Incadrarea locurilor de munca in conditii speciale necesita intrunirea cumulativa a criteriilor prevazute de HG nr.1025/2003. Nedepunerea documentatiei legale in termenul prevazut de lege. Stabilirea culpei in nerespectarea termenului.
(Decizie nr. 442 din data de 16.04.2009 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia) Incadrarea locurilor de munca in conditii speciale necesita intrunirea cumulativa a criteriilor prevazute de HG nr.1025/2003. Nedepunerea documentatiei legale in termenul prevazut de lege. Stabilirea culpei in nerespectarea termenului.
Reducerea activitatii unitatii pentru lipsa comenzilor, cu consecinta imposibilitatii finalizarii documentatiei prevazute de lege, nu poate fi imputata societatii.
Sectia conflicte de munca si asigurari sociale – Decizia civila nr. 442/16 aprilie 2009
Prin actiunea civila inregistrata la Tribunalul Alba in dosar nr. 1188/107/2007 formulata si precizata de reclamantul P.N. Nistor impotriva paratei S.C. U.M.C S.A. s-a solicitat obligarea paratei sa achite reclamantului contravaloarea sumelor ce reprezinta diferenta dintre pensia pe care o primeste in prezent in baza Legii nr.19/2000 si pensia de care ar fi beneficiat calculata in baza Legii nr.226/2006 incepand cu septembrie 2006 si obligarea paratei la plata cheltuielilor de judecata .
In motivarea actiunii reclamantul a aratat ca parata avea obligatia sa elaboreze si sa depuna la M.M.T.S. documentatia prevazuta de H.G. nr. 1025/2003 prin care ar fi obtinut pentru societate incadrarea in conditii speciale de munca, ceea ce ar fi conferit salariatilor societatii un statut special in calculul pensiilor pentru vechime in munca si limita de varsta. Alte societati de acelasi profil si-au indeplinit obligatiile si au obtinut acest statut , in timp ce salariatii paratei au ramas nedreptatiti in calculul pensiei intrucat punctul de pensie se calculeaza prin impartire la 30 si nu prin impartire la 25 ca si in cazul statutului special .
Prin sentinta civila nr.356 din 31.03.2008 pronuntata in cauza, Tribunalul Alba a respins actiunea civila formulata si precizata de catre reclamantul P.N. impotriva paratei S.C. UMC S.A.
Pentru a hotari astfel, prima instanta a retinut ca reclamantul a fost salariatul paratei pana la data de 10.01.2004 si beneficiaza de pensie pentru vechime in munca si limita de varsta, avand dosarul depus la 19.06.2006 in baza Legii nr. 19/2000 . A mai retinut ca reclamantul a lucrat in conditiile grupei I de munca o perioada de peste 17 ani, iar prin decizia de pensie nu s-au retinut conditii speciale prevazute de Legea nr. 226/2006 .
De asemenea, ca potrivit art. 20 alin 2 din Legea nr.19/2000 locurile de munca in conditii speciale sunt cele reglementate expres de alin. 1 al aceluiasi articol si cele expres stabilite prin lege. Criteriile si metodologia de incadrare a locurilor de munca in conditii speciale se stabilesc prin Hotararea Guvernului in acest sens a fost adoptata H.G. nr.1025/2003 privind metodologia si criteriile de incadrare a persoanelor in locuri de munca in conditii speciale , modificata si completata de H.G. nr.2280/2004 si de Legea nr. 226/2006 .
Depunerea documentatiei in baza celor doua hotarari de guvern se putea realiza pana la data de 30.06.2005 la Comisia pentru avizarea indeplinirii procedurilor si criteriilor de incadrare in conditii speciale infiintata tocmai pentru aplicarea dispozitiilor acestor hotarari.
Parata a depus documentatia la 16 mai 2006, data la care comisia nu mai functiona pentru primirea documentelor, astfel ca aceasta documentatie i-a fost restituita .
Din inscrisurile depuse la dosarul cauzei si din depozitia martorului audiat s-a retinut ca societatea parata a inceput demersurile prevazute de lege, insa documentatia nu a putut fi finalizata intrucat societatea nu a mai desfasurat activitate la capacitatea normala, iar verificarile si masuratorile nu s-au mai putut efectua din acest motiv .
In aceste conditii a retinut ca prejudiciul suferit de reclamant nu este cauzat de angajator intrucat acesta s-a aflat in imposibilitatea depunerii documentatiei prevazuta de lege datorita incetarii activitatii productive.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs reclamantul P.N. solicitand modificarea ei in sensul admiterii actiunii sale asa cum a fost formulata, obligarea paratei la achitarea contravalorii sumelor ce reprezinta diferenta dintre pensia pe care o primeste in prezent in baza Legii nr. 19/2000 si pensia de care ar fi beneficiat in baza Legii nr. 226/2006.
In expunerea de motive a aratat ca prima instanta a respins actiunea retinand in mod gresit ca angajatorul a demarat in termen legal demersurile pentru depunerea documentatiei si ca din cauza incetarii activitatii productive nu s-a putut finaliza documentatia. Aceasta documentatie putea fi depusa pana la data de 30.06.2005, iar parata a depus-o la 16.05.2006 datorita neglijentei persoanelor din conducerea societatii parate care au manifestat indiferenta si nepasare pentru salariati.
A precizat ca lipsa mai multor comenzi la nivelul intreprinderii si faptul ca se lucra la o mica parte din capacitate nu este imputabil reclamantului si nici de natura sa fie acesta prejudiciat pentru culpa ce apartine fabricii.
Prin intampinare parata S.C. UMC S.A. a solicitat respingerea recursului ca neintemeiat si mentinerea sentintei ca temeinica si legala intrucat in mod corect prima instanta a retinut din probele administrate ca unitatea nu a indeplinit in mod cumulativ conditiile cerute de actul normativ aplicabil si ca atare in mod obiectiv nu a putut fi intocmita si depusa la timp documentatia privind incadrarea unor locuri de munca in conditii speciale.
Verificand legalitatea si temeinicia sentintei atacate prin prisma criticilor formulate, Curtea a retinut ca recursul este nefondat.
Potrivit art. 2 - (1) din HG nr. 1025/2003 „ Criteriile pentru incadrarea persoanelor in locurile de munca in conditii speciale sunt urmatoarele:
a) incadrarea locurilor de munca in grupa I de munca, anterior datei de 1 aprilie 2001;
b) desfasurarea activitatii in conditii speciale pe durata programului normal de lucru din luna respectiva numai in locurile de munca definite la art. 1 lit. a);
c) existenta la locurile de munca in conditii speciale a unor factori de risc care nu pot fi inlaturati, in conditiile in care s-au luat masurile tehnice si organizatorice pentru eliminarea sau diminuarea acestora, in conformitate cu legislatia de protectie a muncii in vigoare;
d) efecte asupra persoanelor din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca, datorate in exclusivitate unor cauze profesionale si inregistrate pe perioada ultimilor 15 ani;
e) efecte asupra capacitatii de munca si starii de sanatate, evaluate in baza datelor medicale inregistrate la nivelul cabinetelor medicale de intreprindere, de structurile medicale de medicina muncii sau la comisiile de expertizare a capacitatii de munca, pe perioada ultimilor 15 ani.
(2) Incadrarea persoanelor in locuri de munca in conditii speciale se va realiza in conditiile indeplinirii tuturor criteriilor mentionate la alin. (1).”
Din probele administrate in mod corect prima instanta a retinut ca documentatia prevazuta de acest act normativ nu a putut fi finalizata intrucat societatea nu a mai desfasurat activitate la capacitatea normala, astfel ca nu intrunea toate cerintele ce trebuiau indeplinite cumulativ, conform alin.2 al art. 2 mai sus citat.
Contrar celor sustinute de recurent, din depozitia martorului G.C., fost lider de sindicat pana la data de 29.12.2007, rezulta ca s-a inceput procedura de incadrare a locurilor de munca in conditii speciale la Sectia Mecanica 6, insa in acea perioada erau foarte putine comenzi si se lucra doar cateva zile, sectia fiind mentinuta avand produse pe stoc si din acest motiv mai mult de un an expertiza nu a putut fi finalizata.
Or, in conditiile in care nu s-a prestat o activitate productiva salariatii paratei care au lucrat pentru conservarea patrimoniul sau alte activitati administrative nu puteau fi incadrati in locuri de munca in conditii speciale pentru ca activitatea pe care ei o desfasurau oricum nu se incadra in acest fel de conditii .
Lipsa contractelor, ca problema de management contestata de recurent, excede prezentei cauze unde pot fi verificate doar indeplinirea sau nu a cerintelor prevazute de HG nr. 1025/2003, respectiv a obligatiilor ce revin societatii intimate, conform metodologiei de incadrare a locurilor de munca in conditii speciale .
Separat de aceasta, conform art. (3) din HG 1025/2003 „ In cazul in care angajatorul nu declanseaza procedura de incadrare a locurilor de munca in conditii speciale, sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, reprezentantii angajatilor in cadrul comitetului de securitate si sanatate in munca ori responsabilul cu protectia muncii pot sesiza inspectoratele teritoriale de munca, care vor dispune verificarea locurilor de munca conform alin. (1) lit. c).”
In consecinta, solicitarea incadrarii in conditii speciale putea fi facuta si de catre sindicat nu numai de angajator, astfel ca in mod nejustificat se invoca si sub acest aspect, culpa societatii pentru nedepunerea in termenul prevazut de HG 1025/2003 a documentatiei prevazute de lege pentru incadrare a locurilor de munca in conditii speciale si cauzarea prejudiciului pretins de recurent.
In consecinta, constatand ca starea de fapt retinuta de prima instanta este in concordanta cu probele administrate si in speta s-a facut o corecta aplicare a dispozitiilor legale incidente, Curtea in baza art. 312 pct. 1 Cod procedura civila a respins recursul reclamantului ca nefondat, mentinand ca temeinica si legala sentinta atacata.
Reducerea activitatii unitatii pentru lipsa comenzilor, cu consecinta imposibilitatii finalizarii documentatiei prevazute de lege, nu poate fi imputata societatii.
Sectia conflicte de munca si asigurari sociale – Decizia civila nr. 442/16 aprilie 2009
Prin actiunea civila inregistrata la Tribunalul Alba in dosar nr. 1188/107/2007 formulata si precizata de reclamantul P.N. Nistor impotriva paratei S.C. U.M.C S.A. s-a solicitat obligarea paratei sa achite reclamantului contravaloarea sumelor ce reprezinta diferenta dintre pensia pe care o primeste in prezent in baza Legii nr.19/2000 si pensia de care ar fi beneficiat calculata in baza Legii nr.226/2006 incepand cu septembrie 2006 si obligarea paratei la plata cheltuielilor de judecata .
In motivarea actiunii reclamantul a aratat ca parata avea obligatia sa elaboreze si sa depuna la M.M.T.S. documentatia prevazuta de H.G. nr. 1025/2003 prin care ar fi obtinut pentru societate incadrarea in conditii speciale de munca, ceea ce ar fi conferit salariatilor societatii un statut special in calculul pensiilor pentru vechime in munca si limita de varsta. Alte societati de acelasi profil si-au indeplinit obligatiile si au obtinut acest statut , in timp ce salariatii paratei au ramas nedreptatiti in calculul pensiei intrucat punctul de pensie se calculeaza prin impartire la 30 si nu prin impartire la 25 ca si in cazul statutului special .
Prin sentinta civila nr.356 din 31.03.2008 pronuntata in cauza, Tribunalul Alba a respins actiunea civila formulata si precizata de catre reclamantul P.N. impotriva paratei S.C. UMC S.A.
Pentru a hotari astfel, prima instanta a retinut ca reclamantul a fost salariatul paratei pana la data de 10.01.2004 si beneficiaza de pensie pentru vechime in munca si limita de varsta, avand dosarul depus la 19.06.2006 in baza Legii nr. 19/2000 . A mai retinut ca reclamantul a lucrat in conditiile grupei I de munca o perioada de peste 17 ani, iar prin decizia de pensie nu s-au retinut conditii speciale prevazute de Legea nr. 226/2006 .
De asemenea, ca potrivit art. 20 alin 2 din Legea nr.19/2000 locurile de munca in conditii speciale sunt cele reglementate expres de alin. 1 al aceluiasi articol si cele expres stabilite prin lege. Criteriile si metodologia de incadrare a locurilor de munca in conditii speciale se stabilesc prin Hotararea Guvernului in acest sens a fost adoptata H.G. nr.1025/2003 privind metodologia si criteriile de incadrare a persoanelor in locuri de munca in conditii speciale , modificata si completata de H.G. nr.2280/2004 si de Legea nr. 226/2006 .
Depunerea documentatiei in baza celor doua hotarari de guvern se putea realiza pana la data de 30.06.2005 la Comisia pentru avizarea indeplinirii procedurilor si criteriilor de incadrare in conditii speciale infiintata tocmai pentru aplicarea dispozitiilor acestor hotarari.
Parata a depus documentatia la 16 mai 2006, data la care comisia nu mai functiona pentru primirea documentelor, astfel ca aceasta documentatie i-a fost restituita .
Din inscrisurile depuse la dosarul cauzei si din depozitia martorului audiat s-a retinut ca societatea parata a inceput demersurile prevazute de lege, insa documentatia nu a putut fi finalizata intrucat societatea nu a mai desfasurat activitate la capacitatea normala, iar verificarile si masuratorile nu s-au mai putut efectua din acest motiv .
In aceste conditii a retinut ca prejudiciul suferit de reclamant nu este cauzat de angajator intrucat acesta s-a aflat in imposibilitatea depunerii documentatiei prevazuta de lege datorita incetarii activitatii productive.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs reclamantul P.N. solicitand modificarea ei in sensul admiterii actiunii sale asa cum a fost formulata, obligarea paratei la achitarea contravalorii sumelor ce reprezinta diferenta dintre pensia pe care o primeste in prezent in baza Legii nr. 19/2000 si pensia de care ar fi beneficiat in baza Legii nr. 226/2006.
In expunerea de motive a aratat ca prima instanta a respins actiunea retinand in mod gresit ca angajatorul a demarat in termen legal demersurile pentru depunerea documentatiei si ca din cauza incetarii activitatii productive nu s-a putut finaliza documentatia. Aceasta documentatie putea fi depusa pana la data de 30.06.2005, iar parata a depus-o la 16.05.2006 datorita neglijentei persoanelor din conducerea societatii parate care au manifestat indiferenta si nepasare pentru salariati.
A precizat ca lipsa mai multor comenzi la nivelul intreprinderii si faptul ca se lucra la o mica parte din capacitate nu este imputabil reclamantului si nici de natura sa fie acesta prejudiciat pentru culpa ce apartine fabricii.
Prin intampinare parata S.C. UMC S.A. a solicitat respingerea recursului ca neintemeiat si mentinerea sentintei ca temeinica si legala intrucat in mod corect prima instanta a retinut din probele administrate ca unitatea nu a indeplinit in mod cumulativ conditiile cerute de actul normativ aplicabil si ca atare in mod obiectiv nu a putut fi intocmita si depusa la timp documentatia privind incadrarea unor locuri de munca in conditii speciale.
Verificand legalitatea si temeinicia sentintei atacate prin prisma criticilor formulate, Curtea a retinut ca recursul este nefondat.
Potrivit art. 2 - (1) din HG nr. 1025/2003 „ Criteriile pentru incadrarea persoanelor in locurile de munca in conditii speciale sunt urmatoarele:
a) incadrarea locurilor de munca in grupa I de munca, anterior datei de 1 aprilie 2001;
b) desfasurarea activitatii in conditii speciale pe durata programului normal de lucru din luna respectiva numai in locurile de munca definite la art. 1 lit. a);
c) existenta la locurile de munca in conditii speciale a unor factori de risc care nu pot fi inlaturati, in conditiile in care s-au luat masurile tehnice si organizatorice pentru eliminarea sau diminuarea acestora, in conformitate cu legislatia de protectie a muncii in vigoare;
d) efecte asupra persoanelor din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca, datorate in exclusivitate unor cauze profesionale si inregistrate pe perioada ultimilor 15 ani;
e) efecte asupra capacitatii de munca si starii de sanatate, evaluate in baza datelor medicale inregistrate la nivelul cabinetelor medicale de intreprindere, de structurile medicale de medicina muncii sau la comisiile de expertizare a capacitatii de munca, pe perioada ultimilor 15 ani.
(2) Incadrarea persoanelor in locuri de munca in conditii speciale se va realiza in conditiile indeplinirii tuturor criteriilor mentionate la alin. (1).”
Din probele administrate in mod corect prima instanta a retinut ca documentatia prevazuta de acest act normativ nu a putut fi finalizata intrucat societatea nu a mai desfasurat activitate la capacitatea normala, astfel ca nu intrunea toate cerintele ce trebuiau indeplinite cumulativ, conform alin.2 al art. 2 mai sus citat.
Contrar celor sustinute de recurent, din depozitia martorului G.C., fost lider de sindicat pana la data de 29.12.2007, rezulta ca s-a inceput procedura de incadrare a locurilor de munca in conditii speciale la Sectia Mecanica 6, insa in acea perioada erau foarte putine comenzi si se lucra doar cateva zile, sectia fiind mentinuta avand produse pe stoc si din acest motiv mai mult de un an expertiza nu a putut fi finalizata.
Or, in conditiile in care nu s-a prestat o activitate productiva salariatii paratei care au lucrat pentru conservarea patrimoniul sau alte activitati administrative nu puteau fi incadrati in locuri de munca in conditii speciale pentru ca activitatea pe care ei o desfasurau oricum nu se incadra in acest fel de conditii .
Lipsa contractelor, ca problema de management contestata de recurent, excede prezentei cauze unde pot fi verificate doar indeplinirea sau nu a cerintelor prevazute de HG nr. 1025/2003, respectiv a obligatiilor ce revin societatii intimate, conform metodologiei de incadrare a locurilor de munca in conditii speciale .
Separat de aceasta, conform art. (3) din HG 1025/2003 „ In cazul in care angajatorul nu declanseaza procedura de incadrare a locurilor de munca in conditii speciale, sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, reprezentantii angajatilor in cadrul comitetului de securitate si sanatate in munca ori responsabilul cu protectia muncii pot sesiza inspectoratele teritoriale de munca, care vor dispune verificarea locurilor de munca conform alin. (1) lit. c).”
In consecinta, solicitarea incadrarii in conditii speciale putea fi facuta si de catre sindicat nu numai de angajator, astfel ca in mod nejustificat se invoca si sub acest aspect, culpa societatii pentru nedepunerea in termenul prevazut de HG 1025/2003 a documentatiei prevazute de lege pentru incadrare a locurilor de munca in conditii speciale si cauzarea prejudiciului pretins de recurent.
In consecinta, constatand ca starea de fapt retinuta de prima instanta este in concordanta cu probele administrate si in speta s-a facut o corecta aplicare a dispozitiilor legale incidente, Curtea in baza art. 312 pct. 1 Cod procedura civila a respins recursul reclamantului ca nefondat, mentinand ca temeinica si legala sentinta atacata.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Vechime in munca
Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017