InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Bacau

Politist. Functionar public cu statut special. Drepturi salariate. Spor de vechime. Legea aplicabila.

(Decizie nr. 758 din data de 07.11.2008 pronuntata de Curtea de Apel Bacau)

Domeniu Salarizare | Dosare Curtea de Apel Bacau | Jurisprudenta Curtea de Apel Bacau

      5. Politist. Functionar public cu statut special. Drepturi salariate. Spor de vechime. Legea aplicabila.
      
      Contencios administrativ. Dreptul functiei publice.
      
      Art. 1, 28 alin. 1 lit. a si 78 al. 2 din Legea 360/2002
      Art. 9 alin. 1 si alin.2 din O.G nr.38/2003
      Art. 29 (1) Ut. b) din Legea nr. 188/1999
      Art. 2 alin 1 si 3 din O.G. 137/2000
      
      Politistii sunt functionari publici cu statut special iar drepturile acestora sunt expres prevazute in Legea 360/2002, dreptul comun functionarilor publici fiind aplicabil doar in domeniile nereglementate de legea speciala. Nu pot fi aplicate dispozitiile referitoare la sporul de vechime din legea functionarilor publice deoarece acesta face parte din domeniul salarizarii, domeniu expres reglementat de Legea 360/2008. Reclamantii nu se afla in situatii identice functionarilor publici, politistii avand un statut special cu drepturi si obligatii specifice statului consacrat prin lege, egalitatea intre cetateni presupune un tratament egal in situatii egale, situatiilor diferite trebuie sa le corespunda un tratament diferit, egalitatea neputand fi asimilata uniformizarii.
     
     Curtea de Apel Bacau - Sectia comerciala,
de contencios administrativ si fiscal
      Decizia nr. 758 din 07.11.2008
      
      Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Bacau sub nr. 5527/110/2007 din 06 martie 2007 reclamantii A.A.I s.a, in contradictoriu cu paratii Ministerul Administratiei si Internelor, Inspectoratul de Politie al Judetului Bacau si Ministerul Economiei si Finantelor au solicitat obligarea paratilor sa li se achite sporul de vechime incepand cu 01 martie 2004 si in viitor in sume actualizate, cu indicele de inflatie pana la data platii efective, sa efectueze mentiunile corespunzatoare in dosarele de cadre ale fiecarui reclamant. Solicita obligarea Ministerului Economiei si Finantelor sa aloce fondurile necesare platii sumelor neincasate si paratii sa fie obligati la plata cheltuielilor de judecata.
     In motivarea actiunii reclamantii arata ca sporul de vechime este un drept al functionarilor publici fiind acordat acestora prin dispozitiile art. 29 al. 1 din Legea 188/1999. Ca au calitatea de politisti, iar politistul este functionar public cu statut special caruia ii sunt aplicabile dispozitiile generale aplicabile functionarilor publici conform art. 78 al. 1 din Legea 360/2002. Arata reclamantii ca dispozitiile art. 28 al. 1 lit. a din Legea 360/2002 prevede dreptul politistului la salariul lunar compus din salariul de baza, indemnizatie si sporuri in cuantumuri stabilite prin lege. Prin O.G. 38/2003 au fost stabilite drepturile salariale de care beneficiaza politistul fiind omis sporul de vechime neintrerupta in munca.
     Se arata ca de sporul de vechime trebuie sa beneficieze orice angajat si de altfel personalul contractual beneficiaza de acest spor.
     Sustin reclamantii ca pentru politisti cadrul legal de acordare a sporurilor este cuprins in art. 14 din O.U.G. 92/2004 iar excluderea politistilor de la acordarea sporului de vechime ar constitui o discriminare, ceea ce este interzis prin dispozitiile art. 5 alin. 3 din Legea 53/2003.
     Prin intampinare ministerul Administratiei si Internelor arata ca nici unul din actele normative invocate de reclamanti nu consacra dreptul politistilor la sporul de vechime. Ca in cauza nu exista nici o discriminare in ceea ce-i priveste pe reclamanti, iar art. 78 al. 1 din O.G. 360/2002 nu se aplica in materia salarizarii deoarece cu privire la salarizare exista dispozitii expres.
     Prin sentinta civila 53/01.02.2008 Tribunalul Bacau a admis actiunea si a obligai paratii Ministerul Internelor si Reformei Administrative si Inspectoratul de Politie Bacau sa achite reclamantilor sporul de vechime incepand cu 01 martie 2004 cat si pe viitor, reactualizat cu indicele de inflatie pana la data platii efective si sa faca mentiunile corespunzatoare in dosarul de cadre al fiecarui reclamant.
      Pentru a pronunta aceasta hotarare instanta de fond a retinut urmatoarele: Reclamantii sunt politisti si conform dispozitiilor art.l alin.l din Legea nr.360/2002, privind Statutul politistului "Politistul este functionar public civil, cu statut special, inarmat, ce poarta, de regula, uniforma si exercita atributiile stabilite pentru Politia Romana prin lege, ca institutie specializata a statului", iar conform dispozitiilor art.l din O.G nr.38/2003 "Dispozitiile prezentei ordonante se aplica functionarilor publici cu statut special, denumiti in continuare politisti, din unitatile Ministerului de Interne aflate sub incidenta Legii nr.360/2002 privind Statutul politistilor".
     Pe de alta parte, instanta de fond retine si faptul ca insusi legiuitorul a inteles sa aplice dispozitiile Legii nr.l88/1999 si politistilor, aspect care rezulta in mod indubitabil si care nu poate fi supus nici unei interpretari din dispozitiile art.78 alin.l din Legea nr.360/2002, privind Statutul politistului, care prevede ca: "Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu prevederile Legii nr.l88/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare si a altor acte normative in vigoare, aplicabile functionarului public, in situatia in care domeniile respective nu sunt reglementate in legislatia specifica politistului".
     Intr-adevar, asa cum se desprinde din dispozitiile art.28 alin.l din Legea nr.360/2002 si art.2 din O.G nr.38/2003, sporul de vechime nu este mentionat ca facand parte din salariul de baza al politistului, situatie in care acesta se circumscrie notiunii de domeniu nereglementat de legislatia specifica politistului.
     Dispozitiile legale mentionate nu pot fi interpretate altfel, in cauza fiind aplicabile prevederile art.l alin.2 lit. i din O.G nr.l37/2000, privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, principiul egalitatii intre cetateni, al excluderii privilegiilor si discriminarii, justificand, in conformitate cu dispozitiile art.21 al aceluiasi act normativ, pretentiile la despagubiri ale persoanelor discriminate, proportional cu prejudiciul suferit.
     Instanta nu poate retine apararile paratei Inspectoratul de Politie al Judetului Bacau, conform carora, gradatiile acordate (conform art.9 din O.G nr.38/2003 aprobata cu modificari prin Legea nr.353/2003) politistilor, reprezinta spor de vechime in munca, deoarece, din analiza dispozitiilor art.9 alin.l se desprinde faptul ca politistii, in functie de timpul servit in calitate de politist si in functie de rezultatele obtinute, au dreptul la 1-7 gradatii care se acorda din 3 in 3 ani, iar conform alin.2, persoanele nou incadrate sau reintegrate in randul politistilor, precum si rezervistii concentrati beneficiaza de gradatii in raport cu vechimea in munca legal stabilita.
      Ca urmare, cele doua dispozitii legale au in vedere categorii distincte de politisti, si anume: cei care-si desfasoara activitatea in aceasta calitate si care beneficiaza, in functie de criteriile mentionate la art.9 alin.l din O.G nr.38/2003, de 1-7 gradatii din 3 in 3 ani, si nu in functie de vechimea in munca, iar alin.2 se refera la alte categorii de politisti, si anume: cei nou incadrati in aceasta functie, cei reintegrati in functia de politisti si rezervistii concentrati, care beneficiaza de 6 gradatii in raport cu vechimea in munca legal stabilita.
      Ca urmare, instanta a constatat ca nu se poate confunda gradatiile acordate politistilor in conditiile art.9 alin.l si alin.2 din O.G nr.38/2003 modificata prin legea nr.353/2003 si sporul.
     Art. 28 alin. l din Legea nr.360/2002 reglementeaza dreptul politistului la un salariu lunar compus din: salariu de baza, indemnizatii, sporuri, premii si prime ale caror cuantumuri se stabilesc prin lege, iar salariul de baza cuprinde salariul corespunzator functiei indeplinite, gradului profesional detinut, gradatiile, sporurile pentru misiune permanenta si, dupa caz, indemnizatia de conducere si salariul de merit.
     De asemenea, conform art.2 din O.G nr.38/2003, salariul lunar al politistului se compune din: salariul pentru functia indeplinita, salariul pentru gradul profesional detinut, gradatii, sporul pentru misiune permanenta si, dupa caz, indemnizatia de conducere si salariul de merit.
     Ca urmare, a retinut prima instanta, avand in vedere dispozitiile legale mentionate conform carora, politistii sunt functionari publici civili cu statut special, coroborate cu dispozitiile art.5 alin.l lit. f din Legea nr. 188/1999, privind Statutul functionarilor publici, potrivit carora "Pot beneficia de statute speciale functionarii publici care isi desfasoara activitatea in cadrul urmatoarelor servicii publice - politie si alte structuri ale Ministerului Administratiei si Internelor", nu se poate trage alta concluzie decat ca Legea nr. 188/1999 se aplica in integralitatea ei si acestei categorii de functionari publici, care sunt politistii.
     Astfel, acestia beneficiaza de sporul de vechime in munca, reglementat de dispozitiile art.29 (1) lit. b) din Legea nr.188/1999, cuantumul acestuia (intre 5% si 25 %), calculat la salariul de baza corespunzator timpului lucrat in program normal de lucru (intre 3 ani si peste 20 de ani), fiind reglementat de dispozitiile art.14 alin.l din OUG nr.92/2004, privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2005, iar conform alin.2 pentru acordarea sporului de vechime se va lua in considerare integral si perioadele lucrate anterior, in alte domenii de activitate, decat cele bugetare.
     Desi art.44 din O.U.G nr.92/2004 suspenda la data intrarii sale in vigoare a aplicabilitatii dispozitiilor art.29 din Legea nr.188/1999, republicata, cu modificarile ulterioare, instanta constata ca dreptul privind sporul de vechime in munca nu a fost afectat, acest drept a existat si exista, intrucat el nu a fost abrogat de legiuitor, iar garantarea realizarii lui este conforma cu principiul constitutional al garantarii realizarii drepturilor legal acordate.
      Deoarece sporul de vechime nu a fost abrogat, titularii acestuia au vocatie de a beneficia in concret de acest drept patrimonial, caci altfel acest drept devine o forma fara fond, un drept a carui existenta, desi recunoscuta, este vidat de insasi substanta lui si devine astfel lipsit de orice valoare pentru cel in favoarea caruia a fost prevazut, in speta, functionarul public.
     Potrivit art. 1 din Legea 360/2002 politistul este functionar public civil, cu statut special care are dreptul, potrivit art. 28 alin. 1 lit. a la un salariu lunar, compus din salariul de baza, indemnizatii, sporuri, premii si prime ale caror cuantumuri se stabilesc prin lege.
     Potrivit art. 78 alin. 2 din Legea 360/2002 pana la intrarea in vigoare a legii privind salarizarea politistilor acestora le sunt aplicabile dispozitiilor legale referitoare la salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice. Aceasta categorie de personal este salarizata prin Legea 138/1999 iar la 01 aprilie 2004 a intrat in vigoare dispozitiile O.G. 38/2003.
     Interpretand sistematic dispozitiile art. 28 alin. 1 lit. a si 78 al. 2 din Legea 360/2002 rezulta ca in materia salarizarii politistilor le sunt aplicabile dispozitiile Legii 138/1999 pana la 01 aprilie 2004 iar de la aceasta data fiind aplicabile dispozitiile O.G. 38/2003.
     Pe de alta parte, potrivit art. 78 alin. 1 din Legea 360/2002 acest act normativ se completeaza cu prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale altor acte normative in vigoare aplicabile functionarului public, in situatia in care domeniile respective nu sunt reglementate in legislatia specifica politistului.
     Cum in domeniul salarizarii politistilor sunt consacrate reglementari exprese in legislatia specifica politistilor - art. 28 din Legea 360/2002, O.G. 38/2003 - in acest domeniu sunt inaplicabile normele de drept comun cuprinse in Legea 188/1991 si a altor acte normative aplicabile functionarilor publici, inclusiv cele referitoare la sporul de vechime reglementat de aceste dispozitii legale.
     Nu poate fi retinuta nici incidenta in acest domeniu dispozitiilor art. 2 alin 1 si 3 din O.G. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare.
      Astfel, sub un prim aspect, tratamentul diferentiat al unor categorii de personal nu constituie discriminare daca acestia nu se afla in situatii identice. in cauza reclamantii nu se afla in situatii identice, politistii avand un statut special, cu drepturi si obligatii specifice statului consacrat prin lege. Egalitatea intre cetateni presupune un tratament egal in situatii egale, situatiilor diferite trebuie sa le corespunda un tratament diferit, egalitatea neputand fi asimilata uniformizarii.
     Pe de alta parte, sporul de vechime solicitat de reclamanti se refera la o recunoastere - din punct de vedere salarial - a intregii activitati pe  care acestia  au desfasurat-o, oricare ar fi fost pentru vechimea in munca, ce se acorda in procent de pana la 25% din salariul de baza in functie de transele de vechime in munca, mentionate anterior.
    Impotriva acestei hotarari au declarat recurs paratii Ministerul Internelor si Reformei Administrative (M.I.R.A) si Inspectoratul de Politie Judetean (I.P.J) Bacau.
     Parata Ministerul Internelor si Reformei Administrative prin recurs arata ca salarizarea politistilor este reglementata prin Legea 360/2002 si O.G. 38/2003 si nu prin alte acte normative.
     Ca nici unul din cele doua legi nu consacra dreptul la sporul de vechime, iar dreptul comun este aplicabil politistilor doar in domeniile care nu sunt reglementate de legislatia specifica politistului.
     Se sustine ca neacordarea sporului de vechime nu este echivalenta cu nereglementarea acestuia si gresit instanta de fond a aplicat in aceasta materie Legea 188/1999, ca in cauza nu sunt incidente dispozitiile O.G. 137/2000, legea neputand fi un criteriu de discriminare, politistii nu se afla in situatii identice cu functionarii publici, in acest sens fiind si Decizia 697/2005 a Curtii Constitutionale.
     Paratul Inspectoratul de Politie Judetean Bacau prin motivele de recurs arata ca politistul are un statut special reglementat prin Legea 360/2002 iar Legea 188/1999 se aplica doar in domeniile pe care Legea 360/2002 nu le reglementeaza.
     Ca salarizarea este prevazuta prin lege speciala, respectiv Legea 138/1999 iar de la 01 ianuarie 2004 O.G. 38/2003 ceea ce exclude aplicarea dispozitiilor privind salarizarea din Legea 188/1999. Ca O.G. 38/2003 prevede, pentru timpul in care a servit in calitate de politist, ca aceste gradatii sunt acordate si in raport de vechimea in munca de la institutiile din care au venit, conform art. 9 al. 1 si 2 din O.G. 38/2003. Ca aceste gradatii sunt acordate in raport de vechimea in munca si nu se confunda cu sporul de fidelitate ce se acorda conform art. 6 din O.G. 38/2003 si Ordinul 132/2004, ca gradatiile nu pot fi confundate cu treptele de salarizare ce se acorda functionarilor publici aceasta pentru politisti realizandu-se conform art. 3 din O.G. 38/2003.
      Se arata ca nu exista doua categorii de personal ci doar ca potrivit art. 9 al. 2 din O.G. 38/2003, la incadrarea sau reincadrarea in politie se acorda gradatiile in functie de vechimea in munca.
      Prin decizia 758/07.11.2008 s-a admis recursul, s-a modificat in tot sentinta recurata si s-a respins actiunea ca nefondata, instanta de recurs retinand urmatoarele: locul de munca al acestora. Sporul de vechime se acorda de regula in cote procentuale din salariul de baza pe transe de vechime.
     Cu toate ca legislatia care reglementeaza salarizarea politistului nu consacra expres acordarea unui spor de vechime in raport de vechimea in munca, aceasta realizeaza o valorificare implicita a vechimii in munca a politistului, oricare ar fi fost locul sau domeniul in care isi desfasoara activitate.
     Astfel, potrivit art. 9 alin. 1 in raport cu timpul servit in calitate de politist si in functie de rezultatele obtinute, politistii au dreptul la 1 - 7 gradatii, care se acorda din 3 in 3 ani. Gradatiile obtinute de politisti pana la intrarea in vigoare a prezentei ordonante se mentin si dupa aceasta data, iar potrivit art. 9 alin. 2 din O.G. 38/2003 persoanele nou incadrate in functia de politisti sau reincadrate beneficiaza de gradatii in raport cu vechimea in munca legal.
     Asadar alin. 1 stabileste gradatia in raport cu timpul cat a servit ca politist iar alin.2 stabileste gradatia in raport cu vechimea in munca legal stabilita. Prin cele doua alineate ale art. 9 din O.G. 38/2003 legiuitorul consacra un algoritm prin care se asigura politistilor o compensatie similara sporului de vechime, pentru intreaga vechime in munca legal stabilita.
       In acest context prin cerere reclamantii tind sa obtina, pentru aceeasi vechime in munca, atat gradatiile prevazute de art. 9 alin. 1 sau dupa caz, 2 cat si sporul de vechime reglementat de Legea 188/1999, ceea ce este contrar legii, astfel ca nici sub acest aspect nu s-ar putea retine existenta unei discriminari.
      
      

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Salarizare

Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Acordarea sporului de salariu aferent titlului ?tiin?ific de doctor. Aplicabilitatea Deciziei nr. 21/2016 a Inaltei Curti. - Hotarare nr. 963 din data de 05.04.2017
egalizare salarii - Hotarare nr. 41 din data de 17.01.2018
Drepturi salariale. Pretentii. - Sentinta civila nr. 748 din data de 27.09.2017
Pretentii - Sentinta civila nr. 734 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 729 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 727 din data de 25.09.2017
COnflict de drepturi avand ca obiect obligarea unitatii la plata salariului ce i s-ar fi cuvenit reclamantei in calitate de asistent principal - Sentinta civila nr. 40/lm/2008 din data de 17.02.2009
Drepturi salariale prescrise. Invocarea din oficiu a - Sentinta civila nr. 412 din data de 09.03.2015
Salariati straini angajati prin agentie de munca temporara. Contractul de munca aplicabil - Hotarare nr. 923 din data de 18.05.2015
Salarizarea personalului din inva?amantul preuniversitar incepand cu 01.01.2010 - Sentinta civila nr. 279 din data de 06.03.2014
Neachitarea drepturilor salariale. - Sentinta civila nr. 216 din data de 24.02.2011
Drepturi salariale. Acordarea unui spor pentru exercitarea mai multor functii - Sentinta civila nr. 885 din data de 21.06.2011
Salarizare - Sentinta penala nr. 280 din data de 16.03.2011
Emitere adeverinta de venituri - Sentinta civila nr. 207 din data de 22.02.2011
Norma de hrana acordata angajatilor din cadrul Ministerului de Interne si a Reformei Administrative - Sentinta civila nr. 121 din data de 10.02.2009
Diminuarea salariului cu 25% in sectorul bugetar - Sentinta civila nr. 1175 din data de 18.11.2010