InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Constanta

Salarizarea personalului contractual din institutiile publice. Negociere.

(Decizie nr. 372/CM/ din data de 29.06.2010 pronuntata de Curtea de Apel Constanta)

Domeniu Contracte de munca; Salarizare | Dosare Curtea de Apel Constanta | Jurisprudenta Curtea de Apel Constanta

Nivelul salariilor personalului din institutiile publice, salarizat in conformitate cu OUG nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar, nu poate face obiectul negocierii.

Municipiul Medgidia prin Primar si Consiliul Local Medgidia a declarat recurs la data de 29 martie 2010, impotriva sentintei civile nr.174/11.02.2010 pronuntata de Tribunalul Constanta, pe care a criticat-o pentru nelegalitate si netemeinicie.
In fapt, prin cererea inregistrata sub nr.7333/119/8/2009 reclamantii A.R. s.a., reprezentati prin Sindicatul Liber A.C. Medgidia, in numele si interesul reclamantilor, in contradictoriu cu paratii Municipiul Medgidia prin Primar si Consiliu Local Medgidia au solicitat pronuntarea unei hotarari judecatoresti care sa dispuna obligarea paratilor la acordarea catre reclamanti pentru perioada 09.01.2008-prezent a salariului minim de baza stabilit prin Contractul colectiv de munca unic la nivelul ramurii Gospodarie comunala, locativa si transporturi locale (serviciilor comunitare de utilitati publice) pe anii 2007-2011, sume actualizate cu rata inflatiei de la data scadentei pana la data platii efective, aplicarea grilei de ierarhizare stabilita prin Contractul colectiv de munca unic la nivelul ramurii Gospodarie comunala, locativa si transporturi locale (serviciilor comunitare de utilitati publice) pe anii 2007-2011, pentru perioada 09.01.2008 - prezent sume actualizate cu rata inflatiei de la data scadentei pana la data platii efective.
Se motiveaza ca membrii ai Sindicatului Liber A.C. Medgidia, afiliat la CNS Cartel Alfa - filiala Constanta, sunt personal contractual in cadrul Directiei de Servicii Publice a Municipiului Medgidia, directie fara personalitate juridica organizata in cadrul aparatului propriu al Consiliului Local Medgidia si au fost personal contractual in cadrul Directiei A.C. a Municipiului Medgidia si a Directiei E.T. a Municipiului Medgidia, ambele directii in cadrul aparatului propriu al consiliului Local Medgidia.
Directia E.T. a Municipiului Medgidia (DET) a fost infiintata prin Hotararea Consiliului Local al Municipiului Medgidia nr.175/27 septembrie 2007 ca directie fara personalitate juridica, organizata in cadrul aparatului propriu al Consiliului Local Medgidia.
Directia A.C. a Municipiului Medgidia (DAC) a fost infiintata prin Hotararea Consiliului Local al Municipiului Medgidia nr.236/13 decembrie 2007 ca directie fara personalitate juridica, organizata in cadrul aparatului propriu al Consiliului Local Medgidia.
Directia S.P. a Municipiului Medgidia a fost infiintata prin Hotararea Consiliului Local al Municipiului Medgidia nr115/14 iulie 2008 prin reorganizarea DAC, DET, DSM si DGC, ca directie fara personalitate juridica in cadrul Consiliului Local Medgidia, prin preluarea personalului din directiile desfiintate.
La data de 25 aprilie 2007 a fost publicat in Monitorul Oficial nr.10, partea a V-a, Contractul colectiv de munca unic la nivelul ramurii Gospodarie comunala, locativa si transporturi locale (serviciilor comunitare de utilitati publice) pe anii 2007-2011, inregistrat la Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei sub nr.872/21.03.2007.
Conform art.50 alin.4 din Contractul colectiv de munca unic la nivelul ramurii Gospodarie comunala, locativa si transporturi locale (serviciilor comunitare de utilitati publice) pe anii 2007-2011, incepand cu data de 01.03.2007 salariu de baza minim negociat pe ramura este 500 lei, corespunzator coeficientului 1 de ierarhizare.
Potrivit art.4 din Actul aditional nr.1/03.03.2008, inregistrat la Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse cu nr.166/14.03.2008, publicat In Minitorul Oficial al Romaniei nr.6/9 aprilie 2008, art.50 alin.4 se reformuleaza astfel: "Salariul de baza minim pe ramura este de 550 lei, de la 1 martie 2008 si de 595 lei de la 1 iunie 200."
Potrivit art.1 din Actul aditional nr.2/2008 la Contractul colectiv de munca unic la nivelul ramurii Gospodarie comunala, locativa si transporturi locale (serviciilor comunitare de utilitati publice) pe anii 2007-2011, publicat In Minitorul Oficial al Romaniei, partea V, nr.15 din 10/10/2008 , "Salariul de baza minim pe ramura este de 645 lei de la 1 ianuarie 2009 si de 695 lei de la 1 septembrie 2009". Conform dispozitiilor art.2 din acest act aditional: "salariul minim negociat la alineatul 4 este valabil pana la 31.12.2009.
Conform art.3 din Contractul colectiv de munca unic la nivelul ramurii Gospodarie comunala, locativa si transporturi locale prevederile contractului se aplica pentru toti salariatii, incadrati in toate unitatile din ramura de activitate pentru care s-a incheiat contractul, indiferent de forma de organizare, de provenienta capitalului, modul de finantare, inclusiv de la bugetul public,si caracterul unitatii. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art.13 din Legea nr.130/1996, partile care au negociat si au incheiat contractul la nivel de ramura au prevazut in lista unitatilor din ramura de gospodarie comunala locativa si transporturi locale (servicii comunitare de utilitati publice), in care se aplica contractul colectiv de munca unic la nivel  ramura pe 2007-2011, prin act aditional nr.1/2008, negociat la data de 03.032008, Consiliul Local Medgidia - Directia E.T. si Consiliul Local Medgidia - Directia A.C.
Considera ca, potrivit art.51 alin.1 din Legea nr.51/2006, contractul colectiv de munca se aplica si directiilor de specialitate, fara personalitate juridica infiintate in cadrul consiliilor locale, fapt confirmat prin adresa nr.44/DS/17.03.2009 de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, prin Directia de Dialog la Nivel National.
In urma verificarilor efectuate de inspectorii muncii s-a constatat, prin raspunsul la petitia nr.7820/01.06.2009, ca in cadrul Primariei Medgidia nu se respecta prevederile contractului la nivel de ramura, motiv pentru care angajatorul a fost sanctionat contraventional conform PV nr.9565/25.06.2009 .
In drept, se invoca art.2 alin.2 lit."a", art.3, 40 din contractul colectiv de munca unic la nivel national 2007-2010, art.236 alin.4 Codul muncii, art.11 alin.1 din Legea nr.130/1996, art.51 din Legea nr.51/2006, art.1 alin.1 din OG nr.137/2000.
Prin intimpinare se invoca inopozabilitatea contractului colectiv de munca unic pe anii 2007-2010 deoarece se considera ca acesta nu se aplica in speta, raportat la faptul ca la nivelul administratiei publice locale nu s-a incheiat un contract colectiv de munca care sa contina astfel de clauze contractuale obligatorii pentru administratia publica locala.
Sustine parata ca art.13 alin.1 din Legea nr.130/1996 prevede ca in cazul contractelor de munca incheiate la nivel de ramura trebuie sa fie precizate in mod expres unitatile unde se aplica un asemenea contract, cerinta neindeplinita, si ar fi opozabil administratiei publice doar in ipoteza in care ar fi emis de Guvernul Romaniei prin ministru ori de catre Ministerul Internelor si Reformei Administrative.
La termenul din 18.12.2009 se invoca de catre Municipiul Medgidia, prin Primar, Consiliul Local Medgidia, exceptia lipsei calitatii procesual active a reclamantului si exceptia lipsei de interes deoarece prin HCL nr.157/19.10.2009 s-a dispus delegarea gestiunii serviciului de alimentare cu apa si de canalizare catre SC RAJA SA, iar salariatii nu se mai afla in subordinea acestora.
Fata de exceptiile invocate, reclamantul a facut precizari la actiune in sensul ca solicita acordarea salariului minim de baza stabilit prin Contractul colectiv de munca unic la nivelul ramurii gospodarie comunala, locativa si transporturi locale pe anii 2007-2011 si sa aplice grila de ierarhizare stabilita prin acelasi contract colectiv de munca, ambele sume actualizate cu rata inflatiei la data platii efective, diferentiat, dupa cum urmeaza:
- perioada 09.01.2008 - 01.11.2009, pentru reclamantii: M.I. s.a.;
- perioada 09.01.2008 - 09.07.2009, pentru reclamantul M.N.;
- perioada 09.01.2008 - 28.07.2009 (data introducerii actiunii) pentru reclamantii: P.S. s.a.   
Raportat la precizarile depuse, instanta respinge exceptiile lipsei de interes si lipsei calitatii procesual active a reclamantului Sindicatul Liber A.C. Medgidia, invocate de parati la termenul din 18.12.2009, retinind ca reclamantii prevazuti la pct I si II au fost salariati ai Directiei S.P. a Municipiului Medgidia pentru perioada 09.01.2008 - 01.11.2009, respectiv 09.01.2008 - 09.07.2009 pentru reclamantul M.N., in timp ce reclamantii prevazuti la punctul III sunt in continuare salariati ai Directiei SP a Municipiului Medgidia, directie fara personalitate juridica organizata in subordinea Consiliului Local al Municipiului Medgidia prin reorganizarea Directiei AC a Municipiului Medgidia si a Directiei ET a Municipiului Medgidia, astfel ca este justificata calitatea procesual activa si interesul in promovarea actiunii.
Prin sentinta civila nr. nr.174/11.02.2010, pronuntata de Tribunalul Constanta in dosarul nr.7333/118/2009, s-au respins exceptiile lipsei de interes si lipsei calitatii procesual active a reclamantului Sindicatul Liber A.C. Medgidia, invocate de parati la termenul din 18.12.2009.
S-a admis actiunea formulata de reclamantii A.R. s.a., reprezentanti prin SINDICATUL LIBER A.C.,  astfel cum a fost precizata de reclamantii - membri de sindicat.
Au fost obligati  paratii  sa acorde reclamantilor salariul minim de baza stabilit prin Contractul colectiv de munca unic la nivelul ramurii gospodarie comunala, locativa si transporturi locale pe anii 2007-2011 si sa aplice grila de ierarhizare stabilita prin acelasi contract colectiv de munca, ambele sume actualizate cu rata inflatiei la data platii efective, diferentiat, dupa cum urmeaza:
- perioada 09.01.2008 - 01.11.2009, pentru reclamantii: M.I. s.a.;
- perioada 09.01.2008 - 09.07.2009, pentru reclamantul M.N.;
- perioada 09.01.2008 - 28.07.2009 (data introducerii actiunii) pentru reclamantii: P.S. s.a.
S-a luat act ca reclamantii nu au solicitat cheltuieli de judecata.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, prima instanta a retinut urmatoarele:
Reclamanta isi intemeiaza pretentiile pe baza prevederilor Contractului colectiv de munca unic la nivelul ramurii Gospodarie comunala, locativa si transporturi locale (serviciilor comunitare de utilitati publice) publicat in Monitorul Oficial nr.10, partea a V-a, la data de 25 aprilie 2007, inregistrat la Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei sub nr.872/21.03.2007.
Conform art. 50 alin.4 din Contractul colectiv de munca unic la nivelul ramurii Gospodarie comunala, locativa si transporturi locale (serviciilor comunitare de utilitati publice) pe anii 2007-2011, incepand cu data de 01.03.2007 salariu de baza minim negociat pe ramura este 500 lei, corespunzator coeficientului 1 de ierarhizare.
Potrivit art.4 din Actul aditional nr.1/03.03.2008, inregistrat la Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse cu nr.166/14.03.2008, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr.6/9 aprilie 2008, art.50 alin.4 se reformuleaza astfel: "Salariul de baza minim pe ramura este de 550 lei, de la 1 martie 2008 si de 595 lei de la 1 iunie 200."
Potrivit art.1 din Actul aditional nr.2/2008 la Contractul colectiv de munca unic la nivelul ramurii Gospodarie comunala,locativa si transporturi locale (serviciilor comunitare de utilitati publice) pe anii 2007-2011, publicat In Monitorul Oficial al Romaniei, partea V, nr.15 din 10/10/2008 , "Salariul de baza minim pe ramura este de 645 lei de la 1 ianuarie 2009 si de 695 lei de la 1 septembrie 2009". Conform dispozitiilor art.2 din acest act aditional: "salariul minim negociat la alineatul 4 este valabil pana la 31.12.2009.
Art.50 alin 1 din contractul pe ramura mentionat stabileste urmatorii coeficienti minimi de ierarhizare pentru urmatoarele categorii de salariati: A muncitori; B Personal administrativ incadrat pe functii pentru care conditia de incadrare este liceala 1,50; Personal de specialitate incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este postliceala 1,70, scoala de maistri 1,95, subingineri 2,00; personal incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este studii superioare 2,10; (2) Coeficientii de salarizare de la alin.1 se aplica la salariul minim negociat pe societate.
Se invoca art.51 din Legea nr.51/2006, legea serviciilor comunitare de utilitati publice, care prevede in mod expres obligativitatea oricarui prestator de servicii de a respecta prevederile contractului colectiv de munca la nivel de ramura.
Se sustine de parata ca in cazul contractelor de munca incheiate la nivel de ramura trebuie sa fie precizate in mod expres unitatile unde se aplica un asemenea contract colectiv de munca, ceea ce nu este indeplinit in cazul reclamantilor.
Insa, instanta retine ca au fost respectate dispozitiile art.13 alin.1 din Legea nr.130/1996.
Astfel, partile care au negociat si incheiat contractul la nivel de ramura au prevazut in Lista Unitatilor din ramura de gospodarie comunala in care se aplica contractul colectiv de munca la nivel de ramura, prin Actul Aditional nr.1/2008, negociat si incheiat la data de 03.03.2008, pag. 14 Consiliul Local Medgidia - Directia E.T. si Consiliul Local Medgidia - Directia A.C.
Prin urmare, imprejurarea ca aceste directii au fost reorganizate de catre parate in Directia S.P. a Municipiului Medgidia nu poate determina neopozabilitatea contractului colectiv de munca, astfel cum sustine parata, si neacordarea drepturilor prevazute deoarece acestea nu pot fi modificate datorita reorganizarii institutiilor din subordinea angajatorilor.
Se mai sustine de parata ca, potrivit art.12 alin.1 din Legea nr.130/1996, in cazul salariatilor din institutiilor bugetare se pot incheia contracte colective de munca dar ale caror clauze nu se pot negocia, fiind stabilite prin dispozitii legale.
Insa, instanta retine ca in aceasta cauza se solicita aplicarea Legii 51/2006 care are caracterul de lege speciala raportat la Legea nr.130/1996, ce este legea cadru, generala, iar Legea nr.51/2006 prevede obligatia ca toti operatorii furnizori /prestatori de servicii de utilitati publice sa aplice acest contract fara a face nici o distinctie raportat la la modul de organizare, modalitatea de gestiune si, astfel, devine aplicabil principiul conform caruia unde legea nu distinge, nici interpretul nu o poate face.
Se are in vedere dispozitiile art.11 alin.1 lit."c" din Legea nr.130/1996 ce prevede: clauzele contractelor colective de munca produc efecte pentru toti salariatii incadrati in toate unitatile de activitate pentru care s-a incheiat contractul colectiv de munca; coroborat cu dispozitiile art.3 din contractul colectiv de munca la nivel de ramura; prevederile prezentului contract colectiv de munca unic la nivel de ramura gospodarie comunala, locativa si de transporturi locale se aplica pentru toti salariatii incadrati in toate unitatile din ramura de activitate pentru care s-a incheiat prezentul contract, indiferent de forma de organizare, de provenienta capitalului, modul de finantare (inclusiv de la bugetul public) si caracterul unitatii;
Astfel, se retine ca contractul colectiv de munca la nivel de ramura a fost rezultatul negocierii dintre organizatiile patronale si organizatiile sindicale prevazute de lege conform principiului autonomiei locale, iar acest contract indeplineste conditiile stabilite de lege pentru valabilitate prevazute de art.24-27 din Legea nr.130/1996, fapt confirmat prin adresa nr.44/DS/17.03.2009 de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, prin Directia de Dialog la Nivel National.
Raportat la motivele de drept expuse, instanta a retinut ca din inscrisurile depuse la dosar au fost dovedite pretentiile reclamantilor in sensul ca la nivelul Directiei S.P. a Municipiului Medgidia nu se aplica salariu minim si grila de ierarhizare prevazute de contactul colectiv de munca incheiat la nivel de ramura ce este aplicabil, motiv pentru care a admis  actiunea precizata.
 Critica sentintei prin motivele de recurs a vizat, in esenta, nelegalitatea sentintei din perspectiva urmatoarelor:
Drepturile salariale si sporurile acordate categoriei de personal contractual din institutiile publice sunt drepturi stabilite prin Ordonanta 10/2008, act normativ care reglementeaza modalitatea de plata a personalului contractual, grila de ierarhizare fiind cea stabilita conform legilor administratiei publice locale.
Nu este posibila acordarea salariului minim de baza stabilit prin contractul colectiv de munca unic la nivelul ramurii de gospodarie comunala, intrucat recurenta nu este semnatara unui asemenea contract.
Prin art.12 alin.1 din Legea nr.130/1996 se prevede in mod expres ca "Contractul colectiv se incheia si pentru salariatii institutiilor bugetare. Prin aceste contracte nu se pot negocia clauze referitoare la drepturi ale caror acordare si cuantum sunt stabilite prin dispozitii legale.
Alin.2 "Contractele colective de munca ale salariatilor din institutiile bugetare se pot incheia la nivelul administratiei sau al serviciilor publice locale, pentru institutiile din subordonarea acestora si la nivel departamental, pentru institutiile subordonate".
A invederat totodata ca, potrivit salarizarii dispuse de Legea nr.330/2009, s-a realizat reincadrarea tuturor angajatilor recurentei, inclusiv a intimatilor reclamanti.
La data de 1 iunie 2010, intimatii au formulat intampinare prin care au solicitat respingerea recursului ca nefondat in esenta,  pentru urmatoarele motive:
In ceea ce priveste opozabilitatea Contractului colectiv de munca unic la nivelul ramurii de gospodarie comunala, locativa la nivelul directiilor fara personalitate juridica organizate in subordinea consiliilor locale, a apreciat ca instanta de fond corect a retinut ca un asemenea contract este aplicabil si la nivelul paratelor recurente raportat la dispozitiile art.51 din Legea nr.51/2006, legea serviciilor comunitare de utilitati publice care prevad in mod expres obligativitatea oricarui prestator de servicii de a respecta prevederile contractului colectiv de munca la nivel de ramura, contract a carui aplicare o solicita.
Partile care au negociat si incheiat contractul la nivel de ramura, au prevazut in Lista Unitatilor din ramura de gospodarie comunala, in care se aplica contractul colectiv de munca la nivel de ramura, prin Actul Aditional nr.1/2008, negociat si incheiat la data de 03 martie 2008, pagina 14, Consiliul Local Medgidia - Directia E.T. si Consiliul Local Medgidia - Directia A.C.
Imprejurarea ca aceste directii au fost reorganizate de catre parate in Directia S.P. a Municipiului Medgidia nu poate avea ca efect neacordarea acestor drepturi raportat la faptul ca lista unitatilor in care se aplica acest contract nu poate fi modificata ori de cate ori angajatorii reorganizeaza din subordinea lor. Chiar si daca in mod absurd s-ar considera ca nu este indeplinita aceasta conditie impusa de Legea nr.139/1996, contractul colectiv de munca la nivel de ramura tot s-ar aplica ca efect al dispozitiilor imperative ale art.51 din Legea nr.51/2006.
Faptul ca art.12 alin.1 din Legea nr.130/1996 reglementeaza posibilitatea incheierii contractelor colective de munca si pentru salariatii institutiilor bugetare, ca pentru acestea nu se pot negocia clauze referitoare la drepturile ale caror cuantum si acordare sunt stabilite prin dispozitii legale considera ca nu este de natura sa impiedice acordarea drepturilor pe care le solicita tocmai raportat la dispozitiile principiului "specialia generalibus derognat", care prevede faptul ca legea speciala primeaza in fata legii generale.
Ori, in cazul de fata, Legea nr.130/1996 este legea cadru, generala, a contractului colectiv de munca, iar Legea nr.51/2006 este legea speciala care prevede obligatia ca toti operatorii furnizori/prestatori de servicii de utilitati publice, indiferent de modalitatea de gestiune adoptata, sau de forma de proprietate, modul de organizare ori tara de origine a operatorului, sa aplice acest contract colectiv de munca.
Faptul ca art.12 alin1. din Legea nr.130/1996 reglementeaza doar posibilitatea incheierii contractelor colective de munca pentru salariatii institutiilor publice, nu are relevanta juridica in prezenta cauza, raportat la faptul ca prin cererea de chemare in judecata nu s-a solicitat negocierea sau incheierea unui contract colectiv de munca, ci s-a solicitat doar aplicarea dispozitiilor art.51 din Legea nr.51/2006.
In ceea ce priveste sustinerea ca salariatilor contractuali li s-au stabilit drepturile salariale in conformitate cu dispozitiile O.G.nr.10/2008, act normativ legal, special, care reglementeaza modalitatea de plata a personalului contractual din administratia publica, a mentionat faptul ca in cazul de fata actul normativ care primeaza este Legea nr.51/2006, aceasta fiind legea speciala care prevede obligatia ca toti operatorii furnizori/prestatori de servicii de utilitati publice, indiferent de modalitatea de gestiune adoptata sau de forma de proprietate, modul de organizare ori tara de origine a operatorului sa aplice acest contract colectiv de munca.
Recursul este fondat.
Curtea, analizand sentinta atacata din perspectiva criticilor formulate prin motivele de recurs, il va admite avand in vedere urmatoarele:
Texte de lege incidente in cauza - art.12 alin.1 din Legea nr.130/1996 republicata dispune "Contractele colective de munca se pot incheia si pentru salariatii institutiilor bugetare. Prin aceste contracte nu se pot negocia clauze referitoare la drepturi ale caror acordare si cuantum sunt stabilite prin dispozitii legale".
Art.51 alin.1 din Legea nr.51/2006, legea serviciilor comunitare de utilitati publice, dispune:
"Contractul colectiv de munca incheiat la nivelul ramurii serviciilor de utilitati publice va fi aplicat de toti operatorii furnizori/prestatori de servicii de utilitati publice, indiferent de modalitatea de gestiune adoptata sau de forma de proprietate, modul de organizare ori tara de origine a operatorului, O.G. nr.10/2008 art.1 privind nivelul salariilor de baza si al altor drepturi ale personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar, aprobata prin Legea nr.383/2001.
Din coroborarea dispozitiilor legale mai sus aratate rezulta urmatoarele:
- personalul contractual din institutiile bugetare este beneficiarul contractului colectiv de munca incheiat la nivelul ramurii serviciilor de utilitati publice;
- incidenta acestui contract nu poate avea influenta asupra drepturilor ale caror acordare si cuantum sunt stabilite prin dispozitii legale;
- nivelul salariilor de baza si al altor drepturi ale personalului salariat potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar este reglementat prin Ordonanta nr.10/2008.
Prin urmare, reclamantii pot invoca cu succes aplicarea Contractului colectiv la nivel de ramura Gospodarie comunala, locativa si transporturi locale (serviciilor comunitare de utilitati publice) daca acesta a fost inregistrat conform dispozitiilor legale pentru alte drepturi decat nivelul salariilor de baza, acestea fiind circumscrise Ordonantei Guvernului nr.10/2008, aprobata prin Legea nr.177/2008.
Ne aflam deci in situatia de exceptie vizata de legiuitor in art.12 alin.1 teza a-II-a din Legea nr.130/1996 republicata care prevede in mod explicit ca, incheierea contractelor colective de munca pentru salariatii din unitatile bugetare nu poate avea drept obiect negocierea clauzelor referitoare la drepturi ale caror acordare si cuantum sunt stabilite prin dispozitiile legale.
Asemenea dispozitii legale sunt si cele referitoare la nivelul si ierarhizarea salariilor de baza pentru personalul contractual din institutiile publice salarizate conform O.U.G. nr. 24/2000, ale caror salarii se calculeaza prin raportare la O.G.nr.10/2008, aprobata prin Legea nr.177/2008.
O.G.nr.10/2008 a  fost prelungita prin O.U.G.1/2009 pana la 31 martie 2009, prin Ordonanta de Urgenta nr.31/2009 pentru luna aprilie si prin Ordonanta de Urgenta nr.41/2009 pana la 31 decembrie 2009, iar de la 1 ianuarie 2010 au devenit incidente dispozitiile legii nr.330/2009 privind salarizarea unitara.
In aceste conditii, Legea nr. 51/2006 nu poate fi apreciata lege speciala fata de O.G. nr.10/2008 aprobata prin Legea nr.177/2008 (act normativ de forta juridica legala) in privinta nivelului si ierarhiei salarizarii personalului bugetar salarizat in temeiul O.U.G. nr. 24/2000, astfel cum pretind in mod nejustificat reclamantii intimati.
Solutia este pe deplin in concordanta si cu practica Curtii Constitutionale care, in solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.12 alin.1 din Legea nr.130/1996, a statuat, prin decizia nr.768/18 septembrie 2007, in sensul respingerii acesteia, retinand urmatoarele:
Referitor la sustinerea ca art.12 alin.1 teza a-II-a din Legea nr.130/2996 contravine dispozitiilor art.41 alin.2 si 5 din Constitutie, Curtea constata ca este intemeiata. Potrivit art.41 alin.2 din Constitutie, dreptul salariatilor la masuri de protectie sociala se exercita in conditiile legii. Alin.5 al aceluiasi articol garanteaza dreptul la negocieri colective in materie de munca si caracterul obligatoriu al conventiilor colective, dar negocierile si conventiile colective trebuie desfasurate, respectiv incheiate cu respectarea dispozitiilor legale.
Conform principiilor de baza ale contractelor colective de munca, astfel de contracte constituie legea partilor, iar continutul lor nu pot fi stabilite drepturi sub nivelul minimal prevazut de lege si de contractul colectiv incheiat la nivel superior.
 "Contractele colective de munca incheiate pentru salariatii institutiilor publice au un regim juridic special, determinat de situatia deosebita a partilor acestor contracte. Astfel, cheltuielile necesare pentru functionarea institutiilor publice, inclusiv drepturilor salariale ale salariatilor, sunt suportate de la bugetul de stat ori de la bugetele locale ale comunelor, ale oraselor si ale judetelor".
Art. 137 alin.1 din Constitutie prevede ca: "(1) Formarea, administrarea, intrebuintarea si controlul resurselor financiare ale statului, ale unitatilor administrativ - teritoriale si ale institutiilor publice sunt reglementate prin lege". In aceste conditii, se impune ca si drepturile salariale ale salariatilor institutiilor publice sa fie stabilite prin lege in limite precise, care nu pot constitui obiect al negocierilor si nu pot fi modificate prin conventii colective".
Pe cale de consecinta, curtea gasind criticile intemeiate, va admite recursul in baza art.312 Cod procedura civila si, modificand in parte sentinta, va respinge actiunea ca nefondata, fiind mentinute dispozitiile referitoare la exceptiile lipsei de interes si lipsei calitatii procesual  active a reclamantului Sindicatul Liber A.C. Medgidia, hotararea fiind legala din aceasta perspectiva, nefacand obiectul criticii prin motivele de recurs.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contracte de munca; Salarizare

LITIGII DE MUNCA. Obligarea angajatorului la plata drepturilor salariale prevazute de contractul colectiv de munca. Art. 269 din Codul muncii. - Sentinta civila nr. 746 din data de 29.03.2010
Litigiu de munca. Drepturi salariale neachitate de angajator. Sarcina probei in fata instantei. - Sentinta civila nr. 1223 din data de 01.10.2009
Drepturile salariale stabilite in valuta. Notiunea de diurna si calculul acesteia. Efectele contractului colectiv de munca la nivel de unitate. - Sentinta civila nr. 202 din data de 21.01.2011
Modificarea unilaterala a contractului individual de munca sub aspectul salariului - Decizie nr. 1159 din data de 15.12.2009
Contencios administrativ. Clauze ale contractului colectiv de munca in care au fost negociate drepturi materiale acordate salariatilor, functionari publici, personal platit din fondurile publice - Decizie nr. 7656/R din data de 15.11.2013
Drepturi acordate salariatilor in baza unui contract colectiv de munca. Limitele negocierii drepturilor materiale in privinta personalului bugetar, platit din fondurile publice - Decizie nr. 6315/R din data de 10.10.2013
Litigiu de munca. Concedierea pentru motive care nu tin de persoana salariatului. Stabilirea ordinii de prioritate la concediere - Decizie nr. 1332/R din data de 06.09.2012
Litigiu de munca. Personal contractual. Indemnizatie de dispozitiv si indemnizatie de hrana. Natura juridica - Decizie nr. 2023/R din data de 06.12.2012
Salariat angajat pe perioada de proba. Incetarea contractului individual de munca pe durata sau la sfarsitul perioadei de proba - Decizie nr. 1070/R din data de 13.10.2011
Litigiu de munca. Prima de concediu acordata magistratilor si personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti. Dezlegarea data acestei probleme de drept prin decizia pronuntata in urma solutionarii recursului in interesul legii - Decizie nr. 301/R din data de 03.05.2006
Contestatie formulata impotriva unei hotarari emise in procedura administrativa de contestare a deciziilor de pensie. Obligatia instantei de a proceda la un examen efectiv al sustinerilor reclamantului. - Hotarare nr. 70/AS din data de 08.04.2014
Contestatie decizie de pensionare. Interzicerea cumulului pensiei de stat cu veniturile de natura salariala provenite de la bugetul de stat daca nivelul acesteia depaseste nivelul salariului mediu brut pe economie. - Hotarare nr. 113/AS din data de 30.09.2014
Contestatie decizie de pensionare. Recuperarea debitului rezultat in urma recalcularii drepturilor de pensie cuvenite reclamantei prin revizuirea stagiului de cotizare realizat de aceasta. - Hotarare nr. 128/AS din data de 10.06.2014
Conditionarea dreptului de a obtine recalcularea sau revizuirea pensiei de efectuarea unui demers administrativ: contestatie, cerere de revizuire sau de recalculare. - Hotarare nr. 13/AS din data de 04.02.2014
Aplicarea indicelui de corectie prevazut de art. 170 din Legea nr. 263/2010 si art. IV alin. 1 din OUG nr. 1/2014 persoanelor pensionate pentru limita de varsta in perioada 1 ianuarie 2011 - 22 ianuarie 2013, care anterior anului 2011 au beneficiat de pen - Hotarare nr. 179/AS din data de 12.11.2014
Aplicabilitatea art. 149 - 151 din Legea nr. 263/2010 numai in cazul contestatiilor impotriva deciziilor caselor teritoriale si sectoriale de pensii - Hotarare nr. 17/AS din data de 24.02.2014
Raspunderea patrimoniala a salariatilor. Incasarea unor drepturi salariale necuvenite raportat la criteriile stabilite in contractul colectiv de munca pentru acordarea lor. - Decizie nr. 262/CM din data de 24.06.2014
Protectia drepturilor salariatelor care efectueaza concediul pentru cresterea copilului in varsta de pana la doi ani. Situatia gradatiei de merit acordate in invatamantul preuniversitar. - Decizie nr. 203/CM din data de 27.05.2014
Necesitatea reinfiintarii postului desfiintat in cazul unei concedieri efectuate in baza art. 65 Codul muncii, care a fost anulata. - Decizie nr. 386/CM din data de 14.10.2014
Inlocuirea sanctiunii desfacerii disciplinare a contractului individual de munca cu alta sanctiune. Prerogativa disciplinara a angajatorului de a aplica sanctiunea in temeiul art. 247 Codul muncii, dar cu respectarea criteriilor prevazute de art. 250 - Decizie nr. 286/CM din data de 09.09.2014