InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Alba Iulia

Taxa de poluare achitata in intervalul 15.12.2008 – 13.02.2010. Caracter discriminatoriu .

(Decizie nr. 1195 din data de 08.06.2010 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia)

Domeniu Taxe vamale | Dosare Curtea de Apel Alba Iulia | Jurisprudenta Curtea de Apel Alba Iulia

    Taxa de poluare achitata  in intervalul 15.12.2008 – 13.02.2010. Caracter discriminatoriu .
     
         art.III din O.U.G.  nr.218/2008 articol unic-O.U.G. nr. 117/2009
      art.90 TCE
     
     Prin OUG nr.117/2009 se prelungeste termenul de aplicare a scutirii de taxa prevazut de art.III din OUG nr.218/2008 cu  45 de zile , astfel incat discriminarea produselor provenite din alte state membre ale UE in raport cu cele similare produse in Romania pentru care opera scutirea de taxa  persista pana la 13.02. 2010.
     
     Sectia de contencios administrativ si fiscal - Decizia nr. 1195/8 iunie 2010
      
Constata ca pe rolul Tribunalul Alba - sectia comerciala si de contencios administrativ – s-a inregistrat sub dosar nr. 932/107/2010 actiunea formulata de reclamantul G.I. in contradictoriu cu paratele Directia Generala a Finantelor Publice A., Administratia Finantelor Publice A. si Administratia Fondului pentru Mediu solicitand ca prin hotararea ce se va pronunta in cauza obligarea paratelor la restituirea sumei de 6069 lei achitata cu titlu de taxa de poluare si plata dobanzii legale, incepand cu data incasarii sumei si pana la data restituirii efective.
In motivarea actiunii reclamantul a aratat ca in cursul anului 2010 a achizitionat un autoturism din  spatiul U.E., pentru inmatricularea caruia a fost a fost obligat sa plateasca  taxa de poluare, perceputa in temeiul O.U.G. nr.50/2008 modificata la 22 01 2010.
Reclamantul mai sustine ca plata taxei reprezinta o obligatie legala ce deriva din O.U.G. nr.50/2008 si este impusa la prima inmatriculare in Romania a unui autoturism importat. Acest act normativ contravine dreptului obiectiv comunitar, potrivit carora nici un stat membru nu aplica, direct sau indirect, produselor altor state membre impozite interne de orice natura mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect, produselor nationale similare. Totodata, reclamantul precizeaza ca prin perceperea acestei taxe parata a incalcat principiul nediscriminarii produselor importate, deoarece ea nu se aplica autoturismelor la reinmatricularea autovehiculelor deja inmatriculate in circulatie.
In drept, au fost invocate dispozitiile art. 90 paragraf 1 din Tratatul privind instituirea Comunitatii Europene, art. 148 alin. 2 si 4 din Constitutia Romaniei si Legea nr. 554/2004.
     Prin sentinta administrativa nr. 706/CAF/2010 Tribunalul Alba a admis exceptia lipsei calitatii procesuale a D.G.F.P. a judetului Alba, a respins exceptia inadmisibilitatii actiunii actiunea formulata de reclamant, iar pe fond a dispus restituirea sumei de 6069 lei incasata cu titlu de taxa de poluare, precum si dobanda legala calculata de la data cererii de restituire si pana la data restituirii efective a sumei datorata.
     Pentru a pronunta aceasta hotarare, instanta de fond a retinut ca reclamantul a achizitionat un autoturism  folosit din UE si s-a adresat paratei 1 cu solicitarea de a proceda la inmatricularea autoturismului, dar parata a conditionat acest lucru de plata taxei de poluare prevazute de OUG nr. 50/2008, conduita la care reclamantul s-a conformat achitand taxa de poluare.
     Tribunalul a apreciat  ca O.U.G. nr.50/2008 contravine normelor dreptului obiectiv comunitar si in special a art. 90 din Tratatul Comunitatilor Europene, taxa instituita prin acest act normativ fiind perceputa la prima inmatriculare in Romania a oricarui autoturism adus din Uniunea Europeana, fara ca celor deja inmatriculate sa li se perceapa o astfel de taxa.
     Impotriva acestei hotarari au declarat recurs paratele Administratia Finantelor Publice A. prin DGFP A.  si Administratia Fondului pentru Mediu solicitand admiterea acestora si modificarea hotararii recurate in sensul respingerii actiunii reclamantului.
     In motivarea recursurilor se sustine ca taxa de poluare perceputa in temeiul O.U.G. nr.50/2008 nu contravine normelor comunitare, calculul acesteia fiind facut dupa criterii obiective, pentru toate autovehiculele ce sunt pentru prima data inmatriculate in Romania, fiind exclus orice efect discriminatoriu.
     Recursurile sunt nefondate .
     Divergentele care fac obiectul prezentei cauzei sunt legate de pretinsa conformitate sau neconformitate a dispozitiilor O.U.G. nr.50/2008 cu art. 90 din Tratatul C.E., si implicit de legala ori nelegala percepere a taxei de poluare instituita prin acest act normativ. In realizarea acestei analize judecatorul national are obligatia de asigura efectul deplin al normelor comunitare, impotriva oricarei dispozitii contrare ale legislatiei nationale, chiar ulterioara, lasand acestea neaplicate prin propria putere de decizie fara a solicita sau astepta eliminarea prealabila a acesteia pe cale legislativa sau pe calea vreunei proceduri constitutionale ( hotararea C.J.E. din 09.03.1978, cauza C-106/1977 – Admministrazione dele finanze dello Stato c. Simmenthal Spa. ), intrucat art. 90 din Tratat produce efecte directe si ca atare creeaza drepturi individuale pe care jurisdictiile statelor membre ale Uniunii sunt obligate a le proteja.
     Plecand la analiza compatibilitatii dreptului intern reglementator al taxei de poluare cu dreptul comunitar este de precizat ca in practica Curtii de Apel Alba Iulia s-a apreciat in mod constant ca dispozitiile O.U.G. nr.50/2009, in varianta in vigoare pana la data de 15.12.2009, sunt conforme art. 90 din T.C.E., considerandu-se ca prin impunerea tuturor autoturismelor supuse primei inmatriculari in Romania si determinarea taxei de poluare pe baza unor criterii obiective (tipul motorului, capacitatea cilindrica), clasificarea din punct de vedere al poluarii luandu-se in considerare si deprecierea autoturismului, este asigurata libera circulatie a marfurilor intre statele comunitare in conditii normale de concurenta, prin eliminarea oricarei forme de protectie care decurge din aplicarea de impozite interne discriminatorii fata de  produsele provenind din alte state membre, protejata prin art. 90 din T.C.E..
     O.U.G. nr.50/2008 a fost modificata prin O.U.G. nr.218/2008, prin O.U.G. nr.7/2009 si O.U.G. nr.117/2009. Reclamantul achitand taxa de poluare la data de 22.01.2010 intra sub incidenta regimului juridic al taxei de poluare, asa cum a fost modificat prin actele normative aratate.
O.U.G. nr.218/2008 prin expunerea de motive, reguli de interpretare oficiala si obligatorii, precizeaza ca scopul reglementarii este determinat de concluziile analizei gradului de adancire a crizei financiare si economice in luna octombrie, care releva o scadere importanta a pietelor auto si a productiei industriei furnizoare, de necesitatea luarii de masuri de sustinere a sectorului de automobile, afectat de criza financiara internationala, precum si de preocuparea Guvernului in asigurarea pastrarii locurilor de munca in economia romaneasca, cu predilectie in industria constructoare de autoturisme si cea a serviciilor aferente acesteia.
Scopul declarat al acestui act normativ este concretizat prin art. III conform caruia ,,autovehiculele M1 cu norma de poluare Euro 4 a caror capacitate cilindrica nu depaseste 2.000 cmc, precum si toate autovehiculele N1 cu norma de poluare Euro 4, care se inmatriculeaza pentru prima data in Romania sau in alte state membre ale Uniunii Europene in perioada 15 decembrie 2008 - 31 decembrie 2009 inclusiv, se excepteaza de la obligatia de plata a taxei pe poluare pentru autovehicule stabilita potrivit prevederilor <LLNK 12008    50180 301   0 46>Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2008”, categorii de autovehicule produse si de societatile romanesti de profil. Corelativ, pentru celelalte autovehicule taxa de poluare s-a triplat fata de nivelul initial, iar prin O.U.G. nr. 7/2009 s-a ajustat la un nivel dublu fata de nivelul initial.
     Prin O.U.G. nr.117/2009 se prelungeste termenul de aplicare a scutirii de taxa prev. de art.III din O.U.G. nr.218/2008 cu  45 de zile  astfel incat discriminarea produselor provenite din alte state membre ale UE in raport cu cele similare produse in Romania pentru care opera scutirea de taxa persista pana la 13.02.2010.
     Pentru aceste argumente, prin ultimele modificari aduse O.U.G. nr.50/2008, taxa de poluare incalca prevederile art. 90 din Tratatul de Instituire a Comunitatilor Europene.
     Astfel, in jurisprudenta referitoare la art. 90 din Tratatul CE, Curtea de Justitie Europeana a explicat care sunt conditiile in care se poate retine aplicarea acestui text: trebuie sa existe o discriminare intre produsele nationale si produsele importate, trebuie sa existe o similitudine sau un raport de concurenta intre produsele importate vizate de taxa si produsele interne favorizate, prelevarea fiscala nationala trebuie sa diminueze sau sa fie susceptibila sa diminueze, chiar si potential, consumul produselor importate, influentand astfel alegerea consumatorilor.
     In consecinta, atunci cand produsele interne si produsele importate se afla intr-un raport de concurenta, iar prin efectul unei norme fiscale nationale se creeaza o discriminare, astfel  incat consumatorii sunt descurajati sa aleaga produsele importate in vederea realizarii unui scop declarat de protejare a industriei  nationale si a locurilor de munca, art. 90 este aplicabil, iar norma fiscala nationala contrara art. 90 trebuie inlaturata de la aplicare. Domeniul de aplicare a art.90 alin.1 TCE cu referire la conceptul de“produse similare” urmeaza sa fie determinat pe baza criteriului folosirii  similare si comparabile  a bunurilor,in speta categoria auto M1,N1, si nu pe acela al naturii identice in mod strict-asa cum Curtea Europeana de Justitie de la Luxembourg a statuat in cauza C.168/78,Comisia contra Frantei .
     In urma modificarilor aduse prin O.U.G. nr.218/2008 si O.U.G. nr.117/2009 norma interna indeplineste toate criteriile pentru a fi declarata incompatibila cu art. 90 din Tratatul CE. Astfel, exista  o discriminare intre o anumita categorie de autovehicule noi exceptata de la plata taxei (N1 SI M1), cu caracteristicile celor produse in Romania si restul autoturismelor  folosite din aceeasi categorie auto achizitionate din alte state membre , discriminare introdusa de catre legiuitor cu intentia declarata de protejare a industriei nationale, scop incompatibil cu cerintele si rigorile spatiului de libera circulatie a marfurilor, fortei de munca si capitalului. Exista desigur un raport de concurenta intre produsele importate si produsele nationale, astfel incat alegerea consumatorului poate fi orientata spre o anumita categorie de produse,in speta  ,  spre cele produse in Romania.
     In concluzie, Curtea considera ca solutia instantei de fond de inlaturare, spre o reala concurenta si pentru respectarea art. 90 din T.C.E., de la aplicare a dispozitiilor ce obliga la plata taxei de poluare pentru autovehiculele din categoria M1, N1 pe perioada 15 decembrie 2008 – 13  februarie 2010, constatand ca dobanditorii acestora nu datoreaza taxa de poluare daca sunt inmatriculate pentru prima data in Romania pe perioada aratata, si aceasta indiferent de vechime, capacitate cilindrica, norma de poluare, tip motor sau alte criterii obiective, este temeinica si legala.
     Plata in aceste conditii a taxei de poluare este supusa repetitiunii, reclamantul fiind indreptatit, pentru lipsa de folosinta a sumelor achitate cu acest titlu, la dobanda legala calculata conform art. 124 C.p.fiscala de la data formularii cererii de restituire si pana la data platii efective.
Recursurile au fost respinse conform art.312 alin.1 C.pr. civ, nefiind incidente motivele prevazute de art.304/1 si 304 pct.9 C.pr. civ .
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Taxe vamale

Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018
Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017