Programare consultatie online avocat
InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Constanta

Obligare autoritate publica la eliberare act administrativ - autorizatie de constructie.

(Decizie nr. 467/CA/ din data de 05.07.2010 pronuntata de Curtea de Apel Constanta)

Domeniu Autorizare; Constructii | Dosare Curtea de Apel Constanta | Jurisprudenta Curtea de Apel Constanta

Art.2 al.1 lit."h", art.8 al.1 - Legea nr.554/2004
Art.7 al.1 - Legea nr.50/1991 rep.
Art.28 al.1, art.3 lit."a" - Norme metodologice de aplicare a Lg.50/1991

Prin actiunea adresata Tribunalului Constanta - Sectia contencios administrativ si inregistrata sub nr.5869/118/10.06.2009 reclamanta SC "O.V.O N.I. LTD",  invocand dispozitiile art.8 alin.(1) din Legea nr.554/2004, a solicitat ca prin hotararea ce se va pronunta, sa se dispuna obligarea paratului PRIMARUL MUNICIPIULUI MANGALIA sa elibereze autorizatia de construire pentru imobilul "cazare sezoniera personal", in regim de inaltime parter.
Totodata, s-a solicitat sanctionarea paratului cu amenda pentru fiecare zi intarziere pana la eliberarea acestei autorizatii.
Motivand actiunea, reclamanta a invederat in esenta ca, la 28.03.2008, in baza cererii adresate PRIMARULUI MUNICIPIULUI MANGALIA si a unui Plan Urbanistic de Detaliu, aprobat prin HCLM nr.32/15.02.2008, i-a fost eliberat certificatul de urbanism, in baza caruia a procedat la intocmirea documentatiei tehnice si la obtinerea avizelor solicitate.
A sustinut reclamanta ca, la cererea depusa la Primaria Municipiului Mangalia in data de 25.09.2008 a anexat documentatia solicitata, pe care ulterior a completat-o, depunand si avizul "R" SA, devizul de lucrari si dovada de luare in evidenta la Ordinul Arhitectilor.
  Conformandu-se si adresei din 04.02.2009, prin care i se solicita un ultim document necesar pentru ca dosarul sa fie complet, respectiv "Raportul de descarcare de sarcina arheologica", pe care l-a depus la 31.03.2009, a sustinut reclamanta ca, era indreptatita la eliberarea autorizatiei de construire in cel mult 30 de zile de la data la care a depus si ultimele documente solicitate de Primarie.
A opinat reclamanta ca, in cauza este vorba de un exces de putere din partea PRIMARULUI MUNICIPIULUI MANGALIA care ii incalca un drept recunoscut de lege, respectiv acela de a-i elibera autorizatia de construire pentru imobilul propus a fi edificat, ale carui conditii de amplasare, dimensionare, conformare si servire edilitara sunt cuprinse in Planul Urbanistic de Detaliu aprobat prin HCLM nr.32 din 15.02.2008.
A pretins reclamanta ca, spre a evita declansarea litigiului, s-a adresat serviciului de specialitate al Primariei Municipiului Mangalia, ai carui functionari i-au inmanat autorizatia completata, semnata de arhitectul sef si secretarul municipiului, insa nesemnata de primar. S-a solicitat fata de cele invederate, ca abuzul de putere al paratului sa fie sanctionat cu amenda pentru fiecare zi intarziere pana la eliberarea autorizatiei.
Paratul nu a depus intampinare spre a-si preciza pozitia procesuala fata de pretentiile reclamantei, nu a formulat cereri in aparare.
In considerarea art.13 din Legea nr.554/2004, instanta de fond a solicitat paratului sa depuna la dosarul cauzei documentatia aferenta cererii formulata de reclamant, inregistrata la Primaria Municipiului Mangalia sub nr.55152 din  28.09.2008.
Prin concluziile orale expuse de reprezentantul conventional al paratului cu ocazia acordarii cuvantului, in fond, pentru dezbateri, s-a solicitat respingerea actiunii, considerentele pentru solutia preconizata urmand a fi prezentate prin notele de concluzii scrise, care insa nu au mai fost depuse la dosarul cauzei, desi a fost amanata pronuntarea, la solicitarea sa.
Prin Sentinta civila nr.91/05.02.2010, pronuntata de Tribunalul Constanta, s-a admis in parte actiunea formulata de reclamanta SC O.N.I. LTD SRL, obligand paratul PRIMARUL MUNICIPIULUI MANGALIA sa elibereze reclamantei autorizatia de constructie pentru imobilul situat in statiunea Neptun, constructie "Cazare sezoniera personal" - "P" conform PUD aprobat prin HCL 32/15.02.2008.
Prin aceeasi hotarare, s-a respins cererea privind sanctionarea PRIMARULUI MUNICIPIULUI MANGALIA cu amenda pentru fiecare zi de intarziere in eliberarea autorizatiei si s-a dispus obligarea paratului la plata catre reclamanta a sumei de 1808,6 lei - cheltuieli de judecata .
Pentru a pronunta aceasta hotarare, instanta de fond a retinut in esenta ca, la 25.09.2008, SC "O.N.I." SRL s-a adresat PRIMARULUI MUNICIPIULUI MANGALIA solicitand, prin cererea inregistrata sub nr.55152/2008, eliberarea autorizatiei de construire pentru imobilul proiectat in regim de inaltime parter, ce urma a fi edificat asupra terenului situat in Mangalia, Statiunea Neptun.
Imobilul pentru a carui edificare s-a solicitat eliberarea autorizatiei, urma a fi construit asupra terenului proprietatea SC O.I., dobandit prin actul de vanzare-cumparare autentificat la BNP D.D., sub nr.1726/2001, asupra caruia - potrivit declaratiei pe proprie raspundere a reprezentantului legal al societatii -, nu se purta nici un litigiu.
Formalitatile procedurale anterioare emiterii autorizatiei de construire fusesera savarsite, prin emiterea certificatului de urbanism nr.214/28.03.2008, in cuprinsul caruia se mentiona regimul juridic, economic si tehnic al imobilului.
Cu adresele din 20.10.2008, respectiv din 04.02.2009, Primaria Municipiului Mangalia a comunicat reclamantei necesitatea completarii documentatiei.
S-a dat curs acestei solicitari din 20.10.2008, fiind depuse la Primaria Municipiului Mangalia, actele solicitate, respectiv: avizarea favorabila din partea R. SA, dovada de luare in evidenta la Ordinul Arhitectilor din Romania si devizul de lucrari .
In egala masura a fost dovedita descarcarea de sarcina arheologica, prin depunerea raportului de supraveghere preventiva si a autorizatiei emise de Muzeul de Arheologie "C" Mangalia, fiind astfel suplinita cerinta comunicata cu adresa din 4.02.2009.
In conditiile date, retine instanta ca procedura autorizarii constructiilor, in consacrarea data de Legea nr.50/1991 R, cu modificarile si completarile ulterioare, obliga autoritatea administratiei publice locale competenta sa elibereze autorizatia in termen de cel mult 30 de zile de la data inregistrarii cererii.
Pentru situatia depunerii unei documentatii incomplete, termenul de 30 de zile curge de la data completarii documentatiei.
Prin cererea inregistrata sub nr.53386/31.03.2009, reclamanta a solicitat Primarului Municipiului Mangalia eliberarea autorizatiei de construire, invederand ca, este completa documentatia, iar taxele aferente eliberarii autorizatiei au fost achitate, conform legii, dar nu s-a dat curs acestei cereri, nu s-a justificat refuzul de eliberare a autorizatiei de construire.
Dupa investirea instantei la 10.06.2009, paratul a raspuns reclamantei cu adresa nr.69981/24.07.2009, justificand imposibilitatea de eliberare a autorizatiei de constructie, sub motiv ca, se afla pe rolul instantei, spre competenta solutionarea dosarul nr.5869/118/2009.
Se arata ca, analiza probatiunii administrate in cauza a relevat ca, in speta, instanta se afla in situatia examinarii refuzului nejustificat al paratului de eliberarea autorizatiei de constructie solicitata de reclamanta si implicit, al nesocotirii dreptului recunoscut de lege al acesteia.
Asa fiind, retine instanta ca unul din principalele obiective ale activitatii de urbanism, in reglementarea Legii nr.350/2001, il constituie asigurarea calitatii cadrului construit, iar regulile in materia constructiilor sunt prevazute prin Legea nr.50/ 91, cu modificarile si completarile ulterioare, fiind obligatorii pentru toate persoanele fizice si juridice, dar si pentru autoritatile publice.
Potrivit art.7 alin.1 din Legea 50/91 R, autorizatia de construire se elibereaza la cererea solicitantului, in baza unei documentatii care trebuie sa cuprinda: certificatul de urbanism, dovada titlului de proprietate asupra terenului, proiectul pentru autorizare, avizele si acordurile legale necesare, stabilite prin certificatul de urbanism, dovada privind achitarea taxelor legale.
Arata instanta de fond ca, din intreaga economie a legii cadru rezulta ca autorizatia de construire se elibereaza in temeiul si cu respectarea documentatiilor de urbanism si de amenajare a teritoriului, avizele si acordurile necesare autorizarii executarii lucrarilor fiind cele determinate prin certificatul de urbanism.
In situatia de speta, s-a verificat existenta tuturor avizelor si acordurilor necesare, astfel cum au fost mentionate in certificatul de urbanism nr.214 din 28.03.2008, cu atat mai mult cu cat, prin HCLM nr.32 din 15.03.2008 s-a aprobat Planul Urbanistic de Detaliu.
Este adevarat, arata instanta de fond ca, potrivit prevederilor Legii nr. 350/2001, documentatiile de urbanism - care au caracter de reglementare specifica, Planul Urbanistic General, Planul Urbanistic Zonal si Planul Urbanistic de Detaliu se afla in relatie ierarhica, ca un Plan Urbanistic de Detaliu nu poate sa nu respecte prevederile esentiale ale Planului Urbanistic Zonal.
In egala masura, daca nu sunt acceptate modificari majore, un Plan Urbanistic de Detaliu poate cuprinde ajustari sau derogari minore de la Planul Urbanistic Zonal, situatie de fapt urmare careia retine instanta de fond ca, sustinerile reprezentantului conventional al paratului, potrivit cu care ar exista unele neconcordante intre Planul Urbanistic de Detaliu si Planul Urbanistic Zonal, au ramas la stadiu de simple afirmatii, nefiind sustinute probator.
De altfel, precizeaza instanta de fond, s-a observat ca paratul - Primarul Municipiului Mangalia, in considerarea prevederile art.28 alin.(1) si alin.(3) lit."a" din Normele Metodologice de aplicare a Legii nr.50/91 R., a solicitat reclamantei elaborarea unui PUD (iar nu un PUZ), care a fost aprobat in sedinta Consiliului Local Municipal Mangalia, din 15.03.2008, iar hotararea fiind un act de autoritate, este obligatoriu de respectat, si astfel, refuzul Primarului Municipiului Mangalia de eliberare a autorizatiei de construire solicitata de reclamanta, apare ca nejustificat.
Impotriva acestei hotarari a declarat recurs paratul PRIMARUL MUNICIPIULUI MANGALIA, criticand-o pentru nelegalitate si netemeinicie, cu indicarea temeiului de drept prev.de art.304 pct.9 Cod pr.civila si urmatoarea motivatie, in esenta:
- gresit instanta de fond a retinut ca atitudinea paratului echivaleaza in fapt cu un refuz de solutionare a cererii de eliberare a autorizatiei de construire in termen legal, interpretand gresit inscrisurile administrate de parti si concluzionand ca, nu exista nici un fel de neconcordanta intre documentatia aferenta obtinerii autorizatiei de construire si documentatia aferenta PUD-ului aprobat pentru acea zona.
Solicita admiterea recursului, astfel cum a fost formulat.
Recursul este nefondat, urmand a fi respins, in baza dispozitiilor art.312 Cod pr.civila, pentru urmatoarele considerente, in esenta:
Potrivit art.2 al.1 lit."h" din Legea nr.554/2004, modificata, "Nesolutionarea in termen legal a unei cereri - faptul de a nu raspunde solicitantului in termen de 30 de zile de la inregistrarea cererii, daca prin lege nu se prevede un alt termen", reprezinta refuz nejustificat de a solutiona o cerere.
Cu alte cuvinte, termenul de drept comun in care trebuie solutionata cererea petitionarului de catre autoritatea publica investita cu aceasta, este de 30 de zile de la momentul depunerii, iar in cazul in care termenele legale nu sunt respectate, petitionarul are deschisa calea la instanta de contencios administrativ pentru a se da curs cererii sale.
In speta, Curtea retine in esenta ca, prin cererea inregistrata sub nr.55151/25.09.2008, intimata reclamanta SC "O" N.I. SRL a solicitat recurentului PRIMARUL MUNICIPIULUI MANGALIA, eliberarea autorizatiei de constructie pentru imobilul proiect in regim de inaltime parter, ce urma a fi edificat pe terenul proprietatea intimatei dobandit prin contractul nr.1726/2001 autentificat la BNP Daniela David, situat in Mangalia, Statiunea Neptun.
Probatoriul administrat in cauza dovedeste ca formalitatile procedurale anterioare emiterii autorizatiei de constructie fusesera savarsite, prin emiterea Certificatului de urbanism nr.215/28.03.2008, pentru ca, ulterior, cu adresele din 20.10.2008, respectiv 04.02.2009 Primaria Municipiului Mangalia sa fi solicitat intimatei completarea documentatiei.
Urmeaza a se retine ca, intimata a dat curs ambelor solicitari, depunand la PRIMARIA MANGALIA, actele indicate de recurenta, respectiv: avizarea favorabila din partea R. SA; dovada de luare in evidenta la Ordinul Arhitectilor din Romania; devizul de lucrari; raportul de supraveghere preventiva - arheologic si autorizatia emisa de Muzeul de Arheologie "C" Mangalia.
In atare situatie, autoritatea administrativa trebuia a respecta dispozitiile cuprinse in art.7 al.1 din Legea nr.50/1991 R, potrivit carora "Autorizatia de construire se emite in cel mult 30 de zile de la inregistrarea cererii, pe baza documentatiei depusa la autoritatile prevazute la art.4, care va cuprinde:
a) certificat de urbanism;
b) dovada titlului asupra terenului si/sau constructiilor;
c) proiectul pentru autorizare a executarii lucrarilor de constructii;
d) avizele si acordurile legale necesare, stabilite prin certificatul de urbanism;
e) dovada privind achitarea taxelor legale".
Asa se explica faptul ca, dupa completarea documentatiei, intimata a formulat cererea nr. 53386/31.03.2009, solicitand recurentei eliberarea autorizatiei de constructie si deoarece nu s-a dat curs acestei cereri, tacerea autoritatii administrative a determinat promovarea actiunii dedusa judecatii.
Legal si temeinic instanta de fond a retinut in contextul dat ca mijlocul juridic de baza prin care autoritatile publice actioneaza pentru respectarea disciplinei in constructii, il reprezinta actul administrativ de autoritate, constitutiv de drepturi si obligatii, care este autorizatia de construire, precum si imprejurarea ca, in speta, se verifica existenta tuturor avizelor si acordurilor necesare, astfel cum au fost mentionate in certificatul de urbanism.
Fata de situatia de fapt sus-expusa, Curtea apreciaza ca sustinerea recurentei potrivit careia, ar exista neconcordanta intre Planul Urbanistic de Detaliu si proiect, nu isi gaseste suport legal, odata ce prin HCLM nr.32/15.03.2008 s-a aprobat Planul Urbanistic de Detaliu, neproducandu-se dovezi in sensul art.1169 Cod civil, din care sa rezulte ca, ar exista neconcordante intre acesta si Planul Urbanistic Zonal.
Legala si temeinica este observatia instantei de fond, potrivit careia, recurenta in considerarea prevederilor art.28 al.1 si al.3 lit."a" din Normele Metodologice de aplicare a Legii nr.50/1991 R, a solicitat intimatei elaborarea unui PUD si nicidecum a unui PUZ, care a fost aprobat in sedinta Consiliului Local al Municipiului Mangalia la data de 15.03.2008, in conditiile in care hotararea este un act de autoritate obligatoriu de respectat.
Cum in speta, intr-adevar, avem de a face cu neprimirea "nici unui raspuns in termenul prevazut la art.2 al.1 lit."h" , astfel cum se prevede in teza 1 a al.1 din art.8 al Legii nr.554/2004 R, prin "nesolutionarea in termen" mentionata in acelasi text de lege, Curtea apreciaza ca, in mod legal si temeinic instanta de fond, uzitand de dispozitiile cuprinse in art.8, a dispus obligarea autoritatii recurente sa elibereze intimatei autorizatia de construire pentru imobilul sus-mentionat.
Ca situatia de fapt este corect apreciata de instanta de fond, rezulta si din imprejurarea ca, Legea nr.554/2004 modificata, a inteles sa lege notiunea de refuz nejustificat de notiunea de exces de putere, ce apare atunci cand administratia are dreptul de apreciere, cand legea ii ingaduie sa adopte o solutie din mai multe posibile, stiut fiind ca, fata de principiul consacrat de art.16 al.2 din Constitutie, nu este de conceput exercitarea dreptului de apreciere in afara legii.
Intr-un stat de drept, puterea discretionara conferita autoritatii publice, nu poate fi privita ca o putere absoluta si fara limite, intrucat exercitarea dreptului de apreciere prin incalcarea drepturilor si libertatilor cetatenilor, prevazute de Constitutie sau de lege, constituie exces de putere, conform dispozitiilor art.2 din Legea contenciosului administrativ.
Pentru toate considerentele sus-expuse, cum nu sunt motive pentru a se dispune reformarea hotararii recurate, vazand si dispozitiile art.312 Cod pr.civila, Curtea dispune respingerea recursului, ca nefondat.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Autorizare; Constructii

Desfiintarea unor lucrari executate fara autorizatie de constructie - Sentinta civila nr. 683 din data de 16.06.2016
Constructie edificata fara autorizatie de construire. Intrare in legalitate. - Decizie nr. 1074 din data de 13.11.2009
Constructie edificata fara autorizatie de construire. Intrare in legalitate. - Decizie nr. 1074 din data de 13.11.2009
Obligatie de a face. Autorizare desfiintare lucrari. - Sentinta civila nr. 14827 din data de 22.12.2008
Contencios administrativ; legalitate autorizatie de construire. La data emiterii autorizatiei de construire, autoritatea publica emitenta a solicitat si a obtinut acordul tuturor vecinilor paratei de ordinul doi, inclusiv a antecesorului reclamantilor. - Sentinta civila nr. 228/CA din data de 04.06.2008
Contencios administrativ; procedura aprobarii tacite. Potrivit art. 3 alin. 2 din O.U.G. nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, "raspunsul negativ al autoritatii administratiei publice competente, in termenul prevazut de lege pentru emiter... - Sentinta civila nr. 482/CA din data de 14.11.2008
Contestatie formulata impotriva unei hotarari emise in procedura administrativa de contestare a deciziilor de pensie. Obligatia instantei de a proceda la un examen efectiv al sustinerilor reclamantului. - Hotarare nr. 70/AS din data de 08.04.2014
Contestatie decizie de pensionare. Interzicerea cumulului pensiei de stat cu veniturile de natura salariala provenite de la bugetul de stat daca nivelul acesteia depaseste nivelul salariului mediu brut pe economie. - Hotarare nr. 113/AS din data de 30.09.2014
Contestatie decizie de pensionare. Recuperarea debitului rezultat in urma recalcularii drepturilor de pensie cuvenite reclamantei prin revizuirea stagiului de cotizare realizat de aceasta. - Hotarare nr. 128/AS din data de 10.06.2014
Conditionarea dreptului de a obtine recalcularea sau revizuirea pensiei de efectuarea unui demers administrativ: contestatie, cerere de revizuire sau de recalculare. - Hotarare nr. 13/AS din data de 04.02.2014
Aplicarea indicelui de corectie prevazut de art. 170 din Legea nr. 263/2010 si art. IV alin. 1 din OUG nr. 1/2014 persoanelor pensionate pentru limita de varsta in perioada 1 ianuarie 2011 - 22 ianuarie 2013, care anterior anului 2011 au beneficiat de pen - Hotarare nr. 179/AS din data de 12.11.2014
Aplicabilitatea art. 149 - 151 din Legea nr. 263/2010 numai in cazul contestatiilor impotriva deciziilor caselor teritoriale si sectoriale de pensii - Hotarare nr. 17/AS din data de 24.02.2014
Raspunderea patrimoniala a salariatilor. Incasarea unor drepturi salariale necuvenite raportat la criteriile stabilite in contractul colectiv de munca pentru acordarea lor. - Decizie nr. 262/CM din data de 24.06.2014
Protectia drepturilor salariatelor care efectueaza concediul pentru cresterea copilului in varsta de pana la doi ani. Situatia gradatiei de merit acordate in invatamantul preuniversitar. - Decizie nr. 203/CM din data de 27.05.2014
Necesitatea reinfiintarii postului desfiintat in cazul unei concedieri efectuate in baza art. 65 Codul muncii, care a fost anulata. - Decizie nr. 386/CM din data de 14.10.2014
Inlocuirea sanctiunii desfacerii disciplinare a contractului individual de munca cu alta sanctiune. Prerogativa disciplinara a angajatorului de a aplica sanctiunea in temeiul art. 247 Codul muncii, dar cu respectarea criteriilor prevazute de art. 250 - Decizie nr. 286/CM din data de 09.09.2014
Incetare contract de munca. Contestatie decizie de concediere. Reorganizare activitate societate. - Decizie nr. 234/CM din data de 17.06.2014
Imposibilitatea reintegrarii in postul detinut anterior concedierii, cand intre timp a intervenit un caz de incetare de drept a contractului individual de munca. - Decizie nr. 97/CM din data de 18.03.2014
Descrierea faptei care constituie abatere disciplinara. - Decizie nr. 280/CM din data de 20.08.2014
Contestatie in anulare formulata pentru motivul incalcarii normelor referitoare la alcatuirea instantei. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 188/CM din data de 13.05.2014