Retragere autorizatie taxi. Obligativitatea procedurii prealabile.
(Decizie nr. 710 din data de 26.05.2009 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia)Retragere autorizatie taxi. Obligativitatea procedurii prealabile.
art.14?,56? al.3 din Legea nr.265/2007
art.7 din Legea nr.554/2004,
art.109 Cod procedura civila
Legala sesizare a instantei cu actiune in anularea dispozitie primarului de retragere a autorizatiei taxi ca masura luata pe cale principala are loc numai dupa parcurgerea procedurii prealabile conform art.7 din Legea nr.554/2004.
Sectia de contencios administrativ si fiscal – Decizia nr.710/CA/26 mai 2009
Prin actiunea in contencios administrativ inregistrata sub dosar nr.2755/85/2008 si precizata, reclamantul Z.V. in calitate de reprezentant al SC D. & C. SRL Sibiu a solicitat in contradictoriu cu Primaria Municipiului S. si Primarul Municipiului S. ca prin sentinta ce se va pronunta sa se dispuna anularea Dispozitiei nr.4323 emisa la data de 4.06.2008 de catre parat.
In motivarea actiunii reclamantul a precizat ca s-a dispus retragerea autorizatiei taxi nr.815 apartinand SC D. & C. SRL ca urmare a faptului ca posesoarea autovehiculului cu nr. de inmatriculare X nu a preschimbat titlul cu care a detinut autovehiculul din contractul de inchiriere in leasing sau in proprietate si nu a dovedit acest lucru pana la termenul din 1.12.2007 prevazut de lege, insa reclamantul a invocat faptul ca nu a avut mijloacele necesare sa faca acest lucru, fiind indus in eroare si de catre angajatii Serviciului de Autorizare si Control ai Primariei.
Prin sentinta nr.679/CA/09.12.2008 Tribunalul Sibiu – Sectia Comerciala si Contencios Administrativ a admis exceptia neindeplinirii procedurii prealabile prevazuta de art.7 alin.1 din Legea nr.554/2004 si exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratei Primaria Municipiului S. invocata de paratul Primarul Municipiului S. si a respins actiunea precizata formulata de reclamanta SC D. & C. SRL prin reprezentant legal Z.V. in contradictoriu cu paratii Primarul Municipiului S. si Primaria Municipiului S. prin Serviciul de Autorizare si Control.
Pentru a pronunta aceasta solutie, instanta de fond a constatat ca, in baza art.7 din Legea nr.554/2004 modificata, inainte de a se adresa instantei de contencios administrativ, reclamanta avea obligatia de a face dovada ca a solicitat autoritatii publice emitente a actului administrativ atacat in termen de 30 de zile de la comunicare, revocarea in tot sau in parte a acestuia, iar reclamanta nu a solicitat revocarea actului.
Impotriva hotararii a declarat recurs reclamanta SC D. & C. SRL prin reprezentant Z.V. solicitand a se dispune casarea acesteia cu trimiterea cauzei spre rejudecare aceleiasi instante, intrucat s-a solutionat gresit exceptia lipsei procedurii prealabile. Astfel, recurenta sustine ca in speta nu era necesara procedura prealabila, intrucat prevederile legii speciale - art.14/3 din Legea nr.265/2007 - fac trimitere la procedura de solutionare reglementata de O.G.nr.2/2001, care nu impune o atare plangere prealabil sesizarii instantei.
Prin intampinare, paratul intimat Primarul Municipiului S. a solicitat respingerea recursului, apreciind ca in mod corect instanta de fond a aplicat prevederile art.7 alin.1 din Legea nr.554/2001, dispozitiile art.14/3 alin.1 din Legea nr.265/2007 nefiind incidente cauzei.
Recursul este nefondat .
Art.14/3 din Legea nr.265/2007 reglementeaza cazurile de retragere si suspendare a autorizatiei de transport / autorizatiei de taxi. Art.14/3 alin.6 prevede „contestarea masurii de retragere a autorizatiei de transport sau a copiei conforme ca masura complementara se poate realiza prin aplicarea corespunzatoare a prevederilor art.56/1 alin.3.
Art.56/1 alin.3 din lege se refera la retinerea certificatului de atestare a pregatirii profesionale a conducatorului auto ca urmare a savarsirii unei contraventii, astfel ca la alin.3 se prevede ca „Impotriva procesului verbal de constatare a contraventiei se pot folosi caile de atac prevazute in O.G.nr.2/2001.
Din interpretarea coroborata a art.14/3 alin.6 si art.56/1 alin.3 rezulta ca atunci cand retragerea autorizatiei de transport de taxi sau a certificatului de atestare a pregatirii profesionale a conducatorului auto s-a dispus ca masura complementara sanctiunii contraventionale, persoana nemultumita poate ataca procesul verbal de contraventie conform O.G.nr.2/2001.
Ori, in speta, masura retragerii autorizatiei taxi nr.815 dispusa prin Dispozitia nr.4323/04.06.2008 a Primarului Municipiului S., s-a dispus pe cale principala si nu ca urmare a savarsirii unei contraventii.
In aceste conditii, actiunea reclamantului in anularea dispozitiei se exercita in conditiile art.1 si 7 din Legea nr.554/2004, astfel ca in mod corect instanta de fond a retinut ca reclamanta avea obligatia ca anterior sesizarii instantei sa se adreseze organului emitent cu plangere pentru revocarea actului.
Cum nu a facut dovada plangerii prealabile, in mod corect instanta de fond a apreciat ca actiunea este inadmisibila in temeiul art.109 Cod procedura civila raportat la art.7 din Legea nr.554/2004.
Motivul invocat de reclamanta recurenta potrivit art.304 pct.9 Cod procedura civila nu este incident, astfel ca recursul a fost respins ca nefondat conform art.312 alin.1 Cod procedura civila.
art.14?,56? al.3 din Legea nr.265/2007
art.7 din Legea nr.554/2004,
art.109 Cod procedura civila
Legala sesizare a instantei cu actiune in anularea dispozitie primarului de retragere a autorizatiei taxi ca masura luata pe cale principala are loc numai dupa parcurgerea procedurii prealabile conform art.7 din Legea nr.554/2004.
Sectia de contencios administrativ si fiscal – Decizia nr.710/CA/26 mai 2009
Prin actiunea in contencios administrativ inregistrata sub dosar nr.2755/85/2008 si precizata, reclamantul Z.V. in calitate de reprezentant al SC D. & C. SRL Sibiu a solicitat in contradictoriu cu Primaria Municipiului S. si Primarul Municipiului S. ca prin sentinta ce se va pronunta sa se dispuna anularea Dispozitiei nr.4323 emisa la data de 4.06.2008 de catre parat.
In motivarea actiunii reclamantul a precizat ca s-a dispus retragerea autorizatiei taxi nr.815 apartinand SC D. & C. SRL ca urmare a faptului ca posesoarea autovehiculului cu nr. de inmatriculare X nu a preschimbat titlul cu care a detinut autovehiculul din contractul de inchiriere in leasing sau in proprietate si nu a dovedit acest lucru pana la termenul din 1.12.2007 prevazut de lege, insa reclamantul a invocat faptul ca nu a avut mijloacele necesare sa faca acest lucru, fiind indus in eroare si de catre angajatii Serviciului de Autorizare si Control ai Primariei.
Prin sentinta nr.679/CA/09.12.2008 Tribunalul Sibiu – Sectia Comerciala si Contencios Administrativ a admis exceptia neindeplinirii procedurii prealabile prevazuta de art.7 alin.1 din Legea nr.554/2004 si exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratei Primaria Municipiului S. invocata de paratul Primarul Municipiului S. si a respins actiunea precizata formulata de reclamanta SC D. & C. SRL prin reprezentant legal Z.V. in contradictoriu cu paratii Primarul Municipiului S. si Primaria Municipiului S. prin Serviciul de Autorizare si Control.
Pentru a pronunta aceasta solutie, instanta de fond a constatat ca, in baza art.7 din Legea nr.554/2004 modificata, inainte de a se adresa instantei de contencios administrativ, reclamanta avea obligatia de a face dovada ca a solicitat autoritatii publice emitente a actului administrativ atacat in termen de 30 de zile de la comunicare, revocarea in tot sau in parte a acestuia, iar reclamanta nu a solicitat revocarea actului.
Impotriva hotararii a declarat recurs reclamanta SC D. & C. SRL prin reprezentant Z.V. solicitand a se dispune casarea acesteia cu trimiterea cauzei spre rejudecare aceleiasi instante, intrucat s-a solutionat gresit exceptia lipsei procedurii prealabile. Astfel, recurenta sustine ca in speta nu era necesara procedura prealabila, intrucat prevederile legii speciale - art.14/3 din Legea nr.265/2007 - fac trimitere la procedura de solutionare reglementata de O.G.nr.2/2001, care nu impune o atare plangere prealabil sesizarii instantei.
Prin intampinare, paratul intimat Primarul Municipiului S. a solicitat respingerea recursului, apreciind ca in mod corect instanta de fond a aplicat prevederile art.7 alin.1 din Legea nr.554/2001, dispozitiile art.14/3 alin.1 din Legea nr.265/2007 nefiind incidente cauzei.
Recursul este nefondat .
Art.14/3 din Legea nr.265/2007 reglementeaza cazurile de retragere si suspendare a autorizatiei de transport / autorizatiei de taxi. Art.14/3 alin.6 prevede „contestarea masurii de retragere a autorizatiei de transport sau a copiei conforme ca masura complementara se poate realiza prin aplicarea corespunzatoare a prevederilor art.56/1 alin.3.
Art.56/1 alin.3 din lege se refera la retinerea certificatului de atestare a pregatirii profesionale a conducatorului auto ca urmare a savarsirii unei contraventii, astfel ca la alin.3 se prevede ca „Impotriva procesului verbal de constatare a contraventiei se pot folosi caile de atac prevazute in O.G.nr.2/2001.
Din interpretarea coroborata a art.14/3 alin.6 si art.56/1 alin.3 rezulta ca atunci cand retragerea autorizatiei de transport de taxi sau a certificatului de atestare a pregatirii profesionale a conducatorului auto s-a dispus ca masura complementara sanctiunii contraventionale, persoana nemultumita poate ataca procesul verbal de contraventie conform O.G.nr.2/2001.
Ori, in speta, masura retragerii autorizatiei taxi nr.815 dispusa prin Dispozitia nr.4323/04.06.2008 a Primarului Municipiului S., s-a dispus pe cale principala si nu ca urmare a savarsirii unei contraventii.
In aceste conditii, actiunea reclamantului in anularea dispozitiei se exercita in conditiile art.1 si 7 din Legea nr.554/2004, astfel ca in mod corect instanta de fond a retinut ca reclamanta avea obligatia ca anterior sesizarii instantei sa se adreseze organului emitent cu plangere pentru revocarea actului.
Cum nu a facut dovada plangerii prealabile, in mod corect instanta de fond a apreciat ca actiunea este inadmisibila in temeiul art.109 Cod procedura civila raportat la art.7 din Legea nr.554/2004.
Motivul invocat de reclamanta recurenta potrivit art.304 pct.9 Cod procedura civila nu este incident, astfel ca recursul a fost respins ca nefondat conform art.312 alin.1 Cod procedura civila.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Autorizare
Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017