InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Sibiu

LITIGIU FUNCTIONARI PUBLICI

(Sentinta comerciala nr. 171/CA/2014 din data de 28.01.2014 pronuntata de Tribunalul Sibiu)

Domeniu Numirea in, suspendarea sau eliberarea din functii | Dosare Tribunalul Sibiu | Jurisprudenta Tribunalul Sibiu

TRIBUNALUL

Deliberand asupra cauzei de fata constata:
Constata ca sub nr. …/2012  s-a inregistrat la Curtea de Apel Alba-Iulia actiunea in contencios administrativ formulata de reclamantul B A prin care a chemat in judecata paratii  Comisarul General din cadrul Comisariatului General al Garzii Financiare, Comisariatul General al Garzii Financiare Garda Financiara - Sectia Judeteana Sibiu, Presedintele Agentiei Nationale a Functionarilor Publici,  solicitand pronuntarea unei sentinte prin care sa se dispuna:
- obligarea paratilor la emiterea deciziei de numire a reclamantului in functia de comisar, clasa I, grad profesional superior, in cadrul Garzii Financiare incepand cu data de ….. in conformitate cu Ordinul nr. 2756/05.08.2011,
- obligarea paratilor la plata unei despagubiri de la data de …si pana la data emiterii efective a deciziei de numire a reclamantului in functia de comisar, clasa I, grad profesional superior, din cadrul Garzii Financiare – Sectia Judeteana Sibiu, in conformitate cu Ordinul nr. 2756/05.08.2011, din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor in cuantum egal cu salariile ce i s-ar fi cuvenit pentru aceasta perioada.
In sustinerea cererii reclamantul a aratat in esenta ca urmare a unei cereri inregistrate la Garda Financiara Sibiu prin Ordinul nr. 2756/5.08.2011 emis de ANFP  a  fost redistribuit pe un post public temporar corespunzator categoriei functionarilor publici de executie de comisar clasa I, grad profesional superior din cadrul Garzii Financiare Sibiu incepand cu….., data la care s-a si prezentat la serviciu. Pana in data de ….si-a desfasurat activitatea in mod normal incheind acte de control si pontandu-se pentru prezenta. In data de …i s-a comunicat telefonic de catre Comisarul Sef al Garzii Financiare Sibiu sa nu se mai prezinte la servici intrucat Comisariatul General refuza sa emita decizia de numire in functie. In plus, nu a fost retribuit pentru perioada lucrata. Desi a indeplinit procedura prealabila cu Garda Financiara si cu Comisariatul General nu a primit nici un raspuns la aceasta. In sustinerea cererii reclamantul a depus: adresa…., adresa…., Ordinul ANFP 2756/05.08.2011, adresa…., procedura prealabila…., raspunsul la adresa….,  si confirmarea de primire a acestei adrese de la Comisariatul General din…..
In cauza a formulat intampinare Garda Financiara Sibiu invocand pe cale de exceptie lipsa calitatii procesual pasive a Sectiei Judetene Sibiu a Garzii Financiare intrucat potrivit art. 5 alin. 1 din HG 506/2011 ea nu mai are personalitate juridica. Aceasta exceptie a fost solutionata in sensul admiterii ei prin incheierea din 11.04.2012 de catre Curtea de Apel Alba-Iulia.
Garda Financiara Comisariatul General si Comisarul General prin intampinarea depusa au solicitat respingerea actiunii motivat de aceea ca Unitatea Teritoriala Sibiu a Garzii Financiare nu avea competenta materiala in ce priveste gestionarea resurselor umane si nu avea parghiile legale in vederea numirii in functia temporar vacanta de comisar din cadrul Sectiei Judetene asa incat Ordinul ANFP 2756/2011 emis la cererea acesteia este susceptibil de nelegalitate, in lipsa manifestarii de vointa a Comisariatului General al Garzii Financiare in sensul redistribuirii reclamantului. In ce priveste al doilea capat de cerere sa fie respins ca o consecinta a respingerii primului capat de cerere.
               Comisariatul General al Garzii Financiare a invocat in cauza exceptia de nelegalitate a Ordinului ANFP 2756/2011, exceptie solutionata prin sentinta 186/2012 in sensul respingerii acesteia. Intrucat in cauza a fost formulat recurs impotriva acestei sentinte dosarul a fost inaintat Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
               Intre timp a fost audiat in cauza martorul propus de catre reclamant , fost Comisar  sef al Garzii Financiare Sibiu (fila 80).
               La data de ….cauza a fost suspendata pana la solutionarea recursului de catre ICCJ care prin decizia 757/2013 a respins recursul constatand ca Ordinul atacat  ANFP 2756/2011 a fost emis cu respectarea legii.
              Urmare a Legii 134/2010 cauza a fost scoasa de pe rolul Curtii de Apel Alba-Iulia si trimisa spre competenta solutionare Tribunalului Sibiu .
              In fata acestei instante reclamantul, ca urmare a OUG 74/2013 (art. 19) si-a precizat actiunea in sensul ca intelege sa se judece in cauza cu Agentia Nationala de Administrare Fiscala ca si continuatoare a Comisariatului General al Garzii Financiare, avand in vedere ca aceasta institutie si Comisarul General au fost desfiintate in baza art. 19 alin. 1 si 2 din OUG 74/2013.
                 Fata de intreg materialul probator administrat in cauza Tribunalul retine in fapt urmatoarele:
                 Reclamantul a avut  o functie publica de executie, comisar superior in cadrul Garzii Financiare – Sectia Judeteana Sibiu, pana la data de….., cand din motive neimputabile acestuia, i-au incetat raporturile de munca, prin decizia …..a comisarului sef de sectie Sibiu.
                La data de…., reclamantul prin cererea inregistrata sub nr. ….la Sectia Judeteana Sibiu, a precizat ca iti retrage optiunea de a participa la examenul de testare profesionala pentru functia publica teritoriala de comisar superior, ce urma sa se desfasoare in perioada…….., si  opta pentru trecerea  lui in corpul de rezerva al functionarilor publici.
                 Reclamantul a fost eliberat din functia publica teritoriala de executie de comisar clasa I, grad profesional superior la Garda Financiara –Sectia Judeteana Sibiu, conform art 97 lit.c coroborat cu art. 99 alin. 1 lit. b alin. 3, alin. 5, art. 103 si art. 106 din Legea 188/1999.
                Prin cererea inregistrata sub nr. ….din data de…., reclamantul a solicitat Comisarului sef de sectie al Sectiei Judetene Sibiu, analizarea posibilitatii redistribuirii temporare pe functia publica temporar vacanta de comisar superior, in temeiul art. 104 din Legea 188/1999, mentionand ca a ocupat functia de comisar in cadrul aceleiasi institutii inca din anul 1992.
              Urmare a acestei cereri, Sectia Sibiu a Garzii Financiare prin adresa nr……., a solicitat Agentiei Nationale a Functionarilor Publici aprobarea redistribuirii pe functia publica specifica, temporar vacanta, de comisar, clasa I, grad profesional superior, a unui functionar public din corpul de rezerva, respectiv a reclamantului.
               Prin Ordinul Presedintelui Agentiei Nationale a Functionarilor Publici nr. 2756/05.08.2011 si inregistrat la aceeasi data sub nr. …. la sectia Sibiu a Garzii Financiare, s-a dispus redistribuirea pe perioada determinata a reclamantului in postul aferent functiei publice corespunzatoare categoriei de functionari publici de executie de comisar, din cadrul Garzii Financiare – Sectia Judeteana Sibiu, incepand cu data de….. Prin act administrativ s-a dispus ca in termen de 10 zile de la emiterea actului administrativ de numire in functia publica de executie, Sectia Judeteana Sibiu  sa  comunice Agentiei Nationale a Functionarilor Publici actul administrativ de numire.
               La data de ……reclamantul se prezinta la post, isi exercita atributiile pana in data de …..cand este instiintat de catre Comisarul sef al Garzii Financiare Sibiu ….sa nu se mai prezinte la serviciu intrucat a fost contactat telefonic de un reprezentant al Comisariatului General care i-a comunicat ca reclamantului nu i s-a aprobat reincadrarea. Pe perioada cat reclamantul s-a prezentat la serviciu el nu a fost retribuit asa cum rezulta din adresa de la fila 85.
              Prin adresa nr….. din…., Sectia Teritoriala Sibiu a comunicat Comisariatului General, Ordinul ANFP nr. 2756/05.08.2011 in vederea dispunerii masurilor luate prin respectivul ordin. Comisariatul General sustine ca, conditiile in care, data la care sectia Sibiu  a formulat cererea catre A.N.F.P. de redistribuire a reclamantului, nu mai avea personalitate juridica, iar mai mult decat atat Ordinul ANFP nr. 2756/05.08.2011 se adreseaza aceleiasi institutii, ordinul nu ii este opozabil intrucat nu a existat o manifestare de vointa a paratei Comisariatul General al Garzii Financiare, in sensul redistribuirii reclamantului pe o functie publica temporar vacanta in cadrul Sectiei judetene Sibiu.
Comisariatul General al Garzii Financiare a refuzat punerea in aplicare a Ordinului ANFP nr. 2756/05.08.2011sustinand ca nu-i este opozabil si l-a atacat cu exceptia de nelegalitate.
La data de 23.05.2012 Curtea de Apel Alba-Iulia prin sentinta nr. 186/2012 se pronunta asupra acestei exceptii respingand-o, solutie ramasa definitiva prin decizia 757/2012 a ICCJ care a retinut ca nu au fost incalcate normele legale referitoare la competenta exclusiva a Comisariatului General de numire in functii publice a personalului de executie din Garda Financiara.
Nici dupa pronuntarea ICCJ la 14.02.2013 Garda Financiara – Comisariatul General nu a procedat la punerea in aplicare a Ordinului ANFP nr. 2756/05.08.2011 si nu a emis decizia de numire a reclamantului in functie.
Potrivit art. 104 din Legea functionarilor publici 188/1999, redistribuirea functiilor publice se face de catre Agentia Nationala a Functionarilor Publici intr-o functie publica de aceeasi categorie, clasa si grad profesional cu functia publica detinuta de functionarul public.
Textul aplicabil in speta este alin. 5 al art. 104 din Legea 188/1999 conform caruia „Agentia Nationala a Functionarilor Publici va asigura redistribuirea pe functii publice temporar vacante, ca urmare a suspendarii titularului pe o perioada de cel putin o luna, a functionarilor publici din corpul de rezerva care indeplinesc conditiile specifice pentru ocuparea functiei publice respective. In cazul in care exista mai multi functionari publici care indeplinesc conditiile specifice pentru ocuparea functiei publice respective, Agentia Nationala a Functionarilor Publici organizeaza, in colaborare cu autoritatea sau institutia publica in cadrul careia se afla functia publica vacanta, o testare profesionala pentru selectarea functionarului public care urmeaza sa fie redistribuit.”
In conformitate cu alin. 6 din acelasi art. 104 redistribuirea functionarilor publici din corpul de rezerva se dispune prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, pe baza acordului conducatorilor autoritatilor sau institutiilor publice.
In cauza instanta apreciaza ca procedura de distribuire a reclamantului B A s-a facut cu respectarea dispozitiilor legale aplicabile in cauza prin Ordin al ANFP, legal emis dupa cum a constatat si ICCJ, Ordin pe care Garda Financiara centrala trebuia sa-l puna in aplicare si sa emita decizia de numire in functie, conform acestui Ordin.
Nu poate fi primita apararea paratei Garda Financiara – Comisariatul General ca la data solicitarii redistribuirii de catre Garda Financiara Sibiu aceasta nu mai avea personalitate juridica ca urmare a HG 566/2011, intrucat art. 104 alin. 5 din Legea 188/1999 are in vedere redistribuirea (cauza de fata) si nu numirea intr-o functie publica, iar potrivit acestui text de lege ANFP este organul cu atributii privind redistribuirea pe functii vacante temporar ca urmare a suspendarii titularului.
De altfel reclamantul avea posibilitatea de a depune cererea de redistribuire direct la Agentia Nationala a Functionarilor Publici, dispozitiile legale care reglementeaza redistribuirea functionarilor din corpul de rezerva neconditionand redistribuirea acestora de existenta vreunei solicitari din partea conducatorilor institutiilor la care functionarii publici au fost redistribuiti sau a celor care au obligatia de a numi functionarii publici redistribuiti cu caracter temporar sau definitiv.
Fata de aceste considerente, neemiterea deciziei de incadrare de catre parata Garda Financiara – Comisariatul General  este contrara legii.
Reclamantul a solicitat atat Garzii Financiare Sibiu cat si Comisarului General in procedura prealabila emiterea deciziei de numire insa nu a primit niciun raspuns (f 16, f 18-20). Asa fiind instanta apreciaza ca neemiterea deciziei  a fost de natura sa-i vateme reclamantului drepturile, asa incat in baza art. 8 alin. 1 din Legea 554/2004 actiunea este fondata si urmeaza a fi admisa dupa cum urmeaza:
Va fi obligat ANAF in calitate de continuator a Garzii Financiare, conform art. 19 alin. 6 din HG 520/2013 sa emita decizia de numire conform Ordinului ANFP nr. 2756/05.08.2011 pe perioada cat postul era temporar, in concret pana la reintegrarea in functie a functionarului public C M. Din declaratia reclamantului instanta a retinut ca acesta din urma s-a prezentat la servici in octombrie 2012.
Este neintemeiata cererea reclamantului ca numirea sa sa se faca pana la desfiintarea efectiva a Garzii Financiare ( in concret 1.11.2013) intrucat conform Ordinului ANFP nr. 2756/05.08.2011, reclamantul era numit pe o perioada determinata pe postul comisarului C M ce a fost suspendat.
Nu s-a facut in niciun fel dovada ca dupa revenirea la serviciu a comisarului C, reclamantul  ar fi putut sa ocupe un post similar la Garda Financiara Sibiu.
In ce priveste petitul 2 al actiunii retinem ca acesta este fondat in drept pe dispozitiile art. 106 alin. 1 din Legea 188/1999 si pe dispozitiile art. 18 alin. 3 din Legea 554/2004.
Reclamantul s-a prezentat la servici efectiv in perioada….., asa cum rezulta din declaratia martorului (fila 80 dosarul Curtii de Apel) – Comisar sef al Garzii Financiare Sibiu si nu a fost retribuit asa cum rezulta din adresa Comisariatului General (fila 85) a incercat un prejudiciu.
Prin urmare, fata de dispozitiile art. 106 alin. 1 din Legea 188/1999 parata va fi obligata sa-i plateasca acestuia drepturile salariale pe perioada …..(cat timp s-a prezentat la servici si a prestat activitate specifica functiei de comisar) iar pentru perioada ….si pana la incetarea temporaritatii postului, in concret  pana la reincadrarea titularului acestuia C M – despagubiri constand din salariile cu toate majorarile  si indexarile aferente.
Nu se pot acorda despagubiri pana la data desfiintarii Garzii Financiare cum a solicitat reclamantul pentru aceleasi considerente amintite referitor la data incetarii dispozitiei de numire pe post temporar (nu s-a facut dovada ca  ar fi ocupat alt post).
In baza art. 274 C.proc.civ.  fiind considerati in culpa, parata va fi obligata la cheltuieli de judecata in cuantum de …. lei reprezentand onorariu avocat si taxa de timbru.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Numirea in, suspendarea sau eliberarea din functii

Obligatia aducerii la cunostinta proprietarului plata TVA a terenurilor construibile - Sentinta civila nr. 301 din data de 27.04.2018
FALIMENT - Sentinta civila nr. 123 din data de 20.03.2018
ACHIZITII PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 16/CA din data de 15.01.2018
Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Actiune in regres al angajatorului impotriva angajatului, intemeiata in baza - Sentinta civila nr. 381 din data de 25.05.2018
OMOR - Sentinta penala nr. 24 din data de 14.02.2018
Despagubiri solicitate pentru limitarea dreptului de proprietate. Actiune respinsa - Sentinta civila nr. 715 din data de 08.06.2017
Majorare pensie de intretinere. Venituri obtinute in strainatate - Sentinta civila nr. 159 din data de 21.02.2018
Despagubiri solicitate pentru limitarea dreptului de proprietate. Actiune respinsa - Sentinta civila nr. 715 din data de 08.06.2018
LOVIRI SAU VATAMARI CAUZATOARE DE MOARTE - Sentinta penala nr. 25 din data de 31.03.2017
CONSTITUIREA UNUI GRUP INFRACTIONAL ORGANIZAT - Sentinta penala nr. 37 din data de 27.04.2017
Reziliere contract de inchiriere - Sentinta civila nr. 126 din data de 16.02.2017
SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
TENTATIVA DE OMOR - Sentinta penala nr. 23 din data de 27.03.2017
LITIGII CU PROFESIONISTI - Sentinta civila nr. 1003 din data de 23.09.2015
LITIGII CU PROFESIONISTI - Sentinta civila nr. 180 din data de 24.02.2016
Actiune oblica. Legea nr. 18/1991 - Sentinta civila nr. 805 din data de 21.09.2017
OMOR - Sentinta penala nr. 19 din data de 10.03.2017
TRAFIC DE DROGURI - Sentinta penala nr. 4 din data de 18.01.2017
Incuviintare executare silita formulata de executorul judecatoresc. Amenda aplicata de I.S.C.T.R. - Decizie nr. 366 din data de 20.04.2017