InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Alba Iulia

Anulare proces - verbal intocmit de Garda Financiara. Inadmisibilitatea actiunii in contencios administrativ.

(Decizie nr. 1062 din data de 16.03.2015 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Curtea de Apel Alba Iulia | Jurisprudenta Curtea de Apel Alba Iulia

Anulare proces - verbal intocmit de Garda Financiara. Inadmisibilitatea actiunii in contencios administrativ.


         Potrivit art.11 alin. 3 din H.G. nr.1324/2009 (in vigoare la data incheierii procesului-verbal atacat) procese-verbale intocmite in conformitate cu prevederile acestui act normativ pot cuprinde evaluari ale prejudiciului fiscal, pe baza stabilirii implicatiilor fiscale determinate de sustragerea de la plata impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume de natura fiscala datorate bugetului general consolidat, fara calcularea de obligatii accesorii acestora, si nu constituie titluri de creanta fiscala, iar alin. 5 al aceluiasi articol stabileste ca valorificarea constatarilor privind starea fiscala, inscrisa in procesele verbale, se face in conditiile stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, un exemplar al Procesului-verbal fiind comunicat organului fiscal competent in gestionarea dosarului fiscal al contribuabilului.
Astfel, raportat la cele mentionate anterior, corect a retinut Tribunalul ca procesul-verbal nu produce efecte juridice prin el insusi, adica nu stabileste drepturi si obligatii fiscale, acest atribut fiind recunoscut doar titlurilor de creanta (impotriva titlului de creanta se poate formula contestatie potrivit legii) in sensul prevederilor art. 21 si urmatoarele Cod  procedura fiscala, astfel ca in mod corect a fost admisa exceptia inadmisibilitatii.

  Sectia de contencios administrativ si fiscal – Decizia nr. 1062/16 martie 2015

           Prin sentinta nr. 1767/CA/2014 a Tribunalului Sibiu – Sectia a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal a fost respinsa actiunea formulata de reclamanta SC P.L.  SRL in contradictoriu cu parata AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA, succesoare in drepturi si obligatii a Garzii Financiare – Sectia S., ca inadmisibila. 
Impotriva hotararii instantei de fond a declarat recurs reclamanta SC P.L.  SRL solicitand admiterea recursului, casarea sentintei atacate si trimiterea cauzei spre rejudecare aceleiasi instante.
In motivarea recursului reclamanta a aratat ca sentinta atacata este nelegala datorita urmatoarelor considerente:
• In mod gresit instanta de fond a stabilit ca procesul-verbal intocmit de parata nu reprezinta act administrativ-fiscal;
• Natura de act administrativ-fiscal a procesului-verbal contestat rezulta din interpretarea dispozitiilor art. 2, alin. 1, lit. c din  Legea nr.554/2004 si art. 41 Cod procedura fiscala;
• Astfel, procesul-verbal contestat este emis de catre o autoritate publica, in regim de putere publica si in aplicarea dispozitiilor legii; actul i-a produs o vatamare reclamantei, intrucat, chiar daca nu stabileste, ci numai estimeaza un prejudiciu substantial produs de societate bugetului de stat, prin acesta s-au dispus masuri asiguratorii, procedandu-se la instituirea sechestrului asiguratoriu asupra bunurilor aflate in patrimoniul societatii; in aceste conditii nu pot fi negate efectele pe care procesul-verbal de control financiar le-a produs;
• Faptul ca exista posibilitatea contestarii masurilor asiguratorii nu inseamna ca procesul-verbal de control este lipsit de efecte juridice, in conditiile in care in lipsa lui masurile nu ar fi putut fi luate.
In drept, se invoca dispozitiile art.488, pct.8  NCPC.
Intimata Agentia Nationala de Administrare Fiscala a depus intampinare prin care a solicitat respingerea recursului si mentinerea hotararii atacate aceasta fiind legala si temeinica.
In motivarea intampinarii se arata ca dispozitiile art.41 Cod procedura fiscala  care definesc actul administrativ-fiscal se completeaza cu dispozitiile art. 43, alin. 2 din acelasi act normativ care stabilesc elementele pe care trebuie sa le cuprinda actul administrativ-fiscal.
Or, procesul-verbal contestat nu cuprinde nici una din mentiunile prevazute la lit. g, h si i  ale art.43.
In lipsa acestor mentiuni actul atacat nu poate fi considerat ca fiind un act administrativ-fiscal, chiar daca a fost emis de o autoritate publica.
Se mai arata ca prevederilor O.U.G. nr.94/2011 nu sunt aplicabile in cauza.
In drept recursul nu este motivat.
In recurs nu au fost administrate probe noi.
Recursul este nefondat datorita urmatoarelor considerente:
In prezenta cauza s-a solicitat anularea procesului-verbal din data de 06.02.2013 intocmit de Garda Financiara – Sectia S.
In fata instantei de fond a fost invocata inadmisibilitatea actiunii considerandu-se ca actul a carei anulare se cerere nu este act administrativ, in sensul art. 2 lit. c) din Legea nr.554/2004 pentru ca nu produce efecte juridice.
            Instanta de fond a considerat corect ca actul atacat nu este act administrativ.
            Conform art. 2 alin. 1 lit. c) din Legea nr.554/2004 actul administrativ este actul unilateral cu caracter individual sau normativ emis de o autoritate publica, in regim de putere publica, in vederea organizarii executarii legii sau a executarii in concret a legii, care da nastere, modifica sau stinge raporturi juridice, iar potrivit art. 41 din Cod procedura fiscala  „actul administrativ fiscal este actul emis de organul fiscal competent in aplicarea legislatiei privind stabilirea, modificarea sau stingerea drepturilor si obligatiilor fiscale”.
Asadar, in analiza naturii juridice a unui act administrativ esentiale sunt efectele juridice pe care le produce si natura masurilor dispuse.
Potrivit art.11 alin. 3 din H.G. nr.1324/2009 (in vigoare la data incheierii procesului-verbal atacat) procese-verbale intocmite in conformitate cu prevederile acestui act normativ pot cuprinde evaluari ale prejudiciului fiscal, pe baza stabilirii implicatiilor fiscale determinate de sustragerea de la plata impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume de natura fiscala datorate bugetului general consolidat, fara calcularea de obligatii accesorii acestora, si nu constituie titluri de creanta fiscala, iar alin. 5 al aceluiasi articol stabileste ca valorificarea constatarilor privind starea fiscala, inscrisa in procesele verbale, se face in conditiile stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, un exemplar al Procesului-verbal fiind comunicat organului fiscal competent in gestionarea dosarului fiscal al contribuabilului.
Astfel, raportat la cele mentionate anterior, corect a retinut Tribunalul ca procesul-verbal nu produce efecte juridice prin el insusi, adica nu stabileste drepturi si obligatii fiscale, acest atribut fiind recunoscut doar titlurilor de creanta (impotriva titlului de creanta se poate formula contestatie potrivit legii) in sensul prevederilor art. 21 si urmatoarele Cod procedura fiscala, astfel ca in mod corect a fost admisa exceptia inadmisibilitatii, hotararea atacata fiind legala si temeinica.
De asemenea, corect a stabilit instanta de fond ca in ceea ce priveste masurile asiguratorii, decizia prin care acestea au fost instituite poate fi atacata separat in conformitate cu dispozitiile art. 129 alin. 11 coroborate cu art.172 si 173 din O.G. nr.92/2003, ca act de sine statator.
Pentru aceste considerente, in temeiul art.496 NCPC, Curtea a respins recursul reclamantei, ca neintemeiat.


Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018
Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017