termen de 36 de luni de la data savarsirii faptei”. Aceste dispozitii legale au fost modificate prin Legea nr. 279/2011, termenul fiind majorat de la 24 luni la 36 luni.
Faptele retinute in sarcina petentului au fost savarsite dupa data de 15.04.2012, fiindu-le aplicabile prevederile OUG nr. 34/2006 in forma in vigoare si astazi cu privire la termenul de prescriptie, respectiv 36 luni, termen care nu se implinise la data la care a fost intocmit procesul verbal contestat.
Nu pot fi primite nici sustinerile petentului legate de aplicabilitatea acestor dispozitii legale exclusiv pentru sanctiunea amenzii, fara a include si sanctiunea avertismentului. Astfel, este evident ca intentia legiuitorului a fost ca acest termen sa se aplice in tot ceea ce vizeaza materia sanctiunilor (indiferent de natura lor pecuniara sau nu), o interpretare contrara (ad absurdum) conducand la concluzia ca aplicarea sanctiunii avertismentului ar fi imprescriptibila.
In ceea ce priveste temeinicia procesului verbal de contraventie, instanta retine ca petentul nu a formulat critici referitoare la acest aspect, iar din inscrisurile depuse la dosarul cauzei rezulta ca faptele au fost in mod corect retinute si incadrate potrivit dispozitiilor legale aplicabile fiecareia dintre acestea, iar sustinerile privind caracterul minimal al daunelor produse sunt neintemeiate.
In ceea ce priveste aplicarea dispozitiilor OUG nr. 34/2006, se constata ca OUG nr. 34/2006 transpune mai multe directive europene, fiind in sarcina instantei nationale sa interpreteze dispozitiile nationale in concordanta cu dreptul european si cu jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene care a stabilit ca este de competenta instantei nationale sa dea legii interne pe care trebuie sa o aplice, in cea mai mare masura posibila, o interpretare conforma cerintelor dreptului Uniunii si care sa permita, in special, sa se asigure respectarea obligatiei de transparenta in procesul achizitiilor publice (Hotararea din 13 aprilie 2010, cauza C-91/2008, pct. 70).
In jurisprudenta CJUE s-a afirmat ca obligatia de transparenta ce revine autoritatii contractante consta in garantarea, in favoarea oricarui potential ofertant, a unui nivel de publicitate adecvat care sa permita asigurarea unui mediu concurential pentru contractele de achizitii publice de servicii, precum si controlul impartialitatii procedurilor de atribuire (Hotararea ANAV, C-410/04, pct. 21). Obligatia de transparenta deriva din asigurarea respectarii principiilor egalitatii de tratament si transparentei, care constituie temeiul directelor directivelor privind procedurile de atribuire a contractelor de achizitii publice, iar obligatia autoritatilor contractante de a asigura respectarea acestora corespunde chiar esentei acestor directive (Hotararea Curtii din 16 decembrie 2008, cauza C-213/07).
Prin urmare, instanta retine ca aceasta obligatie de transparenta revenea si petentului in calitate de autoritate contractanta, obligatie ce nu a fost respectata, prin conduita sa petentul provocand prejudicierea mediului concurential fundamental pentru respectarea principiului transparentei caracteristic materiei achizitiilor publice.
Referitor la cererea subsidiara privind inlocuirea sanctiunii amenzii cu masura avertismentului, trebuie avut in vedere faptul ca prin procesul-verbal contestat s-a stabilit amenda in cuantumul minim prevazut de lege. De asemenea, aceasta masura ar trebui raportata la criteriile de individualizare a sanctiunii prevazute de art. 21 alin. (3) din OG nr. 2/2001, or petentul nu a facut dovada indeplinirii niciunuia dintre acestea. Cu toate acestea, in baza rolului activ al instantei, se are in vedere si gradul de pericol social al faptei, urmarile produse si conduita petentului.
In acest sens, s-a retinut deja importanta respectarii reglementarii incidente in materia contractelor de achizitie publica, evidentiata in mod constant in jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene. De asemenea, se constata faptul ca nerespectarea procedurii prevazute de OUG nr. 34/2006 constituie o fapta a carei urmare consta intr-o stare de pericol social concret creata in mediul concurential, gradul de pericol social fiind apreciat in mod abstract de catre legiuitor la momentul reglementarii faptei si stabilirii unor limite ridicare ale sanctiunii, de unde deriva si importanta deosebita si impactul pe care il pot avea astfel de fapte asupra relatiilor sociale ocrotite prin norma contraventionala. In ceea ce priveste conduita petentului, acesta nu a facut dovada ca a inteles importanta reglementarii din domeniul achizitiilor publice, cu atat mai mult cu cat fapta a fost savarsita in forma continuata, rezolutia contraventionala fiind prezenta pe parcursul efectuarii celor 39 fapte.
In consecinta, prin raportare la criteriile mentionate, instanta retine ca nu se impune inlocuirea sanctiunii amenzii cu masura avertismentului.
In concluzie, avand in vedere respingerea ca nefondate a tuturor capetelor de cerere formulate de catre petent in cadrul plangerii contraventionale ce face obiectul prezentei cauze, instanta, in baza art. 34 alin. (1) din OG nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, va dispune respingerea cererii ca neintemeiata.
In ceea ce priveste cheltuielile de judecata, acestea se acorda, conform art. 453 alin. (1) C.proc.civ., numai la cererea partii, or in lipsa unei astfel de cereri din partea partilor, instanta va lua act de acest aspect.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete

Reziliere contract de concesiune - Conditii - Decizie nr. 132/R din data de 07.02.2014
Rectificare carnet de munca. Dispozitii legale - Sentinta civila nr. 651/LM din data de 13.03.2014
Divort. Exerxitarea autoritatii parintesti - Decizie nr. 503/A din data de 25.09.2014
Atribuire folosinta imobil. O.P. - conditii de admisibilitate - Decizie nr. 404/A din data de 18.07.2014
Rezolutie antecontract de vanzare cumparare - Decizie nr. 607/R din data de 24.11.2014
trafic de droguri - Sentinta penala nr. 9 din data de 22.01.2014
Acordul de recunoa?tere a vinova?iei incheiat de procurorul militar cu inculpatul cercetat pentru savar?irea infrac?iunii de conducere a unui vehicul sub influenta alcoolului sau a altor substante prev. de art.336 alin.1 C.pen. Amanarea aplicarii pedepsei - Sentinta penala nr. 8 din data de 16.02.2016
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 1230/Ap din data de 30.06.2017
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 771/Ap din data de 04.05.2017
Insolventa. Anulare acte frauduloase. - Sentinta civila nr. 510/Ap din data de 22.04.2017
Contractele individuale de munca incheiate intre persoane fizice in calitate de experti desemnati si persoane juridice in derularea unor proiecte POSDRU finantate din Fondul Social European au natura unor contracte atipice de munca - Sentinta civila nr. 496/A din data de 16.04.2017
Insolventa. Art. 72 din Legea nr. 85/2014. Respingerea cererii de deschiderea procedurii insolventei formulata impotriva garantului ipotecar. Solidaritatea nu se prezuma potrivit art. 1034-1056 Cod civil. - Sentinta civila nr. 473/Ap din data de 16.03.2017
EXPROPRIERE. Art. 26 din Legea nr. 33/1994. Stabilirea valorii despagubirii. Metoda comparatiei directe. Alegerea comparabilei cu cea mai mica ajustare, cu caracteristicile cele mai asemanatoare cu terenul in litigiu. - Sentinta civila nr. 336/AP din data de 23.02.2017
Expropriere. Reglementand dreptul de retrocedare a imobilelor expropriate, Legea nr. 33/1994 prevede la art. 35 ca „daca bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, - Sentinta civila nr. 71/Ap din data de 19.01.2017
Solicitare de sesizare a Curtii de Justi?ie a Uniunii Europene cu o intrebare preliminara, in temeiul dispozitiilor art. 276 din Tratatul privind func?ionarea Uniunii Europene. - Hotarare nr. 56/CP din data de 05.07.2017
Aplicarea unei pedepse mai reduse decat cea mentionata in acordul de recunoastere a vinovatiei. - Sentinta penala nr. 107/Ap din data de 14.02.2017
Legatura de cauzalitate intre fapta inculpatului si rezultatul produs. - Sentinta penala nr. 209/Ap din data de 17.03.2017
Reprezentarea succesorala in materia Legii nr. 10/2001. Amenajari de utilitate publica ulterioare notificarii, fara existenta unei autorizatii de constructie. - Decizie nr. 1500/Ap din data de 01.10.2016
Actiune in revendicare inadmisibila in conditiile in care s-a uzat de dispozitiile Legii nr. 10/2001. Imobil revendicat achizitionat in baza Legii nr. 112/1995. Securitatea raporturilor juridice. - Decizie nr. 1033/Ap din data de 15.07.2016
Obligatia de despagubire a A.A.A.S. –art 32 ind. 4 din O.U.G. nr. 88/1997. Contracte incheiate anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 137/2002. - Decizie nr. 295/Ap din data de 23.02.2016