Taxa de prima inmatriculare. Interdictia discriminarii intre produse comunitare provenind din state membre UE. Dispozitii fiscale nationale contrare dreptului comunitar
(Decizie nr. 974 din data de 17.09.2008 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia) Taxa de prima inmatriculare. Interdictia discriminarii intre produse comunitare provenind din state membre UE. Dispozitii fiscale nationale contrare dreptului comunitar. Principiul prioritatii dreptului comunitar.
Sectia de contencios administrativ si fiscal - Decizia nr. 974/CA/17 septembrie 2008
Reclamanta X a solicitat in contradictoriu cu paratele Directia Generala a Finantelor Publice si Administratia Finantelor Publice obligarea la restituirea taxei speciale pentru autoturisme incasata nelegal, plata dobanzii legale aferente,calculata de la scadenta pana la data platii. In motivarea actiunii se arata ca reclamanta a platit taxa in temeiul art. 214^1 din Codul fiscal pentru autoturismul importat si fabricat intr-un stat al U.E., dar ca prin aceasta se realizeaza discriminarea autovehiculelor importate din Comunitatea Europeana in cazul reinmatricularii, in situatia in care acestea au fost deja inmatriculate in tara de provenienta, iar pentru vehiculele autohtone nu se percepe aceasta taxa la reinmatriculare. Se invoca preeminenta dispozitiilor art. 90 al. 1 din Tratatul Uniunii Europene fata de dispozitiile din legislatia interna.
Sectia de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Alba prin sentinta nr. 691/caf/16.04.2008 a respins exceptia inadmisibilitatii actiunii si pe fond a admis actiunea reclamantei, a obligat paratele la restituirea sumei reprezentand taxa speciala pentru autoturisme, cu dobanda legala aferenta pana la achitarea integrala a creantei. Instanta a retinut prin considerentele expuse ca in discutie este o taxa ce se face venit la bugetul statului si fara plata acesteia nu este posibila inmatricularea autoturismelor. Se mai arata ca taxa a fost perceputa cu incalcarea dispozitiilor art. 90 al. 1 din Tratatul U.E., prin faptul ca se determina discriminarea in materia regimului juridic fiscal pentru autoturismele ce se importa din statele membre U.E. pentru reinmatricularea in Romania, fata de autoturismele existente pe piata interna pentru care nu se percepe taxa la reinmatriculare. A fost invocata jurisprudenta C.J.E.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs parata D.G.F.P., in nume propriu, cat si in calitate de reprezentanta a A.F.P., prin care solicita modificarea hotararii instantei de fond si respingerea actiunii.
Analizand sentinta atacata sub aspectul recursului declarat, Curtea a constatat ca recursul este nefondat .
Reclamanta a importat din Franta un autoturism marca Citroen in luna august 2007, pentru care a platit taxa speciala reglementata de art. 214^1, 214^2 din Codul fiscal
Taxa a fost perceputa in temeiul art.214^1 din Codul fiscal sub forma taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule. Astfel, legea prevede ca intra sub incidenta taxei speciale autoturismele si autovehiculele comerciale cu masa totala maxima autorizata de pana la 3,5 tone inclusiv, cu exceptia celor special echipate pentru persoanele cu handicap si a celor apartinand misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si membrilor acestora, precum si altor organizatii si persoane straine cu statut diplomatic, care isi desfasoara activitatea in Romania. Nivelul taxei speciale este prevazut in anexa nr. 4 care face parte integranta din prezentul titlu. Pentru autoturismele si autoturismele de teren a caror prima inmatriculare in Romania se realizeaza dupa data de 1 ianuarie 2007 si pentru care accizele au fost platite cu ocazia importului sau a achizitionarii de pe piata interna in cursul anului 2006, taxa speciala nu se mai datoreaza. Intra sub incidenta taxei speciale si autovehiculele comerciale cu masa totala maxima autorizata de peste 3,5 tone, inclusiv cele destinate transportului de persoane cu un numar de peste 8 locuri pe scaune in afara conducatorului auto, cu exceptia autovehiculelor speciale destinate lucrarilor de drumuri, de salubrizare, pentru industria petrolului, a macaralelor, precum si a autovehiculelor destinate a fi utilizate de fortele armate, fortele de securitate a statului, politie, jandarmerie, politie de frontiera, de serviciile de ambulanta si medicina. Nivelul taxei speciale este prevazut in anexa nr. 4.1 care face parte integranta din prezentul titlu.
Din punctul de vedere al eligibilitatii, taxa speciala se plateste la momentul primei inmatriculari in Romania (art. 214^2 din Cod).
Norma interna incalca prevederile Tratatul Uniunii Europene care prin art. 90 al. 1 stabileste ca nici un stat membru nu poate sa impuna, in mod direct sau indirect, asupra produselor altor state membre, impozite interne de orice natura in plus fata de cele impuse direct sau indirect asupra produselor interne similare. Mai mult, nici un stat membru nu poate sa impuna asupra produselor altor state membre impozite interne de natura sa acorde protectie indirecta altor produse.
Potrivit art. 148 din Constitutia Romaniei, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare. Parlamentul, Presedintele Romaniei, Guvernul si autoritatea judecatoreasca garanteaza aducerea la indeplinire a obligatiilor rezultate din actul aderarii. Prevederea constitutionala consacra suprematia dreptului comunitar si aplicarea directa a acestuia. Potrivit caracteristicilor dreptului comunitar, orice norma comunitara are forta juridica superioara nomelor nationale, chiar si in situatia in care acestea sunt adoptate ulterior normei comunitare. In caz de conflict au prioritate normele comunitare, chiar si impotriva normelor nationale. Normele dreptului comunitar au aplicabilitate imediata, directa si prioritara, iar judecatorul national are obligatia sa aplice aceste norme, chiar cu refuzul aplicarii legislatiei nationale neconforme cu acestea. Acest principiu a fost consacrat si in jurisprudenta Curtii de Justitie a Comunitatii Europene.
In acest context se apreciaza ca potrivit legislatiei fiscale nationale se ajunge la situatia in care se percepe taxa speciala doar pentru autoturismele si autovehiculele importate din statele membre ale Uniunii Europene cu ocazia inmatricularii in Romania, dar nu se percepe aceasta taxa pentru autoturismele deja inmatriculate in Romania, fapt ce determina situatia impunerii in plus , in sensul dreptului comunitar, a produselor altor state membre comparativ cu produsele interne similare. In aceasta situatie se ajunge la protectia indirecta a anumitor produse, fapt interzis de prevederile Tratatului. Scopul normei comunitare a fost acela de a asigura libera circulatie a marfurilor intre statele membre in conditii normale de concurenta, prin eliminarea practicilor protectioniste rezultate din aplicarea unor impozite interne de orice natura prin care se discrimineaza produsele provenite din alte state. Invocam in acest sens Hotararile C.J.E. din 05.12.2006 –C-290/2005 si c-333-2005 , Akos Nadasdi si altii (Ungaria) cat si Comisia C. Danemarca C-47/88, prin care Curtea a constatat ca stabilirea unei taxe suplimentare pentru autoturismele importate are ca efect discriminarea acestor autoturisme comparativ cu cele existente in tarile respective.
In consecinta, ca efect al aplicarii directe a normei comunitare cuprinsa in art. 90 din Tratat , urmare a faptului ca dispozitiile legii fiscale nationale , art. 214^1 si 214^2 din Codul fiscal sunt contrare dreptului comunitar,se constata ca prevederile dreptului intern nu au aplicabilitate , urmand a fi inlaturate, iar taxa achitata de reclamanta urmeaza a fi restituita.
Reclamanta este indreptatita si la plata dobanzii legale care va fi stabilita potrivit art.117, 120, 124 din Codul de procedura fiscala , avand in vedere faptul ca se solicita restituirea sumei incasate la bugetul de stat. Legea prevede ca se restituie, la cerere debitorului, sumele platite ca urmare a aplicarii eronate a prevederilor legale si cele stabilite prin hotarari ale organelor judiciare sau ale altor organe competente (art.117 din Cod). Dobanda se calculeaza de la data achitarii sumei la bugetul statului si pana la restituirea integrala, deoarece de la acea data reclamanta a fost privata de folosinta bunului sau , in sensul articolului 1 al Primului Protocol aditional la Conventia Europeana a Drepturilor Omului.
Aplicarea in speta a dispozitiilor O.U.G. nr.50/2008 privind taxa de poluare contravine principiilor privind neretroactivitatea legii si stabilitatii raporturilor juridice. O.U.G. nr.50 din 21 aprilie 2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, publicata in <LLNK 32008 3270 45>M.OF. nr.327 din 25 aprilie 2008, intra in vigoare la data de 1 iulie 2008 (art. 14). Eligibilitatea taxei intervine,la fel ca in reglementarea precedenta, in momentul primei inmatriculari a unui autovehicul in Romania (art.4). Taxa rezultata ca diferenta intre suma achitata de contribuabil in perioada 1 ianuarie 2007-30 iunie 2008, cu titlu de taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, si cuantumul rezultat din aplicarea prevederilor privind taxa pe poluare pentru autovehicule se restituie pe baza procedurii stabilite in normele metodologice de aplicare a ordonantei de urgenta (art.11). La data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta se abroga <LLNK 12003 571 10 202 214 39>art. 214^1-214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal (art.14)
In conformitate cu art. 15 (2) din Constitutie, legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile. Fata de acest principiu, raportat la momentul exigibilitatii taxelor , cel al primei inmatriculari in Romania, nu se poate aplica retroactiv o dispozitie a legii care nu era in vigoare la data primei inmatriculari in Romania pentru produsele importate. In acelasi sens este afectata si stabilitatea raporturilor juridice , deoarece la data efectuarii importului si achizitionarii autoturismului, reclamanta a efectuat operatiunea juridica cunoscand legislatia aplicabila la acea data, astfel ca nu se poate aplica o prevedere legala ce nu era in vigoare la data importului.
Sectia de contencios administrativ si fiscal - Decizia nr. 974/CA/17 septembrie 2008
Reclamanta X a solicitat in contradictoriu cu paratele Directia Generala a Finantelor Publice si Administratia Finantelor Publice obligarea la restituirea taxei speciale pentru autoturisme incasata nelegal, plata dobanzii legale aferente,calculata de la scadenta pana la data platii. In motivarea actiunii se arata ca reclamanta a platit taxa in temeiul art. 214^1 din Codul fiscal pentru autoturismul importat si fabricat intr-un stat al U.E., dar ca prin aceasta se realizeaza discriminarea autovehiculelor importate din Comunitatea Europeana in cazul reinmatricularii, in situatia in care acestea au fost deja inmatriculate in tara de provenienta, iar pentru vehiculele autohtone nu se percepe aceasta taxa la reinmatriculare. Se invoca preeminenta dispozitiilor art. 90 al. 1 din Tratatul Uniunii Europene fata de dispozitiile din legislatia interna.
Sectia de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Alba prin sentinta nr. 691/caf/16.04.2008 a respins exceptia inadmisibilitatii actiunii si pe fond a admis actiunea reclamantei, a obligat paratele la restituirea sumei reprezentand taxa speciala pentru autoturisme, cu dobanda legala aferenta pana la achitarea integrala a creantei. Instanta a retinut prin considerentele expuse ca in discutie este o taxa ce se face venit la bugetul statului si fara plata acesteia nu este posibila inmatricularea autoturismelor. Se mai arata ca taxa a fost perceputa cu incalcarea dispozitiilor art. 90 al. 1 din Tratatul U.E., prin faptul ca se determina discriminarea in materia regimului juridic fiscal pentru autoturismele ce se importa din statele membre U.E. pentru reinmatricularea in Romania, fata de autoturismele existente pe piata interna pentru care nu se percepe taxa la reinmatriculare. A fost invocata jurisprudenta C.J.E.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs parata D.G.F.P., in nume propriu, cat si in calitate de reprezentanta a A.F.P., prin care solicita modificarea hotararii instantei de fond si respingerea actiunii.
Analizand sentinta atacata sub aspectul recursului declarat, Curtea a constatat ca recursul este nefondat .
Reclamanta a importat din Franta un autoturism marca Citroen in luna august 2007, pentru care a platit taxa speciala reglementata de art. 214^1, 214^2 din Codul fiscal
Taxa a fost perceputa in temeiul art.214^1 din Codul fiscal sub forma taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule. Astfel, legea prevede ca intra sub incidenta taxei speciale autoturismele si autovehiculele comerciale cu masa totala maxima autorizata de pana la 3,5 tone inclusiv, cu exceptia celor special echipate pentru persoanele cu handicap si a celor apartinand misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si membrilor acestora, precum si altor organizatii si persoane straine cu statut diplomatic, care isi desfasoara activitatea in Romania. Nivelul taxei speciale este prevazut in anexa nr. 4 care face parte integranta din prezentul titlu. Pentru autoturismele si autoturismele de teren a caror prima inmatriculare in Romania se realizeaza dupa data de 1 ianuarie 2007 si pentru care accizele au fost platite cu ocazia importului sau a achizitionarii de pe piata interna in cursul anului 2006, taxa speciala nu se mai datoreaza. Intra sub incidenta taxei speciale si autovehiculele comerciale cu masa totala maxima autorizata de peste 3,5 tone, inclusiv cele destinate transportului de persoane cu un numar de peste 8 locuri pe scaune in afara conducatorului auto, cu exceptia autovehiculelor speciale destinate lucrarilor de drumuri, de salubrizare, pentru industria petrolului, a macaralelor, precum si a autovehiculelor destinate a fi utilizate de fortele armate, fortele de securitate a statului, politie, jandarmerie, politie de frontiera, de serviciile de ambulanta si medicina. Nivelul taxei speciale este prevazut in anexa nr. 4.1 care face parte integranta din prezentul titlu.
Din punctul de vedere al eligibilitatii, taxa speciala se plateste la momentul primei inmatriculari in Romania (art. 214^2 din Cod).
Norma interna incalca prevederile Tratatul Uniunii Europene care prin art. 90 al. 1 stabileste ca nici un stat membru nu poate sa impuna, in mod direct sau indirect, asupra produselor altor state membre, impozite interne de orice natura in plus fata de cele impuse direct sau indirect asupra produselor interne similare. Mai mult, nici un stat membru nu poate sa impuna asupra produselor altor state membre impozite interne de natura sa acorde protectie indirecta altor produse.
Potrivit art. 148 din Constitutia Romaniei, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare. Parlamentul, Presedintele Romaniei, Guvernul si autoritatea judecatoreasca garanteaza aducerea la indeplinire a obligatiilor rezultate din actul aderarii. Prevederea constitutionala consacra suprematia dreptului comunitar si aplicarea directa a acestuia. Potrivit caracteristicilor dreptului comunitar, orice norma comunitara are forta juridica superioara nomelor nationale, chiar si in situatia in care acestea sunt adoptate ulterior normei comunitare. In caz de conflict au prioritate normele comunitare, chiar si impotriva normelor nationale. Normele dreptului comunitar au aplicabilitate imediata, directa si prioritara, iar judecatorul national are obligatia sa aplice aceste norme, chiar cu refuzul aplicarii legislatiei nationale neconforme cu acestea. Acest principiu a fost consacrat si in jurisprudenta Curtii de Justitie a Comunitatii Europene.
In acest context se apreciaza ca potrivit legislatiei fiscale nationale se ajunge la situatia in care se percepe taxa speciala doar pentru autoturismele si autovehiculele importate din statele membre ale Uniunii Europene cu ocazia inmatricularii in Romania, dar nu se percepe aceasta taxa pentru autoturismele deja inmatriculate in Romania, fapt ce determina situatia impunerii in plus , in sensul dreptului comunitar, a produselor altor state membre comparativ cu produsele interne similare. In aceasta situatie se ajunge la protectia indirecta a anumitor produse, fapt interzis de prevederile Tratatului. Scopul normei comunitare a fost acela de a asigura libera circulatie a marfurilor intre statele membre in conditii normale de concurenta, prin eliminarea practicilor protectioniste rezultate din aplicarea unor impozite interne de orice natura prin care se discrimineaza produsele provenite din alte state. Invocam in acest sens Hotararile C.J.E. din 05.12.2006 –C-290/2005 si c-333-2005 , Akos Nadasdi si altii (Ungaria) cat si Comisia C. Danemarca C-47/88, prin care Curtea a constatat ca stabilirea unei taxe suplimentare pentru autoturismele importate are ca efect discriminarea acestor autoturisme comparativ cu cele existente in tarile respective.
In consecinta, ca efect al aplicarii directe a normei comunitare cuprinsa in art. 90 din Tratat , urmare a faptului ca dispozitiile legii fiscale nationale , art. 214^1 si 214^2 din Codul fiscal sunt contrare dreptului comunitar,se constata ca prevederile dreptului intern nu au aplicabilitate , urmand a fi inlaturate, iar taxa achitata de reclamanta urmeaza a fi restituita.
Reclamanta este indreptatita si la plata dobanzii legale care va fi stabilita potrivit art.117, 120, 124 din Codul de procedura fiscala , avand in vedere faptul ca se solicita restituirea sumei incasate la bugetul de stat. Legea prevede ca se restituie, la cerere debitorului, sumele platite ca urmare a aplicarii eronate a prevederilor legale si cele stabilite prin hotarari ale organelor judiciare sau ale altor organe competente (art.117 din Cod). Dobanda se calculeaza de la data achitarii sumei la bugetul statului si pana la restituirea integrala, deoarece de la acea data reclamanta a fost privata de folosinta bunului sau , in sensul articolului 1 al Primului Protocol aditional la Conventia Europeana a Drepturilor Omului.
Aplicarea in speta a dispozitiilor O.U.G. nr.50/2008 privind taxa de poluare contravine principiilor privind neretroactivitatea legii si stabilitatii raporturilor juridice. O.U.G. nr.50 din 21 aprilie 2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, publicata in <LLNK 32008 3270 45>M.OF. nr.327 din 25 aprilie 2008, intra in vigoare la data de 1 iulie 2008 (art. 14). Eligibilitatea taxei intervine,la fel ca in reglementarea precedenta, in momentul primei inmatriculari a unui autovehicul in Romania (art.4). Taxa rezultata ca diferenta intre suma achitata de contribuabil in perioada 1 ianuarie 2007-30 iunie 2008, cu titlu de taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, si cuantumul rezultat din aplicarea prevederilor privind taxa pe poluare pentru autovehicule se restituie pe baza procedurii stabilite in normele metodologice de aplicare a ordonantei de urgenta (art.11). La data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta se abroga <LLNK 12003 571 10 202 214 39>art. 214^1-214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal (art.14)
In conformitate cu art. 15 (2) din Constitutie, legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile. Fata de acest principiu, raportat la momentul exigibilitatii taxelor , cel al primei inmatriculari in Romania, nu se poate aplica retroactiv o dispozitie a legii care nu era in vigoare la data primei inmatriculari in Romania pentru produsele importate. In acelasi sens este afectata si stabilitatea raporturilor juridice , deoarece la data efectuarii importului si achizitionarii autoturismului, reclamanta a efectuat operatiunea juridica cunoscand legislatia aplicabila la acea data, astfel ca nu se poate aplica o prevedere legala ce nu era in vigoare la data importului.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Taxe vamale
Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017