Programare consultatie online avocat
InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti

Contraventii prev de art. 10lit b din OG/21/1992 si art.6(1) lit.b si d din legea 363/2007

(Hotarare nr. 431 din data de 20.01.2009 pronuntata de Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti)

Domeniu Contraventii. Inchisoare contraventionala | Dosare Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti | Jurisprudenta Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti

Contraventii  prev de art. 10lit b din OG/21/1992 si art.6(1) lit.b si d din legea 363/2007- s.c 431/20.01.2009, dosar nr.10593/301/2008
     
Prin plagerea inregistrata pe rolul Judecatoriei Sector 3 Bucuresti la data de 27.08.2008, petenta SC� s-a indreptat impotriva procesului verbal de constatare a contraventiei nr� incheiat de intimata Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, solicitand anularea procesului verbal anterior mentionat.
In motivarea plangerii petenta a aratat ca in temeiul art.10 lit.b din OG 21/1992 rep. intimata ANPC a dispus aplicarea unei amenzi contraventionale  intrucat nu a informat-o pe numita Ghe C, la data semnarii contractului de credit pentru emiterea cardului.., despre nivelul comisioanelor percepute, respectiv despre comisionul anual de administrare a cardului.
Petenta a aratat ca a adus la cunostinta organului constatator ca informarea a fost realizata odata cu remiterea cardului, prin brosura care insotea cardul, denumita Ghidul Utilizatorului. Imprejurarea ca in contract, la pct.3.12 nu se mentioneaza cuantumul si tipul comisioanelor percepute de banca, a fost asociat drept contraventie de organul constatator.
Se precizeaza ca potrivit art.7 ( 3) din Reg. BNR nr.6/2006, contractul dintre emitent si destinatar se considera incheiat la momentul in care solicitantul instrumentului de plata electronic - detinatorul - primeste instrumentul de plata electronica si un exemplar la contractului semnat de ambele parti.
Mai precizeaza petenta ca detinatoarea nu a fost prejudiciata cu nimic, avand in vedere ca a fost beneficiara unei promotii prin care, in primele 6 luni, nu datora acest comision si avea posibilitatea sa se informeze cu privire la existenta comisionului  atat din brosura primita impreuna cu cardul, cat si ulterior, la sediul oricarei unitati a bancii.
Astfel, faptul ca beneficiara nu a inteles sa se foloseasca de card cat timp a beneficiat de gratuitate, depunand ulterior reclamatie, nu inseamna ca aceasta a fost lipsita de posibilitatea de informare privind existenta comisionului, in conditiile in care putea renunta la card in perioada de gratuitate, fara sa plateasca ceva.
Fata de cele aratate petenta arata ca nu sunt intrunite conditiile prev. de art. 10 lit.b din OG 217/1992 intrucat nu exista fapta sau conduita sanctionata de text, fapt ce atrage nulitatea sanctiunii aplicate.
O alta sanctiune ce a fost aplicata petentei este amenda de 5.000 lei, pentru motivul ca in data de 23.06.2008 banca a perceput un comision de 100 lei pentru emiterea unui document intitulat �confirmare de acord refinantare�, solicitat de Ghe C in scopul refinantarii creditului printr-un alt credit de la X Bank.
Petenta arata ca pentru aceeasi fapta a mai fost sanctionata  si prin procesul verbal de contraventie nr�, impotriva caruia a formulat plangere contraventionala, fiind format dosarul cu nr� pe rolul Judecatoriei Sector 3 Bucuresti, astfel ca  se impunea amanarea luarii unei decizii de sanctionare pana la  solutionarea acestui dosar.
Mai arata petenta ca nu avea obligatia sa emita un astfel de document  potrivit contractului de credit, astfel ca solicitarea comisionului de 100 lei nu poate fi calificata drept �obstacol oneros sau disproportionat� in sensul art. 9 lit.d  din Legea 363/2007.
Fata de aceste motive se arata ca atat masura de aplicare a amenzii contraventionale, cat si masura de restituire a comisionului incasat, sunt nelegale si excesive.
Se arata ca a treia sanctiune aplicata petentei a fost amenda in suma de 15.000 lei pentru fapta de publicitate inselatoare reglementata de art.6(1) lit.b si d din legea 363/2007, constand in faptul ca partea audio a spotului nu concorda cu partea video, respectiv in faptul ca nu sunt �citite� toate mentiunile care apar in scris pe ecran, referitoare la DAE si la perioada de rambursare.
Petenta arata ca spotul are rolul de a transmite informatia despre lansarea unui nou tip de credit, iar consumatorul va aprecia numai dupa o informare la banca.
O lata critica adusa  este aceea ca �se mentioneaza cu caractere foarte mici, ilizibil la prima vedere ca promotia 0% comision de acordare este valabila numai pentru creditul in RON si EURO, acordat pana la 15.08.2008 DAE incepand de la 16,39 % pentru un credit de 10 ani�.
Se arata ca aceasta critica nu este intemeiata, neexistand nici un text de lege care sa impuna marimea caracterelor folosite pentru mesajul scris.
Petenta mentioneaza ca spotul publicitar in discutie a facut obiectul analizei Consiliului National al Audiovizualului, care a recomandat completarea mesajului verbal cu suma imprumutata pentru care rata este de 18 lei/ luna. S-a completat spotul in acest sens, fiind respectate recomandarile CNA  pentru evitarea unei publicatii inselatoare in sensul legii 158/2008.
In drept au fost invocate dispozitiile art.3 din OG 2/2001 si textele de lege indicate in procesul verbal contestat.
Intimata a depus intampinare prin care a aratat ca opinia petentei in sensul ca �Ghidul Utilizatorului� este un document de natura a oferi clientilor cadrul legal in limitele caruia urmeaza a fi desfasurata intreaga relatie contractuala dintre ei si banca este gresita, intrucat atat doctrina cat si in practica juridica in materie au statuat faptul ca, orice document utilizat de o institutie in scop informativ nu poate fi primit ca document oficial, producator de efecte juridice.
Astfel, se arata ca in mod corect agentul constatator a apreciat drept aspect contraventional faptul ca banca a inteles sa impuna, in mod unilateral, clientilor clauze contractuale asupra carora acestia nu aveau posibilitatea sa-si exprime acordul de vointa.
Fata de situatia expusa se arata ca petenta nu poate invoca vreo incalcare a conditiilor inscrise expres si imperativ in art. 17 din OG 2/2001.
Cat priveste critica petentei referitoare la faptul ca agentul constatator i-ar fi aplicat acesteia, printr-un proces verbal de constatare a contraventiei incheiat anterior o sanctiune pecuniara pentru o fapta similara, se arata ca desi se poate vorbi de fapte contraventionale a caror continut este identic, elementul de diferentiere este caracterul de repetabilitate, fapt ce face pe deplin admisibila aplicarea unei astfel de sanctiuni.
Se mai arata ca nu poate fi retinut nici aspectul conform caruia, documentele emise de banca in completarea contractului de credit, neavand caracter de acte obligatorii, comporta costuri, atata vreme cat contractul initial de credit nu face vorbire in cuprinsul sau de  existenta acestor documete.
In drept, intimata a invocat prevederile OG 21/1992, Legea 363/2007, OG 2/2001.
La cererea partilor s-a administrat in cauza proba cu inscrisuri,  in cadrul careia s-a dispus emiterea unei adrese catre CNA pentru a comunica raportul de monitorizare intocmit de Directia Monitorizare.
Analizand actele si lucrarile dosarului instanta retine urmatoarele:
In fapt,  prin procesul verbal nr�petenta a fost sanctionata contraventional pentru savarsirea urmatoarelor fapte: 1. la data semnarii contractului de credit pentru emitrea cardului in lei.., incheiat la data de 10.07.2007, numita C Ghe nu a fost informata asupra nivelului comisioanelor percepute de banca, conform pct.  3.12 din contract, fapta ce constituie contraventie potrivit art.  10 lit. b din OG 21/1992; 2. a perceput numitei G M, la data de 23.06.2008, pentru eliberarea unui document � Acord de refinantare� ,  un comision de 100 lei, document care a fost solicitat in vederea refinantarii unui credit contractat de la X Bank, comisionul perceput nefiind mentionat in contractul de credit, fapta ce constituie contraventie potrivit art. 9 lit. b din Legea 363/2007; 3. spotul publicitar audio-video privind ��� difuzat prin intermediul canalelor de televiziune  prezinta informatii referitoare la un credit pentru care consumatorul plateste 18 lei pe luna pentru fiecare 1000 lei imprumutati, informatie scrisa cu caractere foarte mari. In aceeasi pagina a spotului  publicitar se mentioneaza cu litere foarte mici, ilizibil la prima vedere, faptul ca �promotia 0% comision de acordare este valabila numai pentru creditul in RON si EURO, acordat pana la 15.08.2008 DAE incepand de la 16,39 % pentru un credit de 10 ani�. In partea audio a spotului nu se face referire la DAE si la perioada de rambursare,  ci numai la suma de 18 lei pe luna pentru fiecare 1000 lei imprumutati.  Avand in vedere modul de prezentare al spotului publicitar, s-a considerat ca acesta poate induce in eroare consumatorii, nefiind mentionate in mod complet si precis toate consecintele esentiale ale acelui imprumut bancar, fiind incalcate prev art. 6 alin. 1 lit b din Legea 363/2007.
Instanta constata ca apararea petentei in ceea ce priveste prima contraventie retinuta in sarcina acesteia prin procesul verbal nu este intemeiata.
Astfel,  imprejurarea ca ulterior incheierii contractului, o  data cu cardul a fost inmanat clientului si Ghidul Utilizatorului,  nu implica un acord din partea acestuia cu privire la o clauza contractuala  nementionata in contract si in legatura cu care nu si-a putut manifesta vointa. Simpla informare continuta in respectivul ghid nu poate produce efecte juridice,  cata vreme in contractul semnat de parti nu exista nici o referire cu privire la nivelul comisionului anual de administrare a cardului.
In drept instanta retine ca, potrivit art. 10 lit.  b din OG 21/1992, consumatorii au dreptul la incheierea contractelor, de a beneficia de o redactare clara si precisa a clauzelor contractuale, inclusiv a celor privind caracteristicile calitative si conditiile de garantie,  indicarea exacta a pretului sau tarifului, precum si stabilirea cu exactitate a conditiilor de credit si a dobanzilor.
Coroborand situatia de fapt cu textul de lege mentionat, instanta constata ca in mod corect s-a dispus sanctionarea petentei pentru savarsirea faptei prev de art. 10 lit.  b din OG 21/1992.
Cu privire la cea de-a doua contraventie retinuta in sarcina petentei, instanta retine ca, potrivit art. 6 lit. c pct. 1 din Legea 289/2004,  inainte de incheierea contractului, creditorul trebuie sa informeze consumatorul despre documentatia de credit necesara acordarii unui credit, documentatie care trebuie sa cuprinda o  descriere a modalitatilor de garantare pentru plata integrala a datoriei si, dupa caz, o evaluare a bunurilor care fac obiectul garantiei. Cum refinantarea creditului reprezinta o modalitate pe care o are la dispozitie consumatorul pentru a inceta contractul, a schimba produsul sau a se adresa altui comerciant, perceperea comisionului pentru acordul de refinantare reprezinta un obstacol oneros sau disproportionat  si care nu a fost prevazut in contract, constituind astfel o practica comerciala incorecta.
Instanta nu va retine sustinerea petentei cum ca a mai fost sanctionata pentru aceeasi fapta printr-un alt proces verbal,  intrucat acest aspect nu are relevanta in cauza, fiind vorba despre o contraventie continua.
In legatura cu cea de-a treia contraventie pentru care a fost sanctionata petenta,  instanta retine ca potrivit art. 6 alin. 1 lit.  b si d din Legea 363/2007,  o practica comerciala este considerata ca fiind actiune inselatoare daca aceasta contine informatii false sau, in orice situatie, inclusiv in prezentarea generala, induce in eroare sau este susceptibila sa induca in eroare consumatorul mediu, astfel incat, in ambele ipoteze, fie il determina, fie este susceptibila a-l determina pe consumator sa ia o decizie de tranzactionare pe care altfel nu ar fi luat-o, chiar daca informatiile sunt, in fapt, corecte in raport cu unul sau mai multe dintre urmatoarele elemente: principalele caracteristici ale produsului, cum ar fi: disponibilitatea, avantajele, riscurile, pretul sau modul de calcul al pretului ori existenta unui avantaj specific al pretului.
Potrivit raportului de monitorizare intocmit de directia de specialitate privind difuzarea de catre posturile de televiziune a spotului publicitar �..� oferit de banca X, acesta prezinta informatii referitoare la un credit pentru care consumatorul plateste 18 lei pe luna pentru fiecare 1000 lei imprumutati, informatie scrisa  pe un afis cu caractere foarte mari. In josul afisului se mentioneaza cu litere foarte mici, faptul ca �promotia 0% comision de acordare este valabila numai pentru creditul in RON si EURO, acordat pana la 15.08.2008 DAE incepand de la 16,39 % pentru un credit de 10 ani�.
Coroborand situatia de fapt cu textul de lege retinute mai sus instanta apreciaza ca intradevar, spotul publicitar �..�,  in prezentarea generala contine informatii care pot induce in eroare consumatorul  mediu, fiind scos in evidenta, prin mesajul scris cu caractere mari si cel audio, doar faptul ca, pentru fiecare 1000 lei imprumutati acesta va trebui sa plateasca 18 lei pe luna,  fiindu-i distrasa astfel atentia de la informatiile afisate cu caractere foarte mici, referitoare la DAE.
Pentru aceste considerente instanta,  in baza art.  32 si urm. din OG 2/2001 va respinge plangerea ca neintemeiata.
    
  
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contraventii. Inchisoare contraventionala

Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017
Contraventii. Confirmare de primire. Obiectiuni. - Decizie nr. 99/R/2010 din data de 01.02.2010
Asigurare paza unitate. Subiect activ. - Decizie nr. 330/R/2010 din data de 15.03.2010
Rovinieta. Persoana responsabila. Leasing - Decizie nr. 136/R/2010 din data de 05.02.2010
Anulare proces verbal de contraventie. - Decizie nr. 118/CA din data de 01.02.2010
Anulare proces verbal de contraventie - Decizie nr. 28/CA din data de 08.01.2010
Anulare proces verbal de contraventie - Decizie nr. 36/CA din data de 15.01.2010
Anulare proces verbal de contraventie - Decizie nr. 25/CA din data de 08.01.2010
- Sentinta penala nr. din data de 26.03.2008
Nu este permisa detinerea simultana a doua permise de conducere, din care unul eliberat de autoritatile altui stat.Potrivit art. 102 alin 1 pct.8 din O.U.G. nr. 195/2002, constituie contraventie detinerea simultana a doua permise de conducere nationale - Decizie nr. 5649 din data de 15.11.2013
Inlocuire sanctiune amenda contraventionala cu avertisment - Decizie nr. 1270/R din data de 13.11.2009
Prescriptia aplicarii sanctiunii contraventionale - Decizie nr. 1095/R/C din data de 30.10.2009
Inlocuire sanctiune contravetionala cu amenda in avertisment - Decizie nr. 913/R/C din data de 09.10.2009
plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 163 din data de 10.01.2011
Anulare proces verbal de contraventie - Sentinta civila nr. 4935 din data de 24.06.2010
- Sentinta civila nr. 3431 din data de 29.04.2010
Anulare proces verbal contraventie - Sentinta civila nr. 4164 din data de 27.05.2010
plangere pv - Sentinta civila nr. 1462 din data de 04.03.2009
Plangere PV - Sentinta civila nr. 1462 din data de 04.03.2009
Inlocuire amenda cu munca in folosul comunitatii - Sentinta civila nr. 1507/2013 din data de 02.07.2014