Vanzare spatii comerciale sau de prestari servicii in baza Legii nr. 550/2002 natura juridica a litigiilor nerespectare termen de actionare in judecata consecinte.
(Decizie nr. 8/R din data de 17.01.2006 pronuntata de Curtea de Apel Brasov)Vanzare spatii comerciale sau de prestari servicii
in baza Legii nr. 550/2002 natura juridica a litigiilor
nerespectare termen de actionare in judecata consecinte.
Prin sentinta civila nr. 579/C/15.06.2005 a Tribunalului Brasov sectia comerciala si de contencios administrativ, a fost admisa exceptia tardivitatii invocata din oficiu si s-a respins actiunea formulata si precizata de reclamanta RA C.A. Brasov cu sediul in Brasov, str. Vlad Tepes, nr. 13 in contradictoriu cu paratii S.C. R S.R.L. cu sediul in Brasov, str. Al. I. Cuza, nr. 29, Comisia pentru Vanzarea Spatiilor Comerciale sau de Prestari Servicii Brasov si Municipiul Brasov prin primar ambii cu sediul in Brasov, Bd. Eroilor, nr. 8.
Pentru a pronunta aceasta sentinta, prima instanta a retinut ca termenul prevazut de art. 5 alin. 5 din Legea nr. 29/1990 s-a implinit la 20.10.2004, 20.10.2003 fiind data comunicarii deciziei de respingere a cererii de cumparare a spatiilor cu alta destinatie, iar prezenta cerere de chemare in judecata a fost formulata la data de 14.03.2005, peste termenul de un an.
Pe de alta parte, la data introducerii cererii de chemare in judecata ( 14.03.2005) erau in vigoare dispozitiile Legii nr. 554/2004. Conform art. 11 alin. 1 lit. a din Legea nr. 554/2004 cererile prin care se solicita anularea unui act administrativ individual sau recunoasterea dreptului pretins si repararea pagubei cauzate se pot introduce in termen de 6 luni de la data primirii raspunsului la plangerea prealabila sau, dup caz, data comunicarii refuzului, considerent nejustificat, de solutionare a cererii, iar potrivit alin. 2 pentru motive temeinice, in cazul actului administrativ unilateral, cererea poate fi introdusa si peste termenul prevazut la alin. 1, dar nu mai tarziu de un an de la data emiterii actului.
Conform art. 11 alin. 5 din Legea nr. 554/2004 termenul prevazut de alin. 1 este termen de prescriptie, iar termenul prevazut de alin. 2 este termen de decadere.
Astfel cum s-a precizat mai inainte, data comunicarii refuzului considerat nejustificat este 20.10.2003, iar cererea de chemare in judecata a fost formulata la data de 14.03.2005, peste termenul de 6 luni, termen de prescriptie de asta data.
Pentru considerentele de fapt si de drept expuse, vazand si dispozitiile art. 137 alin. 1 Cod procedura civila, instanta a admis exceptia tardivitatii invocata din oficiu si a respins actiunea formulata astfel cum a fost precizata.
Impotriva sentintei primei instante a declarat recurs reclamanta RA C.A. Brasov, iar in dezvoltarea motivelor de recurs s-a aratat ca obiectul litigiului nu intra sub incidenta legii contenciosului administrativ, refuzul paratei neconstituind un act administrativ. S-a mai aratat ca, la data nasterii dreptului la actiune al reclamantei era in vigoare Legea nr. 29/1990 si nu Legea nr. 554/2004 care nu poate sa aiba efect retroactiv, astfel ca termenul de prescriptie este de cel de 3 ani. Art. 27 din Legea nr. 550/2002 nu este aplicabil, deoarece S.C. Rial S.R.L. Brasov, nu este sub autoritatea Consiliului Judetean sau a Consiliului Local, iar vanzarea spatiilor comerciale este un act comercial.
Recursul este nefundat.
Din analiza actelor si lucrarilor dosarului de fond, raportat la sentinta atacata si la motivele de recurs invocate, s-a constatat ca prima instanta a retinut corect situatia de fapt si de drept dedusa judecatii, pronuntand o sentinta legala si temeinica.
Sustinerile reclamantei din motivele de recurs sunt nefondate si nu au suport legal, deoarece, situatiile litigioase care se ivesc ca urmare a aplicarii Legii 550/2002 sunt de competenta instantei de contencios administrativ conform art. 8 alin. 3 din aceasta lege.
Legea nr. 550/2002, incidenta in cauza stabileste natura juridica a acestor litigii care sunt de contencios administrativ si nu cum eronat sustine recurenta ca ar avea o natura comerciala si ca ar fi supuse termenului general de prescriptie de 3 ani. Dar, mai mult, conform art. 29 din Legea nr. 554/2004, a contenciosului administrativ, ori de cate ori intr-o lege speciala, anterioara prezentei legi se face trimitere la Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 sau generic la instanta de contencios administrativ, trimiterea se va socoti facuta la dispozitiile corespunzatoare din prezenta lege. Ca tare, cum in Legea nr. 550/2002 se face trimitere, in mod generic, la instanta de contencios administrativ a tribunalului, iar aceasta fiind o lege speciala anterioara Legii 554/2004, trimiterea se socoteste facuta la dispozitiile acestei din urma legi.
Se mai constata ca sunt nefondate si celelalte sustineri ale reclamantei din motivele de recurs, deoarece, vanzarea spatiilor comerciale proprietatea privata a statului si a celor de prestari servicii, aflate in administrarea consiliilor judetene sau a consiliilor locale precum si a celor aflate in patrimoniul regiilor autonome de interes local se poate face numai pe baza Legii nr. 550/2002 care a fost invocata de reclamanta in cererea de chemare in judecata, astfel ca prin sustinerea inaplicabilitatii acestei legi si a faptului ca S.C. R S.R.L. Brasov nu se afla sub autoritatea Consiliului Judetean sau a Consiliului Local aceasta isi lipseste cererea de temei legal si de dreptul de a solicita vanzarea cumpararea spatiilor in litigiu.
Astfel, Curtea constata ca reclamanta nu a respectat termenul de actionare in judecata a paratei ca urmare a refuzului acestuia de a incheia
contractele de vanzare cumparare, termen prevazut de art. 5 alin. 2 si 5 din Legea nr. 29/1990 avand in vedere ca aceasta lege era in vigoare la data de 20.10.2003 cand s-a emis decizia de respingere a cererii reclamantului. Reclamanta era obligata sa respecte termenele prevazute de lege, deoarece, asa cum s-a aratat mai sus natura juridica a cauzei aceea de contencios administrativ este prevazuta de Legea nr. 550/2002.
Fata de aceste considerente, Curtea a respins recursul reclamantei, nefiind indeplinite conditiile art. 304 Cod procedura civila, pentru casarea sau modificarea sentintei atacate.
in baza Legii nr. 550/2002 natura juridica a litigiilor
nerespectare termen de actionare in judecata consecinte.
Prin sentinta civila nr. 579/C/15.06.2005 a Tribunalului Brasov sectia comerciala si de contencios administrativ, a fost admisa exceptia tardivitatii invocata din oficiu si s-a respins actiunea formulata si precizata de reclamanta RA C.A. Brasov cu sediul in Brasov, str. Vlad Tepes, nr. 13 in contradictoriu cu paratii S.C. R S.R.L. cu sediul in Brasov, str. Al. I. Cuza, nr. 29, Comisia pentru Vanzarea Spatiilor Comerciale sau de Prestari Servicii Brasov si Municipiul Brasov prin primar ambii cu sediul in Brasov, Bd. Eroilor, nr. 8.
Pentru a pronunta aceasta sentinta, prima instanta a retinut ca termenul prevazut de art. 5 alin. 5 din Legea nr. 29/1990 s-a implinit la 20.10.2004, 20.10.2003 fiind data comunicarii deciziei de respingere a cererii de cumparare a spatiilor cu alta destinatie, iar prezenta cerere de chemare in judecata a fost formulata la data de 14.03.2005, peste termenul de un an.
Pe de alta parte, la data introducerii cererii de chemare in judecata ( 14.03.2005) erau in vigoare dispozitiile Legii nr. 554/2004. Conform art. 11 alin. 1 lit. a din Legea nr. 554/2004 cererile prin care se solicita anularea unui act administrativ individual sau recunoasterea dreptului pretins si repararea pagubei cauzate se pot introduce in termen de 6 luni de la data primirii raspunsului la plangerea prealabila sau, dup caz, data comunicarii refuzului, considerent nejustificat, de solutionare a cererii, iar potrivit alin. 2 pentru motive temeinice, in cazul actului administrativ unilateral, cererea poate fi introdusa si peste termenul prevazut la alin. 1, dar nu mai tarziu de un an de la data emiterii actului.
Conform art. 11 alin. 5 din Legea nr. 554/2004 termenul prevazut de alin. 1 este termen de prescriptie, iar termenul prevazut de alin. 2 este termen de decadere.
Astfel cum s-a precizat mai inainte, data comunicarii refuzului considerat nejustificat este 20.10.2003, iar cererea de chemare in judecata a fost formulata la data de 14.03.2005, peste termenul de 6 luni, termen de prescriptie de asta data.
Pentru considerentele de fapt si de drept expuse, vazand si dispozitiile art. 137 alin. 1 Cod procedura civila, instanta a admis exceptia tardivitatii invocata din oficiu si a respins actiunea formulata astfel cum a fost precizata.
Impotriva sentintei primei instante a declarat recurs reclamanta RA C.A. Brasov, iar in dezvoltarea motivelor de recurs s-a aratat ca obiectul litigiului nu intra sub incidenta legii contenciosului administrativ, refuzul paratei neconstituind un act administrativ. S-a mai aratat ca, la data nasterii dreptului la actiune al reclamantei era in vigoare Legea nr. 29/1990 si nu Legea nr. 554/2004 care nu poate sa aiba efect retroactiv, astfel ca termenul de prescriptie este de cel de 3 ani. Art. 27 din Legea nr. 550/2002 nu este aplicabil, deoarece S.C. Rial S.R.L. Brasov, nu este sub autoritatea Consiliului Judetean sau a Consiliului Local, iar vanzarea spatiilor comerciale este un act comercial.
Recursul este nefundat.
Din analiza actelor si lucrarilor dosarului de fond, raportat la sentinta atacata si la motivele de recurs invocate, s-a constatat ca prima instanta a retinut corect situatia de fapt si de drept dedusa judecatii, pronuntand o sentinta legala si temeinica.
Sustinerile reclamantei din motivele de recurs sunt nefondate si nu au suport legal, deoarece, situatiile litigioase care se ivesc ca urmare a aplicarii Legii 550/2002 sunt de competenta instantei de contencios administrativ conform art. 8 alin. 3 din aceasta lege.
Legea nr. 550/2002, incidenta in cauza stabileste natura juridica a acestor litigii care sunt de contencios administrativ si nu cum eronat sustine recurenta ca ar avea o natura comerciala si ca ar fi supuse termenului general de prescriptie de 3 ani. Dar, mai mult, conform art. 29 din Legea nr. 554/2004, a contenciosului administrativ, ori de cate ori intr-o lege speciala, anterioara prezentei legi se face trimitere la Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 sau generic la instanta de contencios administrativ, trimiterea se va socoti facuta la dispozitiile corespunzatoare din prezenta lege. Ca tare, cum in Legea nr. 550/2002 se face trimitere, in mod generic, la instanta de contencios administrativ a tribunalului, iar aceasta fiind o lege speciala anterioara Legii 554/2004, trimiterea se socoteste facuta la dispozitiile acestei din urma legi.
Se mai constata ca sunt nefondate si celelalte sustineri ale reclamantei din motivele de recurs, deoarece, vanzarea spatiilor comerciale proprietatea privata a statului si a celor de prestari servicii, aflate in administrarea consiliilor judetene sau a consiliilor locale precum si a celor aflate in patrimoniul regiilor autonome de interes local se poate face numai pe baza Legii nr. 550/2002 care a fost invocata de reclamanta in cererea de chemare in judecata, astfel ca prin sustinerea inaplicabilitatii acestei legi si a faptului ca S.C. R S.R.L. Brasov nu se afla sub autoritatea Consiliului Judetean sau a Consiliului Local aceasta isi lipseste cererea de temei legal si de dreptul de a solicita vanzarea cumpararea spatiilor in litigiu.
Astfel, Curtea constata ca reclamanta nu a respectat termenul de actionare in judecata a paratei ca urmare a refuzului acestuia de a incheia
contractele de vanzare cumparare, termen prevazut de art. 5 alin. 2 si 5 din Legea nr. 29/1990 avand in vedere ca aceasta lege era in vigoare la data de 20.10.2003 cand s-a emis decizia de respingere a cererii reclamantului. Reclamanta era obligata sa respecte termenele prevazute de lege, deoarece, asa cum s-a aratat mai sus natura juridica a cauzei aceea de contencios administrativ este prevazuta de Legea nr. 550/2002.
Fata de aceste considerente, Curtea a respins recursul reclamantei, nefiind indeplinite conditiile art. 304 Cod procedura civila, pentru casarea sau modificarea sentintei atacate.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Plati
Pretentii - Lititgii cu profesionistii - Hotarare nr. 537 din data de 27.06.2017PLATA IN ACORD GLOBAL. SOLICITARE ELIBERARE ADEVERINTA. INADMISIBILITATE. - Sentinta civila nr. 1679/LM/2009 din data de 14.05.2009
2. Plati compensatorii. Conditii de acordare raportat la prevederile Contractului Colectiv de Munca din ramura miniera. - Sentinta civila nr. speta 10 din data de 14.01.2008
LITIGII CU PROFESIONISTI - Sentinta civila nr. 1003 din data de 23.09.2015
Achitare factura neonorata - Sentinta civila nr. 521 din data de 09.06.2010
Pretentii - Sentinta civila nr. 356 din data de 12.05.2010
Pretentii - Sentinta comerciala nr. 50 din data de 15.04.2009
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 1230/Ap din data de 30.06.2017
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 771/Ap din data de 04.05.2017
Insolventa. Anulare acte frauduloase. - Sentinta civila nr. 510/Ap din data de 22.04.2017
Contractele individuale de munca incheiate intre persoane fizice in calitate de experti desemnati si persoane juridice in derularea unor proiecte POSDRU finantate din Fondul Social European au natura unor contracte atipice de munca - Sentinta civila nr. 496/A din data de 16.04.2017
Insolventa. Art. 72 din Legea nr. 85/2014. Respingerea cererii de deschiderea procedurii insolventei formulata impotriva garantului ipotecar. Solidaritatea nu se prezuma potrivit art. 1034-1056 Cod civil. - Sentinta civila nr. 473/Ap din data de 16.03.2017
EXPROPRIERE. Art. 26 din Legea nr. 33/1994. Stabilirea valorii despagubirii. Metoda comparatiei directe. Alegerea comparabilei cu cea mai mica ajustare, cu caracteristicile cele mai asemanatoare cu terenul in litigiu. - Sentinta civila nr. 336/AP din data de 23.02.2017
Expropriere. Reglementand dreptul de retrocedare a imobilelor expropriate, Legea nr. 33/1994 prevede la art. 35 ca daca bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, - Sentinta civila nr. 71/Ap din data de 19.01.2017
Solicitare de sesizare a Curtii de Justi?ie a Uniunii Europene cu o intrebare preliminara, in temeiul dispozitiilor art. 276 din Tratatul privind func?ionarea Uniunii Europene. - Hotarare nr. 56/CP din data de 05.07.2017
Aplicarea unei pedepse mai reduse decat cea mentionata in acordul de recunoastere a vinovatiei. - Sentinta penala nr. 107/Ap din data de 14.02.2017
Legatura de cauzalitate intre fapta inculpatului si rezultatul produs. - Sentinta penala nr. 209/Ap din data de 17.03.2017
Reprezentarea succesorala in materia Legii nr. 10/2001. Amenajari de utilitate publica ulterioare notificarii, fara existenta unei autorizatii de constructie. - Decizie nr. 1500/Ap din data de 01.10.2016
Actiune in revendicare inadmisibila in conditiile in care s-a uzat de dispozitiile Legii nr. 10/2001. Imobil revendicat achizitionat in baza Legii nr. 112/1995. Securitatea raporturilor juridice. - Decizie nr. 1033/Ap din data de 15.07.2016
Obligatia de despagubire a A.A.A.S. art 32 ind. 4 din O.U.G. nr. 88/1997. Contracte incheiate anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 137/2002. - Decizie nr. 295/Ap din data de 23.02.2016