InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Sibiu

Premiul de pensionare in unitatile scolare

(Sentinta civila nr. 207 din data de 05.03.2009 pronuntata de Tribunalul Sibiu)

Domeniu Pensii; Salarizare | Dosare Tribunalul Sibiu | Jurisprudenta Tribunalul Sibiu

Legea nr.128/1997 privind statutul cadrelor didactice reglementeaza; H.G. nr. 223/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei;  H.G. nr.2192 din 30 noiembrie 2004  pentru aprobarea Normelor metodologice privind finantarea si administrarea unitatilor de invatamant preuniversitar de stat
Legea nr.84/1995-legea invatamantului.


Legea nr.84/1995-legea invatamantului statueaza la art.7 ca institutiile de invatamant si unitatile de invatamant cu minimum 200 de elevi sau cu minimum 100 de prescolari sunt institutii publice cu personalitate juridica(alin.8).U nitatile de invatamant cu un numar mai mic de 200/100 de elevi/prescolari se organizeaza/reorganizeaza in cadrul unor unitati de invatamant cu personalitate juridica aflate in subordinea aceluiasi ordonator principal de credite, ca structuri ale acestora(alin.9).I n mod exceptional, pe baza criteriilor inscrise in Regulamentul de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar de stat, autoritatile administratiei publice locale pot aproba, cu avizul Ministerului Educatiei si Cercetarii, functionarea ca persoane juridice a unor unitati cu un numar mai mic de 200/100 de elevi/prescolari(alin.10).

Legea nr.128/1997 privind statutul cadrelor didactice reglementeaza in art.2:
a)functiile, competentele, responsabilitatile, drepturile si obligatiile specifice personalului didactic si didactic auxiliar, precum si ale celui de conducere, de indrumare si de control;
b)conditiile si modalitatile de ocupare a posturilor si functiilor didactice, didactice auxiliare, a functiilor de conducere, de indrumare si de control, precum si conditiile si modalitatile de eliberare din aceste posturi si functii, de incetare a activitatii si de pensionare a personalului didactic si didactic auxiliar;
c)sistemul de perfectionare si de evaluare;
d)criteriile de normare si de salarizare, de acordare a distinctiilor si a premiilor, de aplicare a sanctiunilor
ca  apoi la art.11, alin.5 sa stabileaca competentele inspectoratul scolar judetean si directorului unitatii scolare in materia angajarii si anume invatamantul de stat validarea concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice se face de catre inspectoratul scolar iar angajarea pe post se face de directorul unitatii de invatamant, pe baza deciziei de repartizare semnate de inspectorul scolar general. In invatamantul particular validarea concursurilor si angajarea pe post se fac de catre conducerea unitatii de invatamant si se comunica in scris inspectoratului scolar.

Hotararea Guvernului nr. 223/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii stabileste in art.8 serviciul public deconcentrat prin care acest minister lucreaza si anume in fiecare judet si in municipiul Bucuresti sunt organizate, ca servicii publice deconcentrate ale Ministerului Educatiei si Cercetarii, inspectorate scolare cu structura aprobata prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii(alin.3) servcii care au in subordine unitati de invatamant preuniversitar, unitati conexe, unitati pentru activitatea extrascolara si cluburi sportive scolare(alin.5).


  H.G. nr.2192 din 30 noiembrie 2004  pentru aprobarea Normelor metodologice privind finantarea si administrarea unitatilor de invatamant preuniversitar de stat stabileste la  art. 3 ca unitatile de invatamant au conturi la Trezoreria Statului si propria lor activitate financiar-contabila(alin.1) iar directorul unitatii de invatamant are calitatea si exercita atributiile de ordonator tertiar de credite(alin.2). potrivit art. 4 consiliul de administratie al unitatii de invatamant este format din: director, director adjunct, reprezentantul consiliului local, reprezentantul primarului, reprezentanti ai parintilor, 1-5 reprezentanti ai cadrelor didactice, reprezentantul agentilor economici si un reprezentant al elevilor, pentru ciclul secundar superior. In functie de marimea si de complexitatea unitatii, consiliul de administratie va fi format din 9-15 membri. In mediul rural se va avea in vedere ca in consiliile de administratie sa fie reprezentate corespunzator structurile scolare din satele care apartin localitatilor si in care sunt scolarizati elevi/prescolari; reprezentarea poate fi asigurata de cadrul didactic coordonator al structurii scolare.

Prin sentinta civila nr. 207 din 5 martie 2009  pronuntata de Tribunalul Sibiu, sectia civila - complet specializat in solutionarea conflictelor de munca si asigurari sociale - a fost admisa exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratului Inspectoratul Scolar Judetean, respinsa exceptia prescriptiei dreptului la actiune, admisa in parte actiunea formulata si precizata de reclamanta F.M., C.M.,etc in contradictoriu cu paratii Consiliul Local S, Gradinita nr. 1 S., Scoala generala cu cls. I-VIII nr.1 S., Scoala Generala nr. 2 S., Consiliul Local R. S., Scoala generala cu cls. I-VIII nr. 3 R. S. si pe cale de consecinta  au fost obligati paratii Consiliul Local R. S. si Scoala generala cu cls. I-VIII nr. 3 R. S. sa plateasca reclamantei F.M., paratii Consiliul Local S., Gradinita nr. 1 S. sa plateasca reclamantelor C.M. si P.M., paratii Consiliul Local S. si Scoala generala cu cls. I-VIII nr. 1 S. sa plateasca reclamantilor V. G., S. M. si C.M. premiul de pensionare in cuantum egal cu un salariu de baza avut la data pensionarii, reactualizat cu rata inflatiei incepand cu luna urmatoare emiterii deciziei de pensionare si pana la plata efectiva, inclusiv dobanda legala, paratii Consiliul Local S. si Scoala Generala nr. 2 S. sa plateasca reclamantei S.M.A. premiul de pensionare in cuantum egal cu doua salarii de baza avute la data pensionarii, reactualizate cu rata inflatiei incepand cu luna urmatoare emiterii deciziei de pensionare si pana la plata efectiva, inclusiv dobanda legala.Prin aceeasi sentinta a fost respinsa ca ramasa fara obiect actiunea formulata si precizata de reclamantele V.S.si G.E. respinsa actiunea formulata si precizata de reclamanti in contradictoriu cu paratul Inspectoratul Scolar Judetean S., si nu s-au acordat cheltuieli de judecata.
Obiectul cererii de chemare in judecata la constituit obligarea paratilor la plata:
-premiului de pensionare pentru cei pensionati in anii 2005, 2006 respectiv reclamantii F., C., P., V., S., C. in cuantum egal cu salariul de baza al fiecarei persoane la data pensionarii iar pentru cei pensionati in anii 2007 respectiv reclamantii S. si G. in cuantum  egal cu doua salarii de baza avute la data pensionarii;
-premiul sa fie actualizat cu rata inflatiei incepand cu  luna urmatoare emiterii deciziilor de pensionare si pana la achitarea integrala si efectiva  a acestei indemnizatii, inclusiv dobanda legala stabilita prin OG nr.9/2000 pe aceeasi perioada;
-cheltuielilor de judecata.
In sustinerea actiunii, reclamantii arata ca sunt pensionari, fiind pensionati la varsta standard de pensionare aveau dreptul la data ramanerii definitive a deciziei de pensionare la incasarea unui premiu de pensionare, premiu in cuantumul stabilit de contractele colective de munca in vigoare la data pensionarii, si care  nu a fost acordat, drept pentru care au formulat actiune in justitie.
La termenul de judecata din data de 5 martie 2009, reprezentanta reclamantilor arata ca nu mai sustine actiunea pentru reclamantele V. S. si G. E. deoarece acestea au incasat premiul de pensionare.
In drept, actiunea este intemeiata pe prevederile art.40, pct.2, lit. c C.M., Legea nr.128/1997,CCM pe anii 2004/2005, 2006,2007-2010.
Prin intampinare, paratul Inspectoratul Scolar Judetean S. a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive, motivat de imprejurarea ca potrivit HG nr.2192/2004 cheltuielile privind finantarea institutiilor de invatamant preuniversitar de stat, se asigura din bugetele locale ale unitatii administrativ teritoriale in a caror raza teritoriala isi desfasoara activitatea, cu exceptia cheltuielilor suportate din bugetul de stat.Ca urmare, paratul sustine ca nu a prevazut in buget sumele necesare pentru plata acestor premii, si pe cale de consecinta solicita admiterea exceptiei si respingerea actiunii fata de acest parat.
Din probatoriul administrat in cauza instanta de judecata a retinut urmatoarele:
Pentru dovedirea calitatii de cadru didactic pensionar la dosarul cauzei s-au depus adeverinte eliberate de institutiile de invatamant unde au activat reclamantii din cuprinsul carora instanta de judecata retine ca acestora nu li s-a acordat pe premiul de pensionare:
Deasemenea, la dosarul cauzei s-au depus deciziile de pensionare si carnetele de munca ale reclamantilor pentru a dovedi data de la care s-a format dreptul la pensie.
In dovedirea pretentiilor , reclamantii au depus la dosarul cauzei CCM pe anii 2004, 2006,2007-2010 din continutul carora instanta de judecata retine ca  potrivit art.36, lit. e din CCM pe anul 2004, 2006 salariatii care se pensioneaza la varsta standard primesc o indemnizatie de cel putin un salariu de baza iar potrivit art.50 din CCM la nivel national pe anii 2007-2010 salariatii care se pensioneaza pentru limita de varsta primesc o indemnizatie egala cu cel putin doua salarii de baza avute in luna pensionarii.
Din continutul adresei emise de la Ministerul Educatie, Cercetarii si Tineretului instanta de judecata retine ca potrivit art.11, alin.5 din Legea nr.128/1997 privind statutul personalului didactic  angajarea pe post se face de directorul unitatii de invatamant, pe baza deciziei de repartizare semnate de inspectorul scolar general.
Din probatoriul administrat in cauza, intanta de judecata a constatat:
Referitor la exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratului Inspectoratul Scolar Judetean S., instanta de judecata a constatat ca aceasta exceptie este intemeiata prin raportare la prevederile art.11, alin.5 din Legea nr.128/1997, subordonarea unitatilor de invatamant fiind doar functionala nu si financiara, sustinerea financiara realizandu-se fie din bugetul de stat, bugetele locale sau veniturile proprii, drept pentru care a admis exceptia si pe cale de consecinta a respins actiunea reclamantelor fata de acest parat.
In ce priveste exceptia prescrierii dreptului la actiune invocata din oficiu de instanta, aceasta constata ca exceptia nu este intemeiata  avand in vedere datele la care au fost emise deciziile de pensionare ale reclamantilor.
Pe fondul cauzei, instanta de judecata constata ca, potrivit art.8, alin.2 din Legea nr.130/1996 si art.236, alin.4 C.M., contractul colectiv de munca presupune autonomia de vointa a partenerilor sociali intre care se incheie, prin aplicarea principiului libertatii contractuale si ca atare acest act reprezinta legea partilor ceea ce impune acestora obligatia de a respecta clauzele stipulate in contract. Contractul de munca incheiat la nivel de angajator produce efecte pentru toti salariatii care isi desfasoara activitate in unitatea respectiva pe durata in care contractul colectiv de munca este in vigoare. Deasemenea, prin art.241, alin.1, lit. d din C. muncii, contractul colectiv de munca incheiat la nivel national produce efect pentru toti salariatii incadrati la toti angajatorii din tara, contractul colectiv de munca incheiat la acest nivel reprezentand izvor de drept pentru toti salariatii cand nu sunt incheiate contracte la nivel de unitate sau atunci cand sunt incheiate aceste contracte potrivit art.238 C.M. se aplica clauzele mai favorabile salariatilor.
Avand in vedere forta obligatorie a contractelor colective de munca incheiate, reclamantilor li se recunoaste dreptul de a primi sumele ce reprezinta indemnizatia ce se acorda cu ocazia pensionarii, indemnizatie al carui cuantum difera functie de clauzele stabilite prin contractele colective incheiate.
Potrivit   art.3 si art.8, lit.j din H.G.nr.2192/2004  unitatile de invatamant au conturi la Trezoreria Statului si propria lor activitate financiar-contabila. Directorul unitatii de invatamant are calitatea si exercita atributiile de ordonator tertiar de credite si negociaza si semneaza contractele individuale de munca si fisele individuale ale posturilor pentru personalul din unitate. Potrivit art.16 H.G.nr.2192/2004  finantarea unitatilor de invatamant preuniversitar de stat se asigura din fonduri alocate prin bugetele locale ale unitatilor administrativ-
teritoriale in a caror raza isi desfasoara activitatea, de la bugetul de stat si din alte surse, potrivit legii.Ca atare, paratii, consiliile locale si unitatile de invatamant au calitatea de ordonatori de credite si de angajator, drept pentru care instanta de judecata a admis actiunea reclamantilor  asa cum a fost precizata si pe cale de consecinta paratii vor fi obligati la plata acestor indemnizatii, in valoare actualizata cu indicele de inflatie si dobanda legala aferenta.
In ceea ce priveste reclamantele V.S.si G.E. care au beneficiat de premiul de pensionare, actiunea acestora a ramas fara obiect drept pentru care a fost respinsa actiunea acestora fata de paratul Consiliul Local S.
Instanta nu a acordat cheltuieli de judecata intrucat acestea nu au fost solicitate de reclamanti.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Pensii; Salarizare

Obligatia aducerii la cunostinta proprietarului plata TVA a terenurilor construibile - Sentinta civila nr. 301 din data de 27.04.2018
FALIMENT - Sentinta civila nr. 123 din data de 20.03.2018
ACHIZITII PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 16/CA din data de 15.01.2018
Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Actiune in regres al angajatorului impotriva angajatului, intemeiata in baza - Sentinta civila nr. 381 din data de 25.05.2018
OMOR - Sentinta penala nr. 24 din data de 14.02.2018
Despagubiri solicitate pentru limitarea dreptului de proprietate. Actiune respinsa - Sentinta civila nr. 715 din data de 08.06.2017
Majorare pensie de intretinere. Venituri obtinute in strainatate - Sentinta civila nr. 159 din data de 21.02.2018
Despagubiri solicitate pentru limitarea dreptului de proprietate. Actiune respinsa - Sentinta civila nr. 715 din data de 08.06.2018
LOVIRI SAU VATAMARI CAUZATOARE DE MOARTE - Sentinta penala nr. 25 din data de 31.03.2017
CONSTITUIREA UNUI GRUP INFRACTIONAL ORGANIZAT - Sentinta penala nr. 37 din data de 27.04.2017
Reziliere contract de inchiriere - Sentinta civila nr. 126 din data de 16.02.2017
SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
TENTATIVA DE OMOR - Sentinta penala nr. 23 din data de 27.03.2017
LITIGII CU PROFESIONISTI - Sentinta civila nr. 1003 din data de 23.09.2015
LITIGII CU PROFESIONISTI - Sentinta civila nr. 180 din data de 24.02.2016
Actiune oblica. Legea nr. 18/1991 - Sentinta civila nr. 805 din data de 21.09.2017
OMOR - Sentinta penala nr. 19 din data de 10.03.2017
TRAFIC DE DROGURI - Sentinta penala nr. 4 din data de 18.01.2017
Incuviintare executare silita formulata de executorul judecatoresc. Amenda aplicata de I.S.C.T.R. - Decizie nr. 366 din data de 20.04.2017